156 twin spark laturin vaihto

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Dynashift
Viestit: 11
Liittynyt: 29 Touko 2006, 00:18

156 twin spark laturin vaihto

Viesti Kirjoittaja Dynashift »

Miten irrotetaan laturi kyseisestä autosta, mitä kaikkea täytyy purkaa pois.. näyttäs olevan tosi pahassa paikassa :/

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Siinä ihan näkyvillähän se on, pakosarjan vieressä. Remmi irti ja vaihtoon.
Kun pelkkä teho ei riitä!

kosmik
Viestit: 330
Liittynyt: 12 Touko 2006, 00:03
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja kosmik »

Eikös se pakosarjan vieressä oleva ole kompura?

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Muistanko väärin, korjatkaa jos niin....
Kun pelkkä teho ei riitä!

NikEe1927
Viestit: 113
Liittynyt: 02 Huhti 2005, 23:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja NikEe1927 »

Mulla on 2,0ts eikä ilmastointia,laturi on aikas hyvin piilossa,moniurahihna-laitteen tuntumassa,käsittääkseni alakautta vaihdettavissa.
ALFA 156 Hyvännäköinen auto(minun unelma)

Enppu
Viestit: 7
Liittynyt: 05 Touko 2005, 18:45
Paikkakunta: Pello

Viesti Kirjoittaja Enppu »

Itse otin imukotelon irti, jonka jälkeen tilaa on. Helpompikin voisi olla, mutta ei aivan paha. Onnistuu maallikoltakin.

aloppo
Viestit: 15
Liittynyt: 08 Elo 2008, 10:21

Viesti Kirjoittaja aloppo »

Alakautta ei tunnu hirveesti purkamatta mahtuvan, paljonko joutuu imupuolta purkamaan jos sitä kautta ottaa?

Aika "halpa" on tuo vaihtolaturi, 275€?!

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Siellähän se on moottorin takana, ei ole tarvinnut irroitella joten vaihdosta en osaa sanoa.

Avatar
Java
Viestit: 291
Liittynyt: 03 Elo 2008, 10:34

Viesti Kirjoittaja Java »

Laturi on vattumainen vaihtaa... Vasen pyörä irti, vetoakseli irti ja vähän siinä niitä rautoja irti ja raottamalla saa sen sieltä just just pujoteltua pois. Yläkautta en kyllä ite ikinä ois onnistunu vaihtamaan...


Oikea pyörä siis ;) Vasen jos edestä kattoo :silly:
Viimeksi muokannut Java, 05 Touko 2010, 16:55. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
"Kyntämisessä ei ole mitään järkeä, jos ei kylvä siementä"

aloppo
Viestit: 15
Liittynyt: 08 Elo 2008, 10:21

Viesti Kirjoittaja aloppo »

Tarviiko vetariin uusia jotain kun sen repii irti?

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Java kirjoitti:Vasen pyörä irti
Oikea :wink:

Vetariin ei välttämättä tarvitse vaihtaa mitään, uusi napamutteri ei toki olisi pahasta.

aloppo
Viestit: 15
Liittynyt: 08 Elo 2008, 10:21

Viesti Kirjoittaja aloppo »

En kyllä ymmärrä mitä kautta toi möykky pitäis saada ulos tuolta?!

Alakautta ei mahdu, vetari edessä. Sivulta ei mun nähdäkseni mahdu ilman rälläkkää ja yläkautta loppuu usko siihen et käykö laite enää ikinä kun menen kaikki piuhat/johdot irrottamaan...

Taitaa vessa lähteä pajalle (vaihteeks)

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

aloppo kirjoitti:Alakautta ei mahdu, vetari edessä.
Java kirjoitti:...vetoakseli irti...
:roll:

aloppo
Viestit: 15
Liittynyt: 08 Elo 2008, 10:21

Viesti Kirjoittaja aloppo »

Lähteekö se vaihdelaatikosta asti irti ilman suurempia tuskia?

Avatar
Java
Viestit: 291
Liittynyt: 03 Elo 2008, 10:34

Viesti Kirjoittaja Java »

Kuusiokolot irti vaan koneesta ja muistaakseni keskiöpultti piti irrottaa renkaan puolelta niin se sieltä lähti tarpeeks pois tieltä. Se on vittumainen vaihtaa mutta vetarin irrottamalla kyllä se sieltä tulee :D Äläkä pelästy jos vähän ölppää tulee pihalle ;)
"Kyntämisessä ei ole mitään järkeä, jos ei kylvä siementä"

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Vaihdelaatikon päässä se ei ole millään kiinni, moottorin päädyssä se on muistaakseni kolmella pultilla, jotka on aikas hankalissa paikoissa. Ja tietysti pyörännavassa napamutterilla. Pyöräntuentoja täytyy vähän irroitella että vetari mahtuu pois.

aloppo
Viestit: 15
Liittynyt: 08 Elo 2008, 10:21

Viesti Kirjoittaja aloppo »

Käyn sit huomenna vielä ihmettelemässä josko vetari lähtisi...

Siis laatikkoöljyä? Ei varmaan niin paljon et tarviis lisäillä?

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Ei sieltä ihan hirveesti tule, jos on auto suorassa. Mutta suosittelen toki lisäämään ylämerkkiin asti.

sdkillah
Viestit: 25
Liittynyt: 12 Kesä 2012, 19:55
Car(s): Alfa Romeo 156 2.0 ts 1999, Alfa romeo 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: 156 twin spark laturin vaihto

Viesti Kirjoittaja sdkillah »

pitäs laturi irrottaa ja tuolta oikean pyöräkotelon kautta sitä ei pois saa vaikka ottas kaikki irti lähtevä junkki sieltä pois. eli mitenkäs sen sais tuolta järkevimmin pois? pitää meinaan laturi semmosta älämölöä kokoajan. malli on 2l twin spark...

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: 156 twin spark laturin vaihto

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Kyllä se sieltä sivukautta tulee, pitää vaan yrittää paremmin ;)

Toinen vaihtoehto on sitten irroittaa imusarja ja ottaa yläpuolelta, ei mukavaa sekään nimittäin imusarjan irroitus sylinterikannesta.

vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

Re: 156 twin spark laturin vaihto

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Lainataas topiccia

kyseessä -98 2.0 TS ja laturin vaihto. Laturi on irti mutta ei se perk*** mahdu pois tulemaan. Vetari on irti, yläpallon irroitin kans. Apurungon pystytolppa on tiellä, ei mahdu laturi ohjaustehostimen pumpun jalan ja pystytolpan välistä pois. Mitäs pirua sitten? Apurunko alas? Mitäs tuossa pitää huomioida? kauheesti pultteja eri kokoisilla kannoilla avattavaksi. Moottorin takakannake pitänee irroittaa että runko mahtuu alas? Mitä muuta? Iskarit yläpäästä? Vai mahtuuko apurunko tulemaan tarpeeksi alaspäin ilman iskareiden irroitusta? Vai iskarit alapäästä irti? :twisted: Help.....

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: 156 twin spark laturin vaihto

Viesti Kirjoittaja willez »

Saisko jos ottais moottorin kannakkeen pois ja rautakangella tai tunkilla korkeutta säätämällä muuttaa koneen asentoa ?

vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

Re: 156 twin spark laturin vaihto

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Jakopään puoleisen kannakkeen vai? sitä vois kokeilla. Hankalaa vaan yksin väännellä :roll: mut tunkilla tietty vois koittaa.

Muita ideoita otetaan myös vastaan, varsinkin varmaa tietoa laturin joskus vaihtaneilta

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: 156 twin spark laturin vaihto

Viesti Kirjoittaja willez »

vesamaan kirjoitti:Jakopään puoleisen kannakkeen vai? sitä vois kokeilla. Hankalaa vaan yksin väännellä :roll: mut tunkilla tietty vois koittaa.

Muita ideoita otetaan myös vastaan, varsinkin varmaa tietoa laturin joskus vaihtaneilta
Juu eli tunkki öljypohjan alle ja jakopään puoleinen kannake irti,sitten säätelet korkeutta ja myös jonkin verran saa konetta liikutettua rautakankella , jostain alumiini/rauta kohdasta vääntää vaikka tulipeltiä vasten tms.

vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

Re: 156 twin spark laturin vaihto

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Tämähän tuli sitten tehtyä niin, että irroitin kaikki koneen kiinnityspultit sekä ylätuen, moottori oli hallitunkin varassa. Lisäksi irroitin paisuntasäiliön että sai lisää liikevaraa. Moottoria laskin tunkin varassa mahd. paljon, ja näin tehden tulipellin ja koneen väliin tuli sen verran tilaa että laturin sai pois. uus samaa kautta moottorin ja tulipellin väliin olemaan, konetta tunkilla sopivasti ylös, pultit kiinni ja laturi kiinni+vetari paikalleen. Olihan homma

Vastaa Viestiin