SZ

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

SZ

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Onko kellään mitään tietoa alfan "outolinnusta" SZ:sta? (wikipedia kun ei sammuttanut tiedon nälkää)

Ysärisportti on varmaan Alfan erikoisimpia autoja, mutta tuntuu kuolleen sukupuuttoon tai jotain... onko täällä EX-omistajia?
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

gYdEbUh
Viestit: 2527
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Voorumillahan on aika paljon juttua tuosta.. Yhtäkään ei taida suomessa ihme kyllä olla.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Paikalla
Avatar
jeQQ
Viestit: 4330
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Yksi niitä kait tuotiin, mutta lähti ulkomaille kuitenkin? Kyllähän kaikki alfatuntijat il monstron tietää, vai mikä se nyt olikaan.. :D

Avatar
J. Saari
Viestit: 399
Liittynyt: 21 Syys 2004, 21:33
Car(s): 75, Ritmo

Viesti Kirjoittaja J. Saari »

On kyllä mielenkiintonen vehje, varmaan ulkonäöstä voi olla montaa mieltä. Hieno vaunu joka tapauksessa.

Mulla on landella jossain Tekniikan Maailman numero 90-luvulta, missä oli juttu SZ:sta. Muistanko väärin vai oliko tuo aikanaan ihan mitattunakin niitä kovimpia autoja mutkissa? Sellainen mielikuva on että jutussa mainittiin SZ:n olevan yksi korkeimpia G-voimalukemia saavuttavista autoista. Mielenkiintoista että vehje pohjaa seiskavitoseen, rajusti kehitettynä tietysti, mutta silti tekniikkansa juuret on kuitenkin 75:ssa, eli myös mutkan kautta siellä 70-luvun alun 'alfetamiinissa'.

Paikalla
Avatar
jeQQ
Viestit: 4330
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Jep. Takaveto, nam. 8)

Avatar
gfj-365
Viestit: 744
Liittynyt: 15 Kesä 2005, 19:02
Paikkakunta: kotka

Viesti Kirjoittaja gfj-365 »

mun muistin mukaan juurikin 75 alfasta lainattu 3.0v6 kone jossa
oli jotain 220hv . ja muutenkin pitkälti niinkuin 75, mutta tossahan
taisi olla se "säätyvä" alusta, eli auton sai kyntämään vain 8cm maan pinnasta- ja hidastetöyssyjen kohdissa oli mahdollista auton maavaraa nostaa, napista.
MR-S 1.9 jtd / 156sw Q4

Avatar
90
Viestit: 8047
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

viralliset tehot taisivat kuitenkin olla n 207hv.

ohessa linkki sivuille joilla enemmänkin juttua ketjun alfa tyypistä..

http://home.planet.nl/~evdbeek/monster.html

Avatar
Raimo Miettinen
Viestit: 2476
Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

J. Saari kirjoitti:Mulla on landella jossain Tekniikan Maailman numero 90-luvulta, missä oli juttu SZ:sta. Muistanko väärin vai oliko tuo aikanaan ihan mitattunakin niitä kovimpia autoja mutkissa? Sellainen mielikuva on että jutussa mainittiin SZ:n olevan yksi korkeimpia G-voimalukemia saavuttavista autoista.
The SZ can pull upto 1.4 G. in cornering.... I think it is still the champion of the production cars....

Ferrari 360 F1: 1.13 g.
Ferrari 355 F1: 1.13 g.
Chrysler Viper VT 1.11 g. ( what a surprise !! )
Lamborgini Diablo VT 1.09 g.
Porsche 911 Carrera 1.06 g.
Lotus Esprit V8 1.06 g.
Ferrari 550 1.04 g.
BMW "M Coupe" 1.03 g.
Audi S4 Avant: 0.96 g.
Volvo V70R AWD: 0.90 g.

I have got this information from the Italian carmagazine "Quattroruote".

Avatar
michael
Viestit: 704
Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja michael »

Vaikuttaa melkoiselta rataohjukselta tuollaisella sivuttaispidolla. Mobile.dessä näytti olevan 8 kpl myynnissä mutta melko hurjaan hintaan. Paljon alle kolmen kympin ei näytä helpolla lähtevän sielläkään.

En ihan usko että sillä voi tuosta vaan vetää 1.4 G ja kaikki tuon listan autot jäisi kirkkaasti taakse... Esim keskimoottorinen Lotus Esprit painaa about samat ja kumia on alla varmasti vähintään yhtä paljon.

Avatar
Grendel
Viestit: 596
Liittynyt: 15 Tammi 2004, 01:55
Car(s): GT, GTj, GTV, 75 TS, 75 turbo, 164 Q4
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Grendel »

Alfalla oli mainosvideo jossa se veti 1.3 G (joka taisi olla mainostettu arvo).

Uskokoon ken tahtoo. Kuitenkin noissa käytettiin erikoisrenkaita jotka eivät olleet pitkäikäisiä.

Moderneilla semislickseillä 1.3 G ei ole ongelma hyvällä alustalla.
Sport auto lehti testaa sivuttaiskiihtyvyyden autoista niiden testeissä ja parhaat ovat tuolla 1.35-1.40 hujakoilla.

SZ piti mainospuheiden mukaan saavuttaa tuo pito hienon aerodynamiikkansa avulla. Sen pohja on kuitenkin yhtä paha kuin tavis 75 ja spoilerilla ei ole paljoa virkaa.

Avatar
italia
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Joulu 2005, 19:53
Car(s): HD Dyna Street Bob 1500cc -06

Exät: 13 Alfaa...
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja italia »

Tekniikkapuolesta muistelisin sen verran että eikös siinä ollut viimeisistä 3l 75:ta lainattu 24v kone ja alustakin perustui suoraan 7femmaan...

Ihme ettei mikään lasikuitukorinvaihtoreplicafirma ole ottanut muotteja ja sitä kautta tuota myyntiinsä (tosin muotin luovuttajat voivat toki olla harvassa).
75:ia löytyisi kyllä vaikka mitenkä paljon jotka voisivat toimia runkona, vaikkakaan eihän se replica ole sama asia, mutta kelläpä meillä olisi varaa omaan SZ:aan...... :silly:
QUORTHON 1966-2004

Il Mostro
Viestit: 354
Liittynyt: 29 Heinä 2004, 06:13
Car(s): A6 Avant 55 TFSI e
Coupe Fiat
9-3 Aero
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Il Mostro »

jeQQ kirjoitti:Yksi niitä kait tuotiin, mutta lähti ulkomaille kuitenkin? Kyllähän kaikki alfatuntijat il monstron tietää, vai mikä se nyt olikaan.. :D
Jos tarkkoja ollaan, nimihän "tais" olla Il Mostro 8)

Jep, ainakin yks punanen (ilmeisesti käytännössä kaikki oli punaisia) oli suomessa näytillä kun sen omin silmin näin... Aikanaan väitettiin että kahdesta autosta olisi tehty sopimus, mutta syystä tai toisesta yhtään ei mennyt kilpiin asti. Tais ruveta silloinkin lama iskemään. Hintaa en muista enää millään, mutta halpa se ei ollut. Hintansa olisi kyllä pitänyt "aavistuksen" paremmin kuin malliston toiseksi kallein malli. Toki tosi ostajat varsinkin täällä pohjan perukoilla vois olla harvassa jos sitä suomen ainoota just tänään kauppaisi...

Olisi kyllä näinä päivinä täydellinen harrasteauto, yhtä aikaa pirun eksoottinen ja kun varaosia tarttis niin ainakin monilta osin miltei tavallinen... Eihän toki kaikki 75 osatkaan enää joka putkan hyllystä löydy :lol:

Ja varsinkin umpikoppasen muotoilu sellainen, että sitä harva korolla mies ymmärtää. Täydellistä.
Viimeksi muokannut Il Mostro, 10 Kesä 2009, 20:27. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Avatar
90
Viestit: 8047
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

italia kirjoitti:Tekniikkapuolesta muistelisin sen verran että eikös siinä ollut viimeisistä 3l 75:ta lainattu 24v kone ja alustakin perustui suoraan 7femmaan...

Ihme ettei mikään lasikuitukorinvaihtoreplicafirma ole ottanut muotteja ja sitä kautta tuota myyntiinsä (tosin muotin luovuttajat voivat toki olla harvassa).
75:ia löytyisi kyllä vaikka mitenkä paljon jotka voisivat toimia runkona, vaikkakaan eihän se replica ole sama asia, mutta kelläpä meillä olisi varaa omaan SZ:aan...... :silly:
yhdessäkään seiskafemmassa ei ole ollut 24V konetta tehtaan jäljiltä eli kyllä se on ihan 12v mylly SZ:kin....

Avatar
italia
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Joulu 2005, 19:53
Car(s): HD Dyna Street Bob 1500cc -06

Exät: 13 Alfaa...
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja italia »

^ Ai... tuo oli kyllä yllätys itselleni, no en silti rupea väittelemään.
Kerran vain olen tuommoisen 24v version nähnyt ja 75 oli muistaakseni vm.-91
Eli varmaankin jälkeenpäin tehtailtu tuo kone sinne... ei tosin ollut Suomenmaalla tämä tapahtuma.
Kiitos tiedosta ja hyvä että oikaisit harhaluuloni... :wink:
QUORTHON 1966-2004

Avatar
90
Viestit: 8047
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

jep..tuo 24- myllyhän esiteltiin aivan ensimmäisenä 164:n keulalla.. :)

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

kun tuubista kettelin SZ;sta tehtyjä videoita, niin väkisinkin tuli sellanen tunne, että 159;n keula on saannu vaikutteita SZ:sta...

1 joskus ollu suomessa kumminki? ohoh! avaus viestin jälkeen lueskelin, että vaan tuhat tehty, joista tais ~100 meni JAPANIIN :shock: ,en oo ikinään mieltänny japanilaisia alfa kuskeiksi jostain syystä.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Grendel
Viestit: 596
Liittynyt: 15 Tammi 2004, 01:55
Car(s): GT, GTj, GTV, 75 TS, 75 turbo, 164 Q4
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Grendel »

Noissa on 12V kone. Ei vastaa auton hintaa missään suhteessa.
Koska autot on aika kalliita niin ne joilla on niinhin varaa usein ovat vaihtaneet 3.5, 24V tai kompura/turbomyllyjä tilalle.

Alusta on lähellä 75. Edessä ei ole vääntösauvoja vaan coil overit kuten takanakin. Kaikissa tuo 6 cm korkeudensäätö. Olka-akselit on erilaiset kuin seiskavitosessa. Niitä on pidennetty kallistuskeskiön parantamiseksi. Näitä voi seiskavitosessa käyttää ja vain hinta on esteenä.

Laatikko on muuten normaali 75 mutta siinä on jäähdytys lisätty. Takajarrut on tuuletetut ja näitä levyjä voi hyvin käyttää muissa takalaatikkoalfoissa.

Avatar
90
Viestit: 8047
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

tällainen kannattaisi auton arvoa ja harvinaisuutta ajatellen kyllä säilyttää mielestäni kohtuu alkuperäisenä ainakin suomessa, ei paljoa lämmittäisi mieltä ne prosentit siellä rekisteriotteessa..

Paikalla
Avatar
jeQQ
Viestit: 4330
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Ja ihan hyvähän toi 12v moottori on.

gYdEbUh
Viestit: 2527
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

italia kirjoitti:mutta kelläpä meillä olisi varaa omaan SZ:aan...... :silly:
Tuon pirssin omistaminenhan vaatii juurikin sen 30ke massia sijoitettavaksi, uuden vaikkapa 30ke Corollankin omistaminen sen sijaan vaatii syviä taskuja monien tonnien ensimmäisten vuosien arvonalemisineen :wink:
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

paino sanalla sijoitus! Eiköhän se arvo ole jo menossa YLÖSPÄIN...

ylläpitäminen voikin sitten olla erijuttu, vaikka ei olekaan varmasti jokapäiväisessä käytössä nykysillä omistajilla
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Paikalla
Avatar
jeQQ
Viestit: 4330
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Jos pitää huolta, eikä liikaa rälläile, niin tuskinpa rikki on menossa turhan takia.. Mottiin sitten saanee hyvin varaosia. Voimansiirrosta / alustasta ei sitten varmaan voi luvata mitään erikoista..

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

koko pienen ikäni olen tuollaisesta haaveillut, tuskin koskaan tollaista saan!

joskus vekarana oli seinällä monta julistettakin kyseisestä mallista, kaverit aina haukkui että ompa ruma auto, mutta alfa romeo silmän omaavalle siinä on jotain todella sulavaa ja hienoa tuossa korissa :-D

jos jostain ikinä voitan rahaa enemmän kuin 4 oikein lotossa niin sijoitukohde on kyllä varma 8)
Viimeksi muokannut KauGoH, 11 Kesä 2009, 20:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Coupe
Viestit: 136
Liittynyt: 31 Maalis 2003, 15:28
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Coupe »

Grendel kirjoitti:Noissa on 12V kone. Ei vastaa auton hintaa missään suhteessa.
Koska autot on aika kalliita niin ne joilla on niinhin varaa usein ovat vaihtaneet 3.5, 24V tai kompura/turbomyllyjä tilalle.

Alusta on lähellä 75. Edessä ei ole vääntösauvoja vaan coil overit kuten takanakin. Kaikissa tuo 6 cm korkeudensäätö. Olka-akselit on erilaiset kuin seiskavitosessa. Niitä on pidennetty kallistuskeskiön parantamiseksi. Näitä voi seiskavitosessa käyttää ja vain hinta on esteenä.

Laatikko on muuten normaali 75 mutta siinä on jäähdytys lisätty. Takajarrut on tuuletetut ja näitä levyjä voi hyvin käyttää muissa takalaatikkoalfoissa.
Mulla on 75 TB:ssä SZ:n tuuletetut takajarrut, toteutettu näköjään siten, että satuloiden väliin on laitettu lisäpala vastaamaan paksumpia levyjä. Levyt ovat sitten aikas tyyriitä, Italiastakin ostettuna hintaa tuli 300Eur/pari.
Coupe

Avatar
Portti
Viestit: 1158
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Alpine A110 '22 ja Fiesta ST '19
(ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Portti »

DaViega kirjoitti:... ,en oo ikinään mieltänny japanilaisia alfa kuskeiksi jostain syystä.
OT: Ainakin 147 GTA ja 156 GTA -malleihin japskit ovat tehneet monenlaisia tuunaus/viritysosia ja kummasti sieltäkin suunnalta löytyy Alfa-entusiasteja vaikka ei tosiaankaan ihan ensimmäisenä tulisi moinen ajatus mieleen. Esim. hienot tälläkin palstalla keskustellut/haaveillut 18" versiot GTA:n teledial-vanteista ovat Japanien poikien aikaansaannoksia.
ex-Abarth 500 Esseesse: http://www.pertti.com/abarth
ex-147 GTA: http://www.pertti.com/gta

Avatar
jiigee
Viestit: 333
Liittynyt: 20 Helmi 2007, 14:05
Car(s): GT 3.2 -05
Ex 156 2.5 V6 -03
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiigee »

Ainakin noita japanilaisista pakoputkistoista on paljon materiaalia juutuubissa: J-Wolf
Kreissieg F1
Kun oikein yrittää ja sitten onnistuu, siihen on tyytyminen.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

KauGoH kirjoitti:koko pienen ikäni olen tuollaisesta haaveillut, tuskin koskaan tollaista saan!

joskus vekarana oli seinällä monta julistettakin kyseisestä mallista, kaverit aina haukkui että ompa ruma auto, mutta lafa romeo silmän omaavalle siinä on jotain todella sulavaa ja hienoa tuossa korissa :-D

jos jostain ikinä voitan rahaa enemmän kuin 4 oikein lotossa niin sijoitukohde on kyllä varma 8)
Olin koulupoikana siltasen auto liikkeessä (jonka Delta sitten myöhemmin osti) työ elämään tutustumis - TET - jaksolla, sielä kateltiin SZ;n kuvia, muut sano että on ruma, taisin olla ainoa jonka silmää se mielytti oudolla tavalla... tai sitten muut vaan ei kehdannu myöntää...

Miksköhän Siltaselle oli yleensäkkään toimitettu SZ;n varaosa mikrofilmejä?
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
jknracing
Viestit: 3075
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 7 x 156 V6, Seiskafemmoja, 159
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jknracing »

DaViega kirjoitti: Miksköhän Siltaselle oli yleensäkkään toimitettu SZ;n varaosa mikrofilmejä?
Mä oon muuten kanssa ollut Siltasella työharjoittelussa, olisko ollut 80-luvun puolivälin paikkeilla. Silloin sielä ei vaan vielä ollut myynnissä Alfoja...

Edit. Mulla on muuten skannattuna TM:n (19/89) juttu SZ:sta ja taitaa löytyä Autocarinkin "käyttäisitkö 35000 puntaa maailman rumimpaan autoon? Koeajettuamme sen, me käyttäisimme" juttu. jos joku noi välttämättä haluaa, niin voin yrittää laittaa tulemaan noi sähköpostilla. Osoitetta tulemaan YV:llä.
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

Avatar
PP
Viestit: 161
Liittynyt: 02 Elo 2005, 09:15

Viesti Kirjoittaja PP »

Yksi merkittävä parannus alustassa verrattuna 75:een oli myös kumisen dedion puslan korvaaminen metallisella nivelellä. Näitähän on sitten jälkiasenneltu muihinkin alfoihin. Tältäkin palstalta löytyy jokunen linkki ja kuva vastaavaan
TPP

Vastaa Viestiin