Ostamassa ekaa Alfaa. Vinkkejä

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Hasselhoff
Viestit: 5
Liittynyt: 20 Huhti 2008, 14:40

Ostamassa ekaa Alfaa. Vinkkejä

Viesti Kirjoittaja Hasselhoff »

Eli tarkoituksenani olisi ostaa 156 Alfa vähintään vm-01, mutta nyt kun olen ottanut autosta selvää niin jokaisessa artikkelissä manataaan auton vikaherkkyyttä. Pitääkö tämä paikkaansa? Auto kiinnostaisi erittäin paljon, mutta nämä viat lyö nyt vähän kapuloita rattaisiin. Mihin kannattaa kiinnittää erityisesti huomiota auton ostossa.

jartuo
Viestit: 253
Liittynyt: 16 Helmi 2008, 20:52
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Moi
Ostin oman Alfan Saksasta vuoden alussa, tosin en mennyt Alffaa hakemaan, mutta tuossa se kuitenkin pihalla seisoo.
Alfa on tosi hyvä ajaa, ääni eristyksessä on suuria puutteita, varsinkin SW mallissa. Oma Alfa on 1.9 JTD malli. keskikulutus on 5.5l/100km.
Vaikka kone on pieni ja kulutukset kohdallaan niin silti se on tosi pirteä ja tehokas.

Vikoja ja ilmeisesti ruostettakin löytyy Suomi alfoista, joten kannattaa hakea autosi Saksan maalta.
vikaherkkyys tuntuu olevan Alfan isoin vika, vituttaa kun joutuu ostamaan ja päivittelemään 100tkm:ssä kaikki alustan nivelet ja airbag ym valot palaa omia aikojaan.

Avatar
michael
Viestit: 704
Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja michael »

Ei se erityisen vikaherkkä esim. alustan osiltaan ole verrattuna moniin muihin yleisempiin autoihin, esim VAGeihin. Toki V6-motti painaa ja sillä ajetaan aina kuluttavammin joten osaa menee siksi keskimääräistä enemmän. Veekuusi-lisä on sitten osissa aina, mutta se pitää hyväksyä, jos haluaa jostain nauttia.

Jos ostat 156:n niin osta sitten kans V6 että se liikkuu edes vähän ja saat rahoillesi vastinetta. Jos taas haluat moponmoottorisen auton niin sinuna katsoisin sitten jotain yleisempää merkkiä ja mallia joka olisi ehkä halvempi pitää.

Mun mielestä kommentti äänieristyksen puutteista on kummallinen, koska 10 vuotta vanha 156 on aika hiljainen verrattuna moneen ajamaani uuteen autoon. Voi olla että SW on sitten huonompi. Esim. moottorin ääni ei juuri kuulu tasakaasulla ajettaessa Suomessa sallituilla nopeuksilla.

Ei autossa mitää pahoja tyyppivikoja ole, minkä kanssa et voisi elää. Jakohihnan vaihdot, öljyn laatu ja määrä, moottorin ja voimansiirron sivuäänet ja kytkimen toiminta on ekat asiat mitkä itse tsekkaisin. Sitten katsoisin pohjan ja helmojen kuntoa, siellä on usein pikkasen ruostetta.

Avatar
JuhaT.
Viestit: 79
Liittynyt: 22 Heinä 2006, 14:48
Car(s): Alfa GT 2.0, Renault Grand Scenic 1.9 dCi
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja JuhaT. »

Foorumin päävalikossa on osio: Tekninen osio/FAQ Täältä kannattaa hakea tyyppivikoja jne. Sieltä voi alkuun etsiä mitä 156-mallista löytyy, niin osaa kiinnittää huomiota oikeisiin asioihin autoa tutkiessa.

Päällimmäinen vaikutelmani on kuitenkin ollut, että yleensä Alfa ostetaan enemmänkin autoon liittyvän tunteen takia: on italialainen, urheilullinen, hienon näköinen, V6:sen äänen takia tms. Mahdollisimman vähävikaista autoa hakevat kääntynevät Toyota-myymälän puoleen tai tutkivat katsastustilastojen antia.

Omassa Alfassani on ollut jonkin verran korjattavaa, mutta toistaiseksi ei mitään kovin kallista eikä ikään ja kilometreihin nähden kohtuutonta.

Jos Alfa kiinnostaa, niin kiinni vaan. 156-mallissa on ihan kohtuullisesti valinnan varaakin.

Hasselhoff
Viestit: 5
Liittynyt: 20 Huhti 2008, 14:40

Viesti Kirjoittaja Hasselhoff »

Lähinnä etsin 1.8 tai 2.0l koneella olevia. Ne autot on sitten ihan erikseen jos haluaa oikein "nauttia" autolla ajosta. Niitäkin kyllä on ollut. Kai tuo 156 menee ihan käyttöautosta, koska lähinnä olisin kallitumassa ko. autoon tuon ulkonäön ja sisustan puolesta, erottuisi edes vähän massasta. Nykyään nämä Opelit ja Toyotat ovat sisältä niin harmaan ja mitäänsanomattomien näköisiä. Kaikissa autoissahan tietenkin vikoja on mutta kuuluko tämä juuri siihen kastiin missä on vähän enemmän? Varaosien saanti/hinta? Onko vuosimalleissa eroa esim. onko tuota airbagien varotusvalo ongelmaa saatu korjattua uudemmissa yms.?

TestarosaFinland
Viestit: 1760
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

Pistetään asiat järjestykseen: 156 ei ole ruosteherkkä! Ainoa kohta, joka pitäisi tarkistaa on se "pysty sauma" helmassa, juuri takapyörän edessä. Muuta ongelma kohtia ei ole. Myös se, joka väittää 2.0 TS olevan mopo niin se ei ymmärää yhtään mitään! Se on tosi tehokas ja aika taloudellinenkin. Toki jos sen vertaa V6:seen niin se yhttäkiä tuntuu hitaalta, mutta mitä tapahtuu jos V6 vs. Ferrari V12? Siis Pitäisi verrattaa asioita, jotka ovat linjassa. Myös ei kannattaa heti tarjota V6 kun ehkä ostaja ei tarvikaan niin kovaa suoritus kykyä. Niin kuin jokaisessa autossa niin 156:llakin on omat "taudit" kuten: Jakopää remppa, joka pitäis tehdä joka 30-40tkm(T.Spark), temppuileva Ilmi, pyörän laakerit(?) ja alustan tukivarret. Muuten hyvin varusteltu, nopea, mukava ja kaunis alfa.
Nothing beats cubic inch

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

michael kirjoitti:Jos ostat 156:n niin osta sitten kans V6 että se liikkuu edes vähän ja saat rahoillesi vastinetta.
Tarkoitit varmaan 3.2 v6:ta? :wink:
Niin kyllä se 2.0 jo hienosti kulkee ja jos kulutus kiinnostaa niin olen ajanut sillä 6,5 litran kulutuksella. Pohja kannattaa tsekata, ruostuu ellei ole suojattu. Itsellä on auto ollut pian 3 vuotta ja eipä siinä pahemmin ole vikoja ollut. Etuiskarit, termari ja alatukivarsi ovat vaihtuneet, esim. takapäähän ei ole tarvinnut mitään vaihtaa.
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
TommiS
Viestit: 542
Liittynyt: 17 Marras 2005, 22:05
Car(s): Ex. Mito / V6 / Tessu
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja TommiS »

TestarosaFinland kirjoitti:Pistetään asiat järjestykseen: 156 ei ole ruosteherkkä! Ainoa kohta, joka pitäisi tarkistaa on se "pysty sauma" helmassa, juuri takapyörän edessä. Muuta ongelma kohtia ei ole.
Mihin faktoihin tämä väite perustuu.
Katsastus-threadissa näkyy olevan ruostehylsyjä nimenomaan 156:ssa.
Oma 156 ruostesuojattiin 2,5 vuotiaana, ja saatteessa kirjallisesti tiedoksiannettiin: "alkavaa ruostumista useissa kohdissa auton alustassa."

jartuo
Viestit: 253
Liittynyt: 16 Helmi 2008, 20:52
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Unohda V6 koneet, niiden hinnat menee kohta alas kuin pommikoneet
Se mitä sanoin ruoste jutusta, niin oli täysin sitä mitä olen lukenut täältä foorumilta, oma kohtaista kokemusta ei ole. Appiukon Alfa on Suomi auto eikä siinäkään ole ruostetta..

Croce Serpente
Viestit: 35
Liittynyt: 08 Elo 2007, 17:46
Car(s): 159 JTDm
ex 156 V6
ex 156 TS

Viesti Kirjoittaja Croce Serpente »

Katon ja tuulilasin reuna kannattaa syynätä tarkaan. Aika monessa vanhemmassa yksilössä on se ruosteessa.

Jonkun perusooppelin jälkeen 1.8/2.0 on aivan riittävä. Noiden kahden koneen välillä valinta kannattaa tehdä sen mukaan, kummalla sattuu löytymään parempi yksilö.

Tukivarsien kulumiseen, airbagin valon syttymiseen ja ajoneston mahdolliseen temppuiluun kun osaa suhtautua italialaisena temperamenttina, niin 156 on aivan loistava käyttöauto. Nuo sähköviatkin johtuvat ainoastaan löystyvistä liittimistä, joten ovat edullisia korjattavia.

Itsellä ei ole ollut mitään ongelmia reilun puolen vuoden aikana. Nyt takana on hieman löysää pitkittäisissä tukivarsissa, joten ne voisi vaihtaa samalla kun vaihtaa yli 120tkm ajetut iskarit tuoreempiin.

TestarosaFinland
Viestit: 1760
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

^ ^^

Suomessa KAIKKI autot ruostuu pohjasta paskan suolan vuoksi ja ei ole mitään väliä, ruostuuko se 4 vuoden jälkeen tai 6 kunhan se jokatapauksessa ruostuu. Minun kokemus 156:n kanssa perustuu tähän foorumin ja henkilökohtaisen kokemuksen 156:sen kanssa( Vaikka en omistanut sellaisen koskaan).
Nothing beats cubic inch

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11234
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Hasselhoff kirjoitti:Kaikissa autoissahan tietenkin vikoja on mutta kuuluko tämä juuri siihen kastiin missä on vähän enemmän? Varaosien saanti/hinta?
Sanoisin että kyllä kuuluu, tai ainakin laatuvaihtelu tuntuu olevan isompaa kuin joillakin toisilla merkeillä. Tilastojen perusteella asia on vahvasti näin, mutta toisaalta omassa kahdeksanvuotiaassa 156:ssani ei tainnut olla muuta vikaa kuin kampiakselin hihnapyörän vulkanoinnin repeämä ja haljennut vetonivelen suojakumi. Autoa pidin oikein kivana, mutta jos sitä ei hanki edes jossain määrin nautintovälineeksi vaan pelkästään "välttämättömäksi pahaksi", joku tavallisempi merkki saattaa paremmin vastata tarvetta.

Varaosat ovat merkkiliikkeestä ostettuna törkeän hintaisia, mutta varsinkin nelipyttyiseen saa lähes kaiken kuluvan osan myös tarvikkeena, jolloin hinta on samaa luokkaa kuin muihinkin saman ikä- ja kokoluokan autoihin.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
TommiS
Viestit: 542
Liittynyt: 17 Marras 2005, 22:05
Car(s): Ex. Mito / V6 / Tessu
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja TommiS »

TestarosaFinland kirjoitti:^ ^^

Suomessa KAIKKI autot ruostuu pohjasta paskan suolan vuoksi ja ei ole mitään väliä, ruostuuko se 4 vuoden jälkeen tai 6 kunhan se jokatapauksessa ruostuu. Minun kokemus 156:n kanssa perustuu tähän foorumin ja henkilökohtaisen kokemuksen 156:sen kanssa( Vaikka en omistanut sellaisen koskaan).
No hyvä. Taas kerran absoluuttisen totuuden esittäminen näillä perusteilla varsinkin "harrastuksen alkutaipaleella" olevalle hahmolle, on mielestäni vähintäänkin arveluttavaa.
Ei muuta.

Muistetaan sitten otsikon aihe ennen kuin tämä mopo karkaa käsistä. Eli antakaa olla. -Rasvis

Avatar
mml
Viestit: 1109
Liittynyt: 25 Huhti 2004, 15:22

Viesti Kirjoittaja mml »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Sanoisin että kyllä kuuluu, tai ainakin laatuvaihtelu tuntuu olevan isompaa kuin joillakin toisilla merkeillä.
Toinen 156 (1. oli -99 2.0 ja nyt on siis -04 2.5 V6) on itsellä menossa ja kyllä minäkin taidan tämän allekirjoittaa. Itselläni on ollut toki kohtalaisen hyviä yksilöitä molemmat, mitään suuren suurta tai kallista ei ole osunut ainakaan vielä kohdalle.

T.Sparkiin ei muuten mitään yllättäävää tullut, mutta sen startti hajosi jossain 125 tkm tietämillä mikä oli mielestäni älyttömän aikaisin. En tosin ole ainoa, on niitä muiltakin mennyt. Pari tukivartta siihen laitettiin ja nokka-akselin ajoituksenmuunnin korjattiin jakopäärempan yhteydessä. Tukivarsiakaan ei varmaan olisi mennyt niin montaa jos autossa olisi ollut vakioalusta.

Tämä veekuutonen on ollut minulla vasta puolisen vuotta, eli kokemuspohja on vielä laihanpuoleista. Korjattavaa on ollut lampunpesureissa ja auton soittimessa, muuten auto on toiminut moitteetta. Tosin vajaan neljävuotiaan ja 70 tkm ajetun auton kuuluukin toimia moitteetta, on se sitten Alfa tai joku muu.
Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Varaosat ovat merkkiliikkeestä ostettuna törkeän hintaisia, mutta varsinkin nelipyttyiseen saa lähes kaiken kuluvan osan myös tarvikkeena, jolloin hinta on samaa luokkaa kuin muihinkin saman ikä- ja kokoluokan autoihin.
Tämä on selvää pässin lihaa tämä. Pätee myös niin Alfassa kuin muissakin merkeissä. Kovemmat koneet on aina kalliimpia niin huoltaa, kuin käyttää ja muutenkin ylläpitää. Toimintatonni on aina hyvä pitää varalla.


Mutta palatakseni tähän:
Mihin kannattaa kiinnittää erityisesti huomiota auton ostossa.
- Tutki mahdollsimman monta yksilöä ja vertaile. Eroja on.
- Tarkista FAQ:sta 156:sen tyyppiviat ja käy se lista läpi jokaisen auton kohdalla.
- Tarkista öljyt. Aina.
- Jos hihnanvaihto on lähestymässä käytä sitä apuna hinnan/välirahan pudottamiseen.
- Kuuntele auton käyntiä ja käynnistymistä. Jos se mielestäsi kuulostaa hullulta, se luultavasti on sitä.
- Selvitä omistus- ja huoltohistoria. Mitä vähemmän auto on kiertänyt, sen parempi. Vaikka se olisi ollut liisari, se ei automaattisesti tarkoita että auto olisi susi, liisarit kun yleensä huolletaan kuitenkin säännöllisesti.
- Kun käyt ajamassa, aja muuallakin kuin sileällä asfaltilla ja kuuntele alustan kilinät ja kolinat.
- Tarkista seuraavien vermeiden toiminta:
*ilmastointi
*penkinlämmittimet
*taaemmat sähkölasit
- Ruosteet: eli helmojen pystysaumat ja tuulilasin reunat lähinnä. Alfassa on muuten täyssinkitty kori, eli vaikka näissä kohdissa pieniä vaurioita olisikin, ei autoa kannata välttämättä hylätä siksi jos se muuten on hyvä. Nuo ei ole pahoja korjata, helmat ainakaan.

Tuossa nyt jotain. Joku varmaan muistaa muutakin.
Alfaa pitää käsitellä niinkuin naista; ensin varovasti ja sitten täysillä.

jartuo
Viestit: 253
Liittynyt: 16 Helmi 2008, 20:52
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Ei ne alustan osat ole loppupeleissä liian kalliita.
Mikäli sinulla jakoavain pysyy kädessä ja löydät mielyttävän yksilön niin siitä vaan rohkeasti Alffan omistajaksi.
Katsot vaan, että huollot on tehty ajallaan varsinkin jakopää.

Avatar
-tommi-
Viestit: 510
Liittynyt: 09 Maalis 2005, 09:02
Car(s): 159, 2.4 JTDm -2006 Sportwagon
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja -tommi- »

mml kirjoitti:Toinen 156 (1. oli -99 2.0 ja nyt on siis -04 2.5 V6) on itsellä menossa ja kyllä minäkin taidan tämän allekirjoittaa. Itselläni on ollut toki kohtalaisen hyviä yksilöitä molemmat, mitään suuren suurta tai kallista ei ole osunut ainakaan vielä kohdalle.
T.Sparkiin ei muuten mitään yllättävää tullut, pari tukivartta siihen laitettiin ja nokka-akselin ajoituksenmuunnin korjattiin jakopäärempan yhteydessä.
Tämä veekuutonen on ollut minulla vasta puolisen vuotta, eli kokemuspohja on vielä laihanpuoleista. Auto on toiminut moitteetta.
Juuri tätä meinasin alkaa kirjoittamaan. Kuin suoraan meikäläisen Alfa historiasta, tosin ensimmäinen oli -98 2.0 TS(minulla 2,5vuotta) ja tämä nykyinen -03 V6. :-D

Avatar
toolman
Viestit: 1486
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

Minulla oli tuo edellinen 156 (1.8 -01) kolme vuotta 70tkm-130tkm.
Oli niitä vikoja, olisiko sitten ollut huonoa tuuria, tämmöistä oli matkan varrella:
-huomasin jo koeajolla että takaiskarit menee vaihtoon
-kytkinpoljin jäi pohjaan ja jätti tielle, pääsylinteri ilmeisesti, delta ei oikein koskaan saanut kuntoon vaikka vaihtoi pariin kertaan ja rasvaili muutaman päivän, jäi "kitinä".
-toinen ylätukivarsi eteen
-toinen etupyörän lääkeri 100tkm kohdilla
-taakse "poikittaistukivarret"
-nokan ajoituksen muunnin nakutti/vuoti jo ostaessa, laitatin kun pelkäsin että kastelee "kalliisti" jakohihnan, samalla jakohihnan vaihto ennen aikojaan.
-ILMI 120tkm kohdilla
-termostaatti 125tkm
-pientä fiksailua takaoven alapuolella olevan sauman kanssa, tosin koska joku joskus tunkilla saanut pullautettua sauman auki. Toinen puoli kun oli aivan ok.
-muuta pientä kuluvaa kuten jarrulevyä/palaa
-takaovien sähkönostimia sai "herkistellä"

helmoja etupyörän takaa EI tarvinnut tässä fiksailla, kuraläpät vissiin toimivat. Airbag-valoja ei myöskään tarvinnut katsella.

Ja tukivarret 156:ssa kitisee vissiin joka yksilössä? Keskikulutus 1.8:lla oli jotain 7-8l . veekutosessa saa laittaa useammankin litran lisää.

Avatar
Jappe
Viestit: 1714
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS . Tesla M3P
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

TommiS kirjoitti:
TestarosaFinland kirjoitti:^ ^^

Suomessa KAIKKI autot ruostuu pohjasta paskan suolan vuoksi ja ei ole mitään väliä, ruostuuko se 4 vuoden jälkeen tai 6 kunhan se jokatapauksessa ruostuu. Minun kokemus 156:n kanssa perustuu tähän foorumin ja henkilökohtaisen kokemuksen 156:sen kanssa( Vaikka en omistanut sellaisen koskaan).
No hyvä. Taas kerran absoluuttisen totuuden esittäminen näillä perusteilla varsinkin "harrastuksen alkutaipaleella" olevalle hahmolle, on mielestäni vähintäänkin arveluttavaa.
Ei muuta.

Muistetaan sitten otsikon aihe ennen kuin tämä mopo karkaa käsistä. Eli antakaa olla. -Rasvis
Veit sanat suustani.
- Alfaholic -

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Itselläni on ollut 156 TS (-98 ) kolme vuotta käyttöautona. kulutus ei ole ollut sen ihmeellisempi, kuin muissakaan kaksi litraisissa autoissa. Auto on toiminut loistavasti vaikka pari kertaa katsastus onkin jäänyt kiinni etutukivarsista. Tähänkin syy löytyy varmaan madalluksesta ja rengastuksesta. Tänä vuonna auto sitten yllätys, yllätys, menikin puhtain paperein katsastuksesta läpi.

Ruostetta on melko varmasti helmoissa tämänikäisissä, muttei enempää, kuin muissakaan kymmenvuotis-synttäreitä viettävissä autoissa. Itse asiassa saman ikäisessä opelissa, joka seisoo pihassa, on ruostetta aivan pirusti enemmän.
Jos käytän verrokkina edelleen saman ikäistä vectraa, niin joudun toteamaan melutason olevan Alfassa korkeampi. Samalla rengastuksella Alfa on selvästi meluisampi, kuin opeli, vaikka olen jo lisännyt äänieristeitä Alfan pohjaan.

Olen monesti ääneen ja hiljaa päissäni todennut, että italialaisesta (ja miksei ranskalaisesta) käytetyistä autoista saa hyvän auton edullisesti, kun löytää hyvän yksilön. Valitettavan usein hankinta on kuitenkin enemmän ja vähemmän arpapeliä. :mrgreen:
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
mml
Viestit: 1109
Liittynyt: 25 Huhti 2004, 15:22

Viesti Kirjoittaja mml »

toolman kirjoitti: -termostaatti 125tkm
Heh... Taitaa aika kullata muistot, vaihdettiin multakin termari, ei vaan muistunut mieleen kun tuossa kirjoittelin.
Alfaa pitää käsitellä niinkuin naista; ensin varovasti ja sitten täysillä.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

toolman kirjoitti:Minulla oli tuo edellinen 156 (1.8 -01) kolme vuotta 70tkm-130tkm.
Oli niitä vikoja, olisiko sitten ollut huonoa tuuria, tämmöistä oli matkan varrella:
Siis, suurin osa noistahan on kuluvia osia? Vai oliko pointti se, että ne kestää muissa autoissa jotenkin pidempään?

Avatar
toolman
Viestit: 1486
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

Rolle kirjoitti:
toolman kirjoitti:Minulla oli tuo edellinen 156 (1.8 -01) kolme vuotta 70tkm-130tkm.
Oli niitä vikoja, olisiko sitten ollut huonoa tuuria, tämmöistä oli matkan varrella:
Siis, suurin osa noistahan on kuluvia osia? Vai oliko pointti se, että ne kestää muissa autoissa jotenkin pidempään?
Tuskin kestää muissakaan yhtään sen paremmin, tuo oli vaan lista vioista ja remonteista yhden auton kohdalla(suurin osa tosiaan ihan normaalia kuluvaa osaa), kannattaa ottaa huomioon että tulihan noita kilometrejäkin 60tkm. Sitä vaan joskus ihmettelen että miksi minä saan aina näiden 156:n kanssa taistella tuon kytkimen kanssa :( Parissa ekassa pää/työsylinteriongelmat, tässä sitten kytkinpaketti, mutta tuo oli toki tiedossa jo ostettaessa.

Hasselhoff
Viestit: 5
Liittynyt: 20 Huhti 2008, 14:40

Viesti Kirjoittaja Hasselhoff »

Kyllähän ne autot ruostuu jos ei niistä pidetä mitään huolta. Mulla ei ole yksikään uudempi ja yksi vähän vanhempi auto (iroc-z Camaro) ruostunut pohjasta ja koteloista yhtään, koska käyn joka kevät pohjan kotelot läpi öljyllä. Ainahan sitä yrittää ottaa mahd. paljon selvää autosta kun on ostamassa ja varsinkin uudesta merkistä mitkä ovat ne heikot kohdat. Netti on aika pohjaton kaivo jos lähtee niitä etsimään, mutta melkeinpä niitä löytyy yhtä paljon jokaisesta autosta esim. jos katsoo HS:n vikatilastoja. Nykyisenä autonani on V40 2.0T -01 eikä siitä ole löytynyt vielä mitään sellaista vikaa mitä HS: tilastot kertoo. Jatkuuko ne samat viat uudemmissakin autoissa? Esim. eikö tuota airbagien valovikaa ja kytkinongelmia ole saatu ratkottua mihinkään vuosimalliin mennessä?

Avatar
juuuso
Viestit: 785
Liittynyt: 30 Huhti 2006, 20:25
Car(s): Das Auto ja Punto
-
Aiemmin: 939, 940, 939, 937
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja juuuso »

Uudemmista 156:sista en ole aivan varma, mutta ainakin näihin uudempiin 147:hin on tullut jonkinlainen softapäivitys, sillä Airbagvalo sammuu itsestään häiriön (yleensä löysä liitin) poistuttua.

Tämä on tietysti varsin mukavaa, kun ei tarvitse erikseen lähteä autosähköliikkeeseen valoa kuittauttamaan.

Hasselhoff
Viestit: 5
Liittynyt: 20 Huhti 2008, 14:40

Viesti Kirjoittaja Hasselhoff »

Kyllä mikään ei ole niin mukavaa kuin auton sähköviat!

Avatar
Savo
Viestit: 2115
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Savo »

Hasselhoff kirjoitti:Esim. eikö tuota airbagien valovikaa ja kytkinongelmia ole saatu ratkottua mihinkään vuosimalliin mennessä?
Mun ´01:sessä veekuutosessa ei ole vuoden ja 94 -> 105 tkm aikana ollut airbagin valosta ongelmaa. Kytkin on hieman jäykkä, mutta ei tuota vaimollekkaan hankaluuksia.

Avatar
mattijus
Viestit: 5259
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Hasselhoff kirjoitti:Esim. eikö tuota airbagien valovikaa ja kytkinongelmia ole saatu ratkottua mihinkään vuosimalliin mennessä?
ex 1999 156 2.0TS, 2.5 vuotta ja 45tkm
ei ongelmia kytkimen, eikä airbag valon kanssa. (78tkm-123tkm)

Korjaukset: etupyörän laakeri, etuylätukivarret, etuiskarit, vakaajatankojen päät, raidetangon sisäpää, termostaatti, ilmastoinnin sisälämpötilan anturi.
VMP

Black Label
Viestit: 75
Liittynyt: 28 Huhti 2005, 21:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Black Label »

Ei siitä varmaan haittaa olisi, jos testaisit V6:nkin?

Aika marginaaliset erot kuitenkin huoltojen hinnan ja kulutuksen suhteen noihin neloskoneisiin verrattuna.

GTA on sitten jo kunnon peli, mikä tietysti näkyy hintalapussakin...

Avatar
mml
Viestit: 1109
Liittynyt: 25 Huhti 2004, 15:22

Viesti Kirjoittaja mml »

Black Label kirjoitti: Aika marginaaliset erot kuitenkin huoltojen hinnan ja kulutuksen suhteen noihin neloskoneisiin verrattuna.
:shock:

No jos kolmannes on marginaalinen niin sitten.
Alfaa pitää käsitellä niinkuin naista; ensin varovasti ja sitten täysillä.

jartuo
Viestit: 253
Liittynyt: 16 Helmi 2008, 20:52
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »


Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

mml kirjoitti:
Black Label kirjoitti: Aika marginaaliset erot kuitenkin huoltojen hinnan ja kulutuksen suhteen noihin neloskoneisiin verrattuna.
:shock:

No jos kolmannes on marginaalinen niin sitten.
Vielä ei ole kokemusta kuin öljynvaihdosta 14tkm matkalla, ja mittariinkin pyörähti vasta 210tkm.

155 TS:ään tuli sitten vaihdettua osia muutaman tonnin edestä, olikin toki vain 160tkm ajettu. Vedä nyt siitä sitten johtopäätöksiä :-D

Avatar
mml
Viestit: 1109
Liittynyt: 25 Huhti 2004, 15:22

Viesti Kirjoittaja mml »

Lähinnä viittaan tuolla kulutukseen.

156 1.8 kulutukset 6,4 8,5 12,1
156 2.0 kulutukset 6,6 8,5 11,7 (T.Spark)
156 2.0 kulutukset 6,6 8,6 12,6 (JTS)
156 2.5 kulutukset 8,5 11,8 17,5

Ylläolevat Grey-Henin ilmoittamia kulutuslukemia, joihin minusta vertailu pitää tehdä.

Tottakai kohta joku huutaa tähän perään että on saanut V6:sen menemään miltei pyhällä hengellä kun on ajanut alpeilta alas vaihde silmässä koskematta kaasuun ja toinen sanoo että sen 1.6:nen 156 vie 15 litraa maantiellä kun on ilmi, ruisku ja kaikki muukin mahdollinen paskana.

Se mitä osat maksaa on sit toinen juttu mutta itseäni lainaten:
mml kirjoitti:Kovemmat koneet on aina kalliimpia niin huoltaa, kuin käyttää ja muutenkin ylläpitää.
Niin se vaan menee.

Ei herneitä 8)
Alfaa pitää käsitellä niinkuin naista; ensin varovasti ja sitten täysillä.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Jeps, kyllä kunnossa oleva V6 vie 1-2l/100km enemmän kuin kunnossa oleva tessu, ainakin omassa ajossa.

Se, onko se paljon vai nou riippuu jokaisen kilsoista ja lompakon ohuudesta.

Vastaa Viestiin