Moniurahihnan katkeaminen 156

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Pizzu
Viestit: 42
Liittynyt: 07 Marras 2007, 17:33
Paikkakunta: Helsinki

Moniurahihnan katkeaminen 156

Viesti Kirjoittaja Pizzu »

Näin kävi viime perjantaina mökkireisulla. Onnea oli matkassa sen verran että hihna meni poikki melkein mökin pihassa, joten auton sain sentään omin avuin mökin pihaan.

Siitä alkoi sitten lysti. Kello oli tietysti jo niin paljon että oli turha yrittää kysellä hihnaa mistään. Lauantai aamun sitten puhelin rumba liikkeelle ja yrittämään metsästämään hihnaa jostain. Mökkini sijaitsee sysmässä joten eihän sieltä mistään hihnaa löytynyt, eikä naapuri pitäjistä. Vihdoin viimein hihna löyty lahdesta johon tunnin ajomatka, kello oli 2 ja liike mistä hihna löyty meni kolmelta kiinni ja ajo matkaan menee n. tunti. Siis kiirellä lahteen ja hihna kainaloon.

Pääsin takaisin mökille ja rupesin ihmettelemään hihnan vaihtoa. Siinä samassa sitten huomasin että Hihnan kiristin rulla sekä ohjainrulla molemmat palasina. (tästä ehkä johtui hihnan rikkoutuminen).

Lauantai iltana eikä sunnuntain mitään paikkaa auki mistä olisi voinut kyseiset osat saada... Joten auto jäi mökille.. Tänään tilasin uudet rullat Heikalta, on muutes aika tyyriit....

Tulipa mieleeni että onko kellään muulla ollut saman laisia ongelmia? Tai onko tuossa hihnan vaihdossa jotain erityistä mitä pitäisi tietää?
Too fast to live, too young to die

Avatar
Jochanan
Viestit: 442
Liittynyt: 19 Heinä 2006, 19:51
Car(s): Ex: 156 SW JTDm 2005
Ex: 147 2.0 TS Selespeed 2001
Paikkakunta: Tammela

Re: Moniurahihnan katkeaminen 156

Viesti Kirjoittaja Jochanan »

Pizzu kirjoitti: Tai onko tuossa hihnan vaihdossa jotain erityistä mitä pitäisi tietää?
Sen verran vissiin pitäis tietää et kävi tuuri ettei moniurahihna seonnu muihin hihnoihin ja menny jakohihna samassa rytäkässä. Se vasta tyyriiks olis tullu. :wink: Beentheredonethat.

Avatar
Pizzu
Viestit: 42
Liittynyt: 07 Marras 2007, 17:33
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Pizzu »

Tuosa mun alfassa on kotelo jakopää hihnan ja moniurahihnan välissä... ne ei keskenään pääse millään tavalla kosketuksiin... Uskoisin et muissakin 156 on sama juttu...
Too fast to live, too young to die

Avatar
Tekijä
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Syys 2006, 08:44
Paikkakunta: Haaga / Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tekijä »

Ei auta, pieni palanen pääseen enemmän kuin todennäköisesti sinne väliin ja "se kaikkein ikävin tapahtuu". Beentheredonethat, mutta jako hyppäsi vain muutamalla hampaalla eikä kone tuhoutunut...

Compare Orso
Viestit: 95
Liittynyt: 12 Helmi 2007, 22:09
Car(s): 156 2.0 TS 1999

Viesti Kirjoittaja Compare Orso »

Kerran on hihna melkein katkennut, pari kuukautta Viikinmäen automilanossa tehdyn 80 000 km huollon jälkeen. Yllättävää asiassa oli se, että huomasimme jotain outoa olevan tapahtumassa HAJUN perusteella. Olimme ulkomailla vieraassa kaupungissa ja itse arvelin hajun syyksi kahvipaahtimoa tai jotain muuta teollisuutta. Mittarit ja varoitusvalot eivät näyttäneet outoja, eikä vieraita ääniäkään kuulunut. Vaimo oli kuitenkin fiksumpana sitä mieltä, että asia pitää selvittää.

Hihnan metsästys viivästytti matkaa vuorokaudella, joten sen jälkeen olen pitänyt varahihnaa mukana. Niitä on ilmeisesti olemassa ainakin kahdella eri uramäärällä.

P.S. Ei liene yllättävää, että käytin edellä mainitun yrityksen palveluja kolme kertaa: ensimmäisen, viimeisen ja ainoan.

sointu
Viestit: 32
Liittynyt: 13 Touko 2007, 16:15

Moniurahihna

Viesti Kirjoittaja sointu »

1.8-08 kaunis perjantai iltapäivä liikennevaloista kiihdytettyäni 1. kaikki ihan ok 2. kierrosten noustua 2500 rpm alkoi jumalaton räminä ja pauke äkkiä virrat pois sitten nousi sininen savu ja kaikki oli valmista . oli analyysin aika 6.8-08 sain tiedon kuinka oli käynyt , moniurahihna oli pahasti suikaleilla ja jako oli hypännyt 4-5 hammasta . Moottori oli tietääkseni aikalailla valmis romukoppaan, että sillai !!!!!!??????

Avatar
Pizzu
Viestit: 42
Liittynyt: 07 Marras 2007, 17:33
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Pizzu »

zilmeisesti on ollut tuuria mukana kun itse ajoin autolla 2km hihnan katkeamisen jälkeen... Mitään outoa en ainakaan huomannut...

Sen verran tuosta hihnasta: kun sitä metsästelin niin huomasin että niitä tosiaan on kahdella eri ura määrällä on 6 ja 7 uraista... ja pituudessakin on eroa... 6 uranen on 1980mm pitkä ja 7 uranen on 1952mm pitkä... / uranen on myös melkein tuplaten kalliimpi...
Too fast to live, too young to die

Avatar
Tekijä
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Syys 2006, 08:44
Paikkakunta: Haaga / Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tekijä »

Motonetissä, jossa laatu on taattua.. Ainakin itsella 2.0TS koneen se pidemmän mallinen hihna oli liian lyhyt, eli jätti kiristäjän ihan tappiin kun sai väännettyä paikalleen. Ja kuluikin erittäin nopeasti loppuu (kumi alkoi murtumaan).

Niitä hajonneen hihnan palasia on saattanut mennä sinne jakohihnan kopan sisälle, ja odottelevat nyt siellä sopivaa hetkeä hypätä jakohihnan väliin. Suosittelen käyttämään kopan auki ja tarkastamaan että asia ei ole näin.

Avatar
Pizzu
Viestit: 42
Liittynyt: 07 Marras 2007, 17:33
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Pizzu »

Ok. Kiitoksia neuvosta tarvitsee tehdä näin....
Too fast to live, too young to die

Avatar
tammi
Viestit: 239
Liittynyt: 24 Kesä 2008, 17:11
Car(s): fieSTa
ex: 147 1.9JTD
ex: 156 2.0TS sw
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja tammi »

vähän ot, mutta onko moniurahihna=apulaitehihna? vai onko noi eri hihnoja :? itse tilasin heikalta tuon apulaitehihnan, mutta joutuuko tässä vielä tilailemaan moniurahihnan ennen kuin varaa pajalta ajan? niin ja jos noi on tosiaan sama asia niin mistähän nuo eri "nimet" lienee peräisin?

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antieko »

tammi kirjoitti:vähän ot, mutta onko moniurahihna=apulaitehihna? vai onko noi eri hihnoja :? itse tilasin heikalta tuon apulaitehihnan, mutta joutuuko tässä vielä tilailemaan moniurahihnan ennen kuin varaa pajalta ajan? niin ja jos noi on tosiaan sama asia niin mistähän nuo eri "nimet" lienee peräisin?

Rakkaalla lapsella on monta nimeä. :-D Eli sama asia siis kyseessä.
Apulaitehihna on mielestäni parempi ilmaisu. Moniurahihna on saanut nimensä juuri monista uristaan. Siinä on ikään kuin monta kiilahihnaa rinnakkain.
Tällä saavutetaan paljon parempi pito verrattuna pelkkään kiilahihnaan, muista eduista puhumattakaan.

Vastaa Viestiin