Alfa 156 1.8TS -00 vikoja

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Jussi
Viestit: 18
Liittynyt: 24 Syys 2008, 21:54

Alfa 156 1.8TS -00 vikoja

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Hei vaan kaikille! Alfaani on ilmestynyt muutamia pikkuvikoja ja vähän isompiakin.

Yksi vika on sellainen että kun auto on lämpimänä niin auto ei kiihdy kaasupohjassa oikein lainkaa, tökkii vaan ihan pirusti. Myös hiljaisemmin kiihdyttäen tökkimistä esiintyy mutta ei läheskään niin suuressa mittakaavassa kuin täyskaasulla. Tasaista vauhtia pystyy ajamaan täysin normaalisti, kylmänä auto toimii täydellisesti. Nopeasti vian huomattuani vein auton rehvakkaasti Deltaan ja pyysin heitä korjaamaan vian ja jo samana päivänä soitettiin takaisin että Lambda ei lämpene ja vika johtuisi siitä ja vaihtaisivat lambdan seuraavana päivänä. Sitten seuraavana päivänä tuli kauan odotettu soitto Deltasta että auton voi noutaa, jes! No kävinpä sitten hakemassa auton ja ehdin jo innostua että autohan toimii, mutta toisin kävi kun auto taas lämpeni. Täysin sama vika on edelleen autossa! Soitin takaisin Deltaan ja siellä sanoivat että kyllä tämä Lambda ainakin oli rikki eivätkä tiedä sitten mistä johtuu, mitään vikakoodia ei autosta ulos saatu. Käteen jäi siis toimimaton kaunotar ja 430e lasku lambdan vaihdosta, mitäs te olette mieltä että mikä alfaani vaivaa?

Sitten pienempi vika olisi sellainen että edestä kuuluu inhottavaa natinaa ja nitinää kun auto niiaa jarruttaessa. Toinen olisi sellainen että auto ei lämpene hirveästi yli 60c, mistäs nämä voisivat johtua? Kumpikaan ei ole autolla ajamista haitannut mutta olisi kiva nämäkin korjata nyt kun hommiin kerran ryhtyy.

Kiitokset kaikille vastanneille ja ongelmani lukeneille jo tässä vaiheessa!

-Jussi

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1969
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: senza macchina...
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

Tehojen puute taitaa johtua viallisesta ilmistä = > ilmi vaihtoon

Lämpöjen puute taas termarin väsymisestä => termari vaihtoon

Nitänät ja natina jouhtuvat tod.näk. ala- tai ylätukivarsien puslien kulumisesta => tutki, mikä natisee ja vaihda viallinen tukivarsi. Ensiapuna voi toimia öljyäminen injektioruiskulla kumisuojan läpi.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Komppaan Ciancarloa diagnooseissa ja totean vielä että osta osat jostain muualta kuin Deltasta (esim. Heikka tai Muukkonen tai jopa paikallinen varaosaliike) ja vaihto jossain ammattitaitoisella yleiskorjaamolla niin vältät henkilökohtaisen konkurssin. Toki jos tällä korjaamolla vielä olisi Bosch yhteensopiva diagnoosilaite voi nämä arvaukset todentaakkin ennen osien hankintaa.

Lämpöjen kohdalla vika voi olla myös lämpöanturissa - epätodennäköisempää mutta mahdollista.

Jussi
Viestit: 18
Liittynyt: 24 Syys 2008, 21:54

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Nyt on sitten ILMI tilattu mutta ei boschia vaan joku harakiri osa, mutta sovimme myyjän kanssa että jos se ei toimi niin palautan sen ja tilaan sieltä boschin. Ajatuksena olisi vaihtaa ilmi itse, olisiko jotain neuvoja sen vaihtamiseen esim. missä ilmi sijaitsee?

Avatar
Riccardo
Viestit: 526
Liittynyt: 01 Heinä 2007, 23:36
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Riccardo »

Komppaan Ciancarloa. Minulla ainakin 166 alkaa aina pitää lievää narinaa ilmojen viiletessä, kesällä täysin hiljaista. Ei ole kyllä nivelet väljät.

Ilmi on ilmanputsarin jälkeen, muutama ruuvi ja liitin irti ja uutta tilalle.

Mutta... Lambdan hinta Deltassa! :twisted: Itsellä maksoi Bosch servicestä -07 kesällä lambda vaihtoineen 130 euroa. Tiedoksi että Boschin lambda on suunniteltukin kestämään 150 tkm, se on vaihtoväli.

Tuolla erotuksella tekee jo komeasti viikonloppumatkan Roomaan...

Jussi
Viestit: 18
Liittynyt: 24 Syys 2008, 21:54

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Juu tämä auto ei enää Delta-autoon mene, olisiko kenelläkään tiedossa mitään hyvää korjaamoa johon alfan voisi viedä kun Raumalla asustelen? Vähän kauemmaskin voin kyllä auton viedä mutta mielummin kyllä Raumalla saisi olla.

Jussi
Viestit: 18
Liittynyt: 24 Syys 2008, 21:54

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Noniin ilmi vaihdettu eikä vieläkään toimi, onko lisää ehdotuksia? Yksi oire lisää tohon viel, auto "ampuu" putkeen kun paikallaan painaa kaasua ja kuulostaa siltä että saisi liikaa bensaa, myös välillä tulee pieni bensan katku sieraimiin.

Avatar
Camber
Viestit: 709
Liittynyt: 09 Kesä 2005, 20:39
Car(s): 156 GTA
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Camber »

Jussi kirjoitti:onko lisää ehdotuksia?
Tulpat?

Jussi
Viestit: 18
Liittynyt: 24 Syys 2008, 21:54

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Alle 2tkm sitten vaihdettu pirun kalliit tulpat saksasta :-D

Avatar
Camber
Viestit: 709
Liittynyt: 09 Kesä 2005, 20:39
Car(s): 156 GTA
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Camber »

Jussi kirjoitti:Nyt on sitten ILMI tilattu mutta ei boschia vaan joku harakiri osa, mutta sovimme myyjän kanssa että jos se ei toimi niin palautan sen ja tilaan sieltä boschin.
Sit ehkä kannattas kokeilla tota boschin ilmiä..

Jussi
Viestit: 18
Liittynyt: 24 Syys 2008, 21:54

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Tuo harakiri ilmi on täysin identtinen boschin kanssa, jopa sarjanumero ja se tyyppi"kilpi" on täysin identtinen boschin kanssa, vain bosch nimi puuttuu :-D Mutta en usko että ilmi on ollenkaan viallinen kun käynti ei muuttunut yhtään mihinkään päin kun uusi laitettiin kiinni.

Avatar
Camber
Viestit: 709
Liittynyt: 09 Kesä 2005, 20:39
Car(s): 156 GTA
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Camber »

Joo, niin mullekin tarjottiin jotain vastaavaa ilmiä, ja samalla sanottiin että voi olla että toimii, tai sit ei. Hinta oli tarvikkeelle n.50e ja orkkis oli 120e.. otin boschin suoraan sitten.
Mutta yleisin vika noihin kaikenlaisiin käyntihäikkiin 156.ssa on ilmi tai lambda, oikein muuta en ainakaan minä pysty sanomaan :wink:

Haulla löytyy varmaan sata ketjua ilmiin liittyen!

Jussi
Viestit: 18
Liittynyt: 24 Syys 2008, 21:54

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Nyt on sitten vika paikannettu ja korjattu, ykkössylinterin tulpankolossa oli kuin olikin vettä. Mutta mistä se sinne on päässyt? Korjaaja epäili että kannessa olisi hiusmurtuma. Sen näkee sitten kun on taas hetken ajellut että tuleeko sitä sinne enää, toivottavasti ei!

Kiitokset kaikille ketjuun vastanneille sekä ketjun lukeneille ajastanne! Over and out!

-Jussi

Avatar
jaskas
Viestit: 621
Liittynyt: 09 Helmi 2004, 22:55
Car(s): -1973 GTJunior 1600 (projekti)
Paikkakunta: Hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jaskas »

Jussi kirjoitti:Nyt on sitten vika paikannettu ja korjattu, ykkössylinterin tulpankolossa oli kuin olikin vettä. Mutta mistä se sinne on päässyt? Korjaaja epäili että kannessa olisi hiusmurtuma. Sen näkee sitten kun on taas hetken ajellut että tuleeko sitä sinne enää, toivottavasti ei!
-Jussi
Niinpä sitä vettä on ollut monella muullakkin, tiedä häntä sitten, että miten se sinne joutuu...

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Eikö se vesi tosiaan haihdu sieltä pois, sen verran kuumat oltavat siellä on!!?
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
HR
Viestit: 783
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:32
Car(s): 147 1.6 TS
Mondeo 2.0 TDCi
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja HR »

Ei se haihdu kun kolo on päältä tukittu. Sellainen paikka että jotenkin kummasti sinne vesi joutuu mutta ei pääse edes höyrynä pois.

Avatar
toolman
Viestit: 1486
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

mulla oli edellisessä(1.8TS) sama homma, tulppia vaihtaessa huomasin että yksi tulppa aivan ruostessa, vesi oli tosin jo päässyt haihtumaan eikä tuo ollut koskaan oireillut.

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Halkeilleet puolat voivat myös aiheuttaa sytytyskatkoksia. Vastaisuuden varalle jos nuo aiemmin mainitut eivät autakkaan sillä kertaa.

Avatar
Backstroker
Viestit: 790
Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
Car(s): 156x3 159x2
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Backstroker »

minulla sama auto ja sama vika ettei lämmöt nouse
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

Pepperoni
Viestit: 925
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super -19
Fiat Tipo Cross -21
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Ja siihen auttaa termostaatin vaihto kuten jo todettiin. Termostaatti on kulutustavaraa.

Avatar
Backstroker
Viestit: 790
Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
Car(s): 156x3 159x2
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Backstroker »

paljonko termostaatti maksaa? +/- 10 €? onko termostaatin vaihto mahdollinen itse, (peukalo ei keskellä kättä)
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Java
Viestit: 291
Liittynyt: 03 Elo 2008, 10:34

Viesti Kirjoittaja Java »

Backstroker kirjoitti:paljonko termostaatti maksaa? +/- 10 €? onko termostaatin vaihto mahdollinen itse, (peukalo ei keskellä kättä)
Motonetissä 40 eskoa, ja homma ei ole mikään haastava. Kannattaa ottaa kaveri mukaan kolmanneksi kädeksi. Ja tuo termarihan on siinä moottorin oikeassa kyljessä edestä päin katsottuna, siihen menee ne kolme jäähdytysnesteletkua.

Jussi
Viestit: 18
Liittynyt: 24 Syys 2008, 21:54

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Nyt sitten ilmeni uusi vika, auto ei meinaa pysyä käynnissä kylmänä ja tyhjäkäynti ns. heijaa, mutta jo ensimäieseen risteykseen mentäessä (n.100m) auto toimii normaalisti. Mikä tällaista voisi tehdä vai kuuluko alfan luonteeseen näin kylmällä? :-D

Avatar
jaskas
Viestit: 621
Liittynyt: 09 Helmi 2004, 22:55
Car(s): -1973 GTJunior 1600 (projekti)
Paikkakunta: Hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jaskas »

Mitäs oot nyt sinne vaihta ja tarkistanu, kaikki ylläolevat vai?
Muista kuitenkin, että harakiri lambdoilla ja ilmeillä on ollu tapana oireilla? Vaihdoitko tulpatkin?

Jussi
Viestit: 18
Liittynyt: 24 Syys 2008, 21:54

Viesti Kirjoittaja Jussi »

ILMI ja lambda vain vaihdettu, ILMI harakiri ja lambda alkuperäinen. Huomenna vaihdan alkuperäisen boschin ILMIn takaisin, voisiko rikkimennyt sytytysjohdon(?) puola tehdä tällaista?

Avatar
jaskas
Viestit: 621
Liittynyt: 09 Helmi 2004, 22:55
Car(s): -1973 GTJunior 1600 (projekti)
Paikkakunta: Hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jaskas »

Tarkista ne tulpan kolot vielä....

Vastaa Viestiin