33 permanent4 vm-91 ei käynnisty

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
kiltti_oon
Viestit: 68
Liittynyt: 29 Kesä 2005, 22:55
Paikkakunta: kuopio

33 permanent4 vm-91 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja kiltti_oon »

nyt meinaa mennä hermot. Reilun viikon olen yrittänyt selvittää pizzauunin halvaantumista yön aikaan tohon parkkiruutuun.
Nyt auto starttaa ihan normaalisti mutta ei käynnisty. Olen yrittänyt etsiä vikaa mutta ei löydy. Välillä yrittää käynnistyä. Bensa tuoksuu.
Bensapumpun jännite noin 9.5v startatessa, en tiedä kuuluuko se olla noin vähän.
Kaveri irrotti virranjakajankannen ja vaihtoi uuden tilalle. Nyt arvoitus mikä on johto järjestys. Sytytysjärjestys on 1-3-2-4 olenko oikeassa? Entäs sylinteri järjestys? Onko se edestä katsottuna vasemmalta oikealle 1-3-2-4
Onko ehdotuksia muille mahdollisille vioille?


Vai soitanko pankkiin ja varaan ajan ja työnnän suolle uppoamaan pizzauunin.
ÄRSYTTÄÄ JA KIUKUTTAA KUIN ICE AGE ORAVAA

Avatar
Maunu
Viestit: 3480
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Mulla ainakin 16v kuoli joskus niin että illalla ajoin normaalisti pihaan ja aamulla yritin startata, mutta ei lähtenyt enää käymään. Syy oli tulppien hajoaminen. Tulpilla oli ajettu noin 3tkm, tosin olivat tavalliset ngk:t eivätkä platinat. Kannattaa hakea uudet tulpat vaikkapa boschin halvat vaihtoehdot ja kokeilla käymään.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

kiltti_oon
Viestit: 68
Liittynyt: 29 Kesä 2005, 22:55
Paikkakunta: kuopio

tulpat

Viesti Kirjoittaja kiltti_oon »

ne kyllä ehkä voisi olla vikana. Tosin platinat siellä on ja niillä alettu reilu 10tkm ehkä.

Avatar
ollikuhta
Viestit: 598
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 00:38
Paikkakunta: loppi

Viesti Kirjoittaja ollikuhta »

Mulla hyyty kerran kans totaalisesti ja yht´äkkiä kaupan pihaan.
Pa-pumpun releessä oli vika. Akun läheltä rintapellistä löytyy tuo.(tais olla se "punaraitamalli")
Alfa-uros...tojota-naaras

Pepperoni
Viestit: 925
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super -19
Fiat Tipo Cross -21
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Ehdotan taas yhtä tarkistuskohdetta omiin kokemuksiin perustuen. Tarkista ettei ole vuotoa tankilta pa-pumpulle tulevassa letkussa. Tuo tekee sen että bensaa tulee (kerroit että bensa haisee), mutta paine ei riitä eikä ECU anna käynnistyslupaa. Sama tietysti jos itse pumpussa on vikaa tms.

kiltti_oon
Viestit: 68
Liittynyt: 29 Kesä 2005, 22:55
Paikkakunta: kuopio

ei vaan käynnisty

Viesti Kirjoittaja kiltti_oon »

kokeiltiin äsken pihalla taas käynnistää.
Muutama kerran pyöri muutaman sekunnin tuskalla ja vaivalla mutta ei käyntiin asti kuitenkaan.
Pitää tarkistaa bensapumppu ja rele.
Minkähänlainen rele sinne pitäis ostaa jos se on rikki, ei varmaan kovin kallis sijoitus.

Avatar
90
Viestit: 8047
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

motronichan tuossa pitäisi ilmeisesti olla joten jos kyseessä ihan normi rele eikä mikään yhdistelmpäpaketti niin melkein mikä tahansa käy kunhan koipijärjestys ja virrankesto on sama kuin alkuperäisessä eli vanha mukaan ja sen kanssa autotarvikeliikkeeseen niin eiköhän sieltä jotain vastaavaa löydy..

kiltti_oon
Viestit: 68
Liittynyt: 29 Kesä 2005, 22:55
Paikkakunta: kuopio

ei toimi

Viesti Kirjoittaja kiltti_oon »

kokeiltiin äsken hinaamalla käyntiin ja se lähti noin 2km matkan jälkeen kun manasin helvettii koko paketin. Mutta nyt ei vetoja kunnolla. Todennäköisesti jos vaan mun ajatus toimii niin tulpat vois olla yks vika. Huomenna sitten vaan tallille ja montulle ja vaihtaa tulpat. Jos ei auta niin palautan kilvet konttorille ja kävelen paikalliseen autotalo hartikaiselle niin loppuu hermojen kiristely =)

Ana M
Viestit: 240
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 18:12
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Ana M »

mulla meni myös tuo pa pumpun rele omastani, kuten ollikuhdalla...mutta silloin ei kyllä haise bensa.
33 P4 -91, Skoda Octavia 4x4 -04, Superb 4x4

Raviniemi
Viestit: 107
Liittynyt: 04 Maalis 2006, 19:36
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Raviniemi »

Mun 33:sesta on kaksi kertaa hajonnut puola,eli on muuten ehjä mutta kipinä esiintyy vain puolan päässä.Puolan johdon ja miinus navan välillä ompi mustunut halkeama.Tarkistaisin ensin sen että puolasta edes irtoaa kipinää ennen kun alkaisin taistella bensapuolen kanssa,yksinkertainen testi,johto irti puolan päästä ja sormi tilalle,pyydä kaveria starttaamaan ja jos ukko sätkii niin puola on ok,paitsi jos on pahasti halkeillut ja mustunut suurjännite päästä.Vähemmän sydämmentykytystä aiheuttava tapa on irroittaa puolan johto virranjakajalta ja asettaa tulpan pää siihen ja tulpan runko nojaamaan auton metalliosaan,sitten sama testi mutta nyt tarkkaillaan valoilmiötä tulpan kärkien välissä.(vai että kaikki tulpat muka menis kerralla rikki,en ole tavannut moista joukko-itsemurhaa,tartis sen auton edes yskiä ja pätkiä enste)Se bensa ongelma voi olla mahdollinen myös seuraavana järjestyksessä eli pumpulta lähtee pätkä kumiletkua paine ja imupuolelta metalliputkiin,nekin kannattais tarkistaa ennen pumpun uusimista.Vanha hapettunut pumppu voi myös vuotaa painepäästä,on alumiini prässätty kovaa bakeliittia vasten,paitsi Bosch merkkisessä pumpussa.Alfassa pumppu on tarjolla maantiesuolalle joka ei tee hyvää alumiinillekkaan.Tähän vikaan olen myöskin törmännyt. :mrgreen:

kiltti_oon
Viestit: 68
Liittynyt: 29 Kesä 2005, 22:55
Paikkakunta: kuopio

alfa

Viesti Kirjoittaja kiltti_oon »

pitää kokeilla toi puolan kunto. =) nyt aamu kiukkuna tonne kokeileen et mitä tapahtuu. Lottoan että ei tietoakaan käynnistymisestä.
Minä tunnen konttisen hinauspalvelun vai mikä se oli? Siinä on hirveesti kolmosia vai mitä ne oli?

Anssi
Viestit: 94
Liittynyt: 03 Joulu 2005, 18:33
Paikkakunta: Rautalampi

Viesti Kirjoittaja Anssi »

Jos bensa haisee, sitä todennäköisesti tulee koneellekin asti. Kerroit että kaverisi vaihtoi virranjakajan kannen. Ennen vai jälkeen käyunnistysongelman alkamisen?

Jonkin verran vaikuttavat oireet täsmäävän muinaiseen fiat ritmo - tapaukseen, jossa kansi laitettiin epähuomiossa väärin päin. Bensa haisi, ja käynnistystä yritettäessä tuli välillä takaisiniskua, muttei todellista lupausta.
Kun sitten yritettiin vetämällä käyntiin, lähti kunnon pamauksella. Pakoputkeen vuotanut bensa räjähti äänenvaimentimessa ja halkaisi vaimentimen. Mutta auto kävi vaikeasti ja sammui hetken päästä.

Toinen mahdollinen vaihtoehto ongelman syyksi ovat karstaiset tulpat. Itsellä edellisessä alfassa joskus pakkaskelien käynnistely-yritysten jälkeen karstottuivat tulpat sellaiseen kuntoon, että eivät enää tuottaneet kunnollista kipinää.

Tarkista siis piuhojen järjestys ja tulppien kunto. Voisi olla järkevää myös kokeilla että tulpat tuottavat kipinääkin.

Jos palautat kilvet, kerro mulle paljon haluat kilvettömästä alfastasi. Tekisin omasta 16v:stä permanent4:n.
:-D

kiltti_oon
Viestit: 68
Liittynyt: 29 Kesä 2005, 22:55
Paikkakunta: kuopio

jesh

Viesti Kirjoittaja kiltti_oon »

uusituani tulpat, tulpanjohdot, virranjakajan kannen, pyöriän, bensapumpun releen(oli ruosteinen ja hapettunut) ja tarkistanut kymmeniä kertoja sytytysjärjestyksen ja bensan saamisen. Ja kuunneltuani emännän kommentteja että miks se ei toimi. Sekä alfan täytyttyä tyhjistä pulloista, katsoin huvikseni ilmanmassamäärämittarin kotelo sisään niin huomasin että oli sen mustan kiekon lukite katkennut jossa lukee 512. Nyt alfa käynnistyy ongelmitta mutta tuntuu että reilusti rikkaalla ollaan. Ensi viikolla autotalo laakkosen halliin alfa sisään ja kaveri säätää kohdalleen seokset.
Minä tunnen konttisen hinauspalvelun vai mikä se oli? Siinä on hirveesti kolmosia vai mitä ne oli?

kiltti_oon
Viestit: 68
Liittynyt: 29 Kesä 2005, 22:55
Paikkakunta: kuopio

arvot

Viesti Kirjoittaja kiltti_oon »

Käytin just paikallisessa BOCSH puljussa ja arvot oli melkein joka osalta taivasta hipovat. nyt pitäis saada varmaan joltain hommattua ilmamassamäärämittari jota ei ole sorkittu omin käsin. :D
Minä tunnen konttisen hinauspalvelun vai mikä se oli? Siinä on hirveesti kolmosia vai mitä ne oli?

Avatar
Kirk
Viestit: 504
Liittynyt: 04 Syys 2007, 00:48
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kirk »

Siitä vaan käyt hakeen Deltasta, 1300+ euroa kiitos :lol: Käytettynä voi (lue: varmasti on) olla kiven takana... Itsellä olis ylimääräinen, mutta en oo vielä testannu toimiiko se. Ja pitänee muutenkin pitää tuo varalla juuri noiden kahden edellisen lauseen takia :roll:
I do my loving in the winter.

Avatar
Maunu
Viestit: 3480
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Mahdoinkohan mää pistää sellaisen paaliin viime kesänä :oops:
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

kiltti_oon
Viestit: 68
Liittynyt: 29 Kesä 2005, 22:55
Paikkakunta: kuopio

niin

Viesti Kirjoittaja kiltti_oon »

pitää tässä tutkia asiaa. Toivottavasti nyt kuitenkin olis ehjä ja sais sillä kiekolla ja ruuvilla säädettyä kohdallee.
Minä tunnen konttisen hinauspalvelun vai mikä se oli? Siinä on hirveesti kolmosia vai mitä ne oli?

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4856
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Mitäs tuo Bosch huolto tutki vai mittasiko pelkän pakokaasupäästön? Arvot olisi mukava tietää. Ja oletko mitannut lämpöanturin ja tarkastanut sen johdon?
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

kiltti_oon
Viestit: 68
Liittynyt: 29 Kesä 2005, 22:55
Paikkakunta: kuopio

arvot

Viesti Kirjoittaja kiltti_oon »

pakokaasusta se otti tuloksen. ja yritti säädellä ruuvia.
En tiedä sit riittikö sillä mielenkiinto vai mikä sillä oli ku sano ettei osaa tehdä enempää.
Jos tänää menee pankissa hyvin niin tilaa laatikollisen uusia osia ja jos ei toimi niin vien johonkin pajalle että se ei tule sieltä ennen ku siinä on lisä voimaa ja se toimii.
Minä tunnen konttisen hinauspalvelun vai mikä se oli? Siinä on hirveesti kolmosia vai mitä ne oli?

kiltti_oon
Viestit: 68
Liittynyt: 29 Kesä 2005, 22:55
Paikkakunta: kuopio

:(

Viesti Kirjoittaja kiltti_oon »

toimii nyt jotenkin mutta vetopäällä ei tietoakaan voimasta. ärsyttää ku 1.6kaasari golfilla kaveri menee ohi ja sit ne maanpääliset opelit.
Minä tunnen konttisen hinauspalvelun vai mikä se oli? Siinä on hirveesti kolmosia vai mitä ne oli?

kiltti_oon
Viestit: 68
Liittynyt: 29 Kesä 2005, 22:55
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja kiltti_oon »

niin niistä arvoista. ein saanut mitään paperia kaverilta käteen mut HC oli jotain 2300 ja muutenkin oli arvot miten sattuu.
Jos laakkosen autohuollon kaveri osais tehdä jotain sille. sit loppuu minulta halvat ammattimiehet. sen jälkeen vaan omin sormin alkaa kokeilemaan kaikkia mahdollisia konsteja
Minä tunnen konttisen hinauspalvelun vai mikä se oli? Siinä on hirveesti kolmosia vai mitä ne oli?

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4856
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Jos sinulla on yleismittari niin mittaa sen lämpöanturin vastus. Jos boxi luulee että kone on -40 pakkasella niin seos on tosi rikasta. Lambdaa+kattiahan ei tuossa ole? Tuo HC viittaisi sytkäongelmaan mutta tietty jos seos on niin rikasta että ei jaksa kaikkea polttaa niin HC:kin nousee. Nähtävästi seos on korkealla koska korjaaja yritti sitä laskea. Vaikuttiko säätö seokseen?

ps. Hieman erikoinen kaveri valikoitunut Boschin huoltoon jos ei enempää ymmärrä moottorin päälle.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

kiltti_oon
Viestit: 68
Liittynyt: 29 Kesä 2005, 22:55
Paikkakunta: kuopio

arvot

Viesti Kirjoittaja kiltti_oon »

löytyy yleismittari. Lampda löytyy ja kattikin oli siellä joskus.
Okei siitä vastuksesta, pitäiskö sen arvon muuttua jotenki vai miten se on? =)
Ei se saanut kunnolla laskettua arvoja sillä ruuvilla.
Onneksi löyty vielä yksi halvempi keino yrittää selvittää ja korjailla vikaa. Yks 33 omistaja on toissä kaverin pajalla, jos se osais tehdä enemmän.
Minä tunnen konttisen hinauspalvelun vai mikä se oli? Siinä on hirveesti kolmosia vai mitä ne oli?

kiltti_oon
Viestit: 68
Liittynyt: 29 Kesä 2005, 22:55
Paikkakunta: kuopio

teen sen

Viesti Kirjoittaja kiltti_oon »

Teen sen!! vien alfan seisomaan kotia pihalle ja haen uuden auton kaupasta! tutkin sitä sit joskus jos jaksaa kiinnostaa. alkaa hermo mennä ja usko loppumaan. Kauheen kiva olis BMW E-34 535i vm-93
Minä tunnen konttisen hinauspalvelun vai mikä se oli? Siinä on hirveesti kolmosia vai mitä ne oli?

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4856
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Moottorin lämpö (Celsius)/ohmi Lämpotila-anturi

-10/9 KOhm
0/6 kOhm
+10/3,8 kOhm
+15/3,0 kOhm
+20/2,5 kOhm
+25/2,1 kOhm
+30/1,7 kOhm
+40/1,2 kOhm
+60/600 Ohm
+80/330 Ohm

Eli jos ulkona on keli nollassa ja moottori ei ole ollut käynnissä pitäisi anturin näyttää n.6kOhm vastusta. Ja jos saat moottorin käyntilämpöiseksi n.+70-80 C niin ohmeja pitäisi löytyä 500-300. Ota huomioon että taulukossa on sekä kOhm että Ohm lukuja.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Vastaa Viestiin