75 TS imusarja 75 turboon.

Alfoista

Valvoja: Moderators

gYdEbUh
Viestit: 2528
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

75 TS imusarja 75 turboon.

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Jees eli tuon tekniikan vaihdon tekniikan vaihto alkuperäiseen (mietippä sitä) alkaa olemaan aika himokkaassa vaiheessa kun alkaa olemaan 10kk siitä kun homma alkoi hitaasti rullaamaan eli kansi lähti irti, ja nyt on jo venttiilikoppa takaisin kohdillaan mutta oheishilpe asentamatta. Niin ajattelin tuoda tämän asian yleisesti esille ja kokotilanteen laitan sitten tuonne projekti osioon. Eli kun turbon kaasuläppä anturi kannattaa ilmeisesti jättää autoon eli asettaa TS:n imuun, mutta kalikat ovat hyvinkin erilaisia. Asentaminen ei sinänsä ole mahdoton homma. Tein alumiinista aluslevyn mihin akselin reikä plus 4 pultin reikää. Näin saadaan osa paikalleen mutta.. TS:n anturissa on kiertyvä akseliholkki ja turbossa kiinteä. Molempiin tulee silti kolme piuhaa ja turbon on mitättömän pienti kappale missä on tosiaan kiinteä keskiö mutta sen ympärillä pyörii pari pientä sivuakselia eli uloketta turbon imusarjassa. Eli ilmeisesti TS:n akseliin täytyy asentaa nuo 'levikkeet'. Nyt päästään hämmästelyni aiheiseen Eli molemmissa on ihme kyllä sama noin 80 asteen kääntymä, mutta ottaako tuo turbon anturi tiedon tosiaan muovin läpi noista tapeista? Kun TS:ssä on halkaistu akseli niin voiko se antaa häiriötä anturille? E: Sain paketin tältä osin kasaan! Kun porasin kaksi reikää potikan reunoille että sain sen paikoilleen :shock: ei nääs ole muuta mahdollisuutta, niin keskiö rupesi pyörimään, mikä käy järkeen. Se ettei se pyörinyt aiemmin ei käy järkeen. Tuntuu kuin se olisi jumiutunut seisonnassa, mikä kertoisi miksei auto ole antanut ottaa kierroksia! Onkohan mahdollista?
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

gYdEbUh
Viestit: 2528
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Auton käynnistys tapahtuu tässä tänään tai huomenissa. Otetaas tässä jo valmiiksi pari imusatsiin liittyvää seikkaa esille. Turbossa on joku turha kolmiliitin anturi mikä näyttäisi reagoivan vain kun kaasua raotetaan tai se sammutetaan kokonaan. Sen funktio ei kiinnosta mutta tykkääköhän turbon ohjainyksikkö pahaa tämän puuttumisesta? Sitten on ahtojäähdyttimessä yhdellä liittimellä oleva mysteerianturi. Noh sama juttu kun edellisessä mutta eipäkai vaivaisen yhden piuhan takia tule ongelmia :mrgreen: Sitten on vielä täysin erimallinen mutta samanmerkkinen ja ikäinen tyhjäkäyntimootori joka on nyt siis TS mallia. Väkertämisellä saa sentään turbon tyhjäkäynti motin sovellettua tarvittaessa. Näihin seikkoihin tulee vähän osviittaa kun auton saa kohta tulille mutta myös yhteistä pohdintaa saa harrastaa :)
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11248
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Kaasuläpällä on muistaakseni auki- ja tyhjäkäyntiasennon rajakytkimet. Tuo ei varmaan käy tyhjää ollenkaan jos kytkimet jättää veks.

Coolerissa taitaapi olla ahtopainetta mittaava tökkeli joka muistaakseni säätää sytkäennakkoa.

...eli varmaksi en tiedä/muista taas yhtään mitään :roll:
- Epäkelpokeräilijä -

gYdEbUh
Viestit: 2528
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Sanoisin itse tällä hetkellä että tuo yhden piuhan ahto-anturi on ahtomittarin anturi. Mistä muualta se ottaisi puhkunsa? Tuo TS:n tyhjäkäyntimoottori on parempi kun turbon, eli veikkaan sen kompensoivan tuon 'naurettavan' anturin puutteen. Tänään auto ehkä tulille. Täytyy vain odotettua enemmän saksia auton moottoritilan peltiä pois tieltä että downpipe/alkuputki mahtuu lähtemään. Ei, tämä ei johdu niiden suuruudesta vaan turbon n.3cm alemmasta lähdöstä. Sähköt kytkin eilen ja sain helpolla vaivalla jokaikisen katsastussähkön pelaamaan :-D Vasen pitkä lähti toimimaan ikäänkuin itsestään. Niinkuin kunnollisten Alfojen/Lancioiden sähköjen pitääkin 8)
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4882
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Eikös T.S:sä ole anturi joka antaa:
1.Kaasua ei paineta lainkaan (mikrokytkin)
2.Kaasu pohjassa (mikrokytkin)

Turbossa taas taitaa olla:
1.Potikka joka antaa kokoajan tietoa.
2.Erillinen mikrokytkin joka antaa tyhjäkäynti käskyn
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

gYdEbUh
Viestit: 2528
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:Eikös T.S:sä ole anturi joka antaa:
1.Kaasua ei paineta lainkaan (mikrokytkin)
2.Kaasu pohjassa (mikrokytkin)

Turbossa taas taitaa olla:
1.Potikka joka antaa kokoajan tietoa.
2.Erillinen mikrokytkin joka antaa tyhjäkäynti käskyn
TS:n imusarjassa ei näyttäisi olevan kun paremman oloiset kaasuläppä-anturi sekä siis parempi tyhjäkäynti motti. (suurempi eli enemmän tehoa antava) Vaihdoin tuon turbon alkuperäisen kaasuläppä anturin ja ajattelen nyt joskos tuo parempi tyhjäkäynti motti korvaisi tuon turbon tyhjäkäynti kytkimen. Koitan tässä selvittää että mitäs rävellystä muut konvertion tehneet on laittaneet. Viimeistään maanantaina, toivottavasti tänään, lyön vehkeen tulille näillä asetuksilla, ja projektikuvat tulee osioonsa.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11248
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:Eikös T.S:sä ole anturi joka antaa:
1.Kaasua ei paineta lainkaan (mikrokytkin)
2.Kaasu pohjassa (mikrokytkin)

Turbossa taas taitaa olla:
1.Potikka joka antaa kokoajan tietoa.
2.Erillinen mikrokytkin joka antaa tyhjäkäynti käskyn
Joo noin se taisikin olla.
gYdEbUh kirjoitti:Sanoisin itse tällä hetkellä että tuo yhden piuhan ahto-anturi on ahtomittarin anturi. Mistä muualta se ottaisi puhkunsa?
Jos en taas ihan höpöjä muista niin Turbon alkuperäinen mittari ei ole sähköinen vaan sille tulee letku coolerin kyljestä. Eikös siinä kennon tulipellin puoleisessa päädyssä ollut sellainen pieni, pissapojan letkun kaliiperia oleva letkulähtö?

Moottorinohjausta varten pitäisi kyllä ahtopaineentunnistuskin olla, se samoin kuin nakutuksentunnistinkin ohjaa tarpeen mukaan syttyä myöhemmälle. Ahtopainetta sähköisellä ohjauksella pudottavaa kikkaletta tuossa taas ei ole.
gYdEbUh kirjoitti:Vaihdoin tuon turbon alkuperäisen kaasuläppä anturin ja ajattelen nyt joskos tuo parempi tyhjäkäynti motti korvaisi tuon turbon tyhjäkäynti kytkimen.
Jos kaasuläpän tyhjäkäyntikytkintä ei ole, moottorinohjaus ei ymmärrä ylläpitää tyhjäkäyntiä eli ohjata sitä lisäilmaluistia.

En toisaalta usko että vakiolle moottorinohjaukselle joku toisentyyppinen lisäilmaluisti voisi olla parempi kuin alkuperäinen, nehän on suunniteltu toimimaan kimppaan. Se on sitten eri juttu jos kärryyn päivittää toisentyyppistä älliä.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4882
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Ompas ne vuodet omaa muistiin vaikuttanut mutta muistelisin että mittaristoa remontoidessa ei tarvinnut letkua irroittaa, eli letku ei ainakaan sinne asti tulisi.
Muistin virkistämiseksi otin scannauksia. Pahoittelen jälleen laatua.
Tuossa on se kaksi kurkkuinen versio. Keskikuvassa on mikrokytkin ja se potikka. Kirja ollut minulla vuosia mutta nyt vasta huomion että kirja antaa myös yksi kurkkuisen version.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

gYdEbUh
Viestit: 2528
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

No katos hitto että oikein yksikurkkustakin.. Kiitosta molemmille. Minulla ei tosiaan ole tuota rasviksen puhumaa letkua tai mitään muutakaan tämän yhden anturin lisäksi paitsi bensan paineletku.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Ei siinä mene letkua mittarille. Coolerin päässä oleva anturi on sähköinen.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4882
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Lisäsin loputkin sähkökaavat. Lisäksi sen komponenttiselitys osion. 15 vuotta sitten innostuin sen "suomentamaan", käsialani on ala-arvoista, paperi on repeillyt ja sisältänee epäselviä tai virheellisiä suomennoksi mutta on mukana jo historiallisen arvonsa takia. :-D
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

gYdEbUh
Viestit: 2528
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Nimimerkki 155TS antoi todella hyvää informaatiota aiheesta: Ei mulla ole sen sarjan mukana siiretty oikeastaan mitään. Tyhjäkäyntimoottorin reikään on kierretty T-haara josta lähtee letku turbon kylmäkäynnistysventiilille ja toisessa päässä on musta iso paineanturi. Tyhjäkäynnin sääto tapahtuu pienellä venttiilillä kaasuläpän ohi. Eli kaasuläpälle tulevassa ahtoputkessa on 5mm letkulle lähtö. Siitä menee letku pienen käsin säädettävän venttiilin kautta imusarjan alipainelähtöön. Letkun ei tarvi olla mitään isoa. itsellä on juuri 4-5mm letkua ja sillä kone käy lämpimänä ventiili täysin auki noin 1000rpm/min. Kylmänä turbon oma ventiili nostaa kierrokset n.1300rpm/min. ...Liian hyvää informaatiota. Kiinnostus katkesi selvittämään yllä olevia asioita ja länttäsin tuon turbon tunnistimen TS:n imusarjaan. Kiitos ja anteeksi :-D
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

gYdEbUh
Viestit: 2528
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Noh jatketaanpas tarinointia vielä tähän. Eilen illalla koitin ajokkia käyntiin. Pyöritti mutta ei luvannut :mrgreen: Miinus oli ilmeisesti liian heikko. Sitten noteerasin ettei kakkos sylinteri saa bensaa.. Ajattelin kyllä että voisihan nuo 10kk seisseet ikusen vanhat suuttimet pesetyttää mutta enpä sitten niin tehnyt. Sitten ilmeisesti minulla oli kolmos ja nelos sylintereiden sytkät väärinpäin. Luonnollisesti koska niihin olin koskenut.. Näillä eväillä auto rupesi jopa lupailemaan mahdollista käyntiä.
Onhan tämä taas mukavaa, kun jos työllekin laskee jotain korvausta niin tässä rupeaa olemaan monen tonnin 'keväthuolto' tehtynä ja tuloksena ettei auto enää toimi
:lol:
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

gYdEbUh
Viestit: 2528
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Minulla siis puuttuu vielä MAP anturi, johon minulla menee vain yksi johto, jossain mallissa ehkä kaksi. En ole löytänyt mitään liitintä tuohon anturiin joten tietoa johdon/ johtojen väristä ja lähtöpaikasta kiitollisena kuulisin.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11248
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Siis moottorinohjaukselle tietoa antavaa MAPpiako tarkoitat? Ainakin broidin autossa on läppätyyppinen ilmamäärämittari, ei MAPpia.
- Epäkelpokeräilijä -

gYdEbUh
Viestit: 2528
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Siis vakio imusarjan/coolerin kulmassa oleva anturi. Eräs luotettava taho kutsui sitä MAP anturiksi ellen kuullut väärin.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11248
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Jos ja kun ahtopainemittari on sähköinen niin sehän tarvitsee (MAP-)anturin. Moottorinohjaukselle taas on läppämallin ilmamäärämittari, ylemmässä kuvassa numero 7.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5377
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti: Moottorinohjausta varten pitäisi kyllä ahtopaineentunnistuskin olla, se samoin kuin nakutuksentunnistinkin ohjaa tarpeen mukaan syttyä myöhemmälle. Ahtopainetta sähköisellä ohjauksella pudottavaa kikkaletta tuossa taas ei ole.
Olisko tuossa mitään sen kummempaa paineentunnistusta kuitenkaan? Yritin tuossa hollanninkielistä 75 turbon manuaalia selata ja en mitään siihen viittaavaa löytänyt :?

Tuon sähköisen ahtopaineenohjauskikkulan taasen löysin manuskasta, maakohtaisia eroja? :roll: Tuo tosin nostaa painetta "bleedaamalla".
Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Jos ja kun ahtopainemittari on sähköinen niin sehän tarvitsee (MAP-)anturin. Moottorinohjaukselle taas on läppämallin ilmamäärämittari, ylemmässä kuvassa numero 7.
Jeps, juuri näin. Harvemmin taitaa olla MAFfin/VAFfin ja kaasuläppäpotikan seurana vielä mappianturi, edes turbovehkeessä.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4882
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Sähkökaavasta olen kääntänyt L21:sen ahtopainetunnistimeksi ja siitä menee johto ruiskunohjaimelle. Se on kaavassa alhaalla keskellä, heti noiden neljän identtisen tunnistimen oikealla puolella.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

gYdEbUh
Viestit: 2528
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:Sähkökaavasta olen kääntänyt L21:sen ahtopainetunnistimeksi ja siitä menee johto ruiskunohjaimelle. Se on kaavassa alhaalla keskellä, heti noiden neljän identtisen tunnistimen oikealla puolella.
Vaikuttaa oikealta setiltä, mutta mulla menee tuolle anturille vain yksi johto tuon kaavan kahden sijaan.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11248
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Tuherruksistani päätellen olen ihan vaan vähän sekaisin :oops: Niin on siinä siis ilmamäärämittari, mutta sen lisäksi näyttäisi tosiaan olevan myös MAP. Jotenkin tuntuu kyllä kummalliselta tuollainen tuplavarustus.

Omat turbon sähkökuvat selityksineen on tallilla mutta niitä joskus Garretin kanssa ihmeteltiin ja päädyttiin siihen johtopäätökseen että ainakaan niissä kuvissa esitetyssä versiossa ei pitäisi olla mitään erillistä ahtopainetta säätävää mutikkaa, ilmeisesti nakutusta on tarkoitus torjua vain sytkäennakkoa muuttamalla.

Parempi etten huutele enempää tyhmyyksiä ainakaan tähän ketjuun...
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
mattijus
Viestit: 5265
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Kalukylä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Tietämättä asiasta yhtään mitään, voiko tuo olla joku ylipainevahti, joka katkaisee suuttimien ohjauksen raja-arvon ylittyessä?
VMP

Avatar
-HH-
Viestit: 660
Liittynyt: 01 Elo 2006, 17:47
Paikkakunta: Nuovo capitale

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Mikä sytkäjärjestelmä turbossa on? Sytkähän vaatii sen MAP-tiedon, ei tollanen ilmamäärämittarilla oleva ruisku. Ja yleensä nuo "ylipaineanturit" katkaisee kipinän tulon.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4882
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Jos tuota Scuderian periaatetta noudattaisi niin ei tässä kenenkään kannattaisi kirjoitella, eikös nämä teoriakeskustelut ole parhaita. Heti kunnon riitelyn jälkeen.
Mutta anturi tosiaan tuo meneekin sytkäohjaukseen. Ainakin tuosta boxista menee johdot virranjakajalle. Ja toisesta boxista johdot kulkee suuttimille. Reissussa joten en pääse kirjasta katsomaan vaan olen itsekkin noiden surkeiden scannauksien varassa.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
E.L.
Viestit: 150
Liittynyt: 31 Joulu 2004, 13:15
Car(s): 155 Q4, 75 1.8T
Paikkakunta: Karjaa

Viesti Kirjoittaja E.L. »

Englanninkielisessä korjaamomanuaalissa tuo L21 on pierburg venttiili ja siihen menee kaksinapainen johto. Tuo yhdellä johdolla oleva anturi on ilmeisesti vain mittaria varten kuten muutkin täällä ovat väittäneet. Kuitenkin itseäni ihmetyttää että auto tuntuu kulkevan paremmin silloin kun johto mittarin anturille on kiinni. Mulla ei nimittäin tuo johto meinaa pysyä anturin perässä kiinni.
Englanninkielisen korjaamomanuaalin lopussa on kaikki sähköosat lueteltu, siellä on muutamia ahtopaineen mittaamiseen viittaavia antureita mainittu, mutta kaavioista en onnistunut ainakaan 1.8 turbon kohdalta löytämään muuta kuin mittarin anturin. Liekö ollut jossain vaiheessa tarkoitus olla enemmänkin antureita, mutta on sitten jäänyt pois? Lisäksi korjaamo ohjeessa on kaikista muista 75 malleista kuva konehuoneen sähköistä missä mikäkin liitin ja anturi on mutta turbolle sitä ei ole.. varmaa kuitenkin on, että jos coolerin reunassa olevan anturin johto on irti, ahtomittari ei toimi.

gYdEbUh
Viestit: 2528
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

^ Hienova. Millä tavalla auto tuntuu käyvän huonommin? itsellä alkaa paukkumaan korkeilla kierroksilla, mutta se nyt voi johtua monista asioista. Mittasin tänään kaasuläppä-anturin ja nousu on tasaista mutta nollan lähelle se ei mene. Jos joku tietää tarkat arvot niin kitos. Tosiaan jos tuo yksi piuha menee mittarille niin se ei voi muuhun vaikuttaa ellei siitä johdosta ole rosvottu virtaa jo tehtaalta muuallekin. Tämän voisi varmaan joku tarkistaa. Eräs luotettava taho tosiaan luuli tuota anturia MAP, tai vastaavaksi pakolliseksi anturiksi, mikä tuntuu juuri tällä hetkellä aika humoristiselta koska sain aika halventavan katseen sitä kysyessäni : P Kiitosta kaikille kiinnostuksesta. Asentelen kohta neljännen bensapaineensäätimen paikoilleen joka kuulemma on tosi hyvä ellei ole paskana.. Ainakin on tehdasuusi.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Otsosmi
Viestit: 754
Liittynyt: 04 Touko 2006, 08:18
Car(s): GTV V6 TB
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Otsosmi »

^Mihin kohti meinasit sen mittarin iskeä?

Elä hyvä mies ajele sillä autolla ennen, kuin saat käymään kunnolla. :wink: Sydäntä ihan särki kuunnella sitä pauketta Alastarolla. Paljon sulla oli ahtopaineita?
The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter.

gYdEbUh
Viestit: 2528
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Otsosmi kirjoitti:^Mihin kohti meinasit sen mittarin iskeä?

Elä hyvä mies ajele sillä autolla ennen, kuin saat käymään kunnolla. :wink: Sydäntä ihan särki kuunnella sitä pauketta Alastarolla. Paljon sulla oli ahtopaineita?
Mittari on jo keskellä ylhäällä minkä viereen tulee seosmittari. Tykkään paikasta ja se on näkyvä. En tiedä ahtoja kun mittarista oli valo pimeänä : ) Ei ne tainnut koskaan yli kilon mennä. Pauke tuntui alkavan noin 0.5 barista eikä tullut juurikaan vedäteltyä. Eiköhän tuo vika tule korjattua ennen ahvenistoa.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
jknracing
Viestit: 3075
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 7 x 156 V6, Seiskafemmoja, 159
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jknracing »

mattijus kirjoitti:Tietämättä asiasta yhtään mitään, voiko tuo olla joku ylipainevahti, joka katkaisee suuttimien ohjauksen raja-arvon ylittyessä?
Niin ja voisko tuo ylipainevahti aiheuttaa "paukkumista". Turbo Uno rytää ja paukkuu ainakin niin pirusti jos se yksi väärä piuha on kiinni.
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

gYdEbUh
Viestit: 2528
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

tehdasuudenuuden bensapaineensäätimen ja pienen säädön jälkeen alkoi tehua vihdoin löytyä! Säädöt ei vielä tosin ole kohdillaan eikä kerpeleen ahtomittarin valo pala millään. Tyhjäkäynti on mittarin mukaan 1500rpm eikä ole merkitystä irroitanko tyhjäkäynti-anturin tai moottorin johdot. Tyhjäkäynti ei laske :lol: Kai jollain saa tyhjäkäyntiä tiputettua 500 kiekkaa? ILMIn säätöä vähän käänsin muttei mitään vaikutusta. Täytyy koittaa kääntää reippaammin mutta tuskin jeesaa.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
E.L.
Viestit: 150
Liittynyt: 31 Joulu 2004, 13:15
Car(s): 155 Q4, 75 1.8T
Paikkakunta: Karjaa

Viesti Kirjoittaja E.L. »

Jaa-a, vaikea sanoa kun sun albumissa olevassa kuvassa on uuden mallinen tyhjäkäyntisäädin. Turbon alkuperäinen säädinhän nostaa kierroksia vain kylmäkäynnistyksessä. Katso onko kaasuläpässä jotain säätöruuvia, jolla säädetään kaasuläpän ohi virtaavan ilman määrää tai kaasuläpän asentoa, ilmamäärämittarista ei tyhjäkäyntiä voi säätää. Jostain sulla kuitenkin virtaa ilmaa imusarjaan jos kierrokset on liian korkeat, puuttuuko joku alipaineletku imusarjasta?

gYdEbUh
Viestit: 2528
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

E.L. kirjoitti:Turbon alkuperäinen säädinhän nostaa kierroksia vain kylmäkäynnistyksessä. Katso onko kaasuläpässä jotain säätöruuvia, jolla säädetään kaasuläpän ohi virtaavan ilman määrää tai kaasuläpän asentoa, ilmamäärämittarista ei tyhjäkäyntiä voi säätää. Jostain sulla kuitenkin virtaa ilmaa imusarjaan jos kierrokset on liian korkeat, puuttuuko joku alipaineletku imusarjasta?
TS:ssä säädetään tyhjäkäyntiä ILMI:stä. Autoni tyhjäkäynti on kylmänä hyvä ja lämpinä liian kova eli ihankuin ryyppy jäisi päälle, mutta tässä mun virityksessä se ei vielä sano mitään :) Kaasuläpän asentotunnistimen mittasin eikä sen resistanssit lähde ainakaan liikkeelle lähelläkään nollaa. Jos joku viitsii mitata tuon osan resistanssikäyrän huolella niin saa kaahata pari kierrosta tällä autolla Ahvenistolla viikon päästä. Mittaus onnistuu parhaiten kun teippaa liittimen paikoilleen ja teippaa mittarin teriin naaras liittimet.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5377
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

gYdEbUh kirjoitti:TS:ssä säädetään tyhjäkäyntiä ILMI:stä. Autoni tyhjäkäynti on kylmänä hyvä ja lämpinä liian kova eli ihankuin ryyppy jäisi päälle, mutta tässä mun virityksessä se ei vielä sano mitään :)
Ei säädetä. kaasuläpällä on sinetöity ruuvi ainakin tuossa minun TS:ssä niinkuin E.L jo kirjoitti. Mutta ei sen pitäisi noin paljon olla pielessä jos siihen ei kukaan ole koskenut vaikka onkin eri koneessa kun alunperin. Ilmavuodolle ääni täältäkin.

Saat toki siitä ilmamäärämittariltakin pienennettyä tyhjäkäyntiä kun laitat seoksen niin perseelleen että se ei vaan jaksa käydä.

Edit: Onko muuten varma että tuo TS:n tyhjäkäyntisäädin tulee edes toimimaan tuon moottoriohjauksen kanssa? Sehän on sitä tyyppiä käsitääkseni että on auki jonkin verran kunnes ECU antaa vähän jännitettä ja sulkee sen. Sitten kun se antaa lisää jännitettä niin tyhjäkäynti taas kohoaa kun luistissa tulee reikä taas kohdalle.

Eli: 0v=iso tyhjäkäynti, 3v-5v=normaali tyhjäkäynti, 5v-12v=taas iso tyhjäkäynti. Jotain tuota luokkaa...
Ihan täysin omia oletuksia nämä, havaitsin vain kun virittelin tuota säädintä megasquirtin kanssa pelaamaan.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11248
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

^ Noin se minustakin menee mutta en lähtenyt huutelemaan ilman varmuutta asiasta.

Käsittääkseni ilmamäärämittarin ruuvilla on tarkoitus kalibroida nimenomaan ilmamäärämittari, eli tietty ilmavirta vastaamaan tiettyä resistanssia liittimen navoissa.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
kterkkila
Viestit: 2387
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

TS:n säädintä ohjataan pulssisuhteella, joka saattaa yleismittarissa näkyä juurikin tuollaisina keskiarvojännitteinä. Vanhanmalliselle bi-metallityhjäkäynninsäätimelle tulee vain virta koko ajan, jolla lämmitetään säätimen bimetallijousta sen sulkeutumisen vauhdittamiseksi, mikä tuossa jo kyllä mainittiinkin. TS:n säädintä et saa toimimaan turbossa oikein, ellet tee siihen PWM-säädintä, mutta entäpä jos koittaisit letkuttaa sen turbon säätimen tuohon TS:n imusarjaan?

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11248
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Jos Sparkin lisäilmaluistia ohjataan PWM:llä niin sehän tarkoittanee että moottorinohjaus pitää itse huolen tyhjäkäynnin säätämisestä eikä sitä ole tarkoitus ruuvata mistään.

Onko Turbon tyhjäkäynnin säätöön lisäilmaluistissa ruuvi vai mistä se tehdään?
- Epäkelpokeräilijä -

gYdEbUh
Viestit: 2528
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Turbossa on koneen päällä olevassa imuputkessa säätöruuvi. Mulla on ollut tässä koneessa aina turbon kaasuläppä anturi sekä tyhjäkäyntiventtiili, tuossa kuvassa sattuu olemaan vielä paikallaan TS:n. Noh ei kuviin kannattaisikaan uskoa nykyään kun kaikki votosopataan x) Mikä tosiaan ihmeellistä niin kone ei välittänyt tippaakaan kun otin tyhjäkäyntiventtiilin johdon irti. Kun otin tyhjäkäyntikytkimen johdot irti niin käynti taisi nousta vähän. Mikä vaikuttaa mun korkeisiin kieroksiin on korkea bensanpaine mitä pidän koska kone toimii korkeilla kierroksilla paremmin siten. Kiitosta infosta, tuo sinetöity ruuvi olisi mielenkiintoista löytää, se kun on ilmeisesti aika kovassa jemmassa. Kun auton pistää vapaalla rullauksella vaihteelle ja kaasun pois niin putkessa paukkuu vaimeasti mutta tiheästi pitkän aikaa. Mikä ihmetyttää on että vaikka vaihdoin bensapumpun ja on tehdasuusi bensapaineensäädin niin bensanpaineet heittelvät aiheuttaen etenkin tasakaasulla vedon katoamista kunnes painaa voimakkaammin kaasua jolloin lähtetään nykäyksellä. Joskus harvoin auto toimii tasakaasulla enkä tiedä miten. Pitäisi nähdä bensapaineet. Tänään on muuten viimeinen päivä katsasta ja pakoputkikin on vielä suora :) Voisin kusettaa etten tiennyt katsastuksen olevan lauantaina kiinni ja vien maanantaina, se ei itseasiassa auta paljoa tilannetta tällä hetkellä.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Otsosmi
Viestit: 754
Liittynyt: 04 Touko 2006, 08:18
Car(s): GTV V6 TB
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Otsosmi »

ööh.. Käsitykseni mukaan ruiskusuuttimen syöttö laskee, mitä suurempi paine on optimista.
The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter.

Avatar
kterkkila
Viestit: 2387
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Kyllä suuttimista yleensä tulee läpi tavaraa kohtuullisen suorassa suhteessa paineeseen nähden. Jos auto on erittäin laihalla, niin bensapaineen lisäys voi hieman kasvattaa tyhjäkäynnin kierroslukua kun seos tulee sopivaksi, mutta sitten kun rikastetaan lisää, alkavat kierrokset laskea. Bensanpaineella ei siis suuri kierrosluku selity, vaan ilmamäärällä tai sytytyksen liian aikaisella ajoituksella.

JOS turbossa kuuluu olla syötön katkaisu, kun kaasu nostetaan moottorijarrutuksessa, niin siinä tapauksessa kaasuläpältä ei tieto "kiinni"-asennosta välity boksille, kun kerran putkessa paukkuu. Turboa en tosin niin hyvin tunne että tietäisin, kuuluuko siinä olla katkaisu eli ei.

Avatar
Otsosmi
Viestit: 754
Liittynyt: 04 Touko 2006, 08:18
Car(s): GTV V6 TB
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Otsosmi »

Maksimisyöttöä siis tarkoitin... :oops: Tuohon taisi olla joku kaava, jota en nyt ulkoa muista.
The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4882
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Minusta tuossa turbossa on systeemi ja idea (siis alkujaan ja ilman virittämisen vaatimia muutoksia) kaasuläpältä säädetään tyhjäkäynti niin alas että moottori jaksaa juuri käydä (mahdollisen tyhjäkäyntisäätimen rikkoutumisen takia) olikohan siinä kanava joka ohitti läpän vai vivustossa säätöruuvi, toki tehtaan lommaamana, tyhjäkäyntisäädin taas säätää kierrokset sen yläpuolelle boxin käskyjen mukaan, mm. omassani oli ilmastointi ja moottori nosti kierroksia kun ilmastointi oli päällä. Kaasuläppävivuston yhteydessä on mikrokytkin jonka täytyy toimia oikein, eli kärjet sulkevat sähköpiirin kun kaasua ei paineta ja se aukeaa kun kaasua painaa hieman. Polttoaineen syöttö katkeaa kunhan on mikrokytkin kiinni ja kierroksia yli 1500-1700. Ja ilmamäärämittarihan on läppä toiminen, sen yhteydessä olevalla ruuvilla säädetään tyhjäkäynti seos, kierroksilla sen säädön merkitys on mitätön. Ruuvi pyörittää joko suoraa potikkaa tai se säätää kanavaa joka ohittaa läpän (mitä enemmän ilmaa menee läpän "tietämättä" sen laihempi seos).
T.S:n tyhjäkäynti säädin ei käy turboon.
Turbon kaasupotikassa on varsin pitkät säätölovet. Voisiko sen väärä asento aiheuttaa boxi sekaannusta?
Ja kun tuo korjausmanuaali antaa tiedon niin ilmamäärämittari on Bosch 0280 202 058 ja siitä annetaan arvo:" Debit d´air a 0.980 bar a 20C: 420 m3/h"
Tyhjäkäynniksi opus antaa 850-950 rpm. Seoksella 0.4-1.2%
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
kterkkila
Viestit: 2387
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Jos noin on, niin turbon tyhjäkäyntisäädin on jokin muu kuin tuo kuvaamani bi-metallisäädin, joka löytyy mm. 75:n V6 koneista. Kuva olis kiva..

gYdEbUh
Viestit: 2528
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Tuo tyhjäkäyntisäädin on sama mikä on mm. vanhassa Fiat Croma turbossa. Keskellä on metallinen 6cm halkasijalla oleva kiekko eikä sitten muuta mainittavaa. Epäilen että minulla on kaasuläpän asentoanturi sökö tai väärässä asennossa. Sen takia tarvitsisin tiedot toimivan vastuskäyrästä. Minun anturi ei mene lähellekään nollaa mistä voisi nopeasti päätellä että auto luulee että sille annetaan hanaa jo tyhjäkäynnillä. En kyllä tiedä mistä hitosta se saa ilmaa. Miten saan mitattua jääkö tuossa ryyppy päälle? Eipä ole kukaan edelleenkään sanonut missäpäin tuon TS:n imusarjan säätöruuvin pitäisi sijaita, eikä sitä ole näkyny veljenkään toimesta vaikka molemmat ollaan purettu koko imusarja. Tyhjäkäyntimoottorissa on joku säätöruuvi mutta se ei tähän asiaan liity.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4882
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Mikäs sen tekee että ei voi olla samanlainen kuin V6:ssa? Muistaakseni ja kuvista katsoen se on samanlainen.
Kuten aina, käsitykseni on vain käsitykseni. Eli voin olla, taas, väärässä.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
-HH-
Viestit: 660
Liittynyt: 01 Elo 2006, 17:47
Paikkakunta: Nuovo capitale

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Missä tuo tyhjäkäyntisäädin on nykyään kiinni...? Onko se orgispaikassa siinä venakopan päällä vai jossain muualla? Noihan on kiinni aina lämpimässä paikassa että lämpiää moottorin mukana, sen lämmitysvirran lisäksi. Ootko mitannut että millainen jännite tulee sille TK-säätimelle? Tosin ei sekään ole ennen kuulumatonta että tuon mallinen säädin alkaa jumittamaan joten kannattaa koittaa toista. Toi malli säädinhän on about jokaisessa L-jetissä...

gYdEbUh
Viestit: 2528
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

^ Osuit varmaan naulan kantaan jos tuo säädin mittaa omaa lämpöään eli tuo säädin ei lämpene juurikaan. Tosin sillä säätimellä ei vaikuta olevan merkitystä koska ottamalla johdot irti tyhjäkäynti pysyy samana.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
-HH-
Viestit: 660
Liittynyt: 01 Elo 2006, 17:47
Paikkakunta: Nuovo capitale

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Niin tuohan on auki niin kauan kunnes lämpenee. Mittaa se lämmitysvirta, ja koeta muuttaa se lämpeempään paikkaan.

edit: musta tuon pitäis toimia myös ilman sitä lämmitysvirtaakin ainakin kohtuullisesti, kunhan se on vaan lämpimässä paikassa kiinni. Ainakin näin kesällä...

Avatar
kterkkila
Viestit: 2387
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Niin tuon toimintakuvauksen vuoksi ajattelin ettei taidakaan olla samanlainen kuin kutosessa. Mutta tuo kiekkokuvaus kyllä paljastaa että samasta laitteesta on kyse, eli toimii kuten HH kertoi. Ohjaus on täysin passiivinen, eli pelkkä virta johdetaan kapistukseen, joten käyttöjännite pitää näkyä säätimelle tulevassa piuhassa aina auton käydessä. Toiminta on helppo tarkistaa siten, että puristaa pihdeillä letkun kasaan. Lämpimänä puristettaessa kierrosten ei saa nousta paria satkua enempää. Jos nousee enemmän, niin silloin se jumittaa auki, tai lämmitysvirtaa ei tule. Ilman virtaa kapistus sulkeutuu todella hitaasti ja kone voi jauhaa hetken ajon jälkeen helpostikin 2000rpm. ugh

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4882
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Lyödäämpäs oma pää nolliin. Eli tuohon syötetään jatkuva 12V joka lämmittää bi-metalli, jota taas läpivirtaava ilma jäähdyttää. Noiden keskinäinen kisa sitten ratkaisee kierrosluvun? Miksikäs tuo letkun puristaminen nostaa kierroksia?
Silloin tuo muistikuva kierrostennoususta ei voi pitää paikkaansa. Käykö tuossa niin että jos tulee kuormaa, ilmastointi tai ajaa vaihteella koskematta kaasuun, niin kuorma pienentää kierroslukua->moottoriin virtaama ilma vähenee->bi-metallin jäähdytysvähenee->kanava aukeaa->.....kierrokset nousee->nousee liian suureksi->ilmaa liikaa->jäähtyy liikaa->sulkeutuu->kiekat tippuu jne..
GTV6:ssahan on sama mokkula, siinähän on oma letku+säädin jolla tehdään peruskierrossäätö.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
kterkkila
Viestit: 2387
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

No nyt kyllä tuli kirjoitettua hieman huolimattomasti, oikeastaan aivan päälaelleen. Eli kun puristaa letkua sieltä ei kierrä ilmaa, jolloin tyhjäkäynti on matala. Kun pihdit päästää irti ja ilma alkaa kiertää, niin silloin se tyhjäkäynti saa lämpinä nousta vain hieman, ja kylmänä tietty enemmän. Taisin aiheuttaa hieman ihmetystä :mrgreen:

Ilmanvirtauksella ei ole niinkään vaikutusta, vaan ainostaan moottorista johtuvalla lämmöllä ja vastuksella tuotetulla lisälämmöllä. Tuota ei oikeastaan edes saisi sanoa tyhjäkäyntisäätimeksi, vaan ennemminkin kylmäkäynnin lisäilmaventtiiliksi. Ilmastoinnillisessa autossa täytyy olla jokin muu systeemi tyhjäkäynnin nostamiseksi, sillä tuota kapistusta ei saa enää avautumaan kun se on saatu lämpimäksi, muuta kuin ajan kanssa moottorin jäähtyessä.

Vastaa Viestiin