Menikö ilmi?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
JMZ
Viestit: 34
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:43
Car(s): Peugeot 508 VTI
Paikkakunta: Kemi

Menikö ilmi?

Viesti Kirjoittaja JMZ »

Tuli tehtyä puolivahingossa ECUN resetointi kun parantelin akun kiinnitystä ja putsasin akun navat.Auto vetää kyllä osakaasulla normaaliajossa puhtaasti ja käy hyvin mutta kun painaa lusikan lattiaa
niin meinaa itku tulla.Auto kyllä lähtee kiihtyyn mutta portaittan.Kunnollinen veto tulee vasta 5500rmp kun ennen heräs 4000rmp.n jälkeen.Kolmosella 80-120 aika huononi 1.6s verrattuna normaaliin.Ilmi näyttäs kyllä toimivan osakaasulla tai sitten lambda korjaa
tilannetta.Kun ilmin piuhan irrottaa niin toimii osakaasullakin heikosti.
Eli menikö ilmi vai jotain muuta?

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Tuon resetoinnin jälkeen kestää aikansa ennenkuin ECU taas oppii "talon tavoille"

Avatar
kumimuumi
Viestit: 3252
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 23:56
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

Kuultua: muutamaan minuuttiin ecu:n näppäilyn jälkeen, kun auto käännetään käymään, ei olisi suotavaa koskea mihinkään... ei kaasuun tms. miksei?
..ammattina autoslalom..

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): Milloin mikäkin.
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Oma kokemus ILMIn rikkoutumisesta tänään.
Vetelin rajuja kiihdytyksiä motarin rampeilla.
Kunnes 6000rpm kohdalla veto katkesi kuin veitsellä leikaten, mielestäni pienen poksahduksen saattelemana.
Samalla hetkellä moottorielektroniikan varoitusvalo syttyi ja ajotietokone ilmoitti engine control failure- go to dealer

Noh, ajokki testeriin ja ILMI rikki.
Auto veti kyllä hyvin mutta tyhjäkäynti oli omituisen "pompottavaa"

Hmmm... sain "uuden" käytetyn ILMIn joka toimii kuin junan vessa.

JMZ
Viestit: 34
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:43
Car(s): Peugeot 508 VTI
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja JMZ »

Paikallinen Bosch huolto meinas; että ei se ilmi yhtäkkiä yleensä mee vaan auto laiskistuu pikkuhiljaa jota ecu pyrkii korjaamaan.Nyt kun
korjaukset on resetoitu niin varmaan on sitte laiska.Oon yrittäny kouluttaa
ecua talon tavoille n.150km vaan ei halua näköjään oppia!Kannattaako
yrittää jatkaa koulutusta vai tilata uus ilmi?

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): Milloin mikäkin.
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Eiköhän se uusi ILMI ole ostettava. Itse menen huomenna paikalliseen varaosaputkaan orggis ILMI kädessä, saavat siitä Bosch osanumeron.
Mitä nyt olen lukenut niin hinta pyörii jossain 150 kieppeillä. Kun taas DA pyytää yli 400

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Viesti Kirjoittaja Carlos »

Ota ilmistä johto irti. Silloin tuo purnukka menee varaohjelmalle ja silloin moottorinohjauksen pitäisi toimia ihan kohtuullisen hyvin.
Toisin bensaa taitaa mennä hieman enempi kuin normaalisti.

Avatar
piesuli
Viestit: 504
Liittynyt: 10 Loka 2006, 09:01
Paikkakunta: Hämeenkoski

Viesti Kirjoittaja piesuli »

Carlos kirjoitti:Ota ilmistä johto irti. Silloin tuo purnukka menee varaohjelmalle ja silloin moottorinohjauksen pitäisi toimia ihan kohtuullisen hyvin.
Toisin bensaa taitaa mennä hieman enempi kuin normaalisti.
ainakaan v6:tonen ei käy tolla tavalla.. lähtee käynti kauhealla rohinalla sit sammuu ja sama vaan toistuu koittaa vaikka loppu päivän.. ei kai se 2 litranenkaan muuta tee.. Joku vois kyl testaa niin sais tiedon..

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): Milloin mikäkin.
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

No niin, kauan se ilo kestikin.
Aamulla töihin ajellessa sama rumba jatkui.
Täytyy vissiin mennä jo tänään Bosch putkaan.

jartuo
Viestit: 253
Liittynyt: 16 Helmi 2008, 20:52
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

piesuli kirjoitti:
Carlos kirjoitti:Ota ilmistä johto irti. Silloin tuo purnukka menee varaohjelmalle ja silloin moottorinohjauksen pitäisi toimia ihan kohtuullisen hyvin.
Toisin bensaa taitaa mennä hieman enempi kuin normaalisti.
ainakaan v6:tonen ei käy tolla tavalla.. lähtee käynti kauhealla rohinalla sit sammuu ja sama vaan toistuu koittaa vaikka loppu päivän.. ei kai se 2 litranenkaan muuta tee.. Joku vois kyl testaa niin sais tiedon..
Omasta JTD:stä oli ilmi rikki ja tepselin irrtoitus oli kuin olisi laittanut buusterit päälle, ainakin omassa mallissa se nosti tehoja ihan hemmetisti.
Pessimisti ei pety!!

Avatar
pikkis77
Viestit: 509
Liittynyt: 06 Touko 2005, 21:18
Car(s): AR spider 2.0 vm. 1984
Paikkakunta: Kulloonkylä (Porvoo)

Viesti Kirjoittaja pikkis77 »

JMZ kirjoitti:Paikallinen Bosch huolto meinas; että ei se ilmi yhtäkkiä yleensä mee
Mulla meni ILMI motarin rampilla kiihdyttäessä, ihan kerrasta.
Mulla ei ilmin liittimen irroitus auttanut muuta kuin tyhjäkäyntiin, kaasuun reagoi huonommin paitsi pintakaasulla otti paremmin.

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): Milloin mikäkin.
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Uusi ILMI tilattu paikallisesta.
Nämä Bosch osanumerot ym on melko vaikeaselkoisia. Kun soppaan lisätään JTS niin paketti hajoaa lopullisesti.
Toinen sanoo että samaa tavaraa, toinen että eri.

Noh, anyway. CF3(TS) ILMI tulee huomenna. Saa radalle tuoretta elktroniikkaa...

Avatar
csr
Viestit: 151
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 20:20
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja csr »

Juu ja meittin JTS:ään kun vuoden vaihteen tienoilla oli tarvetta uudelle ILMI:lle niin ei löytynyt edes Boschilta Euroopasta! Niin ja JTS:ssä on omansa verrattuna muihin Alffoihin, joten vaikeuttaa kivasti etsimistä. Tietty DA:ssa olisi ollut kivaan hintaan! No Muukkoselta sitten löytyi "alkuperäinen" eli Bosh alkuperäisessä laatikossa. Tais olla 300e kantturoissa.

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): Milloin mikäkin.
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Paras tarjous jonka sain JTS ILMIstä oli karvan alle 300€
TS ILMIn saa alle satkulla.
Peli oli selvä tässäkohtaa, saas nähdä miten toimii.

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

^Laapotin ilmiä sinne ennekin on tyrkätty.

JMZ
Viestit: 34
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:43
Car(s): Peugeot 508 VTI
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja JMZ »

No hitto tätä alfaa.Käytiin vaimon kans tutustuun hailuotoon ja tossa
välillä alko jo vetään parissa ohituksessa ihan normaalisti,sitten seuraavassa taas ei.Pitäsköhän tota ilmin ostoa vielä siirtää jos alfa
vaikka vielä toipus ecun resetoinnista.Eikös ton kulutuksen pitäs nousta
ecu resetin jälkeen?Mulla näyttäs käyvän päin vastoin.Ennen en oo päässy
400km puolella tankilla.

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): Milloin mikäkin.
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

KJS kirjoitti:^Laapotin ilmiä sinne ennekin on tyrkätty.
Eihei kuomaseni. Orggista pukkaa...

Tässä tänään haettu orggis Bosch
Kuva

Ja voin kertoa ettei ollut hinnalla pilattu.

Laitoin kiinni ja auto toimii paremmin. Ainoa miinus on että Motor Control Failure ilmotus tulee näyttöön.
Ilmeisesti vika pitää kuitata pois ensin?

Onko kellään Turun seudulla vikakoodin lukijaa jota voisi lainata hetkeksi.
Oma on tilauksessa ja ennen kun se saapuu niin olis kiva ajella ilman ylimääräisiä valoja.

JMZ
Viestit: 34
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:43
Car(s): Peugeot 508 VTI
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja JMZ »


Avatar
csr
Viestit: 151
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 20:20
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja csr »

TS ILMIn saa alle satkulla.
Ymmärsinkö oikein, että laitoit TS:n ILMIN JTS:n? Voihan se toimia jotenkin mutta luultavasti mittausalue on väärä.

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): Milloin mikäkin.
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Heh, ymmärsit ihan oikein !

Törkkäsin TS ILMIn JTS koneeseen. Ja toimii !
JTS ILMIn osanumero olisi 0280218113 279€
TS osanumero 0281002309 79€

Kumman itse ostaisit???

Lisäksi liike mistä ostin kertoi TS ILMIn sopivan JTS numeroiden mukaan, katsoi jostain kataloogista.
Kyllä mä tolla 79e pärjään ja lompakkokin tykkää enempi.

Oli miten oli, siellä se nyt on...

Avatar
csr
Viestit: 151
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 20:20
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja csr »

Maailmassa on monta ihmeellistä asiaa ja tämä on yksi niistä. :crazyeyes:
Olis kiva nähdä anturin speksit.

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4143
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Erittäin mielenkiintoinen tuo taulukko!

Eli viisi erilaista versiota kaikissa erilainen käyrä. Tuli heti mieleen että oma tuntui omasta mielestä aavistuksen laiskemmalta kautta linjan edellisen ILMIn vaihdon jäljiltä. Nyt siihen on tottunut. Muistan että vuosimalli ei riittänyt vaan piti tietää kuukausi koska vaihtunut ilmeiseti kesken vuotta! Ettei vain olisi tullut väärää versiota. Tuon perusteella voisi kuvitella että kaikki "toimii" ristiin keskenään!
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): Milloin mikäkin.
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Äkkiseltään kun katseli taulukkoa niin ei siellä ollut minun saamia numeroita.

Avatar
csr
Viestit: 151
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 20:20
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja csr »

Eli viisi erilaista versiota kaikissa erilainen käyrä.
Niinpä niin. Jos vaikka alkuperäisen ILMIN mittausalue on 8 ... 370kg/h ja autoon laitetaan ILMI jonka alue on 10 ... 480kg/h niin kyllähän se toimii (jotenkin) mutta antaa virheellisen ilmamassatiedon moottorinohjaukselle. Eli valehtelee moottoriin menevän ilmamassamäärän pienemmäksi mitä todellisuudessa on. Tästä voisi päätellä, että seossuhde menee laihalle. Mitä enemmän konetta rasitetaan sitä enemmän mittaus on pielessä kuten käyristä hyvin näkee. :shock:

heme
Viestit: 541
Liittynyt: 27 Marras 2006, 08:02
Car(s): 147 GTA -03, 156 2.5 V6 SW -03, Maserati Quattroporte -06, DS7 Hybrid -20
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja heme »

Näytti nuo Boschin viisi versiota olevan kaikki halkaisijaltaan erikokoisia, joten vain yksi koko käynee alkuperäisen paikalle. JTS:n ja TS:n ilmien eroistahan tuo taulukko ei kerro mitään, sellainen taulukko olisi tosiaankin kiva nähdä. En kyllä ymmärrä miksi JTS:n ja TS:n ilmit ovat eri osanumeroilla jos ne olisivat samanlaiset. Kyllä lienee selvää että niissä on (merkittäviä) eroja.

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): Milloin mikäkin.
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Molemmissa TS ja JTS sen töttörön halkaisija on 70mm.
Jos oikein tulkitsin taulukkoa niin sitä enemmän ilmaa läpi mitä suurempi töttörön halkaisija.
Eli erot on sitten elektroniikassa.

JMZ
Viestit: 34
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:43
Car(s): Peugeot 508 VTI
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja JMZ »

Joo ilmi se oli sitten mullaki vikana.Uusi Bosch 0 280 217 531 kustanti 220€
mutta kyllä kannatti :-D Nyt vetää vielä parenmin kuin ennen ECU resettiä
vanhalla ilmillä.Resetin jälkeen ero uudella ja vanhalla ilmillä 80-120KM/H
2.0 sekkaa.Mahtavaa että on tälläinen BBS olemassa :lol:

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): Milloin mikäkin.
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Pystyykö kukaan kertomaan miksi TS koneissa ILMI on lähempänä kaasuläppää, kun taas V6 ja JTS koneissa ILMI on heti ilmansuodattimen vieressä?
Kyselen siksi että on tehny mieli nostaa ILMI vastaavaan paikkaan kun TS koneessa.
Tarkoituksena olis asentaa jonkinlainen carbon suodatin orggiksen tilalle, niin saa vähän enempi pelivaraa asennukseen.

Vastaa Viestiin