Ihme kolinaa pienissä kuopissa...

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
PK
Viestit: 516
Liittynyt: 06 Maalis 2007, 07:32
Car(s): Audi TT
( ex Alfa GT Azzurro Gabbiano )
( ex 156 Super )

Ihme kolinaa pienissä kuopissa...

Viesti Kirjoittaja PK »

:-D No niin, nyt kun on laakeri kunnossa, niin välittömästi sen korjauksen älkeen ilmeni otsikon mukainen lievä kolina kuopissa... ihan kuin olisi ollut seurausta laakerinkorjauksesta... voisko olla iskareista tai kallistuksenvakaajasta tai mistä ? Ääni ei ole terävä, vaan sellasta pientä "pauketta" kuoppaisella tiellä....

Avatar
Midi
Viestit: 817
Liittynyt: 12 Kesä 2005, 17:21
Paikkakunta: Forssa

Viesti Kirjoittaja Midi »

Vois olla alapallonivel. Tosin just omaan 33:seen vaihoin mutta ei auttanut kolinaan, en tiä voisko vetonivel sitten kolista tuollain.
Joona Karimaa
____________

Avatar
dimmu
Viestit: 862
Liittynyt: 09 Touko 2006, 19:44
Paikkakunta: Nurmo

Viesti Kirjoittaja dimmu »

Tarkista ensimmäiseksi ala-. yläpallonivelen ja kallistuksen vakaajan pystytangon välykset. Ja itse vakaajan tangon kiinnitys...

Kolinan aiheuttaja on mitä luultavimmin jossakin noista neljästä.
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!

jartuo
Viestit: 253
Liittynyt: 16 Helmi 2008, 20:52
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Omasta Alfasta kuuluu myös pirullista kolinaa hiekkatiellä.
Olen tähän mennessä vaihtanut ylätukivarret, koiranluut ja iskarit.
Kolina jatkuu, seuraavaksi ostan alatukivarret
Lujaa laatua Alfalta.

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

^oot ilmeisesti ajatellut vaihtaa kaikki mahdolliset osat autostasi? Eikö olisi helpompaa(lue: halvempaa) selvittää viallinen osa, ja vaihtaa se :roll:

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

^^ Jep. Järki käteen. Mitä sitä vaihtamaan ehjiä osia. Pahin vika ei välttämättä ole autossa, vaan ratin ja penkin välissä. :shock: Jartuon autoon kun tuntuu tuota osaa niin kovin vaiihtuneen...

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Samaa alkavaa kolinaa täällä. Kannattaa tarkistaa miltä puolelta kolina kuuluu ja kumman puolen liikkuessa.

Tässä kolisee kun vain toisen eturenkaan ajaa kuoppaan, puolella ei ole väliä = kallistuksenvakaaja

Lisäksi kolina kuuluu vain toiselta puolelta (kuskin puoli) = vasen (kuskin) puoli

Sieltä sitten rengasta irti ja vääntelemään. Vakaaja on siitä hankala selvitettävä, että tunkatessa se yleensä kiristyy eikä välyksiä saa helposti esiin. Ramppinosturi pitäisi hommata.

Avatar
dimmu
Viestit: 862
Liittynyt: 09 Touko 2006, 19:44
Paikkakunta: Nurmo

Viesti Kirjoittaja dimmu »

Kallistuksen vakaajan puslien väljyys on helppo testata ottamalla yhdystangot (koiranluut) molemmilta puolilta toisesta päästä irti ja sen jälkeen kädellä ravistella ja siirrellä tankoa kuuluuko kolinaa.

Jos kuuluu, niin ensiavuksi voit ruuvata pari ruuvia puslan ja helan väliin.
Itsellä ainakin ensiapu toiminut jo melkein vuoden eikä kolinoita ole kuulunut.
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!

jartuo
Viestit: 253
Liittynyt: 16 Helmi 2008, 20:52
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Epezi kirjoitti:^oot ilmeisesti ajatellut vaihtaa kaikki mahdolliset osat autostasi? Eikö olisi helpompaa(lue: halvempaa) selvittää viallinen osa, ja vaihtaa se :roll:
Totta, olen ihan samaa ieltä kanssasi. Silloin kun maahanmuuttokatsastus tehtiin niin juteltiin siitä inssin kanssa, että jostain tulee vittumainen kolina.
Nivelet katsottiin suurennuslasin kanssa ja kuskinpuollelta löytyi ylätukivarressa välystä.
Ylensä kun teen jotain remppaa niin vaihdan tarvittavat osat kummallekkin puolelle, koska onhan toinenkin puoli jo siinä vaiheessa menossa tai ainakin pian.

Toisella kerralla katsastuksessa katsottiin taas kaikki läpi ja tehtiin kunnon ajolenkki, mitään välystä ei löytynyt mistään vaikka aivan selvä kolina kuuluu hiekkatiellä.

jartuo
Viestit: 253
Liittynyt: 16 Helmi 2008, 20:52
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Jalamari kirjoitti:^^ Jep. Järki käteen. Mitä sitä vaihtamaan ehjiä osia. Pahin vika ei välttämättä ole autossa, vaan ratin ja penkin välissä. :shock: Jartuon autoon kun tuntuu tuota osaa niin kovin vaiihtuneen...
Mun mielestä jos autolla on ajettu reilu satku niin ei pitäisi tulla mitään nitinöitä tai kolinoita mistään päin autoa.
Koska olen niinkin tyhmän tempun tehnyt kuin ostanut ko merkin, niin siinä on tasan kaksi vaihtoehtoa. Pistää rahalla paikat kuntoon tai myydä pois.
Ostajia ei ole pahemmin nurkissa pyörinyt joten....

Ei se tarkoita sitä, että omistan Alfan niin ettenkö siitä voisi jotain kriittistä sanoa. Haukkutaanhan sitä omia muijiakin.

Avatar
PK
Viestit: 516
Liittynyt: 06 Maalis 2007, 07:32
Car(s): Audi TT
( ex Alfa GT Azzurro Gabbiano )
( ex 156 Super )

Viesti Kirjoittaja PK »

:-D Tässä edellinen kirjoittaja ei ilmeisesti ole oivaltanut Alfan omistamisen perimmäistä olemusta... eli sitä kun joku vertasi Alfan omistamista huippumallin kanssa seurusteluun - sen tietää että se pettää mutta sitä ei henno jättää.
Jos tilanne ei miellytä, niin "ditch the bitch" ; )

jartuo
Viestit: 253
Liittynyt: 16 Helmi 2008, 20:52
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Heh heh ;)

Avatar
Snake
Viestit: 128
Liittynyt: 23 Kesä 2005, 13:40
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja Snake »

Just sain omasta 156:sta kolinat takaa pois, kallistuksenvakaajan "koiranluu"
Mokomat ovat muovirunkosia! Eipä ihme jos menee tiuhempaankin tahtiin, eip onneks kalliita, 20€ motonetista...

Avatar
eltsu
Viestit: 576
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 02:33
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja eltsu »

Minkämalliset on 156:n koiranluut? Siis onko molemmissa päissä pallonivel vaiko vain toisessa? Taisi olla joku Volvo foorumi missä joku kehuskeli tehneensä Fiat Unon raidetangonpäistä ja kierretangosta itse koiranluut ja kuulemma kestää aika paljon paremmin kuin nuo yleensä ihan liian rimpulat tangot... Ei maksa paljon enempää eikähän tarvis olla koko ajan vaihtelemassa :-D
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88

Avatar
dimmu
Viestit: 862
Liittynyt: 09 Touko 2006, 19:44
Paikkakunta: Nurmo

Viesti Kirjoittaja dimmu »

eltsu kirjoitti:Minkämalliset on 156:n koiranluut? Siis onko molemmissa päissä pallonivel vaiko vain toisessa? Taisi olla joku Volvo foorumi missä joku kehuskeli tehneensä Fiat Unon raidetangonpäistä ja kierretangosta itse koiranluut ja kuulemma kestää aika paljon paremmin kuin nuo yleensä ihan liian rimpulat tangot... Ei maksa paljon enempää eikähän tarvis olla koko ajan vaihtelemassa :-D
Molemmissa päissä on pallonivelet...
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Ei se muovirunko siinä miksikään kulu, vaan ne pallonivelet tai kumit.

Avatar
eltsu
Viestit: 576
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 02:33
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja eltsu »

Ei muovirunko kulu mutta yleensä noissa on aika rimpulat noi pallotkin... varaosa myynti pitää vissiin turvata ;)

Jonkun raskaamman pelin koiranluut voisi myös sopia suoraan ja omata kestävämmät nivelet?
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88

Avatar
Snake
Viestit: 128
Liittynyt: 23 Kesä 2005, 13:40
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja Snake »

Pallot on terästä, jos kokeilet muovin palalla hinkuttaa vaik peltiä ni luulen et kuluu muovi ennemmi ku menee pelti puhki...

jartuo
Viestit: 253
Liittynyt: 16 Helmi 2008, 20:52
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Kuula on terästä, mutta onko kuppi jossa se kuula on muovia?

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11235
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Asiasta mitään tietämättä voisin kuvitella että muovi rautaa vastaan -niveleen voisi tehdä vähän jännitystä, jolloin nivel ei heti käy väljäksi vaikka muovi vähän kuluukin. Rauta rautaa vastaan on ehkä rakenteena armottomampi, siihen jos tulee hitunenkin väljää niin heti kolisee ja tuntuu.
- Epäkelpokeräilijä -

jartuo
Viestit: 253
Liittynyt: 16 Helmi 2008, 20:52
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Vaan suattaapi ollakkin, yllätys yllätys tilasin Heikalta tänään uudet koiranluun taakse, joten voin rälläköidä viikonloppuna vanhan ja tarkistaa mitä sieltä löytyy

jartuo
Viestit: 253
Liittynyt: 16 Helmi 2008, 20:52
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Otin tänään auki koiranluun ja siellä oli metallinen kuula muovisessa kupissa

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

Epezi kirjoitti:^oot ilmeisesti ajatellut vaihtaa kaikki mahdolliset osat autostasi? Eikö olisi helpompaa(lue: halvempaa) selvittää viallinen osa, ja vaihtaa se :roll:
Joo,sitten käy yhtä mukavasti,kuin minulle.eli katsastuksessa huomattiin kuluneet alatukivarren etupuslat,kauhea duuni niiden vaihdossa,ja viikon päästä alapallonivel rupesi kolisemaan :? ja niitä ei pysty erikseen vaihtamaan,vaan on vaihdettava koko tukivarsi ja uudet puslat ei lähdekkään ehjänä irti vanhoista,joten tuplakustannukset ja tupladuuni :silent:

jartuo
Viestit: 253
Liittynyt: 16 Helmi 2008, 20:52
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

On ihan totta, ettei välyksiä välttämättä löydy, vaikka miten vääntelisi.
Katsastusmieskin katseli pitkin nenänvartta, kun ei löytänyt mistä kolina tulee. Hän sanoi ettei sieltä mitään väljää löydy, niin sanoin, että katso uudestaan pakko siellä jotain on olla.

Eihän noita kolinoita ole missään tapauksessa pakko korjata jos ei halua, mutta itseäni harmittaa ajella autolla josta kuuluu jotakin sivuääniä mitä sinne ei taatusti kuulu.

Enkä muuten ole ensimmäinen, joka joutuu laittamaan uutta osaa saman ongelman vuoksi tällä foorumilla.

Avatar
dimmu
Viestit: 862
Liittynyt: 09 Touko 2006, 19:44
Paikkakunta: Nurmo

Viesti Kirjoittaja dimmu »

jartuo kirjoitti:On ihan totta, ettei välyksiä välttämättä löydy, vaikka miten vääntelisi.
Katsastusmieskin katseli pitkin nenänvartta, kun ei löytänyt mistä kolina tulee. Hän sanoi ettei sieltä mitään väljää löydy, niin sanoin, että katso uudestaan pakko siellä jotain on olla.

Eihän noita kolinoita ole missään tapauksessa pakko korjata jos ei halua, mutta itseäni harmittaa ajella autolla josta kuuluu jotakin sivuääniä mitä sinne ei taatusti kuulu.

Enkä muuten ole ensimmäinen, joka joutuu laittamaan uutta osaa saman ongelman vuoksi tällä foorumilla.
Katoppa kuitenkin se kallistuksen vakaajan tanko, onko kumipuslat väljiintyneet ajansaatossa niinkuin tuossa ylempänä jo sanoin...
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!

Vastaa Viestiin