Mikä neuvoksi 156:sen paikat jäätyy

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Hannalfa
Viestit: 27
Liittynyt: 09 Joulu 2008, 12:42

Mikä neuvoksi 156:sen paikat jäätyy

Viesti Kirjoittaja Hannalfa »

Pakkaskeleillä on tosi ikävää kun alfan (156) bensaluukku ja käsijarru jäätyy... ei ole kiva pakkasella hinata takapyöriä mukana saati sitten avata bensaluukkua huulipunalla
:P Olisko jotain neuvoja tähän?

Avatar
Maunu
Viestit: 3480
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Uudet käsijarruvaijerit ainakin auttaa tuohon käkkärin jäätymiseen. Eivät ole edes kauhean kalliit. Tankinluukku jää jumiin useasti pakkasella. Avaamista helpottaa vetonaru takaluukussa. Pieni ruuvimeisseli on myös kova sana kun yrittää avata jäätynyttä luukkua (jää helposti naarmuja).
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
VMTD
Viestit: 3336
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Ei kannata vetää käkkäriä päälle jos ei aivan pakko ole. Pysyy se vaihteen varassakin paikoillaan. Pa-luukun kanssa joutuu joskus taistelemaan.

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

How you doing? :wink:

Eiku.. Nuo jäätyvät käkkärin vaijerit kannattaa vaihtaa. Ei maksa paljon ja vaihtamisen jälkeen toimii, kuin juhannuksena ikään. Itsehän ruikuttelin nuo uudet vaijerit vielä täyteen vaseliinia ennen asennusta... :wink:

Bensaluukun ja lukkojen voitelu kannattaa aloittaa jo syksyllä ja toistaa aina pesujen jälkeen talven mittaan. Itse käytän tähän aseöljyä. Eli siellä luukun alla on kaksi tappia, jotka kannattaa öljytä, painella ja öljytä. Mikäli luukku on kuitenkin jäätynyt voi sen avata kampeamalla avausvetimen vaikkapa jääskrapalla ja longottaa luukku auki bonuskortilla (kortin katketessa vituttaa huomattavasti vähemmän, kuin olisit käyttänyt pankkikorttia...)

Näillä eväillä. Kuulosti ihan Niksi Pirkalta. :-D
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
evilpet
Viestit: 705
Liittynyt: 25 Joulu 2008, 18:33
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja evilpet »

Käsijarru? Mikä se on :-D

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4138
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

^Se on se kahva jota me etuveto kuskit joudutaan vetämään mutkiin tullessa.

Kolmisen vuotta sitten vaihdettu, ja yhä pelaa ilman ongelmia. Suosittelen minäkin vaihdattamaan, ja käyttämään sitä sen jälkeen säännöllisesti niin ei jumiudu. Luukun kanssa öljy aina pesun jälkeen ja sekin pelaa.

Etuovien kahvat (nupit) on ainoa paikka joka jäätyy aina silloin tällöin öljystä huolimatta jos ulkona seisottaa. Sille ei kai voi mitään.
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
Java
Viestit: 291
Liittynyt: 03 Elo 2008, 10:34

Viesti Kirjoittaja Java »

Itellä kävi tossa viimeaikoina niin, että tuo bensatankin täyttöluukun kansi ei suostunut menemään kiinni, onneks jesari on suht saman väristä..
Etuovien kahvat yleensä myös jäätyy kiinni, lähtee auki kun vähän nyrkkiä pamauttaa. Takaovien kahvat tuppaa myös jäätymään, mutta lähtee kun vähän nyrkkiä reuinoille antaa.
"Kyntämisessä ei ole mitään järkeä, jos ei kylvä siementä"

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Wile E. Coyote kirjoitti:^Se on se kahva jota me etuveto kuskit joudutaan vetämään mutkiin tullessa.
Se mikä tässä -03:ssa on hanurista on se että ajonvakautusta ei saa pois päältä, joten jos vedän kahvasta niin perän kyllä saa irti mutta sitten vain joutuu matkustajaksi ihmettelemään kuinka jarrut rutisee ja esp tappaa vauhdin ja luisun. Tylsää.

Esp pitää kyllä taka levyjarrut kunnossa talvellakin, mutta käsijarru jää sitten vähemmälle käytölle. Kesäkelejä odotellessa. Nyt on onneksi vähän enemmän pakkasta ja tiet kuivaneet että pystyy kitkoillakin vetämään Norjan rallin hengessä... :wink:

Mutta joo, bensatankin korkki ei ole vielä jäätynyt ja jumivat käsijarruvaijerit sain kuntoon suojakumit uusimalla ja öljyämällä.

Avatar
Monza
Viestit: 957
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis 530e xDrive.
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Monza »

JiiTeeÄssä kirjoitti:
Wile E. Coyote kirjoitti:^Se on se kahva jota me etuveto kuskit joudutaan vetämään mutkiin tullessa.
Se mikä tässä -03:ssa on hanurista on se että ajonvakautusta ei saa pois päältä,
Siinäkö on semmoinen? Kuvittelin että 156:ssa ajonvakautusta ei olisi, ainakaan vakiona?

Avatar
jiigee
Viestit: 333
Liittynyt: 20 Helmi 2007, 14:05
Car(s): GT 3.2 -05
Ex 156 2.5 V6 -03
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiigee »

Monza kirjoitti:
JiiTeeÄssä kirjoitti:
Wile E. Coyote kirjoitti:^Se on se kahva jota me etuveto kuskit joudutaan vetämään mutkiin tullessa.
Se mikä tässä -03:ssa on hanurista on se että ajonvakautusta ei saa pois päältä,
Siinäkö on semmoinen? Kuvittelin että 156:ssa ajonvakautusta ei olisi, ainakaan vakiona?
Ajonvaikeutus tuli '03 mallivuodesta muihin 156 malleihin paitsi GTA:an.
Kun oikein yrittää ja sitten onnistuu, siihen on tyytyminen.

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

onko se nyt mallivuosi mutta se tuli tosta boseliftista alkaen eli 2002
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Hannalfa
Viestit: 27
Liittynyt: 09 Joulu 2008, 12:42

Viesti Kirjoittaja Hannalfa »

Kiitti neuvoista.. Oonkin kyllästyny pitää huulipunaa siel jalkotilassa bensaluukun avaajan alla... Pitänee kokeilla noita. :-D

Avatar
Raimo Miettinen
Viestit: 2476
Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Itsellä hieman toisenlainen ongelma käsijarrun kanssa. Aamuisin ensimmäinen kerta aina ongelma eikä jarrua saa päälle. Oppinut, että rauhassa vetää mahdollisimman ylös kahvasta ja laskee rauhassa. Välillä lukittuu mutta usein joutuu kiskomaan monta kertaa ennen kuin saan jarrun päälle. Sama vian lähde?

Hannalfa
Viestit: 27
Liittynyt: 09 Joulu 2008, 12:42

Viesti Kirjoittaja Hannalfa »

NIKSIPIRKKA! kun alfasi on jäässä!

1. bensaluukku jäätynyt

- laita pieni kynä/huulirasvatuupi jalkotilassa sijaitsevan vivun alle, niin että se pysyy pystyasennossa. Nyt vain avaat jäässä olevan luukun kynnellä, kynällä, tulitikulla tai avaimella. Helppoa.

2. Käsijarru

- Jollet halua hinata takapyöriä mukanasi kurota alfan alle ja vemputa vaijeria hieman. Taas toimii!

3. puhallin ei pyöri ( ei tule lämpöä pirssii)

- kurota repsikan jalkotilankautta puhaltimeen ja tarkista liittimet ja johdot! Johan puhaltaa... !!!

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Kannattaa muuten voidella se bensaluukun lukko vaikka aseöljyllä tai CRC:llä niin se ei jäädy. Jos sitä joutuu vääntään niin se voi hajota. Kevyempikin vääntely voi hajottaa sen pakkasella - on kohtuu rimpula :-)
MP

Hannalfa
Viestit: 27
Liittynyt: 09 Joulu 2008, 12:42

Viesti Kirjoittaja Hannalfa »

OONKIN odottanut että koska se meenee rikki :D

Avatar
Boxer33
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 18:03
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Boxer33 »

Onhan siellä takaboksissa se naru, josta sen pitäis myös aueta?! Itselläni toi ei ole kyllä ikinä jäätyny.. :roll:
Kaikki paitsi purjehdus on turhaa!

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Mulla taas silloin kun luukku on jäätyny (ku unohtanu rasvata) niin naru ei oo auttanu, koska se lukko on jäätyny. Jos vaijeri jäätyy niin sitte se naru auttaa kyllä. Ilmeisesti tuosta jäätymisestä on eri versioita.
MP

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Luukku kykenee jäätymään myös niin ettei narukaan auta - yleensä kyllä auttaa.

EDIT: Auttaa myös siten että tuota aukaisuvivun kiilaamista ei tarvitse tehdä vaan voi vetää narusta ja samalla houkutella luukkua auki.

Avatar
Visconti
Viestit: 146
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 16:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Visconti »

Se naru voi myös jäädä niinsanotusti vedettäessä käteen...voitte arvata tunteen kun se tapahtuu pimeällä huoltsikalla kovassa pakkasessa ja tankki tietenkin tyhjänä. Siinä joutuu hiukka purkamaan takakontin verhoiluja että saa sitten sen pujoteltua takas
Citroen DS5 + Victory Hammer S

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

Ennaltaehkäisynä voi tankin läppää voidella ja käsijarruvaijereitä voi uusia, mutta pari näppärää konstia, jotka auttavat usein.

1: Käsijarru toimii parhaiten, kun sitä käyttää mahdollisimman usein, oli siteen kesä eli talvi. Pakkasella auttaa yleensä, kun ei vedä käsijarrua ylimpään pykälään, vaan jättää sen pari napsahdusta vaille. Yhdessä vaihteen kanssa pitää kyllä, jos on muuten säädöissään. Sitten ennen liikkeellelähtöä, vedetään ne pari pykälää lisää, jolloin jäätynytkin vaijeri lähtee väkisin liikkeelle.

2: Takaluukussa on tosiaan se aukaisunaru, josta ylettyy vetänään toisella kädellä samalla, kun muovikortilla kampeaa luukun auki. Huulipuna sisävivun alla ajaa toki saman asian.

Mutta kertokaas tietämättömälle, mistä johtuu seuraava, mielestäni lähes kaikkia autoja kiusaava ilmiö: kun ajat auton talliin (vaikkapa pestäksesi sen) ja pidät sitä tallissa päivän, pari, kolme... niin jarrut ovat jämähtäneet kiinni. Yleensä ne ovat niin tiukassa, että autoa ei pysty työntämään. Liikkeelle lähteissä kuuluu sitten aina jonkinlainen napsaus tai pamaus, kun jarrut irtoavat. Sitten toimi taas, kuten pitää. Näin käy, vaikka jarruihin ei olisi viime töiksi koskettu, vaan vauhti olisi hiipunut muuten. Vai eikö muilla ole koemusta tällaisesta?

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Palat ruostuu kiinni siihen levyyn.

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1731
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Mutta kertokaas tietämättömälle, mistä johtuu seuraava, mielestäni lähes kaikkia autoja kiusaava ilmiö: kun ajat auton talliin (vaikkapa pestäksesi sen) ja pidät sitä tallissa päivän, pari, kolme... niin jarrut ovat jämähtäneet kiinni. Yleensä ne ovat niin tiukassa, että autoa ei pysty työntämään. Liikkeelle lähteissä kuuluu sitten aina jonkinlainen napsaus tai pamaus, kun jarrut irtoavat. Sitten toimi taas, kuten pitää. Näin käy, vaikka jarruihin ei olisi viime töiksi koskettu, vaan vauhti olisi hiipunut muuten. Vai eikö muilla ole koemusta tällaisesta?
Levyjarruissahan ei ole minkäänlaista mekaanista"palautusta" eli palat irtoavat levyn pinnasta vasta kun levy liikkuu palojen välissä, tässä syy ilmiöön joka on minullekkin tuttu. Jos esim. pesee auton niin palat tarraavat vielä tehokkaammin kiinni. Täysin vaaraton ja normaali ilmiö mutta tietysti eritysen pitkän käyttämättömyyden aikana voi jotain vaurioitakin tulla.

Vastaa Viestiin