33 vaihteiston irroitus

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Oleino
Viestit: 1949
Liittynyt: 04 Touko 2006, 18:58
Car(s): 33 16v
Paikkakunta: Valkeakoski

33 vaihteiston irroitus

Viesti Kirjoittaja Oleino »

Pitäisi irroittaa 33:sta vaihteisto, jotta pääsisi kahta eri tavalla rikkinäistä laatikkoa yhdistelemään yhdeksi ehjäksi. Onko kenelläkään hyviä neuvoja miten saisin pelkän laatikon irti niin, että moottori jää paikalleen ja auton voi työntää pois nosturilta ilman että vetoakselit on tukivarren tjsp ympärillä. Nosturi ja kunnolliset työkalut on käytössä, mutta autoa ei voi tappaa nosturille. Hakua käyttämällä löysin jo http://alfaimola.free.fr/technique/tran ... index.html sivuston, mutta kun ranska ei oikein taivu niin jäi hieman epäselväksi mitä siinä sanottiin. Moottori pitää kuitenkin kallistaa taaksepäin, tukea jollain köydellä tai vastaavalla takaosastaan, vetoakselit irroittaa ja moottorin sivuttaisvärinämikälietuki ottaa irti. Jos kenelläkään on kokemuksia hommasta niin kertokaa.. :? Kai auto on liikuteltavissa vielä laatikon irroittamisen jälkeenkin, onhan?
Tein itse - säästin

Avatar
Caijo-Romeo
Viestit: 1206
Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
Car(s): 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00,159 1.9 Jtdm Q-tronic -07/2.4 Jtdm -07
Paikkakunta: Kylmäkoski

Viesti Kirjoittaja Caijo-Romeo »

Kone on tosiaan pakko jättää roikkuun jonkun oman viritelmän varaan tai laittaa moottorikannatin konehuoneeseen joka roikottaa konetta.takakiinnike kun on laatikossa kiinni,tosin senkin saat pultattua jälkikäteen moottoriin kiinni ja jätettyä moottorin sen varaan roikkumaan,kyseinen "korva" ei ole kiinteästi vaihteistossa kiinni.Itse irrotin siten että vaihteistotunkilla laskin moottoria kun vaihteisto oli vielä yhdellä pultilla kiinni ja sitten kaverin avustamana laskettiin vaihteisto pois.ja virranjakajaa pitää varoa,muistaakseni kun jakajankannen ottaa irti niin mahtuu paremmin. Olikoha nyt tarpeeks sekavasti sanottu taas :lol: Vetarien mutterit on sit hieno avata,on kohtuu vähän tilaa hylsylle...

Avatar
SP
Viestit: 958
Liittynyt: 02 Kesä 2003, 05:21
Car(s): Ducati 748 -01
Ducati Monster 750 -99
BMW D
Paikkakunta: Tampere

nosturi

Viesti Kirjoittaja SP »

Jos on nosturi käytössä niin melkein samalla työllä ottaa koneen ja laatikon pois :roll: Yhden kerran olen sprintistä pelkän laatikon ottanut pois ja se riittää.. Mutta koko paketti on tullu otettua n. 7 kertaa :shock: Omalla kokemuksella sanoisin että aikaa ei mene enempää koko paketti kanssa.
Ex-autonasentaja entisessä elämässä...

Avatar
ollikuhta
Viestit: 598
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 00:38
Paikkakunta: loppi

Viesti Kirjoittaja ollikuhta »

Komppaan sp:tä. Siinä samalla on sitten mukava vaihtaa vaikka tulpat ja esim. kytkimen työsylinterin tiiviste noin ihan vain varoiksi... :wink:
Alfa-uros...tojota-naaras

Avatar
Oleino
Viestit: 1949
Liittynyt: 04 Touko 2006, 18:58
Car(s): 33 16v
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Oleino »

Kiitoksia vastauksista. :) Mitäs kaikkea pitää irroittaa jos ottaa sekä moottorin että vaihteiston irti? Miljoona eri johtoa sinne taitaa ainakin mennä? Otetaanko koko paketin kanssa myös vaihdekepin jalusta, vaimikäsenytoli?
Tein itse - säästin

pantse
Viestit: 217
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:31
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja pantse »

Ei sinne loppupelissä montaa johtoa mene. Irrotat johdot, letkut yms. sälän ja pakosarjan. Sitten vetarit irti laipoista. Koko paketti lähtee alaspäin, kun irrottaa vaihelootan takapäästä tapin, joka kiinni kahella pultilla ja rintapellin alapuolelta pultin, joka lävistää kumityynyn. Vaihdekeppi tulee paketin mukana alaspäin, irrotat vaan ylhäältä kumin. Etuosasta olen moottorin ottanut sitä tukevan etupalkin kanssa, tosin olen aina tehnyt homman ilman nosturia tunkaten auton ylös. Yks tukiviipotin tulee ottaa myös moottorin oikealta puolen irti moottorin alapuolelta. Meniskö aikaa n. 1,5 h irrotukseen. Ja paketti kannattaa tukea hyvin ennen irroitusta. Näin se suunnilleen meni, on kyllä muutama vuos aikaa, kun viimeks irrotin.

Ana M
Viestit: 240
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 18:12
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Ana M »

nuo service mannuaalit saattaa auttaa jotain.

http://alfaromeo33.extra.hu/
33 P4 -91, Skoda Octavia 4x4 -04, Superb 4x4

Avatar
Oleino
Viestit: 1949
Liittynyt: 04 Touko 2006, 18:58
Car(s): 33 16v
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Oleino »

Tuon korjaamomanuskan mukaan näyttäisi siltä että moottoria laskettaessa edessä oleva poikkipuu missä moottori on kiinni, on kiinni myös etummaiset alatukivarret. Ei kai auto voi jäädä liikuteltavaksi jos edessä ei ole tukivarret missään kiinni? Vähän jännältä vaikuttaa minusta. Tuon ohjeen mukaan pitäisi irroittaa myös kaikki mahdollinen ja mahdoton konepellistä lähtien kun pudottaa moottori-vaihteisto-yhdistelmän. Luulen että näillä näkymin irroitan pelkän vaihteiston ja ripustan moottorin takakannakkeestaan kiinni kuten Caijo-Romeo neuvoi.
Tein itse - säästin

Avatar
SP
Viestit: 958
Liittynyt: 02 Kesä 2003, 05:21
Car(s): Ducati 748 -01
Ducati Monster 750 -99
BMW D
Paikkakunta: Tampere

juu

Viesti Kirjoittaja SP »

Niin se poikkipalkki ja pitkittäiset tukivarret lähtee samassa paketissa, mutta on helppo irrottaa koneesta ja laittaa takasin paikalleen :wink: sekin on tullu tehtyä muutaman kerran.. helpommalla pääset tosiaan kun otat koko paketin pois, mut kaikki omalla tavallaan :roll:
Ex-autonasentaja entisessä elämässä...

Avatar
ollikuhta
Viestit: 598
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 00:38
Paikkakunta: loppi

Viesti Kirjoittaja ollikuhta »

Komppaan etelleen SP:tä... 8)
Alfa-uros...tojota-naaras

Avatar
Oleino
Viestit: 1949
Liittynyt: 04 Touko 2006, 18:58
Car(s): 33 16v
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Oleino »

Vaikka olen tavannut seka ollikuhtan että SP:n ja tiedän että molemmat ovat asiansa tuntevia miehiä, niin olin silti sen verran itsepäinen että irroitin pelkän laatikon. :silly: Ei ollut kovin paha rasti kun oli hyvät työkalut ja kaveri auttamassa. Seuraavaksi pääsee aukomaan laatikoita, saa nähdä tuleeko mun taidoilla enää kummastakaan ehjää.. :mrgreen:
Tein itse - säästin

Avatar
Midi
Viestit: 817
Liittynyt: 12 Kesä 2005, 17:21
Paikkakunta: Forssa

Viesti Kirjoittaja Midi »

Pitäs tässä saada aikaseks itekkin irrottaa kone ja laatikko tuosta varaosa romusta ennenkuin lähtee paaliin(vai pitiäisiköhän se säilöä tallin ylisille..).

Laikalla vetelin nuo vetarin pulttien kannat poikki mutta en silti saanu irti niitä. Pallonivelenkin vedin poikki laikalla mut ei siltikään lähteny vaikka sitten sai vedettyä ihan kunnolla. Eikös se pitäs lähteä sieltä sisäpuolen laipasta ihan vetämällä?
Joona Karimaa
____________

Avatar
Oleino
Viestit: 1949
Liittynyt: 04 Touko 2006, 18:58
Car(s): 33 16v
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Oleino »

^Kyllä pitäisi lähteä. Jos ei muuten lähde niin vetarit rälläkällä poikki. Niin ainakin mun varaosalaatikko oli irroitettu.. :lol:

Hyviä uutisia tällä rintamalla sen verran että eihän sieltä ollut kuin perä rikki. Molemmat pikkurattaat ottivat ja menivät kahtiapoikki. Sen kun vaihtaa tuosta varaosalaatikosta vanhaan niin ai että tulee hyvä. Sit jos on optimistinen aikataulun suhteen niin vonkaamaan ens viikon perjantaita vapaaks ja ratapäiville.. :mrgreen:
Tein itse - säästin

Avatar
Midi
Viestit: 817
Liittynyt: 12 Kesä 2005, 17:21
Paikkakunta: Forssa

Viesti Kirjoittaja Midi »

Jatketaan riuhtomista ja voisi vähän lisää laikkaakin sille antaa. En tiedä jäikö kannoista vielä jotain pientä jäljelle. Ei viittis vetareita poikki laittaa, jos vaikka tulee tarvis vielä. Eiköhän ne ole samat kuin nelivetoisessakin.
Joona Karimaa
____________

Avatar
Oleino
Viestit: 1949
Liittynyt: 04 Touko 2006, 18:58
Car(s): 33 16v
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Oleino »

Yhtäkkiä kiire alfan valmistumisesta katosi, joten teen tämän rauhassa loppuun. Katsoo milloin on valmis. Pistetään vielä kuva rikkinäisistä rattaista.
Liitteet
särki meni
särki meni
Kuva017_2.JPG (25.77 KiB) Katsottu 2546 kertaa
Tein itse - säästin

Avatar
Midi
Viestit: 817
Liittynyt: 12 Kesä 2005, 17:21
Paikkakunta: Forssa

Viesti Kirjoittaja Midi »

Aika jännä että on menny ihan halkipoikki. Mulla kun ladasta hajos tasauspyörästö niin oli vaan käyny hammaspeikko. :) Siitä perästä saakin vielä jäärata ladaan perän kemppilukolla.
Joona Karimaa
____________

Avatar
Oleino
Viestit: 1949
Liittynyt: 04 Touko 2006, 18:58
Car(s): 33 16v
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Oleino »

Dodiin, nyt on varaosalaatikosta vaihdettu ehjä rataspari vanhan laatikon tasauspyörästöön ja shimmailtu kohdilleen. Ei ollenkaan niin paha rasti kuin ekaksi jännitin. Nyt sitten pitäisi keksiä joku sopiva väli pistää laatikko autoon kiinni. :)
Tein itse - säästin

Avatar
Oleino
Viestit: 1949
Liittynyt: 04 Touko 2006, 18:58
Car(s): 33 16v
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Oleino »

Sopiva väli oli tänään. Kaverin kanssa aherrettiin kolme tuntia töiden jälkeen ja laatikko löysi itsensä taas autosta kiinni. Pienen koeajon jälkeen tuntui toimivan hyvin. :) Näemmä ihan ihmisen tekemiä nuokin systeemit.
Tein itse - säästin

Vastaa Viestiin