ECU:n uudelleen ohjelmointi

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
wabatus
Viestit: 64
Liittynyt: 01 Maalis 2008, 21:17
Paikkakunta: Helsinki

ECU:n uudelleen ohjelmointi

Viesti Kirjoittaja wabatus »

Miten ECU:n uudelleen ohjelmointi onnistuu? Ajonesto kait tuottaa jonkin laisen ongelman, koska komponentit keskustelevat keskenään. Onko kukaan vaihtanut käytettyä moottorinohjausta?
Auto: 156 V6 1998.
waba

Avatar
_L_T_V_
Viestit: 378
Liittynyt: 09 Heinä 2008, 17:47
Car(s): Fiat Linea T-jet, 156 V6
ex Lancia Kappa, 164 V6, 156 V6, 156 TS Sele, 156 JTS
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja _L_T_V_ »

siis tuota....nyt saa ihan vapaasti sitten taas mua ruoskia niilä katkenneilla jakoremmeillä tyhmästä kysymyksestä mutta: oletko nollaamassa ECU:a vai vaihtamassa kokonaan uutta ohjelmaa siihen?

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Jos moottorinohjaus on autoon sopiva, niin ei muuta kuin uutta paikalleen, se oppii tavoilleen aikanaan.

Ajonesto voi vaatia ohjelmoinnin, siitä en ole ihan varma.

wabatus
Viestit: 64
Liittynyt: 01 Maalis 2008, 21:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja wabatus »

Ecua olen vaihtamassa käytettyyn vastaavaan osaan kuin alkuperäinen. Olen kuullut että ajonesto tuottaa ongelmia, että ei voi vain suoraa vaihtaa osia keskenään. Vaatii jonkin näköisen uudelleen ohjelmoinnin, muuten autoa ei saa käyntiin.
waba

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Jees. Deltassa hoituu ajoneston ohjelmointi.

seppo
Viestit: 1361
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja seppo »

Käytettyjä jo autossa kiinni olleita ko. osia ei voi käyttää toisessa autossa, koska ne ovat koodautuneet jo "ensikäyttäjään". Koodi ecu pitää jopa tilata tehtaalta ko. autoon alustanumerolla, koska koodaus suoritetaan valmiiksi siellä, moottorin ecu on "neitseellinen" kunnes se kytketään autoon kiinni ja virta käännetään päälle, sen jälkeen se ei toimi toisessa autossa. Suomessa ei tietääkseni ole koskaan saatu purettua koodauksia?

wabatus
Viestit: 64
Liittynyt: 01 Maalis 2008, 21:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja wabatus »

Eilen soittelin Auto Milanoon siellä oli kaveri nimeltä Luigi, joka oli viellä tämän viikon lomalla. Näillä näkymin siellä onnistuisi niin sanottu decoodaus. Ulkomailla näytti olevan myynissä ecuja, jotka oli valmiiksi alustettuja. Tämä tieto on tietenkin muiden kertomaa, pitää viellä selvitellä että onnistuuko vai ei.
waba

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Taas tuli siis puhuttua paskaa. Onneksi joku korjaa omat puheet.

AAW
Viestit: 1036
Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
Car(s): Stelvio Veloce Tbi
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm, Stelvio JTD
Paikkakunta: Billnäs

Viesti Kirjoittaja AAW »

wabatus kirjoitti:Eilen soittelin Auto Milanoon siellä oli kaveri nimeltä Luigi, joka oli viellä tämän viikon lomalla. Näillä näkymin siellä onnistuisi niin sanottu decoodaus. Ulkomailla näytti olevan myynissä ecuja, jotka oli valmiiksi alustettuja. Tämä tieto on tietenkin muiden kertomaa, pitää viellä selvitellä että onnistuuko vai ei.
Epäilen kyllä ettei sielläkään saada sitä koodattua uudestaan kun ne ei edes osaa sanoa onko ecu ehjä vai ei. Voin kyllä olla väärässäkin...

wabatus
Viestit: 64
Liittynyt: 01 Maalis 2008, 21:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja wabatus »

Saako tota ecua yleisesti ottaen testattua millään laitteella/kotikonstilla? Vai onko ihan henkimaailman asioita. Ecu näyttäisi pikkuhiljaa olevan ainut mitä autosta ei ole viellä vaihdettu. En tiedä onko vika siinä vai missä. Vikakoodi mitä se tällä hetkellä herjaa on P0340 Timing Sensor (eli nokka-akselin asentotunnistin). Näyttää lisäksi siltä jos vaihtaa ecun tarvii myös vaihtaa ajonestolaitteen boxi.
waba

Avatar
mattijus
Viestit: 5263
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Nokka-akselin asentotunnistin pystyy (ainakin joissain autoissa) aiheuttamaan vikakoodin kun jako on pielessä?
VMP

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Tilasin vaihtoecun talvella Hollannista omaan -03 V6seen. Pulju on tuo http://www.schepers-autotechniek.com/en_home.htm

Siellä tarjoavat ajoneston disablointia hoidoksi 1-sarjan 156siin (enne faceliftia) oikuttelevaan ajonestoon.

Luotettavan oloinen pulju ja hyvät ohjeet seuras mukana. Tietoa löytyy ainakin sieltä.
MP

wabatus
Viestit: 64
Liittynyt: 01 Maalis 2008, 21:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja wabatus »

Jako ja nokat on katsottu että on oikeissa asennoissa, nokka-akselin asentotunnistin vaihdettu, kampi-akselin asentotunnistin, ILMI ja viikonloppuna pitäisi viellä lambda vaihtaa. Vian aiheuttajia en enempää keksi. Mittaan viellä viikonloppuna että kaikki johdot ovat kunnossa ja näin ollen saa senkin suljettua pois vaihtoehdoista.
waba

Esa
Viestit: 95
Liittynyt: 09 Heinä 2004, 20:14
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Esa »

mattijus kirjoitti:Nokka-akselin asentotunnistin pystyy (ainakin joissain autoissa) aiheuttamaan vikakoodin kun jako on pielessä?
Kyllä pystyy joo! Ihmeellistä olisi jos ei pystyisi, kun jako on pielessä. Silloinhan nokka-akseli on kampiakseliin nähden väärässä asennossa.

Avatar
mattijus
Viestit: 5263
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Esa kirjoitti: Kyllä pystyy joo! Ihmeellistä olisi jos ei pystyisi, kun jako on pielessä. Silloinhan nokka-akseli on kampiakseliin nähden väärässä asennossa.
Ei se syttyminen ole mikään itsestään selvyys. Esim. Wabatuksen V6:ssa lienee yksi nokka-akselin asentoanturi, jolloin teoriassa kolme muuta nokka-akselia voi olla mitenpäin haluaa. Vai olenko ymmärtänyt jotain pahasti väärin?

Saksalainen pakettiauto sallii ymmärtääkseni 5ast poikkeaman ECU:n pyytämästä ajoituksesta, ennenkuin nokka-akselin ajoituksesta tulee vikakoodi.
VMP

Avatar
toolman
Viestit: 1486
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

mattijus kirjoitti:
Esa kirjoitti: Kyllä pystyy joo! Ihmeellistä olisi jos ei pystyisi, kun jako on pielessä. Silloinhan nokka-akseli on kampiakseliin nähden väärässä asennossa.
Ei se syttyminen ole mikään itsestään selvyys. Esim. Wabatuksen V6:ssa lienee yksi nokka-akselin asentoanturi, jolloin teoriassa kolme muuta nokka-akselia voi olla mitenpäin haluaa. Vai olenko ymmärtänyt jotain pahasti väärin?
Näinhän se on, ei se valo ihan helpolla syty, mulla oli se takimmainen pakonokka n. 1,5 hammasta jäljessä ilman mitään merkkivaloja.

Esa
Viestit: 95
Liittynyt: 09 Heinä 2004, 20:14
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Esa »

Esa kirjoitti:
mattijus kirjoitti:Nokka-akselin asentotunnistin pystyy (ainakin joissain autoissa) aiheuttamaan vikakoodin kun jako on pielessä?
Kyllä pystyy joo! Ihmeellistä olisi jos ei pystyisi, kun jako on pielessä. Silloinhan nokka-akseli on kampiakseliin nähden väärässä asennossa.
Tottahan se on, että muissa kuin ensimmäisessä nokassa ei ole asentotunnistimia. Näin ollen sieltä ei tule vikakoodiakaan.

Kysymys on kuitenkin teoreettisesti hieman eri asiasta. Asentotunnistimia ei muissa kuin ensimmäisessä nokka-akselissa tarvitakaan, koska sytytysjärjestelmän ajoitus mitataan perinteisesti ykkössylinterin nokka-akselin ja kampiakselin välisestä suhteesta toisiinsa. Ajoituksella tarkoitetaan tässä kipinän ja polttoaineen oikea-aikaisuutta kaikkien sylintereiden osalta, joka tavoite koneiden rakenteiden vuoksi saavutetaan asettamalla se pelkästään ykkössylinterin osalta. Tällöin edellytetään tietysti, että kaikki nokat ovat kohdallaan. Valitettavasti tätä oletusta sotkevat ei metalliset hihnat jotka päästävät hammaspyöriä muuttamaan paikkaansa ja katkeilevat. Uudemmissa Alfoissa onkin jo palattu metallisiin ketjuihin.

Tietysti nykyään kun nokkia on pilvin pimein olisi hyödyllistä jos kaikissa nokissa olisi asentotunnistin. Voitaisiin heti paikallistaa vika. Tämä ei kuitenkaan ole ollut valmistajien tarkoituksena. Täytyyhän korjaamoille saada asiakkaita, että jälkimarkkinat toimivat.

seppo
Viestit: 1361
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja seppo »

Nykyisissä Alfa 159 JTS moottoreissa (GM) on asentotunnistimet jokaisessa akselissa, niin 4-koneessa kuin 6-koneessakin. Ajoitusta kun säädetään portaattomasti näissä malleissa, kun se vanhoissa TS ja JTS koneissa oli on-off tyyppinen. Se tuo toisaalta lisähaasteita varsinkin 4-sylintereisiin moottoreihin, koska niissä "perinteisesti" on ongelmia ketjun kanssa, se kun on venyvää laatua, joka aiheuttaa taas vikakoodin kun ennakot ei pysy tarpeeksi lähellä ohjelmointiarvoja!

Vastaa Viestiin