156 2.0 käynnistysongelma

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Muumi
Viestit: 97
Liittynyt: 12 Touko 2009, 14:27
Paikkakunta: Kitee

156 2.0 käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja Muumi »

Missä mahtaisi olla vika kun ei lähde käyntiin kuin vasta 10. yrittämällä? :? Startti pyörii, virrat ym tulee.. Seuraavan matkan määränpää on ilmeisesti korjaamo.

Muutama viikko sitten kaikki alkoi, lähti normaalisti käyntiin, peruutin parkkipaikalta pois ja lähden eteenpäin niin sammui. Ei lähtenyt käyntiin heti, vaan muutaman minuutin päästä ja taas koittaa liikkelle lähteä niin sammui, taas käynnistys jonka jälkeen toimi normaalisti viikon päivät. Ajattelin että on ominaisuus, kun oli sateinen keli ym.

Nyt sitten ei ole lähtenyt käyntiin kuin vasta useamman starttauksen jälkeen. Neuvoja kaivataan.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4862
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Eikö ole vikavaloa? Vaikuttaisi nokka/kampi tunnistimelta.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Java
Viestit: 291
Liittynyt: 03 Elo 2008, 10:34

Viesti Kirjoittaja Java »

Veikkaisin myös asentotunnistinta. Kysytään nyt kuitenkin, eihän ajonestovalo pala?
"Kyntämisessä ei ole mitään järkeä, jos ei kylvä siementä"

Jusbert
Viestit: 10
Liittynyt: 28 Elo 2008, 17:50
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jusbert »

Samanlainen ongelma ilmeni myös itselleni. Eilen meni 300km matkaan vajaa kahdeksan tuntia koska aina kun oli pakko pysähtyä valoihin tai risteykseen auto sammui, eikä enää startannut. Jonkin ajan kuluttua ja muutamia kertoja tasaisin väliajoin yrittäessä sen saa käyntiin, mutta aina hiljentäessä auto sammuu ruiskuvaroitusvalon kera.

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Java kirjoitti:Veikkaisin myös asentotunnistinta. Kysytään nyt kuitenkin, eihän ajonestovalo pala?
Mulla auto lähti kyllä käyntiin vaikka tuo tunnistin pamahtikin... käyntio vaan oli todella epämääräistä.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Pepperoni
Viestit: 925
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super -19
Fiat Tipo Cross -21
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Muistutuksena, että niitä asentotunnistimia on kaksi: kampiakselille ja nokka-akselille. Pasilla taisi mennä nokkatunnistin? Minulla meni myös 147:sta nokka-akselin anturi, korjaamon mukaan samat oireet eli käynnistyi mutta kävi huonosti (meni hihnarempan yhteydessä joten en ollut itse todistamassa).

Mitä olen näitä juttuja seurannut niin nuo Muumin kuvaamat oireet sopisivat paremmin kampiakselin tunnistimen viaksi. Vaikea eli mahdoton kuitenkin mitään varmaksi sanoa. Kannattanee luetuttaa vikakoodit.

Muumi
Viestit: 97
Liittynyt: 12 Touko 2009, 14:27
Paikkakunta: Kitee

Viesti Kirjoittaja Muumi »

Kävin tuossa äsken koittamassa lähteekö käyntiin, lähtihän se ilman mutinoita ensimmäisellä. Sytytyksen/ruiskutuksen vikavalo paloi muita pitempään, sekin sammui muutaman sekunnin päästä. Eli mikään vikavalo ei pala koko ajan.

Niin ja ajossa kun ajaa yli 40km/h kuuluu sivuääni, tuon aiheuttajaksi epäilisin pakoputkessa olevaa reikää joka menee paikattavaksi ensi viikolla.

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Tänään ei Alfa meinannut lähteä käyntiin, vasta kuudennella yrityksellä. Moottori oli lämmin joten heti tuli mieleen kampiakselin/rpm-anturi.

Alfa-diagilla yhteys Alfaan ja tulos oli seuraava:
Failed Component Code: Rpm sensor
Fault Symptom: Open Circuit
Warning Lamp Status: Warning Lamp Illuminated
Fault Test State: Test complete for this Error or not applicable.
Fault Code Storage State: Error Not Present at time of request
Event Count: 62 count
Filter Count: 0 count
Environmental Condition One: Battery Voltage: 12,5802 volts
Environmental Condition Two: Engine Coolant Temp: 82,4 °C

On näköjään oireillut jo ennenkin koska virheitä yhteensä 62?

Parempi vissiin vaihtaa, oliko yläkautta mahdollisuuksia?
Kun pelkkä teho ei riitä!

Jusbert
Viestit: 10
Liittynyt: 28 Elo 2008, 17:50
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jusbert »

Itselläni selvisi suoraan vikakoodista eli kampiakselin anturihan se oli.

seppo
Viestit: 1361
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja seppo »

"Jaramalle" tiedoksi, että vikalaskuri autossasi alkaa 64:stä kun uusi vika tunnistetaan. Se laskee sitten virheettömien käynnistyksien mukaan ja nousee taas jos vika ilmenee uudelleen!

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Nyt en oikein ymmärtänyt, mitä tuo count 62 oikein meinaa?
Kun pelkkä teho ei riitä!

seppo
Viestit: 1361
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja seppo »

Se on vikalaskuri, joka uuden vian ilmetessä ensi kertaa saa arvon 64 vanhoissa Bosch-järjestelmissä. Siitä voi päätellä kuinka vanhasta viasta on kyse, koska tämä laskuri pienenee käynnistyksessä aina yhdellä kun vika on jo poistunut.

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

No nyt minäkin ymmärsin.

Pystyykö tuon kampiakselin anturin vaihtamaan yläkautta ja mitä joutuu purkamaan?
Kun pelkkä teho ei riitä!

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Jarama kirjoitti:No nyt minäkin ymmärsin.

Pystyykö tuon kampiakselin anturin vaihtamaan yläkautta ja mitä joutuu purkamaan?
Taisin tästä keskustella jo itseni kanssa toisessa ketjussakin, mutta... :)

Ehkä pystyy, mutta oma käsi ei siihen ainakaan kyennyt - poistin kaasuläppäkotelon, imuputken, akun... Sain vanhan anturin irti mutta uutta takaisin en millään. Työnsin sitten auton ähinän ja puhinan kanssa rampeille ja totesin että ei se turhan väljää ole alhaalta käsinkään, mutta mahdollista - saat kaksi kättä työskentelyalueelle ja näet mitä teet - suuri plussa. Purkaa piti pakoputken kannatin - ei muuta.

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Oliko sulla "ruokoton" jotkut matalat rampit käytössä? Itse kun ajattelin nostaa hallitunkilla vaan ylös ja puupalikat renkaan alle eli onnistuuko tällä tavalla?
Tarkoitatko pakoputken kannattimella sitä leveää metallista kannatinta?
Itse ainakin viimeksi totesin että jotain pitää tosiaan irroittaa kun ei yksikään käsi ylettynyt sinne.
Onko siinä anturissa muuten jotain tiivistettä tms.? Heikalta saamassani anturissa oli mukana jokin metallirinkula.
Kun pelkkä teho ei riitä!

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Jarama kirjoitti:Oliko sulla "ruokoton" jotkut matalat rampit käytössä? Itse kun ajattelin nostaa hallitunkilla vaan ylös ja puupalikat renkaan alle eli onnistuuko tällä tavalla?
Tarkoitatko pakoputken kannattimella sitä leveää metallista kannatinta?
Itse ainakin viimeksi totesin että jotain pitää tosiaan irroittaa kun ei yksikään käsi ylettynyt sinne.
Onko siinä anturissa muuten jotain tiivistettä tms.? Heikalta saamassani anturissa oli mukana jokin metallirinkula.
Semmoset Bilteman matalat rampit joita on tuunattu lankuilla joten ei ne järin korkealle nosta. Tunkkien kanssa vastuu on itsellä - minen välttämättä uskaltaisi, mutta voihan sinne laittaa muutakin pönkkää varmistukseksi.

Ei siinä alueella ollut kuin yksi kannatin, joten ilmeisesti puhumme samasta - hitto kun en ottanut kuvaa... Vasemman käden reitti meni jostain muistaakseni vaihdelaatikon / öljypohjan ja pohjalevyn raosta josta en heti uskonut sen mahtuvan, mutta niin vain mahtui. :D

Anturissa tuli kuminen o-tiiviste mukana - muista ottaa vanha pois kun se saattaa jäädä lohkoon kiinni - kahden tiivisteen kanssa anturi ei välttämättä toimi :)

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Sain irroitettua anturin ilman että otin mitään muuta irti. Anturi oli vaan öljyn peitossa :shock:
Putsasin sen ja kävin mittaamassa vastusarvon, näytti 900, tätä ennen oli näyttänyt ääretöntä. Eli mistä mahtaa vuotaa ja ilmeisesti tuo öljy haittaa anturin toimintaa??
Kun pelkkä teho ei riitä!

seppo
Viestit: 1361
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja seppo »

Induktioantureilla on juuri se kiva ominaisuus, että niihin tulee vika kuumana? Kerran kun saa kotteronsa käyntiin, niin sitä ei saisi sammuttaa vasta kuin iltamyöhällä, jos silloinkaan :) Jos öljyllä tarkoitat anturipäätä, niin sehän on aina öljysumussa, liittimessä se öljy ei tietenkään kuulu olla! 900 ohm on OK.

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

"Seppo", siis se on normaalia että se itse anturi on öljyssä? Kun irroitin sen se oli öljyinen, putsasin, laitoin takasin siihen reikään ja taas kun otin pois se oli saanut öljyä :shock:
Miksi siellä on öljysumua?

Onkohan se sitten kuitenkin rikki koska ei anna välillä mitään vastuslukemaa, minä kun luulin että tuo öljy sekoittaa sitä?

Kukaan ei ole varmaan saanut pujotettua uutta anturia niihin vanhoihin pidikkeisiin vaan täytyy tuoda johto suorinta tietä alas?
Kun pelkkä teho ei riitä!

seppo
Viestit: 1361
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja seppo »

No, hammaskehä on kampiakselilla, joten kyllä siellä öljysumua riittää!
Anturissahan ei ole kuin rautasydän ja käämi, jos se joskus mitatessa antaa äärettömän arvon, on se vaihdettava tietysti. Mitä tarkoitat, johto alas? ylöspäinhän se pitää viedä??

Avatar
hjpp
Viestit: 1926
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Ylhäältä alas ja alhaalta ylös :wink: . Kyllä ne pidikkeet auki saa ja johdon niihin paikoilleenkin. Ylempi ylhäältä ja alempi alhaalta taisi olla joskus helpoin tapa.

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Ajattelin tiputtaa sen anturin yläkautta, helpompaa kuin yrittää viedä johtoa ylöspäin :-D
Ne kiinnikkeet on vaan aika pahassa paikassa, ei niihin oikein käsiksi pääse. Kaikkein ylimmän saa auki mutta muihin ei ole mitään mahdollisuutta ellei pura puolta autoa.
Kun pelkkä teho ei riitä!

Vastaa Viestiin