Parempaa kipinää Nordiin
Valvoja: Moderators
- Tiige
- Viestit: 2845
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Parempaa kipinää Nordiin
Taustaa sen verran että omasta boschin perus kärjettömästä sytytyksestä on ilmeisesti puola tai sytkäpääte menossa. Konehuoneen lämmettyä alkaa pätkimään korkeilla kierroksilla ja pätkimisraja laskee mitä kauemmin ajaa.
Vanhoja juttuja lueskellessa monesti törmää suositukseen suurtehopuolasta TC koneiden yhteydessä. Kysymys kuuluukin mikä olisi hyvä (ja suht. halpa) puola tuolle boschin kärjettömälle sytytykselle, joka kuitenkin olisi vakiota tehokkaampi? Pitäisi olla vielä sellainen että sitä voi ohjata sillä vakio päätteellä ilman että tarvitsee pelätä päätteen palamista(näin kai voi käydä jos on liian jyty puola päätteeseen nähden?).
Ja voiko sen vakion vaihtaa esim. b-kaupan kuivapuolaan?
Vanhoja juttuja lueskellessa monesti törmää suositukseen suurtehopuolasta TC koneiden yhteydessä. Kysymys kuuluukin mikä olisi hyvä (ja suht. halpa) puola tuolle boschin kärjettömälle sytytykselle, joka kuitenkin olisi vakiota tehokkaampi? Pitäisi olla vielä sellainen että sitä voi ohjata sillä vakio päätteellä ilman että tarvitsee pelätä päätteen palamista(näin kai voi käydä jos on liian jyty puola päätteeseen nähden?).
Ja voiko sen vakion vaihtaa esim. b-kaupan kuivapuolaan?
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- kterkkila
- Viestit: 2386
- Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
- Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Kunnollisella yleismittarilla kun mittaat nykyisen puolan ensiövastuksen, niin sitä kovin paljoa pienemmällä vastuksella olevaa puolaa ei kannata laittaa, koska silloin vahvistin kuormittuu enemmän. Toisaalta jos puolassa on suurempi vastus, niin kipinäteho laskeen, eikä sekään ole hyvä juttu. Sillä onko puola malliltaa kuiva vai märkä, ei ole merkitystä. Bilteman puolan sähköisistä ominaisuuksista en tiedä.
Kimmo
- Tiige
- Viestit: 2845
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Varmistetaan vielä, eli matalajännitepuolen vastus? Joskus mittasin sen alkuperäisestä puolasta (ei tästä tarvikkeesta mikä on nyt kiinni ja mahdollisesti viallinen) ja se oli 1,2ohm.kterkkila kirjoitti:Kunnollisella yleismittarilla kun mittaat nykyisen puolan ensiövastuksen, niin sitä kovin paljoa pienemmällä vastuksella olevaa puolaa ei kannata laittaa, koska silloin vahvistin kuormittuu enemmän.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- Tiige
- Viestit: 2845
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Jostain korjaamokirjasta löysin tälläisen arvon ensiölle 0.7-1.2ohm. Olisi hyvä jos joku voisi vahvistaa tämän. Soittelin tarvikeliikkeeseen ja tarjosivat 0.47ohmin puolaa, uskaltaako tuota lyödä kiini vai palaako pääte?
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- Tiige
- Viestit: 2845
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
^Joo, netistä löytyviä manuaaleja tonkimalla löysin 1.6ie:lle arvon 0.5ohm (+-10%). Eli ilmeisesti varaosaputka tarjosi ruiskun puolaa. Mitenkäs tuollainen (PS40) passaisi vakio päätteen kanssa. Siinä näyttäisi olevan taas 0.2ohm yläkanttiin tuo vastus. Ehdotuksia muista vakio päätteen kanssa juttuun tulevia suurtehopuolista hintahaarukassa 0-70e otetaan vastaan.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- Tiige
- Viestit: 2845
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Toki, vielä kun löytäisi jostain. Näyttää monessa nettikaupassa vain olevan "suurtehopuola käy melkein mihin vaan" eikä mitään tarkempia speksejä.Gasolina kirjoitti:Toisaalta, jos vaihteluväliksi on annettu 0.7-1.2ohm niin miksei sitten tuolta väliltä?
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- Tiige
- Viestit: 2845
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Latoin sitten lopulta tuollaisen tilaukseen. Speksien mukaan pitäisi olla juuri sopiva ja monella foorumilla tuota oli kehuttu. Jos racers placen nettisivujen hinta pitää paikkansa, niin oli vieläpä saman hintainen kun alkuperäistä vastaava tarvike puola (50e).
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- Tiige
- Viestit: 2845
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
^Pitää laittaa kokemuksia. Arvioitu toimitus on ensi viikolla. On tässä vertailupohjaa, 25tkm tuolla tarvikepuolalla/syttypäätteellä(nämä tuli vaihdettua turhaan toissa kesänä). Ja mahdollisesti vertailupohjaa kerkeää tulemaan myös alkuperäisillä 21v vanhoilla puolalla ja päätteellä. Ei nimittäin tänä aamuna enää jaksanut käynnistyä ollenkaan. Viikonloppuna saan alkuperäiset osat toiselta paikkakunnalta. Pitää laittaa ne hetkeksi kiinni jos ei heti viikon alkuun tule MSD:tä.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- Tiige
- Viestit: 2845
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Nyt on kertynyt kokemusta tuosta MSD Blaster 2 suurtehopuolasta. Maantie kulutus on laskenut n. 2-4dl/100km eikä tyhjäkäyntikään nyt ainakaan huonompaan suuntaan ole mennyt. Nämä siis verrattuna alkuperäiseen boschiin. Asennus sujuu heittämällä alkuperäisen tilalle ja racers placen päivän hinta oli 39e (vakio tarvike olisi ollut 47e). Joten voin suositella!
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
Laitoin kanssa omaan ykspisteäkäseen samanlaisen höpöhöpöpuolan. Kyllähän se selvästi nätimmin käy.
Aikaisemmin konetta myös vaivasi pieni kakistelu kiihdytyksen alkuvaiheessa ja etenkin silloin, kun oli ajanut pitempään tasakaasulla - tuota ei ilmennyt jos peräkkäin teki muutaman kiihdytyksen tai kaasua painoi hyvin rauhallisesti. Ajattelin että on sitten vieläkin (kaasarit säädettiin ihan vasta) bensapuolella jotain vilppiä, kuin menisi laihalle tms. Näköjään tuo oire ainakin hävisi uuden puolan myötä oikeastaan kokonaan.
Aikaisemmin konetta myös vaivasi pieni kakistelu kiihdytyksen alkuvaiheessa ja etenkin silloin, kun oli ajanut pitempään tasakaasulla - tuota ei ilmennyt jos peräkkäin teki muutaman kiihdytyksen tai kaasua painoi hyvin rauhallisesti. Ajattelin että on sitten vieläkin (kaasarit säädettiin ihan vasta) bensapuolella jotain vilppiä, kuin menisi laihalle tms. Näköjään tuo oire ainakin hävisi uuden puolan myötä oikeastaan kokonaan.