159 tekniikka kysymys

Alfoista

Valvoja: Moderators

Alffahihhuli
Viestit: 37
Liittynyt: 01 Kesä 2009, 14:48

159 tekniikka kysymys

Viesti Kirjoittaja Alffahihhuli »

Mortonki!

Joku viisas foorumilainen osaa varmaan kertoa onko
159 2,2 jts kettinkillä vaiko hihnalla varustettu?

Ja jos on ketjulla niin eikös se ole käytännössä huoltovapaa
siltäosin?

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ketjullahan tuo on. Kyllähän ketjujakin joskus vaihdellaan mutta ei niin usein että niitä olisi huolto-ohjelmiin merkitty.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

periaatteessa huoltovapaa, ainoa millon joutuu ketjua räpeltämään huoltamolla on vian tai kulumisen sattuessa.

sama ketju voi hyvinkin kestää koko auton elämänkaaren
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Alffahihhuli
Viestit: 37
Liittynyt: 01 Kesä 2009, 14:48

Viesti Kirjoittaja Alffahihhuli »

Ok.

kiitos tiedosta. Olen vakavasti harkinnut taas palaavani välivuoden
jälkeen alfojen pariin.

Mitäs muuta 159:n ostajan pitäisi huomioida käytettyä ostaessaan?

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

[quote
Mitäs muuta 159:n ostajan pitäisi huomioida käytettyä ostaessaan?[/quote]
Punainen väri pitää olla.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

:lol: väri ainoa vika...? He he...

Onks 159:ssä ihan oikeasti jotain vikaa, nopeasti kuluvia osia, sähkö- mekaniikka vikoja?
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
mikuw
Viestit: 37
Liittynyt: 10 Touko 2004, 03:30
Car(s): Giulietta 1.4 MA TCT
ex Brera 3.2 Q4
ex 159 2.2 JTS
ex 156 2.0 JTS
ex 156 2.0 TS
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja mikuw »

Itsellä tulee ainakin mieleen ohjausvaihteessa oleva klappi (taitaa koskea ainakin monia alkupään malleja) ja kuskin (ja miksei etumatkustajankin) penkin kiinnitys, joka taitaa usein alkaa natisemaan.

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

Ei näissä bensavehkeissä ole mitään ihmeitä tyyppivikoja ollut. Jotain yksittäistä, kuten mulla hammastangonholkki irtisanoi sopimuksen, mutta 5 vuoden takuuhan sen korvas.

Laatu on mielestäni parempi kuin vanhemmissa, jotka tosin mielestäni varsin ongelmattomia nekin. No 75:sen merkkivalot, mutta niistä nyt kuka yleensäkkään välitti.

Alfan laatu mitataan muutenkin Esson baarissa ja omistajat tuntuvat avautuvan paremmin kuin kansanautojen omistajat - autothan on heille eri käyttöön kuin Alfalla ajavalle.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

JST
Viestit: 103
Liittynyt: 30 Touko 2006, 10:39
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JST »

DaViega kirjoitti::lol: väri ainoa vika...? He he...

Onks 159:ssä ihan oikeasti jotain vikaa, nopeasti kuluvia osia, sähkö- mekaniikka vikoja?
Itselläni on ollut alla 2.2 vuoden päivät mittarissa hieman ylin 20 tuhatta. Ei voi kuin olla tyytyväinen valintaan. Vikoja ei ole ollut. Ajamaan lähtee joka päivä mielellään.

Alffahihhuli
Viestit: 37
Liittynyt: 01 Kesä 2009, 14:48

Viesti Kirjoittaja Alffahihhuli »

okkei.

Olis hakusessa 2006 vuosikertaa oleva, niitä kun saa jo ihan kohtuu
hintaan.

Eikös tuo 159 ole kuitenkin aikalailla eri peli kuin 156?

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

Semmoinen on ittellä. Ajettu yli 50 tkm, en nyt muista tarkkoja kilsoja. Täysin huoleton peli.
Merkki on sama nokalla kuin 156:ssa.
Kulkee yhtä matalalla, eli pohjakosketukset ovat yleisiä. Mun ei natise eikä kitise. Kiveniskemiä tulee helposti. Tehot riittää mainiosti Suomen teille, vaikkei vedä vertoja 156 V6:selle.
Alusta on hyvä ihan vakiona.
Penkit on hyvät, riittävän pitkät, hyvä reisituki ja mun ei natise nekään, oon tosin aika luuviulu.

Syksyllä tulee 3 vuotta täyteen ja olen kyllä täysin tyytyväinen. Ei ole ollut mitään moottorinohjausongelmia, vaikka onkin saksalaiset vehkeet.

Hinnat on kohdallaan, koska suomalaiset pelkää, ostavat mieluummin VAGia ja Volvoo - perheautoja.

159 on muuten aika pieni auto, ulkomuoto hämää, painavahko tosin. Siinä ehkä syy, miksi natise ja nitku.

Ostaisinko uudestaan? Kyllä ja etenkin nyt kun saa hiton halvalla. Tosin bensoja vähemmän tarjolla. Itse en ymmärrä dieseliä Alfan nokalla (Nyt alkaa varmaan keskustelu).
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Alffahihhuli
Viestit: 37
Liittynyt: 01 Kesä 2009, 14:48

Viesti Kirjoittaja Alffahihhuli »

Kattelin tossa 159 2,2 huoltokirjaa.. Onko öljyt tosiaan vaihdettava
puolenvuoden välein?

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

Jos auto on normaalisti ajossa, niin tuskinpa sinne koneeseen nyt vettä semmoisia määriä öljyyn kondensointuun pääsee.

Vuodesta olen joskus kuullut puhuttavan, mutta sekin on mielestäni hätävarjelun liiottelua puolesta vuodesta nyt puhumattakaan.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Avatar
Matti_S
Viestit: 595
Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08

Pärtsätin: Triumph Thruxton '06
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Matti_S »

Laku kirjoitti:Jos auto on normaalisti ajossa, niin tuskinpa sinne koneeseen nyt vettä semmoisia määriä öljyyn kondensointuun pääsee.

Vuodesta olen joskus kuullut puhuttavan, mutta sekin on mielestäni hätävarjelun liiottelua puolesta vuodesta nyt puhumattakaan.
Eikös noissa oo jotain long-life -shittiä? Mielestäni se on 30k se väli mutta pitääpi lisätä välillä.

Ite oon nyt kellottanu 16k mittariin ja syksyllä vissiin eka huolto. Kaippa ne tollaset hoitavat jos on tarvis.
-Matti-

Alffahihhuli
Viestit: 37
Liittynyt: 01 Kesä 2009, 14:48

Viesti Kirjoittaja Alffahihhuli »

Eli kilsojen mukaan ootte menny.....

Kitiseekö teidän 159:t muuten etupäästään?

Meikäläisellä liikkeelle lähtiessä kuuluu vähä nitinöitä. Aiemmassa
156 v6 :sakin kuului kaikenlaista natinaa ja klonksetta, mut koskaan
ei huoltomies tai katsastus-ukko mitään väljää löytäny.

Kai se sitten kuuluu asiaan...

Avatar
Alfisti felice
Viestit: 99
Liittynyt: 28 Maalis 2004, 05:45

Viesti Kirjoittaja Alfisti felice »

Minun nakuni ei kyllä kitise. 156:ssahan esim. puslat natisivat kuivuttuaan, mutta en ole kuullut samaa 159:n kohdalla.

Koita selvittää tarkemmin lähde. Onko ripustuksessa vai esim. voimansiirrossa?

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

Oikean puoleiselta etupenkiltä kuuluu joskus nopeammassa etenemisessä jonkinlaista kitinää/kautta mutinaa. Yksin ajaessa ei kuulu mitään.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

Alffahihhuli kirjoitti:Eli kilsojen mukaan ootte menny.....

Kitiseekö teidän 159:t muuten etupäästään?

Meikäläisellä liikkeelle lähtiessä kuuluu vähä nitinöitä. Aiemmassa
156 v6 :sakin kuului kaikenlaista natinaa ja klonksetta, mut koskaan
ei huoltomies tai katsastus-ukko mitään väljää löytäny.

Kai se sitten kuuluu asiaan...
Ei kitise eikä kitisseet tai napisseet tai narisseet tai helisseet 156:tkaan. Sen sijaan rullattava hattuhylly vai mikä näkösuojarullaverho se onkaan on alkanut tässä 159:ssä pitää pientä räminää.

Alffahihhuli
Viestit: 37
Liittynyt: 01 Kesä 2009, 14:48

Viesti Kirjoittaja Alffahihhuli »

Meikäläisen menopelistä kuuluu sellanen narahdus kun ratti on käännettynä
ääriasentoon liikkeelle lähtiessä. Kuoppiin tai töyssyihin ajettaessa taasen
ei kuulu mitään ääniä.

Aika vaikee paikallistaa mistä ääni kuuluu...

aannttii
Viestit: 299
Liittynyt: 20 Helmi 2006, 17:57
Paikkakunta: Alajärvi

Viesti Kirjoittaja aannttii »

En tiiä onko samat vaivat 159:ssä, mutta 156:ssa ainakin hiljeni, kun törkkäs öljyy alatukivarren puslaan ja oireili juuri samoin. Tosin äänteli myös töyssyis

petjohk
Viestit: 27
Liittynyt: 11 Huhti 2009, 14:21
Paikkakunta: lahti

Viesti Kirjoittaja petjohk »

Omassa159:ssä alkanut ärsyttävä muovinen natina kojelaudan luota .
Kuuluu aina lämpösillä ilmoilla töyssyihin ajaessa.
Alustasta ei toistaiseksi ole kuulunut kitinöitä.
Mikähän tuolla kojelaudassa natisee.??
Kokemuksia ?? korjausvinkkiä??

Avatar
HopeinenQ
Viestit: 439
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 23:12
Car(s): Kia Cee'd SW 1.6 -14
Paikkakunta: Hyvinkään ruhtinaskunta

Viesti Kirjoittaja HopeinenQ »

petjohk kirjoitti:Omassa159:ssä alkanut ärsyttävä muovinen natina kojelaudan luota .
Kuuluu aina lämpösillä ilmoilla töyssyihin ajaessa.
Alustasta ei toistaiseksi ole kuulunut kitinöitä.
Mikähän tuolla kojelaudassa natisee.??
Kokemuksia ?? korjausvinkkiä??
Käytä huollossa ja keroo kuinka oireilee. Joko siellä kitisee sen ulkopuolella olevan muovipaneelin kiinnikkeet tai sitten tuulilasin asennuksessa käytetyt kohdistuskappaleet. Jälkimmäiset kuuluisi poistaa maahantuojan toimesta. Nykyisissä niitä ei pitaisi siellä enää olla.

Itelläni oli ensin noi muovikappaleet ja sen jälkeen olivat löysällä noi kiinnikkeet. Ei metelöi enää. Muuta hauskaa on kuitenkin tullut tilalle - EGR venttiilit ovat kestävää laatua.
:drinking:

Avatar
Scuderia AlfaRomeo Finlan
Viestit: 210
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:09
Car(s): M-B C320 Avantgarde 4Matic A STW
ex:159 Q4 2.4 JtdM
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Scuderia AlfaRomeo Finlan »

Egr menee vaihtoon tänään...
Scuderia AlfaRomeo Finlandese

Avatar
Scuderia AlfaRomeo Finlan
Viestit: 210
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:09
Car(s): M-B C320 Avantgarde 4Matic A STW
ex:159 Q4 2.4 JtdM
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Scuderia AlfaRomeo Finlan »

EGR vaihdettu ja hienosti pelaa taas.
Scuderia AlfaRomeo Finlandese

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Oliko likanen ja sitä kautta tukkonen ja jumissa? jos näin, niin se on helppo ennalta ehkäistä: Anna välillä monoa.

Tuppaa olemaan kaikissa Dieseleissä samaa vikaa, kun ihmiset ajaa pääosin pienillä kierroksilla
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Alffahihhuli
Viestit: 37
Liittynyt: 01 Kesä 2009, 14:48

Viesti Kirjoittaja Alffahihhuli »

Onko kenenkään 159:ssä ollut ongelmia mittariston kanssa?

Ihmettelin kun kävin tankilla kun syttyi tuo pensiinivalo....Tankkiin ei kuitenkaan mennyt kuin 35 l bensaa :crazyeyes:

Sitten viel öljyn lämpötila ei muka muutu vaikka ajelisi kuinka. Aina
vaan 70 astetta.

Eikä tässä vielä kaikki... Vedenlämpö aina vaan 90 astetta vaikka kylmänä käynnistää :crazyeyes: :crazyeyes:

Avatar
HopeinenQ
Viestit: 439
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 23:12
Car(s): Kia Cee'd SW 1.6 -14
Paikkakunta: Hyvinkään ruhtinaskunta

Viesti Kirjoittaja HopeinenQ »

DaViega kirjoitti:Oliko likanen ja sitä kautta tukkonen ja jumissa? jos näin, niin se on helppo ennalta ehkäistä: Anna välillä monoa.

Tuppaa olemaan kaikissa Dieseleissä samaa vikaa, kun ihmiset ajaa pääosin pienillä kierroksilla
No mulla ainakin noi kaikki EGR-venttiilit ovat olleet ns. "puhtaita". Ei kyllä tosin ymmärrä mikä niitä syö? Noh, jos vanhat merkit pitävät paikkansa, niin kohta olis taas vaihto edessä...
:drinking:

Avatar
HopeinenQ
Viestit: 439
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 23:12
Car(s): Kia Cee'd SW 1.6 -14
Paikkakunta: Hyvinkään ruhtinaskunta

Viesti Kirjoittaja HopeinenQ »

Alffahihhuli kirjoitti:Onko kenenkään 159:ssä ollut ongelmia mittariston kanssa?

Ihmettelin kun kävin tankilla kun syttyi tuo pensiinivalo....Tankkiin ei kuitenkaan mennyt kuin 35 l bensaa :crazyeyes:

Sitten viel öljyn lämpötila ei muka muutu vaikka ajelisi kuinka. Aina
vaan 70 astetta.

Eikä tässä vielä kaikki... Vedenlämpö aina vaan 90 astetta vaikka kylmänä käynnistää :crazyeyes: :crazyeyes:
Taitaa olla ne keskikonsolin mittarit särki. Ulkomaisilta foorumeilta olen lukenut noista vastaavista keskikonsolin mittareiden sekoiluista.

Onko takuuta?
:drinking:

Alffahihhuli
Viestit: 37
Liittynyt: 01 Kesä 2009, 14:48

Viesti Kirjoittaja Alffahihhuli »

Onhan siinä sellanen lisätakuu, 1 v/20tkm.

Ja just viikko sitte auton ostin, joten kai siinä jokin kuluttajansuojakin on kun kaupasta ostin.

Ohjekirjasta luin, että öljylämpömittari alkaa pelaamaan vasta kun lämmöt nousee yli 70 asteen. Kait sen nyt pitäis normaali ajossakin jo ylemmäs nousta?

Avatar
Jappe
Viestit: 1714
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS . Tesla M3P
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

petjohk kirjoitti:Omassa159:ssä alkanut ärsyttävä muovinen natina kojelaudan luota .
Kuuluu aina lämpösillä ilmoilla töyssyihin ajaessa.
Alustasta ei toistaiseksi ole kuulunut kitinöitä.
Mikähän tuolla kojelaudassa natisee.??
Kokemuksia ?? korjausvinkkiä??
Osta pullo sumutettavaa silikonia pillillä varustettuna. Biltema myy esim.
Sumuta sitä kaikkiin kojetaulun saumoihin ja kas kitinä on poissa :)
Varo aineen joutumista laseihin, sitä on vaikea saada kunnolla pois.
156n kojetaulun kanssa seurustellessani totesin tämän toimivan.
159 ei ole nitissut. "koputtaa päätä"
- Alfaholic -

Avatar
Scuderia AlfaRomeo Finlan
Viestit: 210
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:09
Car(s): M-B C320 Avantgarde 4Matic A STW
ex:159 Q4 2.4 JtdM
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Scuderia AlfaRomeo Finlan »

DaViega kirjoitti:Oliko likanen ja sitä kautta tukkonen ja jumissa? jos näin, niin se on helppo ennalta ehkäistä: Anna välillä monoa.
Juurikin tätä asentajalta kysyin, ei ollut kuulemma likainen. Ja monoa kyllä annan.

Asia joka tuossa on mietityttänyt: kun venttiili rupes vikailemaan enemmän olin kuulevinani erityisen äänen, silloinkin kun ahtopaine nousi normaalisti. Ääni oli sellainen kahina/kohina kun vähänkin lisäsi kaasua. Ajattelin että en ole vaan ennen kiinnittänyt huomiota. Venttiili vaihdettiin eilen ja oikein tarkoituksella kuuntelin tuota ääntä ja en ole sitä kyllä enään kuullut. Voisiko vikaantunut venttiili aiheuttaa äänen?
Scuderia AlfaRomeo Finlandese

Avatar
Alfisti felice
Viestit: 99
Liittynyt: 28 Maalis 2004, 05:45

Viesti Kirjoittaja Alfisti felice »

Scuderia AlfaRomeo Finlan kirjoitti:Ääni oli sellainen kahina/kohina kun vähänkin lisäsi kaasua. Ajattelin että en ole vaan ennen kiinnittänyt huomiota. Venttiili vaihdettiin eilen ja oikein tarkoituksella kuuntelin tuota ääntä ja en ole sitä kyllä enään kuullut. Voisiko vikaantunut venttiili aiheuttaa äänen?
Omassani on aika ajoin (tosin harvoin) kuulunut samanlainen ääni uudesta asti, kuitenkaan mitään EGR vikaa ei ole koskaan esiintynyt tai ainakaan löydetty. Joskus tuntui että äänen kuuluessa ei kulje ihan normaalisti, kuitenkin tilanne on aina silloin ollut kevyt kiihdytys osakaasulla ja kaasu on nostettu melkein heti.

Kulkupuoli on kuitenkin kunnossa - vakio ja kellotin juuri 0-100 km/h 8.3 s Race Chronolla ja ulkoisella BT-GPS:llä. Tankki 1/2:llaan.

Uskoisin että ääni juurikin saattaa olla peräisin EGR:stä, mutta lienee normaali jos esiintyy kevyessä osakaasun kiihdytyksessä?

petjohk
Viestit: 27
Liittynyt: 11 Huhti 2009, 14:21
Paikkakunta: lahti

Viesti Kirjoittaja petjohk »

HopeinenQ kirjoitti:
Alffahihhuli kirjoitti:Onko kenenkään 159:ssä ollut ongelmia mittariston kanssa?

Ihmettelin kun kävin tankilla kun syttyi tuo pensiinivalo....Tankkiin ei kuitenkaan mennyt kuin 35 l bensaa :crazyeyes:

Sitten viel öljyn lämpötila ei muka muutu vaikka ajelisi kuinka. Aina
vaan 70 astetta.

Eikä tässä vielä kaikki... Vedenlämpö aina vaan 90 astetta vaikka kylmänä käynnistää :crazyeyes: :crazyeyes:
Taitaa olla ne keskikonsolin mittarit särki. Ulkomaisilta foorumeilta olen lukenut noista vastaavista keskikonsolin mittareiden sekoiluista.

Onko takuuta?
:drinking:

petjohk
Viestit: 27
Liittynyt: 11 Huhti 2009, 14:21
Paikkakunta: lahti

Viesti Kirjoittaja petjohk »

Omassa tilttasi toi öljyn lämpötilamittari joku aika sitten.Vika löytyi lämpötila-anturista joka vaihdettiin takuuseen.Nousee 100-110 asteen nurkille kesäkeleilä koneen lämmettyä.
Joten vika ei välttämättä itse mittareissa

Avatar
Scuderia AlfaRomeo Finlan
Viestit: 210
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:09
Car(s): M-B C320 Avantgarde 4Matic A STW
ex:159 Q4 2.4 JtdM
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Scuderia AlfaRomeo Finlan »

Alfisti felice kirjoitti: Uskoisin että ääni juurikin saattaa olla peräisin EGR:stä, mutta lienee normaali jos esiintyy kevyessä osakaasun kiihdytyksessä?
Mutta mulla se ääni kyllä selkeesti hävis EGRn vaihdossa. Kävin just vielä härnäämässä. Saman asian panin merkille, kaasua kun painoi kevyesti kuului ääni.
Scuderia AlfaRomeo Finlandese

Avatar
Alfisti felice
Viestit: 99
Liittynyt: 28 Maalis 2004, 05:45

Viesti Kirjoittaja Alfisti felice »

Scuderia AlfaRomeo Finlan kirjoitti:Mutta mulla se ääni kyllä selkeesti hävis EGRn vaihdossa. Kävin just vielä härnäämässä. Saman asian panin merkille, kaasua kun painoi kevyesti kuului ääni.
Kiitos tiedosta, pitääpä nyt erityisesti tarkkailla tuota.

Liikkeelle lähtö tuntuu melko hitaalta, kun kaasun lyö pohjaan heti ei tapahdu mitään mutta n. 1/2 s jälkeen rupeaa liikahtamaan - ellei lähde jarrua vasten. Voihan se olla että esim. EGR on hidas sulkeutumaan.

Onko muilla Qtronic omistajilla vastaavia kokemuksia?

Ilmoittele jos rupeaa taas ääni kuulumaan.

Avatar
Scuderia AlfaRomeo Finlan
Viestit: 210
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:09
Car(s): M-B C320 Avantgarde 4Matic A STW
ex:159 Q4 2.4 JtdM
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Scuderia AlfaRomeo Finlan »

Alfisti felice kirjoitti:Liikkeelle lähtö tuntuu melko hitaalta, kun kaasun lyö pohjaan heti ei tapahdu mitään mutta n. 1/2 s jälkeen rupeaa liikahtamaan - ellei lähde jarrua vasten. Voihan se olla että esim. EGR on hidas sulkeutumaan.
Näin se tataa olla ton automaattilaatikon kanssa(omani on patalaatikolla). Mulla oli reisuus vuokralla Qtronic ja saman ilmiön havaitsin, kestää hetken.
Scuderia AlfaRomeo Finlandese

Avatar
HopeinenQ
Viestit: 439
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 23:12
Car(s): Kia Cee'd SW 1.6 -14
Paikkakunta: Hyvinkään ruhtinaskunta

Viesti Kirjoittaja HopeinenQ »

petjohk kirjoitti:Omassa tilttasi toi öljyn lämpötilamittari joku aika sitten.Vika löytyi lämpötila-anturista joka vaihdettiin takuuseen.Nousee 100-110 asteen nurkille kesäkeleilä koneen lämmettyä.
Joten vika ei välttämättä itse mittareissa
No tuossa tapauksessa joka Alffahihhulilla on, niin vikaa on niissä kaikissa mittareissa (tai sitten kaikki anturit on pashana). Sekään ei Alfassa olis mikään yllätys edes.
:drinking:

Alffahihhuli
Viestit: 37
Liittynyt: 01 Kesä 2009, 14:48

Viesti Kirjoittaja Alffahihhuli »

HopeinenQ kirjoitti:
petjohk kirjoitti:Omassa tilttasi toi öljyn lämpötilamittari joku aika sitten.Vika löytyi lämpötila-anturista joka vaihdettiin takuuseen.Nousee 100-110 asteen nurkille kesäkeleilä koneen lämmettyä.
Joten vika ei välttämättä itse mittareissa
No tuossa tapauksessa joka Alffahihhulilla on, niin vikaa on niissä kaikissa mittareissa (tai sitten kaikki anturit on pashana). Sekään ei Alfassa olis mikään yllätys edes.
:drinking:

Onko sulla HopeinenQ tietoa missä toi anturi sijaitsee?

Avatar
HopeinenQ
Viestit: 439
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 23:12
Car(s): Kia Cee'd SW 1.6 -14
Paikkakunta: Hyvinkään ruhtinaskunta

Viesti Kirjoittaja HopeinenQ »

Alffahihhuli kirjoitti:
Onko sulla HopeinenQ tietoa missä toi anturi sijaitsee?
Ei kyllä valitettavasti ole. Kannattaa käyttää myyjäliikkeessä ja kertoa tilanne. Ei noita itse kannata alkaa selvittämään jos siinä takuuta vielä on.

Ja mä ymmärsin, että sulla on häikkää vähän kaikissa keskikonsolin mittareissa? Silloin ei paljon yhden anturin vaihto auta, vaan vikaa on oltava silloin jossain muualla.

Avatar
Miles Per Hour
Viestit: 83
Liittynyt: 01 Heinä 2008, 14:54
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Miles Per Hour »

Matti_S kirjoitti:
Laku kirjoitti:Jos auto on normaalisti ajossa, niin tuskinpa sinne koneeseen nyt vettä semmoisia määriä öljyyn kondensointuun pääsee.

Vuodesta olen joskus kuullut puhuttavan, mutta sekin on mielestäni hätävarjelun liiottelua puolesta vuodesta nyt puhumattakaan.
Eikös noissa oo jotain long-life -shittiä? Mielestäni se on 30k se väli mutta pitääpi lisätä välillä.

Ite oon nyt kellottanu 16k mittariin ja syksyllä vissiin eka huolto. Kaippa ne tollaset hoitavat jos on tarvis.
Ainakin 2.4 JTDm-koneeseen pitää huoltokirjan mukaan vaihtaa öljyt 6 kuukauden tai 15000 km:n välein. Muutoin kuulemma Delta-takuu raukeaa.

Mene ja tiedä sitten. Näin olen kuitenkin menetellyt. Viimeks vaihdoin Vianorilla ja makso muistaakseni alle 90 euroa kaikkineen, myös suodatin vaihdettiin.
Jos se voi olla niin, niin miksei se olisi?
Ex. Alfa 159 2.4 JTDm Q-tronic -06

Avatar
Scuderia AlfaRomeo Finlan
Viestit: 210
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:09
Car(s): M-B C320 Avantgarde 4Matic A STW
ex:159 Q4 2.4 JtdM
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Scuderia AlfaRomeo Finlan »

HopeinenQ kirjoitti:
Ja mä ymmärsin, että sulla on häikkää vähän kaikissa keskikonsolin mittareissa? Silloin ei paljon yhden anturin vaihto auta, vaan vikaa on oltava silloin jossain muualla.
Se on ymmärtääkseni niin että hyvinkin koko keskikonsoli voi olla helpostikin sekaisin koska se on sarjalinjalla kiinni pääpaneelissa:

"The centre module is not a B-CAN node, but is connected by means of a special serial line to the instrument panel node which sends the module all the signals necessary for the display of the required information."

Paneelin takana on liitin jossa:

1 Serial line with instrument panel
2 Earth (connection to instrument panel)
3 Protected power supply from instrument panel
4 Dimmed positive lighting command from instrument panel
Scuderia AlfaRomeo Finlandese

Avatar
il_dottore
Viestit: 115
Liittynyt: 03 Loka 2005, 22:49
Car(s): Maserati GranTurismo 4.2 ('07)
Alfa-Romeo 159 SW 1.9 JTS ('06)
ex-156 SW ('04)
Paikkakunta: Jyväskylä, Espoo (ex)

Viesti Kirjoittaja il_dottore »

Meikäläisen 1.9 JTS ('06, ajettu vähän alle 30 kkm), ilmoittautuu ainakin kahteen jonoon tämän ketjun havainnoista: etupään/kojelaudan kitinä ja öljyn lämpömittarin poukkoilu. Mielenkiintoista sinänsä, että tuo jälkimmäinen ilmaantui vasta noin viikko sitten, kun olin lukenut siitä tästä ketjusta. Panee miettimään, kannataako näitä vikaketjujuttuja kirjoittaa ja lukea... :mrgreen:

Toistaiseksi mittari on taas rauhoittunut ja näyttää järkeviä. Vian iskiessä se meni ihan nollaan, joten anturi- tai kontaktihäiriö lienee syynä. Oletteko muuten huomanneet, että jäähdytysnesteen ja öljyn lämpömittarit on asennettu sellaiseen asentoon, että normaalilämmöillä molempien viisarit osoittava "klo 3 asentoa". Eikös sellaista käytetty ennen vanhaan myös lentokoneissa? Nopealla vilkaisulla näkee, että kaikki on OK.

No, tuo kitinä on sitten ikävämpi. Ei siksi, että se häiritsisi muutoin kuin hitaalla nopeudella epäsasella pinnalla, kantin yli tms., vaan siksi, että syy on selvillä: tuulilasi on irti liimauksista. Tämän vian nurjempi puoli kun on, että hanttarin jalkatilaan tulle vettä, kunnon sateessa tosi paljon. Ostin auton viime elo/syyskuun vaihteessa, ja syksyn sateiden tullessa tämä kostuminen alkoi. Kuivatin lattiaa mattojen alta muutamaan otteeseen 1200 W sisälämppärillä tallissa, mutta homma jatkui. Täällä forumillakin aisaa puitiin ja syytä etsittiin. Oli mukamas aina niin kiire, että en ennättänyt käydä Deltalla tai edes soittaa, ja kysyä, että onko näissä autoissa havaittu tällaista, ja mikä voisi olla syy/korjaus.

No jotain marras-joulukuuta mentiin, kun tuli joku "oikea asia" käydä Konalan Deltalla, ja samalla kyselin vuodosta, takuusta jne. (Takuutodistuksessa kun ei ollut mitään merkintöjä, minkä panin sen piikkiin, että historialtaan auto on ex-Delta esittelyauto. Eivät olleet vaivautuneet täyttämään siihen edes alustanumeroa.) No, rekisterinumeron perusteella koneelta asia kuitenkin selvisi. Tehdastakuu (2 v) oli mennyt poikki just ennen kuin ostin auton, Deltan lisätakuu (+1 v) taas oli rauennut siihen, että välissä auton oli omistanut autoliike. :(

Ei siis mitään vetoapua enää kummastakaan. Mutta paras juttu selvisi viimeisenä: autossa oli vuoden 2007 marraskuun alussa (myyty edelliselle omistajalle lokakuun alussa) raportoitu "vettä matkustajan puolen etujalkatilassa", hoitona oli ollut tuulilasin vaihto. Lisäselvityksenä huollon työnvastaanottaja tiesi kertoa joistakin lasin kiinnikkeistä, ja niihin liittyvästä huoltotiedotteessa, yksityiskohtia en muista. Ja tälle hommalle oli kuulemma ollut työn osalta vuoden takuu, joka siis oli rauennut pari viikkoa aiemmin. Arvaa harmittiko :evil:

No olis pitänyt käydä ajoissa ruikuttamassa, mutta kun meikäläinen ei niin helposti myönnä, että autossa on jotain vikaa, varsinkaan uudehkossa Alfassa :-D

Loppukesästä sitten kait edessä tuulilasin uudelleenliimaus, että vesi pysyy ulkopuolella.

Eli ne 159 omistajat, joilla kitinää kojelaudan tienoilta, voisivat tarkistaa, ettei kyse ole tästä tuulilasin ja korin välisestä nitinästä/lasin irtoamisesta.

...ja anteeksi näin pitkä stoori...
Maserati GranTurismo ('07)
Alfa-Romeo 159 STW 1.9 JTS ('06)
ex-156 SW ('04)

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Kai tämäkin 159:n tekniikkaan liittyy :roll: .
Tuossa kaupassa käydessä oli parkissa punainen 159 ja koukkasin vähän lähempää nähdäkseni tarkemmin, kun olin näkevinäni takaovessa ruostetta :shock: . No ei ihan, mutta... liki on, ellei jo vähän alussa jopa.
Ovessa ja takalokasuojassa oleva kiveniskuteippi (omistajille tuttu) jää 10cm liian alas kyetäkseen estämään kaiken pullistumaan osuvan kivi-/hiekkasateen. Siitä oli puhtaasti maali hakkaantunut rikki ja tosiaan ruoste alussa, sekä ovessa, että lokasuojan pokkauksessa.

159:n omistajat siis mars tarkistamaan ko. kohta.

Kuraläpät edessä tai isommat teipit riittäisivät estämään tuon ongelman, mutta ulkonäköhän siinä kärsii. Itse olisin valmis moiseen kyllä, kun nyt näin tuhon laajuuden.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Belva
Viestit: 20
Liittynyt: 03 Helmi 2009, 17:41
Car(s): GTV 1.8 itselle ja Q5 perheelle, Exinä: 159 SW 1750 Tbi TI, Mito QV, 159 2.4 jtdm, 156 2.0 JTS, 147 2.0 TS
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Belva »

Alfisti felice kirjoitti: Liikkeelle lähtö tuntuu melko hitaalta, kun kaasun lyö pohjaan heti ei tapahdu mitään mutta n. 1/2 s jälkeen rupeaa liikahtamaan - ellei lähde jarrua vasten. Voihan se olla että esim. EGR on hidas sulkeutumaan.

Onko muilla Qtronic omistajilla vastaavia kokemuksia?
Se on helppo katsoa turbo-mitarista: ponnistus matkaan tapahtuu vasta, kun viisari on ehtinyt nousta riittävän ylös. Paineet sais minustakin nousta nopeammin, viive ottaa vähän päähän.

Ei siis Alfaan dieseliä eikä automaattia. Saisi se 1750cc tulla jo kauppaan, niin vois käydä vaihtamassa.

Alffahihhuli
Viestit: 37
Liittynyt: 01 Kesä 2009, 14:48

Viesti Kirjoittaja Alffahihhuli »

Juu, nyt on jo kaksi huoltomiestä tutkinut 159:n alustaa eikä kumpikaan
löytänyt mitään vikaa. Siltikin alustasta kuuluu hiljaa ajettaessa vaimeaa kopinaa vasemmalle käännyttäessä.

Alkaa tässä olemaan jo etten sanois "Äimän käkenä"

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

Ôhjaustehostimen öljyt vähissä?
Renkaan painot ottaa kiinni jarrusatulaan?
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Avatar
Farina
Viestit: 1498
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Japanilainen sähköinen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja Farina »

Onko kukaan perehtynyt miten 159 etuovia voi säätää? Ovessa on kaksi saranaa ja yksi stoppari. Miten näistä ovea voi säätää esimerkiksi lähemmäksi koria? En löytänyt pikakatsauksella mitään säätöruuvin näköistä.

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Eipä noissa yleensä ole mitään "pikasäätöjä" yleensä saranan ja auton rungon välissä säätölevyjä, ja säätö tapahtuu irroittamalla ovi ja lisäämällä/poistamalla levyjä.

Luulen ettei 159 olisi mikään poikkeus tässä.

Avatar
Miles Per Hour
Viestit: 83
Liittynyt: 01 Heinä 2008, 14:54
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Miles Per Hour »

Belva kirjoitti:
Alfisti felice kirjoitti: Liikkeelle lähtö tuntuu melko hitaalta, kun kaasun lyö pohjaan heti ei tapahdu mitään mutta n. 1/2 s jälkeen rupeaa liikahtamaan - ellei lähde jarrua vasten. Voihan se olla että esim. EGR on hidas sulkeutumaan.

Onko muilla Qtronic omistajilla vastaavia kokemuksia?
Se on helppo katsoa turbo-mitarista: ponnistus matkaan tapahtuu vasta, kun viisari on ehtinyt nousta riittävän ylös. Paineet sais minustakin nousta nopeammin, viive ottaa vähän päähän.

Ei siis Alfaan dieseliä eikä automaattia. Saisi se 1750cc tulla jo kauppaan, niin vois käydä vaihtamassa.
Kieltämättä tuo bensaturbo kiinnostaa, kun on bensakoneisiin tottunut.
Noh ehkä sitten vaikka 4-5 vuoden päästä, kun vaihto on ajankohtainen.
En anna kuumeelle periksi ennen sitä
:mrgreen:
Jos se voi olla niin, niin miksei se olisi?
Ex. Alfa 159 2.4 JTDm Q-tronic -06

Vastaa Viestiin