75 ja kannentiiviste

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Komppi
Viestit: 47
Liittynyt: 01 Kesä 2003, 21:15
Paikkakunta: Sievi

75 ja kannentiiviste

Viesti Kirjoittaja Komppi »

Näin tässä nyt sitten kävi, 75 TS laukesi. 99% varmuudella kannentiiviste, kun lämmöt kävi 100C ja tehot lähti ja rupesi savuttamaan ja käy epätasaisesti. Tarkemmissa tutkimuksissa ruikkasi öljyt pihalle suodattimen tiivisteen välistä, mutta nesteet ja öljyt ei menneet sekaisin. Epäilen että nesteet vuotaa sylinteriin kun tuoksuu sopivasti. Osaisiko joku kertoa mitä muuta tuossa kannattaa huomioida ym. kun lähtee vaihtamaan tuota kannentiivistettä korjausoppaan mukaisesti. Samalla tulee tarkistetua ja vaihdettua muutkin siinä mitä näyttää särki menneen.

Avatar
Gasolina
Viestit: 4735
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Eipä kai siinä mitään kovin erikoista pitäisi vastaan tulla. Kansi pois vaan niin näet minkä tasoista vauriota on syntynyt.

Älä käytä moottoria yhtään tuossa tilassa.
Giulia Super -69

gYdEbUh
Viestit: 2528
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Sata astetta on täysin normaali lämpötila välillä koneessa. Sitä mikä oli todellinen lämpö on tietysti eri asia, kannattaa ehkä mitata kuinka tarkka tuo mittari on. Mun 75:n mittari ei ole tarkka.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Ketjua irroittaessa kannattaa olla tarkkana ettei lukkopalat tipu öljytilaan. Ketjun päihin vaikka narut kiinni ettei päät putoo.

Muutenkin kannattaa tukkia kaikki mahdolliset reiät, itsellä putosi kannenmutteri.

Huolto-oppaassa se varmaan lukeekin mutta pari pulttia on kannessa kiinni alhaalta ylöspäinkin.

Kansi voi myös olla oikein kunnolla jumissa ;)

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1821
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

Ja sieltä "laatikon päästä" kannattaa ottaa johdot antureista irti, ovat aika hyvin piilossa siellä takana. 36mm hylsyn tarvitset jotta voit pyörittää jakomerkit kohdalleen ennen ketjun irroitusta.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4882
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Ja muistaa että kyseessä on putkikone. Konetta ei saa pyörittää kannen ollessa irti jos ei ole lukinnut sylinteriputkia.
Ainakin turbossa oli nokissa merkit 180 asteen välein joten ne voi saada väärin. Merkit kohdilleen ja ykköspytyn nokat ulospäin niin on "oikein".
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Kansi voi myös olla oikein kunnolla jumissa
Pultit auki ja kannesta kattoon roikkumaan yöksi, seuraavana aamuna on irti, Tiippanan konsti.. :wink:

gYdEbUh
Viestit: 2528
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Löytyykö tunnustajaa että on pyörittänyt konetta kansi irti ja putket on liikkuneet? Itse pyöritin vanhingossa konetta eikä putket liikkuneet.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
90
Viestit: 8051
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

no ei kait nyt kukaan vähääkään alfan koneista tietävä "idiootti" moista mene tekemään.. :wink:

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5377
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

90 kirjoitti:no ei kait nyt kukaan vähääkään alfan koneista tietävä "idiootti" moista mene tekemään.. :wink:
Jaa niin pyörittämään konetta vai tunnustamaan pyörittäneensä :wink:

Avatar
mattijus
Viestit: 5266
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Kalukylä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Minua on fiksummat neuvoneet niin en ole kokenut itse tarpeelliseksi kokeilla koneen pyörittämistä kannet irroitettuna.

Fiksu oppii virheistään ja tosifiksu toisten virheistä :lol:
VMP

Avatar
90
Viestit: 8051
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

alfa 156 v6 kirjoitti:
90 kirjoitti:no ei kait nyt kukaan vähääkään alfan koneista tietävä "idiootti" moista mene tekemään.. :wink:
Jaa niin pyörittämään konetta vai tunnustamaan pyörittäneensä :wink:
no sekä että.. :lol:

gYdEbUh
Viestit: 2528
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Itsehän en muuten pyörittänyt konetta vaan kardaania auton alla : ) Mutta tuon mokan tuloksena huomasin että puheet koneen pyörittämiskiellosta kansi irti ilman putkien kiristimiä on varotoimenpide. Ilmeisesti yleensä putket on ajan kanssa jumiutunut pohjaan siinämäärin ettei niissä liikkuva öljytty mäntä niitä saa liikkumaan. Onnittelut kuitenkin peri-itkupillilleni neljän minuutin ripeydestä. :wink:
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
90
Viestit: 8051
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

no kaippa se maalaisjärki sen verta sanoo että eiköhän se kone pyörähdä kardaaniakin veivaamalla..:lol:

no eipäsiinä mitään muuta mutta huvittaa välillä nuo teikäläisen kommentit sen verta paljon että pakko käydä harvakseltaan heittämässä jotain, paljon laajempaankin kommentointiin monessakin ketjussa olisi ehkä ollut aihetta mutta eipä sitä aina viitsi eli mistään pakonomaosesta itkemisestä ei ole todellakaan kyse... jatkossa kannattanee varmaankin miettiä vähän tarkemmin mitä kirjoittelee.. :wink:

gYdEbUh
Viestit: 2528
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Miksi minun pitäisi ajatella jatkossa tarkemmin mitä kirjoittelen kun kirjoittelen muiden hyödyksi, harvoin vahingossa virheellistä tietoa. Mokien myötäminen ei välttämättä ole väärin. Se että pyöritin konetta kardaanin avulla väärään aikaan ei välttämättä tarkoita että ajattelin kardaanin ja koneen olevan erillisiä komponentteja. Viestin tarkoitus oli kuitenki edelleen se että kaikki jauhaa ettei konetta saa pyörittää yhtään tuossa tilassa, siksi kysyin löytyykö yhtäkään tosielämän tapausta jossa nuo putket tai putki on irronnut väärään aikaan. Ja voisin vielä lisätä että jos, niin miten.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Robert
Viestit: 95
Liittynyt: 05 Kesä 2009, 18:54
Car(s): 156sw jtd
Paikkakunta: Hyvinkää/ mänksälä / tuusula

Viesti Kirjoittaja Robert »

Tota mitäs noissa korjaamo kirjoissa kun on semmoinen työkalut kuin A.4.0221 ja A.4.0199

Tuolla: Sivu 15 http://alfa.alfaclub.nl/~alfa75/manuals ... eCarTS.pdf

on mun mielestä jotenkin tosi sekava käsikirja :?

ja voishan tähän muuten joku kertoo noi kaikki kikat ja mitä vipoja helposti tekee ton moottorin kanssa kun kasaa ekaa kertaa jne jne ja kun tossa näyttää tota ajottamista ja mittaamista olevan ja mulla ei oiken tuo lontoo taivu :oops:

Avatar
Jarno
Viestit: 503
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jarno »

No kauankos nuo putkien tiivisteet kestävät, jos ei ihan joka kannen avaamisella tarvi vaihtaa?

Avatar
90
Viestit: 8051
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

^^^voi pyhä sylvi sentään...:roll:

Avatar
Otsosmi
Viestit: 754
Liittynyt: 04 Touko 2006, 08:18
Car(s): GTV V6 TB
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Otsosmi »

Epezi kirjoitti:Ketjua irroittaessa kannattaa olla tarkkana ettei lukkopalat tipu öljytilaan. Ketjun päihin vaikka narut kiinni ettei päät putoo.

Kansi voi myös olla oikein kunnolla jumissa ;)


TS:stä taisi tippua aikanaan, (vaikka sanomalehti oli alla) lukituspalat öljypohjaan. Onneksi magneetti pelasti. Turboa avatessa oli sanomalehden tilalla kangas. :wink:
Rautalangat on tosi hyvä laittaa ketjun päihin, ennen kuin katkaset.

Ja kansi on lähes varmasti juntturissa. ;)

Ketjunkiristin kannattaa tosiaan muistaa lukita "sisä"-asentoon ja muistaa olla avaamatta sitä lukituspulttia kun kansi on pöydällä... On meinaan ikävä laitos kasata jos pamahtaa pöydälle.
:lol:

Ainakin omasta mielestä kannattaa kansi käyttää koneistamolla kun kerran on auki ja pyytää samalla, että vaihtaa seetit ja ohjurit.

Ja asennusjuomaksi ehdottomasti Karhua ja Jaloviinaa *!

Vastaa Viestiin