Mi.To

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
billy
Viestit: 265
Liittynyt: 25 Syys 2016, 17:11
Car(s): Mito QV '10
360 Modena F1 '01

ex. 911 '08 & Fiat 500 '10
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja billy »

Kiitos infosta! :-D

juri
Viestit: 628
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry ja MiTo TCT
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja juri »

Motonjetissähän on noita vaikka minkälaisia, tietämättä sen tarkemmin voisi kuvitella, että vakaa käsi ja siinä terävä puukko saisivat aikaan ehkä jopa kauniinkin sovituksen.

http://m.motonet.fi/fi/kategoria/2054/7 ... oiskelapat

Itsellä on aikoinaan ihan noista suorista "Jacky" -läpistä leikellyt, istuivat nätisti ja suoriutuivat erinomaisesti siitä tärkeimmästä tehtävästä eli tuon kurakaaren takaosan suojaamisesta kiveniskemiltä. Rapahan roiskuu kylkeen ja kivet pomppii takapyörän etupuolella olevaan levennykseen, oli kuraläppä sitten minkälainen vaan.
932 937 955 955

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

156 2.4JTD sai tästä parin: http://m.motonet.fi/fi/tuote/401251/Roi ... i-60x100cm

Toinen pari tuli kuljetinhihnan remmistä (todella jäykkää tavaraa). Tuo on joustavaa, mutta ajanee asiansa ja antautuu ennen lokasuojaa tai peltiä...

Pentti
Viestit: 173
Liittynyt: 17 Tammi 2017, 17:42
Car(s): MiTo QV '11
Paikkakunta: Riihimäki

Mi.To

Viesti Kirjoittaja Pentti »

MiTo kävi tänään insinöörin tarkastettavana. Muuten kirkkaasti läpi, mutta kuskinpuolen etuiskarista korjauskehotus, vuotaa. Arvot oli kyllä vielä ihan linjassa muiden keppien kanssa. Joku terävä kopsahdus tuolta etunurkan suunnalta kyllä välillä montuissa kuuluu, liekö nestevajeen aiheuttamaa.

Laitoin jo Autokeskukselle ihan verrokkihintaa varten kyselyn iskariparista, valmistaudun lentämään perseelleni nähtyäni hinnan, nuo sähköiskarit eivät ole ymmärtääkseni ihan kympeillä tai edes parilla satasella lunastettavissa.

Pentti
Viestit: 173
Liittynyt: 17 Tammi 2017, 17:42
Car(s): MiTo QV '11
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Pentti »

Pentti kirjoitti:MiTo kävi tänään insinöörin tarkastettavana. Muuten kirkkaasti läpi, mutta kuskinpuolen etuiskarista korjauskehotus, vuotaa. Arvot oli kyllä vielä ihan linjassa muiden keppien kanssa. Joku terävä kopsahdus tuolta etunurkan suunnalta kyllä välillä montuissa kuuluu, liekö nestevajeen aiheuttamaa.

Laitoin jo Autokeskukselle ihan verrokkihintaa varten kyselyn iskariparista, valmistaudun lentämään perseelleni nähtyäni hinnan, nuo sähköiskarit eivät ole ymmärtääkseni ihan kympeillä tai edes parilla satasella lunastettavissa.
Noniin, vastaus tuli. 814,77 €/kpl. Ihan hyvä hinta iskarista. Olikos netissä jossain jotain kauppoja josta saisi orkkisosia tilattua? :D

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Laitahan kysely Pilot motorsiin Tallinnaan esim Karol Ahjalle emailina. Jos hinnat ovat samat kuin toissatalvena, niin voit jopa yllättyä :-D .

billy
Viestit: 265
Liittynyt: 25 Syys 2016, 17:11
Car(s): Mito QV '10
360 Modena F1 '01

ex. 911 '08 & Fiat 500 '10
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja billy »

Pentti kirjoitti:
Pentti kirjoitti:MiTo kävi tänään insinöörin tarkastettavana. Muuten kirkkaasti läpi, mutta kuskinpuolen etuiskarista korjauskehotus, vuotaa. Arvot oli kyllä vielä ihan linjassa muiden keppien kanssa. Joku terävä kopsahdus tuolta etunurkan suunnalta kyllä välillä montuissa kuuluu, liekö nestevajeen aiheuttamaa.

Laitoin jo Autokeskukselle ihan verrokkihintaa varten kyselyn iskariparista, valmistaudun lentämään perseelleni nähtyäni hinnan, nuo sähköiskarit eivät ole ymmärtääkseni ihan kympeillä tai edes parilla satasella lunastettavissa.
Noniin, vastaus tuli. 814,77 €/kpl. Ihan hyvä hinta iskarista. Olikos netissä jossain jotain kauppoja josta saisi orkkisosia tilattua? :D
Tuttu fiilis, kyselin samaa tossa aiemmin tänä vuonna. Netistä löytyi halvimmillaan jotain 580 puntaa eli euroissa +600e. On kyllä jäätävä summa jostain pikkuauton iskunvaimentimesta, en voi hyvin :x

Avatar
lerppu
Viestit: 5830
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Neliapila-kuskien iskareista: eikös näihin voisi vaihtaa ihan normitolpat? Vai onko iskunvaimennuksen säätö niin merkittävä ominaisuus että siitä ei voisi luopua? On jäänyt QV ajamatta, mutta en osaa tuossa mukavuuspainotteisessa itsevaihtavassa ainakaan kaivata kovempaa alustan settausta. Hmm, pitänee muuten vaan jossain välissä testata QV... Ei kyllä itselle tule, kun käyttöautoon ei ylimääräistä poljinta jalkoihin kaipaa - mutta mielenkiinnosta että minkälainen ero malleilla mahtaa olla.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

^ Ilman muuta voi, mutta ensin täytyy ymmärtää järjestelmää, jotta tietää mihin se johtaa taikka mitä muuta normi-iskareiden kanssa tarvitaan.

Iskunvaimentimissa on solenoidi, jolla ohjataan öljyn virtausta vaimentimessa. Sillä säädellään tilanteenmukaista iskunvaimennuksen jäykkyyttä. Tähän järjestelmään liittyy kiihtyvyyssensorit (5kpl, joista 2 iskareissa ja 3 auton rungossa) ja jokaisessa iskarissa oleva solenoidiventtiili. Nämä kytkeytyvät toisiinsa alustan ecun kautta, joka on yhteydessä moniin auton eri järjestelmiin can-väylän kautta. Tässä noin niin kuin lyhyesti.

Mikäli iskarit vaihdetaan johonkin muuhun kuin originaaliin iskariin, niin voisin kuvitella, että
* tilanteen mukaan adaptoituva iskunvaimennus ei toimi
* DNA-ei kytkeydy päälle, joten muutkaan siihen kytkeytyvät ominaisuudet eivät toimi (responsiivisempi kaasu, herkistynyt jarru, ohjauksen jäykistyminen, ja olikohan vielä sähköinen Q2?). Tarvitseeko näitä, onkin sitten oma kysymyksensä. Netistä löytyy järjestelmän speksejä.
* saat jatkuvasti erroreita/vikaviestejä kojetaulun kautta (pysyviä ilmoituksia)

Tietääkseni järjestelmään on olemassa solenoidin liitäntään laitettavia huijauspalikoita, joita tarvitaan 4 kpl. Näitä käytettäessä menetetään ymmärtääkseni vain alustan adaptiivinen ominaisuus. En tiedä, onko joku tehnyt laskelmaa originaalin alustan ja vaihtoehtoisen alustan hinnoista?

Edit: typojen korjauksia
Viimeksi muokannut JiiPee, 03 Touko 2018, 15:29. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Pentti
Viestit: 173
Liittynyt: 17 Tammi 2017, 17:42
Car(s): MiTo QV '11
Paikkakunta: Riihimäki

Mi.To

Viesti Kirjoittaja Pentti »

Katsoin niin KW:lta saa tuota "Cancellation kitiä", hintaan 299 €. Itselle voisi teoriassa olla vaihtoehto, mutta toisaalta olen niin hölmö, että olen sitä mieltä, että jos autossa joku ominaisuus on, sen kuuluu toimia. Käytännössä tämän myötä ei siis kuitenkaan vaihtoehto itselle.

Tuossa mitä nettiä pengoin, niin sumujen saarilta näyttäisi etuiskariparin saavan hieman alle tonnilla kotiin kannettuna. Luulen, että siihen suuntaan tässä taivun.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Mahtaakohan nuo erikoisiskarit mennä luokkaan "voidaan korjata"?
En toki tiedä, paljonko moinen operaatio ylipäänsä voisi kustantaa ja mikä korjatun kesto voisi olla. Joskus vaan kuullut puhetta firmoista, mitkä hoitaa tällaista....

Pentti
Viestit: 173
Liittynyt: 17 Tammi 2017, 17:42
Car(s): MiTo QV '11
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Pentti »

Aquatica kirjoitti:^
Mahtaakohan nuo erikoisiskarit mennä luokkaan "voidaan korjata"?
En toki tiedä, paljonko moinen operaatio ylipäänsä voisi kustantaa ja mikä korjatun kesto voisi olla. Joskus vaan kuullut puhetta firmoista, mitkä hoitaa tällaista....
Mielessä on käynyt sama kyllä. En vaan tiedä suoraan yhtään firmaa joka noita korjaisi, ja on ollut muka muuta puuhaa koko ajan, niin ei ole tullut selviteltyä. Lisäksi, auto olisi pois ajosta sen ajan kun tolpat on entrattavana, jos se ylipäänsä on mahdollista.

Avatar
lerppu
Viestit: 5830
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Kiitokset vastauksista! Tällä asialla on käytännön merkitystä siksikin, että työkaverini innostui Mitosta koeajolenkillä ja ajattelikin moista hankkia. Olen puoltanut MA-malleja ja neliapilaa nyt erityisesti, kun polkimien määrä ei hänelle ole kynnyskysymys. T-jetin sortaminen suosituspuolella johtuu lähinnä M32:sta, Giuliettassa T-jet toimi hienosti - niin miksei sitten MiTossakin. Toki olen avannut moni-ilman mahdollisia harmeja sekä tätä QV:n iskareiden erikoisuutta - tässäpä hänelle nyt hieman lisätietoa aiheesta.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Tänään etsiskelin vasemmalta edestä tulevaa narinan lähdettä. Kuulostaisi kovasti alatukivarren etumaisesta puslasta olevan lähtöisin. Joko tukivarsi taikka pusla vaihtoon. Täytyypä tutkailla asiaa netin syövereistä ensin.

Samalla huomasin, että eipä se laatikon ja rungon välinen maadoituskaapelikaan kovin priima enää ole, joten siinäpä seuraava työmaa odottaa näpsäkästi. Kun en tajunnut ottaa maadoituskaapelin strategisia mittoja, niin mahtaisko jollakulla olla tietoa asiasta? Lähinnä kyselen siksi, jos vaikka uuden tekisi / teettäisi. Enää en jaksa avata paikkoja, vaan seuraavan kerran kun "arkku" avataan, niin osa vaihdetaan.

Avatar
nsrmies
Viestit: 62
Liittynyt: 20 Helmi 2014, 02:11
Car(s): Alfa Romeo Giulia 2.0T Super

Exät: 156 2.0JTS, 159 2.4JTDm, 147 2.0 TS, MiTo QV, 159 2,4JTDm Q4 TI, Giulietta QV TCT
Paikkakunta: Turku

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja nsrmies »

Terve! Tässä on nyt reilu kuukausi ajeltu QV mitolla ja onhan se mahtava peli!

Kuitenkin nyt on herännyt huoli, että onkohan vaihteistossa ja/tai kytkimessä vikaa.. 1 vaihteen huono kytkeytyminen oli jo tiedossa ja tätä sattuu paikoitellen, mutta eniten huolettaa etupäästä vaihteiston tietämiltä pienemmissä vauhdeissa kuuluva kolahdus tilanteissa, joissa veto alkaa tai loppuu suht nopeasti (esim. kytkimen nopea painaminen pienen kiihdytyksen jälkeen). ONko tällaista ongelmaa ilmennyt muilla? Myös vaihteiston vaihtojen äänet tuntuvat etenkin 1 ja 2 vaihteiden kohdalla kumman raaoilta, usein vaihto tapahtuu pienen rusahduksen säestämänä.

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1513
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Onko minkä vuosimallin auto? C635 -laatikon alkutaipaleella on noita kuvauksen mukaisia oireita, mutta rusahduksia ei saisi kuulua. Meinaatko sellaista karahdusta kuin jos yrittää vaihtaa vaihdetta ilman kytkintä?

Avatar
nsrmies
Viestit: 62
Liittynyt: 20 Helmi 2014, 02:11
Car(s): Alfa Romeo Giulia 2.0T Super

Exät: 156 2.0JTS, 159 2.4JTDm, 147 2.0 TS, MiTo QV, 159 2,4JTDm Q4 TI, Giulietta QV TCT
Paikkakunta: Turku

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja nsrmies »

Tää on 2010, eli alkupuoleltahan tuo on. Rusahdus on nimenomaan ehkä lievästi kuvailemasi karahduksen tyylinen ääni. Esiintyy lähinnä vain suht hitaissa vauhdeissa ja 1,2 ja 3 vaihteilla.

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1513
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Irrottaako kytkin tai tuntuuko kytkimen toiminta normaalilta? Parkissa kun auto on käynnissä, niin voitko kytkeä minkä tahansa vaihteen päälle ilman karahdusta ja tunnetta, että auto lähtee liikkeelle heti vaihteen kytkeydyttyä?

juri
Viestit: 628
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry ja MiTo TCT
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja juri »

Omassa (olikoha vm -11) MiTossa oli samaa. Ensin vaihdettiin vaihteensiirron vaijeri, jotka ilmeisesti helposti takkuilevat. Samalla tsekattiin vaihteistoöljy, joka ylläripylläri oli ilmeisesti speksiltään väärää (mistälie tiesivät...).

Alkuun ainakin tuntui auttavat, mutta lopulta ongelma palasi, ja parin kuukauden päästä ei meinannut mennä 2. vaihde enää millään päälle. Laatikko irti ja synkro vaihtoon. Asentaja sanoi, että uusi oli silminnähden erilainen kuin hajonnut, joten jotain tuolla alkupään C635:n palikoissa on modattu.
932 937 955 955

Avatar
nsrmies
Viestit: 62
Liittynyt: 20 Helmi 2014, 02:11
Car(s): Alfa Romeo Giulia 2.0T Super

Exät: 156 2.0JTS, 159 2.4JTDm, 147 2.0 TS, MiTo QV, 159 2,4JTDm Q4 TI, Giulietta QV TCT
Paikkakunta: Turku

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja nsrmies »

Kyllä parkissa voi kytkeä minkä vaan ongelmitta. Vaihteen kytkemisääni vaan on ajossa ehkä kovempi kuin johon tottunut. Välillä tuntuu että vaihteen vaihdon jälkeen kytkintä nostaessa, että kytkin irrottaa todella nopeasti.

Oliko nuo vaihteiston huolto-operaatiot minkä hintaisia suunnilleen? Seuraavassa huollossa viimeistään voisin joka tapauksessa vaihdattaa vähintään vaihteistoöljyt.

juri
Viestit: 628
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry ja MiTo TCT
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja juri »

Hinnoista ei kyllä valitettavasti ole mitään muistikuvia, enkä tiedä oliko tietoakaan missään vaiheessa kun menivät kaikki takuuseen... C635:n sisuksiin mentäessä täytyy koko paketti moottoreineen päivineen kai tipauttaa alas, ei ollut ihan yhden päivän homma. M32 on ilmeisesti tuossa suhteessa huomattavasti helpompi.

Semmoinen spesiaali oli vielä omassa ongelmassa, että loppuaikoina kakkosvaihde saattoi pompata pois päältä heti vaihtamisen jälkeen. Tuntui kyllä menevän päälle, mutta kun kytkimen nosti niin sproing...

Uudellakin synkrolla vaihtaessa saattoi tuntua kepissä rusahdus, mutta mitään sen kummempaa ei ollut, hyvin meni päälle ja pysyikin. Tuo ilmeisesti on ihan ominaisuus.
932 937 955 955

Avatar
lerppu
Viestit: 5830
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Hämmästelin tovin että missä se perhanan turbo boostin näyttö nykyisessä MiTossa luuraa. Kunnes kytkin pois päältä radion viestit kojelautaan. Sitten alkoi taas spoolaamisen tasot näkymään ajossa! Tärkeä detalji on tämä. 8)

billy
Viestit: 265
Liittynyt: 25 Syys 2016, 17:11
Car(s): Mito QV '10
360 Modena F1 '01

ex. 911 '08 & Fiat 500 '10
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja billy »

nsrmies kirjoitti:Terve! Tässä on nyt reilu kuukausi ajeltu QV mitolla ja onhan se mahtava peli!

Kuitenkin nyt on herännyt huoli, että onkohan vaihteistossa ja/tai kytkimessä vikaa.. 1 vaihteen huono kytkeytyminen oli jo tiedossa ja tätä sattuu paikoitellen, mutta eniten huolettaa etupäästä vaihteiston tietämiltä pienemmissä vauhdeissa kuuluva kolahdus tilanteissa, joissa veto alkaa tai loppuu suht nopeasti (esim. kytkimen nopea painaminen pienen kiihdytyksen jälkeen). ONko tällaista ongelmaa ilmennyt muilla? Myös vaihteiston vaihtojen äänet tuntuvat etenkin 1 ja 2 vaihteiden kohdalla kumman raaoilta, usein vaihto tapahtuu pienen rusahduksen säestämänä.
Tuo 1. vaihteen kytkeytyminen on kyllä oma juttunsa, ulkolämpötilalla tai auton lämpötilalla ei ole mitään vaikutusta. Eikä sillä oletko ajanut 400km vai 40m. Joskus menee kuin elokuvissa, joskus harvoin pitää suostutella kaksikin kertaa (kun väkisin tai vihaisesti voimaa käyttämällä en viitsi runnoa). Vinkkinä: rallihommista tutulla pienellä välikaasun antamisella imaisee ykkösen paljon sulavammin. Jännä homma näissä on se, että alaspäin vaihdot eli 6 - 5 - 4 - 3 - 2 laatikko imee vaihteet silmään todella mallikkaasti, ei mitään ihmettelyä tai muuta. Ylöspäin toiminta ei ole yhtä jouhevaa.

Oma on otettu käyttöön 09 / 2010 eli alkupään QV. Mittarissa 127tkm.

Avatar
nsrmies
Viestit: 62
Liittynyt: 20 Helmi 2014, 02:11
Car(s): Alfa Romeo Giulia 2.0T Super

Exät: 156 2.0JTS, 159 2.4JTDm, 147 2.0 TS, MiTo QV, 159 2,4JTDm Q4 TI, Giulietta QV TCT
Paikkakunta: Turku

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja nsrmies »

Pitää tosiaan nuo vaihteistoöljyt vaihtaa, josko jotain muutosta tulisi. Itsekin olen huomannut, että alaspäin vaihdot onnistuvat huomattavasti paremmin. Myös dynamic-modella jos tekee liian "laiskoja" vaihtoja, eli keirrokset tipahtavat kytkimen ollessa pohjassa, vaihtoääni on selkeästi voimakkaampi.

Edelleen eniten kuitenkin huolettaa tuo kolahdus, vedon alkaessa ja/tai loppuessa äkillisesti. Tuntuu ja kuulostaa siltä, kuin jossain olisi klappia. Vetareissa? Vaihteiston kiinnityksessä? Onko joku saanut tuota paikannettua tai peräti korjattua?

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

^ Bravossa tuollaisen kolahduksen aiheuttajaksi paljastuikin väljyys pallonivelessä/raidetandon päässä. Ei vielä kannata heittää kirvestä kaivoon vaihdelaatikon suhteen.

BTW missä vaiheessa C635 synkronointi on pistetty uusiksi? Väkisin vaihdettavana ei lootasta ole käyttökokemuksia, mutta 2012 alkupuoliskon TCT Giulietallahan oli joskus hauska taipumus tehdä vaihdemissejä 2. vaihteella.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

billy kirjoitti: Jännä homma näissä on se, että alaspäin vaihdot eli 6 - 5 - 4 - 3 - 2 laatikko imee vaihteet silmään todella mallikkaasti, ei mitään ihmettelyä tai muuta. Ylöspäin toiminta ei ole yhtä jouhevaa.
Tuo vaihteisto on ihan identtinen mulla Giulietassa. Alaspäin heittää liikkeestäkin ihan kiltisti vaikka ykkösen, mut ylöspäin onkin sit ihan eri tarina. Pahimmillaan S&S:ää käytettäessä joutuu oikeasti vetäsemään kakkosen silmään ja aavistuksen höllätä kytkintäkin ensin, ennen kuin yrittää ees ykköstä pesään.
Rasittava ominaisuus C635:ssä...Ilmeisesti uudemmissa parempi tms.

EDIT:
Puuttunut quote lisätty.
Viimeksi muokannut Aquatica, 23 Touko 2018, 05:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1513
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Mulla tuo auto on 12/2010 tuotantoa, joten siinä on suurin osa laatikon osista vanhaa versiota. Klonks kuuluu vaihdossa 1->2->3 ja sitten 4-5-6 on äänettömiä. Samoin laatikon välyksiä voi kolisuttaa varsinkin D -moodilla kaasua pumppaamalla. Vaihdot sujuu ylös ja alas helposti, mutta tosiaan 1-vaihteen kytkeytyminen on vaikeaa kylmillä öljyillä. Öljynvaihto parantaa laatikon toimintaa hieman ja ne on vaihdettu 90k välein. Laatikon päällä oleva vivusto vaikuttaa ratkaisevasti millainen tuntuma siinä laatikossa on ja meneekö ne vaihteet päälle (edellyttäen että sisus on ehjä). Putsasin laatikon sekä vivuston viime kesänä oikeen perusteellisesti bräkleenillä ja painepesurilla sillä seurauksella, ettei vaihteita meinannu saada ollenkaan päälle. Ongelma poistui kun vivuston voiteli taas kunnolla.

Tässä muutoshistoria ePerin mukaan. Otettu Giulietan runkonumerolla, mutta kaippa nämä sopii myös MiTo QV:n laatikkoon.

Lower secondary shaft

Sleeve / 21.10.2010
Synchronizer / 03.12.2010
Sleeve / 14.06.2011
Synchronizer / 14.06.2011
Countershaft / 14.11.2011
Gear 1 / 24.12.2012
Gear 6 / 05.08.2013

Upper secondary shaft

Sleeve / 06.07.2010
Gear 3 (gear ratio change) / 24.09.2010
Sleeve / 21.10.2010
Synchronizer / 03.12.2010
Synchronizer / 14.06.2011
Sleeve / 14.06.2011

Primary shaft

Gear 3 (gear ratio change) / 24.09.2010

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Laitetaanpa tähän omaa tarinaa tuosta C635:sta (tulkittakoon vaikka avautumiseksi):
* kolahtaa jokaisella vaihdolla vaihteilla 1-4 vaikka kuinka hellästi työntäisi vaihteen silmään. Aivan kuin se loppuvaiheessa imaisisi vaihteen "päätyyn"
* suunnan vaihdoissa esim pihassa kuuluu hyvin terävä kolahdus, joka on eri ääni kuin vaihteita vaihtaessa. Tämä ääni ei tule pallonivelestä vaan oikeasti laatikosta, diffiä veikkaan
* 5 ja 6 vonkuu hiljaa vain tietyllä nopeudella ja tietyllä kaasun annostuksella, 80-100km/h vastaavaa vain 6 vaihteella ja silloin hyvin hyvin vienosti
* 6 vaihteella kaasua höllättäessä / kiihdytettäessä keppi heilahtaa.
Eihän siitä ole kuin 40tkm ja 1 vuosi 11 kuukautta kun tuo laatikko laakeroitiin SCC:llä. Mun mielestä boxi alkaa olla kirjaimellisesti loppu. Melkeinpä ajaisin mieluummin vaikka Stilolla. Vaikka se on jo rullattu noin 230tkm, niin laatikko on hiljainen ja toimii erinomaisesti.
Aquatica kirjoitti:Tuo vaihteisto on ihan identtinen mulla Giulietassa...
Jep, muuten sama, mutta välityksissä on hyvin todennäköisesti eroja, kun laatikkokoodit eroavat. Mitossa (170hv) C635.6.35.07 ja Giulietassa (170hv) muistini mukaan C635.6.35.12. Jos meni väärin niin tietäjät korjannee.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

^^ Eihän se laatikko kunnossa ollessaan ääntele, eihän? :?
matti_vuorio kirjoitti:...Putsasin laatikon sekä vivuston viime kesänä oikeen perusteellisesti bräkleenillä ja painepesurilla ...
Moikka, mites se laatikko sieltä irtoaa? Vähän on ajatuksissa nyppästä MiTo:sta laatikko pois ja suoraan vaihdelaatikkospecialistille tutkittavaksi. Taikka onko MiTon omistajilla / ammattiasentajilla tietoa laatikon poiston työvaiheista? Esimerkiksi mahtaisko tulla pois apurunkoa irrottamatta?
Viimeksi muokannut JiiPee, 23 Touko 2018, 06:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1513
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

^En minä sitä laatikkoa irti käyttäny. Tuossa on sen verran tilaa, että mahtuu puuhastelemaan ilman purkamista.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

JiiPee kirjoitti: Jep, muuten sama, mutta välityksissä on hyvin todennäköisesti eroja, kun laatikkokoodit eroavat. Mitossa (170hv) C635.6.35.07 ja Giulietassa (170hv) muistini mukaan C635.6.35.12. Jos meni väärin niin tietäjät korjannee.
Joo, tarkoitin tosiaan siis toiminnallisuudeltaan :)

Ja näemmä koko quote jäänyt bittiavaruuteen siihen viestiin, joten lisätäänpäs se.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

^ Sorry, nyt ymmärsin mitä tarkoitit. Hieman väsyneenä kun ymmärtää asian omalla tavallaan niin siinä loopissa on haasteellista nähdä muita näkökulmia. :-D

sanctus
Viestit: 1094
Liittynyt: 08 Syys 2010, 12:27
Car(s): Giulietta 1.4 TB MultiAir 125 kw

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja sanctus »

Sykysllä tulee 8. vuosi täyteen MiTon omistamistamista ja sitä myöten TOINEN jakohihnan vaihto. Kilsojahan tolla härvelillä on takana hieman yli 54 000.

Himpun verran naurattaa ajatus toisesta hihnan vaihdosta noilla kilsoilla, mutta huolto-ohjelman mukaan mennään, hemmetti sentäns.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

^ Vaihdatko itse vai vaihdatatko?

Avatar
lerppu
Viestit: 5830
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Onko MiToon kanssakärsijät miten vaihdelleet laakereita? Omassa kuusivuotiaassa on nyt 82tkm taulussa. Ja paranoija alkaa valtaamaan alaa - ihan kuin kuuluisi renkaiden pyörimisnopeuteen liittyvää jurraavaa laulua... Mahtaako Korealaiset vetää kuorossa säveliä, Kumhoa tuolla alla kierros pyörii. Vai onko jenkkapeli vain ollut hetken liian hiljaisella? Eikai näillä kilsoilla laakereita vaihdella? Vai vaihdellaanko? Jännittävästi olen kahden vaiheilla siitä vaikuttaako asfaltin koostumus ääneen, jolloin syytän Kumhoja. Jos mikään ei muutu, niin tällä mennään ja katsotaan sitten kun talvitassut pitää nykäistä alle. Jos laakerit äänilähteenä, niin eiköhän realisoidu väkisin ennen talvea... Ärsyttää silti. Tekis mieli laittaa Kumhot kiertoon ja hankkia BFG:t alle. Mutta entä jos onkin syynä laakerit (vai kuulenko omiani)... Tana näiden vanhojen romujen kanssa. Jos ei olis näin köyhä niin odottaisin muiden tapaan 7kk uutta bensagiuliaa!

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Mittarissa nyt 137tkm ja molemmat takapyörien laakerit on vaihdettu omin pikkukätösin. Epäilisin, että kilometrit autossa ovat tuolloin olleet naftisti päälle 110tkm, tjsp.

Avatar
lerppu
Viestit: 5830
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Ok, kiits. Periaatteessa siis mahdollisuuksien rajoissa että kun rengasmelu pieneni niin voi olla että kuulen alkavaa rallatusta - ihan kuin tulisi takaa... Seurataan ja pidetään mielessä, laakerit taitaa olla menossa. Mitä mahtoi moiset maksaa? (Joudun kyllä vaihtotyön ulkoistamaan, sitten kun se lopulta realisoituu.)

Avatar
RaceAlfa
Viestit: 213
Liittynyt: 28 Huhti 2010, 08:06
Car(s): 147 GTA, 147 2.0TS -07, 147 JTDm -08, 147 2.0 kilpuriaihio, Lancia Delta Integrale 16V, Giulia Super -72, Giulietta -82

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja RaceAlfa »

Laakerivaurion tuntee aika hyvin, kun nostaa pyörän ilmaan ja pyörittää sitä kädellä. Käteen tuntuu lievä "tärinä", jos laakeri on rikki. Erityisesti takapyörissä helppo tarkistaa.

Pentti
Viestit: 173
Liittynyt: 17 Tammi 2017, 17:42
Car(s): MiTo QV '11
Paikkakunta: Riihimäki

Mi.To

Viesti Kirjoittaja Pentti »

Tuolla omalla ajeltu nyt noin 152 megametriä, eikä tietääkseni laakereihin koskettu. Joko sitten hyvää erää, tai jo kertaalleen vaihdettu.

sanctus
Viestit: 1094
Liittynyt: 08 Syys 2010, 12:27
Car(s): Giulietta 1.4 TB MultiAir 125 kw

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja sanctus »

JiiPee kirjoitti:^ Vaihdatko itse vai vaihdatatko?
Vaihdatan.

Omat kokemukset jakohihna-tyyppisestä jutusta rajoittuu Renault 19 jakoketjun kireyden tarkistamiseen.

Avatar
ItALFA
Viestit: 90
Liittynyt: 15 Huhti 2011, 09:09
Car(s): ex Mito 1.4 TB Multiair 135 hv
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja ItALFA »

Takalaakerit olen vaihdettu noin 70tkm, molemmät paskana, rutikuivat (ei tippakaa rasva). Kun laitoin uudet, samalla laitoin reilusti laakerirasva kupissa, ja joka vuosi olen tarkistanut kuppi ja lisännyt rasvaa jos oli tarve. Nyt 136tkm ajettu ja kaikki ok.
Multiair TB 1.4 135 hv
Nokian Hakkap7/Dunlop Sport Maxx RT 215/45R17
Webasto Evo 4 Telestart

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

@ Sanctus
Mun ajatukseni oli, että jos vaihdat, niin olisin kysellyt ajoituskaluja vuokralle. Meinaan itse vaihdella, ehkä nyt kesällä taikka 2019 kesällä.

@ muut 1.4 MA -koneisella autoilevat
Mahtaisko jollakin olla ajoituskamppeita 1.4 MA koneeseen? Eihän ne netistä paljoa maksa, mutta kun niitä tarvitsee vain harvakseltaan niin vuokraus olisi oiva vaihtoehto.

Avatar
GiuliaSuper
Viestit: 1111
Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja GiuliaSuper »

Kyllä niitä takalaakereita tuppaa kulumaan ja kuivat ovat kuten itALFA tuossa mainitsi. Mitollani on nyt ajettu n. 157tkm. Toinen takalaakeri vaihdettu kertaalleen ja toinen kahteen kertaan.

Avatar
lerppu
Viestit: 5830
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Kiitokset selvennyksistä laakerien suhteen! Pitää pyöräyttää rengasta, mutta aika selkeä taitaa olla diagnoosi takalaakereiden tilasta. Tarkistan kumminkin vielä ennen kuin varaan aikaa vaihdolle.

Avatar
TeroPee
Viestit: 1503
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

En tiedä varmaksi toimiiko linkki, mutta kokeillaan: http://www.lehtiluukku.fi/lue/kaasujalk ... 82449.html

Ellei toimi niin www.lehtiluukku.fi --> etsi Kaasujalka Pääkaupunkiseutu 6/2018 --> siirry sivulle 18.

sanctus
Viestit: 1094
Liittynyt: 08 Syys 2010, 12:27
Car(s): Giulietta 1.4 TB MultiAir 125 kw

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja sanctus »

TeroPee kirjoitti:En tiedä varmaksi toimiiko linkki, mutta kokeillaan: http://www.lehtiluukku.fi/lue/kaasujalk ... 82449.html

Ellei toimi niin http://www.lehtiluukku.fi --> etsi Kaasujalka Pääkaupunkiseutu 6/2018 --> siirry sivulle 18.
Suht alleviivaavaa tekstin laatijan pienimunaisuutta ja itsetunto-ongelmia havaittavissa artikkelissa, mutta hyvähän se on, että tääkin automalli saa elinkaarensa loppupuolella positiivista huomiota.
Viimeksi muokannut sanctus, 07 Kesä 2018, 11:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
lerppu
Viestit: 5830
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^^No jopas. Tyttöjen autolla ajelen kyllä ylpeästi vailla häpeän tunteita! :lol:
Muutoin ihan osuva arvostelu.

...vai että MiTo = #MeToo - eipä siinä mitään, vahva kyllä tasa-arvolle, joten jatkossakin pää pystyssä MiToillaan.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Erilaisilla 944 ja Boxster versioilla ajaneena voin kertoa että "naisten auto" -leimakirves heiluu juuri niissä piireissä joissa ei ymmärretä autoista tai naisista juuri mitään...

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

@FinPat: erittäin hyvin sanottu :-D
TeroPee kirjoitti:http://www.lehtiluukku.fi --> etsi Kaasujalka Pääkaupunkiseutu 6/2018 --> siirry sivulle 18.
Heh, olipa hieman naiivia tekstiä, mutta kyllä siitä ihan asiaakin löytyi (vähän). Mutta eikös tuossa tekstissä ole asiavirhe? Siinä sanotaan, että Q2 välittää voimaa sisäkaarteen vetävälle pyörälle. Luettuani alla olevan tekstin eräästä artikkelista, niin voisinpa väittää asian olevan toisin päin tai ainakin osittain:

"In basic terms the Q2 uses the braking system to maintain optimal traction when cornering hard or in low grip conditions. That means, for example, when accelerating out of a bend the Q2 can apply the brakes to the inner wheel to limit wheelspin and maximise traction of the outer wheel."

Tuolla sisäkaarteen pyörän jarruttamisella nimenomaan minimoidaan aliohjautumista. Kun en oikein näitä tunne, vaikka tuollaisella ajelen, niin mitäs mieltä asiantuntijaraati on?

Avatar
lerppu
Viestit: 5830
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Ei merkitystä sillä kumpi rengas menettää pitoa - sitä jarrutetaan joka pyörii vinhemmin. Tämähän ei "siirrä" pitoa tai vetoa minnekään, kun jarruilla pelataan. Ei siis ole oikea lukko - mutta ihan pätevä arkiliikkumiseen kumminkin, liukkaalla varsinkin. Taitaa tosin aktivoitua MiTossa vain ruutulippumoodissa, joka on hiukan skitsofrenistä talvikäytössä... (Onko tästä vastakkaista tietoa? Mielellään en käyttäisi talvella D-moodia, edellisellä omistuskerralla sillä mentiin - ratti jäykkänä ja kierrokset korkealla.)

"...(Brake based electronic) systems are alternatives to a traditional limited-slip differential. The systems harness various chassis sensors such as speed sensors, anti-lock braking system (ABS) sensors, accelerometers, and microcomputers to electronically monitor wheel slip and vehicle motion. When the chassis control system determines a wheel is slipping, the computer applies the brakes to that wheel. A significant difference between the limited-slip differential systems listed above (*https://en.wikipedia.org/wiki/Limited-slip_differential) and this brake-based system, is that brake-based systems do not inherently send the greater torque to the slower wheel, plus the added brake friction material wear that results from the use of such a system if the vehicle is driven in an environment where the brake-based system will activate on a regular basis..."

Vastaa Viestiin