Auton pätkäisy tasakaasulla. *selvitetty*
Valvoja: Moderators
-
gYdEbUh
- Car(s): M-B Clk 200 -05. Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Auton pätkäisy tasakaasulla. *selvitetty*
Eli jos vähänkin pitää autoa kiihdytyksessä, eli pelkästään ylämäkeenkin ajaessa toimii normaalisti, mutta normaalisti auton veto loppuu ja palaa takaisin vain lisäämällä kaasua. Jos pitää kaasua juuri rajalla niin auto pätkii voimakkaasti. En löytänyt mitään tälläistä haulla. Joskus todella harvoin auto toimii normaalisti pienen hetken tasakaasulla. Kun auton vedon palauttaa kaasulla niin voimansiirto nykäisee häiritsevästi. Syitä tähän ilmiöön on monia. Jos ahdoilla auto pätkäisee niin ahdot laskee noin 0.3 baria. Mutta yleensä auto ei pätkäise ahdoilla koska silloin on kiihdytys menossa. En usko että kyse on bensanpaineista koska ilmiö on vain tasakaasulla. Joku sähköpalikka on kait vähän rikki.. Ei varmaan kivaa selvittää mikä.
Viimeksi muokannut gYdEbUh, 23 Elo 2008, 18:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER 
- Alfistipohjoosesta
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09, Mito QV -10 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Samoilla oireilla 164:nen ilmoitteli ilmamäärämittarin vastuspinnan katkoksista. Siirsin koko liukupintaa hieman sivuun (niin että akseliaalisesti se pysyi samassa kohdassa) joten ne sakarat alkoivat hinkata uutta pintaa.
Spider 1988, 159 SW 2.4, Mito QV(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
Yhdessä toisen merkkisessä kulkineessa vastaavanlaisen ilmiön aiheutti kaasuläpän asentoanturin väärä asento. Eli jos pedaali ei ollut reilusti painettuna kiihdytykseen, järjestelmä kuvitteli että koneen pitäisi käydä tyhjäkäyntiä (kun kaasuläppä on kiinni anturin mielestä) ja yritti tyhjäkäyntisolenoidilla säätää kierrokset alas... Tai näin ainakin itse uskon sen menneen, anturin asennon rukkaaminen kuitenkin hoiti tuon ominaisuuden pois päiväjärjestyksestä
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88
-
gYdEbUh
- Car(s): M-B Clk 200 -05. Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Voiko pätkiminen aiheutua vähän myöhässä olevasta vastusarvosta? Mun ILMIssä hiilisiltaan osuva 'nuoli' lähtee ehkä pari milliä liian edestä, mutta en jaksanut siirtää sitä ja nyt on kansi liimattu niin en viitsisi turhaan kokeilla.Alfistipohjoosesta kirjoitti:Samoilla oireilla 164:nen ilmoitteli ilmamäärämittarin vastuspinnan katkoksista. Siirsin koko liukupintaa hieman sivuun (niin että akseliaalisesti se pysyi samassa kohdassa) joten ne sakarat alkoivat hinkata uutta pintaa.
Etsu. Tuota asento-anturia on tullut mittailtua eikä se ainakaan ihan kusessa ole.
Itse ainakin kokeilin siirrellä sitä edes takaisin eikä vaikuttanut moottorin käyttäytymiseen käytännössä mitenkään. Se lienee seoksen hienosäätöä varten?gYdEbUh kirjoitti:Voiko pätkiminen aiheutua vähän myöhässä olevasta vastusarvosta? Mun ILMIssä hiilisiltaan osuva 'nuoli' lähtee ehkä pari milliä liian edestä, mutta en jaksanut siirtää sitä ja nyt on kansi liimattu niin en viitsisi turhaan kokeilla.Alfistipohjoosesta kirjoitti:Samoilla oireilla 164:nen ilmoitteli ilmamäärämittarin vastuspinnan katkoksista. Siirsin koko liukupintaa hieman sivuun (niin että akseliaalisesti se pysyi samassa kohdassa) joten ne sakarat alkoivat hinkata uutta pintaa.
Etsu. Tuota asento-anturia on tullut mittailtua eikä se ainakaan ihan kusessa ole.
I do my loving in the winter.
- pikkis77
- Car(s): AR spider 2.0 vm. 1984
Re: Auton pätkäisy tasakaasulla.
Mulla oli AIVAN sama vika. ILMI paskana, vaikka oli vain 8 kk vanha. Vitutti ajaa ku ei voi kokoajan olla kaasu pohjassa.gYdEbUh kirjoitti:Eli jos vähänkin pitää autoa kiihdytyksessä, eli pelkästään ylämäkeenkin ajaessa toimii normaalisti, mutta normaalisti auton veto loppuu ja palaa takaisin vain lisäämällä kaasua. Jos pitää kaasua juuri rajalla niin auto pätkii voimakkaasti. En löytänyt mitään tälläistä haulla. Joskus todella harvoin auto toimii normaalisti pienen hetken tasakaasulla. Kun auton vedon palauttaa kaasulla niin voimansiirto nykäisee häiritsevästi. Syitä tähän ilmiöön on monia. Jos ahdoilla auto pätkäisee niin ahdot laskee noin 0.3 baria. Mutta yleensä auto ei pätkäise ahdoilla koska silloin on kiihdytys menossa. En usko että kyse on bensanpaineista koska ilmiö on vain tasakaasulla. Joku sähköpalikka on kait vähän rikki.. Ei varmaan kivaa selvittää mikä.
-
gYdEbUh
Re: Auton pätkäisy tasakaasulla.
Lukasin sun vanhoja kirjotuksia eikä kyseessä ilmeisesti ole aivan sama vika vaikka ILMI on kyllä hyvä vaihtoehto. Lisäksi sulla on kyseessä nuo uudemmat ILMIt mitkä ovat paljon heikoimpia kun vanhat. Kiitos kaikille ja taidan ensin kokeilla siirtää tuota neulaa, sen jälkeen varmaan tulee ILMIn osto.
- pikkis77
- Car(s): AR spider 2.0 vm. 1984
Tarkoitin sama vikakuvaus
ainoastaan kylmänä ryypyllä kulki jotenkin, normaaliajossa nyki pirusti ja ainoastaan kiihdytyksissä tuntui normaalilta. aina kun kaasua painoi, syttyi ruiskusuuttimen merkkivalo ja sammui heti kun kaasua hellitti. Mulla on tosiaan uudemman mallinen, joten voi olla eri syyt...
-
gYdEbUh
noniin, nyt on toinen ILMI saatu ja vertailtu. Ulkoa ILMI ovat käytännössä identtiset mutta mutta, säädöt ovat joko minun tai 155ts:n ILMIssä vituillaan. Tyjäkäyntiruuvit ovat miltei eri ääri asennoissa. Itse en tuota omaa ILMIäni ole säädellyt. Ja mikä mielenkiintoisempaa, minun läpän jousi on paljon löysempi kuin 'uudessa' ILMIssä. Vielä tarvittaisiin varmaan perinteisesti kolmas turbon ILMI jotta tietää oikean asennon
Maallisesti ajateltuna miksi sen läpän tarvitsisi olla niin jäykkä kun tässä uudessa ILMIssä on? Minun vanhassa paljon löysemmässä ILMIssä on aivan tarpeeksi jäykkä läppä että pysyy napakasti kiinni, en sitten tiedä mitä tuo meinaa. Pitäiis varmaan säätää vanha ILMI uuden ILMIn säätöihin ja kokeilla, jos jaksaisi. E: Käytiin tossa roidin kanssa testilenkillä ILMIn kalibraation jälkeen mutta hommahan ei ollut siitä kiinni vaan.. tyhjäkäyntimoottorista! Joko siinä on jokin oikosulku, tai varmempi vaihtoehto, olen virittänyt mikrokytkimelle liian pitkän aukeamisikkunan jolloin pintakaasulla tyhjäkäyntimoottori on käynnissä.
Toivottavasti ainettakin alkaa nyt palamaan asiallisemmin. Ja propsit tästä väläytyksestä menee vielä broidille.