Airbag, koodeista tällä kertaa

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
ahma
Viestit: 567
Liittynyt: 19 Heinä 2004, 16:19
Paikkakunta: Tampere

Airbag, koodeista tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja ahma »

Tuo punahehkuinen all-seeing-eye löysi tiensä kojetauluun jo joku aika sitten. Nyt on edessä katsastus, joten se olisi saatava pois sieltä. Paikallinen Bosch liike koitti nollata sitä, mutta tällä kertaa se ei poistunut edes siksi aikaa että olisi saanut auton leimaan. Virheenä laite ilmoitti liian alhaisen resistanssin.

Korjaamolta joku tokaisi että noiden airbagien ikähän on keskimäärin kymmenen vuotta, että johan nuo ensimmäiset 156:set pääsevät siihen ikään.

Onko kellään mitään tilastomutua että mitä virhekoodeja voidaan keskimäärin yhdistää mihinkäkin syyn aiheuttajaan? Ja onko nyt oikeasti käymässä niin että se airbag todellakin on pimentynyt.. o_O Sen vaihtaminen kun ei kaiketi ole mitään halvinta hommaa.
156 2.0 TS ['98]

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Eiköhän niitä paljon vanhemmissakin autoissa ole eli ei se 10 vuotta selvä merkki uusimisesta ole. Ettei vaan olisi jokin kosketushäikkä kun liian alhaista resistanssia ilmoittaa. Montako turvatyynyä autossasi on, kun muistaakseni penkin alla on turvatyynyn liitin joka voi temppuilla? Asiasta enemmän tietävät voivat kertoilla lisää.
Kun pelkkä teho ei riitä!

jartuo
Viestit: 253
Liittynyt: 16 Helmi 2008, 20:52
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Sama vika täälläkin, ei onnistunut AD sammuttamaan valoa ja katsastus oli edessä.

Testaaja sanoi, että keskusykskkö on pimeänä. Hintaa en edes tiedustellut, mutta appiukon Alfaan se juuri vaihdettiin niin se maksoi muistaakseni 600€
Hänen autossaan on kaksi airbagia, minulla on neljä.
En ole vielä saanut hintaa selville mitä omaani se tulee maksamaan.
Kannattaa kysyä hintaa vaikka täältä: http://www.heikka.fi/
kannattaa se kuitenkin kuntoon laittaa, on sitten jotain muuta pehmeää edessä, kuin omat polvilumpiot jos sattuu hassusti käymään.

Laitoin valon vain pimeäksi katsastuksen ajaksi, hylsy tuli, mutta muista asioista.

Avatar
JTD
Viestit: 584
Liittynyt: 26 Elo 2003, 06:30
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja JTD »

Eperistä löydät vaihtokelpoisten boxien osanumerot. Sitten www.varaosahaku.fi ja etsimään soveltuvaa. Hyvät ja halvat löytyy sieltä.
159 2.0 JTDm, GT JTD, 156 2.5 V6

Avatar
Jochanan
Viestit: 442
Liittynyt: 19 Heinä 2006, 19:51
Car(s): Ex: 156 SW JTDm 2005
Ex: 147 2.0 TS Selespeed 2001
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Jochanan »

Kyl kannattaa ensin katto ne liittimet läpi. Avaat ne ja ruikkaat vähän kontaktisprayta ja tuikkaat takas kiinni. On hiukan halvempi ensin kattoo noi, ku että ostaisit uuden boksin, vaihdat sen ja sitten vasta katot noi liittimet. :P Mulla ainakin korjaantu ihan pelkkien liittimien herkistelyllä.

jartuo
Viestit: 253
Liittynyt: 16 Helmi 2008, 20:52
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Liittimet kannattaa katsoa ilman muuta, mutta valo ei siitä vielä itsekseen sammu.

Vähän huono juttu kun se pitää käydä kuittaamassa.

Avatar
Roach
Viestit: 786
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 22:02
Car(s): Giulietta + ID4
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja Roach »

jartuo kirjoitti:Vähän huono juttu kun se pitää käydä kuittaamassa.
Olin itsekin satavarma tästä (kokemusta aiemmilta kerroilta), mutta eilen syttyi airbagin valo, ja sammui tänään. Lisäksi teki vielä iltapäivällä vartin "jälkipolton", eli syttyi ja sammui taas. Ihme homma...

Avatar
ahma
Viestit: 567
Liittynyt: 19 Heinä 2004, 16:19
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja ahma »

Vedin "jartuot" ja kävin katsastamassa. Kaikki etutukivarsien pallonivelet meni vaihtoon, mutta mistää muusta ei tullutkaan napinaa.

Se airbagin valon sisällään pitävä kotelo on aika nopea purkaa pisteeseen että sen valon saa disabloitua..
156 2.0 TS ['98]

Avatar
Jochanan
Viestit: 442
Liittynyt: 19 Heinä 2006, 19:51
Car(s): Ex: 156 SW JTDm 2005
Ex: 147 2.0 TS Selespeed 2001
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Jochanan »

ahma kirjoitti:Vedin "jartuot" ja kävin katsastamassa. Kaikki etutukivarsien pallonivelet meni vaihtoon, mutta mistää muusta ei tullutkaan napinaa.

Se airbagin valon sisällään pitävä kotelo on aika nopea purkaa pisteeseen että sen valon saa disabloitua..
Yleensä ne katsastusinssit vaan kattoo virtoja päälle laittaessa, että se valo syttyy. :roll: Vaikka onhan foorumilla kuulunu juttua että joku on synkronoinu sen esim. abs-valon kanssa hyppyjohdolla. :)

Avatar
Jappe
Viestit: 1714
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS . Tesla M3P
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

:mrgreen: Hyppylanka tuli joskus viriteltyä.
Ja kokemuksesta tiedän että toi airbag toimii vaikka valo periaatteessa "palaa".
- Alfaholic -

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

Uutta autoani ihmetellessä, vedin kuskin penkin ääriasentoihin ja kuinka ollakaan airbagin valo syttyi seuraavan startin jälkeen. Arvatenkin syynä tuo. Puhdistin kaikki liittimet sähköosien puhdistusaineella ja vedin nippusiteellä kiinni muutamia johtoja, siten ettei penkin liike aiheuta vetoa liittimeen. Auto pitäisi katsastaa ja kävin tuolla samaisessa Tampereen autosähkössä valoa kuittaamassa. Vaan kuinkas ollakaan, ei se minullakaan suostunut sitä kuittaamaan tällä kertaa. Vian syy oli seuraava: "21 Laukaisupiiri kulj.p. ikkunaturvat. Vastus liian suuri". Tuskin mikään ohjainyksikkö kakkana on, kun vika ilmeni heti sen penkin siirtelyn jälkeen. Any ideas ?

Avatar
Jochanan
Viestit: 442
Liittynyt: 19 Heinä 2006, 19:51
Car(s): Ex: 156 SW JTDm 2005
Ex: 147 2.0 TS Selespeed 2001
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Jochanan »

-Tomi- kirjoitti:Uutta autoani ihmetellessä, vedin kuskin penkin ääriasentoihin ja kuinka ollakaan airbagin valo syttyi seuraavan startin jälkeen. Arvatenkin syynä tuo. Puhdistin kaikki liittimet sähköosien puhdistusaineella ja vedin nippusiteellä kiinni muutamia johtoja, siten ettei penkin liike aiheuta vetoa liittimeen. Auto pitäisi katsastaa ja kävin tuolla samaisessa Tampereen autosähkössä valoa kuittaamassa. Vaan kuinkas ollakaan, ei se minullakaan suostunut sitä kuittaamaan tällä kertaa. Vian syy oli seuraava: "21 Laukaisupiiri kulj.p. ikkunaturvat. Vastus liian suuri". Tuskin mikään ohjainyksikkö kakkana on, kun vika ilmeni heti sen penkin siirtelyn jälkeen. Any ideas ?
Suurinpiirtein tollasta näytti mulla kun kuskin penkin alla ollu liitin ei ollu kunnossa. Juota piuhat yhteen jos ei muuten korjaannu. Takaluukustakin löytyy verhoilujen alta niitä keltasia liittimiä.

Avatar
eltsu
Viestit: 576
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 02:33
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja eltsu »

Jarama kirjoitti:Ettei vaan olisi jokin kosketushäikkä kun liian alhaista resistanssia ilmoittaa.
Ei pitäisi olla kosketus häikkä : Alhainen vastus (resistanssi) = Johtaa liian hyvin sähköä, eli ennemminkin kuulostaa oikosululta
Tomi kirjoitti:Vastus liian suuri
Tämä kuulostaa kyllä kosketushäiriöltä...
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

Kuskinpenkin allahan oli varmaan 6 liitintä. Nämä keltaiset ovat kuitenkin vain airbagiin liittyviä ? Tarviipas kurkata ne uudestaan.

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

Huomenna pitäis mennä auto katsastaan, enkä tähän hätään saa sitä valoa kuitattua. Foorumin innoittamana tein siis oman ratkaisun :lol: Merkkivalotuubi irti, auki ja ihmettelemään. Airbagin valolle menevän liittimen kolvasin irti ja otin turvavyön valolta hyppykaapelilla sille virran. Jesh, ja toimii mainiosti. PRKL ja mitä ihmettä, lähden ajelemaan porukoilta kotiin, niin alkaa se keltainen repsikan airbagin valo vilkkumaan. Koko ajan ja nopealla tahdilla. Mistä helkkarista se nyt keksi syttyä ?

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11242
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ehkä se ilmoittelee viallisesta airbagin "päämerkkivalosta"? GTV:n airbagpurkki ainakin oli sen verran älykäs että tarjosi omaa vikakoodia (edellisen omistajan aikana) pois saksitulle merkkivalolle.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Jochanan
Viestit: 442
Liittynyt: 19 Heinä 2006, 19:51
Car(s): Ex: 156 SW JTDm 2005
Ex: 147 2.0 TS Selespeed 2001
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Jochanan »

-Tomi- kirjoitti:Huomenna pitäis mennä auto katsastaan, enkä tähän hätään saa sitä valoa kuitattua. Foorumin innoittamana tein siis oman ratkaisun :lol: Merkkivalotuubi irti, auki ja ihmettelemään. Airbagin valolle menevän liittimen kolvasin irti ja otin turvavyön valolta hyppykaapelilla sille virran. Jesh, ja toimii mainiosti. PRKL ja mitä ihmettä, lähden ajelemaan porukoilta kotiin, niin alkaa se keltainen repsikan airbagin valo vilkkumaan. Koko ajan ja nopealla tahdilla. Mistä helkkarista se nyt keksi syttyä ?
Pistät lastenistuimen repsikan paikalle, käännät airbagin pois ja kerrot katsastussedälle, että muksun takia on bägi pois. Hyvällä tuurilla se ei edes kokeile sitä. :D

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

^ minkähän noista istuimista laittaisin ? mulla noita pyörii meinaan nurkat vääränään :lol:

Avatar
Jochanan
Viestit: 442
Liittynyt: 19 Heinä 2006, 19:51
Car(s): Ex: 156 SW JTDm 2005
Ex: 147 2.0 TS Selespeed 2001
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Jochanan »

-Tomi- kirjoitti:^ minkähän noista istuimista laittaisin ? mulla noita pyörii meinaan nurkat vääränään :lol:
:)

Avatar
Tekijä
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Syys 2006, 08:44
Paikkakunta: Haaga / Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tekijä »

Niitä penkin alla olevia maagisia vikaa aiheuttavia liittimiä ei muuten ole kaikissa 156:ssa. Vain sivuairbageillä varustetuista malleista löytyy ko. liittimet... Jos ei ole sivuairbageja, niin tulee kolvanneeksi penkinlämmittimen johdot :)

Avatar
Maunu
Viestit: 3489
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Mun uudempi JTS teki saman samanlaisen vian paitsi että oli pelkääjän sivuverho. SW:ssä ainakin verhon liitin löytyy takaluukusta pienen kolmion mallisen muovin takaa, sun tapauksessa joudut irroittamaan bosen subbarin verhoilun ennen kuin pystyt liittimen puhdistamaan.

Voi olla että keltaisen valon vilkkuminen loppuu kunhan saa johdon kuntoon.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Vastaa Viestiin