Laiskuus 156 v6

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
wabatus
Viestit: 64
Liittynyt: 01 Maalis 2008, 21:17
Paikkakunta: Helsinki

Laiskuus 156 v6

Viesti Kirjoittaja wabatus »

Alfa ollut nyt muutaman viikon todella laiska alakieroksilla. Kylmänä ei meinaa 2000rpm:n jälkeen kierrokset nousta ollenkaan. Tyhjäkäynti on erittäin tasainen ja hyvän kuulloinen. Eilen putsailin ILMIä, vaihdon ilmanputsarin ja resetoin ecun. Ei vaikuttanut mitenkään auton käytökseen. Lämpöisenä jaksaa nostaa kierroksia rajoittimeen saakka, voiko tällöin olla ILMI rikki vai mikä on vialla?
waba

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Hmmm.... samanlainen oire on ollut mullakin muutaman viimeviikon ajan... aamulla kun lähtee liikenteeseen, niin tuntuu kuin moottori tukehtuisi kun yrittää antaa kierroksia ja heti kun lämmöt nousee niin toimii kuin unelma.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

wabatus
Viestit: 64
Liittynyt: 01 Maalis 2008, 21:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja wabatus »

Itselläni lämpöisenäkin laiskuutta huomattavissa, lähinnä tossa 2000rpm-3000rpm. Jotenki tuntuu että vääntö on hävinnyt, mutta hevoset on tallella.
waba

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1969
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: senza macchina...
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

Minun vahva veikkaukseni; Lambda-anturi oireilee, tarkemmin sanottuna anturin lämpöelementti pois pelistä => viallinen anturi vaihtoon.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

mun mielestä toi ilmikin voi aiheuttaa tuota nuhaisuutta, irti ja testiä niin selvii ehkä?
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

wabatus
Viestit: 64
Liittynyt: 01 Maalis 2008, 21:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja wabatus »

Ilmin piuhan olen käyttänyt irti, kävi huomattavasti huonommin ja ei liikkunut juuri minnekkään. Eihän kellään olisi lukijaa pääkaupunki seudulla, joka jaksaisi lukea vikakoodit pientä korvausta vastaan?.
waba

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Konalan deltassa pikahuollossa ovat lukeneet vikoja ilmaiseksi (ainakin minulle)
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

wabatus
Viestit: 64
Liittynyt: 01 Maalis 2008, 21:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja wabatus »

Kävin kotimatkalla konalan deltalla, kyselin vikakoodin lukua ja sieltä kaveri väitti että 78€. Kovat on hinnat.
waba

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Pikahuollossa sielä rampin alla? :shock:
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

wabatus
Viestit: 64
Liittynyt: 01 Maalis 2008, 21:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja wabatus »

Kävin ylhäällä huollon vastaanotossa, eli taisin väärässä paikassa kävästä.
waba

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Joo, siellä ylhäällä huollossa on ne kiskurihinnat.... hyvä ettei kysymisestä laskuteta.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

wabatus
Viestit: 64
Liittynyt: 01 Maalis 2008, 21:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja wabatus »

Tänään kävin siellä alhaalla kääntymässä ja lukaistiin vikakoodit läpi. Oli hienoa palvelua, vikaa tosin ei varmasti selvinnyt. Luultavasti ilmamassamittari, koska lambda sääti/korjasi kyllä arvoja oikein. Pitää nyt keksiä mistä saisi tuon osan suht halvalla.
waba

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1969
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: senza macchina...
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

^joo, lämmin tai siis pakokaasujen lämmittämä Lambda voikin näyttää oikeita arvoja, mutta ennen lämpenemistä ei. Jos siis Lambdan lämpöelementti on pimeänä, ko. härveli ei kylmänä toimi oikein. Näin oli minun tapauksessani pari vuotta sitten, jolloin kylmänä koneen vääntö oli heikkoa varsinkin alakierroksilla. Kun pakokaasut olivat lämmittäneet Lambdan, kone toimi normaalisti.

Minulla ilmi oireili vain yläkierroksilla, jolloin oli havaittavissa selvää tehonpuutetta.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

wabatus
Viestit: 64
Liittynyt: 01 Maalis 2008, 21:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja wabatus »

Tänään vaihdon ILMI:n ja samalla huomasin, että imuputkessa oli vuoto. Nämä on korjattu, mutta nyt nakuttaa/naputtuu älyttömästi eikä meinaa lähteä käyntiin. Ruiskun valo palaa tyhjäkäynnillä kokoajan. Mikä voi olla viellä rikki?. Autoa ei saa nyt ajattua vikakoodin lukuun, koska se ei oikein tahdo toimia.
waba

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Vika paheni siis HETI ilmin vaihdon jo imuvuodon tukkimisen jälkeen?

Avatar
sansse
Viestit: 79
Liittynyt: 16 Syys 2008, 16:20

Viesti Kirjoittaja sansse »

Koitapa Resetoida ECU/ nollata koodit vois vaikka auttaakkin. ainakin oma ecu herjas kaasuläpän asennon koodia ja kävi pirun huonosti kun olin käyttänyt irti ja laitoin takasin. vika poistu nollaamalla ecu:sta koodit

wabatus
Viestit: 64
Liittynyt: 01 Maalis 2008, 21:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja wabatus »

Koitin pari kertaa nollata, ei auttanut juuri mitään. Toisen kerran ei lähtenyt käyntiin muuta kuin monen minuutin sahauksella. Nyt käy tyhjäkäyntiä hyvin, mutta ruiskun valo palaa. Kierroksia nostaessa nakutus kovenee kierroksien mukaisesti.
waba

wabatus
Viestit: 64
Liittynyt: 01 Maalis 2008, 21:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja wabatus »

Tänään vähän tossa päivällä ihmettelin autoa, nyt palaa ruiskunmerkki valo tyhjäkäynnillä ja noin 5000rpm:ssä. Merkitseekö tuo kyseinen valo sitä että seokset ovat pielessä noilla kohdilla, eli lambda ei pysty säätämään enään vaan menee raja-arvojen yli. Kylmänä ja kuumana sama homma valon kanssa, starttaaminen aluksi aiheuttaa paukkumista putkessa ja uudelleen startatessa yleensä lähtee käyntiin mitään mutisematta.
waba

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4140
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Minulla paukkui putkessa ennen ilmin vaihtoa kun yritti antaa hanaa ja oli huono tyhjäkäynti :?

Mitäs jos annat käydä tyhjäkäyntiä kaikessa rauhassa vähän pidempään. Muistaakseni hakee niitä arvoja jonkin aikaa. Sillä tavalla se oma rauhoittui aikanaan. Voi olla tyhmä kysymys mutta onhan se ilmin liitin varmasti kiinni?
Ayrton Senna da Silva forever

wabatus
Viestit: 64
Liittynyt: 01 Maalis 2008, 21:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja wabatus »

Ilmin liitin tarkastettu moneen kertaan. Antaa tällä hetkellä vikakoodia nokkaakselin asentotunnistimesta, ja silloin töllöin happianturista. Nollauksen jälkeen nokkaakselin asentotunnistimen vikakoodi tulee välittömästi takaisin. Deltassa epäili että nokkien ajoitukset olisivat pielessä, mutta en oikein usko siihen. Menee huomenna vaihtoon nokkaakselin tunnistin, katotaan miten vaikuttaa.
waba

Avatar
sansse
Viestit: 79
Liittynyt: 16 Syys 2008, 16:20

Viesti Kirjoittaja sansse »

Onko koska viimeksi vaihdettu jakohihna. väsynyt hihna meinaan antaa jaon muuttua hieman joka taas voisi aiheuttaa moisia vaivoja... puolenkin hampaan heitto ajotuksessa voi aiheuttaa jo melkosen epätyydyttävää käyntiä ja toi nakutus sopis kyllä kuvaan. kannattaisi varmaan tarkistaa/tarkistuttaa hihnan kireys siis.

wabatus
Viestit: 64
Liittynyt: 01 Maalis 2008, 21:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja wabatus »

Jakohihna vaihdettu helmikuussa, jonka takia menikin vaihdon tehneelle korjaamolle nokkaakselin asentotunnistimen vaihtoon. Mikäli ei auta niin saavat katsoa jaon. Konalan Deltalla epäilivat että yksi nokista olisi väärässä asennossa/ jakopompannut. En jotenki itse jaksa uskoa että jako olisi yhtääkkiä pompannut. Voiki nokkien ajoitukset muuttua, mikäli jokin on jäänyt löysälle?
waba

Avatar
sansse
Viestit: 79
Liittynyt: 16 Syys 2008, 16:20

Viesti Kirjoittaja sansse »

jos hihna on jäänyt liian löysälle voi 1 sylinteririvin imunokka-akselin asento muuttua suhteessa muihin sillä kampiakseli ottaa siltä väliltä ekana löysät pois.

wabatus
Viestit: 64
Liittynyt: 01 Maalis 2008, 21:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja wabatus »

Tänään katsottiin hihna, hihna oli kireellä ja nokat olivat kohdallaan. Alkaa loppua pikku hiljaa mielikuvitus homman kanssa.
waba

Esa
Viestit: 95
Liittynyt: 09 Heinä 2004, 20:14
Paikkakunta: Helsinki

Ei kai vaan kampiakselin hammaspyörä?

Viesti Kirjoittaja Esa »

wabatus kirjoitti:Tänään katsottiin hihna, hihna oli kireellä ja nokat olivat kohdallaan. Alkaa loppua pikku hiljaa mielikuvitus homman kanssa.
Vilkaise juttuani "Tyyppivika vai pelastus?" Josko siitä olisi mitään apua.

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

varmasti oikean tyyppinen ilmi kiinni? jos oireet pahenivat sen vaihdon jälkeen?
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

wabatus
Viestit: 64
Liittynyt: 01 Maalis 2008, 21:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja wabatus »

Ilmin koodin olin kattovinani että täsmäsivät toisiinsa. "Tyyppivika vai pelastus?" jutun tossa lukaisin, moottori jarrutukset ovat minun kohdallani olleet hyvin mietoja ja hitaasti tehtyjä. En usko että on kyseinen vika, mutta ei tietenkään mahdotonta pitää varmistaa asia viellä.
waba

wabatus
Viestit: 64
Liittynyt: 01 Maalis 2008, 21:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja wabatus »

Eihän kellään olisi kytkentäkaaviota nokka-akselinasento tunnistimesta. Tarvitsisi tietää pinnit mihin johdot on kytketty. Yritin servise manualista katsoa, mutta en ole löytänyt.
waba

Esa
Viestit: 95
Liittynyt: 09 Heinä 2004, 20:14
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Esa »

wabatus kirjoitti:Ilmin koodin olin kattovinani että täsmäsivät toisiinsa. "Tyyppivika vai pelastus?" jutun tossa lukaisin, moottori jarrutukset ovat minun kohdallani olleet hyvin mietoja ja hitaasti tehtyjä. En usko että on kyseinen vika, mutta ei tietenkään mahdotonta pitää varmistaa asia viellä.
Niin, eihän asiasta varma voi olla ennen kuin katsoo. Oireet vain olivat niin samanlaiset, että katsoin parhaaksi kertoa kokemuksistani. Voihan vika olla muuallakin. Tarkistus ei vaadi kuin pyörän, sisälokasuojan luukun ja hihnapyörän irroittamisen. Sitten voimakkaalla taskulampulla katsot kiilan oikealle ja vasemmalle puolelle. Uran pitäisi näkyä hammaspyörässä oikealla puolella silloin kun kiila on ylhäällä. Saattaa olla myös vasemmalla jos hammaspyörä on liikkunut uuden uran paikalle. Kannattaa ehkä hieman liikuttaa kampiakselia esim pihdeillä, että näkee onko kiila tiukasti urassa. Katso kuitenkin samalla, että hihna ei vasemmalle käännettäessä liiku niin paljon, että hihna hyppää hampaan yli. Laita vaikka tussilla joku merkki hihnaan ja hammaspyörään samalle kohdalle, että huomaat onko hihna hypännyt kun käännät hammaspyörän takaisin oikealle, siihen missä se oli. Mikäli kiila on oikeassa urassaan vasemmalla, eikä oikealla puolella näy uraa, ei vika sitten ole siellä. Seuraavista syistä kannattaa kuitenkin naputella kiila vasaralla niin syvälle kuin se menee.

Hammaspyörällä ja hihnapyörällä on yhteinen kiilaura, jonka pituus on noin 44 mm. Hammaspyörän osuus tästä on noin 13mm ja hihnapyörän 31mm. Kiilan pituus on noin 33mm. Mikään ei estä, että kiila liikkuu urassaan pituussuunnassa. On siis mahdollista, että se siirtyy hihnapyörän puolelle, jolloin se pitää jakoa paikallaan vain noin 2:lla millillä, sekä mahdollisesti myös hihnapyörän kiristystiukkuudella, niin kuin minulle on Delta-autosta perusteltu kun olen tuota ihmetellyt.

En kyllä oikein usko, että puristustiukkuus yksinään paljoakaan pitää kun ajatellaan voimia, joita hihnapyörään kohdistuu kun moottorilla jarrutetaan, saati sitten jos menee vauhdissa vahingossa viitoselta kakkoselle. Mielestäni kiila saisi olla ainakin noin 10 mm pitempi ja kovuudeltaan puolet kovempi.
Viimeksi muokannut Esa, 25 Elo 2009, 01:35. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Esa
Viestit: 95
Liittynyt: 09 Heinä 2004, 20:14
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Esa »

Mikäli joudut vaihtamaan hammaspyörän on sinun lukittava nokkapyörät, ennen kuin löysäät kiristimen. Tee se mieluiten niin, että laitat ensin kampiakselin yläkuolokohtaan. Sitten lukitset nokat. Jos et ole ennen tehnyt sitä anna homma asiantuntijalle tehtäväksi. Samalla kannattaa vaihtaa hihnan kiristäjä, itse hihna, sekä kaksi laakeripyörää ja vesipumppu.

wabatus
Viestit: 64
Liittynyt: 01 Maalis 2008, 21:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja wabatus »

Nonniin nyt vika löytyi ja auto on kunnossa, vika oli tosissaan hammaspyörässä. En olisi millään uskonut että kyseinen osa voi hajota tosta vain, mutta nyt se on uskottava. Nyt auto toimii hyvin ja tuntuu kuin vikaa ei olisi ollutkaan. Otan kuvan rikkinäisestä hammaspyörästä kun kerkiän.
waba

Esa
Viestit: 95
Liittynyt: 09 Heinä 2004, 20:14
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Esa »

wabatus kirjoitti:Nonniin nyt vika löytyi ja auto on kunnossa, vika oli tosissaan hammaspyörässä. En olisi millään uskonut että kyseinen osa voi hajota tosta vain, mutta nyt se on uskottava. Nyt auto toimii hyvin ja tuntuu kuin vikaa ei olisi ollutkaan. Otan kuvan rikkinäisestä hammaspyörästä kun kerkiän.
Laita sekin kuva missä molemmat kiilaurat näkyvät peräkkäin!

Vastaa Viestiin