156 2.0 TS Pirummonta ropleemaa, lämmöt ensisijaisesti

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
skunkki
Viestit: 18
Liittynyt: 09 Maalis 2009, 14:00
Paikkakunta: Espoo

156 2.0 TS Pirummonta ropleemaa, lämmöt ensisijaisesti

Viesti Kirjoittaja skunkki »

Jos nyt aletaan niistä lämmöistä, eli ajossa n. 50km/h+ niin lämmöt seilailee aika reippaasti 50-70 välillä, ei koskaan yli. Auton kun pysäyttää niin lämmöt nousee pirun nopeesti (3min?) yli 110. Flekti ei hörähdä missään vaiheessa käyntiin. Termari tuli tänään ostettua ja huomenna kait paikoilleen mutta mistä flekti ottaa ne tierot että koska hörähtäää käyntiin, mistä ettiä vikaa? Ja pitäs keksiä että minkä väristä nestettä siel on sisällä, uskaltaako laittaan uutta vai mennäänkö pelkällä vedellä, nesteiden vaihtoa en tähän hätään kerkiin tekee...

Lueskelin että lmastointiki pyörittää sitä flektiä, täytyypi kokeilla. Ilmastoinnista ei kyllä kylmää ilmaa tule... :?

Mmm, tyhjäkäynti seilailee. Valoihin kun tulee ja laittaa kytkimen pohjaan, viisari käy 500rpm kohilla ja pomppaa takaisin 1000, muutamaan otteeseen on sammunutkin, ILMI:ssä vikaa?

Ajotuksenmuunnin nakuttaa, onko kalliskin huolto edessä?

Alakierroksilla ei vääntöä ja 2500rmp kohilla nykäsy ja "rätinäkilinä" ja lähtee vetämään, ILMIkö taas? ECU:n resetointi autto hieman asiaa mutta ei poistanu kokonaan.

Ja kaikista eniten harmittaa kun auto on ollut omistuksessa vasta 2kk. Jarrulevyt ja palatkin on vaihtokunnossa ja katsastaa pitäis 2 viikon sisään. Vaihteistoki rusahtelle välillä oikeen ilosesti. helmoista ja peileistä irtoo maali, prkl... :) Oiskohan myyjällä jotakin vastuuta ja korvausvelvollisuutta noista hommista, liikkeestä ostettu peli kuitenkin?

Avatar
_L_T_V_
Viestit: 378
Liittynyt: 09 Heinä 2008, 17:47
Car(s): Fiat Linea T-jet, 156 V6
ex Lancia Kappa, 164 V6, 156 V6, 156 TS Sele, 156 JTS
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja _L_T_V_ »

harmillista epäonnea, en oikein osaa noihin kaikkiin sanoa muuta kuin sen että ilmastoinnin ja koneen lämpöjen yhteys flektiin ei juuri ole yhteydessä toisiinsa. eli ilmastoinnin kennolla on oma anturi joka pyytää lisää jäähdytystä jos kenno ei ole riittävän kylmä=flekti hörähtää.

jos kuitenkaan ilmastointi ei puhku kylmää ei se silloin käytä flektiäkään todennäköisesti. itsellä lämmöt seilaa myös tuossa 70 asteen nurkilla ja hitaassa kaupunkiajossa nousee aika nopsaan 90-100 asteen nurkille mutta ei koskaan yli sen- voisi olla termarivika

pahoittelen kirjoitusvirheitä, tää työmaan kone vaan ei ole mistään kotoisin ja näppis on myös ainakin 100 vuotta vanha

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Eikö flekti pyöri aina kun ilmastointi on päällä, siinähän on kaksi eri nopeutta, ilmastoinnin ollessa päällä pyörii hitaammin.

Flekti ottaa tiedon lämpöanturista joka on termarin vieressä. Nesteet on helppo vaihtaa samalla kun termarinkin vaihtaa, irroita jäähdyttimen alaletku ja laita astia alle. Ilmaus tapahtuu jäähdyttimen yläreunasta jossa on ilmausruuvi.

Ajoituksen muunnin maksaa Heikalla noin 200 € ja työt päälle, kannattaa tehdä jakohihnan vaihdon yhteydessä. Tosin ei riko mitään, auto kuulostaa vaan dieseliltä käynnistettäessä lämpimänä.

Kannattaa selvittää onko vika vaihteistossa vai esim. kytkimessä ja vältellä ajoa sitä ennen.

Jarrut olisi kannattanut tarkistaa jo ostaessa samoin kuin vaihteiston toiminta.

Tyhjäkäynnin seilailu ei johdu ilmistä vaan abs:n ja Ecun välillä on jotain häikkää, varmaa vastausta tähän ei taida tietää kukaan, todellinen tyyppivika!!!!!
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
_L_T_V_
Viestit: 378
Liittynyt: 09 Heinä 2008, 17:47
Car(s): Fiat Linea T-jet, 156 V6
ex Lancia Kappa, 164 V6, 156 V6, 156 TS Sele, 156 JTS
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja _L_T_V_ »

ainakaan 2,5v6:ssa ei ole kuin 1 nopeus flektille aivan sama onko jäähdytyksen pyytäjä ilmastoinnin kenno via syyläri

eikä myöskään mulla pyöri koko aikaa vaikka on cooleri päällä

skunkki
Viestit: 18
Liittynyt: 09 Maalis 2009, 14:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja skunkki »

_L_T_V_ kirjoitti:harmillista epäonnea, en oikein osaa noihin kaikkiin sanoa muuta kuin sen että ilmastoinnin ja koneen lämpöjen yhteys flektiin ei juuri ole yhteydessä toisiinsa.
Tarkotushan tolla oli kokeilla että toimiiko flekti ollenkaan, kahtellaan kun emäntä tulee töistä.
Jarama kirjoitti:Flekti ottaa tiedon lämpöanturista joka on termarin vieressä. Nesteet on helppo vaihtaa samalla kun termarinkin vaihtaa, irroita jäähdyttimen alaletku ja laita astia alle. Ilmaus tapahtuu jäähdyttimen yläreunasta jossa on ilmausruuvi.
Eli se anturi mikä tulee suoraan termariin on pelkästään lämpomittarille? Saako tuota flektin anturia jostain vara-osana, motonetissä ainakin sanoivat eioota. Nesteet vaihdetaan myöhemmin kun auton saa talliin, ei viitsis sotkea tota parkkipaikkaa, että jonkimmoinen naapurisopu pysyis
:)
Jarama kirjoitti:Tyhjäkäynnin seilailu ei johdu ilmistä vaan abs:n ja Ecun välillä on jotain häikkää, varmaa vastausta tähän ei taida tietää kukaan, todellinen tyyppivika!!!!!
Miten voi abs vaikuttaa kierroslukuun? Pitänee vissiin suihkia kaikki liittimet täyteen CRC:tä... :-D

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Eikö V6:ssa ole kaksi flektiä?

Siis siinä termarissa kiinni oleva sininen anturi on se lämpöanturi joka antaa tiedon sekä mittarille että flektille. Motonetista ainakin itse aikanaan ostin uuden ja hyvin on jo kolme vuotta toiminut.

Kierrosten pitäisi olla vähän korkeammalla niin kauan kunnes auto pysähtyy, tämä abs:iä varten, jostain syystä ei toimi. Englannissa ainakin on irroitettu nopeusmittarin takaa abs-johto jotta ecu ei tiedä että auto liikkuu, näin tyhjäkäynti on saatu kuntoon. Mutta tämähän ei korjaa itse vikaa.
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
_L_T_V_
Viestit: 378
Liittynyt: 09 Heinä 2008, 17:47
Car(s): Fiat Linea T-jet, 156 V6
ex Lancia Kappa, 164 V6, 156 V6, 156 TS Sele, 156 JTS
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja _L_T_V_ »

on kaksi flektiä mutta pyörivät ainakin minulla ihan samaan aikaan

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antieko »

_L_T_V_ kirjoitti:on kaksi flektiä mutta pyörivät ainakin minulla ihan samaan aikaan
Tietäisköhän joku fakta tietoa noista V6:n flektien toiminnasta? Eikös niillä molemmilla ole kaksi nopeutta, kun kerran on syylärissä niille etuvastuksetkin?

Avatar
Viikari
Viestit: 98
Liittynyt: 14 Heinä 2005, 21:54
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 156 2.0 TS Pirummonta ropleemaa, lämmöt ensisijaisesti

Viesti Kirjoittaja Viikari »

skunkki kirjoitti: Mmm, tyhjäkäynti seilailee. Valoihin kun tulee ja laittaa kytkimen pohjaan, viisari käy 500rpm kohilla ja pomppaa takaisin 1000, muutamaan otteeseen on sammunutkin, ILMI:ssä vikaa?
Omissa Alfoissani moista ei ole tullut vastaan mutta parissa Astrassa joilla jouduin ajamaan oli samanlaista. Käydä römpsötti valoissa nippa nappa käyden ja 2,500 välillä. Hyvä tietysti että edes jollain tavalla sai valoissa päät kääntymään :)
Miksi tyytyä tavanomaiseen?

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4869
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

En tiedä minkä ikäinen T.S mutta jos on tyhjäkäyntisäädin niin sen irroitus ja puhdistus.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

TestarosaFinland
Viestit: 1760
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

Se nopea lämpeminen mielestäni voi viitata vialliseen kaneen :roll: Tarkista onko vedet/öljyt eivät ole keskenään sekaisin.
Nothing beats cubic inch

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

Antieko kirjoitti: Tietäisköhän joku fakta tietoa noista V6:n flektien toiminnasta? Eikös niillä molemmilla ole kaksi nopeutta, kun kerran on syylärissä niille etuvastuksetkin?
mielestäni on http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=8 ... ht=flektit
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
VMTD
Viestit: 3336
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Flektin käynnistävä anturi on jäähdyttimessä, mittaa jäähdyttimessä olevan nesteen lämpöä. -98 malleissa on myös erillinen lämpömittarin anturi, riippuen minkä johtosarjan ovat laittaneet. Nesteiden värillä ei muuten ole väliä, kunhan et sekoita punaista nestettä muunvärisiin ja päinvastoin.

skunkki
Viestit: 18
Liittynyt: 09 Maalis 2009, 14:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja skunkki »

VMTD kirjoitti:Flektin käynnistävä anturi on jäähdyttimessä, mittaa jäähdyttimessä olevan nesteen lämpöä. -98 malleissa on myös erillinen lämpömittarin anturi, riippuen minkä johtosarjan ovat laittaneet. Nesteiden värillä ei muuten ole väliä, kunhan et sekoita punaista nestettä muunvärisiin ja päinvastoin.
-99 mallia auto on, mutta termarista tulee joku anturi, ilmeisesti siis pelkälle mittarille koska mittari toimii mutta flekti ei. Nooh, torstaina saa tallin vapaaksi niin saa selvyyttä tähänkin asiaan, ei tartte miettiä nesteiden väriäkään kun kaikki menee vaihtoon. Tuo osa 2 siis antaa vaan mittarille tiedot, vai miten meinaat?
Liitteet
Termari1.jpg
Termari1.jpg (20.69 KiB) Katsottu 5718 kertaa

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antieko »

VMTD kirjoitti:Flektin käynnistävä anturi on jäähdyttimessä, mittaa jäähdyttimessä olevan nesteen lämpöä. -98 malleissa on myös erillinen lämpömittarin anturi, riippuen minkä johtosarjan ovat laittaneet. Nesteiden värillä ei muuten ole väliä, kunhan et sekoita punaista nestettä muunvärisiin ja päinvastoin.
Poikkeuksen värisääntöön taitaa tehdä punainen Valvoline maxlife jäähdytin neste: MaxLife Coolant Antifreeze suojaa kaikki jäähdytinjärjestelmän metallit ja alumiiniosat korroosiolta ja syöpymiltä.
Pidentää tiivisteiden ja muoviosien käyttöikää. Sekoituskelpoinen kaikkien jäähdytinnesteiden kanssa.

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Ei tessussa kyllä jäähdyttimessä mitään lämpöanturia ole, 155:ssa taitaa vielä olla. Minulla kun termarin vieressä oleva lämpöanturi hajosi ruiskun valo vilkkui ja flekti lähti aina käymään kun ruiskun valo syttyi. Kun vaihdoin anturin niin flektin turha pyöriminen loppui.
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
VMTD
Viestit: 3336
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Vuosimallissa -99 anturi 2 antaa tiedon sekä mittarille, että moottorin ohjaukselle, en nyt tarkoita jäähdyttimen puhaltimen ohjausta. -98 on kahta vaihtoehtoa. Voi olla, että muistelen 155:sta, mutta 156:sta en ole varma oliko syylärissä lämpötunnistin. Ihmettelen vaan miten ohjaus on toteutettu, jos ei syylärissä ole anturia.

Avatar
VMTD
Viestit: 3336
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Joo, ei sielä syylärissä mitään anturia ole, kyllä termostaattikotelossa olevan anturi hoitaa kaiken homman. Kait se on niin, että kun koko järjestelmän nesteen lämpötila on riittävän korkea kytkeytyy flekti päälle.

Avatar
Backstroker
Viestit: 790
Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
Car(s): 156x3 159x2
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Backstroker »

OT: minulla on itselleni tarpeeton, käyttämätön ja uusi termostaatti 1.6 , 1.8 ja 2.0 koneisiin, jos joku tarvitsee.
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

skunkki
Viestit: 18
Liittynyt: 09 Maalis 2009, 14:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja skunkki »

Nyt on termostaatti vaihdettu, kukakohan insinööri ne letkujen kiristimet on keksinyt... :? Mutta, nyt lämmöt pysyy kohillaan pientä heilumista lukuun ottamatta. Maantiellä nousee lämmöt karvan vajaa 90 ja samantien laskee 75-80 paikkeille ja sitten taas nopeahko nousu 90. Vissiin sen noin kuuluukin olla :?

Mut mut, flekti ei rullaa ollenskaan, ei ilmastointi päälläkään. Osaako joku selittää flektin sähköjen elämänkulun alusta loppuun, onko matkalla jotain härpäkkeitä mitkä voisi olla rikki? Ei ollut yleismittaria mukana joten en saanu katottua tuleeko sinne virtaa... Jos ite flekti on rikki niin mistäs niitä saa ja millä hinnalla?

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Tuollaista voisi kokeilla :
* open bonnet
* car in neutral, start engine & let it idle
* remove the temp sensor connector

after 5 secs the low speed function should work

after another 5 secs the high speed should operate

if only ONE speed operates then the resistor or the connections to the resistor or the relay/wiring of the relay's base is defective.

the resistor is located at the top of the radiator, near the batter/intake pipe
Sen resistorihärpäkkeen saa varaosana eikä vaihtaminen lie ole kummoinen homma. Releet taas löytyvät akun edestä.

skunkki
Viestit: 18
Liittynyt: 09 Maalis 2009, 14:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja skunkki »

Nyt on tuokin kokeiltu, ei rullaa. Kerpele kun ei sitä yleismittaria ole niinnei saa katottua, mutta villi veikkaus että flektin mottori rikki. Ja sitten se tuhannen taalan kyssäri; mistä sen moottorin sais hommattua, tai vaikka koko flektin? Deltalta luulis mutta vaihtoehtoja kaipaillaan, ei ne marmoritiskin hinnat oikeen miellytä.

Asiasta kukkaruukkuun, mitäköhän katsastusmies sanoo kun tokasen ettei kauheesti viittis konetta käyttään ku rupee keittää... Pakokaasumittaus hankalaa? :)

Avatar
mattijus
Viestit: 5260
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mattijus »

skunkki kirjoitti:Nyt on tuokin kokeiltu, ei rullaa. Kerpele kun ei sitä yleismittaria ole niinnei saa katottua, mutta villi veikkaus että flektin mottori rikki. Ja sitten se tuhannen taalan kyssäri; mistä sen moottorin sais hommattua, tai vaikka koko flektin? Deltalta luulis mutta vaihtoehtoja kaipaillaan, ei ne marmoritiskin hinnat oikeen miellytä.

Asiasta kukkaruukkuun, mitäköhän katsastusmies sanoo kun tokasen ettei kauheesti viittis konetta käyttään ku rupee keittää... Pakokaasumittaus hankalaa? :)
Pakokaasumittauksen voi tehdä muuallakin, yleismittari maksaa ehkä kympin ja sille on varmasti myöhemminkin käyttöä :-D

(Kai tuolle flektille joku sulakekin jossain on, jonka voisi tarkistaa?)
VMP

kosmik
Viestit: 330
Liittynyt: 12 Touko 2006, 00:03
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja kosmik »

Flektille on kyllä sulakkeet. Sijaitsevat Akun yläpuolella niissä mustissa koteloissa. Rele kannattaa myös tarkistaa, tosin jos rele ei ole kunnolla kiinni tai käämi poikki niin ruiskun kuva syttyy mittaristoon. Multa löytyy tuollainen käytetty tuulettimenmoottori jos on kiinnostusta.

Avatar
toolman
Viestit: 1486
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

Ois hyvä esim. alfadiagilla ajaa "tuuletin-testi", ainakin V6:ssa se testaa molemmat nopeudet. Samalla kuulisi naksaako rele vai ei ja voisi vähän rajata vikaa. Ja jos ei pyöri niin voisi vielä laittaa yleismittarin tai jonkun lampun moottorin tilalle.

Avatar
Java
Viestit: 291
Liittynyt: 03 Elo 2008, 10:34

Viesti Kirjoittaja Java »

skunkki kirjoitti:Nyt on tuokin kokeiltu, ei rullaa. Kerpele kun ei sitä yleismittaria ole niinnei saa katottua, mutta villi veikkaus että flektin mottori rikki. Ja sitten se tuhannen taalan kyssäri; mistä sen moottorin sais hommattua, tai vaikka koko flektin? Deltalta luulis mutta vaihtoehtoja kaipaillaan, ei ne marmoritiskin hinnat oikeen miellytä.

Asiasta kukkaruukkuun, mitäköhän katsastusmies sanoo kun tokasen ettei kauheesti viittis konetta käyttään ku rupee keittää... Pakokaasumittaus hankalaa? :)
Multa löytys toimiva flekti btw...
"Kyntämisessä ei ole mitään järkeä, jos ei kylvä siementä"

skunkki
Viestit: 18
Liittynyt: 09 Maalis 2009, 14:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja skunkki »

Tulipahan se mittari hommattua, kallista lystiä :) Releelle menee virtaa mutta releestä eteenpäin ei. Siinä samalla räplättyäni huomasin, että releen kun lykkää kiinni niin flekti hurahtaa käyntiin ja sammuu samantein, releessä siis ilmeisemmin vikaa. Ei motonet ja lähimmät varaosaliikkeet tuntenu ko. relettä joten Deltalle siis huomenissa. Saattaa tulla kalliskin hilavitkutin :(

Miksköhän sen flektin sulakkeen siinä toisen pinnin vastakappaleessa ( :? ) ei ole mitään, öö, vastakappaletta? :-D Siis niihin koloihin kun sen iskee niin toisessa ei ole sitä metallihärpäkettä minkä sisään se pinni menis. Vaikeasti selitetty :)

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Tuo rele on todennäköisesti ihan "perus rele", eli ei tarvitse olla mikään Alfan alkuperäisosa ;)
Käy mallin kanssa jossain autotarvikeliikkeessä, tai autosähköliikkeessä. Maksaa muutaman euron.

Meinaat että sulakepesässä ei ole toista liitintä? Jos sulakkeen kanta ei ota kiinni molempiin sulakepesän liittimiin niin ei myöskään sähkö kulje läpi, eikä flekti pyöri.

skunkki
Viestit: 18
Liittynyt: 09 Maalis 2009, 14:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja skunkki »

Epezi kirjoitti:Tuo rele on todennäköisesti ihan "perus rele", eli ei tarvitse olla mikään Alfan alkuperäisosa ;)
Käy mallin kanssa jossain autotarvikeliikkeessä, tai autosähköliikkeessä. Maksaa muutaman euron.

Meinaat että sulakepesässä ei ole toista liitintä? Jos sulakkeen kanta ei ota kiinni molempiin sulakepesän liittimiin niin ei myöskään sähkö kulje läpi, eikä flekti pyöri.
4 napanen 12v 50A rele, ei löydy niin mistään, kyllä ainaskin 6 liikettä tuli käytyä läpi. Kaikissa kehotettiin meneen maahantuojan luo joten pakko kait se on uskoa.

Sulakepesässä ei ole toista liitintä flektin sulakkeelle, muille kyllä on. Mutta flekti pyörähti käyntiin ja rele naksahteli joten kait sinne virtaa tulee. Ihmettelin kyllä tota mutta ei siellä mitään rikkinäistäkään liitintä näkynyt, pelkkä muovinen kolo. Italialaista huipputeknologiaa kenties, langatonta sähkönsiirtoa? :roll:

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4869
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Kansi auki ja katso mitä se on syönyt. Tarvittaessa kytke relettä käsin. Tuo on ihan tärkeä testi koska jos jossain on jotain josta rele kärsii niin se uusikin rele jää lyhyeksi iloksi.
Releen kärkiä voi hioa jos näyttää että niissä on mustumia tai piikkiä.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

skunkki
Viestit: 18
Liittynyt: 09 Maalis 2009, 14:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja skunkki »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:Kansi auki ja katso mitä se on syönyt. Tarvittaessa kytke relettä käsin. Tuo on ihan tärkeä testi koska jos jossain on jotain josta rele kärsii niin se uusikin rele jää lyhyeksi iloksi.
Releen kärkiä voi hioa jos näyttää että niissä on mustumia tai piikkiä.
Kiitos tuosta, nyt ollaan sit taas aivan alussa :-D Eli rele oli aivan priimakunnossa. Flekti rullaa kun releestä painelee nipukoita yhteen, eli; Miksi ei rele pysy päällä? Ei tuo sähköala ole oikeen minun heiniä...

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4869
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Onkos kellään tietoa noiden nykyisten lämpöantureiden ohmiarvoista. Eli mittaisin tai vaihtaisin suoraan lämpötila-anturin. Varsinkin jos niitä on kaksi, mittarille ja eculle. Mittarihan taitaa näyttää ihan oikein?
Tämä nyky-autosähkö on niin paljon pahempaa kuin ennen. Ennen siinä oli jäähdyttimenanturi, rele ja moottori. Nyt sitä sekoittaa tietokone, ilmastointi yms.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

skunkki
Viestit: 18
Liittynyt: 09 Maalis 2009, 14:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja skunkki »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:Onkos kellään tietoa noiden nykyisten lämpöantureiden ohmiarvoista. Eli mittaisin tai vaihtaisin suoraan lämpötila-anturin. Varsinkin jos niitä on kaksi, mittarille ja eculle. Mittarihan taitaa näyttää ihan oikein?
Tämä nyky-autosähkö on niin paljon pahempaa kuin ennen. Ennen siinä oli jäähdyttimenanturi, rele ja moottori. Nyt sitä sekoittaa tietokone, ilmastointi yms.
Pelkkää hepreaa koko homma minulle, hyvä kun osasin edes sitä yleismittaria käyttää :-D Mutta siis ainut lämpötila-anturi minkä tiedän on termarissa ja se toimii kun mittarikin toimii. Alfan korjaus CD:ltäkään ei löydy kuin tuo yksi anturi, ainakaan jäähdyttimessä ei ole.

"check connection between management control unit and fan relays" Noin sanoo CD, ja tuossa kohtaa luulisin olevan jumissa koska releelle tulee virtaa mutta rele ei päästä sitä läpi missään vaiheessa, paitsi hetkellisesti kun sen napsauttaa kiinni siihen releboksiin. Meinataanko tolla "management control unitilla" ECUa? Hermot menee, taidan vaan vetää suoran virran flektille ja napin rattiin niin sillä siitä selvitään 8) Eilen joutu Helsingissä ajamaan puhallin ja lämmöt täysillä ettei kone kuumentunut. Onneksi ulkonakin oli vaan 20 astetta lämmintä...

Avatar
mattijus
Viestit: 5260
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Kyllä meinataan. Eli vikakohta on kavennettu siihen, että rele ei kytke flektiä => Rele rikki tai releen ohjaus puuttuu.

Jos tarjoat Releen ohjausnastoihin 12V niin kytkeekö rele virtapuolen kannat? (testattava rele irroitettuna)

Jos kyllä, niin silloin ECU ei ohjaa relettä syystä tai toisesta (eli ECU ei joko tajua koneen käyvän kuumana tai sitten releen ohjaukseen käytettävä johto on poikki/irti)

Nämä näin pikaisesti mietittynä
VMP

skunkki
Viestit: 18
Liittynyt: 09 Maalis 2009, 14:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja skunkki »

Noniin, taas aika palata alffan kimppuun, flektin parissa taasen :-D Ennenkun alan koko johtosarjaa purkamaan, osaako joku sanoa että mikä näistä piuhoista/liittimistä menee ECU:sta sinne releelle?

Vielä pitäs opetella käyttään tota yleismittaria, näänkö sillä jotenkin onko joku piuha poikki, ilman että tartee virtoja laittaan?
Liitteet
BOXI.jpg
BOXI.jpg (32.75 KiB) Katsottu 4545 kertaa

Vastaa Viestiin