Parempaa kipinää Nordiin

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Tiige
Viestit: 2845
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Parempaa kipinää Nordiin

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Taustaa sen verran että omasta boschin perus kärjettömästä sytytyksestä on ilmeisesti puola tai sytkäpääte menossa. Konehuoneen lämmettyä alkaa pätkimään korkeilla kierroksilla ja pätkimisraja laskee mitä kauemmin ajaa.

Vanhoja juttuja lueskellessa monesti törmää suositukseen suurtehopuolasta TC koneiden yhteydessä. Kysymys kuuluukin mikä olisi hyvä (ja suht. halpa) puola tuolle boschin kärjettömälle sytytykselle, joka kuitenkin olisi vakiota tehokkaampi? Pitäisi olla vielä sellainen että sitä voi ohjata sillä vakio päätteellä ilman että tarvitsee pelätä päätteen palamista(näin kai voi käydä jos on liian jyty puola päätteeseen nähden?).

Ja voiko sen vakion vaihtaa esim. b-kaupan kuivapuolaan?
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
kterkkila
Viestit: 2386
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Kunnollisella yleismittarilla kun mittaat nykyisen puolan ensiövastuksen, niin sitä kovin paljoa pienemmällä vastuksella olevaa puolaa ei kannata laittaa, koska silloin vahvistin kuormittuu enemmän. Toisaalta jos puolassa on suurempi vastus, niin kipinäteho laskeen, eikä sekään ole hyvä juttu. Sillä onko puola malliltaa kuiva vai märkä, ei ole merkitystä. Bilteman puolan sähköisistä ominaisuuksista en tiedä.
Kimmo

Avatar
Tiige
Viestit: 2845
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Viesti Kirjoittaja Tiige »

kterkkila kirjoitti:Kunnollisella yleismittarilla kun mittaat nykyisen puolan ensiövastuksen, niin sitä kovin paljoa pienemmällä vastuksella olevaa puolaa ei kannata laittaa, koska silloin vahvistin kuormittuu enemmän.
Varmistetaan vielä, eli matalajännitepuolen vastus? Joskus mittasin sen alkuperäisestä puolasta (ei tästä tarvikkeesta mikä on nyt kiinni ja mahdollisesti viallinen) ja se oli 1,2ohm.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
kterkkila
Viestit: 2386
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Ei mikään kovin ärhäkkä puola siis.

Edit: Eli juurikin tuota lukemaa tarkoitin. Olikos alkuperäisessä jotain vikaa?
Kimmo

Avatar
Tiige
Viestit: 2845
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Jostain korjaamokirjasta löysin tälläisen arvon ensiölle 0.7-1.2ohm. Olisi hyvä jos joku voisi vahvistaa tämän. Soittelin tarvikeliikkeeseen ja tarjosivat 0.47ohmin puolaa, uskaltaako tuota lyödä kiini vai palaako pääte?
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Otsosmi
Viestit: 754
Liittynyt: 04 Touko 2006, 08:18
Car(s): GTV V6 TB
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Otsosmi »

Boschin asiantuntija on meillä ainakin koulussa rautalangasta vääntänyt meille, että puolat ovat AINA moottorikohtaisia... :?
The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter.

Avatar
kterkkila
Viestit: 2386
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Ihan hyvä yleissääntö, niin ei tarvi miettiä. Samalla tapaa tulpat, kaasuttimet, vanteet ja lähes kaikki muutkin osat ovat autokohtaisia. Jos tietää mitä tekee, niin sitten voi koittaa soveltaa.
Kimmo

Avatar
kterkkila
Viestit: 2386
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Ja tuohon Tiigen kysymykseen; en itse kyllä laittaisi. Tuo alaraja 0.7 ohmia on tyypillinen arvo mm. msd:n performance-puolille. Useiden tuon ikäkauden kärjettömien autojen puolat liikkuvat tuossa mainitsemassasi haarukassa, joten sopivan puolen löytäminen ei pitäisi olla vaikeaa.
Kimmo

Avatar
Tiige
Viestit: 2845
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Viesti Kirjoittaja Tiige »

^Joo, netistä löytyviä manuaaleja tonkimalla löysin 1.6ie:lle arvon 0.5ohm (+-10%). Eli ilmeisesti varaosaputka tarjosi ruiskun puolaa. Mitenkäs tuollainen (PS40) passaisi vakio päätteen kanssa. Siinä näyttäisi olevan taas 0.2ohm yläkanttiin tuo vastus. Ehdotuksia muista vakio päätteen kanssa juttuun tulevia suurtehopuolista hintahaarukassa 0-70e otetaan vastaan.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
kterkkila
Viestit: 2386
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Jos vakio on 1.2 ohmia, niin sanoisin että on riittävän lähellä. Joku voisi vielä varmistaa tuon ennen kun lähdet tilailemaan..
Kimmo

Avatar
Gasolina
Viestit: 4690
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Kyllä sinne varmaan voi tuon 1.4ohmisenkin laittaa. Toisaalta, jos vaihteluväliksi on annettu 0.7-1.2ohm niin miksei sitten tuolta väliltä?
Giulia Super -69

Avatar
Tiige
Viestit: 2845
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Gasolina kirjoitti:Toisaalta, jos vaihteluväliksi on annettu 0.7-1.2ohm niin miksei sitten tuolta väliltä?
Toki, vielä kun löytäisi jostain. Näyttää monessa nettikaupassa vain olevan "suurtehopuola käy melkein mihin vaan" eikä mitään tarkempia speksejä. :roll:
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Gasolina
Viestit: 4690
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Mitähän Boschin puola maksaisi? Ei se kärjetön sytkä kai kuitenkaan ihan huono ole.
Suurin ongelma lienee noissa vanhemmissa laitteissa, joissa on vielä alkuperäiset syttyvehkeet paikallaan.
Giulia Super -69

Avatar
Tiige
Viestit: 2845
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Latoin sitten lopulta tuollaisen tilaukseen. Speksien mukaan pitäisi olla juuri sopiva ja monella foorumilla tuota oli kehuttu. Jos racers placen nettisivujen hinta pitää paikkansa, niin oli vieläpä saman hintainen :shock: kun alkuperäistä vastaava tarvike puola (50e).
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
kterkkila
Viestit: 2386
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Varma valinta tuo puola. Jos tuo haarukka 0.7-1.2 on oikein, niin voi turvallisin mielin lähteä pidemmällekin reissulle.
Kimmo

Avatar
Gasolina
Viestit: 4690
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Laita kokemuksia tänne sitten, kun saat puolan. Parantunut kipinäteho pitäisi tuntua parempana käyntinä ja polttoainetaloutena erityisesti osateholla. Näin siis tietysti siinä tapauksessa, että verranteena olisi ehjä vakiopuola.
Giulia Super -69

Avatar
Tiige
Viestit: 2845
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Viesti Kirjoittaja Tiige »

^Pitää laittaa kokemuksia. Arvioitu toimitus on ensi viikolla. On tässä vertailupohjaa, 25tkm tuolla tarvikepuolalla/syttypäätteellä(nämä tuli vaihdettua turhaan toissa kesänä). Ja mahdollisesti vertailupohjaa kerkeää tulemaan myös alkuperäisillä 21v vanhoilla puolalla ja päätteellä. Ei nimittäin tänä aamuna enää jaksanut käynnistyä ollenkaan. Viikonloppuna saan alkuperäiset osat toiselta paikkakunnalta. Pitää laittaa ne hetkeksi kiinni jos ei heti viikon alkuun tule MSD:tä.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Tiige
Viestit: 2845
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Nyt on kertynyt kokemusta tuosta MSD Blaster 2 suurtehopuolasta. Maantie kulutus on laskenut n. 2-4dl/100km eikä tyhjäkäyntikään nyt ainakaan huonompaan suuntaan ole mennyt. Nämä siis verrattuna alkuperäiseen boschiin. Asennus sujuu heittämällä alkuperäisen tilalle ja racers placen päivän hinta oli 39e (vakio tarvike olisi ollut 47e). :shock: Joten voin suositella!
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
J. Saari
Viestit: 399
Liittynyt: 21 Syys 2004, 21:33
Car(s): 75, Ritmo

Viesti Kirjoittaja J. Saari »

Laitoin kanssa omaan ykspisteäkäseen samanlaisen höpöhöpöpuolan. Kyllähän se selvästi nätimmin käy.

Aikaisemmin konetta myös vaivasi pieni kakistelu kiihdytyksen alkuvaiheessa ja etenkin silloin, kun oli ajanut pitempään tasakaasulla - tuota ei ilmennyt jos peräkkäin teki muutaman kiihdytyksen tai kaasua painoi hyvin rauhallisesti. Ajattelin että on sitten vieläkin (kaasarit säädettiin ihan vasta) bensapuolella jotain vilppiä, kuin menisi laihalle tms. Näköjään tuo oire ainakin hävisi uuden puolan myötä oikeastaan kokonaan.

Vastaa Viestiin