Mi.To

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
juri
Viestit: 510
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla ClioRiS
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja juri »

Ok, oletetaanpa vielä että, matka jonka verran jousilautasta nostettiin on z ja kuorma (auton paino) pysyy vakiona. Eikö tällöin y=x-z, eli x=y+z. Eli jousi puristuu täsmälleen saman matkan lepopituuteensa nähden, oli sitä sitten esijännitetty tai ei?
932 937 955
Avatar
Teddy
Viestit: 367
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 17:57
Paikkakunta: Kaakkois-Suomen idioottireservaatti

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Joo tota, jos esijännitystä ei ole veivattu niin tappiinsa, ettei kärryn paino riitä puristamaan jousta enää lyhyemmäksi, täytyy jäykkyyseron tulla joko alustageometrian muutoksesta tai kuskin korvien välistä.
Operating at the speed of dark
Avatar
Tiige
Viestit: 2301
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Teddy kirjoitti:Joo tota, jos esijännitystä ei ole veivattu niin tappiinsa, ettei kärryn paino riitä puristamaan jousta enää lyhyemmäksi, täytyy jäykkyyseron tulla joko alustageometrian muutoksesta tai kuskin korvien välistä.
Lineaarisella jousella kyllä. Puhuinkin progressiivisen jousen tapauksesta. Se riippuu sitten ihan sarjasta onko siinä lineaariset vai progressiiviset jouset.

Tuossa yksi käytännön esimerkki miten hyvin homma toimii kun säädetään ohjearvoja korkeammalle:
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?p=566465#p566465
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
Avatar
Albertolli
Viestit: 4181
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Tilaukseen lähti ensiavuksi Bilsteinin B6 pumput taakse.
Etupumput edellyttävät kuitenkin jousien kanssa pelaamista niin tunnustellaan vielä mitä jousien kanssa tekisi ja sitten vasta etupumput tilaukseen jousilla tai ilman.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!
juri
Viestit: 510
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla ClioRiS
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja juri »

Tiige kirjoitti:
Teddy kirjoitti:Joo tota, jos esijännitystä ei ole veivattu niin tappiinsa, ettei kärryn paino riitä puristamaan jousta enää lyhyemmäksi, täytyy jäykkyyseron tulla joko alustageometrian muutoksesta tai kuskin korvien välistä.
Lineaarisella jousella kyllä. Puhuinkin progressiivisen jousen tapauksesta. Se riippuu sitten ihan sarjasta onko siinä lineaariset vai progressiiviset jouset.

Tuossa yksi käytännön esimerkki miten hyvin homma toimii kun säädetään ohjearvoja korkeammalle:
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?p=566465#p566465
Kiitos. Pitäydyn nyt kuitenkin siinä käsityksessä, että esijännitys ei voi vaikuttaa ajotuntumaan. Ei lineaarisella eikä progressiivisella jousella. Ellei sitten säädetä niin ylös että iskarista loppuu ulosjoustovara.
932 937 955
Avatar
Aquatica
Viestit: 13935
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Jousivakio on määräävä. Esikiristetty progressiivinen on lähtötilaltaan jäykempi, joten se on eirlainen kuin jännittämätön. Kokonaisenergia samalla jousella esikiristettynä vs. vapaana saman matkan liikkeeseen on ymmärtääkseni sama - mutta koska alku on jo "syöty" esikiristämällä, saadaan jäykempi reaktio, koska siihen pienempi muutos vaatii suhteessa enemmän energiaa.

http://www.mproracing.fi/jousivakioiden-saato

Tuossa hienoinen selitys aiheesta...
juri
Viestit: 510
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla ClioRiS
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja juri »

Aquatica kirjoitti:Jousivakio on määräävä. Esikiristetty progressiivinen on lähtötilaltaan jäykempi, joten se on eirlainen kuin jännittämätön. Kokonaisenergia samalla jousella esikiristettynä vs. vapaana saman matkan liikkeeseen on ymmärtääkseni sama - mutta koska alku on jo "syöty" esikiristämällä, saadaan jäykempi reaktio, koska siihen pienempi muutos vaatii suhteessa enemmän energiaa.

http://www.mproracing.fi/jousivakioiden-saato

Tuossa hienoinen selitys aiheesta...
Oletetaanpa:
- minulla on progressiivinen jousi
- menen seisomaan sen päälle, jolloin jouseen kohdistuu n. 830 newtonin voima
- jousi puristuu kasaan 5cm

Sitten:
- hyppään pois, ja esijännitän / -kiristän jousta 5cm vapaaseen pituuteensa nähden
- menen uudelleen seisomaan jousen päälle...

Kertokaapa mitä tälle progressiiviselle jouselle tapahtuu ja miksi?

sitten:
- poistuttuani jousen päältä otan pois 2cm esitännitystä, jäljelle jää 3cm esijännitystä vapaaseen pituuteen nähden
- menen taas seisoskelemaan jousen päälle

Mitä tälle progressiiviselle jouselle nyt tapahtuu ja miksi näin käy?

Selvyyden vuoksi, nyt oltaneen pohtimassa sitä, mitä jousitukselle tapahtuu jos etupään, perän tai koko auton korkeutta ollaan säätämässä nostamalla jousen alalautasta. Se, mitä jousitukselle tapahtuu kun yksittäistä jousta säädetään on sitten eri juttu.

P.S. Modet voinee pätkäistä tämän ihan omaksi ketjukseen, kun ei enää liity (pelkästään) MiToon...
932 937 955
Avatar
nsrmies
Viestit: 55
Liittynyt: 20 Helmi 2014, 02:11
Car(s): Alfa Romeo MiTo QV
Exät: AR 156 2.0JTS, 159 2.4JTDm, 147 2.0 TS
Paikkakunta: Turku

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja nsrmies »

Terve! Mito toivotteli hyvät juhannukset koodilla P0016 ja limp modella, eli ellei jotain pikafiksiä löydy niin mökille jää auto pihaan.. :roll: onko muilla oireillut multiairit vastaavasti? Onko tyypillistä kampiakselin asentoaensori vai kenties jakopääongelmat? Jakopäälläkin toisaalta alkaa vuodet olla täynnä, mutta hihna ei tunnu löysältä. Nopeita vastauksia arvostetaan :)
billy
Viestit: 264
Liittynyt: 25 Syys 2016, 17:11
Car(s): Mito QV '10
360 Modena F1 '01

ex. 911 '08 & Fiat 500 '10
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja billy »

Mitosta hajosi kuskinpuolen ikkunan nostin. Selalinen jännä skrääts -ääni ja ikkuna ei laske. Nousi kyllä onneksi paikoilleen, mutta laske ei. Ja oven sisältä kuuluu että jotain siellä kuitenkin liikkuu un painelee laske/nosta nappia?

Voiko tuollainen systeemi hajota lasin ja nostin/ohjureiden juuresta muka siten, ettei lasi itsessään hajoa?

Onko mitään kokemuksia?
sanctus
Viestit: 1052
Liittynyt: 08 Syys 2010, 12:27
Car(s): Giulietta 1.4 TB MultiAir 125 kw

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja sanctus »

Vuoden 2011 MultiAir+TCT-MiToa myyvä henkilö on listannut tyyppivioiksi kutsumiensa vikojen korjausten hintoja ilmoitukseensa:

"
- Ohjaustehostimen ohjainlaite + kääntökulmatunnistin n.900€ 7/2019

- Vaihdelaatikon robottiyksikkö + body computer n.2500€ 2/2019

- Tuuliasi, laturi, akkuvahti, + moniurahihna n.1200€ 1/2019

"

Tunnistan noista ton ohjaustehostimen ongelman, joka ilmeni pari kertaa omassa MiTossani, mutta muuten on tuntematonta maastoa. MultiAir-yksikön vaihto toki puuttuu tuosta listasta.

https://www.nettiauto.com/alfa-romeo/mito/10653071
Avatar
Aquatica
Viestit: 13935
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

billy kirjoitti:Mitosta hajosi kuskinpuolen ikkunan nostin. Selalinen jännä skrääts -ääni ja ikkuna ei laske. Nousi kyllä onneksi paikoilleen, mutta laske ei. Ja oven sisältä kuuluu että jotain siellä kuitenkin liikkuu un painelee laske/nosta nappia?

Voiko tuollainen systeemi hajota lasin ja nostin/ohjureiden juuresta muka siten, ettei lasi itsessään hajoa?

Onko mitään kokemuksia?
Voi.

Alfa tykkää pitää semmosia hentoisia "perhosia" yhdistämässä lasinnostinta ja lasia. Se on muovinen klipsi, joka lukittuessaan vetää lasin alas mekanismin laskeutuessa. Jos klipsi pettää ja lukitus purkautuu, nosto toimii (niin kauan kun joko 'perhonen' tai nostimen muut osat osuvat lasiin)... Lasku sitten onnistuneisi enemmänkin käsipelillä, mutta tuossa on tosiaan riski rysäyttää se lasi palasiksi.

**
En tiedä, miten MiTo:n rakenne eroaa, mutta kaikki mun näkemät AR:t on toiminut samalla tavalla tuon osalta.
jpr
Viestit: 9
Liittynyt: 31 Loka 2016, 20:14
Car(s): 156 2.0TS, Mito QV

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja jpr »

Onko muilla tällaista vaivaa - ja mikähän voisi olla syynä: Kun kääntää rattia tarpeeksi, niin alkaa kuulua rahinaa jomman kumman renkaan seutuvilta. Tapahtuu kumpaankin suuntaan riittävästi kääntäessä. Välillä jo tuntui, että vika oli poissa, mutta tuli takaisin kun vaihdoin uudet renkaat alle. Mito QV vm. 2012.
Avatar
Aquatica
Viestit: 13935
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Jos rahina kuuluu liikkeessä, mutta ei paikallaan, syynä on about kaksi vaihtoehtoa:
1) rengas ottaa lokariin tm. kiinni
2) kulmat sellaiset, että tarpeeksi kääntäessä toinen rengas kääntyy liikaa toiseen nähden (eli pyöränkulmat pielessä)

Miten vanhat renkaat erosi kooltaan nykyisiin?
jpr
Viestit: 9
Liittynyt: 31 Loka 2016, 20:14
Car(s): 156 2.0TS, Mito QV

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja jpr »

Samankokoiset renkaat kuin edelliset. Nuo aurauskulmat vois tietysti tarkistuttaa.
juri
Viestit: 510
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla ClioRiS
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja juri »

Mikä rengaskoko, ja jos vanteet ei ole orkkikset, niin mikä et-luku?
932 937 955
jpr
Viestit: 9
Liittynyt: 31 Loka 2016, 20:14
Car(s): 156 2.0TS, Mito QV

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja jpr »

Juri, sun pitäs tietää... :)

Sun vanha MiTo. Siis et-luku arvatenkin ihan kuosissa. Mutta mieleen tuli sekin, että ehkä siellä pyöräkotelon sisällä lokasuoja syystä tai toisesta repsahtanut alaspäin..?!
juri
Viestit: 510
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla ClioRiS
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja juri »

Oijoijoi :oops:

Vanteet tosiaan on sitten tässä tapauksessa ihan vakiot, lokarissa pitäis kyllä näkyä hankausjälkiä jos ääni siitä johtuu.

MiTon sisälokareissa ei kyllä hirveästi liikaa tilaa ole, jos kulmat tai puslat on antaneet periksi niin ihan vakiorenkaatkin ehkä saattaa laahata.

Onko auto muuten osannut käyttäytyä?
932 937 955
jpr
Viestit: 9
Liittynyt: 31 Loka 2016, 20:14
Car(s): 156 2.0TS, Mito QV

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja jpr »

Täytyypä tarkastaa tuo itse. Kohtahan sitä on talvirenkaiden vaihto.

On auto pelannut hyvin kaikin puolin, nyt on mittarissa 82800km. Talvirenkaat vaihdoin sitten kuitenkin nastarenkaisiin kun pari kertaa liukastelin jäisellä tiellä ja säikähdin. Sinä taisit luopua Polosta...?
juri
Viestit: 510
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla ClioRiS
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja juri »

Polo vaihtui Clioon, kovasti odottelen että Alfalta tulisi jotain järkevää tähän meikäläisen "pieni ja nopea automaatti" -speksiin, mutta huonolta näyttää...
932 937 955
Avatar
Aquatica
Viestit: 13935
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Mitkä kitkat pelästyttelee? Uteliaisuudesta...
molsky
Viestit: 437
Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
Car(s): Mito QV, 156 2.0 JTS
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja molsky »

Itsellä taas lähti viime viikolla tilaukseen Pirellin Ice Zero FR kitkat :lol:
juri
Viestit: 510
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla ClioRiS
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja juri »

Kaksilla eri kitkoilla puolipakosta ajelleena sanoisin että eipä noissa muuta jännää ole kuin vesikelit, jäällä ja ilman. Ja onhan ne rungoltaan nasta/kesärenkaisiin verrattuna kauhean velttoja, ajonautinnosta ei oikein voi puhua. Hiljaisia toki.
Viimeksi muokannut juri, 11 Marras 2019, 20:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
932 937 955
jpr
Viestit: 9
Liittynyt: 31 Loka 2016, 20:14
Car(s): 156 2.0TS, Mito QV

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja jpr »

Ja mulla varmastikin eniten vaikutti se että ko. kitkarenkaat oli jo tosi vanhat, minkä hoksasin kun tajusin tsekata valmistusvuoden. Mukavan hiljaiset tosiaan olivat. Jäisellä kelillä liukastelin. Mm parkkitalossa jonne vesi oli betonilattian päälle jäätynyt. Meinasin ajaa seinään...
Avatar
Aquatica
Viestit: 13935
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Kitkat on heikot parina päivänä talvessa täällä etelässä. Pohjosessa sitten harvemmin.
Ja tosiaan oleellista kitkoissa on se, että ne on a) hyvät ja b) tarpeeksi tuoreet...

Uskoisin, että mun CVC6:t on nyt viimeistä talvea alla - kolmas täysi talvi siis. Katsotaan nyt...
Avatar
Albertolli
Viestit: 4181
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Ei tunne Defa eikä Calix 135hv Mitoa. Oletan, että perusmoottori on identtinen 170hv kanssa ja voi ostaa sen läppärin, mitä kaupataan Qv-malliin?
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!
Avatar
JiiPee
Viestit: 2475
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

^ Sopivuushan ollee kiinni vain moottoriblokista ja eiköhän 135 ole sama perusmoottori kuin 170:ssä. Jos käy niin, että se ei sinne menisikään, niin voithan sen palauttaa. Eiköhän sen näe aika hyvin, kun paikat on avattu.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
Avatar
Fiatmaster
Viestit: 42
Liittynyt: 14 Kesä 2010, 11:53
Paikkakunta: Alavus

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Fiatmaster »

Uskoisin että kaikissa fire-pohjaisissa turbomyllyissä lämppäri on sama. Ainakin näin on meikäläisen t-jet Lineassa ja qv mitossa
Avatar
Albertolli
Viestit: 4181
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Joo, sama oli. Pyöränlaakereista nyt vaihdettu kolme (itse helpot takalaakerit ja palstatoveri etulaakerin). Kovasti on auto hiljentynyt näillä toimilla :lol:
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!
Avatar
Albertolli
Viestit: 4181
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Löytyykös sisälämppärin johdolle valmista läpivientiä ja jos ei niin mihin kohtaan olette laittaneet?
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!
Avatar
silverine
Viestit: 2351
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja silverine »

Rupesin tuossa pari viikkoa sitten kuulostelemaan notta keulalta kuuluu melkoista puhinaa
kun lappua laittaa QV:lla pohjaan.. josko ahtoputkessa repeämä tai jotain. Ei.
Näköjään kerennyt tuo hautua melko pitkään. Joku peelo tavalla tai toisella auton edellisessä elämässä
kolhinut tuota nurkkaa ja siitä sitten homma kehittynyt tälle asteelle. :crazyeyes:
Liitteet
IMG_00831_01.jpg
IMG_00831_01.jpg (175.05 KiB) Katsottu 6136 kertaa
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
Avatar
JiiPee
Viestit: 2475
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

^ Harmillinen tapaus :( . Laitatko (vai joko laitoit) uuden originaalin vai upgrade-tyyppisen välijäähyn? Muuten, voiko tuon korjata?
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
Avatar
silverine
Viestit: 2351
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja silverine »

^ Tutulta korjaamolta löytyi orggis cooleri suoraan hyllystä.
Tähän keissiin taisi syyllinenkin löytyä - tai ainakin varsin merkittävä tekijä ->
Nimittäin moottorin alatuki on varsin paskana, moottori heiluu urakalla...
Alfistista tilasin uuden moottorituen ja siihen löytyi myös lisä-uretaanikikkare.
Jospa vaikka ensi viikolla olisi paikallaan. Todella mielenkiinnolla odottelen ensivaikutelmaa.
Kannattaisi itse kunkin Mitolaisen tsekata se alatuen kunto, jos tuntuu kunnolla kiihdyttäessä että
moottori haluaa heittää volttia eikä vaihteet halua löytää silloin silmään. Moottorin värinän tuntee
myös polkimissa. :roll:
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
Avatar
JiiPee
Viestit: 2475
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Moro,
Vihdoin on aika antaa MiTo:lle rakkautta ja huolenpitoa. Koneesta on kuulunut jo noin vuoden päivät oskilloiva hieman metallinen ääni kierrosluvulla noin 1500-1700. Korkeammilla kierroksilla ääni ei kuulu taikka se peittyy muuhun meteliin. Voit kuunnella ääninäytteen tuosta videosta. Pahoittelut hieman huonosta äänenlaadusta. Laita volumet kaakkoon. Otan tarvittaessa ääninäytteen konehuoneen puolelta, jos tuo on liian huonolaatuinen.

Mielestäni ääni tulee moottorista. En ole pystynyt toistaiseksi paikantamaan sitä varmaksi jostakin tietystä sylinteristä tulevaksi, mutta antaisin oman ääneni Multiair-yksikölle ja siinä venttiilijarrulle taikka siinä oleville jollekin pumpulle. Kuuntelen todella kiinnostuneesti kommentteja mahdollisesta äänen lähteestä. Moottorin käytöksessä ei ole tapahtunut mitään muutoksia; se vetää niin kuin pitääkin jne. Tuon äänen lähteen paikallistaisin mieluusti, jotta pääsee jälleen ruuvaamaan.

Terkuin
Petri
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
Avatar
Fiatmaster
Viestit: 42
Liittynyt: 14 Kesä 2010, 11:53
Paikkakunta: Alavus

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Fiatmaster »

Itse en kuule videolla kuin jakohihnan aiheuttaman äänen, joka ei ole vakavaa. Ehkä napsun verran liika kireällä. Omassa kuuluu samanmoinen
Avatar
JiiPee
Viestit: 2475
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

^ Kiitoksen kommentista :-D . Mielenkiintoinen vaihtoehto. Viimeeksi kun tarkistin hihnan ajoituksen, tarkistin myös kireyden. Olin kiristänyt sen ohjeiden mukaan rullassa näkyvään merkkihahlon keskelle. No, täytyy ottaa auki ja tarkistaa. Jos ei muuta, niin voihan sitten varmaan kokeilla kiristystä merkkihahlon "löysempään" laitaan. Jos tällä tästä pääsisi äänistä eroon, niin se olisi oikeasti kohtuullisen helppo homma.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
Avatar
JiiPee
Viestit: 2475
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

@Fiatmaster
Hämmästyttävää, todella hämmästyttävää. Löysäsin jakohihnan kiristystä aavistuksen ja oskilloiva ääni on poissa. Olin aivan varma, että kehittymässä on tukun euroja vaativa mekaaninen vika. Suuret kiitokset kullan arvoisesta vinkistä :-D .
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
Avatar
Aquatica
Viestit: 13935
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tuttu ääni, vastaavan saanut aikaiseksi 1.2 Punton Firestä, kun siihen jakopään tein.
Kokenut asentaja kuunteli n. 2 s ja totesi täysin saman :lol:
Avatar
Fiatmaster
Viestit: 42
Liittynyt: 14 Kesä 2010, 11:53
Paikkakunta: Alavus

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Fiatmaster »

Joo eipä tuo oo mitään vakavaa. Tuppaa noissa fire myllyssä aina vähän ääntämään :-D
Avatar
JiiPee
Viestit: 2475
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

^ En ollut törmännyt vastaavanlaiseen tapaukseen koskaan aiemmin, joten en omannut kokemuspohjaa.
Tänään voisi antaa MiTolle rakkautta siivoamalla sen ensimmäisen kerran puoleen vuoteen :silly:
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
Avatar
silverine
Viestit: 2351
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja silverine »

silverine kirjoitti:^ Tutulta korjaamolta löytyi orggis cooleri suoraan hyllystä.
Tähän keissiin taisi syyllinenkin löytyä - tai ainakin varsin merkittävä tekijä ->
Nimittäin moottorin alatuki on varsin paskana, moottori heiluu urakalla...
Alfistista tilasin uuden moottorituen ja siihen löytyi myös lisä-uretaanikikkare.
Jospa vaikka ensi viikolla olisi paikallaan. Todella mielenkiinnolla odottelen ensivaikutelmaa.
Kannattaisi itse kunkin Mitolaisen tsekata se alatuen kunto, jos tuntuu kunnolla kiihdyttäessä että
moottori haluaa heittää volttia eikä vaihteet halua löytää silloin silmään. Moottorin värinän tuntee
myös polkimissa. :roll:
Nyt onpi moottorituki uretaanilla höystettynä paikoillaan. Loppui moottorin heiluminen ja vaihtamisen takkuaminen kiihdytyksissä
sekä lonksumiset suunnanvaihdoissa, värinät polkimissa + muu epämääräisyys. Selkeästihän tuossa
tuessa on jotakin ylimääräistä löysyyttä havaittu muuallakin kun kerran moinen Powerflexin kikkare on myös tarjolla..
Liitteet
1573740045267.jpg
1573740045267.jpg (95.83 KiB) Katsottu 5485 kertaa
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
Avatar
JiiPee
Viestit: 2475
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

^ Mitäs tuo pelkkä kikkare postikuluineen kustantaa?
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
Avatar
silverine
Viestit: 2351
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja silverine »

JiiPee kirjoitti:^ Mitäs tuo pelkkä kikkare postikuluineen kustantaa?
Alfisti tuning shopista yhteensä vähän alle 50e. Itse kikkare 24.99e.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
Avatar
GiuliaSuper
Viestit: 1109
Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja GiuliaSuper »

Pieniä haasteita ollut satunnaisesti pyyhkimien toiminnassa tai oikeammin niiden toimimattomuudessa. Tuulilasin pesurin kautta saa aina pyyhkijät toimimaan, mutta normaalisti vivusta väännellen muuten ei lähde aina toimimaan. Vaivaa välillä hyvin kosteilla ilmoilla. Johdotukset on käyty jo aiemmin läpi (vivusto -> bcu -> pyyhkijänmoottori), eikä ole ollut vaikutusta. "Pieni" isku BCU lähelle saa pyyhkijät toimimaan. Onko kukaan avannut BCU:ta, jossa ilmeisesti sijaitsee pyyhkimien "rele"?
Avatar
Smiik
Viestit: 164
Liittynyt: 14 Marras 2016, 21:03
Car(s): GT 3.2

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Smiik »

Koko MiTo-ketjun lukeminen alusta asti on vielä vähän vaiheessa eikä diesel-koneisista MiToista tunnu olevan niin paljon asiaa kuin bensakoneisista, joten ajattelin kysyä että millaisia kokemuksia 1.3 ja 1.6 JTDM omistajilla on autoistaan? Millaisia koneet ovat luotettavuudeltaan, onko esim. EGR tai DPF ongelmia? Mites suorituskyky ja kulutus?
159:n vaihtaminen pienempään Alfaan on alkanut kiinnostaa, koska autolla tulee ajeltua suurimman osan ajasta yksin ilman kuormaa. Tavallaan houkuttelisi pysyä dieselissä, koska ilmeisesti bensakoneiden (1.4 TBI/MultiAir) kulutus ei ole mitenkään ihan mahdottoman matala, vaikka toki suorituskyky tuntuisikin olevan kohdallaan.
juri
Viestit: 510
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla ClioRiS
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja juri »

Välihuomatuksena bensakoneisten MiTojen kulutukseen liittyen: kyseinen automalli ei ajo-ominaisuuksien ja yleisen fiiliksen puolesta oikein kannusta rauhalliseen ajoon...
932 937 955
Avatar
JiiPee
Viestit: 2475
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Shellin V-powerilla maantieajo (motari + kehätiet) talvinopeusrajoituksilla 6.2-6.4 L/100km, sekalainen ajo noin 7.2.-7.4 L/100km. Verrattuna aikaisempiin bensalla toimineisiin autoihini (parit Volvot, Saabit ja yksi Dodge) tuntuu kuin höyryillä ajaisi :mrgreen:. Käytettäessä 95E10 -laatua kulutuseron V-poweriin kyllä huomaa. Mielestäni kulutus on kaikkiaan ihan kohtuullinen niissäkin olosuhteissa, johon nimimerkki Juri kommentissaan viittasi. Pieni suurisieluinen kauppakassi.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
Avatar
GiuliaSuper
Viestit: 1109
Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja GiuliaSuper »

Aika pienellä kulutuksella pääsee ainakin Tjetin osalta, jos ajaa kohtuu inhimillisesti. Olen päässyt parhaimmillaan jopa 5,8l/100km kulutukseen laskennallisesti mitattuna. Sekalaisessa ajossa menee 7-7,5l/100km. Aina tullut laitettua E5 bensaa tankkiin. Pikkuauto jossa on fiilistä!
.
Avatar
Albertolli
Viestit: 4181
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

silverine kirjoitti:Loppui moottorin heiluminen ja vaihtamisen takkuaminen kiihdytyksissä
sekä lonksumiset suunnanvaihdoissa, värinät polkimissa + muu epämääräisyys. Selkeästihän tuossa
tuessa on jotakin ylimääräistä löysyyttä havaittu muuallakin kun kerran moinen Powerflexin kikkare on myös tarjolla..
Tuota lonksumista olen havainnut. Esim. jos peruuttelee katoksesta tai hidastaa risteykseen ja vaihtaa jarrulta takaisin kaasulle niin tuntuu jotain lonksunaa.
Juuri oli kuitenkin huollossa Automilanossa ja tuosta mainitsin, sanoi tarkistaneensa ja moottorin tuennat pitäisi olla kunnossa.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!
Avatar
Bird
Viestit: 119
Liittynyt: 09 Syys 2010, 19:09
Car(s): MiTo QV, 530xd Touring (F11)
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Bird »

Noin 130 tkm ajokilometrin kokemuksella ja alusta lähtien tankkauskirjanpitoa harrastaneena MiTo QV:lla todellinen kulutus menee karkeasti seuraavaan tapaan:

Maantieajo 6-7 l/100 km
Moottoritie (120 km/h) 8 l/100 km
Saksalainen moottoritie (160 km/h) 10 l/100 km
Kaupunkiajo 8-9 l/100 km

Pienimmät tankkauksista mitatut kulutuslukemat on mulla olleet 5,8 l/100 km luokkaa. Nämä aina rauhallista maantieajoa ja lähes poikkeuksetta muulla kuin E10-bensalla. Yli 9 l/100 km kulutuksiin on taas päästy kotimaassa melkeinpä enää yhdistelmällä kaupunkiajo + talvi.
Joggeri
Viestit: 77
Liittynyt: 18 Syys 2006, 10:31
Car(s): MiTo QV -11
ex 156 2.4 JTD -98
Paikkakunta: Joensuu

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Joggeri »

Mullakin nyt ensimmäisen kerran jätti MiTo käynnistymättä. Startatessa kuului vain säksätystä ja startti ei pyörähtänyt. Jonkin ajan päästä sain kaverin paikalle ja apuvirralla lähti käyntiin. Ajelin kotia ja kokeilin startata pari kertaa uudelleen ja kaikki toimi normaalisti. Varmuuden vuoksi laitoin nyt akun lataukseen mutta virtaa siinä vaikutti olevan testistarttauksissa.

Miten teillä on auto käyttäytynyt maadoitusongelmissa? Onko starttaukset loppuneet seinään vai alkaneet näin "hiipimällä".
Vastaa Viestiin