Nyt on tullut ajankohtaiseksi auton hommaaminen. Budjetti tuommonen 4-5k ja olen katsellut esimerkiksi http://www.nettiauto.com/alfa-romeo/156/2485129 Kaipailisin vähän vinkkejä ostopuuhiin, mihin kannattaa kiinnittää huomiota yms. Kannattaako käyttää autotohtorilla, mitä tarkastaa koeajolla ?
Jakohihnan kunto oli ainakin itsellä se kaikkein suurin mielenkiinnon kohde. Silloin kun omaa tessuani ostelin, niin siinä tuli se 3 vuotta ostohetkestä pari kuukautta eteenpäin täyteen, ja yritin siinä tingata että jos vaihdattavat omaan laskuunsa sen hihnan niin ostan kärryn. Silloin alkoivat inttämään minulle autokauppiaat siellä liikkeessä että ei sitä hihnaa tarvitse vaihtaa kuin 4 - 5 vuoden välein, ja painin siinä hetken niiden kanssa että kyllä sitä yleensä vaihdatetaan viimeistään sillon kun se kolme vuotta tulee. Loppujen lopuksi ostin kuitenkin tessun ilman sitä vaihtoakin .
Toinen alfa mitä silloin samana päivänä katselin, oli juuri edellisenä kesänä tehty autoon tonneja maksava kansihuolto. Koeajossa sitten ilmeni että hönkii pakoputkesta vettä pihalle...en tiedä oliko merkki jostain vakavammasta, mutta kuitenkaan en uskaltanut lähteä siitä alfasta sen pitemmälle kiinnostumaan.
Lepi kirjoitti:Koeajossa sitten ilmeni että hönkii pakoputkesta vettä pihalle...en tiedä oliko merkki jostain vakavammasta, mutta kuitenkaan en uskaltanut lähteä siitä alfasta sen pitemmälle kiinnostumaan.
Pakoputkistoon voi tiivistyä kosteutta, joten komeakin vesinoro voi olla ihan normaalia
Perusvinkki 1: Älä osta käytettyä Alfa Romeota viimeisillä siemenperunoilla. Kun, siis kun jotain menee rikki tulee äkkiä itku. Jos ei sitten jostain kumman syystä menekään niin sen voi ottaa iloisena yllätyksenä.
Perusvinkki 2: Osta paras minkä löydät. Vaikka se on ostaessa vähän kalliimpi, ero kuroutuu rempatessa äkkiä umpeen. Samalla säästyy hermo.
Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:
Perusvinkki 2: Osta paras minkä löydät. Vaikka se on ostaessa vähän kalliimpi, ero kuroutuu rempatessa äkkiä umpeen. Samalla säästyy hermo.
...mutta muista, että se paras löytämäsikin saattaa olla maanantaina tehty.
Eli täällläkin alkoi tuntua pakottavaa tarvetta hankkia parkkiruutuun Alfa 156. Tossa ois yksi kiikarissa, 2.0 TS myllyllä. Ko. vaunusta on alkuperäinen kone levinnyt ennen 100 tonnia. Ilmeisesti kampiakselin laakerit. Kuittien mukaan uusi mylly, ja sillä ajettu jotain toistakymmenta tuhatta. Takasivuikkunat ei toimi, liekkö sulake, vaijerit jumissa, tai mitä? Muutoin tuntui koeajolla olevan tekniikan puoleen ok, ei kitissyt tai kolissut. Hinta tuntuis olevan linjassa nettiauton kanssa, ellei jopa huokea.
Pitäiskö juosta äkkiä karkuun vai voisko ehkä lähteä niinkin optimistiselle linjalle, että nythän siinä on uus kone niin ajaa vielä pitkäääääään...
vaijerit tahtoavat katkeilla jos ikkunoita ei käytetä, kuuluuko moottorin liikettä oven sisältä?
Mylly vaihettu? on taidettu käyttää säästö öljyjä... kunhan huoltaa säntillisesti, niin kyllä moottori kestää.
Mun autossa etupuskurin alalaita ja pohja panssari on ihan kauheassa kunnossa, eli maa kosketukisa on tullu (Downforce se on eikä mikään muu ), onneks öljypohja on hyvinkin siisti. Tarkasta näkyykö naarmuuntumista tms. autoliikehän suostuu näyttämään autoa nosturilla, jos vaan niillä on nosturi.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
Juu no täytyy tarkistaa pohjan naarmut ja kuuluuku takaovista moottorin surinaa, jos vielä menen tekemään lisää tuttavuutta auton kanssa.
Niin se mylly on ymmärtääkseni tehtaalta DA:n kautta toimitettu tehdashuollettu vaihtomoottori. Eli voiko tuon kuvitella uudenveroiseksi, vai b-luokan palikasta kootuksi... Ainakaan minun harjaantumattomaan korvaan ei epäillyttäviä ääniä tarttunut. Mukavaa murinaa vaan.