Ruiskuvalo palaa (156)
Valvoja: Moderators
Ruiskuvalo palaa (156)
Iltaa, löysin aiheesta muutaman vanhan topicin mutta oireet eivät täysin täsmänneet ja asialla olisi jokseenkin kiire.
Eli -99 v6 kyseessä, toiminnassa ei mtn ongelmia ole ollut tähän asti mutta aamulla n. 10 kilometrin jälkeen työmatkalla töyssyn jälkeen ruiskuvalo syttyi palamaan ajossa. Ajo jatkui mutta ajettaessa alhaisilla kierroksilla, liikkeellelähdössä tai vaihdetta vaihtaessa kone vastasi kaasuun ärsyttävällä muutamien sekuntien viiveellä, mikä teki nopeat kiihdytykset melkein mahdottomiksi.
Tämä on kerran aikaisemmin tapahtunut, mutta korjautui hetken jälkeen "itsestään". Nyt kuitenkin ajelin sekä loppumatkan kaupunkiin ja illalla takaisin kotiin. Matkaa tuli n. 100 kilometria ja ruiskuvalo palaa edelleen ja kaasu vastaa viiveellä.
Korkeilla kierrosluvuilla tuntui toimivan normaalisti, mutta kun kierroksia alle 6k ja painaa kaasua niin saa kyllä hyvin tovin odotella ennenkuin mtn tapahtuu. Hakua käyttämällä sain selville, että jollain samankaltaisia oireita kokeneella kyseessä oli kaasupotentiometrin liitin pelkääjän jalkatilassa, en sitä vielä käynyt tsekkaamassa, voisiko olla mahdollinen ratkaisu?
Autolla pystyy kyllä siis ajamaan ja pakko sillä on huomenaamunakin lähteä kaupunkiin ajamaan, mutta jos tässä on joku niksi olemassa sen mieluusti kuulisin ennenkuin aamulla lähden ajamaan, jossei niin huomenna pitää illasta uhrata enemmän aikaa alfan tutkimiseen.
Näin tänään, kiitos jo etukäteen
Eli -99 v6 kyseessä, toiminnassa ei mtn ongelmia ole ollut tähän asti mutta aamulla n. 10 kilometrin jälkeen työmatkalla töyssyn jälkeen ruiskuvalo syttyi palamaan ajossa. Ajo jatkui mutta ajettaessa alhaisilla kierroksilla, liikkeellelähdössä tai vaihdetta vaihtaessa kone vastasi kaasuun ärsyttävällä muutamien sekuntien viiveellä, mikä teki nopeat kiihdytykset melkein mahdottomiksi.
Tämä on kerran aikaisemmin tapahtunut, mutta korjautui hetken jälkeen "itsestään". Nyt kuitenkin ajelin sekä loppumatkan kaupunkiin ja illalla takaisin kotiin. Matkaa tuli n. 100 kilometria ja ruiskuvalo palaa edelleen ja kaasu vastaa viiveellä.
Korkeilla kierrosluvuilla tuntui toimivan normaalisti, mutta kun kierroksia alle 6k ja painaa kaasua niin saa kyllä hyvin tovin odotella ennenkuin mtn tapahtuu. Hakua käyttämällä sain selville, että jollain samankaltaisia oireita kokeneella kyseessä oli kaasupotentiometrin liitin pelkääjän jalkatilassa, en sitä vielä käynyt tsekkaamassa, voisiko olla mahdollinen ratkaisu?
Autolla pystyy kyllä siis ajamaan ja pakko sillä on huomenaamunakin lähteä kaupunkiin ajamaan, mutta jos tässä on joku niksi olemassa sen mieluusti kuulisin ennenkuin aamulla lähden ajamaan, jossei niin huomenna pitää illasta uhrata enemmän aikaa alfan tutkimiseen.
Näin tänään, kiitos jo etukäteen
Jatketaas vaikka tätä ketjua..
Eli Ruiskuvalo syttyy kun kiihdyttää mutta sammuu sitten vähän ajan päästä taas tasaisella vauhdilla. Samoin se myös joskus jää vähäksi aikaa palamaan kun starttaa. Kummalisintahan tässä on että se ei tunnu vaikuttavan mihinkään.. Missähän vika mahtaisi olla? Varmaan koodit pitäisi lukea, mutta eipäs ole kun vain piuha mutta ohjelma puuttuu..
Eli Ruiskuvalo syttyy kun kiihdyttää mutta sammuu sitten vähän ajan päästä taas tasaisella vauhdilla. Samoin se myös joskus jää vähäksi aikaa palamaan kun starttaa. Kummalisintahan tässä on että se ei tunnu vaikuttavan mihinkään.. Missähän vika mahtaisi olla? Varmaan koodit pitäisi lukea, mutta eipäs ole kun vain piuha mutta ohjelma puuttuu..
Tuo kojetaulun ruiskuvalo on Alfassa hyvin tuota.. Monimuotoinen. Se syttyy vähän syystä jos toisestakin.
Esim Tessuissa se voi syttyä pelkästään jo huonosta kipinästä, kattaen esimerkiksi: Huonot tulpat, tulpanhatut, likaa/vettä tulppakaukaloissa, jne
Myös jos koneen lämmöt heittelee (esimerkiksi termostaatti on aina auki ja kone ei lämpeä), niin pidemmällä siirtymällä syttyy tuo ruiskuvalo. Luultavasti sen takia kun käy liian rikkaalla koko ajan.
Olen nähnyt myös yhden 156:en jossa rikkinäinen lambda aiheutti tuon ruiskuvalon palamisen ja satunnaisen puutuneisuuden.
Vaikka vika olisi hetkittäinen pätkäisy esimerkiksi, niin sen palaminen kojetaulussa voi olla pidempiaikainen kuin itse vika antaisi olettaa. Joku fiksumpi voisi antaa vastauksen tähänkin, mutta ainakin Tessussa ruiskuvalon palaessa kone on puutuneen oloinen, varsinkin jos laittaa kaasun pohjaan asti. Lieneekö ecu laittanut jonkinsortin vikatilan päälle. En tiedä.
Esim Tessuissa se voi syttyä pelkästään jo huonosta kipinästä, kattaen esimerkiksi: Huonot tulpat, tulpanhatut, likaa/vettä tulppakaukaloissa, jne
Myös jos koneen lämmöt heittelee (esimerkiksi termostaatti on aina auki ja kone ei lämpeä), niin pidemmällä siirtymällä syttyy tuo ruiskuvalo. Luultavasti sen takia kun käy liian rikkaalla koko ajan.
Olen nähnyt myös yhden 156:en jossa rikkinäinen lambda aiheutti tuon ruiskuvalon palamisen ja satunnaisen puutuneisuuden.
Vaikka vika olisi hetkittäinen pätkäisy esimerkiksi, niin sen palaminen kojetaulussa voi olla pidempiaikainen kuin itse vika antaisi olettaa. Joku fiksumpi voisi antaa vastauksen tähänkin, mutta ainakin Tessussa ruiskuvalon palaessa kone on puutuneen oloinen, varsinkin jos laittaa kaasun pohjaan asti. Lieneekö ecu laittanut jonkinsortin vikatilan päälle. En tiedä.
- Aquatica
- Viestit: 15058
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Itselläni vähän samaa tuos tessussa. Siitä epäilen kylläkin enemmänkin sähkövikaa, koska _mitään_ efektiä ajoon tuolla ei ole ollut. Vähän pidemmän seisonnan jälkeen (esim yön yli) startin jälkeen on muutamia hetkiä tosi tukkosen olonen ja muutenkin outo, muttei pala vikavaloa Sitten sopiva tärähdys ja syttyy, ei vaikutusta ajoon, toimii ihan normaalisti (tuo tukkosuus siis katoaa ihan parin kilsan ajossa). Tosiaan sörkin sitä liitintä konehuoneesta ja tuli harvemmin tuota, nyt auto odottelee henkiinherättämistä vaihdelaatikon vaihdon muodossa...
-
- Viestit: 793
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
- Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
- Paikkakunta: Oulu / Munchen
Kuulostaa kaasupolkimen anturivialta - olettaen että autossa on sähkökaasu eikä vaijerisellainen. Systeemihän on rakenteeltaan sellainen, että poljinanturissa on kaksi toisistaan riippumatonta potikkaa joista molemmista menee tieto ECU:lle. ECU tarkkailee että molemmilta potikoilta tuleva arvot ovat identtiset. Tämä sen takia todennäköisyys että kaksi erillistä potikkaa hajoaa samalla hetkellä ja samalla tavalla on pieni. Eli vikatilanteessa arvot todennäköisesti poikkeavat toisistaan ja ECU kykenee tämän havaitsemaan. Vikatilanteessa ECU menee turvamoodiin jossa kierrokset nousevat hitaasti. Tällä saadaan varmistettua että viallinen kaasupoljinanturi ei saa aikaan sitä että auto ryntää esim. seinään tai toisen auton perään.
Olen itse kerran tuollaisen vian päässyt toteamaan "livenä". Siinä auto käynnistyi normaalisti ilman merkkivaloa, mutta kaasuun koskeminen heti tai viimeistään pienen ajomatkan jälkeen sai merkkivalon syttymään. Valon syttyessä kaasuun vastaavuus muuttui kuvaamasi kaltaiseksi. Moottori sammuttamalla valo sammui ja kaasuun vastaavuus oli kunnossa siihen saakka kun valo seuraavan kerran syttyi.
Vikakoodin lukeminen vahvistaisi tai hylkäisi tämän diagnoosin.
Olen itse kerran tuollaisen vian päässyt toteamaan "livenä". Siinä auto käynnistyi normaalisti ilman merkkivaloa, mutta kaasuun koskeminen heti tai viimeistään pienen ajomatkan jälkeen sai merkkivalon syttymään. Valon syttyessä kaasuun vastaavuus muuttui kuvaamasi kaltaiseksi. Moottori sammuttamalla valo sammui ja kaasuun vastaavuus oli kunnossa siihen saakka kun valo seuraavan kerran syttyi.
Vikakoodin lukeminen vahvistaisi tai hylkäisi tämän diagnoosin.
valopalaa yleensä heti startatessa ja voi olla sellaisia kiihdytyksiä/reissuja ettei syty ollenkaan. Lähtisin noista tulppien vaihdosta liikkeille kun vaikuttaisi pari muutakin seikkaa siihen. Viikonloppuna näkee jos ei krapula voita
Bochin tulpat on varmaankin ihan ok 2.5:een?
Bochin tulpat on varmaankin ihan ok 2.5:een?
Viimeksi muokannut quppe, 26 Elo 2011, 08:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 793
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
- Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
- Paikkakunta: Oulu / Munchen
- Aquatica
- Viestit: 15058
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Itse ostin Dealextremestä suoraan sen ELM327-virityksen, taisi maksaa peräti 20euroa. Fiatecuscan läppäriin ja kiinni, sillä selviää. Tietty, jos matka Keravalle ei ole ongelma, niin täälläkin voidaan lukasta koodit jos jotain näkyis. Mullahan tuo valittelee nokka-akselin asentoanturista vuan, että näin ^^
Ja varmaan löytyy kyllä ihan Espoostakin joku foorumilainen VAGin tai ELMin kanssa, jottei tarvi pidemmälle lähteä.
Ja varmaan löytyy kyllä ihan Espoostakin joku foorumilainen VAGin tai ELMin kanssa, jottei tarvi pidemmälle lähteä.