75:en keväinen takajarru -propleema

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
milanonmies
Viestit: 39
Liittynyt: 30 Syys 2005, 11:34
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

75:en keväinen takajarru -propleema

Viesti Kirjoittaja milanonmies »

Harmaan alffan kevätherättelystä rekisteröintikatsastuskuntoon tulikin astetta haasteellisempaan kun viime sunnuntaina talvipesästä siirrettäessä veti heti tokassa mutkassa jarrupoljin ihan veltoksi. Armottoman pumppailun jälkeen jarrut tuntuivat toimivan kuten pitää,

Myöhemmin viikolla dynolla auton kanssa jurrutellessa havaitsin että takajarrut olivat käyttöjarrun osalta täysin elottomat(vas.etu 2.4, oik. etu. 2.7, Oik.+vas.taka ei edes väräytä mittaria, käkärillä tulokset olivat jotain 1,4 luokkaa mol. puolilla, joten ainakin sisempien mäntien pitäisi liikkua ok.) Ennen seisotusta takapäästä irtosi käyttöjarruilta jotain 1.7 luokkaa, joten jokin on pahasti vialla :shock:

Jarruja ilmatessa nestettä ei aluksi tullut satuloille lainkaan, jarrua painessakaan ei mitään tapahtunut, mutta hetken painelun jälkeen rupesi mol.satuloista vuotamaan lattialle jonkunverran nestettä ja imemällä sitä sai nyt ainakin näennäisesti tulemaan läpi järjestelmän.

Uumoilisin joko vikaa pääsylkällä, tukkiutunutta jarruputkea, tai sitten paineensäätäjää, jonka haun avulla äkkäsin mahdolliseksi vian aiheuttajaksi. Tältä päivältä aika lopahti kokonaan kesken, joten jarruputkien tutkailu jäi kokonaan tekemättä....

Voisiko tuo ilmeisesti jarrupääsylkän etupuolella sijaitseva paineensäädin aiheuttaa jumahtaessaan em. ongelman?

Avatar
Jappe
Viestit: 1714
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS . Tesla M3P
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Veikkaan että paineensäädin on jämähtänyt
- Alfaholic -

Avatar
90
Viestit: 8048
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

itsellä oli 75 v6.n kanssa aikanaan sama homma sillä erotuksella että etupäästä katosi jarrut..mutta paineensäätimelle pisteet kuitenkin myös täältä.. :wink:
Viimeksi muokannut 90, 17 Huhti 2008, 23:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
milanonmies
Viestit: 39
Liittynyt: 30 Syys 2005, 11:34
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja milanonmies »

Jeps, tänään tuli vaihdeltua varaosaautosta tohon harmaaseen omakätisesti peruskunnostettu jarrupaineensäädin. Heti huolellisen ilmauksen jälkeen dynolla tuli todennettua taas takajarrujen toimivuus, eli vika piili siellä.

Tota b-osaa purkaessa tuli todistettua epämääräinen musta mämmi jota jarrukliinerin toi mukanaani putkilon syövereistä, joten ihmekkös jos tommoset jumistuu.

Saa sitten nähdä onko tolla jotain käytännön merkitystä kun eperin mukaan v6:en ja ts:n säätimet on eri numerolla ja toi mun säädin on nyt sosialisoitu just tommosesta tessusta, nyt ainakin toimi kuten pitää, joten eiköhä toi nyt saa jäädä tonne paikoilleen vielä leiman jälkeenkin...

Avatar
90
Viestit: 8048
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

meikäläinen otti otti omaan 75 V6.een säätimen 1.6:sta neekeriversiosta..samannäköisiä oli molemmat päällisinpuolin eikä toimivuuden suhteen ollut ongelmia.. :)

Avatar
milanonmies
Viestit: 39
Liittynyt: 30 Syys 2005, 11:34
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja milanonmies »

Tuli eilen käytyä rekisteröintikatsastamassa konttorilla ja eikös ne takajarrut olleet taas muuttuneet kurpitsoiksi yön aikana, joten nyt on tuulilasissa kommarilappu ja kuukausi aikaa käydä näyttämässä jarruja konttorilla...

Lisäksi noottia tuli kadonneesta runkonumerosta: -se varapyörän oik. puolella ollut numerosarja jonka olin sieltä teräsharjan kanssa kaivellut esiin olikin katsurin mukaan vaan varmennos, joten orkkisnumeron etsintä sen lähimaastosta tuli eilen suoriteltua ja jotain epämääräistä sokeankirjoituksella tehtyä tuhrua sieltä löytyikin ton mun löytämän numeron vierestä, saa sitten nähdä kelpaako toi nyt sitten tollasenaan noille katsureille.

Avatar
milanonmies
Viestit: 39
Liittynyt: 30 Syys 2005, 11:34
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja milanonmies »

Sen paineensäätimen uudelleenräjäytämisen jälkeen selvisi että se kiinteäksi tulkkaamani päätylevy olikin oikeasti liikkuvaa sorttia, se vaan oli ruostunut kiinteäksi aikojen saatosssa ja säätimen sisällä oleva jousi ei päässyt tekemään tehtäviään, vaan sulki jarrunesteeltä reitin takajarruille.

Maanantaina saatiin kiikuteltua auto konttorille kiitos ystävällisten työkaverien ja nyt on auto taas leimassa ja jopa tullattunakin, joten tänään oon jo päässyt päryyttelemään pitkin kyliä tullin siirtokilvillä. Kyllä ton V6:n jurina on vaan niin mukavaa musiikkia korville tämän 9kk:n odottelun jälkeen:-D

Vastaa Viestiin