75 etupyöränlaakerien kiristys?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Alfaholisti
Viestit: 508
Liittynyt: 13 Maalis 2003, 09:25
Paikkakunta: Kerava

75 etupyöränlaakerien kiristys?

Viesti Kirjoittaja Alfaholisti »

Tervehdys palstaveljet

Pitäisi viikonloppuna vaihtaa sjuttifemmaan etupyöränlaakerit että saataisiin katsastettua.

Osaisitteko kertoa ohjeet noiden laakerien kiristykseen? Mulla löytyy kyllä Alfettan korjauskäsikirja jossa on kerrottu miten homma pitää hoitaa mutta noissa taitaa olla erilaiset laakerit kun 75:ssä.
Exät: 75, 166, 156, GTV, Sprint

Avatar
Toronado
Viestit: 499
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 07:23
Car(s): AR 156 SW JTDm -05
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Toronado »

Ne on samanlaiset kun Alfettassa,vedä vaan kirjan ohjeen mukaan.
Alfa Romeo, isännän ylpeys ja naapurien naurun aihe.

Avatar
Alfaholisti
Viestit: 508
Liittynyt: 13 Maalis 2003, 09:25
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Alfaholisti »

Mille Grazie...

Saas nähdä miten maanantaina käy kun konttorille mennään. Peltihommia tuossa tuli tehtyä pari viikkoa sitten, vielä pitäis vaihtaa nuo laakerit, raidetangon päät, oikealle hammastangon suojakumi ja äänimerkki pitää elvyttää, eli viikonloppuna ei ole vapaa-ajan ongelmia.
Exät: 75, 166, 156, GTV, Sprint

Avatar
Teeäs
Viestit: 95
Liittynyt: 25 Elo 2003, 20:35
Car(s): 75TS,156V6,156JTD16v,Alfetta GT,145JTD
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja Teeäs »

Noita etupyöränlaakereita saa vaihdella aika usein, ajotyylistä riippuen.
Ärsyttävä piirre siinä mutterin lukituksessa...tiukempi vaihtoehto tuntuu liian tiukalta ja kun löysää lukitusta yhden "välin" niin laakeri tuntuu jo liian väljältä.
Olen kuullut huhuja että mersun (123?) lukitusmutteri sopisi 75:een, sillä saa välyksen juuri halutuksi koska mutteri on halkaistua mallia ja lukitus tapahtuu kuusiokolon avulla joka on siis siinä "halkion" osia yhteen vetämässä.

Avatar
Alfaholisti
Viestit: 508
Liittynyt: 13 Maalis 2003, 09:25
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Alfaholisti »

Artesala kyseli yksityisviestillä tuota kiristysohjetta laitetaan se nyt tänne muidenkin nähtäville. Ohje on siis Haynesin Alfetta manuaalista.

-Löysää mutteria 2-3 kierrosta.
-Pyöritä napaa ja kiristä samalla mutteri 20-25Nm.
-Löysää mutteri.
-Kiristä uudelleen 6-10Nm.
-Löysää vielä neljänneskierros (90 astetta)
-Nyt homma on valmis.

Jos käytössä ei ole momenttiavainta, tee kiristys sormilla niin että välys katoaa mutta varo ette kiristä liikaa.
Exät: 75, 166, 156, GTV, Sprint

Avatar
jknracing
Viestit: 3075
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 7 x 156 V6, Seiskafemmoja, 159
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jknracing »

Teeäs kirjoitti:Noita etupyöränlaakereita saa vaihdella aika usein.
Ilmeisesti minun rauhallisesta ajotyylistä johtuen en ole joutunut vaihtamaan noita laakereita omiin autoihin vielä kertaakaan. Kiristämään niitä kyllä joutuu sillointällöin. :wink:
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

Avatar
kumimuumi
Viestit: 3253
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 23:56
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

minun rauhallisesta ajotyylistä johtuen
:roll: :lol:
..ammattina autoslalom..

Avatar
kterkkila
Viestit: 2387
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Usein kartiolaakerit menevät pilalle paskan ja kosteuden vuoksi. Harvoin on tullut vaihdettua kartiolaakereita joiden vaseliinit olisivat olleet puhtaat.
Kimmo

Avatar
Gasolina
Viestit: 4733
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Samoin hiukankin liian tiukkaan kiristys hajottaa laakerin todella nopeasti. Pieni väljyys ei haittaa mitään.
Giulia Super -69

Vastaa Viestiin