Mi.To

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
paksupekka
Viestit: 28
Liittynyt: 03 Syys 2013, 11:03
Car(s): Ex Alfa Romeo Mito QV
Porsche 944
Bmw 318D Touring xDrive

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja paksupekka »

UupunutRomeo kirjoitti:^ Pääsitkö tankille ?. :-D
Jännäksi meni, mutta pääsin. Kiva fiilis oli lähteä pihasta, kylmä auto, 6 astetta lämmintä ja bensa vähissä. Aika sukkasiltaan ajelin Friisilän Neste Expressille - vain huomatakseni, että kenttä oli suljettu ja huoltomiehet hommissa. Ei muuta kuin auto ympäri ja takaisin liikenteeseen. Pysähdyin valoihin ja auto sammui...melkein ehdin säikähtää, mutta kytkimen painallus paljasti Start-Stopin toimineen :oops:
Onnistunut paluu Teboilille muutaman sadan metrin päähän. Auton asento ei välttämättä ollut ihan optimaalisin, näytti olevan jopa hieman kallellaan mittaria kohti.
Tankkaus sujui sutjakasti, kunnes napsahti 45,5 litrassa ja liruttelu alkoi.
Hitaasti mutta varmasti lukema lähestyi 50 litraa ja päätin että sinne mennään vaikka väkisin.
Napsu kerrallaan homma edistyi ja tavoite siirtyi kokoajan eteenpäin. Alkoi jo epäilyttämäään, että neste valuu maahan, mutta ei siellä mitään näkynyt :-D


Lopulta päätin luovuttaa uuden virstanpylvään kohdalla:
Kuva

UupunutRomeo
Viestit: 835
Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
Car(s): ...Alfa etsinnässä.

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja UupunutRomeo »

^ hienoa, vielä muutama samankaltainen raportti ja voimme yksimielisesti :lol: olla sitä mieltä että tehtaalla ei ole tankkia mitattu :-D .

Tänään uusi huomio MiTosta, lämmöstä lähinnä. Lähtiessä oli nolla keli ja huomasin että aikaisemmista italialaisistani poiketen MiTon lämmönsäädintä joutuu kääntämään melko paljon punaiselle jo nolla kelillä. Toki sama "ongelma" tuli havaittua niinä parina ilmastoinnin käyttökertana kesän aikana että "viisari" on pidettävä sinisen ja punaisen vaihtumis alueella säätörullasta, muuten jäätyi munaskut joten ilmastoinnissa on paukkua. Nyt lämmityskaudella tosiaan säätönuppi 90% punaisella joka hieman ihmetytti, aikaisemmissa italialaisissa on -30 kelissä ajeltu nappi 10% punaisella ja siltikin ollut kuuma. Kokeilin myös 100% punaisella ja mielestäni sisäänpuhalluslämpötila ei ollut kovinkaan lämmin, edellisissä on voinut aamukahvit lämmittää suuttimen edessä tässä ei.

Samoja havaintoja ?.

Avatar
lerppu
Viestit: 5904
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Ei vastaavia havaintoja. Omassa MiTossa asetetaan näyttöön lämpötila, johon ilmastointi sitten pyrkii säätymään. Mutta siis kylmä oli aamu, yllättävän nopeasti pieni kone lämpeni ja kabiinissa ei tarvinnut värjötellä - kun tuuppaa takalasinlämppärin päälle, lämmitys menee täysille, sitten tiputtaa itsekseen jonkin ajan kuluttua asetusarvoon ja pitää siinä. Penkinlämmitinkin oli nopea ja kun jakkara ei ole nahkaa, ei rygari muutenkaan jäädy ihan samalla tavalla kuin edellisessä Alfassa! :)
Positiiviset yllätykset siis jatkuvat, saas nähdä miten twin clutch transmission toimii talvella...

sanctus
Viestit: 1094
Liittynyt: 08 Syys 2010, 12:27
Car(s): Giulietta 1.4 TB MultiAir 125 kw

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja sanctus »

Itsekään en ole huomannut sisätilojen lämpenevän erityisen hitaasti. Autossa on tehdasasenteisena lisävarusteena manuaalinen ilmastointi/lämmityslaitteen säädöt ja kyllä niitä kiertäen saa auton pienet tilat lämmitettyä hyvin jo n. puolentoista kilometrin ajan jälkeen. Lämpenemisestä olen ollut erittäin tyytyväinen, koska itselläni on tapana viileiden kelien alettua ajella edelleen lyhyessä tai pitkähihaisessa paidassa lisäten käsiini kynsikkäät ja kaulaani kaulaliinan.

Käytännössä ainoa todella viimainen hetki taidettiin kokea eräänä erinomaisen kylmänä jouluaattona (pakkasta n. -26 aamulla), jolloin moottori käynnistyi köhisten ja tuntui käyvän kolmella pytyllä. Auton sammuttelun jälkeen käyntiääni parani, mutta lämpötila auton sisällä ei tuntunut nousevan vielä n. kymmenen kilometrin jälkeenkään. Vikavaloa tästä episodista ei syttynyt eikä OBD:stäkään mitään kummempaa löytynyt seuraavan kesän huollossa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tietämättä täyttöputken koosta, niin kyllähän sinnekin on teoriassa mahdollista saada jopa yli 10 litraa tavaraa. Miettikääs vaikkapa litran maitotölkkejä, montako mahtuu sinne ehkä kiemurtelevaankin putkeen? En myöskään tunne MiTon polttoainetankin huohotusjärjestelmää tai paluulinjaa, mutta ainakin paluulinjaan on mahdollista saada jonkin verran tavaraa, yms.
Ylitäytössä (siis tankki + putket täyteen) on aina se riski, että lämpövaihtelun vuoksi tavara tuleekin pihalle tai sotkee huohotuksen, riippuen toki sen toteutuksesta.

UupunutRomeo
Viestit: 835
Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
Car(s): ...Alfa etsinnässä.

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja UupunutRomeo »

Koska MiTojen lirutuskisa on avattu :lol:
Enemmänkin olisi mennyt mutta valitsin 90€ koska oletin menevän vähemmän kun mittarissa oli vielä 60km ajomatkaa "rangessa".

Kuva


Lämpenemisen nopeus ei ole ongelma, ongelmaa ollee liene ollenkaan mutta sitä ihmettelin että lämpötilan säädöstä on jo 0-kelillä 90% käytössä. Ilma jota sisään puhalletaan on kyllä ihan lämmintä muttei niin lämmintä kuin olen monissa muissa autoissani tavannut. Myös MiTon mootori lämpenee todella nopeasti nollakelistä huolimatta.

Niin tuohon kulutukseen, se on todellakin pudonnut lähes litran lämpimistä keleistä. Tehoakin tuntuu olevan pintakaasulla huomattavasti enemmän kuin +20 kelien aikaan. Tämäkin tankillinen vaikka ajettu todella rivakasti, 6,78 litraa/100km

Avatar
sataviisysi
Viestit: 213
Liittynyt: 18 Touko 2010, 07:55
Car(s): Pelkkää exää, mito tb, mito qv, giulietta ma tct x2, 159 2,4 x2, brera 3.2.

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja sataviisysi »

Laitoin jo tekstiä omankin otsikon alle "sisätilanlämmitin mitoon", mutta ei tunnu olevan vastaajia. Nyt kysäisenkin, että josko joku saisi napattua omasta mitostaan apparin jalkatilasta lohkon sisähaaran läpiviennnin paikasta kuvan, niin ei tarvitsisi arpoa oikeaa kohtaa ja mennä erehdysten kautta onneen niin kuin yleensä.

Kiitosta jo etukäteen.

Avatar
Bird
Viestit: 121
Liittynyt: 09 Syys 2010, 19:09
Car(s): Alfa MiTo QV, BMW 530xd Touring (F11)
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Bird »

sataviisysi kirjoitti:Nyt kysäisenkin, että josko joku saisi napattua omasta mitostaan apparin jalkatilasta lohkon sisähaaran läpiviennnin paikasta kuvan, niin ei tarvitsisi arpoa oikeaa kohtaa ja mennä erehdysten kautta onneen niin kuin yleensä.
Tässä, ole hyvä:

Kuva

***

Oma tammikuussa 2011 ensirekisteröity MiTo QV:ni (mittarissa 45 tkm) kävi tänään muuten ensimmäistä kertaa katsastuksessa. Pienintäkään huomautettavaa ei ollut, ja myös alusta oli katsastusmiehen mukaan erinomaisessa kunnossa. Päätösmittauksetkin olivat siis ok, vaikka tankkia onkin joskus tullut aika täyteen tungettua. :)

UupunutRomeo
Viestit: 835
Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
Car(s): ...Alfa etsinnässä.

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja UupunutRomeo »

^^
Katselin oman miton konehuoneesta ja epäilen "birdin" kuvan perusteella johdon menevän auton keskivaiheilta ilmastoinnin/lämppärin putkien läpiviennin yhteydessä konehuoneen puolelle. Muita läpivientejä en omasta löytänyt tulipellistä. Omassani ei ole lohkoa eikä sisäpistoketta.

Birdi vois napsata kuvan konehuoneesta siitä ECUn alapuolelta josta epäilen tuon piuhan läpäisevän tulipellin.

Avatar
sataviisysi
Viestit: 213
Liittynyt: 18 Touko 2010, 07:55
Car(s): Pelkkää exää, mito tb, mito qv, giulietta ma tct x2, 159 2,4 x2, brera 3.2.

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja sataviisysi »

kiitos kuvasta nyt on vähän suuntia mistä yrittää

paksupekka
Viestit: 28
Liittynyt: 03 Syys 2013, 11:03
Car(s): Ex Alfa Romeo Mito QV
Porsche 944
Bmw 318D Touring xDrive

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja paksupekka »

Mulla on tuossa sisälämppäri, josta piuha lähtee suoraan ylös ja verhoilun taakse. Enempää en eilen pimeässä uskaltanut purkaa...eli piuha nousee tuossa vasemmassa laidassa maton reunaa pitkin hansikaslokeron "taakse".
Kuva

UupunutRomeo
Viestit: 835
Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
Car(s): ...Alfa etsinnässä.

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja UupunutRomeo »

MiTon valaistuksen parantelua. Kaukovaloihin K5000 Xenonit.
Kaukovalojen kantama ehkä huononi hivenen mutta valon laajuus kasvoi huomattavasti kirkkauden ohella.

Lähivalot
Kuva
Xenon kaukovaloilla
Kuva

UupunutRomeo
Viestit: 835
Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
Car(s): ...Alfa etsinnässä.

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja UupunutRomeo »

MiTo, talviautoilua aloiteltu. Eteni eilisen aamun lumipyryssä kuin juna. Tänään ajelin pientä sivutietä ja lumen jäätämissä mutkissa pientä ihmetystä, ajonvakautus antaa auton mennä melko urheilullisessa yliohjautuvuudessa...perä saa mennä melko pitkälle, enkä saanut edes tooodella pitkälle viskatun perän takia ajonvakautusta tekemään mitään toimenpiteitä. Ajaminen on kyllä todella viihdyttävää ja urheilullista mutta saattaa emännän säikäyttää.

Kysymys kuuluukin, onko MiTossa ajonvakautusta ?
Ja jos on, tapahtuuko haltuunotto ennen spinniä :lol:

Avatar
Stilo
Viestit: 408
Liittynyt: 18 Huhti 2004, 03:27
Car(s): i20 N
Paikkakunta: Lahti

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Stilo »

Aika reippaita luistoja tuo tosiaan antaa mennä varsinkin Dynamicilla, mutta heti kun käännät vähänkin rattia luiston suuntaan niin nappaa kiinni.
"...the driver comments about understeer at low, medium, and high speed corners."

SamiN
Viestit: 38
Liittynyt: 18 Touko 2007, 14:05
Car(s): Fiat grande punto T-jet/ Exät Alfa Romeo 156 2.5 V6,Alfa Romeo 155 2.0ts -94,Alfa Romeo 155 2.0ts -92
Paikkakunta: Tuusula

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja SamiN »

UupunutRomeo kirjoitti:^ hienoa, vielä muutama samankaltainen raportti ja voimme yksimielisesti :lol: olla sitä mieltä että tehtaalla ei ole tankkia mitattu :-D .

Tänään uusi huomio MiTosta, lämmöstä lähinnä. Lähtiessä oli nolla keli ja huomasin että aikaisemmista italialaisistani poiketen MiTon lämmönsäädintä joutuu kääntämään melko paljon punaiselle jo nolla kelillä. Toki sama "ongelma" tuli havaittua niinä parina ilmastoinnin käyttökertana kesän aikana että "viisari" on pidettävä sinisen ja punaisen vaihtumis alueella säätörullasta, muuten jäätyi munaskut joten ilmastoinnissa on paukkua. Nyt lämmityskaudella tosiaan säätönuppi 90% punaisella joka hieman ihmetytti, aikaisemmissa italialaisissa on -30 kelissä ajeltu nappi 10% punaisella ja siltikin ollut kuuma. Kokeilin myös 100% punaisella ja mielestäni sisäänpuhalluslämpötila ei ollut kovinkaan lämmin, edellisissä on voinut aamukahvit lämmittää suuttimen edessä tässä ei.

Samoja havaintoja ?.
Itselläni jokseenkin samoja havaintoja,ei tosin mitosta,mutta saman konsernin merkistä 120 t-jet koneella. Kyllä siinä tosiaan tulee hiukan ajatus että tässäkö tää hönkä nyt sitten oli,siis tosiaan,kuumaa sieltä ei saa tulemaan millään,ainoastaan sellaista lehmänhönkäystä muistuttavaa. Luulisin että johtuu tuosta 80 asteisesta termarista mitä näihin tunnutaan vain myyvän joka suunnalla,ei liene saatavillakaan korkeammalla avautumislämpötilalla olevaa mallia,tai ainakaan itse en ole mistään löytänyt,saa ilmotella jos on jossain olemassa. Kun taasen joissain muissa merkeissä tuo termari voi parhaillaan olla pitkälti yli 90 asteinen,niin kyllä siinä tulee jo aika kova ero puhalluksen lämmössä. Oikeastaan auton suurimpia heikkouksia,ja olisi hienoa saada tuohon joku parannus.

Avatar
GiuliaSuper
Viestit: 1111
Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja GiuliaSuper »

Kysymys arvon MiToilijat.

Onko teidän Mitossanne kauhukahvaa pelkääjän puolella? Esittely Mitoissa näitä ei ole ollut. Vaimoke vaan pysyisi paremmin penkissä, jos sellainen siitä löytyisi, vai onkohan ollut vaan lisävarusteena.

Avatar
lerppu
Viestit: 5904
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Ei kartturille kauhukahvaa. Rauhallista ajoa vaimon kanssa.

Avatar
GiuliaSuper
Viestit: 1111
Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja GiuliaSuper »

Kiitoksia tiedosta :)

paksupekka
Viestit: 28
Liittynyt: 03 Syys 2013, 11:03
Car(s): Ex Alfa Romeo Mito QV
Porsche 944
Bmw 318D Touring xDrive

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja paksupekka »

Polttoaineen riittävyys tuli tänään vietyä äärirajoille. Onneksi otin mökiltä kanisterin mukaan.
Nyt voin varmana vinkkinä kertoa, että kun kuskin takaa alkaa kuulumaan tyhjää hörppäävä bensapumppu, niin höyryä riittää ehkä 500 metriin :oops:
Hassua sinänsä, tankatessa ei mennyt pikkuliruttamisella kuin vajaat 48 litraa, joka on viitisen litraa vähemmän kuin oma enkka.

Avatar
Bird
Viestit: 121
Liittynyt: 09 Syys 2010, 19:09
Car(s): Alfa MiTo QV, BMW 530xd Touring (F11)
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Bird »

paksupekka kirjoitti:Polttoaineen riittävyys tuli tänään vietyä äärirajoille. Onneksi otin mökiltä kanisterin mukaan.
Nyt voin varmana vinkkinä kertoa, että kun kuskin takaa alkaa kuulumaan tyhjää hörppäävä bensapumppu, niin höyryä riittää ehkä 500 metriin :oops:
Hassua sinänsä, tankatessa ei mennyt pikkuliruttamisella kuin vajaat 48 litraa, joka on viitisen litraa vähemmän kuin oma enkka.
Kummasti nää tulokset joo heittelee. Itsekin kävin tosiaan tuon 49,12 litran tankkaukseni jälkeen uudestaan yrittämässä piripintaan täyttöä pari viikkoa sitten. Tällä kertaa mentiin sitten ns. viivat taulussa huoltoasemalle, mutta kas kummaa, niin en saanutkaan lirutettua MiTo QV:n tankkiin kuin 47,09 litraa. Vaikka siis kaiken järjen mukaan nyt olisi voinut upota se vähän yli 50 litraa, kun tosiaan tuolla aiemmalla ennätystankkauksellani taisi olla ajotietokoneen range-lukuna vielä liki 100 km. :roll:

Toisaalta tämä noin 47 litraa nyt on se aika normaali tulos, mihin olen päässyt monta kertaa aiemminkin, kun on menty tankille ihan viime hetkillä. Aiemmin ei tosin ole niin asenteella yritetty lirutella viimeisiä tippoja, mutta kaipa se vielä jonkun kerran pitää tätä kokeilla sitten, kun tästä kerran jonkinlainen leikkimielinen skaba on foorumilla tullut. :-D

***

Sitten ehkä faktaa vähän tähdellisimmistä asioista. :) Huoltohinnoistahan täällä on joskus ollut puhetta, niin käytin omaa MiToani hiljattain ekaa kertaa ns. suositeltavassa vuosihuollossa. Täähän on siis lähinnä se "öljynvaihtohuolto", joka ei ole edes valmistajan takuumääräysten mukaan pakollinen kuin kahden vuoden välein, jos ajomäärät ovat vähäiset. MiTon virallinen huoltovälihän on siis 30 000 km/2 vuotta. Ajattelin nyt kuitenkin kokeilla tätä, kun 30 tkm määräaikaishuollosta oli aikaa vuosi ja auton mittarissa vasta noin 45 tkm.

Vuosihuolto + jarruhuolto + raitisilmasuodattimen vaihto + uudet orkkis-pyyhkijänsulat kustansi 373 euroa Hartikaisella Joensuussa. Itse perushuollon ja öljyjen ym. osuus tuosta oli ilmeisesti noin 165 euroa. Ei siis enää mitenkään erityisen edullista.

Seuraavan kerran MiTo QV päässee sitten huoltoon joskus runsaan vuoden kuluttua, kun luultavasti tulee 60 tkm täyteen. Jos nyt noita huoltohintoja oikein tulkitsin, niin se voikin sitten olla kerralla lähemmäs tonnin paukku. :? 60 tkm huolto on joka tapauksessa selvästi kalliimpi kuin 30 tkm huolto, ja sitten kait siihen tulee jo jakohihnan vaihto (vaihtoväli ilmeisesti 120 tkm/4 vuotta) sun muuta lisätyötä päälle?

UupunutRomeo
Viestit: 835
Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
Car(s): ...Alfa etsinnässä.

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja UupunutRomeo »

Tasan 900km ja tankattuna aivan piripintaan. 6,17L/100km ajotieturin näyttäessä 5,3. Tiedän että edellinen tankkaus ei ollut piripintaan koska oli 47,3L tankkaus kun oli kiire eikä aikaa liruttamiselle ollut.
Kuva
Huollon ajattelin tehdä itse, koska ei ole ns. pakollinen minullakaan. Auto on käynyt vuosihuolloissa AK:ssa 30tkm kohdalla, nyt mittarissa 42tkm ja ajattelin vaihtaa öljyt, suotimet ja jarrupalat.

Avatar
Ipi76
Viestit: 815
Liittynyt: 11 Heinä 2004, 00:37
Car(s): GT 3.2 V6 2005, 156 SW 2.4 JTD 2005 ex.Alfa Giulietta 1.4 MA 2014 Alfa Giulietta TCT JTDm 2016, Alfa Giulietta 1.4 MA 2013, 156 SW 2.5 V6 2005, Alfa Mito QV 2010/2012, 156TS 2000, 164TS 94.
Paikkakunta: Kyröskoski

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Ipi76 »

^^eikös se ole 30 tkm/1 vuosi.

Itse käytin kesäkuussa 30 tkm huollossa, ja mittarissa oli 29 tkm, niin kuitissa luki että seuraava huolto olisi 60 tkm/tai kesäkuu 2014 ensin täyttyvän rajan mukaan :roll:

Avatar
Stilo
Viestit: 408
Liittynyt: 18 Huhti 2004, 03:27
Car(s): i20 N
Paikkakunta: Lahti

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Stilo »

Määräaikaishuoltojen väli on se 30tkm / 2v. Jos ajaa vuodessa tuon 30tkm on se väli OK, mutta jos tulee 2v raja ensin, suositellaan tekemään välissä vuosittainen perushuolto(=öljynvaihto).
"...the driver comments about understeer at low, medium, and high speed corners."

UupunutRomeo
Viestit: 835
Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
Car(s): ...Alfa etsinnässä.

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja UupunutRomeo »

Onkos kukaan MiToilija onnistunut ajamaan tankillisella 1000km matkaa?.
Huomenna mahdollisesti itse pääsen tähän rajapyykkiin, 960km mittarissa ja ilmoitti "low" juuri kun ajoin talliin. Pistin 5L kanisterillisen takakonttiin jos lopahtaa kesken kun lähimmälle huoltamolle 33km matka.
Pitää ehkä puuttuva 7km ajaa rinkiä mittarin ympäri :lol:

Avatar
lerppu
Viestit: 5904
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Onko tietoo:
Saako MiTosta pois päältä "voimakkaan" jarrutuksen aiheuttamaa hätävilkkujen kytkeytymistä? Rasittaa kun vähänkään sielukkaammin kurvaillessa räpsyy nurkissa...

Avatar
Bird
Viestit: 121
Liittynyt: 09 Syys 2010, 19:09
Car(s): Alfa MiTo QV, BMW 530xd Touring (F11)
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Bird »

lerppu kirjoitti:Saako MiTosta pois päältä "voimakkaan" jarrutuksen aiheuttamaa hätävilkkujen kytkeytymistä? Rasittaa kun vähänkään sielukkaammin kurvaillessa räpsyy nurkissa...
Tämä nyt ei taida vastata kysymykseesi, mutta ei omassa MiTossani ainakaan tällaista ominaisuutta ole. Muutaman kerran olen kyllä joutunut kiskaisemaan jarrut täysillä pohjaan, mutta aina ovat siltikin hätävilkut pysyneet poissa päältä.

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

^^Sama homma lienee kaikissa Fiat-konsernin autoissa ja sen saa pois ainoastaan AK:n värkeillä käsittääkseni. Mahtaako AK sitten tätä tehdä tai ei on täysin tuurista ja Kuun asennosta kiinni. Onhan tuo varsin kätevä ominaisuus ja Grandessakin ihan kohtuunäppärä muistaakseni.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Jos tiski ei suostu, niin lahjo asentajaa... :lol: :wink:
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
ItALFA
Viestit: 90
Liittynyt: 15 Huhti 2011, 09:09
Car(s): ex Mito 1.4 TB Multiair 135 hv
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja ItALFA »

"Voimakkaan" jarrutuksen aiheuttamaa hätävilkkujen poisto onnistuu myös MultiEcuscan "kotisofta" viimeisessä versiossa 1.7
MES sivuissa lukee "released Multiecuscan 1.7 with the following changes: Support for PROXI deactivation/activation of Hazzard lights on hard braking function (Grande Punto, Evo, 500, Mito, Giulietta)"

MES voi käyttää myös muille asioille ;)
Multiair TB 1.4 135 hv
Nokian Hakkap7/Dunlop Sport Maxx RT 215/45R17
Webasto Evo 4 Telestart

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1520
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Bird kirjoitti:
lerppu kirjoitti:Saako MiTosta pois päältä "voimakkaan" jarrutuksen aiheuttamaa hätävilkkujen kytkeytymistä? Rasittaa kun vähänkään sielukkaammin kurvaillessa räpsyy nurkissa...
Tämä nyt ei taida vastata kysymykseesi, mutta ei omassa MiTossani ainakaan tällaista ominaisuutta ole. Muutaman kerran olen kyllä joutunut kiskaisemaan jarrut täysillä pohjaan, mutta aina ovat siltikin hätävilkut pysyneet poissa päältä.
Oman kokemuksen mukaan hätävilkut kytketään päälle vasta siinä vaiheessa kun kaikki 4 pyörää lähtee irti tiestä jarrutuksen seurauksena. Itse jarrutusvoimalla ei ole merkitystä. Tälläpäin ei enää teitä aurata, joten jos tiellä on se normaali 5cm sohjoa, tuohon hätävilkutukseen riittää pelkkä polkimen hipaisu.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6675
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

^Pyörät irti tiestå? Kyllä mulla hätävilkuttaa nimen omaan jarrua voimakkaasti poljettaessa ja kesäkelillä auto tuskin on ilmassa. Outoa, jos MiTon tekniikka edellyttää auton irtoavan maasta, mutta toisaalta, pitäähän lentokoneessa lentovalot olla. :-D

UupunutRomeo
Viestit: 835
Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
Car(s): ...Alfa etsinnässä.

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja UupunutRomeo »

lerppu kirjoitti:Onko tietoo:
Saako MiTosta pois päältä "voimakkaan" jarrutuksen aiheuttamaa hätävilkkujen kytkeytymistä? Rasittaa kun vähänkään sielukkaammin kurvaillessa räpsyy nurkissa...
Kyseessä on pakko olla ns. Reippaan sielukas kurvailu, koska itse olen ainoastaan radalla saanut vilkkumaan. Enkä mielestäni ole teidentuppona siviililiikenteessä. Mahtaisikohan sinulla olla renkaat loppu, painetta liikaa tms. ?

Avatar
lerppu
Viestit: 5904
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Kiitoksia vastineista, vilkkujen räpsytoiminnan poisto tullee ajankohtaiseksi riippuen siitä, miten hätävilkkuaktivointi on toteutettu.

- Jos hätävilkut kytkeytyvät kun jarrutettaessa ABS aktivoituu, silloin on talvella hieman liiaksi räpsyntää tiedossa. Pelkäänpä että tämä on nimenomaan se suoraviivaisin tapa toteuttaa asia ja selittäisi miksi märällä asfaltilla syksyn tullen asia alkoi itseäni "nyppimään" (kesällä en moista hirmu usein havainnut, joten veikkaan että asialle ei ole erikseen omistettu kiihtyvyysanturia).

Avatar
h_lauri
Viestit: 6675
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

MiToosassa voi olla eri tavalla, mutta eilen jarruttelin peilijäällä, absit paukku, hätävilkut ei. TBissä ne vilkkuu, kun hidastan n. yhdeksästä n. kahteenkymppiin n. 50 metrin matkalla. Eiks tosta oikeesti o missään virallista selitystä?

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Trafi kirjoitti:Tieliikennelaissa säädetään lähtökohtaisesti ajoneuvojen käytöstä ja ajoneuvolaissa ajoneuvojen teknisistä vaatimuksista. Tavallisen hätävilkkukytkennän päälle kytkeytyminen jarrutuksen yhteydessä ei ole sallittua E-48 mukaan.

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 078:FI:PDF

Kohdassa 6.23 säädetään vapaaehtoisesta hätäjarrutuksen ilmaisimesta mikä on lisätty säädökseen 2007 kesällä (katso linkki). Sen jälkeen on voitu myöntää tyyppihyväksyntiä, missä on kyseinen ominaisuus.

Tuota ennen kyseinen toiminto oli sallittu monissa maissa tietyin ehdoin. Tämän tyyppisissä asioissa tulee helposti ongelmia, kun suuret automarkkinat ovat sallineet tyyppihyväksynnästä poikkeavia ratkaisuja.

Automaattisesti päälle kytkeytyvät hätävilkut eivät ole koskaan olleet EY-tyyppihyväksynnän mukaiset. Kyseisen kytkentä on ollut sallittu Saksassa ja muutamissa muissa isoissa automaissa. Tämän takia iso osa tuotannosta on poikennut varsinaisista EY-tyyppihyväksynnän vaatimuksista. Kyseinen kytkentä ei ole ollut aiemmin tai nyt Suomessa hyväksytty.

Hätäjarruilmaisimessa vilkkujen taajuus on 4Hz eli noin nelinkertainen tavallisiin hätävilkkuihin nähden. Kyse on tavallaan jalostetusta versiosta tuon automaattisen hätävilkkukytkennän osalta. Eli ainoastaan 6.23 kohdan mukainen kytkentä on sallittu, ei perinteinen Keski-Euroopassa käytetty kytkentä. Uudessa autossa voi hyvin olla kumpi tahansa noista vaihtoehdoista.
Siinähän tuo on. Eli mikäli hätävilkut aktivoituvat 4Hz taajuudella on kyseessä normi hätäjarruilmaisimen toiminta.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6675
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Niin, eli siellä lienee hidastuvuutta ja poljinvoimaa mittaava kapistus, kun kerran puhutaan ilmaisimesta. Se sitten taitaa hyödyntää olemassaolevien antureiden antamia lukemia eli liukkaudella tai absien kytkeytymisellä ei yksinään ole vaikutusta.

Avatar
lerppu
Viestit: 5904
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Poljinvoima taitaa olla se avain - vaikka toki työni puolesta toivon jok'ikiseen paikkaan perhanasti antureita! Anyways, ärsyttää kun esim. pimeään aikaan kurvailee jollain vähemmän tuntemallaan alueella ja havaitsee viimemetreillä hidastetöyssyn niin johan alkaa hektinen hätävilkuttelu... Tympeä varuste - niin töyssy kuin välkkyvilkkukin! Vähän samaan malliin kuin ylivilkas turvavyö-dingeli.

Avatar
Polforea
Viestit: 11201
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ettei olisi poljinvoiman muutosnopeus se avainsana? Sitähän käsittääkseni hätäjarrutehostinkin seuraa - pedaalin saa lykkiä vaikka lattiasta läpi hätäjarrutukseksi tulkkaamatta, jos sen tekee rauhallisesti. Vaan kun jarrun tempaisee nopeasti kerrasta pohjaan, halutaan yleensä Pysähtyä, jolloin automatiikalla varmistetaan jarruvoiman maksimointi ja vilkutellaan varoitusta auton ulkopuolelle.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
lerppu
Viestit: 5904
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Taitaa olla juurikin noin! Polkimien käyttöni on melko äkkinäistä... Talvella tulee ajeltua aika erihenkisesti, joten tämä ei ole ongelma! ...Sitten voinkin haukkua Jeepin, josta saa sutimisen eston pois päältä, mutta ei ajonvakautusta... Joutuu ajamaan penteleen lujaa että saa Jeepin menemään kylki edellä! Pelottaa ihan välillä. :roll:

-Lee-
Viestit: 371
Liittynyt: 19 Joulu 2005, 19:59
Car(s): Ex Alfa Romeo GT -05
Ex Alfa Romeo MiTo 1.6 JTDm -09
Viesti:

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja -Lee- »

Miton vasemman iskunvaimentimen laakeri klonksuu.
Tämä on tainnut olla jonkinlainen tyyppivika. Onko maahantuoja korjannut jonkinlaisena
kampanjana vai menekö kiltisti Auto Milanoon?

UupunutRomeo
Viestit: 835
Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
Car(s): ...Alfa etsinnässä.

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja UupunutRomeo »

-Lee- kirjoitti:Mito vasemman iskunvaimentimen laakeri klonksuu.
Tämä on tainnut olla jonkinlainen tyyppivika. Onko maahantuoja korjannut jonkinlaisena
kampanjana vai menekö kiltisti Auto Milanoon?
Riippunee ajomäärästä, omastani korjattiin takuuseen kun mittarissa oli 18tkm...molemmat puolet vaikka vain toinen piti ääntä.

UupunutRomeo
Viestit: 835
Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
Car(s): ...Alfa etsinnässä.

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja UupunutRomeo »

Kysymys.

Olen tässä ajatellut päivittää Miton uuteen autoon, toki kaikki jo tässä vaiheessa hiffaa että Alffaan. Mutta, ongelmana on että ainoastaan MiTo on tällä hetkellä Alfan valikoimasta sopiva omiin ajoihini joita tulee noin 30tkm vuoteen ja sisältää kohtuullisesti kaupunkiajoa, maantietä ja rata-ajoa.

Nyt heräsikin ajatus josko ostaisi viimeisiä (valmistushan loppunee) MiToja ja ottaisi ns. kaikki varusteet xenoneita ja nahkoja myöten. Toki haluan saman kone/vaihteisto yhdistelmän joka nyt alla eli 1.4MA+TcT.

:crazyeyes:

Niin se kysymys jäi, onko mitään järkeä ?

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11222
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

O.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

sanctus
Viestit: 1094
Liittynyt: 08 Syys 2010, 12:27
Car(s): Giulietta 1.4 TB MultiAir 125 kw

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja sanctus »

-Lee- kirjoitti:Miton vasemman iskunvaimentimen laakeri klonksuu.
Tämä on tainnut olla jonkinlainen tyyppivika. Onko maahantuoja korjannut jonkinlaisena
kampanjana vai menekö kiltisti Auto Milanoon?
Noista ei ollut kamppista, jos siis autosi klonksuminen johtuu samasta ongelmasta, joka jo Puntoissa on kaiketi ollut, eli iskareiden yläpäiden kuivumisesta ja kaikesta, mitä siitä seuraa.. Ainakin AK:n tiskillä arvioitiin heti äänen johtuvan iskareiden yläpäiden hajoamisesta ja ne vaihdettiin takuuseen puolentoista vuoden ja n. 16 000:n km:n jälkeen. Ilmeisen yleinen ongelma tuo kai on. Mm. alfaowner.com-sivulla löytyy marinaa aiheesta.
Viimeksi muokannut sanctus, 27 Marras 2013, 20:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

UupunutRomeo kirjoitti:Olen tässä ajatellut päivittää Miton uuteen autoon, toki kaikki jo tässä vaiheessa hiffaa että Alffaan, onko mitään järkeä ?
Tämä taitaa olla kompakysymys?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
savijo-r
Viestit: 1665
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 11:59
Car(s): Thesis
Ducato
Paikkakunta: Toijala

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja savijo-r »

UupunutRomeo kirjoitti:
Niin se kysymys jäi, onko mitään järkeä ?
Ei.
Miksi pitäisi?

Avatar
Bird
Viestit: 121
Liittynyt: 09 Syys 2010, 19:09
Car(s): Alfa MiTo QV, BMW 530xd Touring (F11)
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Bird »

Nyt sain sitten minäkin lirutettua tankkiin ekan kerran yli 50 litraa. Viivat taulussa ja mittari liki nolla-asennossa mentiin huoltoasemalle, ja siinä 44 litran kohdilla napsahti pistooli vasta ekaa kertaa. Liruttamalla päästiin lopulta tulokseen 50,51 litraa. Siinä vaiheessa näytti siltä, että pian lurahtaa jo yli, joten lopetin suosiolla. :)

Näin lumituisku/pöperökelillä tuli muuten taas kerran huomattua yksi MiTon hieman ärsyttävä ominaisuus. Koko auton takaosa peittyy todella nopeasti paksuun lumeen, ja myös takavalot jäävät aika lailla piiloon, kun ledien lämmöntuotto ei luonnollisesti kummoinen ole. Tietysti sama ongelma on varmaan monessa muussakin pystyperäisessä autossa, mutta MiTossa tämä kyllä korostuu aika voimakkaasti.

Avatar
Herra Salo
Viestit: 691
Liittynyt: 29 Heinä 2006, 23:22
Paikkakunta: Nokia

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Herra Salo »

UupunutRomeo kirjoitti:Kysymys.

Olen ajatellut päivittää Miton uuteen autoon, ja ottaisi ns. kaikki varusteet xenoneita ja nahkoja myöten. Toki 1.4MA+TcT.

Niin se kysymys jäi, onko mitään järkeä ?
Toki, täytyyhän jonkun ne uutena ostaa että me köyhemmät saadaan niitä vähänajettuja sitten puoleen hintaan! :mrgreen:
Ammattiautoilua vuodesta 1998 ja Alfailua vuodesta 2004.

UupunutRomeo
Viestit: 835
Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
Car(s): ...Alfa etsinnässä.

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja UupunutRomeo »

Herra Salo kirjoitti:
UupunutRomeo kirjoitti:Kysymys.

Olen ajatellut päivittää Miton uuteen autoon, ja ottaisi ns. kaikki varusteet xenoneita ja nahkoja myöten. Toki 1.4MA+TcT.

Niin se kysymys jäi, onko mitään järkeä ?
Toki, täytyyhän jonkun ne uutena ostaa että me köyhemmät saadaan niitä vähänajettuja sitten puoleen hintaan! :mrgreen:
Noh. Ajatuksena pyörittelin, MiTon valmistushan loppunee ja on muutenkin ollut hyvin marginaali myynniltään...muistaakseni myyty Suomessa ~400kpl. Jos ostaisi oikein viimeisenpäälle hyvillä varusteilla, uskoisin pitävän hintansa kohtuullisesti. Kun katselen esim. omaa MiToani vastaavia nettiautossa jne. ovat pitäneet hintansa kohtuu hyvin. Tarkoitus olisi ostaa 4C heti kun vähän käytettynä saa ~50t€ hintaan Suomen rekisteriin. Toki ei tässä hevosen selässä olla, nykyisellä MiTolla ajettu 46tkm ja ihan kohtuulliset varusteet tässäkin. MiTo on tällä hetkellä oikeastaan ainoa Alfa joka sopii kaikkiin omiin ajoihini täydellisesti.

Avatar
Rauta
Viestit: 432
Liittynyt: 27 Touko 2011, 19:45
Car(s): Hyundai Kona Electric ja Peugeot e2008 (exiä: MiTo QV, Giulia, MiTo, Giulietta, 159 ja 156)
Paikkakunta: Lohja

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Rauta »

Noh. Ajatuksena pyörittelin, MiTon valmistushan loppunee ja on muutenkin ollut hyvin marginaali myynniltään...muistaakseni myyty Suomessa ~400kpl.
Kyllä niitä myytiin pelkästään eilen Lohjan PP-autossa 3 kappaletta :mrgreen:

Vastaa Viestiin