75 alustan parannus

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

75 alustan parannus

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Scuderian kanssa tuumattiin, että varmaan paree jättää ne vanteet vielä vähäksi aikaa kaupan hyllyyn ja laittaa ensin alusta kuntoon.

Weitecin gt alustasarja (kokemuksia?) on nyt harkinnassa superflexin puslien kanssa, mutta mitähän puslia sinne kannattaa ensimmäiseksi vaihtaa? Eli mitkä vaikuttavat eniten?

Tarvii kyllä kysyä Bilsteinin alustan hintaa, kun suhtaudun pienellä varauksella (aihetta?) tuohon weitecin gt:hen. Tx:n sarja säädettävillä iskareilla on kuulemma ihan hyvä, mutta sitähän ei tietenkään tähän autoon saa.. :?

Onhan sitten Konin keltaiset, mutta alkaa jo maksamaan hieman liikaa.

Joo, mutta ne puslat. Mitkä siis ekana vaihtoon?

Avatar
HOTA
Viestit: 1292
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 19:13
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja HOTA »

Taitaa joutaa nuo Spaxin xps myyntiin tuolta tallin hyllyltä.
ajettu n.3000km. Ei nyt ihan uuttavastaavat mutta melkein.
Tarjoa jos kiinnostaa niin mietitään.

Nuohan oli säädettävät. 14 asentoinen ja eikä tarvii irrotella vaan kyljestä naksuttelee sopivat säädöt kadulle taikka radalle.

Avatar
milano
Viestit: 109
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 23:58
Paikkakunta: Otaniemi / Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja milano »

Noniin nyt tuli mielenkiintoinen aihe. Itselläni on bilsteinit alla nyt, mutta ne on ainakin 4 vuotta vanhat ja yhden sain jo hajotettuakin. Tekisi mieli kokeilla jotain muunlaista iskaria kesällä, nuo bilsteinit kun on hiukan kovat mun mieleen. Konit vois olla vaihtoehto jos niitä mistään saa, mutta eniten kiinnostaa nuo autossa kiinni säädettävät mallit kuten Spax.

Eli mikäs niissä on vikana, Hotakainen, kun olet myymässä?

Puslista sen verran, että en kyllä lähtisi mukaan tuohon polyuretaanivouhotukseen ihan joka puslan kohdalla, koska omat kokemukset ovat osoittaneet että jokainen pu-pusla tuo huomattavasti lisää ärsyttävää kuminameteliä. Kauppiaat tietenkin jaksaa mainostaa sitä että ihan kaikki puslat pitää vaihtaa polyuretaanisiin jotta ajo-ominaisuudet olisivat loistavat. Mutta kun ajattelee järjellä, niin monet metelin kannalta kriittiset puslat eivät ole ajo-ominaisuuksien kannalta ollenkaan liian löysät vakiona. Näihin voisin laskea mielestäni kallistuksenvakainten puslat, watt-tangon puslat ja ehkä dedion-puslan. Kumotkaa toki väitteeni jos olette kokeilleet ja tullet eri tulokseen. Etureaktiotankojen puslat taas ovat tehtaan jäljiltä aivan liian löysät kovaan ajoon, siinä pu-puslat ovat mielestäni hyvinkin oikeutettu vaihto. Kesän aikana yritän kerätä lisää käytännön kokemusta kokeilemalla kaikenlaista... :)

Avatar
HOTA
Viestit: 1292
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 19:13
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja HOTA »

No ei Spaxseissa ole mitään vikaa. Ei vaan ole 75:sta mihinkä ruuvais kiinni :(

Ostin jemmaan aikoinaan nuo kun 75 oli projektina.

Hitto kun on hyvä muisti, onhan mulla ne Spaxin takajousetkin ja niilläkin ajettu tuo 3000km.

Täytyy katella jospa löytyy mitä nuo uutena maksaa niin tietäs hintaa noille.

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

HOTAKAINEN: Laitoin privaa.

Tarkoitatko PSX:iä?

Avatar
HOTA
Viestit: 1292
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 19:13
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja HOTA »

joo dementtia psx :)

Avatar
HOTA
Viestit: 1292
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 19:13
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja HOTA »

ircissä olis tilaa ja reaali-aikaista höpötystä 8)

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

milano kirjoitti: Konit vois olla vaihtoehto jos niitä mistään saa, mutta eniten kiinnostaa nuo autossa kiinni säädettävät mallit kuten Spax.


Puslista sen verran, että en kyllä lähtisi mukaan tuohon polyuretaanivouhotukseen ihan joka puslan kohdalla, koska omat kokemukset ovat osoittaneet että jokainen pu-pusla tuo huomattavasti lisää ärsyttävää kuminameteliä. Näihin voisin laskea mielestäni kallistuksenvakainten puslat, watt-tangon puslat ja ehkä dedion-puslan. Kumotkaa toki väitteeni jos olette kokeilleet ja tullet eri tulokseen.
No mulla on esimerkiksi punaiset konit tällä hetkellä, joista ilmeisesti toinen takavaimennin romuna. Mutkaan lujaa tullessa kaikki menee niinkauan hyvin kunnes tulee töyssy/heitto, jolloin perä alkaa vatkaamaan hengenvaarallisesti.

Takakulmista painelemalla en kuitenkaan huomaa mitään erikoista, mutta kun takapäätä heiluttelee sivusuunnasa, niin se heiluu hieman holtittomasti :!: :?:

Noita keltaisia Koneja sai 75:een esim. www.kiiltovaunu.com

Noista puslista sen verran, että itse olen kuullut sellaista, jotta pojat vaihtelisivat innokkaasti dedion-puslia...
Viimeksi muokannut Abarth, 25 Maalis 2003, 11:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
HOTA
Viestit: 1292
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 19:13
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja HOTA »

Dedioniin Sz:tan rautapusla.
Jyrisee hiukan mutta käytös paranee.

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

En päässy ircciin :? Tai sit en osaa.

Avatar
HOTA
Viestit: 1292
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 19:13
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja HOTA »

Abarth kirjoitti:En päässy ircciin :? Tai sit en osaa.
Jos sulla on koneessa Mirc jos ei niin asenna
http://www.mirc.co.uk/translations/finnish.html

Optionsiin laitat sitten:
Description: Quaknet
irc Server: de.quakenet.org

Avatar
milano
Viestit: 109
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 23:58
Paikkakunta: Otaniemi / Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja milano »

Abarth kirjoitti: Noista puslista sen verran, että itse olen kuullut sellaista, jotta pojat vaihtelisivat innokkaasti dedion-puslia...
Toki olen sen juuri vaihtanut, mutta tavalliseen kumiseen malliin. Käytöksessä ei ole moitteen sijaa, mutta olisi kiva tietenkin koeajaa joskus yksilöä jossa on pu-dedion-pusla ja arvioida siltä pohjalta.

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

No jos sitä sitten pistäisi aluksi etureaktiotankojen ja dedionin puslat tilaukseen...

Olikos kummoinen homma tuo reaktiotankojen puslien vaihto?

Avatar
milano
Viestit: 109
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 23:58
Paikkakunta: Otaniemi / Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja milano »

Reaktiotangon pusla vaihtuu täysin ilman mitään voimatoimia, yksi iso ruuvi pois konetilan puolelta ja toinen reaktiotangon ja etupyörän ylätukivarren liitoskohdasta, niin koko reaktiotanko irtoaa. Puslia on kaksi per puoli, ja ne puristuvat kiinni pyöreillä levyillä, jotka ainakin minulla olivat vääntyneet ja kuluneet niin että piti tilata italiasta uudet ennenkuin uskalsin asentaa pu-puslat :). Niin ja reaktiotankoa takaisin laittaessa kannattaa muistaa uusia/liimata ne isot lukkomutterit, ettei käy niinkuin minulla että reaktiotanko meinaa irrota ajossa kun ruuvit löystyy.

suti
Viestit: 5
Liittynyt: 25 Maalis 2003, 18:57
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja suti »

Reaktitankojen puslat kannattaa ensimmäiseksi vaihtaa jämäkämmiksi. Ja todellakin muistaa liimata ne mutterit.
Kallistuksenvakaimien ja wattin-tuen puslatkin ovat kohtuudella vaihdettavissa. De-dion pusla ja ylätukivarsien puslat ovatkin hiukan hankalammat.

Alfattomuuden takia ylimääräiseksi jääneet takajouset -30mm (todella vähän käytetyt) ja Avon säädettävät iskunvaimentimet (vähän enempi käytetyt) etsivät uutta projektia.

Avatar
Jappe
Viestit: 1714
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS . Tesla M3P
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Jos sulla on madallusjouset, niin veikkaanpa että konit pohjaa, niin mullekkin kävi kisajousilla.. -45mm
Abarth kirjoitti:
milano kirjoitti: Konit vois olla vaihtoehto jos niitä mistään saa, mutta eniten kiinnostaa nuo autossa kiinni säädettävät mallit kuten Spax.


Puslista sen verran, että en kyllä lähtisi mukaan tuohon polyuretaanivouhotukseen ihan joka puslan kohdalla, koska omat kokemukset ovat osoittaneet että jokainen pu-pusla tuo huomattavasti lisää ärsyttävää kuminameteliä. Näihin voisin laskea mielestäni kallistuksenvakainten puslat, watt-tangon puslat ja ehkä dedion-puslan. Kumotkaa toki väitteeni jos olette kokeilleet ja tullet eri tulokseen.
No mulla on esimerkiksi punaiset konit tällä hetkellä, joista ilmeisesti toinen takavaimennin romuna. Mutkaan lujaa tullessa kaikki menee niinkauan hyvin kunnes tulee töyssy/heitto, jolloin perä alkaa vatkaamaan hengenvaarallisesti.

Takakulmista painelemalla en kuitenkaan huomaa mitään erikoista, mutta kun takapäätä heiluttelee sivusuunnasa, niin se heiluu hieman holtittomasti :!: :?:

Noita keltaisia Koneja sai 75:een esim. www.kiiltovaunu.com

Noista puslista sen verran, että itse olen kuullut sellaista, jotta pojat vaihtelisivat innokkaasti dedion-puslia...
- Alfaholic -

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Ei ole vielä madallusjousia

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

No niin. Nyt on hankittu kaikki puslat mitä powerflexiltä saa. Hinta oli ilman bumpstoppeja 169,-
Eikä menny kun vuosi... :mrgreen:

Sarjaan kuuluu reaktiotankojen, ylätukivarsien sekä Watt- tuennan puslat(en ole ihan varma nimityksestä). Watt- tankojen puslat on nyt asennettu paikoillensa.
Superflexillä on käsittääkseni valikoimassa dedionin pusla ja kallistuksenvakaajien puslat eteen sekä taakse. Dedionin puslan aion ainakin tilata, mutta kallistuksenvakaimien puslat ovat vielä mietinnän alla.

Paikallinen Osaset- myyjä tarjoaa Konin keltaisia hintaan 450,-
Sanoi ettei toimi >40mm. madalletussa autossa. Eli jouset tulee ilmeisesti olemaan max. 40mm. madaltavat. Merkkiä en ole vielä miettinyt.

Turbon ja 3.0:n etujouset ovat ilmeisesti jäykemmät kuin ts:n? Ovatko vaihtokelpoisia keskenään?

Avatar
Grendel
Viestit: 596
Liittynyt: 15 Tammi 2004, 01:55
Car(s): GT, GTj, GTV, 75 TS, 75 turbo, 164 Q4
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Grendel »

Kaikki 75 jouset on vaihtokelposia keskenään.

Erot ovat vain pitkissä (Alfetta yms noin '85 asti) ja lyhyissä jousissa.

Avatar
Jarno
Viestit: 503
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jarno »

75TS/turbo/V6 vieläpä samat jouset. Erot vakaajissa.

Itse meinasin viskata tuon takavakaajan lepikkoon. Yksinkertainen on kaunista. Mitäs tollasella sisäpyörän keventäjällä takavedossa tekee? Aattelin vähentää kallistelua jäykemmin jousin. Jos nyt vakaajan jättää sinne, niin sen merkitys kuitenkin vähenee entisestä, koska kallistelee muutenkin vähemmän...

A) biltemasta Ford Sierran vaunujouset tai B) Saab 900 etujouset. Sierran jouset vois olla nekin riittävän jäykät, koska Loordin geometriassa jousi on renkaan ja nivelpisteen välisellä suoralla Alfassa päinvastoin. Varmaan kuitenkin 900:n jouset, koska niissä on varaa lyhentää.

Konin keltaiset 75€ kipale Hollannissa. http://www.arparts.nl/ Mutta jos noi ei käy madallettuun niin eipä sitten sellaisia. Eikö nuo menis läpilyöntikumeja lyhentämällä?

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

pätkä päästä pois ja vot, taas on iskari oikeassa asennossa. veljen n. 50mm madalletussa kadettissa keltaiset konit kyllä toimii mainiosti, tiedä sitten alfassa

Avatar
Grendel
Viestit: 596
Liittynyt: 15 Tammi 2004, 01:55
Car(s): GT, GTj, GTV, 75 TS, 75 turbo, 164 Q4
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Grendel »

Eipä tuo takavakaaja todellakaan paljoa tee. Sen kiinnityspisteet ovat niin "sisällä" ja kumit (4 kpl) niin löysiä ettei siitä ole hyötyä ennen kuin auto on melkein jo kaatunut.
GTV:n vakaaja dumpattiin vuosia sitten eikä ole vauhti ainakaan hidastunut.

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Siis ootko Grendel ottanu takavakaajan kokonaan pois? :shock:
Mitkä takajouset sulla on?

Mittasin eilen vakaajien paksuuden: Etu 22mm. ja taka 21mm.
Onko muovipuskuri gtv:ssä 23mm. takavakaaja ja käykö se ts:n kiinnikkeisiin? Lieneekö käytännön hyötyä jos vaihtaa myös puslat jäykempiin?

Superflexin valikoimassa on myös 24 ja 27mm. etuvakaajiin puslat myynnissä. Mistäs malleista ne on ja käyvätkö ts:n kiinnikkeisiin?

http://www.nic.fi/~spo-auto/superflex/page3.html

Avatar
Jarno
Viestit: 503
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jarno »

22mm TS
24mm etuvakaaja turbo & 3.0V6
27mm tarvike

Avatar
Grendel
Viestit: 596
Liittynyt: 15 Tammi 2004, 01:55
Car(s): GT, GTj, GTV, 75 TS, 75 turbo, 164 Q4
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Grendel »

Mulla ei ole edes takavakaajan kiinnikkeitä jäljellä! Takajouset on 400 lbs/in.

Jos päättää pitää vakaajan niin kannattaa ainakin vaihtaa puslat jotta se vakaaja tekisikin jotain.

Myös etuvakaajan kiinnikkeisiin kannattaa kiinnittää huomiota. Kumeja on yhteensä 6 kpl ja nopean tutkiskelun tulos oli että pyörä voi joustaa sentin pari ennen kuin vakaaja alkaa toimimaan. Jäykemmät puslat tai teräsnivelet korjaavat asian.

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Mikähän toi 27mm. tarvikevakaaja on?

Mulla kun on nää alusta-asiat vähän hakusessa, niin osaisiko joku kertoa, että mitä haittaa on liian jäykästä etu- tai takavakaajasta?

Entä miten auton käytökseen vaikutta jos etu- tai takajouset ovat liian jäykät?

Tohon seiskavitoseen ei kyllä jäykempiä vääntösauvoja taida hevin löytyä.

Eli mulla on tarkotus tehdä tosta autosta ihan katulaillinen peli kuitenkin rata-ajoa silmälläpitäen. Mukavuudesta viis 8)

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Grendel kirjoitti:Mulla ei ole edes takavakaajan kiinnikkeitä jäljellä! Takajouset on 400 lbs/in.

Jos päättää pitää vakaajan niin kannattaa ainakin vaihtaa puslat jotta se vakaaja tekisikin jotain.

Myös etuvakaajan kiinnikkeisiin kannattaa kiinnittää huomiota. Kumeja on yhteensä 6 kpl ja nopean tutkiskelun tulos oli että pyörä voi joustaa sentin pari ennen kuin vakaaja alkaa toimimaan. Jäykemmät puslat tai teräsnivelet korjaavat asian.
Kiitos vinkistä! Takavakaajaan löytyisikin puslat superflexiltä.
Kaikki ideat alustan ja jarrujen parantamisesta ovat todella tervetulleita!
Viimeksi muokannut Abarth, 05 Huhti 2004, 19:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

yksi hyvä vaihtoehto 75:en takajousiksi on Sparcon siniset rallijouset Euroracingilta, madaltaa noin 25-30 mm ja ovat sopivan jäykät...

Intraxin takajousia taas en suosittele kenelläkään...*.

Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1277
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

Naapurini – 10 Alfan omistaja, joka ei enää omista Alfoja - kertoi, että he harrastivat 75-mallin takajousia oikein urakalla. Niitä teetettiin jousipajoissa ja vaihto sujui kuulemma aikaan 30 min. Mies vältää nykyään selvästi Alfoista puhumista, mutta tokaisi tallin lattiaa komistavat madallusjouseni nähdessään, että hänen kokemuksensa mukaan liian jäykät jouset eivät olleet parhaita mahdollisia radalla. Pompottivat.

Itse en tiedä jousista mitään, ei ole tullut vaihdeltua saati ajettua autoa äärirajoilla.

Avatar
Grendel
Viestit: 596
Liittynyt: 15 Tammi 2004, 01:55
Car(s): GT, GTj, GTV, 75 TS, 75 turbo, 164 Q4
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Grendel »

No ei se naapuri ihan väärässä ole. Jos jouset ovat liian jäykät niin renkaiden pito tiehen heikkenee. Seiskavitoseen ei kuitenkaan saa ostaa liian jäykkiä jousia. Olen kerran tavannut liian jäykät (radalle) GTV jouset. Näin jäykkiä ei saa hyllystä mistään. Iskarit on luonnollisesti suhteutettava jousiin.

Suurempi ongelma on auton ajo-ominaisuuksien saaminen tasapainoon. Kun perää jäykistetään niin yliohjaavuus lisääntyy. Vastaavasti puskeminen lisääntyy kun keulan jousitusjäykkyys lisääntyy. Tähän ei vaikuta tehdäänkö jäykistys jousilla vai vakaajilla.

Auton kallistumisen vähentyessä auton puskeminen vähänee. Tämä ei ole yleispätevä sääntö vaan johtuu takavetoalfojen pyöränripustuksesta.

Radalle sopivat jouset ovat luokkaa 27 mm edessä ja 400 lbs takana (4-5 x alkueräiset GTV jouset). Jos auto on painava niin nämäkään eivät riitä. Auto ei saisi kallistua kun 2-3 astetta.

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Mitkä nämä sun jouset on ja mistä ne oot ostanu? Kalliit?

Marcus
Viestit: 32
Liittynyt: 26 Maalis 2004, 21:21
Paikkakunta: Berliini

Viesti Kirjoittaja Marcus »

Ruotsin Alfa Power-foorumilla on ollut keskustelua takajousista. Sierran matkailuvaunujouset biltemasta sopii ja madaltaa n. 30mm. Joku siellä kirjoitti et ne on liian jäykät kadulle, joten radalla ne on jo paremmat?

Saab 900 etujouset käy myös seiskavitoseen taakse. Näitä saa vielä eri variaatioina turbo/sport/tavallinen myös motonetistä aika edulliseen hintaan.

http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=11020
http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=11246

Avatar
Grendel
Viestit: 596
Liittynyt: 15 Tammi 2004, 01:55
Car(s): GT, GTj, GTV, 75 TS, 75 turbo, 164 Q4
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Grendel »

Mulla on muutettu 2.25" jousille. Näitä saa kaikista hyvistä tarvikeliikkeistä esim Autoracing, Muukkonen yms. Ei ole kalliita ja saa joka jäykkyyttä ja pituutta. (SAmanlaisia jousia käytän myös edessä jolloin logistiikka helpottuu)

En kyseenalaista etteikö Sierra/Saab jouset toimisi mutta olisi tarpeellista tietää näiden käykkyydet jotta ne voisi sovittaa muuhun alustaan. Aika arpomista heittää alle jotain mistä ei tiedä onko vakioita löysemmät vai ties 5x jäykemmät.

Avatar
Jappe
Viestit: 1714
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS . Tesla M3P
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Grendel kirjoitti:
En kyseenalaista etteikö Sierra/Saab jouset toimisi mutta olisi tarpeellista tietää näiden käykkyydet jotta ne voisi sovittaa muuhun alustaan. Aika arpomista heittää alle jotain mistä ei tiedä onko vakioita löysemmät vai ties 5x jäykemmät.
Samaa mieltä!
Varsinkin kun Abarth tekee radalle sopivaa alustaa :roll:
- Alfaholic -

Avatar
eltsu
Viestit: 576
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 02:33
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja eltsu »

Samaa mieltä kanssa... Jotenkin tuntuu että saabin etujouset saattaa olla melko jämerät takajousiksi? Veikkaan että joustot on aika vähissä varsinkin jos ottaa vielä turbon jouset... Itsellä oli joskus 900 saappi ja jotenkin on sellanen mielikuva että saabin etupää ei todellakaan ole mikään kevyt :roll:

Vaikka eihän sitä voi suoraan sanoa jousilla olevan auton painon perusteella, riippuu täysin jousen nivelöinti pisteestä/alusta geometriasta/vipuvarsien pituuksista ja ties mistä aina musta magia mukaan luettuna... :mrgreen:

Itse kanssa etsisin arvot vakio jouselle ja sitten etsisin sopivasti siittä jäykempää tilalle. Ainakin 33:een löyty muistaakseni jostain nettisivulta hyvä taulukko eri mallien jousien halkaisijoista/pituuksista ja puristamiseen tarvittavasta voimasta... luulisi että seiskavitoseenkin sellainen taulukko jostain löytyy...

Avatar
Jarno
Viestit: 503
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Kävin eilen Osaset liikkeessä lukemassa jousiluettelon Alfasta VW:iin. Täysin sopivaa ei löytynyt. Lähellä on yksi Ford Granadan etujousi ja Saabin etujouset 900+900T. Jos tuosta 900 jousesta olisi madallusversio niin voisi koittaa. Muuten menee katkomiseksi (paitsi jos haluaa ajaa korkealla perällä ja jäykällä jousella = ralliversio) :)

DeDion:in jousen alapään tuen halkaisija alhaalta 114mm (Ainakin mun kahdessa akselissa) Hieman pienempihalkaisijaista voi yrittää sovittaa ja tiedän, että Saabin jousia on asennettu. Älkää kysykö miten.

Alfa Romeo vakiojousi:
pituus: 444mm
halkaisija: 13,25mm
ulkohalkaisija:152mm
(sisältä siis 125,5mm, eli varmasti sopii!)

Jäykkyys lisääntyy karkeasti langan paksuuden neljänteen potenssiin (jos muut arvot samoja). Jousen pituus, joka kaavassa kierrosten lukumääränä on kääntäen verrannollinen jäykkyyteen ja samoin ulkohalkaisija.

k=G*d*d*d*d/(8*v*D*D*D)

k=jousivakio (N/mm)
G=materiaalivakio (N/(mm*mm))
d=langan halkaisija (mm)
v=Aktiivisia kierroksia (lukumäärä )
D=Jousen keskihalkaisija (mm)

Sierra 16mm vs Ricambi Originale:

16^4/13,25^4 * 7/6 * 138,75/126
= 2,7

kertoo että Sierran jousi olisi noin 2,7 kertaa jäykempi. Valitettavasti ei ole antaa jousten kierrosten lukumääriä. Saabissa muistaakseni 7.

Lähinnä sopivia jousia: (Granada puuttuu)

Saab 900 etu:
L: 381mm
t: 14,0mm
d: 139mm / 111mm (jälkimmäinen sisähalkaisija)

Saab 900T etu
L: 350mm
t: 15,0mm
d: 140mm / 110mm

Ford Scorpio dsl taka:
L: 335mm
t: 14,5mm
d: 137mm / 108mm (on luultavasti aivan liian pieni)

Sierra Kombi Last
L: 310mm
t: 16mm
d: 142mm / 110mm (eri versioita löytyy: sellainen mikä levenee hieman 141-148mm, mutta vain 296mm korkea)

Kuten ruottin puolella ilmaisin niin Sierran 16mm paksu versio on jäykkä. Joidenkin mielestä liiankin jäykkä jopa radalle (katkaistuna). Toisten mielestä taas löysä, mutta tuo on mielestäni outo mielipide, ellei puhuta rata-autosta. No Sierran jousta saa eri versioina ja en ota vastuuta muiden käsittelemistä versioista. Puheena tuollakin oli käsittääkseni vain 16mm versio. Jutun aloittaja väitti jousta lineaariseksi, mutta kuvista voi päätellä ainakin sen toisen version olevan progressiivinen.

Olkoon Saab kuinka painava keulasta tahansa: Saab 14mm on aika passeli mun mielestä, mutta sitä saa lyhentää. Mulla oli alla 330mm/14mm/150mm madallusjouset ennen kuin katkesivat. Ne oli aika matalat: Noin 50mm madallusta :). Eli Saabin jousi suunnilleen vakiokorkeudella. Toi ei mun mielestä ole liian jäykkä. Sen sijaan 30mm katkaistu vakiojousi on löysä: Jos auton pakkaa täyteen niin saa pelätä pohjaamista montuissa. 75V6 joka kulkee ihan mallikkaasti Saabin jousilla. http://www.alfapower.nu/viewthread.php? ... pid=106013 .

Ai miksikö Sierrassa noin järeitä jousia: Geometria tyystin toinen. Vakio Sierraa ajaneet tietävät kuinka vetelä sen alusta on.

Avatar
eltsu
Viestit: 576
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 02:33
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja eltsu »

Juuri tuota tarkoitin kun mainitsin geometriasta... uskottava se sitten on että saabin jouset ei ole liian jäykät kun kerran sanotaan :)

Ja jos arvoiltaan sopiva jousi löytyy motonetistä niin varmasti on halvempi vaihtoehto kuin joku "oikea alustasarja" vaikka luultavasti ovat ihan samaa jousiterästä molemmat. Valmiin sarjan etuhan on vain se että joku muu on mitoittanut sopivat jouset valmiiksi.

Avatar
Grendel
Viestit: 596
Liittynyt: 15 Tammi 2004, 01:55
Car(s): GT, GTj, GTV, 75 TS, 75 turbo, 164 Q4
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Grendel »

Alfetta -78 vakiojousi 15 N/mm (86 lb/in)
75 2.0 vakiojousi 20 N/mm (114 lb/in)
Jamex madallusjouset Alfetta/75/yms 30 N/mm (171 lb/in)

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Jappe kirjoitti:Samaa mieltä!
Varsinkin kun Abarth tekee radalle sopivaa alustaa :roll:
"kröhöm.." :roll: Radalle sopiva alusta taitaa jäädä haaveeksi meikäläisen osalta, kun ei ole varaa eikä taitoa tehdä kunnon komponenteista.

Yritetään nyt ainakin vähän parantaa sitä... :?

Avatar
Otsosmi
Viestit: 754
Liittynyt: 04 Touko 2006, 08:18
Car(s): GTV V6 TB
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Otsosmi »

Pikainen välikysymys kiihkeän keskustelun väliin.

Mitkä iskarit tilaisin 75 1.8t?

RSRacing olisi 1. vaihtoehto, mutta liian tyyriit.

Kakkosena Bilstein G(joku sporttiversio) tahi Konin keltaset.

Kumpaa kansa suosittelee? Hinnat melko samoissa.
The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter.

Avatar
Otsosmi
Viestit: 754
Liittynyt: 04 Touko 2006, 08:18
Car(s): GTV V6 TB
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Otsosmi »

Laitoin tilaten Bilsteinin G6. :drinking:
Turha kai noita sen enempää on vertailla...
The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter.

Avatar
Tessu
Viestit: 26
Liittynyt: 27 Kesä 2009, 18:40
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Itsellä on -40 weitec:in jouset takana ja konin keltaiset tolpat edessä ja takana ja toimii omaan makuun ihan kivasti mutta etupäätä olisi mukava saada vähän jämäkämmäksi. Joku puhui vaihtaneensa Fastersin vääntösauvat eteen ja vähän samaa mietiskellyt josko niillä saisi sopivasti jämäkäksi tuon keulan....olisihan tietysti vaihtoehtona laittaa laittaa avon säädettävät tolpat eteen mutta kumpi nyt sitten olisi parempi vaihtoehto osaako joku vastata tähän?
Auto tykkää siitä että sillä ajetaan mutta Alfa nauttii siitä että sitä rassataan.

Avatar
J. Saari
Viestit: 399
Liittynyt: 21 Syys 2004, 21:33
Car(s): 75, Ritmo

Viesti Kirjoittaja J. Saari »

Itse olen kanssa miettinyt että millä tuota keulaa jämäköittäisi. Oma autoni (1.6) on sellainen "melkeinhyvä" ajaa, rauhallinen ja varsinkin ohjaustuntuma on hyvä, mutta se tietty viiminen jämäkkyys kuitenkin puuttuu. Takapää tuntuu kyllä jämäkältä ja pitää tassut kiinni yllättävänkin kovalla otteella, mutta etupää onkin vähän kuin eri paria. Nyt ajellu taas tolla ritmolla, jotenkin tuntuu nurinkuriselta että tällä hetkellä "urheilusedani" 75 kallistelee selvästi enemmän kuin halpis perheauto fiiu (mitenkään jälkimmäistä väheksymättä!). Fiiussa on tosin liki uudet iskarit ja jouset.

Mutta asiaan. Alustassa on kaikki muu uutta, paitsi iskarit joka kulmassa, ja takapään tuennan puslat. Takana sparcon -30mm jouset. Vanhat punaiset konit on mun mielestä ainakin edessä ilman muuta väljän oloiset, uudet spaxit odottaa asennusta. Iskarit on toki tärkeä osa alustaa, mutta en silti odota noista välttämättä mitään ihmettä, vaan veikkaan että auto olisi enempi omaan makuun vasta sitten, jos vielä lisäksi vakaaja tai jouset olisivat nykyistä jämäkemmät. Joku sanoi, että tuo kallistelu liittyisi osin myös vääntösauvajousiin, että eivät olisi samalla lailla progressiiviset kuin kierrejouset. Tiedä sitten, itse en ole varsinainen asiantuntija noissa.

Tämmöstä ääneenajattelua, katsotaan nyt ensin miten käy kunhan saan spaxit alle.

Avatar
Jarno
Viestit: 503
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Ne on vaan niin löysät nuo vakiokepit. Useimmat kierrejouset ovat lineaarisia ja kierrejousihan on vain kelattu vääntösauva. Jousto perustuu sen vääntymiseen pituusakselin ympäri.

Kuinkas paksua materiaalia 1.6:n sauvat ovat?

Avatar
PP
Viestit: 161
Liittynyt: 02 Elo 2005, 09:15

Viesti Kirjoittaja PP »

Keulaan saa helpolla lisää jäykkyyttä vaihtamalla TS:n tai V6 mallin jouset. Myös kallistuksen vaimentimet ovat em. mallissa paksumpia kuin 1,6:ssa. Milli lisää paksuudessa tuo kymmeniä prosentteja lisää jäykkyyttä.

Ruotsista sai ainakin aikanaan myös tilattua myös huomattavasti vakiota järeämpää tavaraa tilalle.

...tietenkin jos hakee muitakin ominaisuuksia kuin vain jäykkyyttä niin pitää siirtyä kokonaan toisenlaisiin alustaratkaisuihin, mutta paremmilla vakio-osillakin pääsee jo hyvään alkuun ajo-ominaisuuksien parantelussa.

Omaani kaivoin kolme milliä alkuperäistä paksummat vakaajat ja GTV6:n etujouset. Samalla alustaa laskettiin n. 4 cm ja auto muuttui ihan kelvolliseksi kadulle (auto Giulietta 2.0).
TPP

Avatar
Otsosmi
Viestit: 754
Liittynyt: 04 Touko 2006, 08:18
Car(s): GTV V6 TB
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Otsosmi »

Otsosmi kirjoitti:Laitoin tilaten Bilsteinin G6.
Ensin piti tulla ensiviikolla, mutta sitten muuttukin toimitusaika viikolle 27...

Mistähän sitä sitte koittais tilata ja mitä...?
The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter.

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1820
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

Tilaa Classic alfa partsilta, noi ei olisi kalliitkaan:

Bilstein sport eteen

Bilstein sport taakse
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Satakuusnelonen kirjoitti:Tilaa Classic alfa partsilta, noi ei olisi kalliitkaan
495 euroa + rahti, ei ne nyt haamuhalvatkaan ole :)

Avatar
Otsosmi
Viestit: 754
Liittynyt: 04 Touko 2006, 08:18
Car(s): GTV V6 TB
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Otsosmi »

Tilasin sitten säädettävät AVO:t suoraan valmistajalta. Laittoi näköjään toimitusvahvistuksen vartin sisälle tilauksesta ja huomenna kuulemma lähtee UPS:n matkaan. Ripeää sanon minä.

Hinnaksi kertyi toimituskuluineen ja VATteineen vissiin 416e, jos kalkulaationi pitävät kutinsa.

Toinen vaihtoehto on, että luottokunta hävisi rahat Nigeriaan.
The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter.

Avatar
Tessu
Viestit: 26
Liittynyt: 27 Kesä 2009, 18:40
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Otsosmi kirjoitti:Tilasin sitten säädettävät AVO:t suoraan valmistajalta. Laittoi näköjään toimitusvahvistuksen vartin sisälle tilauksesta ja huomenna kuulemma lähtee UPS:n matkaan. Ripeää sanon minä.

Hinnaksi kertyi toimituskuluineen ja VATteineen vissiin 416e, jos kalkulaationi pitävät kutinsa.

Toinen vaihtoehto on, että luottokunta hävisi rahat Nigeriaan.

Onko vastavaavat kuten muukkosella myynnissä olevat hintaan 398€ ?
Auto tykkää siitä että sillä ajetaan mutta Alfa nauttii siitä että sitä rassataan.

Vastaa Viestiin