FAZA kataloogi (Abarth-miehille ja muille retrohenkisille)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
1300ti
Viestit: 955
Liittynyt: 05 Maalis 2003, 17:38
Car(s): A-R 101-102-105-116-156 & Fiat 501, 507F, 1500TS, 127, 128, 1.9TD
Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Viesti:

FAZA kataloogi (Abarth-miehille ja muille retrohenkisille)

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

http://www.fazaabarth.info/

Mahtavasti Apartteja sun muita, tuhansia valokuvia, piirustuksia,Campagnolon luetteloita, huh huh kaikkea! Siis tuolla historiikissa on jopa Abarth-kenkiä, joiden kärjet on tarpeeksi kapeat polkimille ahtaassa autossa!

Fontti ja taitto ovat vain todella ärsyttäviä silmille, kannattaa pienentää reippaasti tekstin kokoa...

Epäsivistyneille tiedoksi, että Abarth oli Autodeltan ohessa kovimpia Alfa-pajoja myöskin!
Liitteet
Carlo Abarth
Carlo Abarth
Carlo.gif (252.32 KiB) Katsottu 3175 kertaa

Avatar
Alfieri
Viestit: 638
Liittynyt: 17 Syys 2006, 23:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Alfieri »

Tuunuatan sivitymättömyyteni tässä kohtaa, täytyypä yrittää sivistää itseään, mieleen tulivat vain Fiatit, Autobianchit ja Simca. Muuten olen sitä mieltä, että Carlo Ja hänen autonsa ovat ehdottomasti niitä autohistorian suuria.

Avatar
Gasolina
Viestit: 4690
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Liityn sivistymättömien kerhoon. En minäkään ole tiennyt Abarthin puuhastelleen Alfojen parissa.

Sivuilla on käsittämätön määrä hienoa ja varmasti harvinaista materiaalia. Jonkun pitäisi vaan ottaa asiakseen ja järjestellä sisältö uudelleen, niin, että hommaan tulisi jotain tolkkua ja lukeminen onnistuisi ilman migreeniä. Niin ja hunnit, villihanhet ja politiikka joutaisi lähteä..

Melko eksoottisen näköinen pata:
Kuva
Giulia Super -69

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4862
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Jossain 10 vanhana löysin pienen kotipaikkani (Vaala) kirjastosta kirjan FAZA Fiat 1/9:stä. Oli paksu ja muistaakseni Englanniksi. Sitä tuli lainattua ja luettua useaan kertaan. Tuo oli yksi yllyke että tuo murtsikka ollut yksi lemppari vaihtoehdoista harrastusautoksi. Lisäksi ko.pitäjän laihaa automallivalikoimaa tuli rikastamaan tuohon aikaan iki-ihanan vihreä murtoluku.
Hieno nettilöytö, tietääpä missä työaikaa voi kulutella.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
kterkkila
Viestit: 2386
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Melkoista fiilistelyä, ja senkin vuoksi todella viihdyttävää luettavaa. Suosittelen 8)
Kimmo

Avatar
Giallo Pozzuoli
Viestit: 1930
Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Giallo Pozzuoli »

Kiitti linkistä. Juuri tuli lueskeltua melko kattava 500+sivuinenAbarth-historiikki The Man, The Machines. Abarthin polkupyörä- ja moottoripyöräkilpailutausta oli uutta, samoin kuin Cisitalia, Porsche, Simca, Alfa, Ferrari (166MM), Formula Italia ym muut yhteydet. Kirjan tulosluettelo 50-60-luvuilta lopussa on aika vaikuttavaa luettavaa ja taisi käydä lopulta Abarthin kohtaloksi. Fiat kun teki diilin että maksavat jokaisesta voitosta tietyn summan.

Amazonista tuo kirja muuten on saatavilla suht kohtuulliseen hintaan. Ainoa miinus siinä on, ettei siinä ole lainkaan käsitelty Abarthin 70-luvulla alkanutta rallitoimintaa.


Edit. Aika kummallisia höpinöitä noilla sivuilla on. mutta kuvat on hyviä.

Avatar
1300ti
Viestit: 955
Liittynyt: 05 Maalis 2003, 17:38
Car(s): A-R 101-102-105-116-156 & Fiat 501, 507F, 1500TS, 127, 128, 1.9TD
Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Joo osa jutuista on ihan käsittämättömiä.

Mutta toisaalta, kotimaisen Kai Lauri Bremerin alias KLB:n alias Breznevin (niin kuulemma penskat isäänsä kutsuu) Pöpilisti on kyllä kanssa ollut 25 vuotta samalla lataamotason asialla:

Setäni Aulis sitä, poikani Yrjö tätä, sattumoisin poikani on tuomassa FIRMANSA LAANILTA myyntiin Suomeen tätä autoa, Setäni Aulis ja sotavoitot, poikani Yrjö rompetorilla, minä ja verottaja, minä ja tullimies, minä ja eduskunta, Bremerien sukukuvia, Karjala takaisin, vihollinen, veli venäläinen, itäryöstäjä, viherpiipertäjät ja kommunistit vs. autoharrastaja arjessa, epäsivistyneet saksalaiset... :crazyeyes:

Silti olen lukenut lapsesta lähtien kaikki mobilistin julkaistut numerot enkä voi väittää, ettei ks. vaikutukselle altistuminen olisi tehnyt minustakin IHAN PIMEETÄ !!! 8)

Avatar
1300ti
Viestit: 955
Liittynyt: 05 Maalis 2003, 17:38
Car(s): A-R 101-102-105-116-156 & Fiat 501, 507F, 1500TS, 127, 128, 1.9TD
Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Fiat Forumin jätkien mukaan koko kataloogin on aiemmin saanut kirjana. No alkusivuista päätellen taitaa olla aika ehtoopuolella koko faza.

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2856
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

1300ti kirjoitti: Mutta toisaalta, kotimaisen Kai Lauri Bremerin alias KLB:n alias Breznevin (niin kuulemma penskat isäänsä kutsuu) Pöpilisti on kyllä kanssa ollut 25 vuotta samalla lataamotason asialla:

Setäni Aulis sitä, poikani Yrjö tätä, sattumoisin poikani on tuomassa FIRMANSA LAANILTA myyntiin Suomeen tätä autoa, Setäni Aulis ja sotavoitot, poikani Yrjö rompetorilla, minä ja verottaja, minä ja tullimies, minä ja eduskunta, Bremerien sukukuvia, Karjala takaisin, vihollinen, veli venäläinen, itäryöstäjä, viherpiipertäjät ja kommunistit vs. autoharrastaja arjessa, epäsivistyneet saksalaiset... :crazyeyes:

Silti olen lukenut lapsesta lähtien kaikki mobilistin julkaistut numerot enkä voi väittää, ettei ks. vaikutukselle altistuminen olisi tehnyt minustakin IHAN PIMEETÄ !!! 8)
:lol: minäkin kyllä olen ollut Mobilistin lukija jo lähes alusta asti, pienellä suodatuksella KLB:n jututkin on ihan hyviä :)
Alfa164Super3.0A M-B Sprinter 313 Kawasaki ZRX1200 Aprilia50

La vita è

Avatar
90
Viestit: 8047
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

ehdottomasti parhaimmasta päästä tuo mobilisti, sanoisiko että suomen paras "autolehti" varsinkin jos on tykästynyt hieman vanhempiin kulkuneuvoihin..siinä on tekniikanmaailmat ja tuulilasit ymv julkaisut melko lälläri kamaa..
no onhan tuota moblaria tullut lueskeltua jo siitä lähtien kun lukutaito alkoi karttumaan eli neljännesvuosisata alkaa olla plakkarissa.. :wink:

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4862
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Herätän sen ajatuksen artikkelista, johonkin "automobilisti" lehteen. Valittaisiin auto/malli, taustat, tarina, koeajo, kuvaus yms. Sopivalla porukalla tuo olisi hieno projekti...tai sitten :twisted:
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
1300ti
Viestit: 955
Liittynyt: 05 Maalis 2003, 17:38
Car(s): A-R 101-102-105-116-156 & Fiat 501, 507F, 1500TS, 127, 128, 1.9TD
Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Retrossahan oli kiva Alfa-historiikki pari vuotta sitten, useampi osainen. Se onkin ehkä vähän tasokkaampi muutenkin, varsinkin tekniikkapalsta niklausohjeineen sun muineen on ollut mielenkiintoista luettavaa.

Kirjottakaa hei il Biscioneen juttuja, alkaa sisältö olla muuten taas ihan automainosta.

Avatar
Giallo Pozzuoli
Viestit: 1930
Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Giallo Pozzuoli »

Gasolina kirjoitti:Melko eksoottisen näköinen pata:
Kuva
Tuo on Abarth T140:n mylly 120 asteen V12 5982cc 610hv/6800rpm vuodelta -67. Moottorista vastasi Abarthin Luciano Fochi.

Kuva
Kuva
Kuva

Autolla oli tarkoitus kisata Ford GT40:ia ja 330 P3 ja P4 Ferrareita vastaan, mutta projekti meni jäihin kun FIA pudotti protojen kuutiotilavuuden 3 litraan. Sääli, sillä tuo Mario Coluccin piirtämä ja suunnittelema T140 on yksinkertaisesti hieno. Abarthin tekninen johtaja Colucci tuli muuten Abarthille Alfalta 50-luvun lopulla. Alfalla vastasi mm. TZ-mallin kehityksestä ja Abarthille tullessaan mm. Alfa Abarth 1000:n kehityksestä, joka samoin meni puihin (Liekö syynä ollut Fiatin (sama kokoluokka) vai Alfan (giulietan kilpailija) vastustus vai molemmat). Tuossa projektissa giulietan kone oli pienennetty 998cc kokoon, mutta silti tuotti 88hv/8000rpm.

edit. Korjataan sen verran, että tuon Alfa Abarth 1000 projektin ( 1958 ) aikana Colucci oli vielä Alfa Romeon leivissä ja vastasi heidän puoleltaan projektista.

Tiesittekö , että Abarth oli 50-luvulla suunnitellut ottavansa myös maanopeusennätyksen haltuunsa. Suola-aavikkokilpurista on aika huiman näköisiä piirustuksia olemassa.

Avatar
Gasolina
Viestit: 4690
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Giallo Pozzuoli kirjoitti: Tuo on Abarth T140:n mylly 120 asteen V12 5982cc 610hv/6800rpm vuodelta -67. Moottorista vastasi Abarthin Luciano Fochi.
Jännä juttu muuten on, että näitä kahdella kampiakselilla, jakopää keskellä konetta tyyliin toteutettuja moottoreita ei juuri enää toisen maailman sodan jälkeen ole näkynyt.
Kuinka vakavasti tätä T140-projektia toteutettiin, vai oliko kyseessä enemmän imagon nosto?
Giulia Super -69

Avatar
Giallo Pozzuoli
Viestit: 1930
Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Giallo Pozzuoli »

Gasolina kirjoitti:Jännä juttu muuten on, että näitä kahdella kampiakselilla, jakopää keskellä konetta tyyliin toteutettuja moottoreita ei juuri enää toisen maailman sodan jälkeen ole näkynyt.
Kuinka vakavasti tätä T140-projektia toteutettiin, vai oliko kyseessä enemmän imagon nosto?
Aivan tosissaan tuntuivat olevan, ainakin päätirehtöörin mukaan. Lainaus Abarthin Tammikuun '68 Auto-Italiana lehden haastattelusta, jossa toimittaja kysyi syytä siihen miksi Abarth oli menossa Formula ykkösiin (!):
Essentially, I believe, for two reasons: the policy recently adopted by Ferrari in this sector - too many problems and nothing concrete - is also the reason why F1 is the only category among those planned by the CSI today that quarantees constructors a certainty of continuity in its regulations. Even today, in a way, I am paying the consequences of constructing a prototype. I monopolized the whole of my factory for that expensive car. Then, when it was 90% ready after Le Mans, the CSI decided to limit prototype capacity. That was a severe blow to my factory.

Avatar
Gasolina
Viestit: 4690
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Niinpä näkyy. Varmasti tuo iskutilavuuden muutos pykälä on ollut kova pala, vaikka se ei autourheilussa mikään ennen näkemätön juttu ollutkaan.
Giulia Super -69

Vastaa Viestiin