outo vika hihnanvaihdon jälkeen

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
mayhem
Viestit: 38
Liittynyt: 08 Kesä 2008, 16:41
Paikkakunta: vantaa

outo vika hihnanvaihdon jälkeen

Viesti Kirjoittaja mayhem »

onko ehdotuksia.autoon vaihdettiin jakohihna ym kilkkeet.vaihdon jälkeen vakionopeuden säädin pimeni ja auto käy tyhjäkäyntiä kun vanhat diisselit kone heiluu älyttömästi käynti on todella epätasaista mutta kun kaasua vähänkin laittaa niin käynti paranee normaaliksi.tyhjäkäynti on todella alhainen noin 500rpm oman mittarin mukaan.

Avatar
piesuli
Viestit: 504
Liittynyt: 10 Loka 2006, 09:01
Paikkakunta: Hämeenkoski

Viesti Kirjoittaja piesuli »

siel vois olla jako pielessä itsellä oli sama homma vaikka kun katsoi merkit kohilleen ne oli kohillaan. Tilattiin si sellain työ kalu mil pysty mittaan ne niin olihan se hampaan pieles. eihän se mitenkään ole voimaton??

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Jos V6:seen tehdään hihnanvaihto ilman lukituspaloja, niin etenkin takimmaisen nokan jako menee helposti hampaan verran pieleen. Tuo tyhjäkäynnin rytkytys viittaisi pielessä olevaan jakoon.

Onko kyseessä orkkis vai tarvike vakionopari?

mayhem
Viestit: 38
Liittynyt: 08 Kesä 2008, 16:41
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja mayhem »

vika löyty, pakonokka oli ketullaan.

Avatar
piesuli
Viestit: 504
Liittynyt: 10 Loka 2006, 09:01
Paikkakunta: Hämeenkoski

Viesti Kirjoittaja piesuli »

hyvä että selvis...

mayhem
Viestit: 38
Liittynyt: 08 Kesä 2008, 16:41
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja mayhem »

joo nyt käy ja kukkuu hyvin.lämpöjen kanssa vaan meinaa kränää.mittari nousee 95 ja sit ku sammuttaa ja avaa paisaria niin tuntus ilma viel urakalla porisevan.onko tohon jotain poppakonstia et tosta sais noi ilmat pois ku ite en löytänyt mistään ilmausruuvia.

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Itse olen ilmannut siten, että paisarin korkki auki ja antaa auton käydä lämpimäksi, niin ja tietysti myös kabiiniin lämmöt täysille, että kiertää kunnolla sielläkin.

mayhem
Viestit: 38
Liittynyt: 08 Kesä 2008, 16:41
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja mayhem »

kiitos vastauksesta.olin lukenevinani vanhaa foorumin juttua missä oli ilmausruuvi syylärin ylänurkassa,liekkö kyseessä joku tarvike syyläri.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4878
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Ja jos oikeasti koko veden lämpötila on 95C niin se on niin lähellä kiehumista että moottorin kuumemmissa kohdin vesi kuumenee yli 100C, Kun aukaiset painekorkin vesi alkaa kiehumaan , koska vesi kiehuu silloin herkemmin. Eli kyse voisi olla ihan tuosta ei ilmaus ongelmasta.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

mayhem
Viestit: 38
Liittynyt: 08 Kesä 2008, 16:41
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja mayhem »

no kokeillaan tota ilmausta.ku autoon on just vaihdettu uusi vesipumppu ja termari.niin epäilen et on jäänyt ilmaa vielä kiertoon.missä asteissa muuten flektien pitäs ruveta toimimaan.

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

paas hakuun sana flektit löytyy jotain.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
silverine
Viestit: 2470
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Giulia 2.0
156 3.0 V6 Q2 kompuralla
Mito QV -10
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

Itkin tästä jo avautumisketjussa mutta laitetaan
tännekin.

Ajelin ST-Motorsille hymyssä suin dynoon jossa
paljastui että tehoja uupuu 16kW...
Jakopään kotelon reunasta katsomaan onko
merkit kohdillaan koska vesipumppu vaihdettu
äskettäin...pakonokan merkki hampaan verran pielessä.
Siitä soittamaan Järvenpäähän notta mitä vittua ja
siellä selitellään että ei niihin merkkeihin kannata
katsella, tai no asentaja on Ranskassa ja soita ensi
viikolla niin kysytään muistaako miten on merkannut...

Tänään asentaja oli tavoitettu Ranskasta ja oli väittänyt
ettei merkkien mukaan ollut laittanut. Selvä, mutta
silti ihmetyttää miksi kaikki muut merkit ovat kohdillaan paitsi
sen pakonokan...Carpoikien buukkari nieleskeli puhelimen
toisessa päässä ja varasi ensi viikolle jakoremppa-ajan.
Hänen mielestään pyörän kääntäminen "summamutikassa"
saattaisi aiheuttaa grande katastrofin...

Kysymys kuuluu: eikö sitä tahtia voi muka mitata millään
ilman että pitää purkaa koko laitos? Tämän ketjun kahdella
ensimmäisellä nimimerkillä on kai aiheesta kokemusta.
Pikaiset vastaukset, kiitos!

Ps. Mylly käy tyhjäkäynnillä ihan normaalisti, luulisin, mutta
ajossa väittäisin huomaavani pientä nykimistä..kompensoisikohan
Unichip sen verran että ei ole suurempia ongelmia, paitsi
tehonpuute..?
Imupuoli ja sytkä on tarkastettu eikä sieltä vikaa löytynyt.

PPs. Soittelin Auto-Pilaamon häiskälle joka sanoi myös että
pitää purkaa koko paska.. :oops:
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
VMTD
Viestit: 3337
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Eli remontissa ei ole käytetty lukituspaloja, muuten ei kai mahdollista. Nokka-akseleissa ei ole merkkejä, vaan oikea asento määritellään lukituspaloilla. Löysätään hammaspyörät, jonka jälkeen hihna paikoilleen, kiristys ja hammaspyörien kiristys, lukituspalat pois. Tietysti ennen asennusta 1. sylinteri on oltava varmasti puristustahdin yläkuolokohdassa. Moni varmaan tekee omat merkit jakopäähän, mutta silloin voi tulla virheitä asennuksessa.

Avatar
silverine
Viestit: 2470
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Giulia 2.0
156 3.0 V6 Q2 kompuralla
Mito QV -10
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

Voisko kyseessä kuitenkin olla ILMI?
Dynokäppyrä on tosin identtinen muodoltaan...
eikös sen nuhan pitäisi ilmetä lähinnä siellä
yläkierroksilla eikä koko alueella?
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11242
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Jaon (lukkopaloilla ja heittokellolla) tarkastusta varten tarvitsee purkaa venakopat mutta ei itse jakopäätä, ei se nyt sinänsä ihan tolkuton homma ole. Onhan se mahdollista että joku olisi tehnyt toisen pakonokan merkin väärään kohtaan, mutta yleensä syyllinen uuteen, yllättävään vikaan löytyy viimeksi tehdystä remontista.

ILMI kai useimmiten oireilee ensin jollain tietyllä kierroslukualueella mutta ainakin oma ILMI-vammainen Sparkki oli ostettaessa täysin hengetön koko alueella.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
silverine
Viestit: 2470
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Giulia 2.0
156 3.0 V6 Q2 kompuralla
Mito QV -10
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti: ILMI kai useimmiten oireilee ensin jollain tietyllä kierroslukualueella mutta ainakin oma ILMI-vammainen Sparkki oli ostettaessa täysin hengetön koko alueella.
Jep. ILMI menee vaihtoon huomenna,
toivotaan( :roll: ) että vika on siellä.
Vaihdettu viimeksi tasan 3 vuotta sitten.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
kterkkila
Viestit: 2387
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Mahtaakohan noissa pikkukutosissa olla merkit nokkien päissä, kuten on 3-litraisessa 24V koneessa? Itselläni on parhaillaan hihnanvaihto 3-litraiseen meneillään ja venttiilikopat irti. Merkit on selvät.

Jos joku on varta vasten merkinnyt nokat, niin tuskin se on huolimattomuuttaan yhden väärin merkinnyt.. Veikkaan näin ollen että jako on pielessä. Eikä se koppien avaaminen muuten mikään kovin kummoinen homma ole.. Ne avaamalla välttyy arvoittelulta.

Avatar
silverine
Viestit: 2470
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Giulia 2.0
156 3.0 V6 Q2 kompuralla
Mito QV -10
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

Vielä yksi muistikuva dynosta...kateltiin kaasuläpän
arvoja täyskaasulla ja näytti 66%...dynoheppu puhui
jotain 80 asteesta jonka sanoi riittävän vaikka 90 astetta
on täyskaasu...ja vielä yksi tärkeä juttu...akku oli 4 tuntia
irti kun sille pusattiin uusi pesä takakonttiin...jostain
threadistä bongasin että ILMI voi hajota/hukata arvonsa
kun akku on irti? Entäs sitten kaasuläpän arvot?

Sori että on lähtenyt OT:ksi mutta.. :?

Ja vielä. Kone käy rikkaalla, osittain varmaan liittyen
Unichip vs huono tehontuotto mutta vois indikoida myös
viallisesta ILMI:stä.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

^Eikös tuon ecun resetoitumisen jälkeen mene jonkin aikaa ennenkuin ecu taas "oppii" kaikki arvot?

Avatar
Gasolina
Viestit: 4705
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

silverine kirjoitti:Kone käy rikkaalla
Jos kone käy tarpeeksi rikkaalla pitäisi takalohkon tulpat olla mustat ja etulohkon normaalit tai lähes normaalit, tämä siis siinä tapauksessa, että jako on pielessä.
Onko tuossa koneessa molemmille lohkoille oma lambda?

E: Mikäli koneella on ajettu paljon niin, että jako on pielessä voisi tämä näkyä myös imusarjojen värissä. Huonommin toimivan lohkon imusarjan sisäpinta on tod näk mustassa töhnässä.

Avatar
silverine
Viestit: 2470
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Giulia 2.0
156 3.0 V6 Q2 kompuralla
Mito QV -10
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

Gasolina kirjoitti:
silverine kirjoitti:Kone käy rikkaalla
Onko tuossa koneessa molemmille lohkoille oma lambda?
Yksi lambda tässä vanhemmassa on, uudemmissa kaksi.

Kävin illalla pienellä testiajolla ja aika kankeaa oli meno
ainakin kylmänä. Kun sain koneen lämpimäksi tykittelin
yhdellä suoralla 0-100 -lähtöjä ja mutu oli että parani
kulku veto vedolta.. :roll:
Sitten tein ECU&kaasuläppä-resetin jonka jälkeen biili
liikkui virkeästi(lämpimänä) mutta kiihdytyksissä
en huomannut mitään eroa verrattuna vetoihin ennen resettiä.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
Gasolina
Viestit: 4705
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

silverine kirjoitti: Yksi lambda tässä vanhemmassa on, uudemmissa kaksi.
Ei tuostakaan sitten ole apua vian metsästämisessä.

Avatar
silverine
Viestit: 2470
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Giulia 2.0
156 3.0 V6 Q2 kompuralla
Mito QV -10
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

silverine kirjoitti:Itkin tästä jo avautumisketjussa mutta laitetaan
tännekin.

Ajelin ST-Motorsille hymyssä suin dynoon jossa
paljastui että tehoja uupuu 16kW...
Jakopään kotelon reunasta katsomaan onko
merkit kohdillaan koska vesipumppu vaihdettu
äskettäin...pakonokan merkki hampaan verran pielessä.
Siitä soittamaan Järvenpäähän notta mitä vittua ja
siellä selitellään että ei niihin merkkeihin kannata
katsella, tai no asentaja on Ranskassa ja soita ensi
viikolla niin kysytään muistaako miten on merkannut...

Tänään asentaja oli tavoitettu Ranskasta ja oli väittänyt
ettei merkkien mukaan ollut laittanut. Selvä, mutta
silti ihmetyttää miksi kaikki muut merkit ovat kohdillaan paitsi
sen pakonokan...Carpoikien buukkari nieleskeli puhelimen
toisessa päässä ja varasi ensi viikolle jakoremppa-ajan.
Hänen mielestään pyörän kääntäminen "summamutikassa"
saattaisi aiheuttaa grande katastrofin...

Kysymys kuuluu: eikö sitä tahtia voi muka mitata millään
ilman että pitää purkaa koko laitos? Tämän ketjun kahdella
ensimmäisellä nimimerkillä on kai aiheesta kokemusta.
Pikaiset vastaukset, kiitos!

Ps. Mylly käy tyhjäkäynnillä ihan normaalisti, luulisin, mutta
ajossa väittäisin huomaavani pientä nykimistä..kompensoisikohan
Unichip sen verran että ei ole suurempia ongelmia, paitsi
tehonpuute..?
Imupuoli ja sytkä on tarkastettu eikä sieltä vikaa löytynyt.

PPs. Soittelin Auto-Pilaamon häiskälle joka sanoi myös että
pitää purkaa koko paska.. :oops:
Nyt on Alfa sitten viety jakopään tarkistukseen..huomenna
joko mittava lasku turhasta työstä tai kirmaava Alfa... :?
ILMI on kunnossa, kaasuläpän asennot kunnossa,
ei mitään vikakoodeja...
Viime hetken arvaus mikä muu kuin pielessä oleva
pakonokka voisi aiheuttaa tehonpuutteen?
Ja ne rempat dynomittauksien välillä ovat olleet
vesipumpun vaihto(jakopää auki) sekä kampiakselin
hihnapyörän vaihto.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
silverine
Viestit: 2470
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Giulia 2.0
156 3.0 V6 Q2 kompuralla
Mito QV -10
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

Vika Alfan tehottomuuteen ei löytynytkään
jakopäästä, tahdit ovat kunnossa. Olivat
ottaneet vielä kuvat auki olevasta koneesta
jotta varmistuisin itse asiasta. Korrektia.
Laitoin aamulla ennen remppaa tekstarin jossa
pyysin tarkistamaan tulppien (ajettu 40tkm) kunnon
ja tarvittaessa vaihtamaan ne kyydissä olleisiin Briskin
tulppiin(kun niitä oli muutenkin tarkoitus kokeilla)..
Vanhat NKG:n tulpat olivat hieman kuluneet vaikkakin
muuten säällisessä kunnossa, Briskit lyötiin kuitenkin kiinni.
Korjaamopäällikkö kuten minäkin epäili onko mitään vaikutusta
mutta:

Tukkoisuus on poistunut ja Alfa tuntuisi löytäneen voimansa. :o:
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11242
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Näkyykö siinä kuvassa SEKÄ paikallaan olevat lukkopalat ETTÄ pakonokan merkki?

Kyyninen kaveri kun voisi epäillä, että jakopää on purettu, laitettu kohdalleen ja kuvattu "oli se kunnossa, katso vaikka" jolloin asiakasta voi tietysti hommasta laskuttaa.

Asiahan selviää jos kurkkaat hihnakopan sisään ja katsot, osuuko ne merkit nyt kohdalleen...
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

^jos oikein ymmärsin niin kyseisellä pajalla ei ole käytössään lukituspaloja. Joten hieman herää kysymys kuinka ovat nyt sitten varmentuneet siitä että jako on kohdallaan :roll:

Avatar
kterkkila
Viestit: 2387
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

On tosiaan ihmeellistä jos vedot palaavat noin vain valohoitoa antamalla.. Nokan päissä olevat merkitkö niissä kuvissa näkyy ja löytyykö niitä itsetehtyjä merkkejä vielä hihnapyöristä, vai ovatko maalit jääneet korjaamolle?

Tietty tärkeintä on että auto nyt pelaa ja pääset vihdoin eteenpäin projektissa :-D

Avatar
silverine
Viestit: 2470
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Giulia 2.0
156 3.0 V6 Q2 kompuralla
Mito QV -10
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Näkyykö siinä kuvassa SEKÄ paikallaan olevat lukkopalat ETTÄ pakonokan merkki?

Kyyninen kaveri kun voisi epäillä, että jakopää on purettu, laitettu kohdalleen ja kuvattu "oli se kunnossa, katso vaikka" jolloin asiakasta voi tietysti hommasta laskuttaa.

Asiahan selviää jos kurkkaat hihnakopan sisään ja katsot, osuuko ne merkit nyt kohdalleen...
Kaikki oli kunnossa kuvien perusteella.

"Kusetuksesta" oli puhetta kun vein auton huoltoon;
työnjohto lupasi itse valvoa ettei asentaja peittele mahdollisia
kätöstensä jälkiä, sanoi myös että helppohan olisi asiakkaalle
toista väittää mutta heille on kunnia-asia että homma menee oikein.. :silent:
Aloittivat purun klo 8 maissa ja soittivat klo 10 että jako on kunnossa.
(olisinhan voinut olla kytiksellä kulman takana..)
Autossa on CARF:in tarrat laseissa ja minullakin sattui vielä
olemaan uusi kerhopaita päällä joten luulisi tajuavan että
kusettavat taikka ei niin kylillä puhutaan...kuten tehdään. :lol:

Ihan valohoidollahan ei selvitty vaan vaihdettiin ne tulpat.
Tulppien hidas hiipuminen selittäisi ainakin minulle sen että
en selkeästi huomannut tehon laskua, kuvittelin vain "tottuneeni"
auton potkuun..
Käykö tämä jonkun toisenkin ajatusmaailmaan?
Jos näin on käynyt niin mitä pitää ajatella siitä että
tulppa/tulpat hiipuivat 40 tkm ajon jälkeen, vaikuttaako
chippaus jotenkin?
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

JMZ
Viestit: 34
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:43
Car(s): Peugeot 508 VTI
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja JMZ »

No...tulppahan joko sytyttää tai sitten ei sytytä.Periaatteessa kovassa kuormituksessa hetkelliset sytytyskatkokset voivat tiputtaa tehoa.Liian laiha seos voi ylikuumentaa tulpan ja tulla sytytyskatkoksia mutta sullahan tais käydä rikkaalla.Vaatisko sun lastutus eri lämpöarvon tulpat.Omassa
vakiomyllyssä en huomannu eroa tulppien vaihdolla 89000km.Jos et ois
vielä vaihtanu niitä tulppia niin näitä spekulaatiota ei tarvis.Meinaakko
käyttää uudestaan penkissä?

Avatar
silverine
Viestit: 2470
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Giulia 2.0
156 3.0 V6 Q2 kompuralla
Mito QV -10
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

JMZ kirjoitti:No...tulppahan joko sytyttää tai sitten ei sytytä.Periaatteessa kovassa kuormituksessa hetkelliset sytytyskatkokset voivat tiputtaa tehoa.Liian laiha seos voi ylikuumentaa tulpan ja tulla sytytyskatkoksia mutta sullahan tais käydä rikkaalla.Vaatisko sun lastutus eri lämpöarvon tulpat.Omassa
vakiomyllyssä en huomannu eroa tulppien vaihdolla 89000km.Jos et ois
vielä vaihtanu niitä tulppia niin näitä spekulaatiota ei tarvis.Meinaakko
käyttää uudestaan penkissä?
100tkm:n kohdalla vaihdettiin tulpat ekan kerran ja en
minäkään huomannut silloin mitään eroa...tosin nyt
laitettiin kiinni Brisk:in http://www.brisk.biz
tulpat joista viisaammat varoittelivat etteivät välttämättä
skulaa johtuen Alfan heikosta sytkästä..
Väittäisin kuitenkin että auto vastaa nyt nopeammin
kaasuun kuin koskaan aiemmin.

No, juttu rupeaa rönsyilemään aika kauaksi jakopään
ongelmista joten hyvää yötä. Penkissä käyn kun
penkittäjä palaa lomilta/pankkitili ei näytä nollaa.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
Gasolina
Viestit: 4705
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

silverine kirjoitti:
Ihan valohoidollahan ei selvitty vaan vaihdettiin ne tulpat.
Tulppien hidas hiipuminen selittäisi ainakin minulle sen että
en selkeästi huomannut tehon laskua, kuvittelin vain "tottuneeni"
auton potkuun..
Käykö tämä jonkun toisenkin ajatusmaailmaan?
Kyllä huonoilla tulpilla teho laskee varmasti ja tulpathan tosiaan vanhenee pikkuhiljaa eli menetettyjä polleja on vaikea huomata konkreettisesti.

Mutta, jos ne vanhat tulpat jäi sulle niin katso näyttääkö ne kaikki samanvärisiltä. Jos näin on niin vikaa lienee ollut vain tulpissa, mutta, jos löytyy kahta väriä, 3kpl molempia, niin lienee ollut myös jakovikaa.

Avatar
kterkkila
Viestit: 2387
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Gasolina kirjoitti: Mutta, jos ne vanhat tulpat jäi sulle niin katso näyttääkö ne kaikki samanvärisiltä. Jos näin on niin vikaa lienee ollut vain tulpissa, mutta, jos löytyy kahta väriä, 3kpl molempia, niin lienee ollut myös jakovikaa.
Hyvä vinkki.

Jos tulpista on teho kiinni, niin sen näkee tehokäyrästä. Viidellä tuo ei ole kokoaikaa käynyt jos niinkin hyvin on toiminut, joten tehokäyrässä pitäisi näkyä katkoksia, tai takertelua täystehon kohdalla.. Oliko tehokäyrä suunnilleen yhtä siisti kuin aikaisemmin, vai epämääräisempi?

Avatar
silverine
Viestit: 2470
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Giulia 2.0
156 3.0 V6 Q2 kompuralla
Mito QV -10
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

Gasolina kirjoitti:
silverine kirjoitti:
Ihan valohoidollahan ei selvitty vaan vaihdettiin ne tulpat.
Tulppien hidas hiipuminen selittäisi ainakin minulle sen että
en selkeästi huomannut tehon laskua, kuvittelin vain "tottuneeni"
auton potkuun..
Käykö tämä jonkun toisenkin ajatusmaailmaan?
Kyllä huonoilla tulpilla teho laskee varmasti ja tulpathan tosiaan vanhenee pikkuhiljaa eli menetettyjä polleja on vaikea huomata konkreettisesti.

Mutta, jos ne vanhat tulpat jäi sulle niin katso näyttääkö ne kaikki samanvärisiltä. Jos näin on niin vikaa lienee ollut vain tulpissa, mutta, jos löytyy kahta väriä, 3kpl molempia, niin lienee ollut myös jakovikaa.
Odotinkin Gasolinalta tätä lisäkysymystä :P .
Tulpat olivat samanväriset, ei nokea..

kterkkilälle: dynokäppyrät olivat kutakuinkin samanmuotoiset.

Onhan tämä pikku mysteeri. :roll:
Persdyno sanoo että muutosta on tullut, onko se
oikeasti ne kaivatut 10% tehoa, jää nähtäväksi.
Ja edelleen ihmetyttää miten laatutulppa kuolee
reilusti ennen laskettua aikaa. :?

Auton tyhjäkäynti on nyt asettunut normaaliksi eli
kylmänä vähän ylempänä, lämpimänä pysyy siinä
600/700 kierroksessa. Kun vika oli päällä, saattoi
tyhjäkäynti vedellä lämpimänäkin yli 1000rpm.
Kaasuun vastaavuudessakin oli selvää viivettä.

Kylmänä auto nykii ja vetää hiukkasen huonosti
pari ensimmäistä minuuttia;
näin on ollut viritysten jälkeen koko ajan.
Dynoukko varoitteli siitä jo etukäteen ja sanoi
johtuvan lambdasta. Tässähän on vain se yksi..
Ennen virityksiä ei moista "ongelmaa" ollut
vaikka lambda itse asiassa oli silloin rikki.
Minulle se ja sama kunhan toimii kunnolla kun
painetaan jalka suoraksi. 8)
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
Gasolina
Viestit: 4705
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

silverine kirjoitti: Odotinkin Gasolinalta tätä lisäkysymystä :P .
Tulpat olivat samanväriset, ei nokea..
Heh, joo taisi tuosta tosiaan olla puhetta :wink:

Täähän meni sitten ihan hyvin ja Carpojatkin pääsi pälkähästä.

Mitä tulppien kestoon tulee, niin ne lienee polttaneet seosta tuohon 40tkm:iin jo aika hyvät määrät.

Vastaa Viestiin