Mi.To

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
juri
Viestit: 629
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry ja MiTo TCT
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja juri »

Ammiratore kirjoitti:
13 Huhti 2023, 11:03
Takajarrut lopettivat laahaamisen. Laahasivat kätevästi sen verran, että levyt muuttuivat kiiltäväksi

Kuskin puolen lyhy valo on palanut. Rupesin vaihtamaan ja totesin ettei se ole edes kunnoll paikallaan. En mitenkään keksinyt miten sen saisi tiukalle. Tutkin peilin kanssa eikä apua. Purin sitten matkustajan puolen ja totesin siellä kannassa olevan metalllisen osan joka on taiteltu toimimaan jousena. Mistähän moisen löytäisin. Hajottamolta?
Lampun osista en valitettavasti osaa sanoa, mutta jos on korjausintoa, kannattaa ne takajarrusatulat purkaa atomeiksi ja kiillottaa liukutapit. Muuten laahaa kohta taas 😐
932 937 955 955

Ammiratore
Viestit: 137
Liittynyt: 02 Tammi 2021, 10:02
Car(s): MiTo QV -11

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Ammiratore »

Ei siitä haittaa olisi, mutta katsotaan nyt.

Tärkeintä auton käyttöönottamisen jälkeen on ollut hyvä mieli ajaessa.

Avatar
ArttuNaattor
Viestit: 68
Liittynyt: 23 Huhti 2021, 15:10
Car(s): 2012 Giulietta T-Jet

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja ArttuNaattor »

Ammiratore kirjoitti:
13 Huhti 2023, 11:03
Takajarrut lopettivat laahaamisen. Laahasivat kätevästi sen verran, että levyt muuttuivat kiiltäväksi

Kuskin puolen lyhy valo on palanut. Rupesin vaihtamaan ja totesin ettei se ole edes kunnoll paikallaan. En mitenkään keksinyt miten sen saisi tiukalle. Tutkin peilin kanssa eikä apua. Purin sitten matkustajan puolen ja totesin siellä kannassa olevan metalllisen osan joka on taiteltu toimimaan jousena. Mistähän moisen löytäisin. Hajottamolta?
Minulla oli Giuliettassa sama ongelma, että korjaamo oli hävittänyt sen polttimon jousen. Mito taitaa käyttää myös H7 polttimoita. Alfa ei myy sitä klipsua erikseen, Volvo myy. 30655966 on Volvon osanumero. Jos näyttää samalta tässä kuvassa oleva sen kanssa mikä sulla on siellä toisessa umpiossa vielä tallella niin eiköhän se Mitossakin ole sama jousi käytössä. Itse hain lähimmästä Biliasta. Ja matkalla kotiin hain sellaisen magneettisen työkalun motonetistä siltä varalta että se klipsu putoaa sinne umpion sisään tai konehuoneeseen, suosittelen, se voi se puuttuva osakin löytyä vielä sieltä umpion sisältä 😁

Kuva

https://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa ... p-566864-0

https://www.motonet.fi/fi/tuote/806611/ ... a-varrella

Ammiratore
Viestit: 137
Liittynyt: 02 Tammi 2021, 10:02
Car(s): MiTo QV -11

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Ammiratore »

Tarkemmin katsottuani en ole ihan varma tuosta osasta. Pitää tutkia. Purkaa vaikka kokeeksi se oikea puoli uudestaan

juri
Viestit: 629
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry ja MiTo TCT
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja juri »

Vaihdoinpa eilen MiToon kuskin puolen ovikajarin. Orkkis oli jotenkin täysin jumahtanut, kuului vain korkeimmat äänet, ja nekin vaimeasti.

Tuo taitaa muuten olla tyyppivika, edellisessä mitossa oli ihan sama murhe, jopa takuuaikana...

Samalla rasvasin ikkunannostimen rullat, loppui kirkuna, ja lisäsin oveen vähän vaimennusmattoja. Tänään sama toiselle ovelle
932 937 955 955

Ammiratore
Viestit: 137
Liittynyt: 02 Tammi 2021, 10:02
Car(s): MiTo QV -11

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Ammiratore »

Takajarrujen kitinä ärsyttää joten ostin jo jarrunpuhdistinta ja kuparirasvaa. Nyt rupesin pohtimaan kun kerran pitää vähän purkaa kai noin 30 euron hinta uusista paloista kai olisi sama maksaa. Tuleeko seteissä ne kitinäpeltiläkkärät mukana? Lähinnä vanhana rumpujarruja purkaneena mietityttää sattuuko sopiva työkalu siihen männän takaisin pyöritykseen. Motonetissä on joku 20 euron työkalu. Miten todennäköistä on, että sattuisi suoraan oikean kokoinen?

https://www.motonet.fi/fi/tuote/765142/ ... u-kiertava

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Pitäisi tuolla onnistua, vaikka ei 100% sopiva olekaan. Itsellä käytössä identtinen ja ainakin 156, 159 ja Giulietta kelpuuttaa.

Mä edelleen vannotan metallittomien tahnojen puolesta, keraaminen tahna kun ei sisällä mitään metallia, ei pääse ruostumaan tai hapettumaan. Toki suurin ongelma on jos on alumiinia ja terästä, koska ne tykkää syöpyä kivasti tiukasti yhteen.

En oo kohta yli kymmeneen vuoteen käyttänyt kuparitahnaa mihinkään - eikä ole ollut rasvatuissa osissa mitään ongelmia saada auki sen jälkeen.

EDIT:
Ja tosiaan tuota kitinäpeltisarjaa ei yleensä tule mukana, tai jos tulee niin lukee tuotekuvauksessa. Se kulkee "jarrupalojen asennussarja"-nimellä ja yhdessä sarjassa on yhden akselin tarvikkeet, eli 4 liukupeltiä. Liukutapit on sitten taas erikseen. PS, ne kannattaa myös rasvata! Jarrukumirasva, jarrusylinterirasva, sitkostettu rasva (CRC:n Super Adhesive Greasea käyttänyt vuosikausia ennen keraamiseen siirtymistä, toiminut tosi hyvin) toiminee. Liukutapit saattaa joutua ihan hiomaan.

Ammiratore
Viestit: 137
Liittynyt: 02 Tammi 2021, 10:02
Car(s): MiTo QV -11

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Ammiratore »

Ostin kuparitahnaa ihan siksi, että en ole purkanut levyjarruja ennen. Toisaalta en aja autolla suolakelillä, joten ehkä olosuhteet metallien reagoimiselle keskenään ovat rajalliset.

Pitää varmaan kokeilla miten käy.

Ammiratore
Viestit: 137
Liittynyt: 02 Tammi 2021, 10:02
Car(s): MiTo QV -11

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Ammiratore »

En hakenut paloja. Noissa on niin paljon pintaa jäljellä. Purin kyllä jarrut. Kuskin puolen alempi liukutappi oli ihan täysin jumissa. Outoa kyllä siitä ei irtioton jälkeenkään löytynyt mitään varsinaista vikaa ja siinä oli kirkasta rasvaa. No herkistelin ne kaikki ja nyt jarrupoljin on eri tuntuinen (pehmeämpi) eikä ainakaan vielä ulissut ajaessa.

Ammiratore
Viestit: 137
Liittynyt: 02 Tammi 2021, 10:02
Car(s): MiTo QV -11

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Ammiratore »

Pääsin lopulta näyttämään MiTolleni mutkatietä. Sen iskarien jäykentymisen huomaa kyllä paremmin kun koettaa mennä vähän vauhdikkaammin mutkista läpi

arv
Viestit: 590
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja arv »

Muille Mito:n omistajille tiedoksi; Aeromotorsilta saa takaluukun johtosarjaan korjauspätkän, sekä raitisilmasuodattimen kannen.

https://aeromotors.fi/kataloog/article/ ... i-bilstein
Kovin oli notkean oloista johtoa, ehkä se kestää pidempään.

Kuva



https://aeromotors.fi/kataloog/article/ ... ft-123-nty
Tämä oli nimeltään raitisilmasuodatin, mutta ihan oikea osa sieltä tuli.

Kuva

JanV
Viestit: 950
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja JanV »

Hyvä tietää. On muuten varmaan yks huonoiten suunniteltu raitisilmasuodattimen vaihto. Ihan ku se ois väkisin tungettu miton koriin jostain puntosta. Siksi kansikin rikkoutuu koska se yläklipsi jää kiinni jos vaihdat pelkästään alakautta ja sit se otetaan voimalla.

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1520
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Onko kukaan ajanut MiTolle tai jollekin vastaavan tekniikan Fiatille tuota ohjauskulman ja vääntömomentin kalibrointia MES:illä? Potilaaseen on vaihdettu uusi (kunnostettu) ohjaustehostin rikkinäisen tilalle, mutta uusi toimii aina noin päivän kunnes tilttaa. Vikakoodia tuosta ohjauskulman tunnistimesta. Koska pelkkä MES:in naksuttelu ei poista ongelmaa, niin pitääkö tuo lähteä tekemään ihan nollilta ja purkaa tuo anturi näkyville tehostimesta?

https://mhhauto.com/Thread-Alfa-Fiat-st ... alibration
https://www.ttelectronics.com/TTElectro ... X-4300.pdf

arv
Viestit: 590
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja arv »

Pandasta irrotin anturin ja puhdistin sen. Oli tarkka asennettava, ensimmäisellä kerralla meni hiukan vikakohtaan ja ohjauspyörä halusi kammeta oikeaan laitaan. Kalibroinnilla ei saanut korjattua vaan anturi piti irrottaa ja asentaa uudelleen. Sen jälkeen kalibrointi onnistui.
Olisiko tässä tapauksessa anturi vaan sen verran vinossa, ettei kalibrointi riitä jos vääntöakseli on kulunut?
Mitosta en tiedä (vielä :shock: ), mutta Pandasta sai ratin kaikkine hilppeineen erotettua muusta tehostimesta ison lukkorenkaan (ja pari kiinnitysruuvia) irrottamalla. Koko tehostinta ei siis tarvinnut irrottaa autosta. Anturi jää autossa olevaan osaan kiinni.

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1520
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Samanlainen se rakenne on myös tuossa Miton tehostimessa. Nyt en vain tiedä, että kannattaako tehostinta purkaa. Löysin tuon videon, missä selitetään Delphin tehostimen eri kehitysversioita ja sen mukaan 1 ja 2 sukupolven tehostimet kasataan käsin ja ne myös kohdistetaan asennuksen aikana. Kolmas sukupolvi on tullut saataville 2008 ja sen kasaa robotti ilman kohdistusta. Softa on sen verran kehittyneempi, että se osaa ottaa huomioon anturin asennustoleranssin. Neljännessä sukupolvessa ei ole enää potentiometriin perustuvaa tunnistinta. Mikä versio on missäkin autossa, niin kukapa tietää.

https://www.youtube.com/watch?v=faSbAe6l1Ss

FastSnake
Viestit: 196
Liittynyt: 25 Helmi 2020, 15:53
Car(s): 164TS -93 ja Giulietta JTDm2.0 -11
Sprint projekti
GSX-R 1200 urbo
Paikkakunta: Miehikkälä

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja FastSnake »

Miton qv 2011, autodocista anturi ja aika helppo vaihtaa..
Pandaan vaihtanut kans, no problem. Tarkka tietysti kohdistuksen kanssa.
On vain kaksi tapaa tehdä asiat: kunnolla tai ei ollenkaan

juri
Viestit: 629
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry ja MiTo TCT
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja juri »

Edessä on kallistuksenvaimentimen pusla antanut periksi. Onko nuo millainen proggis vaihtaa, kokemuksia?
932 937 955 955

juri
Viestit: 629
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry ja MiTo TCT
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja juri »

Noni. Nyt on alustasarja alla. Ostin RaceAlfalta joskus kesällä, mutta kun olen tämmöinen kuin olen, niin nyt se on sitten vihdoinkin kokoaan asennettua.

Perän kamat oli asennettuna jo aiemmin, nyt viikonloppuna askartelin keulan ja katsastutin.

20231129_202419.jpg
20231129_202419.jpg (62.6 KiB) Katsottu 2510 kertaa
Keulan jätin toistaiseksi samaan korkoon kuin vakio, koska talvi. En sitä kyllä muutenkaan paljoa kesäksi aio tipauttaa kun en ole sen sortin miehiä.

Ajotuntuma parani huomattavasti, jos pirssi on oma vielä kesällä, saatan jopa piipahtaa radalla testaamassa...
932 937 955 955

JanV
Viestit: 950
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja JanV »

Minkä merkkinen?

Stance on just sopiva. Vakiona toi taitaa olla korkeampi myös edestä mutta iän vuoksi ne on painu jo sen verran kasaan ettei varmaan muutosta juuri tullutkaan. Mutta noin onkin hyvä.

Avatar
lerppu
Viestit: 5904
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Tuosta - kun löytyi helpolla kaivamisella yli vuosikymmenen ikäinen kuva vielä silloin ryhdissä olleesta MiTo tct:stä alkuperäisellä alustalla.
Vertailuksi siis.
MiTo tct alkuperäinen stanssi.jpg
MiTo tct alkuperäinen stanssi.jpg (95.1 KiB) Katsottu 2411 kertaa

juri
Viestit: 629
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry ja MiTo TCT
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja juri »

BC Racing. Taitaa olla käytännössä Punton sarja 😃
932 937 955 955

arv
Viestit: 590
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja arv »

Miton moottorin pohjamuovi oli kiinnitetty poraruuveilla alkuperäisten ruuvien ja peltisten vastamuttereiden rikkouduttua.

Tiedoksi muillekin joka haluaa korjata pohjamuovin kiinnityksen asiallisesti.

Tilasin aliexpressiltä ruostumattomia M6-kiinnittimiä, klipsimuttereita:
https://www.aliexpress.com/item/1005005 ... 1802yavZiY

Kuva

Kiinnitysosiksi Bltemasta ruostumattomia 6 mm:n kuusiokoloruuveja ja korilaattoja:
19-024 Kuusiokoloruuvi M6 x 20, ruostumaton A2, 25 kpl
89-433 Pyöreä aluslevy ruostumaton, 6,4 x 30 x 1,6 mm

Klipsimutteri sopii sekä apurungon valmiisiin reikiin että muovisiin korinosiin vanhojen tilalle:

Kuva
Kuva
Kuva

JanV
Viestit: 950
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja JanV »

Ihan fiksu päivitys. Mä laitoin uudet oem ruuvit ja vastalätkät koska lähtökohta oli sama. Noiden rikkouduttua jollain oli lähtenyt itseporautuvat käsistä ja niitä oli ammuttu sitten sinne sun tänne. Eli sun päivitys ehkä kestää paremmin avauksia / aikaa kuin oem

oem:t on tällaiset eli aika heikot

Oem_Pohjakiinnikkeet.JPG
Oem_Pohjakiinnikkeet.JPG (60.63 KiB) Katsottu 1406 kertaa

arv
Viestit: 590
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja arv »

Päivitin moottorinlämmittimen (säteilylämmitin) jokin aika sitten Calixin pumpulla varustettuun letkulämmittimeen.
Tämä on PTC-vastuksella oleva, joten se ei lämmitä samalla teholla koko aikaa, mutta tuntuu lämmittävän enempi kuin säteilylämmitin. Ostin samalla asennussarjan, josta tuli käytettyä ainoastaan toinen letku.
Kärkkäiseltä löytyi halvimpaan hintaan:

Koodi: Valitse kaikki

Calix FCH 550W moottorinlämmitin kiertovesipumpulla
* 		EAN: 
7317529092823 
Tuotenumero: 
102423554 
Toimittajan tuotenumero: 
CX 1710000
Calix FCH moottorilämmittimen asennussarja
* 		EAN: 
7317529092847 
Tuotenumero: 
102423556 
Toimittajan tuotenumero: 
CX 1559997
Kuvissa näkyy asennuspaikka moottorin takapuolella. Katkaisin lämmityslaitteen kennolta tulevan letkun, lämmitin siihen ja uusi asennussarjan letku moottorin etupuolelta kiertävään vesipumpulle menevään putkeen. Tämä on QV, lieneekö muissa 1.4 -moottoreissa samanlainen putki? Ei sytytä vikavaloa eikä häiritse lämmityslaitteen toimintaa.

Kuva
Kuva

Tässä kuvat n. tunnin lämmityksen jälkeen moottorin suojamuovin alta:

Kuva
Kuva

Avatar
mutt
Viestit: 5445
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja mutt »

Tavallinen teräs saattaa sitten kadota, missä se on kosketuksissa ruostumattomaan, varsinkin kun mukaan heitetään vielä kosteutta ja maantiesuolaa.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

arv
Viestit: 590
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja arv »

mutt kirjoitti:
27 Tammi 2024, 20:26
Tavallinen teräs saattaa sitten kadota, missä se on kosketuksissa ruostumattomaan, varsinkin kun mukaan heitetään vielä kosteutta ja maantiesuolaa.
Nuo ruostumattomat osat ovat aika pieniä pinta-alaltaan verrattuna apurunkoon.

TurboJ
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Giulietta 1.4 TB MA '12

Ex: 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

Hyvännäköistä tekemistä arv:llä.

Pyytäisin raporttia tuon uuden letkulämmittimen toiminnasta kun olet ehtinyt sitä jonkin aikaa testaamaan. Veden lämmittäminenhän - oli sitten letkun tai lohkon kautta - on muutamilla käyttäjillä tuon moottorin yhteydessä aiheuttanut lämpöanturin toimintaan liittyviä häiriöitä jonkin verran. Siksi olisi kiva kuulla tuleeko mitään häikkää nyt kun sulla on pumppukierto vedelle - senhän teoriassa pitäisi tuota moottorinohjauksen lämpöanturiin liittyvää ongelmaa vähentää.
Viimeksi muokannut TurboJ, 30 Tammi 2024, 18:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

arv
Viestit: 590
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja arv »

Ei ole aiheuttanut häiriöitä. Pakkasta on ollut -30°C ja 0°C välillä. Lämmitystolpassa joka työpäivä aamuin illoin 2 tuntia, koska tykkään lämpimästä autosta.

TurboJ
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Giulietta 1.4 TB MA '12

Ex: 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

arv kirjoitti:
30 Tammi 2024, 18:17
Ei ole aiheuttanut häiriöitä. Pakkasta on ollut -30°C ja 0°C välillä. Lämmitystolpassa joka työpäivä aamuin illoin 2 tuntia, koska tykkään lämpimästä autosta.
Kiitos tiedosta. Oletko sattumalta kokeillut mitä tapahtuu lyhyemmän lämmityksen yhteydessä? Tuota erityisesti pitäisi aktiivisen nestekierron auttaa. Useinhan on niin, että pelkällä passiivisella letkulämmittimellä lyhyt lämmitysaika keskittää lämmön liikaa yhteen osaan jäähdytysjärjestelmää mikä sitten sotkee moottorinohjauksen. Esim. meidän Renaultissa käynnistyminen häiriintyy aina jos lämmitystä kestää alle 40 minuuttia. Täysin kylmänä tai yli 40 min lämmityksen jälkeen ei koskaan mitään ongelmaa.

juri
Viestit: 629
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry ja MiTo TCT
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja juri »

Jos Calix tuon lämppärin nimenomaan QV multiairiin tarjoaa, pitää sen silloin olla 100% yhteensopiva. Defalla on tarjolla pumputon letkulämppä, mutta se luvataan vain QV:tä mopompiin versioihin.

Edit: tämä taitaakin olla "yleislämppäri" jolle ei luvata mitään yhteensopivuutta?
932 937 955 955

TurboJ
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Giulietta 1.4 TB MA '12

Ex: 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

^Ei Calixin tai Defan oma sopivuusilmoitus valitettavasti sitä takaa, että mitään anturihäikkää ei tulisi. Muutama vuosi tuli myytyä työnkin puolesta moottorilämmittimiä, niin kyllä vaan kaikenlaista ongelmaa voi tulla niin vaikka olisikin luvattu sopivuus juuri tiettyyn malliin.

Yleinen vaiva on juuri tuo, mikä omassa käytössänikin on tullut ilmi, eli täysin merkki- ja mallisopiva Defan letkulämmitin toimii kunnolla vain mikäli lämmitysaika on tarpeeksi pitkä. Tosin ongelmaan on valmistajien puolella alettu kiinnittää aikaisempaa enemmän huomiota, kun monestikin rajataan sopivuuksia saman moottorin eri päästövarianttienkin välillä - niissä tällöin oleellisena erona on nimenomaan moottorinohjauksen toiminta.

arv
Viestit: 590
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja arv »

TurboJ kirjoitti:
30 Tammi 2024, 19:00
Kiitos tiedosta. Oletko sattumalta kokeillut mitä tapahtuu lyhyemmän lämmityksen yhteydessä? Tuota erityisesti pitäisi aktiivisen nestekierron auttaa. Useinhan on niin, että pelkällä passiivisella letkulämmittimellä lyhyt lämmitysaika keskittää lämmön liikaa yhteen osaan jäähdytysjärjestelmää mikä sitten sotkee moottorinohjauksen. Esim. meidän Renaultissa käynnistyminen häiriintyy aina jos lämmitystä kestää alle 40 minuuttia. Täysin kylmänä tai yli 40 min lämmityksen jälkeen ei koskaan mitään ongelmaa.
En ole kokeillut lyhyempää aikaa
juri kirjoitti:
31 Tammi 2024, 00:19
Jos Calix tuon lämppärin nimenomaan QV multiairiin tarjoaa, pitää sen silloin olla 100% yhteensopiva. Defalla on tarjolla pumputon letkulämppä, mutta se luvataan vain QV:tä mopompiin versioihin.

Edit: tämä taitaakin olla "yleislämppäri" jolle ei luvata mitään yhteensopivuutta?
Säteilylämppäriä Calix tarjoaa QV-malliin. Tämä letkulämmitin on ihan oma kokeilu säteilylämmittimen kehnon suorituskyvyn takia.

arv
Viestit: 590
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja arv »

Tässä työkaverin puhelimeen liitettävällä lämpökameralla otettu kuva Miton moottorin lämpiämisestä Calixin letkulämmittimellä.
Pakkasta oli -20°C ja auto oli lämmityksessä hiukan reilun tunnin. Aurinko paistoi tuohon ajovalon kehykseen koska se näkyy lämpimämpänä

Kuva

TurboJ
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Giulietta 1.4 TB MA '12

Ex: 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

^Hyvältä näyttää. Lämmön jakautuminen vaikuttaa aika tasaiselta. Tuossa kursorin kohdalla oleva 4.2 celciusta, vaikuttaako että olisi realistinen lukema? Noilla pakkasilla aika hyvä kyllä, jos pinnalta mittaamalla olisi noinkin lämmin, siitä pinnalta kun kuitenkin koko ajan haihtuu lämpöä ulkoilmaan.

juri
Viestit: 629
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry ja MiTo TCT
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja juri »

Oliko muovinen suojakansi päällä ennen kuvan ottamista?
932 937 955 955

arv
Viestit: 590
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja arv »

juri kirjoitti:
09 Helmi 2024, 08:27
Oliko muovinen suojakansi päällä ennen kuvan ottamista?
Otin pois juuri ennen kuvan nappaamista.

arv
Viestit: 590
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja arv »

Mittariston taustavaloledien vaihto. Mito:n tyyppivikana mittariston keskimmäisten taustavalojen pimeneminen/pätkiminen.
Kun en ledeistä mitään ymmärrä, niin tilasin mielestäni himmeät valkoiset ledit https://www.radioduo.fi/komponentit/pin ... AZBZ-1I7J/
Vaihdoin ensin pimenneet ledit mutta ne olivat kuitenkin kirkkaammat kuin alkuperäiset, joten piti sakkokierroksella vaihtaa loputkin. Jälkiviisaana olisi pitänyt tilata myös viisareiden juureen tulevat punaiset ledit, koska viisarit ovat nyt hiukan himmeät verrattuna valkoisiin numeroihin.
Mittariston irrotus, purkaminen ja ledien juottaminen on selväpiirteinen homma, siitä ei tullut otettua kuvia. Netistä löytyy kyllä hakemalla. Viisarit lähtevät irti ihan vaan nostamalla vaikka ovatkin todella piukassa.
Mittariston etuosa kannattaa jättää irti siihen asti, kunnes saa autossa virtojen käyttämisen jälkeen pyöräytettyä viisarit nolla-asentoon. Taustavalot saa testattua mittaristo irrallaankin kytkemällä pinnit 1,2 ja 3 kaavion mukaan virtoihin.


Kuva
Kuva
Kuva

JanV
Viestit: 950
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja JanV »

Mä teetätin saman homman ja samasta syystä. Kaikki valkoiset vaihdettiin. Alko parhaimmillaan olla 5 kpl noista pimeänä ja kyl kivasti kirkastui uusilla ledeillä.
Bensamittarin neulalle jouduin tekee korjauskierroksen kun se ei ollukkaan niin että laita nolla-asentoon.

HeikkiK
Viestit: 3
Liittynyt: 31 Tammi 2024, 04:39
Car(s): Alfa Romeo Mito 1.4 T-Jet 155hv

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja HeikkiK »

JanV kirjoitti:
13 Helmi 2024, 07:16
Mä teetätin saman homman ja samasta syystä. Kaikki valkoiset vaihdettiin. Alko parhaimmillaan olla 5 kpl noista pimeänä ja kyl kivasti kirkastui uusilla ledeillä.
Bensamittarin neulalle jouduin tekee korjauskierroksen kun se ei ollukkaan niin että laita nolla-asentoon.
Missä kävit teettämässä?

JanV
Viestit: 950
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja JanV »

HeikkiK kirjoitti:
30 Maalis 2024, 09:14
JanV kirjoitti:
13 Helmi 2024, 07:16
Mä teetätin saman homman ja samasta syystä. Kaikki valkoiset vaihdettiin. Alko parhaimmillaan olla 5 kpl noista pimeänä ja kyl kivasti kirkastui uusilla ledeillä.
Bensamittarin neulalle jouduin tekee korjauskierroksen kun se ei ollukkaan niin että laita nolla-asentoon.
Missä kävit teettämässä?
tuolla https://www.elkotron.fi/
n. 100 € eli mun mielestä edullinen.

arv
Viestit: 590
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja arv »

Toisessa ketjussa oli kirjoittelua puolijäykästä taka-akselista ja pyöränsuuntauksesta.
Oma Mito ostettaessa halusi kovasti kurvata oikealle. Tämän sai korjattua kääntämällä taka-akselia. Kiinnityspisteissä runkoon on hiukan väljät reiät ja se riitti juuri ja juuri saamaan auton kulkemaan suoraan.
Kävin vielä pyöränsuuntauksessa tämän jälkeen, koska auto oli liukkaalla jännittävä ajaa sekä aika tuuliherkkä. Eihän tässä ole normaalitoimenpitein säädettävissä kuin auraus. Pyöränsuuntauslappu näytti tältä:

Näyttökuva 2024-04-24 kello 6.42.05.jpg
Näyttökuva 2024-04-24 kello 6.42.05.jpg (96.32 KiB) Katsottu 265 kertaa

Vasen takapyörä auraa hiukan liikaa. Tein 0,6 mm:n levystä shimmit, jotka laitoin taka-akselin ja pyörännavan väliin etupuolelle kuvan osoittamaan kohtaan (kuvassa Grande Punton akseli, netistä poimittu).
FCA määrittelee tuon suuruiseen korjaukseen 0,5 mm shimmiä, mulla materiaalin paksuus valikoitui lähinnä siihen mitä oli saatavilla ruostumattomana just nyt :)
https://www.team-bhp.com/forum/attachme ... ull-1-.pdf


20231108102605_135595599_.jpeg
20231108102605_135595599_.jpeg (238.58 KiB) Katsottu 265 kertaa
Nyt liukkaalla ajaminen ei ole niin pelottavaa. Tuuliherkkyyttä on vielä hiukan, mutta ei niin pahasti. Auto kaartaa taas inan verran oikealle, joten täytynee seuraavaksi käännellä etuapurunkoa johonkin suuntaan, kääntää etunapojen camberit joustintuen alapään reikien sallima määrä ja käydä ehkä sen jälkeen pyöränsuuntauksessa vielä.

Shimmejä saa ostettua kaupastakin ainakin Fiat 500:n taka-akseliin. Varmaan löytyisi tähänkin jos viitsisi etsiä?

Kuva
https://www.ebay.com/itm/192002884570

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja FinPat »

arv kirjoitti:
24 Huhti 2024, 07:13
kääntää etunapojen camberit joustintuen alapään reikien sallima määrä
Sinulla epäkesko-camber pultit edessä alhaalla?

https://monstermotorsport.com/catalog/p ... 09-p-26971

arv
Viestit: 590
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja arv »

FinPat kirjoitti:
24 Huhti 2024, 07:24
arv kirjoitti:
24 Huhti 2024, 07:13
kääntää etunapojen camberit joustintuen alapään reikien sallima määrä
Sinulla epäkesko-camber pultit edessä alhaalla?

https://monstermotorsport.com/catalog/p ... 09-p-26971
Ei oo … vielä. Kiitos vinkistä!

Vastaa Viestiin