33 kytkinongelmaa

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Kirk
Viestit: 504
Liittynyt: 04 Syys 2007, 00:48
Paikkakunta: Oulu

33 kytkinongelmaa

Viesti Kirjoittaja Kirk »

Kävi tänään eräs sälli koeajamassa tuota alfaa (myynnissä siis) ja oli sanonut että kyllä hän tämän ostaa - kunnes takaisin pihaan ajettaessa tapahtui jotain täysin odottamatonta: kytkin jäi pohjaan eikä mikään vaihde luonnollisesti mennyt päälle. Siinä vähän aikaa kökittiin ja kytkintä polettiin, kunnes rupes taas pelaan. Noh, luonnollisesti tapaus sai ostajan varpailleen ja kaupat jäi ainakin toistaiseksi vielä mietintään... "#%&**

Noh, kurkkasin kuuluisan prikkaliitoksen - ehjä. Sitten kiikutin auton paikalliselle Alfa-pajalle tarkastettavaksi. Mekaanikko poljeskeli kytkintä ja vilkastiin työsylinteriä. Kuulemma kytkin tuntu tosi hyvältä, varmaan vähän ilmaa oli ollu, todennäkösesti ei mitään vikaa, ei muutaku kovaa ajoa. Tästä huojentuneena ajelin sitten konttorille katsastaan auton. Kaikki hyvin ja kytkin toimii normaalisti, kunnes katsastuksesta palatessa kytkin jää taas pohjaan. Vähän rämppäystä ja taas toimi. Ja taas jäi pohjaan. Taas toimii. Ja taas jäi pohjaan. Oivallista, saatana.

Ilmaa siis olis ja varmaan myös vuotaa jostain. Jarruissa en kuitenkaan mitään poikkeavaa havainnu. Mitenkäs ton työsylkän sais helpoiten irti? Näytti ainakin olevan melko hankalassa paikassa. Vai onko siinä jokin kohta , mistä helposti näkee, jos se vuotaa, irrottamatta sylinteriä?
I do my loving in the winter.

Avatar
Caijo-Romeo
Viestit: 1206
Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
Car(s): 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00,159 1.9 Jtdm Q-tronic -07/2.4 Jtdm -07
Paikkakunta: Kylmäkoski

Viesti Kirjoittaja Caijo-Romeo »

Ainaki 8v mallissa työsylinterin näkee kun kurkkaa jakajan viereen. Sehän on kiinni lukkorenkaalla lohkossa joten uskoisin et irtoaa parhaiten auton ala puolelta. Kurkkaat sinne suojakumin alle sit kun sen saat irti että onko kostea. Toisaalta jos siä olis ilmaa,vaihteet kytkeytyis huonommin ja rutinaakin varmaan kuuluis. Pystyykö polkimen väljä liikettä säätään? Sehän vaikuttaa jonkun verran myös pohjaan jäämiseen. Onko jarrunesteen pinta laskenut säiliössä?

Avatar
ollikuhta
Viestit: 598
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 00:38
Paikkakunta: loppi

Viesti Kirjoittaja ollikuhta »

Itselläni on kokemusta vuotaneen sylinterin kumisarjan uusimisesta, joka onnistuu kampeamalla kytkinvipua pois samanaikaisesti sopivalla raudalla. (taisin käyttää sorkkarautaa, kun siinä on sopiva mutka päässä) Sitten pullautin männän kylmästi ulos kytkinpolkimella.
Varovaisuutta, ettei "ansa" laukea sormille.
Vähän epäilen, mahtaako koko sylinteriä saada pois konetta laskematta. On yleensä senverran iän myötä hapettunut kiinni.
Alfa-uros...tojota-naaras

Avatar
Kirk
Viestit: 504
Liittynyt: 04 Syys 2007, 00:48
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kirk »

^Tarkoitat tolla viimäsellä vissiin työsylinteriä? Se ainakin pyörii siinä kolossaan ihan vapaasti, että luulis lähtevän aika helposti. Ja pääsylinteri ei kyllä näyttäis vuotavan mistään, ellei se sitten pysty vuotaan jotenkin sisäänpäin?? Kumin allakaan ei ollu kosteaa. Työsyltyn kumiin ei tosiaan päässy oikein käsiksi ylhäältäpäin.

^^Normaalitilanteessa vaihteet kytkeytyy ihan hyvin eikä rutise. Tuo saa vain välillä sellasen "kohtauksen" että jää pohjaan. Sitten kun nostaa jalan kytkimeltä ja siirtää vaihteen vapaalle, niin kytkin nousee itsestään hitaasti yläasentoon ja toimii sen jälkeen normaalisti. Eikös sen pitäis mennä niin, että jos on ilmaa, niin toimii normaalisti tiettyyn pisteeseen asti, ja sitten kun hulahtaa pohjaan, niin ei toimi ennen kuin ilmaa kytkimen? Ja tosiaan rutisee eikä vaihteet meinaa mennä silmään... Mistä noi kohtaukset vois sitten johtua? Silmämääräsesti ja tunnustelemalla en oo siis vuotoa löytäny mistään, ainoastaan tuo työsyltyn kumi on tarkistamatta.
I do my loving in the winter.

Avatar
Oleino
Viestit: 1949
Liittynyt: 04 Touko 2006, 18:58
Car(s): 33 16v
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Oleino »

Mä sain muistaaksen sen irti konetta laskematta. Aikaa on tosin jo muutama vuosi niin ei ole enää kovin tarkassa muistissa. Vittumainen homma se ainakin oli.. Siinä taisi olla joku kummallinen prikkakiinnitys minkä toimintaa en heti ymmärtänyt.
Tein itse - säästin

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Entinen kuusnelkku teki täsmälleen samaa joskus. Syyllinen jäi vähän epäselväksi, vaihdoin ensin pääsylinterin, sama oire oli myös tämän jälkeen. Myöhemmin vaihdoin työsylinterin jonka jälkeen ongelmat häipyivät, mutta syyllisenä saattoi kuitenkin olla vain ilma, joka sitten sylintereitä vaihdettaessa poistui.

pantse
Viestit: 217
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:31
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja pantse »

Kyllä työsylinterin irti saa hyvin nuijittua ihan paikallaan. Ensin voi kokeilla ottaa ilmat pois siitä työsylinterin päästä, josta löytyy 7 mm ilmausruuvi.

Jos ei korjaannu, lähemmin pääsee tutkimaan, kun avaa ilmausruuvia ja työntää työsylinterin pohjaan. Sitten siellä kumin alla päässä on tappi, jonka saa irti kampeamalla painelaakeria liikuttava haarukkaa. Työsylinteri on lohkossa kiinni lukkorenkaalla ja kun sen irrottaa, lähtee se helposti irti.

Itsellä tuo työsylinteri ei reagoinut tuolla lailla, vaan yön jälkeen aamulla joutui aina ilmaamaan ja lisäämään nestettä.

pantse
Viestit: 217
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:31
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja pantse »

Kyllä työsylinterin irti saa hyvin nuijittua ihan paikallaan. Ensin voi kokeilla ottaa ilmat pois siitä työsylinterin päästä, josta löytyy 7 mm ilmausruuvi.

Jos ei korjaannu, lähemmin pääsee tutkimaan, kun avaa ilmausruuvia ja työntää työsylinterin pohjaan. Sitten siellä kumin alla päässä on tappi, jonka saa irti kampeamalla painelaakeria liikuttava haarukkaa. Työsylinteri on lohkossa kiinni lukkorenkaalla ja kun sen irrottaa, lähtee se helposti irti.

Itsellä tuo työsylinteri ei reagoinut tuolla lailla, vaan yön jälkeen aamulla joutui aina ilmaamaan ja lisäämään nestettä.

Avatar
Caijo-Romeo
Viestit: 1206
Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
Car(s): 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00,159 1.9 Jtdm Q-tronic -07/2.4 Jtdm -07
Paikkakunta: Kylmäkoski

Viesti Kirjoittaja Caijo-Romeo »

Kirk kirjoitti: Ja pääsylinteri ei kyllä näyttäis vuotavan mistään, ellei se sitten pysty vuotaan jotenkin sisäänpäin??
Kyllä pystyy vuotaan sisäänpäin ohi tiivistyksen. jos suojakumien alla ei oo selkeästi jarrunestettä niin sun täytyy jotenkin testata kumpi päästää paineet ohi tiivistekumin. Tai laittaa molempiin uudet kumisetit ja toivoa et menee sillä. Ilmaaminen tosin on halvempaa alkuun. hommaat ohutta kirkasta letkua ja ilmausruuvin sopivan lenkki avaimen. pumppaat nestettä pihalle ja pyydät jotain toista kattoon samalla et tuleeko sieltä ilmakuplia nesteen mukana. sillä varmistut että oliko siellä ilmaa vai ei. samalla tarkkailet ettei nestemäärä säiliössä vajoa liian alas ettei höri ilmaa sen takia. Jos oireilee viä niin melkein sit jompaan kumpaan tai molempiin uudet tiivisteet niinkun tuli jo mainittua.

Avatar
Kirk
Viestit: 504
Liittynyt: 04 Syys 2007, 00:48
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kirk »

Nyt on selvinny sen verran, että vika ei ole nestepuolella vaan itse kytkin on entinen :( Ilmeisesti painelaakeri tullut asetelmasta läpi. Onko kukaan vaihtanut tai vaihdattanut kytkintä 33:seen? Kauanko kesti tai paljonko maksoi teetettynä? Nostitko moottorin pois vai vaihdoitko paikallaan? Kysyin operaation hintaa ensin Alfa-pajalta - nostaisivat moottorin pois ja hintaa tulis mehukkaat 600-700e (pelkkä työ) :shock: Sitten kyselin muualta: Autodatan mukaan reilun kolmen tunnin homma, mutta koska kukaan tuskin täällä on tollaseen kytkintä (tai mitään muutakaan) vaihtanu, niin parin tunnin lisäajallakin hinta jäis 300e pintaan (pelkkä työ). Kehen tässä nyt pitäis luottaa? Sälli haluaa yhä ostaa auton, kunhan tolle keksitään oikeansuuntainen kustannusarvio.
I do my loving in the winter.

Avatar
kumimuumi
Viestit: 3251
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 23:56
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

Mulla kävi seiskavitosen (tai giulietan) kanssa joskus samoin. Poljin jäi pohjaan, nousi tosin ylös ihan varpailla nostamalla. Näin kävi todella useasti, tuota vikaa ikinä mihinkään paikantanut, mutta oliskohan tuokin sitten ollut painelaakeri/asetelma ongelma?
..ammattina autoslalom..

Avatar
Caijo-Romeo
Viestit: 1206
Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
Car(s): 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00,159 1.9 Jtdm Q-tronic -07/2.4 Jtdm -07
Paikkakunta: Kylmäkoski

Viesti Kirjoittaja Caijo-Romeo »

Oon tohon omaani vaihtanu kytkimen noin pari vuotta sitten, muistaakseni meni n.5h aikaa, ja tein työn ammattikoulussa. Eli työkaluja joutu hakeen ja lainaan eli kova jätkä vaihtas varmaan 3h ajassa sen kunhan työkaluja on saatavilla eikä mitään mene pieleen (pultteja poikki tms.). Ei mikään paha homma, oli mun eka kytkinremontti minkä tein täysin yksin. En pudottanut konetta pois vaan pelkän laatikon. Moni on tehnyt taas ottamalla moottorineen päivineen alas,kukin tyylillään siis.

Ei mitenkään mahdotonta että olis läpi tullu,omassa oli 198tkm mittarissa kun vaihdoin ja oli jo aika lähellä että painelaakeri olis tullu asetelmasta läpi. Osat hankin muuten Muukkoselta, oli sama hinta kun motonetissä ja hyvin on pelannu 50tkm. Osat oli hyllytavaraakin viä kaiken lisäks.

Ei toi oo mitenkään erikoinen homma vaihtaa verrattuna muihin autoihin. 300euroakin olis jo n.100e/tunti tolle hommalle.joku 250e olis jo kohtuullisempi. Muistelisin et toi 16v kytkinpaketti on jotai 250-300e luokkaa. Viet johonki kohtuu hintaseen ja luotettavaan pajaan sen vaan. Toi homma ei vaadi mitään erityistä alfa tietämystä. Itellä ainoa pieni probleemi oli se että kakkonen ei halunnu mennä ensin silmään,sekin korjautui sillä että nosti vaihteistoa ylemmäs (vaihteiston/moottorin takapuslassa on säätövaraa korkeuden suhteen. Laitoin vanhan merkin mukaan.)

Vastaa Viestiin