Sytkä hyppii

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Kirk
Viestit: 504
Liittynyt: 04 Syys 2007, 00:48
Paikkakunta: Oulu

Sytkä hyppii

Viesti Kirjoittaja Kirk »

Tarkistin 33:sta perusennakkoa ja hoksasin että tyhjäkäynnillä ajoitus pysyy suht vakiona, mutta välillä hyppää sivuun ja palaa heti takaisin (moottori käy hieman epätasaisesti). Kun pikkuisen antaa kaasua (jolloin moottori röpöttää ja tärisee mahdottomasti sekä sanoo että fup fup fup fup), niin ajoitus menee täysin sekaisin eli hyppii holtittomasti puolelta toiselle. Tulppasin alipainesäätimen letkun ihan sormella. Johtuuko moottorin röpöttäminen tästä vai toisinpäin?

Tuossahan on siis se tappi kuskin kyljeltä katsottuna vauhtipyörän vasemmalla puolella ja ajoitusmerkkinä pelkkä pyöreä tappi vauhtipyörässä? Ilmeisesti siis nuo tapit pitää kohdistaa toisiinsa? Aika epätarkan olonen systeemi... Vai onko siellä muitakin merkkejä?
I do my loving in the winter.

Avatar
Kirk
Viestit: 504
Liittynyt: 04 Syys 2007, 00:48
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kirk »

Anyone?
I do my loving in the winter.

vanadoo
Viestit: 74
Liittynyt: 23 Syys 2004, 02:55

Viesti Kirjoittaja vanadoo »

Vauhtipyörän tappi ei ole ymmärtääkseni sytytyksen tarkistusta varten. En tiedä/muista miksi se siinä on.
Vauhtipyörässä on merkitty yläkuolokohta merkinnällä T ja sen vieressä viivalla merkittynä sytytysennakkomerkki. 8 ? astetta ennen yläkuolokohtaa. (Melko heikoilla viivoilla).
Oma Alfani on kahdeksan venttiilinen, joten ohjeeni pätevät varmuudella vain siihen.
Olettaisin kuitenkin moottorit aika pitkälle samanlaisiksi.

Avatar
Kirk
Viestit: 504
Liittynyt: 04 Syys 2007, 00:48
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kirk »

Jaa... En ainakaan lampulla nähnyt siellä mitään muita merkkejä. Voihan tietty olla että ajotus oli aivan päin helvettiä. Pitänee sitten pyörittää konetta ja etsiä sieltä ne merkit.
I do my loving in the winter.

quadrifoglio verde
Viestit: 223
Liittynyt: 13 Elo 2004, 04:22

Viesti Kirjoittaja quadrifoglio verde »

Tuossa 16V mallissa näyttäis vauhtipyörällä olevan merkit T, I ja II
T = YKK
I = 8 astetta, ennakko tyhjäkäynnillä. (900-1050 rpm)
II = 32 astetta, maksimiennakon merkki kierroksilla. (5250 rpm)

edit

Avatar
Kirk
Viestit: 504
Liittynyt: 04 Syys 2007, 00:48
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kirk »

Kiitoksia. Mutta tuo säätö näyttää olevan tyyliä on/off eli käynti ei muutu mihinkään vaikka jakajaa pyörittää ennen kuin tulee siihen pisteeseen, että sammuu laakista. Kuulemma olis alipainesäätäjä rikki? Löytyykö tälle teorialle kannatusta?
I do my loving in the winter.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4862
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Taitanee sitten lukea kampiakselilta (sammumisen aiheuttaa lähetyssaarnaajan ja kannen meneminen niin väärään asentoon että kipinä hyppää väärään pyttyyn, ajoitus on siis kuitenkin tuolloinkin oikein). Oletettavasti tyhjäjakaja. Mutta katsoppa sen sisälle, onko keskipakosäädintä ja hall yms.anturia. Jumiva keskipakoissäädin voisi oireilla noin. Mutta taitaa olla anturi kampiakselilla, sen ilmaraon ja johdon voisi tarkistaa.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Muistaakseni tuossa on YKK-tunnistin kytkinkopan päässä, jakajan sisältä löytyy pelkkä pyörijä.

Ja lisää muistaakseni-settiä: Minusta jakajan rungon ei kuuluisi pyöriä vaan istua vain yhteen asentoon, itse joskus irrotin öljypohjan ja samalla akselilla jakajan kanssa olevan öljypumpun kun olin onnistunut rähmäämään jakajan (ja pumpun) akselin hammaspyörän väärälle hampaalle kampiakseliin nähden.
- Epäkelpokeräilijä -

vanadoo
Viestit: 74
Liittynyt: 23 Syys 2004, 02:55

Viesti Kirjoittaja vanadoo »

Kirk:
Kuulemma olis alipainesäätäjä rikki?

Alipainesäädin on helppo tarkistaa.
Laita letkunpätkä jakajan alipaineensäätimen liittimeen ja imaise letkun toisesta päästä. Kierrosnopeuden pitäisi kasvaa.
Ellei näin tapahdu, kalvo on tod.näk entinen tai säätimen tanko irronnut säätimen sisältä, mutta ei se koko alipainesäädin mielestäni ole mitenkään välttämätön auton käynnin kannalta.
Ainakin 8v 33 Alfa käy yhtä hyvin/huonosti olkoonpa alipaineletku irti tai kiinni.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4862
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Missäs se alipainesäädin on? Eli jos jakaja on tyhjä niin sitä on turha pyöritellä, taitaa olla erillinen mokkula?
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Kirk
Viestit: 504
Liittynyt: 04 Syys 2007, 00:48
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kirk »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Muistaakseni tuossa on YKK-tunnistin kytkinkopan päässä, jakajan sisältä löytyy pelkkä pyörijä.
YKK-tunnistin? Tarkoitatko kierrostunnistinta (rpm-sensor) joka on vauhtipyörällä ja onko se sama asia kuin keskipakoissäädin? Sen johdon nappasin kokeeksi irti ja kone sammu laakista eli taitaa toimia. Vois tietysti tarkastaa siitä sen "välyksen", vaikka miksipä se olis siitä muuttunu.

Alfistipohjoosesta: Alipainesäädin on siinä jakajan vieressä pystyasennossa, kattelinkin että kumma kun ei näy säätimen ja jakajan välillä mitään yhteyskappaletta...

vanadoo: Eipä se käynti tosiaan juuri muutu, vaikka sen irrottais. Jos se ei kerran pyöritä jakajaa niin mitäs sitten?? Vai lähteekö sieltä piuha?
I do my loving in the winter.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

YKK=YläKuoloKohta eli tökkeli, joka kertoo moottorinohjausyksilölle että ykköspytyn mäntä on yläkuolokohdassaan. Voi kai sitä rpm-sensoriksikin sanoa, taitaa olla niitä harvoja antureita joka tuonikäisen Motronic-ohjatun koneen tappaa laakista.

Ei kai tuossa mitään erillisiä alipaine- tai keskipakosäätimiä ole? Mielestäni Motronic-purkki hanskaa sähköisesti koko sytytys- ja ruiskutusprosessin, eli tuollaisia mekaanisia vehkeitä ei tarvittaisi. Jos alipainesäädin koneesta löytyy niin se on kiinnitetty virranjakajan runkoon ja siitä menee letku imuputkistoon, 33 16v:ssä on kyllä bensanpaineensäädin joka on saman näköinen ja josta menee myös alipaineletku imuputkistoon mutta sitä ei ole kiinnitetty jakajaan vaan polttoaineputkiston jatkoksi.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4862
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Nähtävästi tämä? Jos ja kun tuo 16v saa sytkätiedon vauhtipyörältä ei jakajassa voi olla mitään säätöjä. Sen pyörähtäminen olisi ihan turhaa koska se ei vaikuttaisi mihinkään (kunnes sitä pyöritettäisiin niin paljon että kipinä menisi väärään pyttyyn, mutta ennakko ei muutu sen asentoa muuttamalla) Sytytystäkään ei voi eikä ole tarkoituskaan pystyä säätämään.
Millä mittasit ennakkoa? Todennäköisin on tietty strobopistooli ja 1.johtoon anturi. Huonot syttöjohdot, läpilyövä pyörrin ja virranjakajankansi aiheuttaa sitä että kipinä/osa siitä ohjautuu myös 1.pyttyyn (tai 1.sytkä jää välillä johtumatta,esim huonon puolanjohdon takia) jolloin se aiheuttaa valon vilkahtamisen 2,3 tai 4 sytytyksen kohdalla. Sehän aiheuttaisi valon hyppimistä. Toinen on puolan ensiövirran katkokset, puolahan varautuu ja iskee kipinän kun virta katkaistaan.
Voisit mitata:
1. puolalle tulevan jännitteen.
2. puola ja sytkäjohdot
3. tarkistaa/vaihtaa tulpat
4. vaihtaa pyörtimen ja jakajankannen (yleensä edullisia)
5. laittaa auto käyntiin pimeässä, hieman vesisumutusta ja katsoa onko läpilyöntejä
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ohjattiinkos tuossa puolaa maadoittamalla vai antamalla jännite? Mulla on muistikuva että omassa autossa olisi ollut huono maadoitus joka vaikutti mm. sytkän toimintaan, olikohan ihan suoraan puolan maajohdon nokassa olevan maadoituslenkin huono kontakti koriin.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Kirk
Viestit: 504
Liittynyt: 04 Syys 2007, 00:48
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kirk »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:Millä mittasit ennakkoa? Todennäköisin on tietty strobopistooli ja 1.johtoon anturi. Huonot syttöjohdot, läpilyövä pyörrin ja virranjakajankansi aiheuttaa sitä että kipinä/osa siitä ohjautuu myös 1.pyttyyn (tai 1.sytkä jää välillä johtumatta,esim huonon puolanjohdon takia) jolloin se aiheuttaa valon vilkahtamisen 2,3 tai 4 sytytyksen kohdalla. Sehän aiheuttaisi valon hyppimistä. Toinen on puolan ensiövirran katkokset, puolahan varautuu ja iskee kipinän kun virta katkaistaan.
Voisit mitata:
1. puolalle tulevan jännitteen.
2. puola ja sytkäjohdot
3. tarkistaa/vaihtaa tulpat
4. vaihtaa pyörtimen ja jakajankannen (yleensä edullisia)
5. laittaa auto käyntiin pimeässä, hieman vesisumutusta ja katsoa onko läpilyöntejä
Strobopistoolilla kattelin joo. Kaikki sytkäosat puolaa lukuunottamatta on jo vaihdettu. Ennen tätä yksi tulpanjohto löi läpi, mutta piuhojen vaihto ei vaikuttanut mitenkään... Jouduin ostaan Bougicordin yleismallin piuhat, koska mallikohtaset oli liian lyhyet. Mutta kyllä kai niidenkin pitäis ihan toimia, vai pitäiskö?

Rasvis: Puolan maadoitus ainakin näyttää täysin ehjältä. Ja alipainesäätimestä mielestäni puhutaan korjaamomanuaalissa (vacuum jotain) Ja siinähän on kaks saman näköstä mokkulaa vierekkäin, joista juuri se toinen on mielestäni bensapaineensäädin. Ainakin siitä lähtee molempiin suuntiin bensaletkut...
I do my loving in the winter.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Onhan se puolan maadoitus kunnossa myös korin päästä? Siellä niitä ongelmia taitaa yleensä tulla.

Bensanpaineensäätimessä on kaksi osaa, joista toiseen tulee alipaineletku eli kai sen nimi sitten on vacuum-jotain. En tiedä tarkkaan mitä niiden on tarkoitus tehdä, nostaako se toinen mokkula bensanpainetta silloin kun imusarjassa on reipas alipaine? Kuitenkin nuo näyttävät olevan tekemisissä toistensa kanssa, ei virranjakajan.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Kirk
Viestit: 504
Liittynyt: 04 Syys 2007, 00:48
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kirk »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Onhan se puolan maadoitus kunnossa myös korin päästä?
Siis nimenomaan korin päästä on kunnossa.
I do my loving in the winter.

quadrifoglio verde
Viestit: 223
Liittynyt: 13 Elo 2004, 04:22

Viesti Kirjoittaja quadrifoglio verde »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Onhan se puolan maadoitus kunnossa myös korin päästä? Siellä niitä ongelmia taitaa yleensä tulla.
Tämä voi olla tyhmä kysymys :oops: mutta vaikuttaako tuon puolan rungon maadoitus koriin millä tavoin auton ja/tai rundarin toimintaan?
Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:nostaako se toinen mokkula bensanpainetta silloin kun imusarjassa on reipas alipaine?
Näin muistaakseni ainakin 164:ssä, bensanpaine vaihteli n. 0,5 bar.
Viimeksi muokannut quadrifoglio verde, 12 Touko 2008, 13:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
mattijus
Viestit: 5259
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mattijus »

quadrifoglio verde kirjoitti:
Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:nostaako se toinen mokkula bensanpainetta silloin kun imusarjassa on reipas alipaine?
Näin muistaakseni ainakin 164:ssä, bensanpaine vaihteli n. 0,5 bar.
Yleensä ainakin nuo säätimet laskevat bensanpainetta alipaineen mukana.
Esim. 3bar säädin, imusarjassa 0.7bar alipaine (esim. tyhjäkäynti) => bensanpaine 2.3bar. Sitten lappu lattiassa kiihdytettäessä alipaine lähestyy nollaa => bensanpaine lähestyy 3bar.
VMP

quadrifoglio verde
Viestit: 223
Liittynyt: 13 Elo 2004, 04:22

Viesti Kirjoittaja quadrifoglio verde »

^ Voi hyvinkin olla noin päin, aikaa tuosta omasta bensanpaineen mittauksesta on jo tovi...

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

quadrifoglio verde kirjoitti:vaikuttaako tuon puolan rungon maadoitus koriin millä tavoin auton ja/tai rundarin toimintaan?
En usko että vaikuttaa. En nyt muista kumpaa napaa puolasta yleensä katkotaan, maita vai jänöä, mutta siitä katkottavasta navasta pruukataan ottaa se varvikellon signaali. Jos toisen navan olisi tarkoitus olla pysyvästi maissa niin sen kontaktin heikkous tuskin haittaisi mittarin toimintaa, signaali kun otettaisiin joka tapauksessa siitä toisesta maasta. Tietysti jos mittarin maadoitus olisi sen lisäksi peräisin samasta, huonosta pisteestä niin silloinhan se tekisi hallaa, mutta taitaa niitä maadoituspisteitä yleensä löytyä lähempääkin mittaristoa.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Kirk
Viestit: 504
Liittynyt: 04 Syys 2007, 00:48
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kirk »

Kerrotaas nyt, että tämä mystinen vika johtui siitä, että jakajan kansi oli väärin päin. Eli ne kolot ei ollu kohdakkain. Vaikutus käyntiin oli pienehkö, mutta kuitenkin sen huomasi.
I do my loving in the winter.

Vastaa Viestiin