Turboko? 156 vinkuu -> vesipumppu rikki

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Bstoned
Viestit: 224
Liittynyt: 14 Elo 2007, 14:20
Car(s): Jaguar XF 3.0D V6

ex:S-Type 2.7d V6, GT 2.0JTS, 156 2.5v6, liuta Opeleita, Celica ja BMW 316
Paikkakunta: Kuopio

Turboko? 156 vinkuu -> vesipumppu rikki

Viesti Kirjoittaja Bstoned »

Mikähän liene vaivana, kun 2.5 vapari vinkuu 3000rpm jälkeen kuin vanha 80-lukunen turbo? Mahtaakohan olla laturi menossa vaiko jotain "halvempaa"... :(
Meteant, dum obient.
(pelätkööt, kunhan tottelevat.)

Avatar
Tekijä
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Syys 2006, 08:44
Paikkakunta: Haaga / Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tekijä »

Ota laturin hihna pois paikaltaan ja kuuntele onko ääni sama. Näin saat poissuljettua ainakin muutaman vaihtoehdon...

XXL
Viestit: 149
Liittynyt: 09 Loka 2003, 01:51
Car(s): 3x156 V6
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja XXL »

Voisin veikata vesipumppua, jos ei kuulu mitään pienillä kierroksilla.
Ihan omasta kokemuksesta vaan...
Kesyttämätön Karhu – lajinsa vahvin.

Avatar
eltsu
Viestit: 576
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 02:33
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja eltsu »

Jos kyseessä on viimeisiä vetävä laturi, niin sen huomaa usein myös siitä että laturin ääni muuttuu "reilusti" kun pistää pitkät päälle, puhaltimen täysille, takalasin lämppärin päälle, persgrillit... jne
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Ja jos ääni taas tulee vesipumpusta, se johtunee halki olevasta juoksupyörästä. Tämä taas oireilee niin, että flekti huutaa lähes koko ajan ja lämmöt pyrkii muutenkin nousemaan.

Avatar
Bstoned
Viestit: 224
Liittynyt: 14 Elo 2007, 14:20
Car(s): Jaguar XF 3.0D V6

ex:S-Type 2.7d V6, GT 2.0JTS, 156 2.5v6, liuta Opeleita, Celica ja BMW 316
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Bstoned »

KJS kirjoitti:Ja jos ääni taas tulee vesipumpusta, se johtunee halki olevasta juoksupyörästä. Tämä taas oireilee niin, että flekti huutaa lähes koko ajan ja lämmöt pyrkii muutenkin nousemaan.
Millos mun autolla ajoit ku noin tarkkaan tiesit? :-D Perskele... se oli siis se "halpa" vika kuitenki....
Meteant, dum obient.
(pelätkööt, kunhan tottelevat.)

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4140
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Ilmastointihan huudattaa flektiä lähes koko ajan, eli sammuta se. Tietty jos lämmöt pyrkii nousemaan paikallaan seistessä...
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
Bstoned
Viestit: 224
Liittynyt: 14 Elo 2007, 14:20
Car(s): Jaguar XF 3.0D V6

ex:S-Type 2.7d V6, GT 2.0JTS, 156 2.5v6, liuta Opeleita, Celica ja BMW 316
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Bstoned »

Ilmastoinnin oon pitäny poissa päältä kun sekin pitäs huollattaa.

Sen verran valkeni kun paikallisella gurulla käytin ja tutkailin kuittia jakopäänhihnan vaihdosta, että syynä ääneen on todennäköisesti vesipumppu, jota ei ollut vaihdettu jakopään vaihdon yhteydessä.
Oireena siis tuo vinkuminen 3000 jälkeen ja lämpöjen nousu sekä jatkuva flektin käynti.

Huoltoon varattu aika ens viikolle. Tulokset paljastetaan sen jälkeen.
Meteant, dum obient.
(pelätkööt, kunhan tottelevat.)

Avatar
Laba
Viestit: 377
Liittynyt: 14 Elo 2005, 14:16
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Laba »

Paljonkos km on taulussa? Mulla levisi vesipumppu jossain 160tkm jälkeen samoin oirein.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Minä olen edelleen sitä mieltä, että pumppu on niin halpa, että vaihtamatta jättäminen on Wincapita-sijoitukseen verrattavaa riskienhallintaa.

Avatar
Bstoned
Viestit: 224
Liittynyt: 14 Elo 2007, 14:20
Car(s): Jaguar XF 3.0D V6

ex:S-Type 2.7d V6, GT 2.0JTS, 156 2.5v6, liuta Opeleita, Celica ja BMW 316
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Bstoned »

Kilsoja on kertynyt se 192tkm. Ihmetyttää tosiaan etteivät sitä vaihtaneet. Nyt saavat sitten takuuseen hoitaa sen jälkikäteen. Siinä on silloin päivä hyvin vietetty. :-D
Meteant, dum obient.
(pelätkööt, kunhan tottelevat.)

Avatar
silverine
Viestit: 2465
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

Bstoned kirjoitti:Kilsoja on kertynyt se 192tkm. Ihmetyttää tosiaan etteivät sitä vaihtaneet. Nyt saavat sitten takuuseen hoitaa sen jälkikäteen. Siinä on silloin päivä hyvin vietetty. :-D
Ovatko nämä Bstoned:in ja Laban keissit nyt sitten
ennakkotapauksia vesipumpun suhteen...eli 160tkm
jälkeen voi ruveta odottelemaan..? Muukkonen oli
joskus sitä mieltä että on turha vaihtaa ennen 200tkm,
samansuuntaista kuului Carpojilta...seuraava jakopään
remppa odottaa 40-50tkm päässä 190tkm:ssä. Eiku
sormet ristiin. :silent:
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
Bstoned
Viestit: 224
Liittynyt: 14 Elo 2007, 14:20
Car(s): Jaguar XF 3.0D V6

ex:S-Type 2.7d V6, GT 2.0JTS, 156 2.5v6, liuta Opeleita, Celica ja BMW 316
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Bstoned »

No sen verran kannattaa kyllä sijoittaa että sen pumpun vaihtaa hihnanvaihdon yhteydessä.

Mulla oireet vaan pahentuu. Aamulla liikkeelle lähtiessä kuului kilahdus ja vinkuminen alkaa jo 2000rpm jälkeen. :(

Sinne jäi Alfa työpaikan halliin ja hain naapurifirmasta C5:sen "koeajoon" :shock:
Ajokokemus on vähintäänkin...hmmm... mielenkiintoinen. :crazyeyes:
Meteant, dum obient.
(pelätkööt, kunhan tottelevat.)

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Eikös se muovinen juoksupyöräkin korvattu jossain vaiheessa metallisella?

Avatar
Bstoned
Viestit: 224
Liittynyt: 14 Elo 2007, 14:20
Car(s): Jaguar XF 3.0D V6

ex:S-Type 2.7d V6, GT 2.0JTS, 156 2.5v6, liuta Opeleita, Celica ja BMW 316
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Bstoned »

No niin, päivitystä tähänkin. Nyt on auto huollettu ja korjattu. Todellakin vinkumisen syy oli hajonneessa vesipumpussa. Vesipumpun ratas oli haljennut ja pyöri holtittomasti akselin ympärillä. Kuulemma kansiremppa oli todella lähellä. 8)

Hintakin oli "maltillinen" 510€ josta pumppu oli 109€.
Suosittelen todellakin vaihtamaan pumpun jakopäänhihnan vaihdon yhteydessä. :-D
Meteant, dum obient.
(pelätkööt, kunhan tottelevat.)

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antieko »

silverine kirjoitti:
Bstoned kirjoitti:Kilsoja on kertynyt se 192tkm. Ihmetyttää tosiaan etteivät sitä vaihtaneet. Nyt saavat sitten takuuseen hoitaa sen jälkikäteen. Siinä on silloin päivä hyvin vietetty. :-D
Ovatko nämä Bstoned:in ja Laban keissit nyt sitten
ennakkotapauksia vesipumpun suhteen...eli 160tkm
jälkeen voi ruveta odottelemaan..? Muukkonen oli
joskus sitä mieltä että on turha vaihtaa ennen 200tkm,
samansuuntaista kuului Carpojilta...seuraava jakopään
remppa odottaa 40-50tkm päässä 190tkm:ssä. Eiku
sormet ristiin. :silent:
Pyynnöstäni vaihdettiin vesipumppu 150t kohdalla jakopäärempan yhteydessä. Muovinen siipipyörä oli haljennut akseloinnistaan!
Tilalle laitatin metallisella siipipyörällä varustetun.
Joten se 200t. taitaa olla utopiaa.

Pepperoni
Viestit: 925
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super -19
Fiat Tipo Cross -21
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Olen aikojen saatossa muodostanut itselleni käsityksen että pumpun vaihto joka toisella hihnanvaihdolla ei ole liioittelua, ja tämäkin ketju tuntuu tukevan ajatusta. Hieman yllättävää että nuo kokeneet Alfapajat antavat viestiä 200 tkm:sta.

nonno
Viestit: 59
Liittynyt: 02 Kesä 2006, 14:14
Car(s): AR 156 2.0TS -98(ex), AR GT 2.0 JTS -06(ex)
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja nonno »

Omassani vaihdettiin vesipumppu 147 000 kilometrin kohdalla hihnanvaihdon yhteydessä. Pumppu vaikutti siinä vaiheessa vielä aivan hyvältä, mutta tuli joka tapauksessa vaihdettua. Taisi olla aiheellistakin tämän ketjun perusteella.

Kyseessä oli kolmas hihnanvaihto tuohon koneeseen.

Avatar
mattijus
Viestit: 5259
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Pepperoni kirjoitti:Olen aikojen saatossa muodostanut itselleni käsityksen että pumpun vaihto joka toisella hihnanvaihdolla ei ole liioittelua, ja tämäkin ketju tuntuu tukevan ajatusta. Hieman yllättävää että nuo kokeneet Alfapajat antavat viestiä 200 tkm:sta.
nonno kirjoitti:Omassani vaihdettiin vesipumppu 147 000 kilometrin kohdalla hihnanvaihdon yhteydessä. Pumppu vaikutti siinä vaiheessa vielä aivan hyvältä, mutta tuli joka tapauksessa vaihdettua. Taisi olla aiheellistakin tämän ketjun perusteella.

Kyseessä oli kolmas hihnanvaihto tuohon koneeseen.
TS moottorin vesipumppu on erilainen, kuin V6 moottorin. TS:n vesipumppu kestänee sinne 180tkm hihnanvaihtoon.
VMP

Avatar
Pepee
Viestit: 194
Liittynyt: 29 Loka 2006, 19:52
Car(s): Nykyinen: Giulietta 2.0 jtdm.-.Ex: 156 2.5 v6 -99, ex 156 2.5 v6 -99, ex 156 2.0 jts -04, ex: 159 2,4 jtdm 2008
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Pepee »

voi perse .. onkohan sitä itselläkin pumpun vaihto edessä.. sellainen vinkuva suhahdus sieltä kuuluu ku kaasua polkasee ?!? :? muutenkin ollu harmia tässä kovasti tuosta autosta kun yksi vatipää tuossa pari viikkoa takaperin pyyhkäsi kylkeen ja nyt men koko kylki uusiksi ja muuta mukavaa.. :lol:

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

[/quote]
TS moottorin vesipumppu on erilainen, kuin V6 moottorin. TS:n vesipumppu kestänee sinne 180tkm hihnanvaihtoon.[/quote]

Mulla hajos 156sesta (2.0 TS) ainakin 117 tkm:n kohdalla. Muovinen juoksupyörä halkes ja jäin välille (pari päivää ennen lopullista hajoamista vihelsi eli tais olla jo halki, mutta pyöri vielä jotenkin. Tarvikepumpussa (Bugatti) oli sitten metallinen juoksupyörä. Sitä juoksupyörän halkeamista lukkunottamatta pumppu oli ihan hyvä - laakerit lähinnä.
MP

Avatar
piesuli
Viestit: 504
Liittynyt: 10 Loka 2006, 09:01
Paikkakunta: Hämeenkoski

Viesti Kirjoittaja piesuli »

sen vesipumpun saa alle 100 eekkeriin niin kannataa kyl vaihtaa hihnan vaihdos. itsellä kävi samoin kun ketjun aloittaneella vaihdoin sinne sit 20tkm hihnan vaihdon jälkeen vesipumpun jossa metallinen pyörä no se kesti sellasen 20tkm nyt pitäs vaihtaa taas kunhan kestäs ees 5tkm... vois uhrautua taas hihnan vaihtoon..

Vastaa Viestiin