Akun vaihto 156:een

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
jiigee
Viestit: 333
Liittynyt: 20 Helmi 2007, 14:05
Car(s): GT 3.2 -05
Ex 156 2.5 V6 -03
Paikkakunta: Tampere

Akun vaihto 156:een

Viesti Kirjoittaja jiigee »

Akku mokoma sippasi. Vähän jaksoi pyörittää aamulla kunnes hyytyi. Olis pitänyt huomata oireista ja vaihtaa ajoissa, kun on parina päivänä pyörittänyt aika laiskasti. Kysymys kuuluukin, että onko tuossa akun vaihdossa mitään ihmeellistä, kai sen nyt itekin voi vaihtaa? Miten muuten sen sulake/relerasian saa siitä päältä irti?
Kun oikein yrittää ja sitten onnistuu, siihen on tyytyminen.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Pimeessä ja räntäsateessa kerran vaihtaneena, en muista siinä olleen mitään ihmeellistä. Toki kannattaa ostaa mahdollisimman identtinen akku, noissa kun on aika tiukka sovitus.

Pepperoni
Viestit: 925
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super -19
Fiat Tipo Cross -21
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Kuten Rolle totesi, ei mitään ihmeellistä. Molempiin nykyalfoihin olen itse vaihtanut. Mutta tosiaan akun mitat ja erityisesti korkeus kannattaa mitata ja tarkistaa että uusi menee paikalleen, kun siinä on se kiinnityspanta jonka pituutta ei voi säätää (ainakin tessuissa on tällainen).

Se sulake/relelaatikko muistaakseni on akunkengässä kiinni, eli kun löysäät kengän mutterista niin koko paketti nousee pois. Ellei joku muista paremmin...

Avatar
Java
Viestit: 291
Liittynyt: 03 Elo 2008, 10:34

Viesti Kirjoittaja Java »

Se relelaatikkohan on siinä miinuksen puolella, eikä se miinuksen panta erikoinen ole. Mulla on se "laatikko" ihan siinä akkua varten olevassa "telineessä" kiinni. Plussan puolella sitten on vähän järeempi virranjakopalikka, joka tosiaan lähtee vain kenkää löysäämälä. Kannattaa miinuskenkä vaihtaa samaan syssyyn, ei ainakaan haittaa ole.... Tai ainakin vähän putsailla. ILMI:tkin noista joskus posahtaa, joten sen voisi ottaa irti akkua irroittaessa.
Viimeksi muokannut Java, 05 Kesä 2009, 12:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Kyntämisessä ei ole mitään järkeä, jos ei kylvä siementä"

Avatar
jiigee
Viestit: 333
Liittynyt: 20 Helmi 2007, 14:05
Car(s): GT 3.2 -05
Ex 156 2.5 V6 -03
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiigee »

Kiitos neuvoista, pitänee varmuuden vuoksi ottaa tuo ilmin liitin irti ennen akun irrotusta.
Kun oikein yrittää ja sitten onnistuu, siihen on tyytyminen.

Pepperoni
Viestit: 925
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super -19
Fiat Tipo Cross -21
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Sitä plusnavan rasiaa tarkoitin, onhan siinä tosiaan erillinen relerasiakin, mutta sitä ei ainakaan minun tarvinnut siirtää mihinkään.

Ilmin irrotus voi olla ihan paikallaan eikä siitä kai pitäisi ainakaan mitään haittaa olla, mutta kun aiheesta on aiemmin keskusteltu niin on aika usein esitetty että akun vaihdon jälken esiintyvät ilmioireet ovat seurausta siitä että on tullut tehtyä samalla ECU-reset, jolloin viallisesta ILMIstä johtuvat oireet vasta pomppaavat esille. Eli kääntäen pääteltynä akun irrotus ei pitäisi ILMIä särkeä, vaan se on ollut rikki jo valmiiksi. Vaan kukapa sen varmaksi tietää...

Avatar
jiigee
Viestit: 333
Liittynyt: 20 Helmi 2007, 14:05
Car(s): GT 3.2 -05
Ex 156 2.5 V6 -03
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiigee »

Onhan nuo akun johdot olleet irti esim. huolloissa (jonka jälkeen kalenteri nollaantunut), eikä toistaiseksi ilmivikoja tullut/tuntunut, mutta ei varmuus luita riko, vai miten se menikään...
Kun oikein yrittää ja sitten onnistuu, siihen on tyytyminen.

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antieko »

Viime syksynä olisivat akkuliikkeessä välttämättä tahtoneet laittaa apuakun rinnalle akun vaihdon ajaksi. Ilmeisesti olivat perillä tuosta ilmi ongelmasta.
Olin vasta itse pitänyt autoa virrattomana muutaman tunnin, joten luotin ilmin kuntoon ja pidin toimenpidettä turhana. Toisaalta muisti kai säilyy jonkun kymmenen minuuttia, joten nopsa akun vaihto ei muistikartaa nollaa?
Mutta ken vaikeuksia pelkää, käyttäköön rinnakkaisakkua akun vaihdon aikana.

Avatar
_L_T_V_
Viestit: 378
Liittynyt: 09 Heinä 2008, 17:47
Car(s): Fiat Linea T-jet, 156 V6
ex Lancia Kappa, 164 V6, 156 V6, 156 TS Sele, 156 JTS
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja _L_T_V_ »

nykkeleitä ei sitten kannata jättä virtalukkoon akunvaihdon ajaksi...taikka ainakin on syytä jättää ovi/ikkuna auki...itsellä ainakin keskuslukko veti ovet säppiin ku laitoin +navan kiinni

Avatar
jiigee
Viestit: 333
Liittynyt: 20 Helmi 2007, 14:05
Car(s): GT 3.2 -05
Ex 156 2.5 V6 -03
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiigee »

Tilasin vaihdon sitten liikkeestä, kun en olisi saanut kuljetettua uutta akkua itse paikalle (auto jäi kotipihaan). 10-15 minuuttia meni vaihdossa, lähinnä ähisteltiin imuputken alla olevaa mutteria auki. Irroitin ilmin ennen operaatiota ja ei mitään komplikaatioita ilmennyt. Uudella akulla kyllä starttaa ärhäkämmin, olisi pitänyt vaihtaa aikaisemmin uuteen.

Samalla kun asentaja laittoi akkua, niin huomasin, että moottorin yläkiinnityksen pusla on entinen ja pultti roikkuu siinä periaatteessa ilmassa. Taisi löytyä syy satunnaisiin kolahduksiin, jota on laitettu kallistuksenvakaajan, koiranluiden ym piikkiin. Katsastuksessa ei löytynyt mitään välyksiä mistään, joten onkin ollut aika mystinen tuo kolahduksien lähde.
Kun oikein yrittää ja sitten onnistuu, siihen on tyytyminen.

Avatar
michael
Viestit: 704
Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja michael »

Jep kyllä kannattaa ylätuki vaihtaa. Kolahdukset vähenee ja pakoputki ei joudu rasitukseen.

Vaihtohan on tosi helppo: kaksi pulttia auki.

Vastaa Viestiin