164 TS käyntiongelma

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Sape
Viestit: 1397
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V
Paikkakunta: Oulu

164 TS käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Sape »

Mistähän löytyisi vika, kun kylmällä koneella startatessa tyhjäkäynti on epätasaista ja "röpöttävää", mutta korjaantuu kun kerran tai pari polkaisee kaasua?

Toinen vika ilmenee koneen lämmettyä pysähdyttäessä esim. liikennevaloihin. Tyhjäkäynti jää ~1200r/min kohdalle ja on välillä hieman epätasaista eikä laskeudu normaaliksi ennen kuin on vähän enemmän polkaissut kierroksia. Jälkimmäinen vika ilmestyi imusarjan kumien vaihdon jälkeen. Konetta saa myös startata jonkin verran kauemmin kuin ennen kumien vaihtoa.

Andros
Viestit: 293
Liittynyt: 20 Loka 2003, 23:53
Car(s): 159 SW TBi
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 164 TS käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Andros »

Sape kirjoitti:Mistähän löytyisi vika, kun kylmällä koneella startatessa tyhjäkäynti on epätasaista ja "röpöttävää", mutta korjaantuu kun kerran tai pari polkaisee kaasua?

Toinen vika ilmenee koneen lämmettyä pysähdyttäessä esim. liikennevaloihin. Tyhjäkäynti jää ~1200r/min kohdalle ja on välillä hieman epätasaista eikä laskeudu normaaliksi ennen kuin on vähän enemmän polkaissut kierroksia. Jälkimmäinen vika ilmestyi imusarjan kumien vaihdon jälkeen. Konetta saa myös startata jonkin verran kauemmin kuin ennen kumien vaihtoa.
Vanhassa autossani (164TS -89)ilmaantui kumen vaihdon jälkeen myös tota pitkä starttisuutta, silloin epäilin vahingoittaneeni lämpötila-anturi vaihdon yhteydessä.

Juuhis
Viestit: 79
Liittynyt: 29 Syys 2006, 16:30
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja Juuhis »

Onhan ilmi puhdas,kerää meinaan mielellään öljymähnää.
Myös imuvuodot ilmin jälkeen kantsii tarkistaa,voi tulla helposti jos oot rykiny sitä imusarjaa kumien vaihdossa :roll:

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

imukumit (uudet) huonosti paikoillaan ja jostain vuotaa, tai siinä samalla remontin yhteydessä joku alipainepuolen letku kärsinut...katso ainakin tyhjäkäyntiventtiilin letkut ja pieni letku imusarjasta huohotinsäiliölle.

Avatar
Sape
Viestit: 1397
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sape »

Imuvuotoja ei löytynyt. Pitkä starttausaika on korjautunut itsekseen, mutta tyhjäkäynti seilaa edelleen. Kaasuvaijerista on kyllä irronnut säikeitä, mutta se ei oikein passaa syyksi tuohon korkeaan tyhjäkäyntiin kun tyhjäkäynti voi olla esim. liikennevaloihin tultaessa 900r/min mutta nousee yhtäkkiä 1200r/min. Elääköhän tuo tyhjäkäyntisäädin aivan omaa elämäänsä? :roll:

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4862
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Tyhjäkäyntisäätimen voi puhdistaa. Kokeile samalla että kaasupoljintunnistimesta kuuluu naksaukset (sijaitsee vivustossa johon tulee kaasuvaijeri): kaasu täysin kiinni ja kaasu täysin auki. Voi myös mitata vastusmittarilla, eli kolme johtoa, keskimmäinen tulo ja toiseen laitaan yhteys tyhjäkäynnillä ja toiseen yhteys täysikaasulla. "Keskikaasulla" ei yhteyttä kumpaankaan. Varsinkin tuon tyhjäkäynti signaalin puuttuminen selittäisi tyhjäkäynti kierroksia ja myös huonontunutta kylmäkäynnistystä.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Kirk
Viestit: 504
Liittynyt: 04 Syys 2007, 00:48
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kirk »

^^ Kun kierrokset nousee 1200:n, niin laskeeko ne takasin, jo nostat jalalla vähän kaasupoljinta? Siis et löysää vaan ihan nostat sitä lepoasennosta ylöspäin. Jos, niin varmaan kaasuvaijeri liian kireellä... Mulla Vollessa oli näin. Aivan aavistuksen löysäsin vaijeria, niin ei oo tehny tota kertaakaan sen jälkeen.

Edit: Tai siis itse asiassa säädin tyhjäkäyntiruuvia, joka on siinä vaijerilla. Lieköhän kuusnepassa sellasta? 33:ssa ei ainakaan oo...
I do my loving in the winter.

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

^ei ole kuusnepassa sellaista, vaan tyhjäkäynti säädetään tuon oman potikan mukaan. Kaasuvaijeri pitäisi yläasennossa aina löystyä sen verta että kaasuläppä menee kokonaan kiinni.

Avatar
Sape
Viestit: 1397
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sape »

Tänään kokeilin niin kierrokset todellakin laskevat kun nostaa jalalla kaasupoljinta. Tosin kierrokset laskevat sitten sen verran alas, että tyhjäkäynti muuttuu raskaaksi ja kone alkaa "ravistamaan".

Saakohan tuota kaasuvaijeria hommattua mistään?

Vastaa Viestiin