1.9 JTD:n öljyt ja suodatin

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Boxer33
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 18:03
Paikkakunta: Espoo

1.9 JTD:n öljyt ja suodatin

Viesti Kirjoittaja Boxer33 »

Viimeviikolla tuli 140 tonnia mittariin ja ois aika tehdä/teettää perushuolto tohon traktoriin ennen pääsiäistä. Hommahan ei sinäänsä ole kaksinen, suodattimet ja öljyt vain vaihtoon. Ikäväkseni havahduin kuitenkin siihen tosiasiaan, ettei luottopaikastani, Motonetistä löydy tuohon ainuttakaan suodatinta. DA:n suuntaan en viitsi edes katsoa..

Heikalta löytyy ilman- sekä raitisilmasuodatin, mutta mistä prkl löytyy sopiva öljynsuodatin. EPERiäkään ei nyt juuri ole saatavilla.

Autohan on 1.9 JTD vm 2002/07 "semiboselift", 115 hepon versio.

Auttakee, ennen ku joku leikkaa kiinni..
Kaikki paitsi purjehdus on turhaa!

Avatar
90
Viestit: 8046
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

oletkos ollut heikkaan yhteydessä suoraan spostitse..nettikaupasta ei välttämättä kaikkea löydy mutta kannattaa ehdottomasti kysyä suoraan.. :wink:

Avatar
JTD
Viestit: 584
Liittynyt: 26 Elo 2003, 06:30
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja JTD »

Tuollaista tarvikesuodatinta olen viimeksi käyttänyt: Fram 9727 (Alfa 1.9 JTD). Hinta 16,-, eli PII x FIAT-suodin.

Malliltaan kapea ja pitkähkö, mutta paljon parempi irrottaa kuin lyhyt ja leveä malli, mikä kanssa on tapeltu.
159 2.0 JTDm, GT JTD, 156 2.5 V6

Avatar
Boxer33
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 18:03
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Boxer33 »

90 kirjoitti:oletkos ollut heikkaan yhteydessä suoraan spostitse..
Jep, juurikin laitoin kyselyn. Ongelma on myös siinä, että noille olisi tarvetta jo torstaiksi..
Kaikki paitsi purjehdus on turhaa!

Avatar
Boxer33
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 18:03
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Boxer33 »

JTD kirjoitti:Tuollaista tarvikesuodatinta olen viimeksi käyttänyt: Fram 9727 (Alfa 1.9 JTD). Hinta 16,-, eli PII x FIAT-suodin
Mistäs tuota pitäisi lähteä etsimään?
Kaikki paitsi purjehdus on turhaa!

Avatar
155TS
Viestit: 792
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 23:46
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja 155TS »

Boxer33 kirjoitti:
JTD kirjoitti:Tuollaista tarvikesuodatinta olen viimeksi käyttänyt: Fram 9727 (Alfa 1.9 JTD). Hinta 16,-, eli PII x FIAT-suodin
Mistäs tuota pitäisi lähteä etsimään?
esim. autopaasista saa fram suodattimia muistaakseni.
Alfa 166 V6 -00, Alfa 75 turbo -87, ex-AR 159 Q4 -06, ex-Giulietta -84 ja -82, ex-155 TS -92

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Miksi vaivautua etsimään?
Mene johonkin öljynvaihtoja tekevään putiikkiin vaihtamaan. Työ ei paljoakaan kustanna, ja suodatin löytyy varmasti hyllystä ;)

Kahvivatsa
Viestit: 443
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 23:56
Paikkakunta: Rannikko

Viesti Kirjoittaja Kahvivatsa »

Kattelin M-Filtterin luetteloa ja mikäli se pitää paikkansa niin 156 1.9 JTD (115hp) ja moottori 937A2.000 niin MH 3387 kävisi siihen. Itse asiassa samaa tarjotaan muihinkin 156-JTD-malleihin. Ulkomitoista ei tietoa.

Avatar
Boxer33
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 18:03
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Boxer33 »

Epezi kirjoitti:Miksi vaivautua etsimään?
Mene johonkin öljynvaihtoja tekevään putiikkiin vaihtamaan.
Pari kertaa olen tätä operaatiota vierestä katsellut, eikä homma ainakaan niissä pajoissa oikein vakuuttanut. Eikös näillä vaihtopajoilla ole useinmiten tapana imeä yläkautta vanhat öljyt pois?

Niinkauan kun autolla ei ole tehdastakuuta jäljellä ja on siedettävä paikka jossa öljyt voi vaihtaa, niin teen homman itse. Tuleepahan kurkattua sinne auton alle edes pari kertaa vuodessa, ja jotenkin on sellainen tuntuma, että hommat hoituu varmemmin kertalaakista kuntoon.
Kaikki paitsi purjehdus on turhaa!

Avatar
R@gdoll
Viestit: 322
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 10:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja R@gdoll »

No et alennu kysymään Deltasta vaan tilaat mieluummin vaikka Ebaysta?

Ei kait noissa ole suuria hintaeroja alkuperäinen vs. tarvike.
Itse suosin suodattimissa alkuperäisiä. PSA:ssa on ainakin silmin nähtäviä, isoja eroja tarvike vs. alkuperäinen suodatin.
Kuva

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

^enpä ole törmännyt paikkaan joka imisi alfasta öljyt. Ymmärtääkseni Mersuista on useimmilla firmoilla tapana imeä. Muista lasketaan alakautta.

En tiedä missä olet käynyt öljyjä vaihtamassa, mutta jos toiminnassa on ollut hämärää vaihda toiseen paikkaan, öljyn vaihdossa ei montaa ryssimismahdollisuutta ole joten jos niistä jossain onnistutaan ryssimään, on syytä paikkaa vaihtaa.

Monet paikat ottavat myös asiakkaan omat öljyt vastaan, jos firman tarjoamat litkut ei kelpaa.

Ja pääseehän auton alle katselemaan, ja oikein nosturilla vielä ;)

Itse olen pari kertaa vaihtanut itse, ja todennut että miksi vaivautua :roll:

Avatar
Tiige
Viestit: 2834
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Epezi kirjoitti:Itse olen pari kertaa vaihtanut itse, ja todennut että miksi vaivautua :roll:
Siksi että täällä päin ainakin omien öljyjen kanssa pelkän vaihtotyön hinta tuntuu nykyään olevan 20e. Ja saapahan ite vääntää öljypohjasta kierteet rikki, niin tarvi syytellä muita. :mrgreen:

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Epezi kirjoitti:Itse olen pari kertaa vaihtanut itse, ja todennut että miksi vaivautua :roll:
Sanoo mies, joka on hitsannut auton B-pilarista lähtien uusiksi. :mrgreen:


No, joo. Aika paljon tullut itse vaihdettua aiemmin, kun oli:

a) Niin korkea auto, ettei sitä tarvinnut nostella toimenpiteen takia.
b) Jonkun sukulaisen säiliö, johon kaataa jäteöljyt.
c) Tahi appiukon työpaikalla tapahtunut vaihto, josta löytyy kaikki tarvittava.

Nykyisellään noista ei oikein mikään ole mahdollista, joten tulee teetätettyä.
Ärsyttää vaan, kun ne aina onnistuu kaatamaan öljyä liikaa...

Niin, vielä sekin, että öljynvaihto on yksi niistä harvoista töistä, jonka osaan tehdä itse. :mrgreen:
Senza cuore saremmo solo macchine

Pepperoni
Viestit: 925
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super -19
Fiat Tipo Cross -21
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Epezi kirjoitti:^enpä ole törmännyt paikkaan joka imisi alfasta öljyt.


Paitsi niistä lukuisista joista on öljypohjan kierteet korkanneet. Eli en minäkään ole kuullut että tuota ihan rutiinisti käytettäisiin, mutta omasta exästäni vaihdettiin useita kertoja imemällä em. syystä, eikä siinä mitään sen kummempaa ollut. Vähän kauemmin siinä taisi mennä kuin alakautta valuttamalla. Ehjäkierteisistä on kyllä aina otettu propun kautta.
Epezi kirjoitti: öljyn vaihdossa ei montaa ryssimismahdollisuutta ole joten jos niistä jossain onnistutaan ryssimään, on syytä paikkaa vaihtaa.


Lähinna tulee mieleen öljyn ylitäyttö sekä juurikin tuo propun kierteiden rikkominen liiallisella voimankäytöllä (hämmästyttävän yleistä). Viimeksi mainitun johdosta olen itse jo pitkään luottanut vain kokeneeseen Alfamekaanikkoon. Ennen vaihdoin itse mutta enää ei jaksa...

Alkuperäiseen aiheeseen sen verran, että se suodatin ei välttämättä Deltassa maksa juurikaan sen enempää kuin joku laadukas tarvikeosa. Kannattaa ainakin kysyä. Itse ostin aikanaan sieltä monta kertaa 33:n filsun, maksoi saman tai vähemmän kuin esim. Azzurrossa silloin. Sai ainakin olla varma laadusta. Kaikista halvimmat suodattimethan kannattaa muutenkin jättää ostamatta.

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Tämä nyt ei tietenkään dieseliä koske, mutta kahdessa kolmesta viimeisestä ostotyönä suoritetussa öljynvaihdossa (eri korjaamot) myös ykköspytyn tulpankolojen voitelu oli suoritettu kiitettävällä huolellisuudella.

Olkoon tuo vaikka yleinen epäluottamuslause autokorjaamojen huolellisuudelle.

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

hagger16 kirjoitti:Sanoo mies, joka on hitsannut auton B-pilarista lähtien uusiksi. :mrgreen:
No mutku se nyt oli ihan eri juttu :lol:

Mielestäni ei ole myöskään väärin olla itse katselemassa vieressä miten hommat tehdään. Tietysti jotkut asentajat voi tästä hermostua, mutta mitäs sitten. Katselee vierestä että jos öljyä sotkeentuu jonnekkin (vaikka sinne tulpankoloon :mrgreen: ) pyytää ystävällisesti putsaamaan. Ja öljyproppua kiristettäessa voi pyytää asentajaa laittamaan sen momenttiavaimella. Öljypinnan voi myöskin itse katsoa samalla kun asentaja sen katsoo, jos on liikaa tai vähän pyytää poistamaan/lisäämään. Öljyvalmistajan kirjat eivät aina ole oikeassa.

Asiakas maksaa siitä työstä joten kyllä sillon voi myös vaatia :wink:

Terveisin: "öljynvaihtaja Epezi" :mrgreen:

jartuo
Viestit: 253
Liittynyt: 16 Helmi 2008, 20:52
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Moi
Mitä pieni liikaöljy tekee Alfan JTD koneessa? Voiko se hajoittaa koneen?
Esim. W124 Mebessä ei saa laittaa yhtään ylitse ylämerkin.

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Tuskinpa sitä kukaan tietää mitä se voi koneelle aiheuttaa, mutta ei siitä ainakaan hyötyä ole.

Avatar
Boxer33
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 18:03
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Boxer33 »

Nonniin. Motonetistä löytyi ilmansuodatin, toivottavasti sopiva. Jonkun tiedon mukaan sama suodatin käy kaikkiin uudempiin 156:seen, siis ainakin V6, JTS ja JTD. Kiitokset 155TS:lle Autopaasi vinkistä. FRAMin suodatinta sieltä ei löytynyt, mutta FIAAMin JTD:hen sopiva löytyi. Huomenna pääsen siis hommiin. Raitisilmasuodatinta ei tähän hätään löytynyt, joten se taitaa jäädä toiseen kertaann
Kaikki paitsi purjehdus on turhaa!

Avatar
Boxer33
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 18:03
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Boxer33 »

DONE!

Miksei kukaan sanonu, että toi operaatio, siis perushuolto on noin jumalattoman vaikeaksi tehty?! En ihmettele enään yhtään DA:n hintoja, jos perushuoltoon menee pari tuntia.. Luulenpa tosiaan, että ens kerralla vien öljytja suodattimet vaihdatettaviksi, jos se muutamalla kympillä hoituu!
Kaikki paitsi purjehdus on turhaa!

Vastaa Viestiin