Mi.To

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
juri
Viestit: 629
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry ja MiTo TCT
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja juri »

Pitääkö etujousituksen yläpään kiinnikkeessä olla pystyvälystä? Omassa pirssissä yläpäässä olevan kumipuslan alla on n. 4mm välys runkoon...

Ohessa (huono) kuva aiheesta.

Edit: josko joku ystävällinen sielu voisi käydä kurkkaamassa omansa konepellin alle...
Liitteet
Untitled.jpg.jpg
Untitled.jpg.jpg (321.79 KiB) Katsottu 10277 kertaa
932 937 955 955

Avatar
GiuliaSuper
Viestit: 1111
Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja GiuliaSuper »

^
Juri: Enpä huomannut, että minulla olisi vastaavaa väliä iskarinpään kumissa. Kuuluuko tuosta jotain omituisia kumahduksia tai vastaavia? Onko iskarinyläpäänlaakerit kunnossa?

^^Vastaan itse itselleni Pyyhkijöistä..

Tämä kopioitu Fiat GrandePunton elearnistä, koska ilmeisen samalla kaavalla sähköt toimii myös Mitossa:

Windscreen wash/wipe FUNCTIONAL DESCRIPTION
A single signal (earth) is sent from stalk unit H5 to Body Computer M1, which manages all the windscreen wiper commands: from pin 7 of H5 to pin 54 of connector D of M1; the signal is coded via resistance dividers so that multiple information can be sent via a single connection from the stalk unit to the Body Computer. A reference earth reaches pin 10 of H5 from pin 34 of connector D of M1.

Similarly, the windscreen washer commands are sent from pin 5 of H5 to pin 55 of connector D of M1.

Body Computer M1 - connector G - is supplied directly from the battery from a line protected by maxifuse F2 of engine compartment control unit B1. It is supplied by an ignition-operated supply (INT) at pin 32 of connector D; pin 10 of connector H of M1 provides the Body Computer with a reference earth.

According to the function selected, Body Computer M1 sends the following control signals to the wiper motor N15:

- from pin 16 of connector E for fast operation;

- from pin 32 of connector E for slow and/or intermittent operation,

- pin 22 of connector A on the other hand, receives the earth signal coming from the motor end of travel cam which stops operation. The windscreen wiper motor N15 is then earthed.

Body Computer M1 sends two signals from pins 3 and 14 of connector E, which operates the pump of windscreen washer N22, which turns to send washer fluid forward to the windscreen wiper. The supply line from the pump is protected by fuse F42 located on Body Computer M1.

Rain senor K85 is supplied from the INT line of Body Computer M1 - pin 7 of connector E and sends an automatic operation signal to pin 35 of connector A of M1 via the A-BUS serial line.

The Body Computer M1 is connected via the CAN line to the instrument panel E50 to manage the failure signal if there are problems with the rain sensor.

Eipä siellä taida olla varsinaisia releitä hoitamassa pyyhkijöitä, vaan ihanampi Body Computer unit. Eilen toimi pyyhkijät normaalisti, mutta aamusella oli taas piru irti. Ekat 10 min pyyhkijät toimii ainoastaan pissapojan avustamana ja sen jälkeen nopeudet vaihteli ihan miten sattui.

juri
Viestit: 629
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry ja MiTo TCT
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja juri »

GiuliaSuper kirjoitti:^
Juri: Enpä huomannut, että minulla olisi vastaavaa väliä iskarinpään kumissa. Kuuluuko tuosta jotain omituisia kumahduksia tai vastaavia? Onko iskarinyläpäänlaakerit kunnossa?
Ei mitään ääntelyä, ihan sattumalta huomasin. Olisikohan Auto-Milanossa jäänyt jotain välistä pois kun autoon laitettiin Eibachit.

Tai no, ääntelyä juu, mutta se tulee kyllä koiranluusta. Hieman olen pettynyt että tuommoinen kesti peräti melkein 30000km...
932 937 955 955

insinörtti
Viestit: 2639
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

juri kirjoitti:Pitääkö etujousituksen yläpään kiinnikkeessä olla pystyvälystä?
Ei lie isosti merkitystä? Noiden ylälautasten funktiota puitiin taannoin FTCF puolella ja niiden ainoa tarkoitus lie, että estävät iskaria tippumasta pois paikoiltaan, kun auto tunkataan ylös …. ja taitaa vielä olla lisämääreenä ”on jousikin poikki”, koska jousessa on esijännitystä silloinkin, kun ulosjousto on maksimissaan. Jousen voima (esijännitys) siis puristaa joustintuen yläpään tiukasti poteroonsa & siellä on joku kumikartio tms. viritys, joka välittää voiman peltin & sallii pienet sivuttaisliikkeet.

Lautasen ei siis tarvi olla pellissä kiinni ja se voi olla jonkin verran vinksallaankin (riippuen joustintuen asennosta, esim. renkaita käänneltäessä).
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

juri
Viestit: 629
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry ja MiTo TCT
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja juri »

Hmm... tuon välyksen kuitenkin luulisi vaikuttavan jousituksen tai varsinkin iskarin toimintaan? Lokarista kun nykii niin välys muuttuu mukana...
932 937 955 955

sanctus
Viestit: 1094
Liittynyt: 08 Syys 2010, 12:27
Car(s): Giulietta 1.4 TB MultiAir 125 kw

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja sanctus »

juri kirjoitti:Pitääkö etujousituksen yläpään kiinnikkeessä olla pystyvälystä? Omassa pirssissä yläpäässä olevan kumipuslan alla on n. 4mm välys runkoon...

Ohessa (huono) kuva aiheesta.

Edit: josko joku ystävällinen sielu voisi käydä kurkkaamassa omansa konepellin alle...

Pikku välihän tuolla näytti omassa autossani olevan. Noi yläpäät on mun autooni vaihdettu Auto Milanossa viime kesänä, joten eivät ole alkuperäinen asennus.

Avatar
Pedrofin
Viestit: 33
Liittynyt: 04 Helmi 2012, 14:20
Car(s): Mito QV
ex. 156 JTS SW
Paikkakunta: Lahti

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Pedrofin »

Onko kukaan tietoinen minkälaiset polttimot manuaali-ilmastoinnin säätölaitteeseen käy?

Avatar
ItALFA
Viestit: 90
Liittynyt: 15 Huhti 2011, 09:09
Car(s): ex Mito 1.4 TB Multiair 135 hv
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja ItALFA »

Pedrofin kirjoitti:Onko kukaan tietoinen minkälaiset polttimot manuaali-ilmastoinnin säätölaitteeseen käy?
1,2W T5
löytyy motonetista

http://www.motonet.fi/fi/tuote/432516/L ... 2W-W12W-T5
Multiair TB 1.4 135 hv
Nokian Hakkap7/Dunlop Sport Maxx RT 215/45R17
Webasto Evo 4 Telestart

juri
Viestit: 629
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry ja MiTo TCT
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja juri »

ItALFA kirjoitti:"Voimakkaan" jarrutuksen aiheuttamaa hätävilkkujen poisto onnistuu myös MultiEcuscan "kotisofta" viimeisessä versiossa 1.7
MES sivuissa lukee "released Multiecuscan 1.7 with the following changes: Support for PROXI deactivation/activation of Hazzard lights on hard braking function (Grande Punto, Evo, 500, Mito, Giulietta)"

MES voi käyttää myös muille asioille ;)

Löytyisiköhän keneltäkään tässä Tampereen seudulta näitä kikostimia joilla tämä perkeleellisen räpsyttämisen saa poistettua?
932 937 955 955

Timbex
Viestit: 14
Liittynyt: 18 Marras 2008, 21:40
Paikkakunta: Lahti

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Timbex »

Tervehdys

Aikeissa olisi päivittää rouvan käyttöauto (AR 156) ja kohteeksi osui Tampereelta Mito QV 2013
(nettiauto id 7706145) Onko kenties jollekkin foorumilaiselle tuttu kulkine?

Tämän säikeen olen nyt läpi lukenut ja paljon tietoa sieltä onkin löytynyt, kiitos siitä.

Timo
Sprint, 164, 156, 159, Spider, Mito QV...jatkuu.

Foxy
Viestit: 10
Liittynyt: 28 Elo 2011, 14:45
Paikkakunta: Nummela

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Foxy »

Onko muilla ollut ongelmia oven (ts. ikkunamekanismi kun lasi jäässä) aukaisemisessa näin talvisin? Millähän tätä voisi helpottaa?
On se vaan ihana.

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4143
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

^Silikoni spraytä tiivisteisiin runsaalla kädellä? Tuhrii kyllä sitten lasia mutta ehkä se on talvella pienempi haitta kun niitä harvemmin auotaan (ellei maksullisia halleja harrasta).

Ja jos käyttää sisätilan lämppäriä niin harjaa sivulasit lumesta ensin.

Ei kai tuolta ongelmalta voi kokonaan välttyä.
Ayrton Senna da Silva forever

sanctus
Viestit: 1094
Liittynyt: 08 Syys 2010, 12:27
Car(s): Giulietta 1.4 TB MultiAir 125 kw

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja sanctus »

Foxy kirjoitti:Onko muilla ollut ongelmia oven (ts. ikkunamekanismi kun lasi jäässä) aukaisemisessa näin talvisin? Millähän tätä voisi helpottaa?
Googlettelin tätä keissiä mm. hakusanoilla "frameless windows frozen" joskus tuossa auton hankkimiseni alkuvuosina, mutta muistelisin, ettei pysyvää ratkaisua ongelmaan ainakaan tuolloin ollut. Silikonisprayn ruiskuttaminen tiivisteisiin (kuten tuossa edellä todettiin) ja luottokortin-tyyppisellä läpyskällä ikkunan alaosan raaputtaminen puhtaaksi jäästä lienevät kai ne parhaat keinot. Itse käytän kikkayhdistelmää, joka koostuu oven varovaisesta avaamisesta ja pahimpien jääkokkareiden irrottamisesta ikkunan alaosasta.

Avatar
Polforea
Viestit: 11240
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Kuinkahan paha virhe olisi vetää siihen ikkunan alareunan tienoolle lämpövastus (esim. takalasinlämppärin kaltainen lasilanka tai oven sisällä, ikkunan vieressä, jäätymispisteen alapuolella oleva vastus), joka aktivoituisi siitä kun ovet avaa lukosta?

Teho pitäisi toki pitää kurissa vaikka ulkolämpötilan perusteella ja jotenkin ehkäistä jään sulaminen, veden valuminen ja jäätyminen uudestaan oven sisään kombinaationa niin, ettei oven sisälle pääsisi kertymään jääkuormaa (sulaessa kosteutta, joka ei tee hyvää pelleille eikä ovipahveille yms), mutta jos nuo saa ratkaistua niin siinä voisi olla yksi potentiaalinen helpote tuohon ikkunoiden jäätymiseen.

En ole sen pidemmälle vielä miettinyt, tuli vaan yhtäkkiä tässä mieleen - saa jatkojalostaa vapaasti :)
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

sanctus
Viestit: 1094
Liittynyt: 08 Syys 2010, 12:27
Car(s): Giulietta 1.4 TB MultiAir 125 kw

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja sanctus »

Jäätyvät ikkunat nyt niinkään, mutta sähköinen ohjaustehostin droppas aamuajon päätteeksi duunin parkkihalliin ajellessani. Auto vääntäen vuosien salilla käynnin karaisemin kehonosineni parkkiruutuun, virrat pois, auto uudelleen käyntiin ja tehostin toimi jälleen. Mielenkiintoista. Akun jännitettä en mitannut, mutta toivottavasti tuo liittyisi jotenkin sen liian alhaiseen varaukseen.

juri
Viestit: 629
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry ja MiTo TCT
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja juri »

Osaakos joku sanoa mistä kohtaa MiTossa voi/kannattaa viedä sisälämppärin johto kabiinin puolelle?

Valmista läpivientiä ei taida olla...?

Kiitän.
932 937 955 955

Avatar
GiuliaSuper
Viestit: 1111
Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja GiuliaSuper »

Sori juri, unohdin tarkistaa tuon asian tarkemmin..Minulla tuo pistoke on asennettu matkustajan jalkatilan vasempaan reunaan keskikonsoliin. Siitä kaapeli lähtee, jonnekin raitisilmasuodattimen taakse, mut sen tarkemmin en nyt osaa sanoa.. koitan muistaa huomenna tsekata asian..

Tais aivot jäätyy ku tunnin verran asentelin ulkona viimasuojia paikoilleen. Piti likellä 156ssa olleet tähän sopivaksi. Toivottavasti tulisi kabiiniin nopeammin lämmintä tämän ansiosta, eikä huohotin jäätyisi niin herkästi. Tuntuu että näillä säillä koneen lämmöt tippuu tyhjäkäynnillä normi ajo lämmöistä. Onkohan se termari vai ominaisuus? :-D

juri
Viestit: 629
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry ja MiTo TCT
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja juri »

Tänks, käynpä vähän ihmettelemässä ja törkkimässä tuota sijaintia.
932 937 955 955

Avatar
GiuliaSuper
Viestit: 1111
Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja GiuliaSuper »

Pelkääjän puolen jalkatilasta keskeltä suht ylhäältä on reikä tulipellin läpi, josta tuo minun on laitettu. Konehuoneen puolella reikä jää puolestaan, jonkun mustan suojamuovin taakse. Kiinnitys on tehty nipparilla virallisen liitännän yhteyteen, joka on siinä tulipellissä kiinni. S4G kamera ei suostunut toimimaan tuossa pakkasessa. Pahoitteluni.

juri
Viestit: 629
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry ja MiTo TCT
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja juri »

Kiitokset taas, oliko läpivienti kuitenkin jalkatilan puolella, ei hanskalokeron takana?
932 937 955 955

Avatar
GiuliaSuper
Viestit: 1111
Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja GiuliaSuper »

Ihan jalkatilan puolella, mitään ei tarvitse irroittaa. Käytännössä samalla tasolla, kun sisäflektin pohja.
Laitoina kuvia pmllä

Avatar
Grandy
Viestit: 183
Liittynyt: 27 Tammi 2014, 11:04
Car(s): Mito QV -10
Paikkakunta: Ristiina

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Grandy »

Pakkaskokemuksia sen verran että oma autoni toiminut on toiminut kuin "junan vessa", eikä kesä tai talvi ole tuottanut ihmeempiä ongelmia. Nyt ensimmäisen kerran, kovien pakkasten aikana käynnistettäessä(ollut piuhan päässä) on pyörittänyt konetta mutta ei ole lähtenyt käyntiin..muutamia kertoja laittanut virrat pois/päälle ja auto on käynnistynyt. Ajattelin heti että polttoainesuodatin voisi olla syynä..ties milloin vaihdettu? Saattaa olla tiensä päässä ja tiedä mitä vesihelmiä patruunassa on? Onko muuten patruuna malli vai erllisessä kotelossa..en ole sen vertaa itsekkään selvittänyt? Cruise ilmoitti kerran että on pois päältä vaikka olikin päällä, mutta sekin kuittautui muutaman käynnistyksen jälkeen eli aika hyvin tässä selvittiin pakkasista..tietenkin edellytyksenä että auto on "peruskunnossa" ja litkut kohdallaan.

Avatar
Grandy
Viestit: 183
Liittynyt: 27 Tammi 2014, 11:04
Car(s): Mito QV -10
Paikkakunta: Ristiina

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Grandy »

Grandy kirjoitti:Pakkaskokemuksia sen verran että oma autoni toiminut on toiminut kuin "junan vessa", eikä kesä tai talvi ole tuottanut ihmeempiä ongelmia. Nyt ensimmäisen kerran, kovien pakkasten aikana käynnistettäessä(ollut piuhan päässä) on pyörittänyt konetta mutta ei ole lähtenyt käyntiin..muutamia kertoja laittanut virrat pois/päälle ja auto on käynnistynyt. Ajattelin heti että polttoainesuodatin voisi olla syynä..ties milloin vaihdettu? Saattaa olla tiensä päässä ja tiedä mitä vesihelmiä patruunassa on? Onko muuten patruuna malli vai erllisessä kotelossa..en ole sen vertaa itsekkään selvittänyt? Cruise ilmoitti kerran että on pois päältä vaikka olikin päällä, mutta sekin kuittautui muutaman käynnistyksen jälkeen eli aika hyvin tässä selvittiin pakkasista..tietenkin edellytyksenä että auto on "peruskunnossa" ja litkut kohdallaan.
Kyllähän se syyllinen oli kuitenkin akku joka ollut varmaankin alkuperäinen..hyytyi nyt kun pakkaset laskivat. Kun latasin akun, lähti käyntiin niin kuin pitääkin ja Cruisen ilmoitukset johtuivat myös alijännitteestä!

Avatar
GiuliaSuper
Viestit: 1111
Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja GiuliaSuper »

Olen ollut tyytyväinen oman Mitoni pakkasen kestävyyteen, vaikka ei olekkaan ihan yhtä lämmin kun 156 Boselift. Lähtipä tuo 29 asteen pakkasessa käyntiin ilman lohkolämmitintä,kun kaukoohjattu pistorasia ei toiminut. Laitoin viimasuojat ja tuntui siltä, että sisätilatkin siitä pikkuisen lämpeni ja samalla halusin estää huohottimen jäätymisen. Tosin tuntui siltä, että hukkasi hieman tehojaan. Nyt pelkät alaritilät peitettynä, kun ilmat lämmenneet. Ovissa eikä ikkunoissa ole ollut mitään ongelmia, tosin olen silikonin kanssa käynyt tiivisteet läpi ennen joulua. Osaltaan viattomuutta voi selittää syksyllä vaihdettu akku ja arkena 130 kilsaa minimissään olevat suht pitkät työmatkat.

sanctus
Viestit: 1094
Liittynyt: 08 Syys 2010, 12:27
Car(s): Giulietta 1.4 TB MultiAir 125 kw

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja sanctus »

Tunnustan nyt ihan *itun hyvässä 5/5 Napue-ginistä rakennettujen gt:eiden aiheuttamassa tuiterissa, että MiToni käynnistyi parin vuorokauden levon jälkeen kuin palmun alta ilman esilämmitystä ja vei mut ensin ympäri pk-seutua ja sitten duunin parkkihalliin, josta käppäilin edelleen kohti humalaista saunailtaa.

Aaah MiTo. Tulisitpa myyntiin vaikka nelivetona ja hieman matalampana ja leveänä koriversiona, niin rakastaisin sua vielä enemmän.

Timbex
Viestit: 14
Liittynyt: 18 Marras 2008, 21:40
Paikkakunta: Lahti

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Timbex »

Valmista tuli.
Kaupasta kaahattiin kotiin QV Mitolla. Varsin hauska kulkine!!!
Ensi viikolla tarkistetaan bixenon valot, näyttävät nyt lyhyillä valoilla n. 3m päähän ja pitkillä ehkä 5m
Tampereelta Lahteen sai ajella pitkät päällä, eikä yksikään vastaantullut välkytellyt valoja :lol:
Samoin takapyörän laakerit meluaa, välillä kovempaa, välillä hiljempaa.
Nämä asiat korjaantuvat myyjän kanssa tehdyn sopimuksen pohjalta, joten tuskimpa on ongelmia.

Tyyppiviolta nuo kuulostavat, mikäli oikein ymmärsin tämän säikeen lukemisen perusteella.
Kulutukset näkyy näillä keleillä pyörivän reilun 8 litran tuntumassa, joten muutosta 2.0jts koneen jälkeen ei juuri ole.

Nyt vain ajamaan ja nauttimaan matkasta...


Timo
Sprint, 164, 156, 159, Spider, Mito QV...jatkuu.

Avatar
Grandy
Viestit: 183
Liittynyt: 27 Tammi 2014, 11:04
Car(s): Mito QV -10
Paikkakunta: Ristiina

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Grandy »

Oli muuten juttua aiemmin että mitossä tulee kylmää ilmaa koelaudan alta? Mun autossa ainakin tulee "ulkoilmaa" konsolin keskeltä..en tiedä mistä kylmä ilma tulee ja jos sen saisi tukittua niin sisällä voisi olla lämmempää ja jalat myös! Ollut alusta saakka sama juttu mutta talvi on vain kerran vuodessa niin en ole saanut aikaiseksi tutkia. Nyt kovilla pakkasilla asia tuli esille jälleen :mrgreen:

Avatar
GiuliaSuper
Viestit: 1111
Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja GiuliaSuper »

Yksi vaihtoehto olisi raitisilmasuodattimen luukun kansi on rikki tai huonosti suljettu. Tämä löytyy hanttarin puolen jalkatilasta keskikonsolin puolelta. Mulla hajoitti aikoinaan huollossa kannen, mut sain hetken päästä uuden tilalle.

Foxy
Viestit: 10
Liittynyt: 28 Elo 2011, 14:45
Paikkakunta: Nummela

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Foxy »

Kiitos vinkeistä! Silikonia olenkin jo runsaalla kädellä käytellyt ja tuon korttitempun kanssa lasi tosiaan toimii. Muita ongelmia ei miton kanssa talvikeleillä (ainakaan vielä) ole ilmennyt. Kivahan sillä on ajella, edelleen.
On se vaan ihana.

Avatar
Grandy
Viestit: 183
Liittynyt: 27 Tammi 2014, 11:04
Car(s): Mito QV -10
Paikkakunta: Ristiina

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Grandy »

Täytyypä se kansi katsoa vielä kun omilta jäljiltä sen jätin! Aikamoinen puhuri sieltä koelaudan alta tuli joka tapauksessa ja mielelläni sen tukkisin!

dasazo
Viestit: 6
Liittynyt: 09 Joulu 2014, 19:15

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja dasazo »

Autona Mito QV vm.2012 ajettu 60tkm.
Loppiaisen pakkasilla(kovimmillaan ajomatkalla oli -22C) ajelin Lapista PK -seudulle ja kotipihassa ihmettelin auton alle kertyvää öljylammikkoa. Konepelti auki ja koko apparin puoli moottorista ihan öljyssä. Mittatikku oli lentänyt ylös ja moottoriöljy oli purkautunut mittatikun reiästä ulos. Öjymäärää ei pystynyt mittaamaan tikulla, sen verran oli lentänyt öljyä ulos.

Seuraavana arkipäivänä öljyn hakuun. Öljyä sai laittaa 1,7litraa että pääsi ylämerkkiin asti. Karkeasti siis noin puolet moottoriöljystä oli jäänyt nelostien varteen. Ajossa tätä ei huomannut ollenkaan. Oma arveluni oli jäätynyt huohotusletku ja vein auton Olarin autokeskukseen.

Muutaman päivän kuluttua sain ilmoituksen että diagnoosi oli jäätynyt huohotusletku. Huohotusletku oli putsattu ja moottori pesty. Moottorin todettu toimivan koekäytöllä ja ylimääräisiä vuotojakaan ei ollut. Eikä siitä kyllä ylimääräisiä käyntiääniä kuulu.

Vetosin laskun saadessani myyjän virhevastuuseen ja kuluttajariitalautakunnan ratkaisuun riidassa 1410/33/08 http://www.kuluttajariita.fi/fi/index/k ... 91137.html
Huoltomyyjät päätyivät hyvittämään laskusta huohotusletkun jäätymiseen liittyvät työt ja tarvikkeet.

Tiedustelin miten huohotusletkun jäätyminen jatkossa voitaisiin estää. Autokeskuksen huoltomyyjien mukaan ei ole keinoa estää tätä tapahtumasta uudelleen. Käytännössä siis käsissä on tikittävä pommi. Ei varmaankaan tänä talvena enää, mutta kenties ensi talvena tai sitä seuraavana talvena kun huohotusletku on kerännyt jälleen öljy&vesi sumua ja jäätyy uudelleen ensimmäisillä kovilla pakkasilla.

Onko kellään ideoita mitä tämän kanssa pitäisi/kannattaisi tehdä? Onko jollakin tullut vastaan tätä ongelmaa ja onko ratkaisua löytynyt jostain suunnasta? Tulee kuitenkin säännönmukaisesti pitkin vuotta ajettua pidempiä ajomatkoja pohjoiseen ja takaisin.

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

^Tätä aihetta on käsitelty myös tuolla Giulietta ketjussa ja vastaavia tapauksia löytyy myös sieltä.
Omastani tyhjennettin huohotinkotelo syksyllä huollon yhteydessä, kun asentaja sattumalta huomasi sen olevan täynnä vettä.
Osa on tehnyt tämän saman säännöllisen suunnitelmallisesti.
Uudemmissa malleissa on huhujen mukaan tehty parannuksia tälle alueelle. Olisikohan näitä vahempiakin mahdollisuus päivittää?

En tyytyisi kuitenkaan vastaukseen, ettei mitään pysty tekemään.
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Aquatica
Viestit: 15043
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^^
Voidaan tehdä. Ainakin syksyisin putsata se kotelo ja huohotinletku. Myöskin viimasuojat auttavat. Ja on varmasti saatavilla toimiva lämmitinratkaisukin siihen, jos on kuviteltua tarvetta.
Ja voi sen huohotinletkun vaihtaa vaikkapa valmiiksi eristettyyn tai vaikka ihan käsin eristää... Että onhan noita keinoja. Ja kuten yllä mainittu, jos jotain päivitystä uudemmissa on niin k.o päivitys vanhempiinkin luulisi onnistuvan?

Mutta jos ei muuta, niin aina ennen pakkasia huohotinjärjestelmän kunnollinen putsaus.

dasazo
Viestit: 6
Liittynyt: 09 Joulu 2014, 19:15

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja dasazo »

Pysyvämpi ratkaisu olisi tietenkin aina hienompi. En usko että myyjä suostuu omaan piikkiinsä joka syksy putsaamaan letkua ja koteloa. Mietin, että josko reklamoisi ja vaatisi virhettä korjattavaksi AK:n toimesta. Kuitenkin aika yksiselitteinen tuo mallitapaus jota tänään käytin laskusta neuvotellessani.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15043
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Voihan olla myös niin, että joku merkkiedustaja tai muuten vaan merkkiin perehtynyt korjaamokin tietäisi sopivan korjaustavan tuolle, näistä ei vaan aina sana kulje etiäpäin. Kysymällä selviää varmaan parhaiten? Merkkitiskillä voivat palvella - tai sitten eivät. Jos ei AK kerro, niin kysy Auto Milanosta - uskoisin siellä olevan tietoa tuosta asiasta ja jotain käryä, oisko siihen jotain toimivaa korjausta.
Jos korjaus on olemassa, niin virhevastuun piikkiin tuommosta voit kuluttajana vaatia - se on sitten tekijän ongelma itkeä tehtaalle, etenkin jos on joku uudistus tullut joka tuota vikaa korjaa.

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2859
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Sain sitten vihdoin aikaiseksi tilata jakopään vaihdolle ajan korjaamolta.

Parin kyselyn jälkeen pyysin tarjouksen vielä merkkiliikkeestä ja yllätyin myönteisesti.
Ei-merkkiliikkeessä olisi homma töineen ja tarvikeosineen ollut 600€. Merkkiliikkeessä sama, mutta tehtaan varaosilla 50€ halvempi :)

Lahden Mega-autoon tein siis ajanvarauksen kolmen viikon päähän. Mukavana lisänä huollon sijaisautoksi sain varattua Alfan, toivottavasti joku QV 8) mutta joka tapauksessa parempi kuin sitruuna, jota ensin tarjosivat.

Näillä pakkasilla on hiukan huolestuttanut, että jo v.2010 tehtaalla asennettu alkuperäisremmi saattaisi ullattaa :shock:
Kilsoja MiTossa ei ole kuin pikkuisen päälle 62k. Käyttöönotto autolla oli kesällä 2011, se ehkä antaa pikkuisen lisäaikaa. Hihnan ja vesipumpun vaihdon jälkeen ei pitäisi olla isompia remppoja tiedossa, siis kovaa ajoa vaan.
Alfa164Super3.0A M-B Sprinter 313 Kawasaki ZRX1200S

La vita è

dulac
Viestit: 2
Liittynyt: 27 Tammi 2016, 20:47

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja dulac »

No nythän se myrkyn lykkäsi. MiTon TCT ei saa vaihdetta päälle kylmänä. Ongelma alkoi kovan pakkasen aikaan. Ajattelin silloin kyseessä olevan ainoastaan jäykistä vaihteistonesteistä. Vaikka sää on lauhtunut, ei ongelma ole hellittänyt. Kylmällä koneella ongelmaa ilmenee. Kun moottorin esilämmittää, ei moisesta tarvitse kärsiä. Onko muilla ollut samaa vikaa? Ilmeisesti vaihteiston nesteet kannattaisi vaihtaa?

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2859
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Talvi tuo omat haasteensa taas kun välillä sataa vettä ja sitten pakastaa. MiTon sivuovien ikkunat jäätyvät kiinni tiivisteisiin ja oven lukko ei tästä tykkää. Ratkaisin asian: aseöljyä spraypullosta tiivisteen ja lasin väliin. Jää sulaa eikä jäädy ihan heti uudestaan. Toimii -40C asti.
Alfa164Super3.0A M-B Sprinter 313 Kawasaki ZRX1200S

La vita è

dulac
Viestit: 2
Liittynyt: 27 Tammi 2016, 20:47

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja dulac »

dulac kirjoitti:No nythän se myrkyn lykkäsi. MiTon TCT ei saa vaihdetta päälle kylmänä. Ongelma alkoi kovan pakkasen aikaan. Ajattelin silloin kyseessä olevan ainoastaan jäykistä vaihteistonesteistä. Vaikka sää on lauhtunut, ei ongelma ole hellittänyt. Kylmällä koneella ongelmaa ilmenee. Kun moottorin esilämmittää, ei moisesta tarvitse kärsiä. Onko muilla ollut samaa vikaa? Ilmeisesti vaihteiston nesteet kannattaisi vaihtaa?
Vastaanpa itselleni. Käytin auton huollossa. Joku venttiili oli jumiutunut auki asentoon. Vikakoodit nollattiin, vaihdettiin uudet myrkyt sisään ja matka jatkuu. Oli huollossa sitä mieltä, ettei tätä olisi ensisijaisesti suunniteltu näihin olosuhteisiin. En ymmärrä mitä se tarkoitti. Toimivathan Pendolinotkin mitä mainioimmin näissä olosuhteissa. :-D

Avatar
Grandy
Viestit: 183
Liittynyt: 27 Tammi 2014, 11:04
Car(s): Mito QV -10
Paikkakunta: Ristiina

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Grandy »

dulac kirjoitti:
dulac kirjoitti:No nythän se myrkyn lykkäsi. MiTon TCT ei saa vaihdetta päälle kylmänä. Ongelma alkoi kovan pakkasen aikaan. Ajattelin silloin kyseessä olevan ainoastaan jäykistä vaihteistonesteistä. Vaikka sää on lauhtunut, ei ongelma ole hellittänyt. Kylmällä koneella ongelmaa ilmenee. Kun moottorin esilämmittää, ei moisesta tarvitse kärsiä. Onko muilla ollut samaa vikaa? Ilmeisesti vaihteiston nesteet kannattaisi vaihtaa?
Vastaanpa itselleni. Käytin auton huollossa. Joku venttiili oli jumiutunut auki asentoon. Vikakoodit nollattiin, vaihdettiin uudet myrkyt sisään ja matka jatkuu. Oli huollossa sitä mieltä, ettei tätä olisi ensisijaisesti suunniteltu näihin olosuhteisiin. En ymmärrä mitä se tarkoitti. Toimivathan Pendolinotkin mitä mainioimmin näissä olosuhteissa. :-D
Oli muuten Pendoliinojen kanssa suunnattomasti ongelmia alkuvaiheessa, että ne saatiin toimimaan talviolosuhteissa..oli ihan pakko mainita :mrgreen:

Avatar
Grandy
Viestit: 183
Liittynyt: 27 Tammi 2014, 11:04
Car(s): Mito QV -10
Paikkakunta: Ristiina

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Grandy »

hagger16 kirjoitti:^Tätä aihetta on käsitelty myös tuolla Giulietta ketjussa ja vastaavia tapauksia löytyy myös sieltä.
Omastani tyhjennettin huohotinkotelo syksyllä huollon yhteydessä, kun asentaja sattumalta huomasi sen olevan täynnä vettä.
Osa on tehnyt tämän saman säännöllisen suunnitelmallisesti.
Uudemmissa malleissa on huhujen mukaan tehty parannuksia tälle alueelle. Olisikohan näitä vahempiakin mahdollisuus päivittää?

En tyytyisi kuitenkaan vastaukseen, ettei mitään pysty tekemään.
Kuullosta hurjalle , että vettä oli niin paljon. Itselläni huohotin aiheutti ongelmia kun kelit alkoi hieman lauhtua. Sattumalta kurkkasin konehuoneeseen ja huomasin öljyä roiskuneen öljytikun ympärille..onneksi vähän ja tosiaan tikku noussut paikoltaan. Otin huohottimen irti ja ruiskuohenteella puhdistin kotelon..kaadoin sitä riittävästi kotelon sisään ja annoin uida siellä jonkin aikaa, letkut myös puhdistin vaikka niissä ei mitään erityistä näkynytkään. Kotelon sisällä näkyi hieman "kermatöhnää" muttei sitäkään kovin paljoa. Tein sen johtopäätöksen, että huohotinkotelossa on kaksi lähtöä joissa molemmissa vastaventtiili ja nämä jumittuvat kovilla pakkasilla jos koteloon kondensoitunut kosteutta niin kuin sitä ajan kanssa tuleekin.

juri
Viestit: 629
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry ja MiTo TCT
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja juri »

Rupesi kauheasti kiinnostamaan tämä huohotinkotelo, vaikka ongelmia ei (vielä) ole ilmaantunut.

Missä kohtaa tuon löytää? Motti on 1.4 multiair, 170hp -versio.
932 937 955 955

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2859
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Tänään käytin MiTon jakohihnan vaihdossa Lahdessa. Nyt ei tarvi stressata ainakaan neljään vuoteen jakoremmn kestosta. Mitään muuta remppaa ei ole tiedossa, keväällä uudet suotimet ja öljyt ja kovaa ajoa :)
Alfa164Super3.0A M-B Sprinter 313 Kawasaki ZRX1200S

La vita è

juri
Viestit: 629
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry ja MiTo TCT
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja juri »

AlfaTom kirjoitti:Tänään käytin MiTon jakohihnan vaihdossa Lahdessa. Nyt ei tarvi stressata ainakaan neljään vuoteen jakoremmn kestosta. Mitään muuta remppaa ei ole tiedossa, keväällä uudet suotimet ja öljyt ja kovaa ajoa :)
Paitsi että jarrut... :wink:
932 937 955 955

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2859
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

No juu, pikkuisen vinkuu välillä. Palat varmaan vaihtoon kesäkumien allelaiton yhteydessä.
Alfa164Super3.0A M-B Sprinter 313 Kawasaki ZRX1200S

La vita è

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2859
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Palojen sijasta menikin vaihtoon koko Alfa. Luotettava ajopeli MiTo oli minulle. Jäi hyvä muisto ja suosittelen kaikille, jotka etsivät käytännössä kaksipaikkaista Alfaa. Tilalle vaihtui tilavampi Giulietta, vaikka tilantarve ei ollut kuitenkaan ensimmäinen valintakriteeri. Se vaan on niin hiano. Niinkuin MiTokin, mutta eri tavalla.

Yhteistä Alfojen ostolle on se, että ne ostetaan tunteella.
Alfa164Super3.0A M-B Sprinter 313 Kawasaki ZRX1200S

La vita è

juri
Viestit: 629
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry ja MiTo TCT
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja juri »

Oho! Nomutta onnea uudelle!

Itsekkäin tarkoitusperin kysyn: paljonko hyvittivät MiTosta vaihdossa?
932 937 955 955

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2859
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Sen verran sain, että kannatti :mrgreen:

JTDm MiToja on hyvin vähän myynnissä, joten vertailu on vaikeaa. Mulla oli omassa MiTossa kuitenkin hyvät varusteet, jotka juuri tehdyn jakopäähuollon kanssa vaikutti asiaan.

Suosittelen kyllä Lahden Mega-Autoa ja Antti Toivosta, jos Alfan osto tai vaihto on ajankohtaista. Itse aion asioida tulevaisuudessakin samassa liikkeessä. Huollon kanssa oli myös ilo asioida, asiallista touhua kautta linjan.
Tämä ei ole maksettu mainos vaan rehellinen mielipide.
Alfa164Super3.0A M-B Sprinter 313 Kawasaki ZRX1200S

La vita è

juri
Viestit: 629
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry ja MiTo TCT
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja juri »

Mutta jos nyt kuitenkin kehtaisit kertoa? Kun ei kuitenkaan ole kyse esim. peniksen pituudesta.

Edit: vaiks PM?
932 937 955 955

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2859
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

JTDm vertautuu huonosti QV:een, vähemmän siis kuin QV:stä.
Alfa164Super3.0A M-B Sprinter 313 Kawasaki ZRX1200S

La vita è

Vastaa Viestiin