156 keskuslukitus, outo vika

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
volmari
Viestit: 3
Liittynyt: 21 Huhti 2008, 17:27

156 keskuslukitus, outo vika

Viesti Kirjoittaja volmari »

Missähän lienee vika, kun 156 V6 -99 keskuslukko toimii vain kun virta on päällä tai auto käynnissä. Toimii siis kun painaa auton sisällä kuskin oven lukkonapista ja palautuu oven sisäaukaisukahvasta.

Kun auto pysäytetty ja sammutettu keskuslukko ei toimi avaimella eikä Cobra-hälyttimen kaukosäädöllä eikä myöskään sisänapista. Hälytin kyllä vilkauttelee vilkkuja ja piippaa yhtä soittoa. Vika ei varmaankaan ole siinä vaan itse keskuslukossa. Olen jo käyttänyt akunkengän irti, ei auttanut.

kosmik
Viestit: 330
Liittynyt: 12 Touko 2006, 00:03
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja kosmik »

Oletko tarkistanut kaikki sulakkeet? Keskuslukituksenohjauspurkki on hanskalokeron takana. Valkoinen iso laatikko. Palaako ovinäytössä merkkivaloja? siis että ovia on auki?

Avatar
toolman
Viestit: 1486
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

kosmik kirjoitti: ... Palaako ovinäytössä merkkivaloja? siis että ovia on auki?
Jos oven/takaluukun kytkin olisi rikki, eli näyttäisi oven olevan auki, niin ei pitäisi lukittua myöskään auton sisältä napista(ainakaan mulla). Takakontin mikrokytkin oli ainakin sw:ssä niin hento vekotin että saattaisi esim. auto käynnissä pienen tärinän vaikutuksesta mennä taas kiinni -asentoon?, mutta sanoit että "toimii vain kun virta on päällä TAI auto käynnissä". outoa.

volmari
Viestit: 3
Liittynyt: 21 Huhti 2008, 17:27

Viesti Kirjoittaja volmari »

Merkkivalot eivät näytä ovien olevan auki. Paitsi silloin tietty, kun ovi on auki. Keskuslukituksen ja hälyttimen sulakkeet olivat ok. Ohjauspurkkia en ole vielä katsonut. Täytyy ilmeisesti ottaa hanskalokero pois? Kokemusta tästä ei ole.

Tämä on kyllä outo juttu. Kun ajelen autolla ja painelen kuskin oven nuppia, keskuslukitus toimii ok. Sama jatkuu vielä parkissakin, kun virta on päällä. Mutta kun kääntää virran veks, lukitus lakkaa toimimasta. Takaluukku ja sen merkkivalo toimii normaalisti.

Avatar
toolman
Viestit: 1486
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

edelleen täysin hakuammuntaa, mutta entä jos akku alkaa olla kaput?

kosmik
Viestit: 330
Liittynyt: 12 Touko 2006, 00:03
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja kosmik »

Hanskalokeron takaa löytyy ohjauspurkki. Hanskalokero vain pois. Onko hälyttimen maadoitus kunnossa? Onkohan keneltäkään hajonnut sitä keskuslukituksenohjaus laatikkoa?

volmari
Viestit: 3
Liittynyt: 21 Huhti 2008, 17:27

Viesti Kirjoittaja volmari »

Kiitos vinkeistä. Täytyypä katella tuota hälyttimen maadoitusta. Hieman tuo hälyttimen kaukosäätönapista painettaessa kuuluva jatkuva piippaus voisi viitata jonkinlaiseen oikariin tai maadoitusongelmaan. Tästä voi johtua myös se, että koko jupakka lähti siitä kun ilmeisesti tämä vika oli purkanut akun. Voi olla että häly jotenkin purkaa akkua. Eikä se akku ihan parhaassa terässä varmaan ole. Mutta näistäkin huolimatta on kummallista, että keskuslukko toimii virrat päällä.

jude
Viestit: 86
Liittynyt: 17 Heinä 2008, 15:48
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jude »

Tässä ketjussa näytti olleen takaluukun auki/kiinni-tunnistimesta. Mulla oli aluksi ajoittain takaluukku "auki", mutta uudestaan paiskomalla meni kiinni. Nyt olen ottanut keskuslukon sulakkeen pois käytöstä. Huolto veikkaili hommasta kallista, joten ajattelin hieman kurkistaa itse etukäteen, koska en oikein ymmärrä, miksi homma olisi hankala.

Kyseessä on sedan-auto, 156 vm.04. Onko takaluukun kytkin kiinni niissä kahdessa lukkorakenteen sivulla olevassa muovissa, jotka liikkuvat ylös-alas jousien varassa? Tai onko jotain muuta vinkkiä?

jude
Viestit: 86
Liittynyt: 17 Heinä 2008, 15:48
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jude »

Ja itse itselleni vastaten:
Aukaisu mekanismissa on sähköt vain avausmoottorille ja lisäksi sähköt menevät myös kilven valoille siitä vierestä. Jousisysteemeillä, joissa luulin kytkimen olevan, ei ole muuta tehtävää kuin ponnauttaa takaboksi auki.

Itse kytkin löytyi luukun puolelta lukosta, suojamuovin alta. Minulla kytkin näyttää toimivan ok, kun sormella painaa kytkimestä. Paha vielä sanoa, että onko homma kiinni kytkimen kielen rikkoontumisesta vai jostain muusta, kun ehjää vertailukappaletta ei ole. Aikaa oli sen verran vähän, etten kerennyt vielä napsauttaa lukkoa kiinni ja katsoa, mihin jää väljää. Eipä ton kallista pitäis olla korjattakaan. Lukossa ei ole sähköjä (mitä nyt toi euron kytkin), eikä lukkopesää, pelkästään jousia ja salpoja.

Avatar
Xehpuk
Viestit: 791
Liittynyt: 09 Loka 2009, 19:05
Car(s): ex Pitkäkattoinen 159 2.0JTDm 2011
ex AR 156 V6 1998
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Xehpuk »

jude kirjoitti:Ja itse itselleni vastaten:
Aukaisu mekanismissa on sähköt vain avausmoottorille ja lisäksi sähköt menevät myös kilven valoille siitä vierestä. Jousisysteemeillä, joissa luulin kytkimen olevan, ei ole muuta tehtävää kuin ponnauttaa takaboksi auki.

Itse kytkin löytyi luukun puolelta lukosta, suojamuovin alta. Minulla kytkin näyttää toimivan ok, kun sormella painaa kytkimestä. Paha vielä sanoa, että onko homma kiinni kytkimen kielen rikkoontumisesta vai jostain muusta, kun ehjää vertailukappaletta ei ole. Aikaa oli sen verran vähän, etten kerennyt vielä napsauttaa lukkoa kiinni ja katsoa, mihin jää väljää. Eipä ton kallista pitäis olla korjattakaan. Lukossa ei ole sähköjä (mitä nyt toi euron kytkin), eikä lukkopesää, pelkästään jousia ja salpoja.
Täällä painitaan saman ongelman kanssa. Auto on vanhempi, 1998 ja myös sedan. Vian aiheuttaja kiinnostaisi kyllä. Öljyäminen ja niiden luukun reunan kumitattien säätäminen ei ainakaan riittänyt. Vika näyttää liittyvän kosteuteen, luukku-auki -valo ensin himmenee ja sitten sammuu, kun auto kuivuu pitkällä matkalla tai kuivassa kelissä.

jude
Viestit: 86
Liittynyt: 17 Heinä 2008, 15:48
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jude »

Niin ihmeellistä kuin se onkin, niin jos lukon laittaa kädellä kiinni luukun ollessa auki, merkkivalo sammuu ja kaikki toimii kuten pitäisi. Eli vaikuttaisi siltä, että lukko ei mene kunnolla kiinni, kun kontin laittaa kiinni tms, vaikka kyllä se tiukasti lukossa on. Seuraava operaatio on tähystää suksiluukusta, mitä lukittaessa oikein tapahtuu tai ottaa kuvia ajastimella. Mulla on vähän väljää saranoissa ja tarvikekaasupumput, toivottavasti tällä ei ole vaikutusta asiaan. Auton puoleista salpaa pystyy kyllä jonkun verran liikuttamaan, ainakin ylös-alas, ehkä siitä saa apua.

jude
Viestit: 86
Liittynyt: 17 Heinä 2008, 15:48
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jude »

Kait tätä juttua voi jatkaa, jos vaikka apuja ja ideoita saisi.

Laiton kontin kiinni ilman suojamuoveja ja tähystin suksiluukusta. Kaikki toimii, kuten pitääkin. Sitten tuli ahaa-elämys. Menin ulos ja laitoin kontin lukon käsillä kiinni-asentoon ja rupesin liikuttamaan luukkua. Kun luukku kääntyy lähes vaaka-asentoon, merkkivalo "Boot open" syttyy. Mitä helkuttia! Ensimmäinen ajatus oli, että liitin löysällä ja jostain johto kiristää. Ainoa liitin löytyi luukun sisältä, kun irroitti sisäpuolen verhoilun. Liitin oli ehjän oloinen, eikä kiristänyt.

Tämän hetkinen arvaus on, että mikrokytkin on rikki sisältä ja se toimii vain tietyssä asennossa. Mikrokytkin on kiinni niiteillä lukossa, eikä sitä taida saada aukikaan. Seuraavaksi taidan irroittaa lukon luukusta ja käännellä sitä, ja tutkia merkkivalon syttymistä. Jonkunlainen virtamittarikin olisi ok, jotta voisi rajata ongelman kytkimeen. Kaipa vian täytyy sentään luukussa olla, kun kerran luukun asento siihen vaikuttaa.

Kohta on koko kontin verhoilu poistettu jo :-D . Kannattais varmaan laittaa noita takas, mitkä oon todennu turhiksi, mutta vian etsiminen on hauskempaa.

Avatar
toolman
Viestit: 1486
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

koitapa "kiristää" sitä mikrokytkimen jousta vähän vaikka kaksilla pihdeillä, eli taivuttaa niin että se painaa "nastaa" vähän enemmän!

jude
Viestit: 86
Liittynyt: 17 Heinä 2008, 15:48
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jude »

Kiitos vinkistä. Heti koitin tota taivutusjuttua, kun löysin kytkimen eilen. Ei ollut vaikutusta ja lukko kyllä pistää kytkimen tosi tiukkaan, joten siitä homma ei ole kiinni. Nyt löysin koululta yleismittarin (oli seissyt ala-asteen kaapissa varmaan 10 vuotta pakkauksessaan) ja vähän mittailin autosta lukuja. Kun luukkua laski alas vaaka-tasoon virtaa ei tullutkaan enää kytkimelle asti, vaan jossain tulee hyppäys. Homma ei siis ole kytkimestä kiinni. Tähän tuli vahvistus kun nyppäisin liittimenkin irti ennen kytkintä. Jos jollain toi kytkin hajoaa ja päästää virtaa läpi niin luukun pahvin ruuvit irroittamalla löytää liittimen, jolla saa kytkimen pois pelistä ja lukot toimii.

Nyt pitäisi oikeastaan irroittaa takaluukun koko pahvi, joka on ärsyttävän hankalaa. Niittejä on paljon ja huonoissa asennoissa. Uskon, että vika on jossain, missä johtonippu haarautuu valoille ja kytkimelle, varsinkin jos siellä on joku liitin. Nyt tein hienon korjauksen: vedin hieman johtoa lukon suunnasta. Ja homma toimii! Katsotaan kauanko pelittää vai puretaanko autoa lisää.

Pitää varmaan opettaa naista laittamaan luukun lukko kiinni sormin, jolloin saa keskulukolla ovet kiinni. Sitten voikin avata lukon sormin ja paiskata luukun kiinni. jos/KUN vika uusiutuu.

Avatar
Alfieri
Viestit: 638
Liittynyt: 17 Syys 2006, 23:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Alfieri »

Mikrokytkin oli Spiderissakin säätöä vailla, mutta sinulla ei ole siinä vikaa. Oletkin jo melkein selvittänyt asian, jos kerran johtoa nykäisemällä vika poistui, eiköhän sieltä ole vain johdon kuori nirhautunut puhki. Ja todennäköisin paikka on siis siellä viennissä luukulle, missä se joutuu useimmin taipuilemaan..

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1731
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Huolto veikkaili hommasta kallista, joten ajattelin hieman kurkistaa itse etukäteen, koska en oikein ymmärrä, miksi homma olisi hankala.
Onko ymmärrys lisääntynyt... :-D sori oli ihan pakko :oops:

Asiaan liittyen, mulla joskus poltteli takaluukun auki ilmaisin ajellessa, poistin siitä lukon ympäriltä suojuksia mutta kaikki tuntui olevan kunnossa joten pistin kamat kasaan ja kas, ei ole pariin vuoteen kiukutellut. Epäilen johtonippua joka varmaan tuossa nysvätessä meni suotuisampaan asentoon....?

Avatar
Xehpuk
Viestit: 791
Liittynyt: 09 Loka 2009, 19:05
Car(s): ex Pitkäkattoinen 159 2.0JTDm 2011
ex AR 156 V6 1998
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Xehpuk »

Takakontin valokaan ei näemmä toimi. Taitaa olla saman kytkimen takana.

jude
Viestit: 86
Liittynyt: 17 Heinä 2008, 15:48
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jude »

fahlsjy kirjoitti:
Huolto veikkaili hommasta kallista, joten ajattelin hieman kurkistaa itse etukäteen, koska en oikein ymmärrä, miksi homma olisi hankala.
Onko ymmärrys lisääntynyt... :-D sori oli ihan pakko :oops:
Ja vastaus on kyllä. Tosin nää on niitä juttuja, mitä voi ite tutkia, mitään pyöränlaakereita tai jarruja en uskalla vaihdella.

hoblaa
Viestit: 94
Liittynyt: 20 Touko 2006, 12:32
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja hoblaa »

Jokin johto menossa poikki takaluukun läpi viennistä. Johtosarjahan heiluu kun luukkua avaa/sulkee.

jude
Viestit: 86
Liittynyt: 17 Heinä 2008, 15:48
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jude »

Läpiviennin kyllä tsekkasin, eikä nirhaumaa löytynyt suojamuovia liikuttelemalla. Itse asiassa läpiviennissä on aika hyvät kumit, eikä kummassakaan päässä johtopaketti ota metalliin kiinni. Kun tuo nyt toimii kiskaisun jälkeen, niin odottelen ja rupean sitten etsimään nirhaumaa, jos vika uusii.

Avatar
Xehpuk
Viestit: 791
Liittynyt: 09 Loka 2009, 19:05
Car(s): ex Pitkäkattoinen 159 2.0JTDm 2011
ex AR 156 V6 1998
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Xehpuk »

Xehpuk kirjoitti:
jude kirjoitti:Ja itse itselleni vastaten:
Aukaisu mekanismissa on sähköt vain avausmoottorille ja lisäksi sähköt menevät myös kilven valoille siitä vierestä. Jousisysteemeillä, joissa luulin kytkimen olevan, ei ole muuta tehtävää kuin ponnauttaa takaboksi auki.

Itse kytkin löytyi luukun puolelta lukosta, suojamuovin alta. Minulla kytkin näyttää toimivan ok, kun sormella painaa kytkimestä. Paha vielä sanoa, että onko homma kiinni kytkimen kielen rikkoontumisesta vai jostain muusta, kun ehjää vertailukappaletta ei ole. Aikaa oli sen verran vähän, etten kerennyt vielä napsauttaa lukkoa kiinni ja katsoa, mihin jää väljää. Eipä ton kallista pitäis olla korjattakaan. Lukossa ei ole sähköjä (mitä nyt toi euron kytkin), eikä lukkopesää, pelkästään jousia ja salpoja.
Täällä painitaan saman ongelman kanssa. Auto on vanhempi, 1998 ja myös sedan. Vian aiheuttaja kiinnostaisi kyllä. Öljyäminen ja niiden luukun reunan kumitattien säätäminen ei ainakaan riittänyt. Vika näyttää liittyvän kosteuteen, luukku-auki -valo ensin himmenee ja sitten sammuu, kun auto kuivuu pitkällä matkalla tai kuivassa kelissä.
Noniin, omasta autosta keskuslukko korjaantui, kun sen kytkimen kieltä vähän taivutti ylemmäs. Lisäksi kytkin ja sen liitin verhoilun takana sai vähän wd-40:ä. Takakontin valaistus pitäisi vielä selvittää, ja keskuslukkoon voisi asennella jonkin kauko-ohjauksen.

Vastaa Viestiin