164 Narina, VIDEO

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
jeQQ
Viestit: 4363
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

164 Narina, VIDEO

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Moikka,

Pistetäänpäs tännekin mietintämyssy liikkeelle. 164 on alkanut käännöksissä pitämään aikamoista narinaa:

http://jeqq.kuvat.fi/kuvat/Narina.MOV

Siitä voi jokainen katsoa.

Rengas ei hinkkaa iskunvaimentimeen, ainakaan auton ollessa paikallaan. Ohjaustehostimen nestesäiliössä oli hyvin nesteitä. Ääni alkaa kuulumaan jo, ennenkuin rengas pääsisi ottamaan sisälokasuojaan(eli tämäkin poissuljettu). Vetarinkumi tuntui ehjältä eikä se kait noin voimakasta narinaa voisikaan pitää.

Ideoita saa siis heittää kehiin! Ongelma on se, että ei ole kauheasti tilaisuutta autoa nostella, koulu ja työt puskee päälle ja on vain huono tunkki käytössä.

Kiitän jo etukäteen kaikista vinkeistä!

-jeQQ

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

75:ssa piti alapallo tuollaista narinaa joskus. Pitäisi tosin paikallaankin kääntäessä kuulua. Korjaukseksi riitti tippa moottoriöljyä neulalla suojakumin läpi. Ajattelin väliaikaiseksi korjaukseksi silloin, mutta ainakin kesti pari vuotta. En tiedä onko nykyään jo vaihdettu.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
jeQQ
Viestit: 4363
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Tämä pitää paikallaan käännettäessä ehkä hyvin mietoa narinaa. Eli läheskään samanlaista ääntä ei käännettäessä kuulu. Koitan päästä öljyämään noita palleroita, josko asia korjaantuisi. :)

Avatar
jeQQ
Viestit: 4363
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Ulomman vetonivelen kumin päälle heitin vähän ölppää. Auttoi tuollaisen sadan kilsan ajan. Koitan tuota vielä nyt paremmin päästä öljyilemään, josko olisikin helppo ongelma.

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Iskarin yläpään kääntölaakeri joka vastaava on 164:ssa keskellä iskaritolppaa, alemman jousilautasen tasalla sen sisällä...

Avatar
jeQQ
Viestit: 4363
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

jiiässä kirjoitti:Iskarin yläpään kääntölaakeri joka vastaava on 164:ssa keskellä iskaritolppaa, alemman jousilautasen tasalla sen sisällä...
Mitenkä onnistuu kyseisen palikan huolto?

Heitin lisää ölppää vetarinkumin päälle, ei vaikutusta.. Hohhoh.

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1820
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

^Otat koko mcphersonin irti autosta, Purat yläjousilautasen ja ilman jousipuristimia lennätät sen lautasen ja jousen jonnekkin tallin nurkkaan. Ei kannata hukata niitä prikkoja. :oops: Se kääntölaakeri on alajousilautasen ja jousen välissä.

PS: Ei ne tainnut maksaa paljoakaan, mutta minun purkuautossani pitäisi olla uudet kääntölaakerit, jousilautaset ja suojakumit jos kiinnostaa.

PPS: Tais olla jotain rakenteellista eroa -89 TS iskareissa verrattuna V6? Jos oikein muistan niin FL/Super TS ja 12V V6 on samanlaisella iskarilla. 24V ei sitten ole hajuakaan.

PPPS:Olis mulla V6n alustan osiakin... :lol:

Avatar
jeQQ
Viestit: 4363
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Paska. Ei yksinkertaisesti ole _mitään_ mahdollisuutta irroittaa koko iskaria. Jos vaan löräyttelee öljyä tuonne alapäähän tuon suojakumin alle? Sen vielä saa helposti nostettua ylös..

Ei ole mitään käryä noista rakenne-eroista itselläni.

SiK
Viestit: 263
Liittynyt: 08 Touko 2005, 21:18
Car(s): 500e
V70
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja SiK »

Voi varmaan yrittää paikallaankin öljytä, mutta taitaa yleensä laakerikuulat olla niin ruosteessa ettei öljyäminen enää auta.

Mutta eikös nuo jumittavat kääntölaakerit aiheuta ennemmin jousen paukahtelua kääntäessä kuin tuollaista tasaista narinaa? Ei silti ole tuon narinan aiheuttajasta itsellä parempaakaan arvausta. Erikoisen kuuloinen.

Avatar
kterkkila
Viestit: 2387
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Koko tolpan vaihtaminen ei varmaan ole missään autossa yhtä kätevää kuin 164:ssä. Pulttippyssyn kanssa 5min. Mutta enpä oikein usko että narina sieltäkään tulee, kun se näyttää narisevan renkaan pyörintänopeuden mukana.
Kimmo

Avatar
jeQQ
Viestit: 4363
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Jep jep, ideoita otetaan vastaan. :lol: Autoa saa tulla myös katsomaan paikan päältä / koeajamaan, jos saisi enemmän irti.

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Millaset vanteet on..pääseekö rengas ottamaan esim raidetankoon kiinni pyöriessään ja käännettäessä tai sitten moniurahihna luistaa ja tehostimen ottaessa voimaa, kun pyöriä käännetään alkaa vonkumaan..?

Ei tosiaan olekaan kääntölaakeri jos pyörän pyörimisnopeus vaikuttaa, tuurilla siihen voisi saada suihkutettua WD40 tapasta alapuolelta purkamatta mutta silläkään ei ole merkitystä jos ei ole laakerikuulia enää tallella..*.

Avatar
jeQQ
Viestit: 4363
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Ei pitäisi ottaa raidetankoon kiinni, mutta onhan tuokin mahdollisuus! 205/50 kumit ja 16" vanteet.

Ja ei tuo taida olla tehostimen hihna / pumppu, koska paikoiltaan ei pidä narinaa. Ja max asennossakaan ei pumppu kilju(täysoikea / vasen)..

Tänään ääntä kuului jo osittain suoraankin ajettaessa. Ääni myös katosi hyvin miedoksi vähäksi aikaa, ihme juttu!?

Avatar
_L_T_V_
Viestit: 378
Liittynyt: 09 Heinä 2008, 17:47
Car(s): Fiat Linea T-jet, 156 V6
ex Lancia Kappa, 164 V6, 156 V6, 156 TS Sele, 156 JTS
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja _L_T_V_ »

täältä ääni kuivalle vetarille! jos ääni tulisi kääntölaakerista niin eikös äänen pitäisi loppua jos rattia ei käännä? nyt taas tuntuisi kuuluvan kun renkaat on käännetty tiettyyn asentoon ja auto liikkuu....

onkohan suojakumit vetareissa ehjät molemminpuolin?

Avatar
jeQQ
Viestit: 4363
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

_L_T_V_ kirjoitti:täältä ääni kuivalle vetarille! jos ääni tulisi kääntölaakerista niin eikös äänen pitäisi loppua jos rattia ei käännä? nyt taas tuntuisi kuuluvan kun renkaat on käännetty tiettyyn asentoon ja auto liikkuu....

onkohan suojakumit vetareissa ehjät molemminpuolin?
Tälle voisin kompata. Vasen vetari oireili jo jokusen aika sitten napsumalla. Myös vanne keräsi vasemmalla puolella mustaa suht nopeasti itseensä.

Suojakumeista ei tietoa, käsikopelolla ehjähköt, mutta jostain tuo on ilmeisesti sylkenyt rasvoja ulos. Ihmettelen vaan, miten voi vetari pitää tuollaista kumimaista narinaa? Noh, mahdollisesti pääsen ensi viikolla ottamaan renkaita irti + rasvailemaan.

Päivitystä äänenlaatuun, ääni kuuluu nyt myös suoraan ajettaessa ja tuo aivan hirvittävin narina on nyt päivän pari ollut poissa. Narina tuntuu kuuluvan nyt etenkin hitaassa vauhdissa.

Avatar
_L_T_V_
Viestit: 378
Liittynyt: 09 Heinä 2008, 17:47
Car(s): Fiat Linea T-jet, 156 V6
ex Lancia Kappa, 164 V6, 156 V6, 156 TS Sele, 156 JTS
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja _L_T_V_ »

osta vaseliini sprayta sellainen pullo missä on sellainen pitkä ohut nokka mukana ja sitte joko suojakumiin neulalla reikä ja siitä rasvaa sisään niin maan stanan tavalla taikka sitten jostain ujuttelemalla ei todennäköisesti korjaa vaivaa lopullisesti mutta rajaa aika hyvin jos narina loppuu

Avatar
jeQQ
Viestit: 4363
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

_L_T_V_ kirjoitti:osta vaseliini sprayta sellainen pullo missä on sellainen pitkä ohut nokka mukana ja sitte joko suojakumiin neulalla reikä ja siitä rasvaa sisään niin maan stanan tavalla taikka sitten jostain ujuttelemalla ei todennäköisesti korjaa vaivaa lopullisesti mutta rajaa aika hyvin jos narina loppuu
Vaseliinispreitä taitaa löytyä jopa porukoiden tallilta! Sillä sitten, rasvataan muitakin epäilynkohteita samalla. Josko nyt viikon tuolla pääsis ja muuton jälkeen jäisi viikonloppuna tunti kaksi aikaa..

Avatar
_L_T_V_
Viestit: 378
Liittynyt: 09 Heinä 2008, 17:47
Car(s): Fiat Linea T-jet, 156 V6
ex Lancia Kappa, 164 V6, 156 V6, 156 TS Sele, 156 JTS
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja _L_T_V_ »

toivottavasti tepsii! sanoiko muuten katsastus enginjeeri mitää tähä viitaten? vaikka toisaalta jos se suojakumi menee särki kunnolla niin se nivel kyllä kuivii nopeastikin

olavi mäentaka
Viestit: 20
Liittynyt: 23 Elo 2009, 20:16
Paikkakunta: tampere

Re: 164 Narina, VIDEO

Viesti Kirjoittaja olavi mäentaka »

moi!mulla piti myös 75 samaa ääntä liikkeelle lähdettäessä.vika oik alapallo

Avatar
jeQQ
Viestit: 4363
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

_L_T_V_ kirjoitti:toivottavasti tepsii! sanoiko muuten katsastus enginjeeri mitää tähä viitaten? vaikka toisaalta jos se suojakumi menee särki kunnolla niin se nivel kyllä kuivii nopeastikin
Eipä tietoa, koska katsastus ei ole vielä moneen kuukauteen ajankohtainen!

Todennäköisesti sunnuntaina pääsen hieman rasvailemaan, nyt on koulua + muutto käynnissä, niin ei oikein kerkeä.

Narina kuuluu nykyään oikeastaan enemmän suoralla, mutta selvästi liittyy suoraa pyörimisnopeuteen.

porinfirina
Viestit: 82
Liittynyt: 27 Tammi 2005, 11:42
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja porinfirina »

Itselläni oli kanssa tuollainen narina joskus, jonka johdosta lähes kaikki käytiin läpi vaikka melkein kaikki oli jo muistaakseni uutta. Syylliseksi paljastui pyöränlaakeri, jonka ensin vähän löysäsin mutteria ja sitten löin niin kireälle kun jaksoin. Narina loppui siihen paikkaan. Kuulostaa kyllä uskomattomalta mutta se narina kuului ainä käännöksissä ja muissa ihme tilanteissa missä laakerin ei luulisi vaikuttavan.

Avatar
Otsosmi
Viestit: 754
Liittynyt: 04 Touko 2006, 08:18
Car(s): GTV V6 TB
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Otsosmi »

Syyllinen tähän ääneen taetaap ol finito vetari, jonka takia vetarin suojakumi menee ryttyyn kiihdytettäessä.

Vastaa Viestiin