Mi.To

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Rauta
Viestit: 432
Liittynyt: 27 Touko 2011, 19:45
Car(s): Hyundai Kona Electric ja Peugeot e2008 (exiä: MiTo QV, Giulia, MiTo, Giulietta, 159 ja 156)
Paikkakunta: Lohja

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Rauta »

sanctus kirjoitti:155 hv:n T-jetissa räjähtää ehkä m32-vaihdelaatikko ja vuosien 2009-2013/4 MultiAireissa ehkä toi MultiAir-yksikkö.

Sit jotain pikkuvikoja, kuten alkuperäiset kääntölaakerit kuivuu (useimmissa käytetyissä varmaan vaihdettu), sähköinen ohjaustehostin sanoo itsensä välillä irti ja äänenvaimentimen kuori ruostuu puhki.

Ei kai noissa muuten mitään isompaa.
Omasta yksilöstä mennyt noi kaikki viime vuosina, viimeisimpänä oman omistuksen aikana ohjaustehostin. En nyt kuittipinojen perusteella puhuisi pikkuvioista, ainakaan halvoista :mrgreen: Onneksi ohjaustehostin meni myyjän laskuun niin nythän tässä on kaikki laitettuna. Paitsi että pohjapanssari/moottorin alasuojamuovi aikalailla repaleinen, joten siihen liittyen kysymys, eli mistä helpoiten/halvimmalla uusi, tai löytyykö ihan vaikkapa alumiinisena jostain? Kenelläkään vinkkejä?

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

sanctus kirjoitti:155 hv:n T-jetissa räjähtää ehkä m32-vaihdelaatikko ja vuosien 2009-2013/4 MultiAireissa ehkä toi MultiAir-yksikkö.

Sit jotain pikkuvikoja, kuten alkuperäiset kääntölaakerit kuivuu (useimmissa käytetyissä varmaan vaihdettu), sähköinen ohjaustehostin sanoo itsensä välillä irti ja äänenvaimentimen kuori ruostuu puhki.

Ei kai noissa muuten mitään isompaa.
Eli viat ovat yks yhteen MultiAirilliseen Punto Evoon. :mrgreen:

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Kysynpä asiaa täällä ennen kuin otan yhteyttä ammattikorjaamoihin eli mikä Mitoa vaivannee?

Oireet: kovassa kiihdytyksessä, eli kunnolla loadia koneelle, konehuoneesta kuuluu katkottaista pärinää/purskahdusta - vaikea sitä on kuvailla, mutta ääni on aika repivä. Aivan kuin imusarjaan tms pääsisi jostain paineita tms... Melkovarmasti kyse ei ole lämpösuojapelleistä tms.. kun olen niiden kiinnitykset käynyt jo läpi. Oireet eivät tule paikallaan kaasuteltaessa, vaan ainoastaan ajossa ja silloinkin kun antaa kaasua painavammin kuin normaalisti. Sanottakoon, että vikavaloa taikka -koodia ei ole tullut. Myöskään äänen esiintyminen ei tunnu vaikuttavan kiihdytykseen eli en tunne siinä mitään lageja. Onko kyse turbon paineiden "ulostamisesta" tms... Mistä ja miten oireistoa voisi lähteä lähteä diagnosoimaan?

Pre-cat lambadaa tuossa eilen tutkin ja nokiselta vaikutti. Puhdistin sen kosanilla polttamalla. Hieman on myös ajatusta siitä, että bensan kulutus olisi saattanut kevään aikana lisääntyä. Mutta jos tuo ruksuttaisi hieman rikkaalla, aiheuttaisiko se äänioireistoa? Turbon säätöventtiili (whatever), joka on kiinni syylärin tuulettimen framessa ja johon menee kolme letkua, vaikuttaa ulkoisesti hieman öljyiseltä.

Terkuin "avuton"

Avatar
RaceAlfa
Viestit: 213
Liittynyt: 28 Huhti 2010, 08:06
Car(s): 147 GTA, 147 2.0TS -07, 147 JTDm -08, 147 2.0 kilpuriaihio, Lancia Delta Integrale 16V, Giulia Super -72, Giulietta -82

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja RaceAlfa »

Turboletku irti/rikki?

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

^Kiitos vinkistä. En älynnyt edes tarkastaa niitä. Otetaanpa työnalle nämä putket seuraavaksi.

sanctus
Viestit: 1094
Liittynyt: 08 Syys 2010, 12:27
Car(s): Giulietta 1.4 TB MultiAir 125 kw

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja sanctus »

Rauta kirjoitti:
sanctus kirjoitti:155 hv:n T-jetissa räjähtää ehkä m32-vaihdelaatikko ja vuosien 2009-2013/4 MultiAireissa ehkä toi MultiAir-yksikkö.

Sit jotain pikkuvikoja, kuten alkuperäiset kääntölaakerit kuivuu (useimmissa käytetyissä varmaan vaihdettu), sähköinen ohjaustehostin sanoo itsensä välillä irti ja äänenvaimentimen kuori ruostuu puhki.

Ei kai noissa muuten mitään isompaa.
Omasta yksilöstä mennyt noi kaikki viime vuosina, viimeisimpänä oman omistuksen aikana ohjaustehostin. En nyt kuittipinojen perusteella puhuisi pikkuvioista, ainakaan halvoista :mrgreen: Onneksi ohjaustehostin meni myyjän laskuun niin nythän tässä on kaikki laitettuna. Paitsi että pohjapanssari/moottorin alasuojamuovi aikalailla repaleinen, joten siihen liittyen kysymys, eli mistä helpoiten/halvimmalla uusi, tai löytyykö ihan vaikkapa alumiinisena jostain? Kenelläkään vinkkejä?
Mulla meni 8 ja puolen vuoden 65 000 kilsan aikana MultiAir-koneisesta Mitosta kääntölaakerit (ja sen seurauksena etujousi poikki) ja äänenvaimentimen kuori. Ohjaustehostin sanoi itsensä irti muistaakseni kahdesti, mutta kertaakaan siitä ei jäänyt vikakoodia.

sanctus
Viestit: 1094
Liittynyt: 08 Syys 2010, 12:27
Car(s): Giulietta 1.4 TB MultiAir 125 kw

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja sanctus »

Shuttle kirjoitti:
sanctus kirjoitti:155 hv:n T-jetissa räjähtää ehkä m32-vaihdelaatikko ja vuosien 2009-2013/4 MultiAireissa ehkä toi MultiAir-yksikkö.

Sit jotain pikkuvikoja, kuten alkuperäiset kääntölaakerit kuivuu (useimmissa käytetyissä varmaan vaihdettu), sähköinen ohjaustehostin sanoo itsensä välillä irti ja äänenvaimentimen kuori ruostuu puhki.

Ei kai noissa muuten mitään isompaa.
Eli viat ovat yks yhteen MultiAirilliseen Punto Evoon. :mrgreen:
Tää oli kieltämättä "hauska" huomata, että Fiat/GM kierrätti ainakin alkupään MiToihin jotkut tekniset ongelmat suoraan Grande Puntosta.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

^Miten niin kierrätti? Nämähän ovat sama auto. Kuosi on vain toisenlainen. :silly:

sanctus
Viestit: 1094
Liittynyt: 08 Syys 2010, 12:27
Car(s): Giulietta 1.4 TB MultiAir 125 kw

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja sanctus »

JiiPee kirjoitti:^Miten niin kierrätti? Nämähän ovat sama auto. Kuosi on vain toisenlainen. :silly:
Täähän alkoi aueta mulle pikkuhiljaa ns. matkan varrella.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

RaceAlfa kirjoitti:Turboletku irti/rikki?
Tänään tutkin intercooleriin ekan käyrän jälkeen läppärungolle menevän putken. Sen kun sai hyvin irti. Siinä ei näkynyt feeluja. Turbolta intercoolerille menevä putki on suurimmalta osaltaan muiden romujen takana/piilossa, että tarvitsee purkaa enemmän, jos tahtoo niitä tutkia. Sama koskee intercooleria ja sen molempien päiden ensimmäisiä käyriä.

Hitsit, kun olisi tulpat noiden putkien päähän niin voisi kokeilla testata ali- taikka ylipaineella. Tällöin ei tarvisisi purkaa mahdottomasti jos vaikka osoittautuu turhaksi. Mistähän niitä tulppia saisi? Onko muita keinoja tutkia asiaa kuin tulppaus/paineistus taikka purkaminen?

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Hi everybody,

Tässä on edeltävään viestiini liittyvät ääninäytteet tuosta hieman oudosta pärinästä. Ilmenee siis kunnolla kiihdytettäessä, ei normaalissa kevyessä kiihdytyksessä / ajossa. Ääntä ei saa myöskään esiin paikallaan autoa polkiessa. Toisin sanoen vain kun moottorille annetaan kunnolla loadia.

* Ääninäyte1
* Ääninäyte2

Asialliset kommentit ovat todellakin tervetulleita, kun olo tuntuu avuttomalta tämän kanssa.
Terkuin
Petri alias Jiipee

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

^ Firefox yrittää kovasti ja julistaa sitten "video on rikki"

Mitenkä äänen esiintyminen vs. ahtopainemitari? Vaikuttaisi siltä kuin ääntä esiintyy vain ahtopaineiden ollessa tapissa (noin 1,3 bar) mikä ei taida paikallaan polkien onnistua (en tiijä, kun ei moinen kuulunut rutiineihin). Silloin ei mikään pölynimurilla puhkuminen tms. riitä tuottamaan lähellekään saman tason paineita.

BTW ei kai joku ex omistaja ole ranettanut autoon mitään dumppia tai passelia vuotoa jonnekin, millä huijataan ahtopaineita nousemaan normaalia ylemmäksi?
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1513
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Omaan korvaan ei kuulosta liittyvän turboon tai sitten ääniraita valehtelee. Voisi liittyä alustaan, pakoputkistoon tai moottorin tuentaan. Kovassa kiihdytyksessä moottori kääntyy eri asentoon kuin mitä paikallaan kiihdytettäessä. Ottaako pakoputki kiinni siihen pohjapanssarin alumiiniritilään? Vääntyykö moottori sellaiseen asentoon, että hihnat/vetarit hankaa jonnekin? Onko etupyörän ripustuksissa jotain välystä, että levyt hankaa jarrukilpiin tms? Onko apurunko päässy löysälle?

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Meikäläisen arpa jollekin lämpökilvelle tai vastaavalle rämmäleelle.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
RaceAlfa
Viestit: 213
Liittynyt: 28 Huhti 2010, 08:06
Car(s): 147 GTA, 147 2.0TS -07, 147 JTDm -08, 147 2.0 kilpuriaihio, Lancia Delta Integrale 16V, Giulia Super -72, Giulietta -82

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja RaceAlfa »

Joo, ei kuulosta ahtopaineiden vuodolta.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Kiitokset tuesta :-D

Jos se on jokin pelti, niin tällöin näen muutaman vaihtoehdon. Yksi on moottorin ja vaihdelaatikon välissä oleva pelti (vaihdelaatikon sväppäyksestä jäi yllättävästi kaksi 6mm pulttia käsiin, paikkaa niille en ole löytänyt) , toinen voisi olla vaihdelaatikon takatuen kiinniotto apurungon poikkitukeen sen verran hintsusti, että pääsee pärisemään, kolmas voisi olla pakoputkitunnelin lämpösuojapelti. Neljännen mahdollisen eli turbon lämpösuojapellin kiinnitykset olen jo kiristänyt ja se ei käsivoimin liiku. Voihan toki olla, että jokin kiinnike on murtunut ja aiheuttaa siten äänen. Äänen ilmetessä auton kiihtyvyydessä en persdynolla huomaa lageja tms. Ääni tulee siis moottoritilasta. Välillä se tuntuu tulevan oikealta puolelta ja välillä vasemmalta (stereokanavat päässä tukossa :silly: ). Harmillista, kun en saa päähäni mitään tapahtumaa, jonka yhteydessä tuo ääni olisi ilmentynyt ensimmäisiä kertoja. No, talven ajan se on kuitenkin kummitellut. Ajan auton pukeille viikonlopun aikana ja tutkailen asiaa. Pakkohan se auton alle on jälleen könytä, perskuta.
insinörtti kirjoitti:...Vaikuttaisi siltä kuin ääntä esiintyy vain ahtopaineiden ollessa tapissa (noin 1,3 bar) mikä ei taida paikallaan polkien onnistua ...BTW ei kai joku ex omistaja ole ranettanut autoon mitään dumppia tai passelia vuotoa jonnekin, millä huijataan ahtopaineita nousemaan normaalia ylemmäksi?
Mitattiin pojan kanssa sen mitä MES:llä saa katsottua, että max paineet oli jotain 1.3-1.4 ja pärinä alkaa jossakin siellä yläpään tietämillä. En usko, että autoa olisi ranetettu. Aika originaali (ml. tyyppiviat) tämä oli silloin kun tästä kaupat tehtiin 3 vuotta sitten.

Avatar
Albertolli
Viestit: 4202
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

JiiPee kirjoitti:kolmas voisi olla pakoputkitunnelin lämpösuojapelti
Ääni tälle. Ei ole yksi eikä kaksi tapausta (ei Mi.To), joissa tuo on aiheuttanut ylimääräisiä sydämentykytyksiä.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Onko MiTon suojamuovi moottorin päällä millainen? MA-Giulietassa oli peltiosa irti ja se rämisi just sopivissa olosuhteissa tietyllä kuormalla ym (ilmeisesti moottorin värähtelytaajuus oli just oikea resonoimaan). Helppo kokeilla, kun repii muovin pois. Jos loppuu, niin syyllinen löytyi. Jos ei loppunut, yksi vaihtoehto pois.
Sillä oletuksella et MiTossa tosiaan jotain peltiä yms siinä on :p

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Tervehdys,

Kiitokset kaikille probleemaa kommentoineille :-D . Olin jo menossa hakoteille äänen lähteen suhteen. Kommenttien pohjalta palasin perusasioiden äärelle ja aloitin resonanssin tuottajan etsinnän. Pitkään sitä ei tarvinnut auton alla etsiä, oikeastaan se osui silmään heti auton alle könytessäni.

Vaihteiston ja moottorin välissä oleva vauhtipyörän suojapelti oli yläosastaan vääntynyt sen verran, että yläosa ei ollut tiukasti kiinni vaihteistokopan pinnassa. Näin ollen se pääsi pärräämään sopivalla moottorin tärinätaajuudella. Otin pultin pois ja taivutin peltiä ko kohdalta niin, että sen yläosa istui tiukasti vaihteistokopan pintaa vasten. Laitoin väliin myös hieman tiivistesilikonia. Kiristin pultin paikalleen, tein koeajon ja resonanssiäänet ovat kaikonneet. Kestin tätä yksinkertaista "vikaa" koko talven ja pohdin erilaisia ja erihintaisia korjausoperaatioita. Lähinnä turbo ja siihen liittyvät mekanismit oli mielessä. Tällä erää homma maksoi vain hieman vaivaa ja herneen kokoisen pallon tiivistesilikonia.

@Aquatica, Erittäin hyvä huomio. MA 1.4L 170hv koneessa on kokonaan muovinen suojus. Siinä on päällä kiinni vielä punainen muoviosa teksteineen, mikä ei istu ihan liikkumatta paikallaan. Fixaan tämän myös, jotta siitä ei lähtisi minkäänlaista ylimääräisiä meteleitä tulevaisuudessakaan.

Alf Romeo
Viestit: 31
Liittynyt: 03 Heinä 2016, 20:23

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Alf Romeo »

:)
Viimeksi muokannut Alf Romeo, 24 Touko 2019, 13:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Albertolli
Viestit: 4202
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Varmaan kysytty ennenkin, mutta mitä pitää huomioida / tarkistaa jos katselee 135 tct malleja? Ja tyypilliset vika paikat ylipäänsä?
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
molsky
Viestit: 551
Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
Car(s): Gulietta QV ´17

Mito QV
156 2.0 JTS

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja molsky »

Onko tuohon mittariston lampun satunnaiseen sammumiseen mitään tietoa mistä tuo voisi johtua? Jollakin taisi olla kokemuksena että lampun vaihdon jälkeen sama ongelma ilmaantui uudestaan, ja kun tuo ongelma on jo kohta vuoden esiintynyt niin en jaksa uskoa että pelkästä lampun palamisesta voisi olla kyse?

Lisäksi onko näihin QV malleihin tullut mitään merkittäviä softapäivityksiä? Giuliettaan on tainnut pari ECU päivitystä tulla joista jälkimmäisellä on saatu D ja N moodia käyttäytymisen osalta hiottua vähän parempaan suuntaan.
Is this the third offical ECU map (original one with D-boost and "slower" N; first Update with "not-so-dynamic-D" which was more a "sharpend-N-and-more-driveable-D" Update; and now this one, where there is a larger gap between N and D but not that bad as the original one)?
Ainakin omat kokemukset on että Dynamic on "ruuhka-ajossa" turhan responsiivinen kaasun osalta (kun jurrutetaan ykkösen kanssa jonkun takana) ja normaali taas on liikkeelle lähdöissä turhan laiska (tuntuu että kaasupoljin pitää taas painaa pohjaan että mitään tapahtuu).
Liitteet
mittari.jpg
mittari.jpg (72.42 KiB) Katsottu 10779 kertaa

sanctus
Viestit: 1094
Liittynyt: 08 Syys 2010, 12:27
Car(s): Giulietta 1.4 TB MultiAir 125 kw

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja sanctus »

molsky kirjoitti:Onko tuohon mittariston lampun satunnaiseen sammumiseen mitään tietoa mistä tuo voisi johtua? Jollakin taisi olla kokemuksena että lampun vaihdon jälkeen sama ongelma ilmaantui uudestaan, ja kun tuo ongelma on jo kohta vuoden esiintynyt niin en jaksa uskoa että pelkästä lampun palamisesta voisi olla kyse?
Mulla pimeni bensamittarin taustavalo ja himmeni mittari samalla tavalla kuin kuvassa. Ja mä teetätin ton mittarin taustavalon ledien vaihdon kahdesti. Ehkä joku muukin.

Toisen kerran vein auton yhteen helsinkiläiseen sähkötöitä tekevään nyrkkipajaan ja ne vaihto kaikki ledit mittaristossa ja tolla sitten mentiin. Pajan tyypin mukaan ledit eivät vaikuttaneet erityisen laadukkailta, vaan enemmänkin "perus kiinalaiselta bulkilta. Tiiä sitten. Muistaakseni AlfaOwnerissa on joku ketju ledien hajoamisesta.

Yks ton muuten hyvän mallin **ttumaisista pikkuvioista, jotka koskee suht montaa yksilöä ilmeisesti.

Avatar
lerppu
Viestit: 5830
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Albertolli kirjoitti:Varmaan kysytty ennenkin, mutta mitä pitää huomioida / tarkistaa jos katselee 135 tct malleja? Ja tyypilliset vika paikat ylipäänsä?
Pari tällast ku on ollu, niin listataan nyt sitte hiukan tyypillisiä epäiltyjä:
- MA, kattavasti tietoa tästä ylt'ympäriinsä (itellä ei ole koskaan kilahtanut - mutta kilsat on olleet aina alle satkun, joten ehkä vois ajatella että vähän rullattuja vois olla hyvä yytsiä), ei saa "säksättää".
- Kun kyseessä Alfa, niin luonnollisesti katsotaan että miten paljon väärin auto on tunkattu ylös, eli kuinka pahasti helmat on rutussa ja onko jo ruosteessa.
- TCT:n kanssa takajarrut on valmiit suht nopsasti. Sekä levyt että palat. Jos rahisee, niin vaihtokypsää.
- Takalaakerit menee nopeesti. (Jotkut valittelee takapään jousia ja iskareita, ei ole ollut itsellä ongelma)
- Takaluukun sähköjohdot menee poikki, lukko lopettaa toiminnan.
- Akku on kulutuskamaa ja vaihteisto alkaa yskimään jos akku on huono. 5 vuotiaana vaihtoon akku. Homma alkaa pelittämään het paremmin, ei tahmaile vaihdot (keppikin voi jäädä parkille jumiin jos virtaa liian vähäisesti).
- Penkin kaadon toiminta, vipu voi olla jumissa tai kuollut.
- Jalkatilan matot menee puhki, mutta uusia saa edullisesti (ei ole merkki huonosta hoidosta vaan laaduttomasta materiaalista).
- Normikaiuttimet käyttökelvottomat, etuoviin saa kauluksia ja sitten tarvike-elementtejä edullisesti, ei ole dealbraker, helppo vaihtaa.
- Herkkä rengaspaineille, voi olla ihan ratti vinossa jos pahasti eriparipaineissa. Eli koeajolla jos ohjauksen kanssa kummaa, niin ensin paineet kohdalleen. Sitten taas pieleen ja hintaa alaspäin pumppaamaan! :wink:

Vielä vinkki nykyisen Giuliettan tiimoilta. Koeajolla laita D:lle ja rullaa näyttöön turbon paineiden mittari. Katso että paineet menee tappiin.
Ja tct ei ole kovin ihmeellinen automaagiloota - kantsii ihan pidemmin ajella eri oloissa, niin selviää voiko sen kanssa elää...

Avatar
Albertolli
Viestit: 4202
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Hyvä lista!
Nykyinen kakkosauto on rullattu 49tkm ja kovin paljon ei saisi olle enempää vaihdokissa, eli varmaan jokusen vuoden menisi enen MA-jumppaa.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
molsky
Viestit: 551
Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
Car(s): Gulietta QV ´17

Mito QV
156 2.0 JTS

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja molsky »

Olikos MA:n kohdalla 2012 vai 2013 se mystinen vuosi jonka myötä eivät niin herkästi hajonneet (jos siis suurimmaksi osaksi oikeanlaista öljyä käytetty)? Vai oliko tämä joku urbaani legenda jonka olen jostain onnistunut keksimään.

Ainakin oman kokemuksen osalta, että jos liikkeestä ostaa niin kannattaa tehdä öljynvaihto samantien etenkin jos ei huoltovihkosta selviä mitä öljyä viimeksi laitettu (tai ylipäätänsä mitä öljyjä käytetty historian aikana) :lol:

Avatar
Albertolli
Viestit: 4202
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Mikäs noihin on se oikea öljy?
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
lerppu
Viestit: 5830
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Tuolta vastauksia kysymyksiin:
https://www.mitoregister.com/useful-info/
Liitteet
0W-30.PNG
0W-30.PNG (29.44 KiB) Katsottu 10568 kertaa

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

^^ Eikös siihen käy mikä tahansa öljy, joka täyttää Fiatin määrittelemän speksin?

Edit:
Tarkistelin käyttöohjekirjaa vuodelta 2010. Siinä sanotaan seuraavasti bensamoottoreiden osalta: "Synteettispohjainen voiteluaine, luokka SAE 5W-40 ACEA C3, Fiat 9.55535-S2 hyväksyntä", esimerkiksi Selenia StAR P.E. Tuon edellisen perusteella laitoin viimeeksi koneeseen Gastrol Magnatec 5W-40 öljyt. Tätä ennen Seleniat.

Edit2:
Esimerkiksi mun auton variantti on AXN1B, jota ei tuosta MiTo -sivuston taulukosta löydy. Liekö siinä vain brittiversiot? Tällöin mun on luotettava käyttöohjekirjaan.
Viimeksi muokannut JiiPee, 21 Touko 2019, 15:20. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Avatar
lerppu
Viestit: 5830
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Jep, 5W-40 taisi olla omakin valinta, mutta tuo postaamani kuva pyyteli 0W-30. Näistä olen jatkuvasti silti sitä mieltä että öljyn määrä ja tiuhahko vaihtoväli ovat viskositeettia oleellisemmat määreet.

Avatar
Albertolli
Viestit: 4202
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Toisessa vaihtoehdossa huollot tehty ajallaan Wetterillä, joten lienee ok. Lauantaina katsomaan yhtä yksilöä. :mrgreen:
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

^^ MultiAirin tapauksessa se viskositeettikin lie aika oleellinen. 5W-40 taisi olla Euro4 moottoreissa ja vitoset sitten tällä 0W-30.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Eero
Viestit: 2839
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Paikkakunta: Janakkala

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Eero »

ˆ ˆ pyydä sitten semi slicksit kaupan päälle, niin pääset sunnuntaina kestotestiin Ahvenistolle :-D
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

insinörtti kirjoitti:^^ MultiAirin tapauksessa se viskositeettikin lie aika oleellinen. 5W-40 taisi olla Euro4 moottoreissa ja vitoset sitten tällä 0W-30.
Hämmästyttävää, mun auto on ePerin mukaan euro5 ja käyttöohjekirjan suositus on 5W40 :o:

Edit: alfaworkshopin öljytarjonnan mukaan EURO6:ssa käytetään 0W-30 öljyä eli siinä se raja mennee. Esimerkiksi benzukkikoneisiin seuraavaa (tarkemmin sivustolta):
1) Oil. Selenia Digitek Pure Energy - engine oil (SAE 0W-30 fully synthetic) 1 Litre, EURO 6 MODELS.
2) Oil. Selenia STAR Pure Energy oil (5W/40 fully synthetic) 2 litre, BEFORE EURO 6 models.

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

^ en pitäisi mahdottomana, että joku sekoili numeroiden 4, 5 ja 6 kanssa... :roll: mutta hyvä, että nyt on ihan nuo viralliset speksitkin pöydässä.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

En tiedä onko nuo virallisia, mutta alfaworkshop myy mainituilla argumenteilla kyseisiä öljylaatuja. Uskoakseni tuota voi hyvin käyttää referenssinä.

Avatar
Albertolli
Viestit: 4202
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Tarttui mukaan se valkoinen punaisilla nahoilla. Saas nähdä kuin äijän käy.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Onnittelut :-D

Avatar
Albertolli
Viestit: 4202
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Toinen takaiskari on jossain kohtaa ollut märkä.
Tuonhan saisi liikkeen piikkin, mutta toisaalta voisi laittaa tilalle jotain muutakin samalla vaivalla :mrgreen:
Onko arvon Mitoilijoilla kokemuksia (hyviä tai huonoja) alustasarjoista? Ja saako arvot vihreälle ilman kikkailuja?

Alfistilla Bilsteinin B6 ja B8 ~100€/kpl taakse ja ~140€ eteen. Eibach-Bilstein settinä 599€. ~30mm madaltava
Bilsteinin coilover setti 729€. Madalluksesta kerrottu vain suositukset 20-35mm ja 30-45mm, ei min ja maks. arvoja.
Novitecin coilover 629€/799€ (ruostuva/ruostumaton). ~35mm-65mm madaltava.

Arkiajoihinkin pitäisi olla sopiva. Konia ei näyttänyt olevan ainakaan tuolla.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

juri
Viestit: 628
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry ja MiTo TCT
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja juri »

Eibachin -30mm ProKitin heitin aikoinaan omaan alle, oli kyllä muuten aivan ihana, mutta keula tulee tuolla setillä ehkä pari senttiä turhankin matalalle. Keulan alla oleva ilmanohjain aina välillä hidasteissa raapaisi. Sanoisin että jos sarja tiputtaa nokkaa enemmän kuin tuo 30mm, niin menee arkiajo jo liikaa raapimisesksi. Oheisessa kuvassa Eibachit alla.
Liitteet
20160615_170147.jpg
20160615_170147.jpg (75.4 KiB) Katsottu 10116 kertaa
932 937 955 955

Avatar
Albertolli
Viestit: 4202
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Omaan silmään aika sopivan näköinen madallus.
Oliko tuo tehty ennen lakimuutosta?

Bilsteinin coilovereilla saisi ehkä jätettyä keulan aavistuksen korkeammalle ja olisi hyvä arkiajoon.
Täytyypä pohdiskella...
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

^ ja ^^, Mulla on myös Eibach pro kit jouset alla ja allekirjoitan Jurin kommentit keulan mataluudesta. Jouset vaihdettiin 2017 helmikuussa Virossa ja sittemmin auto muutoskatsastettiin. Välillä tuntuu, että ihan mitättömän näköiset jääkokkareet koliseen moottorin suojamuoviin. Keula on niin matala, että vielä rikoin pakoputken jousto-osan perinteisellä mökkitiellä, jossa on keskellä sellainen hieman korkeampi kohta. Putki on toki jo vaihdettu. Komppaan myös Albertollia siinä, että keula voisi olla hieman korkeammalla.

Avatar
Tiige
Viestit: 2834
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Albertolli kirjoitti:Bilsteinin coilovereilla saisi ehkä jätettyä keulan aavistuksen korkeammalle ja olisi hyvä arkiajoon.
Täytyypä pohdiskella...
Coilover ja ympärivuotinen arkiajo. Kannattaa vielä harkita. Noissa tahtoo olla järjestään jäykemmät jouset kuin perus madallusjouset. Korkeutta säädetään muuttamalla alajousilautasen paikkaa. Mitä korkeammalle sen jättää sitä kovempaa kyyti on.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

juri
Viestit: 628
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry ja MiTo TCT
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja juri »

Albertolli kirjoitti: Oliko tuo tehty ennen lakimuutosta?
...
Hmm... lakimuutosta? taisi olla 2015 kun nuo laitettiin alle ja sitten muutoskatsastettiin. Katsastus oli ihan läpihuutojuttu, netistä löytyy Eibachin puolelta tarvittavat todistukset siitä että tuote on oikein ihanasti juuri tähän autoon tarkoitettu ja sopiva. 50€ taisi kustantaa.

Takapään vaihdoin itse, keula laitettiin Espoon Auto-Milanossa kun mua rupes niin perkileesti laiskottamaan. Olisivatko 100-150€ tuosta veloittaneet. Itse tuhertaen en kyllä olisi päässyt tuntipalkoille :)
Tiige kirjoitti:Coilover ja ympärivuotinen arkiajo. Kannattaa vielä harkita. Noissa tahtoo olla järjestään jäykemmät jouset kuin perus madallusjouset. Korkeutta säädetään muuttamalla alajousilautasen paikkaa. Mitä korkeammalle sen jättää sitä kovempaa kyyti on.
Eihän sen lautasen sijainti muuta jousen käytöstä mihinkään? Tunkkaa vaan alapäätä suuntaan tai toiseen, jousen puristuma pysyy samana.
edit: lyhyemmässä (eli matalammassa) jousessa on tottakai piukeampi jousivakio ettei lyö jatkuvasti pohjaan, mutta tuo säätäminen ei vaikuta jousivakioon.
932 937 955 955

Avatar
silverine
Viestit: 2465
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja silverine »

Omaa QV-traktoria tulee välillä katsottua ns. sillä silmällä mutta olen tyytyväinen siihen, että
sentään käyttörieska on siinä korkeudessa ettei kaikkia kokkareita tarvitse väistellä.
(itse asiassa kilpurini on matala mutta niin tiukka jousitukseltaan ettei ongelmaa, enemmän muistikuvia madalletusta 166sta)
Jos perää saisi Mitosta vähän matalammalle ja iskari/jousituspuolen päivitettyä miellyttävämmäksi, siihen olisin tyytyväinen.

Jos alustasarjan muutoskatsastaa nykyään, pitääkö silloin esittää konttorilla vihreällä oleva nelipyöräsuuntaus-raportti?
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
GiuliaSuper
Viestit: 1111
Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja GiuliaSuper »

silverine kirjoitti:Omaa QV-traktoria tulee välillä katsottua ns. sillä silmällä mutta olen tyytyväinen siihen, että
sentään käyttörieska on siinä korkeudessa ettei kaikkia kokkareita tarvitse väistellä.
(itse asiassa kilpurini on matala mutta niin tiukka jousitukseltaan ettei ongelmaa, enemmän muistikuvia madalletusta 166sta)
Jos perää saisi Mitosta vähän matalammalle ja iskari/jousituspuolen päivitettyä miellyttävämmäksi, siihen olisin tyytyväinen.

Jos alustasarjan muutoskatsastaa nykyään, pitääkö silloin esittää konttorilla vihreällä oleva nelipyöräsuuntaus-raportti?
Pitää olla vihreällä ole nelipyöräsuuntaus lappu, eikä sitä oikein saa muutakuin kikkailemalla. Omassa on Konin street alustasarja, joka piti olla sen 30mm madaltava, keulasta ei tippunut käytännössä ollenkaan, mutta perästä tuli sen 30mm, jos muistan oikein.

Avatar
Tiige
Viestit: 2834
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Tiige »

juri kirjoitti:
Tiige kirjoitti:Coilover ja ympärivuotinen arkiajo. Kannattaa vielä harkita. Noissa tahtoo olla järjestään jäykemmät jouset kuin perus madallusjouset. Korkeutta säädetään muuttamalla alajousilautasen paikkaa. Mitä korkeammalle sen jättää sitä kovempaa kyyti on.
Eihän sen lautasen sijainti muuta jousen käytöstä mihinkään? Tunkkaa vaan alapäätä suuntaan tai toiseen, jousen puristuma pysyy samana.
edit: lyhyemmässä (eli matalammassa) jousessa on tottakai piukeampi jousivakio ettei lyö jatkuvasti pohjaan, mutta tuo säätäminen ei vaikuta jousivakioon.
Ei se varsinaisesti jousivakioon vaikuta mutta jos lautanen on kovin korkealla on jousessa aika kova esijännitys. Esijännityksen vaikutus kyydin kovuuteen taas riippuu myös aika paljon siitä onko jousi progressiivinen vai lineaarinen. Noissa kuitenkin useasti on ilmoitettu se järkevä alue millä alalautasen kuuluu olla. Kierrettä niissä tolpissa riittää säätää molempiin suuntiin varmasti ohi järkevän alueen.

Tuosta bilsteinista niin täällä puhutaan että järkevä alue edessä 20-35mm ja takana 30-45mm. Bilsteinin omassa catalogissa sanotaan että edessä järkevä aluea on 35-45mm ja takana 30-45mm. :roll:

Ainakin 156/147/GT bilsteinin B14 PSS setissä on arkiajon kannalta todella jäykät jouset. Kaikki on tietysti suhteellista. Miten kovaan kyytiin oma hanuri on tottunut ja kuinka tottuneesti väistelee matalalla autolla pahemmat paikat. :-D
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Albertolli
Viestit: 4202
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Ei se sitten sovellu :(
Täytyy varmaan tilata nyt taakse B6:t ja myöhemmin sitten etuset ja ehkä jouset.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

juri
Viestit: 628
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry ja MiTo TCT
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja juri »

Pakko vielä palata tähän jousivakioon: Joku voisi selittää mulle miten vaikkapa progressiivisella jousella tuon alajousilautasen ruuvaaminen ylöspäin vaikuttaa mihinkään muuhun kuin maa- ja samalla ulosjoustovaraan? En ilmeisesti nyt hahmota tässä jotain oikein.
932 937 955 955

Avatar
Tiige
Viestit: 2834
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Tiige »

juri kirjoitti:Pakko vielä palata tähän jousivakioon: Joku voisi selittää mulle miten vaikkapa progressiivisella jousella tuon alajousilautasen ruuvaaminen ylöspäin vaikuttaa mihinkään muuhun kuin maa- ja samalla ulosjoustovaraan? En ilmeisesti nyt hahmota tässä jotain oikein.
Jos ajatellaan että autossa on kulma tunkattu ylös ja jousitus täydessä ulosjoustossa. Säädetään alalautanen niin että se ei purista jousta kasaan yhtään ja lasketaan auto takaisin pyörilleen. Progressiivisessa jousessahan idea on että se jäykistyy mitä tiukempaan kasaan se painuu. Auton paino painaa jousta kasaan matkan x. Lähtökohdassa jousi oli siis täysin "lepotilassa". Jos taas nostetaan alalautasta paljon ylöspäin niin niin jousi painuu kasaan ja on puristuksissa vaikka auton rengas ei kosketa maata. Sitten kun auto lasketaan pyörilleen painuu jousi kasaan matkan y. Matka y < matka x, koska lähtötilanteessa jousen puristamista vastustaa voimaa on sidottu esijännitykseen. Jos siis lähtötilanteessa jousi on kovin puristuksissa niin kyllähän se kyytii kovenee varsinkin progressiivisilla jousilla. En oikein osaa sanallisesti sitä paremmin selittää mutta googlaamalla saattaa löytyä havainnollistavia kuviakin.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Vastaa Viestiin