Ruisku kaasarikoneiseen 75:een?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Alfaholisti
Viestit: 508
Liittynyt: 13 Maalis 2003, 09:25
Paikkakunta: Kerava

Ruisku kaasarikoneiseen 75:een?

Viesti Kirjoittaja Alfaholisti »

Onkos kukaan koskaan sovitellut ruiskua tuollaiseen vanhempaan 8-tulppaiseen 75:een. Viimeisissä spidereissahan on ruisku joka on kai boschin jetronic? Oliskos tuo suht pienellä vaivalla tehtävä operaatio jos jostain saisi osat?
Exät: 75, 166, 156, GTV, Sprint

Avatar
Gasolina
Viestit: 4712
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

K-jetti on ainakin simppeli laittaa, sopiva luovuttaja voisi olla vaikka Saab 900 Hommaa helpottaa, jos jostain löytyisi Alfan imusarja.
Onko kaasareissa jotain häikkää?
Giulia Super -69

Avatar
Alfaholisti
Viestit: 508
Liittynyt: 13 Maalis 2003, 09:25
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Alfaholisti »

No ei mitään suurempaa, mutta ajattelin että ruisku olis kuitenkin huoltovapaampi. Kuinkahan muuten moottorin teho ja varsinkin vääntö mahtaisi muuttua jos tuollaisen muutoksen tekisi.

Minä kun en noista ruiskuvehkeistä mitään ymmärrä niin voisiko joku viisaampi kertoa ohjaako tuo K-jetti myös sytytystä vai saako sytkän jättää sellaiseksi kun se tällä hetkellä on.

Löysin muuten Ebayn kautta linkin jenkkifirmaan josta saisi imusarjaa ja kaikkea muutakin:

http://stores.ebay.com/DeNoya-Trading-Post

Mitäs mieltä olette hinnoista ja onkohan noissa jenkkivermeissä jotain eroa euroversioihin?
Exät: 75, 166, 156, GTV, Sprint

Avatar
Jappe
Viestit: 1714
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS . Tesla M3P
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Toimiviin tuplakaasareihin verrattuna ei eroa ole, itseasiassa 90 mallissa kaasarikoneelle ilmoitettiin 2 hepoa enemmän. Kattia ei ollut kummassakaan.
Käsittääkseni vasta Motronic säätää sytytystä, Jetronic ei.
Tiedä häntä :roll:
- Alfaholic -

Avatar
Jarno
Viestit: 503
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Ei kai sinne mitään antiikkiruiskua kannata asentaa. Motronicillakin TC:tä on saanut ainakin Alfettassa.
Viimeksi muokannut Jarno, 18 Helmi 2009, 15:19. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Avatar
Gasolina
Viestit: 4712
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Olen samaa mieltä, mikäli kaasarit on kunnossa ja säädöissään ei tehoissa ja väännöissä ole eroa, ainakaan ruiskun eduksi.
Käytännössä ruisku kyllä pitää säätönsä paremmin ja esim kylmäkäynti on varmaa.
K-jetronic on mekaaninen systeemi ja sillä ei ole tekemistä sytytyksen kanssa. Motronic ja ainakin uudempi L-jetti säätää sytkää.

Käsittääkseni L-jet ja Motronic koneissa on erilainen kansi, Motronic koneessa myös männät on erilaiset. Jenkkiversioissa taisi olla muitakin eroja jonkin verran. Jättäisin nämä suosiolla rauhaan.

E: Omasta mielestäni K-jetti on toimiva ja yksinkertainen systeemi. Ongelmana tietysti on, että laitteet alkaa olla jo vanhoja. Kulumaa syntyy ainakin määränsäätimeen ja ilmamäärämittariin.
Giulia Super -69

Avatar
Joksa
Viestit: 409
Liittynyt: 12 Syys 2006, 13:17
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Joksa »

Jos K-jetti on lähtöisin toisenlaisesta koneesta, niin jumpata saa senkin kanssa. Jos ruiskumuutosta alkaa tekemään, niin samanlaisesta koneesta tahi megasquirt.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11245
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Eikös noiden ruiskujen idea ole alun perin ollut tarjota samat tehot ja väännöt kuin tuplilla mutta pienemmällä kulutuksella ja mukavammilla käyttöominaisuuksilla (kylmäkäynnistykset jne.)? Myöhemmin on sitten astunut kuvioon myös päästöjen vähentäminen.

75 ei taida olla päivittäinen käyttöauto joten kai ehjät kaasaritkin siinä pelaavat tarpeeksi huolettomasti? Kilometrejä tuskin tulee niin paljoa että alvariinsa pitäisi olla timpuroimassa.

Jos harrastuksen nimissä haluaa rassata niin joku Megasquirt-tyyppinen ratkaisu olisi varmaan hyvä, siitä ainakin näkee läppärillä mitä se on milloinkin tekemässä.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Alfaholisti
Viestit: 508
Liittynyt: 13 Maalis 2003, 09:25
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Alfaholisti »

Kyllä toi 75 on mulla ihan jokapäiväisenä kulkineena, tuli tuo ruiskun hommaaminen vaan mieleen kun pitäis tyhjäkäyntiä säätää ja itsellä on peukku keskellä kämmentä noiden kaasarien kanssa, eikä tuota osaamista oikein tahdo löytyä korjaamoiltakaan.

Taitaa tulla siis halvemmaksi ja helpommaksi hommata TS tai V6 jos haluaa päästä kaasareista "eroon". :mrgreen: ja ajella silti 75:llä.
Exät: 75, 166, 156, GTV, Sprint

Avatar
kterkkila
Viestit: 2387
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Tuollainen 90:n ruiskusarja tai 75 1.8:n setti voisivat mennä aika kivuttomasti tuohon koneeseen.
Kimmo

Avatar
Alfaholisti
Viestit: 508
Liittynyt: 13 Maalis 2003, 09:25
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Alfaholisti »

Juu niin itsekkin pähkäilin. Vielä kun tuollaisen jostain löytäis. Tulis varmaankin halvimmaksi hakea kokonainen auto jostain päin euroopaa...
Exät: 75, 166, 156, GTV, Sprint

Avatar
kterkkila
Viestit: 2387
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Ei tuo paha rasti olisi ja osatkin saattaisi löytyä kohtuulliseen hintaan. Vaivaa kylläkin olisi tiedossa huomattavasti enemmän kuin auton vaihdossa.

Myös tankki menisi vaihtoon, tai vähintäänkin sinne pitäisi vetää paluulinja konehuoneesta.
Kimmo

berliina
Viestit: 1157
Liittynyt: 09 Marras 2005, 18:05
Car(s): ALFETTA GTV6
Paikkakunta: hausjärvi

ruisku 75

Viesti Kirjoittaja berliina »

Carpojat Järvenpäässä pitäis osata säätää kaasarit. Nimestä en ihan varma.
Mitä pienempi vika sitä suurempi leka

Avatar
Gasolina
Viestit: 4712
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Jos siellä ei muuta kipua ole kuin tyhjäkäyntiseokset pielessä niin kannattaa ehdottomasti säädättää kaasarit ensimmäiseksi. Takaan, että tulee positiivinen yllätys moottoriominaisuuksiin.
Onko siinä muuten Delortot vai Solexit?
Giulia Super -69

Avatar
90
Viestit: 8051
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

kterkkila kirjoitti:Tuollainen 90:n ruiskusarja tai 75 1.8:n setti voisivat mennä aika kivuttomasti tuohon koneeseen.
kuten myös 75 1.6 I.E:stä lähtöisin oleva, allekirjoittaneella moisen -91 mallinen kone lojuu nurkissa..

Avatar
Grendel
Viestit: 596
Liittynyt: 15 Tammi 2004, 01:55
Car(s): GT, GTj, GTV, 75 TS, 75 turbo, 164 Q4
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Grendel »

Ideoitahan tuli jo.
Eli säädä kaasarit jos haluat fiilistellä. Jos taas haluat (vähän) lisätehoa ja reilusti pienemmän kulutuksen niin laita koko TS kone keulalle.

Avatar
90
Viestit: 8051
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

kterkkila kirjoitti:Ei tuo paha rasti olisi ja osatkin saattaisi löytyä kohtuulliseen hintaan. Vaivaa kylläkin olisi tiedossa huomattavasti enemmän kuin auton vaihdossa.

Myös tankki menisi vaihtoon, tai vähintäänkin sinne pitäisi vetää paluulinja konehuoneesta.
ja jos pilkkua nu**itaan niin kaipaa myös sen siirtopumpun sinne tankkiin tuon paluulinjan lisäksi, sillä painepumppuahan se alkaa syomään ajanmittaan jos siirtopumppu uupuu..
orkkistankkia voi kyllä käyttää, vaatii vain tankissa olevan laipan vaihdon sellaiseen jossa läpivienti myös paluulinjalle sekä siirtopumpun virtapiuhoille, toinen vaihtoehto on värkätä tankin ulkopuolinen lisäpumppu..no hommaa on tiedossa joka tapauksessa.. :wink:

Avatar
90
Viestit: 8051
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

Grendel kirjoitti:Ideoitahan tuli jo.
Eli säädä kaasarit jos haluat fiilistellä. Jos taas haluat (vähän) lisätehoa ja reilusti pienemmän kulutuksen niin laita koko TS kone keulalle.
niin ja vaihda samalla koko alusta ja jarrut.. :)

Avatar
Alfaholisti
Viestit: 508
Liittynyt: 13 Maalis 2003, 09:25
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Alfaholisti »

Gasolina kirjoitti:Jos siellä ei muuta kipua ole kuin tyhjäkäyntiseokset pielessä niin kannattaa ehdottomasti säädättää kaasarit ensimmäiseksi. Takaan, että tulee positiivinen yllätys moottoriominaisuuksiin.
Onko siinä muuten Delortot vai Solexit?
Delortothan tuossa on, kyllä niissä varmaan muutakin saisi säätää ja huoltaa kuin pelkästään tyhjäkäyntiseokset.

Ja on tuo TS:n tekniikan asentaminenkin käynyt mielessä kun elintenluovuttajakin löytyisi suvusta, tuo TS:n raato on vaan seissyt ulkona lähes 10 vuotta joten koneen ja laatikon nykykunnosta ei ole hajuakaan.
Exät: 75, 166, 156, GTV, Sprint

rasvanäppi
Viestit: 491
Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52

Ruisku kaasarikoneeseen

Viesti Kirjoittaja rasvanäppi »

Katoppas ensimmäiseks kaasarin imukumit, jos ne vuotaa ei saa käymään tyhjäkäyntiä vaikka miten säätää, ja jos jarrutehostajan kalvo vuotaa, sekin vaikuttaa tyhjäk'äyntiin, samaten virranjakajan alipainesäätäjän kalvon vuoto.

Avatar
Gasolina
Viestit: 4712
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Vuotavat imusarjan kumit voi tosiaan olla myös syypää huonoon tyhjäkäyntiin. Tyhjäkäynti vaeltaa, välillä käy kovaa, välillä hiljaa tai sitten sammuu vallan. Yskii myös helposti painaessa kaasua pienillä kierroksilla.
Alfaholisti kirjoitti:Delortothan tuossa on, kyllä niissä varmaan muutakin saisi säätää ja huoltaa kuin pelkästään tyhjäkäyntiseokset.
Oikeastaan kaikki säädöt tyhjäkäyntiseoksia ja synkkausta lukuunottamatta tapahtuu suuttimia vaihtamalla, joten ei ne kovin paljoa muutu. Jos kone muuten käy suht hyvin, niin bensanpinnatkin lienee kohdallaan.
Dellortoissa(kin) on muistaakseni läppäakselien päällä roput jotka avaamalla näkee läppien reunat ja voi arvioida liikkuuko läpät molemmissa kaasareissa samaa tahtia. Tämä synkkaus ei tietysti ole yhtä tarkka kuin alipainemittarilla, mutta tämän jälkeen, kun säätää tyhjäkäyntiseokset kohdalleen niin yleensä toimii hyvin.
Yleensä huono ja papattava tyhjäkäynti aiheutuu siitä, että kaasarit on keskenään eri säädöissä ja samoin tietysti vastaavat sylinteriparit. Molempien kaasareiden syöttämät sylinterit pitäisi käydä tyhjäkäyntiä samaa tahtia. Tämän voit tarkistaa ottamalla tulpanjohdot irti ensin sylintereistä 1ja2 ja tarkastamalla tyhjäkäyntinopeuden. Seuraavaksi sama juttu sylintereille 3ja4. Kone kannattaa ensin säätää reilulle tyhjäkäynnille, ettei sammu kahdella käydessä. Säätökään ei ole vaikeaa eli säädät tyhjäkäyntiseokset niin, että molemmat sylinterit käy mahdollisimman kovaa ja molemma sylinteriparit myös keskenään yhtä kovaa. Erillinen kierroslukumittari konehuoneessa on välttämätön säädön kannalta.

rasvanäpin mainitsemat jarrutehostimen rikkinäisen kalvon ja alipainesäätimen kalvon voi kokeilla tukkimalla em laitteiden letkut, käynti ei pitäisi muuttua, jos kaikki on kunnossa.
Giulia Super -69

Avatar
Alfaholisti
Viestit: 508
Liittynyt: 13 Maalis 2003, 09:25
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Alfaholisti »

Kiitoksia vinkeistä, vielä kun olisi joku vieressä näyttämässä miten tuo tehdään niin ehkä tuonkin oppisi. Ei oikein viitsi alkaa ropeltamaan jos ei tarkkaan tiedä mitä tekee.
Exät: 75, 166, 156, GTV, Sprint

Avatar
Gasolina
Viestit: 4712
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Kysy tuolta Carpojilta paljonko ottavat synkkauksesta ja tyhjäkäyntiseosten säädöstä. Näin kotikonstein hommaan menee ehkä 15min, joten ei luulisi olevan kovin kallista teetettynäkään.
Giulia Super -69

Vastaa Viestiin