Ruiskuvalo palaa (156)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Glory
Viestit: 30
Liittynyt: 26 Heinä 2006, 02:03
Paikkakunta: Ojakkala

Ruiskuvalo palaa (156)

Viesti Kirjoittaja Glory »

Iltaa, löysin aiheesta muutaman vanhan topicin mutta oireet eivät täysin täsmänneet ja asialla olisi jokseenkin kiire.

Eli -99 v6 kyseessä, toiminnassa ei mtn ongelmia ole ollut tähän asti mutta aamulla n. 10 kilometrin jälkeen työmatkalla töyssyn jälkeen ruiskuvalo syttyi palamaan ajossa. Ajo jatkui mutta ajettaessa alhaisilla kierroksilla, liikkeellelähdössä tai vaihdetta vaihtaessa kone vastasi kaasuun ärsyttävällä muutamien sekuntien viiveellä, mikä teki nopeat kiihdytykset melkein mahdottomiksi.
Tämä on kerran aikaisemmin tapahtunut, mutta korjautui hetken jälkeen "itsestään". Nyt kuitenkin ajelin sekä loppumatkan kaupunkiin ja illalla takaisin kotiin. Matkaa tuli n. 100 kilometria ja ruiskuvalo palaa edelleen ja kaasu vastaa viiveellä.

Korkeilla kierrosluvuilla tuntui toimivan normaalisti, mutta kun kierroksia alle 6k ja painaa kaasua niin saa kyllä hyvin tovin odotella ennenkuin mtn tapahtuu. Hakua käyttämällä sain selville, että jollain samankaltaisia oireita kokeneella kyseessä oli kaasupotentiometrin liitin pelkääjän jalkatilassa, en sitä vielä käynyt tsekkaamassa, voisiko olla mahdollinen ratkaisu?

Autolla pystyy kyllä siis ajamaan ja pakko sillä on huomenaamunakin lähteä kaupunkiin ajamaan, mutta jos tässä on joku niksi olemassa sen mieluusti kuulisin ennenkuin aamulla lähden ajamaan, jossei niin huomenna pitää illasta uhrata enemmän aikaa alfan tutkimiseen.

Näin tänään, kiitos jo etukäteen :?

Avatar
piesuli
Viestit: 504
Liittynyt: 10 Loka 2006, 09:01
Paikkakunta: Hämeenkoski

Viesti Kirjoittaja piesuli »

Tsekkaa onko mitään imuvuotoja ja muilla toipikeilla olevat asiat... siitä se lähtee... varmaan tulee tänne samat asiat kun muillakin topikeilla..

Avatar
pasanen
Viestit: 82
Liittynyt: 31 Maalis 2008, 15:26
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja pasanen »

Onko ysiysissä sähkönen poljin?? Tai sitte kaasuläpän asentoanturi.
Miten imuvuoto ilmestyisi töyssystä??

Avatar
toolman
Viestit: 1486
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

Kannattas varmaan lukea vikakoodit jos kerran ruiskuvalo palaa! Voisin vaikka jelppiä alfadiagilla jos pyörit hki-vantaa suunnalla?

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

pasanen kirjoitti:Onko ysiysissä sähkönen poljin??
v6sessa on ollut alusta asti
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Glory
Viestit: 30
Liittynyt: 26 Heinä 2006, 02:03
Paikkakunta: Ojakkala

Viesti Kirjoittaja Glory »

Noniin, oireilua kesti koko matka malmille, mutta iltapäivällä kun lähdin niin ruiskuvalo ei palanutkaan ja alfa toimi taas ihan normaalisti :?

Vois tuolla alfadiagilla kokeilla kun juur tulin sen piuhankin hommanneeks, kiitos vaan toolman tarjouksesta.

Avatar
piesuli
Viestit: 504
Liittynyt: 10 Loka 2006, 09:01
Paikkakunta: Hämeenkoski

Viesti Kirjoittaja piesuli »

pasanen kirjoitti: Miten imuvuoto ilmestyisi töyssystä??
Toisaalta niin :D

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Viesti Kirjoittaja quppe »

Jatketaas vaikka tätä ketjua..

Eli Ruiskuvalo syttyy kun kiihdyttää mutta sammuu sitten vähän ajan päästä taas tasaisella vauhdilla. Samoin se myös joskus jää vähäksi aikaa palamaan kun starttaa. Kummalisintahan tässä on että se ei tunnu vaikuttavan mihinkään.. Missähän vika mahtaisi olla? Varmaan koodit pitäisi lukea, mutta eipäs ole kun vain piuha mutta ohjelma puuttuu..

Avatar
Shakal
Viestit: 1644
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 07:16
Car(s): Impreza ja mopo
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja Shakal »

Tuo kojetaulun ruiskuvalo on Alfassa hyvin tuota.. Monimuotoinen. Se syttyy vähän syystä jos toisestakin.

Esim Tessuissa se voi syttyä pelkästään jo huonosta kipinästä, kattaen esimerkiksi: Huonot tulpat, tulpanhatut, likaa/vettä tulppakaukaloissa, jne

Myös jos koneen lämmöt heittelee (esimerkiksi termostaatti on aina auki ja kone ei lämpeä), niin pidemmällä siirtymällä syttyy tuo ruiskuvalo. Luultavasti sen takia kun käy liian rikkaalla koko ajan.

Olen nähnyt myös yhden 156:en jossa rikkinäinen lambda aiheutti tuon ruiskuvalon palamisen ja satunnaisen puutuneisuuden.

Vaikka vika olisi hetkittäinen pätkäisy esimerkiksi, niin sen palaminen kojetaulussa voi olla pidempiaikainen kuin itse vika antaisi olettaa. Joku fiksumpi voisi antaa vastauksen tähänkin, mutta ainakin Tessussa ruiskuvalon palaessa kone on puutuneen oloinen, varsinkin jos laittaa kaasun pohjaan asti. Lieneekö ecu laittanut jonkinsortin vikatilan päälle. En tiedä.
Man Behind The Name

-Without heart we would be mere machines

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Viesti Kirjoittaja quppe »

Kone on siis 2.5 V6.

Tuo tulppa juttu voisi olla noista ehkä parhain vaihtoehto.. Lisää odotellaan.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15058
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Itselläni vähän samaa tuos tessussa. Siitä epäilen kylläkin enemmänkin sähkövikaa, koska _mitään_ efektiä ajoon tuolla ei ole ollut. Vähän pidemmän seisonnan jälkeen (esim yön yli) startin jälkeen on muutamia hetkiä tosi tukkosen olonen ja muutenkin outo, muttei pala vikavaloa :D Sitten sopiva tärähdys ja syttyy, ei vaikutusta ajoon, toimii ihan normaalisti (tuo tukkosuus siis katoaa ihan parin kilsan ajossa). Tosiaan sörkin sitä liitintä konehuoneesta ja tuli harvemmin tuota, nyt auto odottelee henkiinherättämistä vaihdelaatikon vaihdon muodossa...

Avatar
Shakal
Viestit: 1644
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 07:16
Car(s): Impreza ja mopo
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja Shakal »

Unohdin vielä listata, että myös muutama maadoitusvika ja liian matala latausjännite on aiheuttanut tuota ruiskuvalon heräämistä. Yhdessä tessussa oli + akkunapa löysällä, joka tuotti tuollaista ongelmaa. Kuten sanoin, tuo valo on aika monimuotoinen. Syynä voi olla melkein mikä vain.
Man Behind The Name

-Without heart we would be mere machines

onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Kuulostaa kaasupolkimen anturivialta - olettaen että autossa on sähkökaasu eikä vaijerisellainen. Systeemihän on rakenteeltaan sellainen, että poljinanturissa on kaksi toisistaan riippumatonta potikkaa joista molemmista menee tieto ECU:lle. ECU tarkkailee että molemmilta potikoilta tuleva arvot ovat identtiset. Tämä sen takia todennäköisyys että kaksi erillistä potikkaa hajoaa samalla hetkellä ja samalla tavalla on pieni. Eli vikatilanteessa arvot todennäköisesti poikkeavat toisistaan ja ECU kykenee tämän havaitsemaan. Vikatilanteessa ECU menee turvamoodiin jossa kierrokset nousevat hitaasti. Tällä saadaan varmistettua että viallinen kaasupoljinanturi ei saa aikaan sitä että auto ryntää esim. seinään tai toisen auton perään.

Olen itse kerran tuollaisen vian päässyt toteamaan "livenä". Siinä auto käynnistyi normaalisti ilman merkkivaloa, mutta kaasuun koskeminen heti tai viimeistään pienen ajomatkan jälkeen sai merkkivalon syttymään. Valon syttyessä kaasuun vastaavuus muuttui kuvaamasi kaltaiseksi. Moottori sammuttamalla valo sammui ja kaasuun vastaavuus oli kunnossa siihen saakka kun valo seuraavan kerran syttyi.

Vikakoodin lukeminen vahvistaisi tai hylkäisi tämän diagnoosin.

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Viesti Kirjoittaja quppe »

valopalaa yleensä heti startatessa ja voi olla sellaisia kiihdytyksiä/reissuja ettei syty ollenkaan. Lähtisin noista tulppien vaihdosta liikkeille kun vaikuttaisi pari muutakin seikkaa siihen. Viikonloppuna näkee jos ei krapula voita :silly:

Bochin tulpat on varmaankin ihan ok 2.5:een?
Viimeksi muokannut quppe, 26 Elo 2011, 08:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
toolman
Viestit: 1486
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

Kannattas lukea ne vikakoodit eikä lähteä summassa vaihtelemaan osia!

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Viesti Kirjoittaja quppe »

toolman kirjoitti:Kannattas lukea ne vikakoodit eikä lähteä summassa vaihtelemaan osia!
Sekin on käynyt mielessä, mutta itse en omista mitään millä luku onnistuisi, niin olisiko kellään Espoossa tai sen lähiseudulla lukijaa?

onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Taitaa olla DealExtremestä (esimerkiksi) tilattu VAGKom tai ELM327 palikka halvempi kun kierros tulppia mihin hyvänsä koneeseen. FiatECUScanin ilmaisversiolla koodin luku onnistuu. Eli tuollainen palikka pitäisi oikeastaan olla jokaisella läppärin omistavalla Alfistilla.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15058
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Itse ostin Dealextremestä suoraan sen ELM327-virityksen, taisi maksaa peräti 20euroa. Fiatecuscan läppäriin ja kiinni, sillä selviää. Tietty, jos matka Keravalle ei ole ongelma, niin täälläkin voidaan lukasta koodit jos jotain näkyis. Mullahan tuo valittelee nokka-akselin asentoanturista vuan, että näin ^^

Ja varmaan löytyy kyllä ihan Espoostakin joku foorumilainen VAGin tai ELMin kanssa, jottei tarvi pidemmälle lähteä.

Vastaa Viestiin