merkkihuollon öljyvalinnat

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
jtmuti
Viestit: 35
Liittynyt: 12 Elo 2009, 08:39
Paikkakunta: Turku

merkkihuollon öljyvalinnat

Viesti Kirjoittaja jtmuti »

Auto on 156 2.0 jts. Mitä öljyjä mahtaa Delta-auto Turussa laittaa. Olen ajanut viimeisen huollon jälkeen 7000km ja öljyn taso alkaa olla mittatikussa alarajalla. Olen ostanut auton talvella ja huolto oli juuri tehty joten kokemuksi öljyjen sopivuudesta ei ole vielä kiertynyt. Ajattelin lisätä kerran öljyä ja noin 10tk kohdalla vaihtaa öljyt syksyllä. Kuvittelin, että tämä kone kulkisi normi synteettisillä öljyillä. Ohjekirjassa puhuttiin 10W60 öljystä ja foorumilla surffailun perusteella se vaikuttaa ainoalta oikealta vaihtoehdolta. No öljyn kulutuksen perusteella voisi päätellä, että delta-autossa on tuupattu koneeseen jotain 5w50 tavaraa mikä on suht nopeasti tullut läpi. Jos näin on niin voisi kyllä samankin tien vaihtaa öljyt. Onko jollakulla kokemuksia mitä öljyjä delta-autot oikeasti käyttää kun en viitsi sinne soittaakaan kun ne vaan rupeaa tarjoamaan huoltopakettejaan...

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Jeps. JTS koneeseen tosiaan 10w-60 öljy, Esim. Valvoline, Castrol tai Selenia.

Luulisi deltan käyttävän JTS:ään Selenian 10w-60, mutta tiedä noista sitten.

Öljynkulutus voi olla aika kova tolla 10w-60:selläkin, mutta perus 5w-40:sellä se on varmasti.

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Re: merkkihuollon öljyvalinnat

Viesti Kirjoittaja einari »

jtmuti kirjoitti: Onko jollakulla kokemuksia mitä öljyjä delta-autot oikeasti käyttää kun en viitsi sinne soittaakaan kun ne vaan rupeaa tarjoamaan huoltopakettejaan...
Ainakin Forssan teltta-autolla käytetään/suositellaan nesteen öljyjä. Seleniaakin saa, mutta se pitää tilata erikseen ja maksu on sen mukainen.

Selenian suositukset löytyvät esim. Heikan sivuita.

Avatar
pal
Viestit: 90
Liittynyt: 15 Maalis 2008, 17:22
Car(s): Giulietta MA -12. Ex-Alfat 159 TBi TI, 159 JTDm Q4 & 156 JTS Selespeed
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja pal »

Kyllä myös 10W-60 voi mennä mittatikun alarajaan 7000km aikana. Etenkin moottoritieajossa kesäkuumalla öljyä kuluu.

Parempi lisätä ajoissa ja sitä samaa mitä koneessa on jo. Eli soittoa ja kysymystä Deltaan vaan. Ja eihän sitä muuten tiedä miten hyviä huoltopakettitarjouksia nyt saa :lol:

jtmuti
Viestit: 35
Liittynyt: 12 Elo 2009, 08:39
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja jtmuti »

Joo ei se öljyn kulutus mitenkään kauheen rajua oo ollu ja aika paljon on tullu motarilla ajeltua, mut hirveen kuuma ei oo kyl ollu. No autolla on ajettu jo 105tkm et oletetaan et toi on jokseenkin normaalia syömistä(noin 1l/7tkm) ja öljyt on suunilleen sitä mitä pitäiskin. Toi öljyn määrän lasku tuli hiukan yllärinä kun ajelin liikenneympyrässä jotain 50km/h ja öljynpainevalo vilahti :shock: . Vielä sellanen asia et mahtaako se Selenian öljy olla tosi tumman väristä meinaa sellanen havainto jäi heti uusista öljyistä mieleen?

Avatar
90
Viestit: 8047
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

sehän on hyvä vain että öljy tummuu..selvä merkki siitä että öljy sitoo moottorin sisällä olevaa likaa itseensä->pysyy moottori puhtaana..

Avatar
>>Kaitsu
Viestit: 556
Liittynyt: 12 Marras 2006, 09:43
Paikkakunta: Littoinen

Viesti Kirjoittaja >>Kaitsu »

Turun Deltassa todennäköisesti ovat tuupanneet hanasta Neste City Pro 5W-40 koneeseen. Voin olla väärässäkin, mutta tuota öljyä siellä käytetään aika paljon. Selenian, Castrolin tai Valvolinen 10W-60 liukasteista on hyviä kokemuksia. Merkillä ei ole niin suurta merkitystä kuin oikealla viskositeetillä.

Avatar
JaniW
Viestit: 878
Liittynyt: 06 Maalis 2008, 21:29
Car(s): 156 V6 1998 Azzurro Nuvola
+ Penari
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja JaniW »

Oletteko ihan tosissanne sitä mieltä että merkkihuollossa laitetaan tietoisesti väärää öljyä koneeseen (lähinnä nyt tuo JTS mielessä)? Eikös siinä tapauksessa syyllistyttäisi jo vähintäänkin tuottamukselliseen moottorin hajottamiseen?

En ole koskaan ollut Deltan asiakas, eli mitään kokemusta ei asiasta ole mutta jotenkin kuulostaisi vaan aika uskomattomalta :crazyeyes:

Curva Grande
Viestit: 301
Liittynyt: 02 Syys 2003, 01:07

Viesti Kirjoittaja Curva Grande »

^ Kyllä siellä ainakin minun autooni (GT 3.2) on laitettu tietoisesti useamman kerran vääränlaatuista öljyä. Selitys oli: jos laitamme oikeaa laatua, suurin osa asiakkaista valittaa öljyn korkeaa hintaa.

Avatar
JaniW
Viestit: 878
Liittynyt: 06 Maalis 2008, 21:29
Car(s): 156 V6 1998 Azzurro Nuvola
+ Penari
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja JaniW »

Curva Grande kirjoitti:^ Kyllä siellä ainakin minun autooni (GT 3.2) on laitettu tietoisesti useamman kerran vääränlaatuista öljyä. Selitys oli: jos laitamme oikeaa laatua, suurin osa asiakkaista valittaa öljyn korkeaa hintaa.
Foorumia lukiessa ei ihan ensimmäiseksi tule mieleen että asiakkaat nykyiselläänkään olisivat hintoihin kovin tyytyväisiä. :-D

No onneksi Heikalta saa oikeat litkut ja paikalliselle pajallekin on lämpimät välit. Mutta on tuo kyllä uskomatonta toimintaa :shock:

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Meidän 147:ssa on huoltohistoria Deltasta edellisen omistajan ajoilta. Kun ostimme auton, koneessa oli Castrolin 0W40 öljyt, vaikka suositus on 10W40 ja jos yli 20 astetta pakkasta, niin 5W40. Meidän aikana koneessa on ollut koko ajan Valvolinen 10W40 Durablend, eikä muuten maksa likikään sitä, mitä Castrolin 0W40.

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Viesti Kirjoittaja einari »

JaniW kirjoitti:Oletteko ihan tosissanne sitä mieltä että merkkihuollossa laitetaan tietoisesti väärää öljyä koneeseen (lähinnä nyt tuo JTS mielessä)? Eikös siinä tapauksessa syyllistyttäisi jo vähintäänkin tuottamukselliseen moottorin hajottamiseen?

En ole koskaan ollut Deltan asiakas, eli mitään kokemusta ei asiasta ole mutta jotenkin kuulostaisi vaan aika uskomattomalta :crazyeyes:
Kyllä se vaan noin on. Kysyin saadessani uuden alfan sen öljymerkkiä eikä kukaan tuntunut sitä tietävän. "Kyllä siellä kai jotain nesteen öljyä..." oli ainoa arvaus. Sen jälkeen en ole vaihdattanut teltta-autossa kuin kerran öljyjä - silloinkin mukana omat öljyt ja suodatin. Hintaan 60 €.
Viimeksi muokannut einari, 13 Elo 2009, 08:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

jtmuti
Viestit: 35
Liittynyt: 12 Elo 2009, 08:39
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja jtmuti »

Joo ja semmonen korjaus aikaisempaan, että öljyä oli tosiaan kulunut reilusti enemmän kun se 1l/7tkm. Lisäsin litran öljyä ja nyt päästiin vasta 3mm alle öljyntason minimin. Kun viimeksi tarkastin niin oli sen verran hämärää , että tuli pikku mittavirhe. En kyllä viitti tolla tavaralla enää pidempään ajaa. No kai tarvii viikonloppuna laittaa noi täällä kehutut liqui moly 10W60 öljyt koneeseen ja kattoa miten sillä toimii.

Ja vielä pari sanaa ainakin Turun delta-auton kädettömyydestä. Kun sain autooni oikeen takuun ostaessa niin olen känyt narisemassa joka viasta. No sieltä lähtiessä ei ole koskaan ollut kovin varma olo. Esimerkiksi kertaalleen ne jätti konepellin tuulihakaa vasten auki ja sen huomasin sitten motarilla kun konepelti oudosti tärisi. Jos nyt jotain positiivista niin olen saanut takuuna vaihdatettua takalevyt ja palat sekä katalysaattorit jopa ilmaiseksi. No katalysaattorin ne oli muistanu vaihtaa, mutta ei silloinkaan poistaa vikakoodia. En ole kyllä siihen putikkiin menossa missään nimessä ellei ole ihan pakko....

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Viesti Kirjoittaja willez »

Valvoline VR1 10W-60 toimii ! Muita vaihtoehtoja jo tuo mainittu Selenia 10W-60 tai Castrol Edge 10W-60.

Joku taisi joskus sanoa että Valvoline 10W-40 Maxlife pysyisi sisällä myös ?

Ihmettelen vaa tuota viskositeettiä,luulis että W40 tulee heti läpi.

Avatar
kterkkila
Viestit: 2386
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

jtmuti kirjoitti:Joo ja semmonen korjaus aikaisempaan, että öljyä oli tosiaan kulunut reilusti enemmän kun se 1l/7tkm. Lisäsin litran öljyä ja nyt päästiin vasta 3mm alle öljyntason minimin.
Tätä vähän arvelinkin kun sanoit että öljynpainevalo vilkahti kaarteessa. Alamerkissä ei pitäisi vilkkua vaikka kuinka kanttaisi. Näistä pienistä öljyn vähiin pääsemisistä aiheutuvat lopulta ne kiertokangenlaakeri ja kampivauriot..
Kimmo

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

^^viskositeetti ei aina kerro kaikkea, toi maxlife on tehty paljon ajetuille autoille, ja monessakin tapauksessa sen käyttö on vähentänyt huomattavasti öljynkulutusta.

Oli miten oli, JTS:lle 10w-60 ;)

Ismo Laitinen
Viestit: 97
Liittynyt: 18 Helmi 2007, 11:09
Car(s): 156 SW Selespeed ´05
Thesis JTD
ex. 147 2.0 T.S. ´08
ex. 156 JTS ´04
Pegaso Trail ´07
Quota 1100 ´99
Stelvio NTX ´12 ym.
naisen Stelvio ´08
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Ismo Laitinen »

Käytän JTS:ssäni Mobilin 5W-50 -öljyä kun valtaosa ajoista tulee talvisaikaan ja täällä Kainuussa notkea öljy on poikaa vaikka johdon päässä yleensä onkin. 10 tkm vaihtovälillä öljyä kuluu reilu litra.
10W-60 -öljyä käytän kyllä pyörässä.

Avatar
90
Viestit: 8047
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

^^
komppaan epeziä, öljyä kulunut superissa vajaan litran/9000tkm
öljyinä 10W-40 Valvoline maxlife, edellinen muutama vuosi sitten omistuksessa ollut 24V-super söi parisen litraa vaihtovälillä joka oli n 9000-10000tkm.. öljyina silloini mobill 10W-40 synt S lisäksi venttiilikoppien tiivisteiden öljyvuodot loppuivat kuin seinään..edellinen omistaja käyttänyt Shellin 10W-40 öljyjä ja shellin litkut tulikin kyllä joka välistä pihalle ja sen huomasi jo koneestakin..

Vastaa Viestiin