159 2,4jtdm kytkin

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
-TMP-
Viestit: 187
Liittynyt: 28 Tammi 2009, 10:32
Car(s): GTV6 -84
156 2,4jtd -05
Paikkakunta: Seinäjoki

159 2,4jtdm kytkin

Viesti Kirjoittaja -TMP- »

Onkos muilla ollut ongelmia tuon 159:n kytkimen kanssa? Nyt kun on ollut vähän kylmemmät kelit, päätti tuo kytkin ruveta sitten temppuilemaan: liikkeelle lähdettäessä huomasi että poljin jäi pohjaan vaikka jalan siitä nosti ja nousi sitten noin sekunnin viiveellä ylös. Elikkä kivasti luistatti.

Onni onnettomuudessa oli että olin juuri ajamassa autoa lohkolämmittimen asennukseen deltaan, että katsoivat samalla sen kytkimen sitten samantien. Oli kuulemma ollut kytkinnesteet aika mustanpuhuvaa tavaraa, joten vaihtoivat uuteen ja "toivoivat ettei olisi pahempaa". Toivotaan näin, meinasivat että voi olla että tuo nesteen laatu aiheutti tuon luistamisen kun näinkin kylmä on (-24 aamulla). Noh, takuuhan onneksi autossa on voimassa joten siinä mielessä ei hätää, mutta onhan tuo aika huolestuttavaa jos kytkin oikuttelee näinkin vähän ajetussa autossa (65tkm).

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Meinasin jo kirjoittaa ennenkuin luin tarinan loppuun että nesteet vaihtoon.

Tosiaan jarru- ja kytkinnesteen vaihtovälinä suositellaan yleisesti 2vuotta. Kytkinnesteet tosin vaihdetaan yleensä vasta sillon kun kytkin alkaa reistailemaan.

Kolmessa vuodessa harvemmin kytkinnesteet menee vielä kuvailemaasi kuntoon :roll:

Avatar
gtvaj
Viestit: 1323
Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja gtvaj »

Joskus 15 vuotta sitten ilmeni samaa vikaa eräässä mitsussa joka oli käytössä napapiirin tuntumassa. Nesteitä vaihdeltiin useampaankin otteeseen mutta ilmiö oli ja pysyi, kovemmilla pakkasilla, nesteen laatuakin muistaaksen vaihdettiin.
Voisikos se olla että nesteen kangistuessa systeemin jousien teho ei riitä palauttamaan poljinta ?
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi

Avatar
155156
Viestit: 2086
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 159 2,4jtdm kytkin

Viesti Kirjoittaja 155156 »

-TMP- kirjoitti:Onkos muilla ollut ongelmia tuon 159:n kytkimen kanssa? Nyt kun on ollut vähän kylmemmät kelit, päätti tuo kytkin ruveta sitten temppuilemaan: liikkeelle lähdettäessä huomasi että poljin jäi pohjaan vaikka jalan siitä nosti ja nousi sitten noin sekunnin viiveellä ylös. Elikkä kivasti luistatti.
Kun koeajoin 159:n pari talvea sitten, se teki juuri samaa eli kytkin jäi pohjaan ja palautui viiveellä. Koeajo taisi olla helmikuussa juuri kun ensimmäiset yksilöt olivat koeajossa.

-TMP-
Viestit: 187
Liittynyt: 28 Tammi 2009, 10:32
Car(s): GTV6 -84
156 2,4jtd -05
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja -TMP- »

Doddi, nesteet vaihtui, ongelma hiukan helpotti mutta ei niinkuin pitäisi. Tuossa soittelin sitten Deltaan (josta olen nyt saanut muuten erittäin hyvää palvelua) ja sanoi että ei muutakun huoltoon, takuuseen menee. Juttelin parin asiasta tietävän kanssa niin meinasivat että kytkimen pääsylinterin tiiviste vika voisi tuollaista aiheuttaa? Katsotaan mitä pojat keksii autolle tehdä

Toinen ongelma ilmeni eilen (-18) kun lähdin töistä, niin turbo päätti lopettaa toimimasta, tehot katosi ja ahtopaineet näytti nollaa. Parin kilometrin päässä pysähdyin valoihin niin alkoi taas toimia niinkuin mitään ei olis ollutkaan? Toivottavasti nyt keksivät mikä tuossakin on, ei oo kivaa jäädä vanhoille golffeille lähdöissä :P

edit: ihme juttu nuo hymiöt, yritin tuossa siis sanoa että pakkasta oli miinus kahdeksantoista astetta enkä että pidin aurinkolaseja.

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

-TMP- kirjoitti:edit: ihme juttu nuo hymiöt, yritin tuossa siis sanoa että pakkasta oli miinus kahdeksantoista astetta enkä että pidin aurinkolaseja.
| | -> |X| Älä salli hymiöitä tässä viestissä

Jotkut merkkiyhdistelmät nyt vain vastaavat hymiöitä. Tuo päälle vastatessa siitä kirjoitusruudun alta.

-TMP-
Viestit: 187
Liittynyt: 28 Tammi 2009, 10:32
Car(s): GTV6 -84
156 2,4jtd -05
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja -TMP- »

-TMP- kirjoitti:Doddi, nesteet vaihtui, ongelma hiukan helpotti mutta ei niinkuin pitäisi. Tuossa soittelin sitten Deltaan (josta olen nyt saanut muuten erittäin hyvää palvelua) ja sanoi että ei muutakun huoltoon, takuuseen menee. Juttelin parin asiasta tietävän kanssa niin meinasivat että kytkimen pääsylinterin tiiviste vika voisi tuollaista aiheuttaa? Katsotaan mitä pojat keksii autolle tehdä

Toinen ongelma ilmeni eilen (-18) kun lähdin töistä, niin turbo päätti lopettaa toimimasta, tehot katosi ja ahtopaineet näytti nollaa. Parin kilometrin päässä pysähdyin valoihin niin alkoi taas toimia niinkuin mitään ei olis ollutkaan? Toivottavasti nyt keksivät mikä tuossakin on, ei oo kivaa jäädä vanhoille golffeille lähdöissä :P
Pitänee tämä tilanne tähänkin päivittää, elikkä kytkimeen vaihdettiin pääsylinteri ja nyt kaikki toimii siltä osin niinkuin pitääkin. Mutta mutta, tuosta turbon kiukuttelusta näyttää tulevan isompi ongelma. Nyt Sjoen deltassa vaihtoivat ilmamassamittarin joka testeriin ilmoitti olevansa rikki. Noh, toivoin että nyt kiihtyisi taas niinkun pitää mutta ei. Nyt sitten tilanne se että auto pitää viedä Tampereelle asti Deltaan huoltoon kun eivät vaan Seinäjoella osaa :shock: Tampereelle soiteltaessa meinasivat että tod. näk. turbosta erg-venttiili menossa tai jotain alipainejuttuja tai imusarja tukossa. Auto ei siis ota kierroksia kunnolla ennen 2500kierrosta, joskus ei senkään jälkeen. Katsotaan nyt sitten maanantaina ymmärtävätkö Tampereella sen päälle paremmin.

powerball
Viestit: 4
Liittynyt: 20 Helmi 2009, 12:41
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja powerball »

Tutun tuntuinen ongelma, itsellä täsmälleen samankaltainen.
Tässä tapauksessa vika oli egr-venttiili, joka karstoittui jumiin,
eli kanavat täynnä kuonaa. Puhdistamisen jälkeen ilmeni, että pakokaasut olivat väkisin purkautuneet osittain sähköpään kautta ja siis venttiilin
sähköohjaus sökönä. Kannattaa ottaa egr ajoissa pöydälle vaikka 50-60tkm
välein ja putsata paska pois, niin homma toimii.

Avatar
Maunu
Viestit: 3484
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Juu rikki meni mullakin tuo EGR 159:sistä. Tosiaan tuo solenoidi hajos eli uutta osaa tuli tilalle.

Deltassa EGR venttiili maksoi vaivaiset 370e, mutta opel astra h:ssa on sama pierburgin osa ja uuden sai opel liikkeestä 160e.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

-TMP-
Viestit: 187
Liittynyt: 28 Tammi 2009, 10:32
Car(s): GTV6 -84
156 2,4jtd -05
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja -TMP- »

powerball kirjoitti:Tutun tuntuinen ongelma, itsellä täsmälleen samankaltainen.
Tässä tapauksessa vika oli egr-venttiili, joka karstoittui jumiin,
eli kanavat täynnä kuonaa. Puhdistamisen jälkeen ilmeni, että pakokaasut olivat väkisin purkautuneet osittain sähköpään kautta ja siis venttiilin
sähköohjaus sökönä. Kannattaa ottaa egr ajoissa pöydälle vaikka 50-60tkm
välein ja putsata paska pois, niin homma toimii.
Nonni, nyt on tämäkin tapaus kunnossa, egr-venttiili vaihdettiin ja taas lähtee paremmin kuin mummo makuulta! Takuun piikkiinhän tuo meni, eli hyvin menee 8) Tosiaan tuo jumiin karstoittuminen oli mullakin tapahtunut, ja oli sitten vissiin samoin mennyt tuo sähköpää rikki. Ensi kerralla viisaampana. Tästähän tulee sitten melkein joka keväinen operaatio putsailla tuota venttiiliä näillä kilometreillä mitä omassa käytössä tulee :shock:

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

-TMP- kirjoitti:
powerball kirjoitti:Tutun tuntuinen ongelma, itsellä täsmälleen samankaltainen.
Tässä tapauksessa vika oli egr-venttiili, joka karstoittui jumiin,
eli kanavat täynnä kuonaa. Puhdistamisen jälkeen ilmeni, että pakokaasut olivat väkisin purkautuneet osittain sähköpään kautta ja siis venttiilin
sähköohjaus sökönä. Kannattaa ottaa egr ajoissa pöydälle vaikka 50-60tkm
välein ja putsata paska pois, niin homma toimii.
Nonni, nyt on tämäkin tapaus kunnossa, egr-venttiili vaihdettiin ja taas lähtee paremmin kuin mummo makuulta! Takuun piikkiinhän tuo meni, eli hyvin menee 8) Tosiaan tuo jumiin karstoittuminen oli mullakin tapahtunut, ja oli sitten vissiin samoin mennyt tuo sähköpää rikki. Ensi kerralla viisaampana. Tästähän tulee sitten melkein joka keväinen operaatio putsailla tuota venttiiliä näillä kilometreillä mitä omassa käytössä tulee :shock:

Minulle väittivät tehneensä jonkun sellaisen muutoksen, että ei uusiudu enää.

arv
Viestit: 590
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: 159 2,4jtdm kytkin

Viesti Kirjoittaja arv »

Vanhahko ketju, mutta otsikko on edelleen validi.
Viikonloppuna 2.4 jtdm kytkin ryhtyi pitämään rominaa poljinta hiukan painettaessa. Painelaakeria epäilin mutta pelkäsin vauhtipyörää. Videolta selviää.
Onko kenelläkään lainata erikoistyökalua asennukseen?
Oletteko vaihtaneet noita vauhtipyörän tai kytkimen kiinnityspultteja vai uutta lukitetta vaan?

https://youtu.be/5KaXVtipnTI

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 400
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: 159 2,4jtdm kytkin

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

Jos tarkotat sac- työkalua niin biltemasta sen saa satasella ja ebausta myös satasella mutta paremman.
Tuo videolla näkyvä asetelma on kai sasch?
Ainakin Volvon v70:iin asensin samanlaisen ja se oli tehtaalla resetoitu ja sen sai vetää vaan kehän pulteilla kiinni ja tuosta päältä pikkujousista voi tarkistaa onko se säilynyt nolla-asennossa.
Omaan bensa alfaan kun laitoin luk:n sac-kytkimen niin siinä paketissa taas oli nimenomaan mainittu että asetelma pitää painaa sac-työkalulla kasaan ennen kuin kehäpultit kiristää.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 159 2,4jtdm kytkin

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Hups.
Viimeksi muokannut Aquatica, 06 Heinä 2017, 12:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

Re: 159 2,4jtdm kytkin

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

^nyt tais Aqulla tulla vastaus väärään ketjuun.....

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 159 2,4jtdm kytkin

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ei suinkaan.... Puuh. Puhelimella hankalaa pistää oikeaan ketjuun...

Vastaa Viestiin