Uudelleenrekisteröinti ja pyöränkulmat

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Tekijä
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Syys 2006, 08:44
Paikkakunta: Haaga / Helsinki

Uudelleenrekisteröinti ja pyöränkulmat

Viesti Kirjoittaja Tekijä »

Tää on nyt ihan mahtava homma:

Kerrankin löytyi AVK:lta 156, jonka poikittaisia takatukivarsia EI oltu rikottu niillä kuljetustrukinpiikeillä. Siispä sitä kuvitteli nelipyöräsuuntauksen onnistuvan.

Autoon on kuitenkin asennettu edellisen omistajan toimesta madallusjouset. Siis pelkät jouset, ei KW:n iskareita. Ovat otteella, mutta eipä tietenkään mitään todistusta pyöränkulmien mittauksesta.. Tietenkin, tietenkin ne Camberit on enemmän negatiivisia kuin normaalisti. Ja tietenkin myös ulkona niistä toleranssialuieista, joita mittauksessa pitäisi noudattaa. Vaikka on valittuna "sport suspension" arvot.

Edessä
vas. / oik.
-1,8º / -2.0º
(rajat -1.4º...-0.8º)

Takana
vas. / oik.
-2.2º / -1.9º
(rajat -1.5º...-0.8º)

Muut kulmat ovat autossa toleranssialueella.

Nyt kaipailtaisiin vinkkejä, millä konstilla saisi auton leimaan.. Ei taida olla kovin hyvä selitys, että "kun edellinen omistaja sitä ja tätä". Aletaanko vääntämään soikeita reikiä vakiotolppien yläpultteihin, että tulee säätövaraa. Vai vaihdetaanko vakiojouset rekisteröintikatsastusta varten ja sitten uudelleen muutoskatsastetaan taas madallusjousille. Vai jotain ihan muuta? Voisiko hyväksyä ihan noin? Itse voisin :)
Cheer up, the worst is yet to come.

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Taitaa olla helpoin vaihtaa vakiojouset. Tai sitten TUV laput jousiin ja selittelyä katsastussedälle.

Avatar
Tekijä
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Syys 2006, 08:44
Paikkakunta: Haaga / Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tekijä »

Jalamari kirjoitti:Tai sitten TUV laput jousiin ja selittelyä katsastussedälle.
OK, mutta eikö meidän täydellinen ja maailman paras AKE pitäisi olla jo ne laput kerännyt aikanaan muutoskatsastuksen yhteydessä omiin arkistoihinsa? Vanhassa rekisteriotteessa siis lukee, että autossa on asennettuna madallussarja. Ja jos ei siinä yhteydessä ole kulmia vaadittu säädettäväksi, niin kuka teki virheen?
Cheer up, the worst is yet to come.

Avatar
tsav
Viestit: 674
Liittynyt: 02 Joulu 2004, 08:03
Car(s): '58 Hermes 2000
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR)
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tsav »

Pistä vakio jouset mittaukseen ja katsastukseen ja vaihda myöhemmin laskusarja takaisin. Siis älä puhu konttorilla, että alla ei ole ne madallusjouset. Pysyy merkintä papereissa ja saa säädöt rajojen sisään.

Avatar
Tekijä
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Syys 2006, 08:44
Paikkakunta: Haaga / Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tekijä »

No sitten enään pitäisi saada järjestettyä jostain sellaiset vakiojouset... Otteessa lukee se korkeus pyörännavasta lokasuojaan. Jos mittaa, ei täytä sitä vaatimusta. Lyijypainoja kyytiin? Siis voiko tää järjestelmä oikeasti olla näin hyvä...

Ja jos nyt oikein miettii, niin mitäs se TUV todistus oikein lupaa? Sillä lapulla ne madallussarjat hyväksytään, mutta harvoin vaaditaan pyöränkulmien mittausta. Mitäpä jos olisi jo siinä vaiheessa vaadittu? Ei saisi leimaa kun ei ole arvoissaan eikä voi säätää? Hienoa!
Cheer up, the worst is yet to come.

Avatar
mattijus
Viestit: 5264
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Kalukylä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Mitä jos vahingossa mittalaitteeseen meneekin joku vakioalustainen auto, eikä sitä huomaa ennenkuin vahinko on tapahtunut?

Kannattaa varmistaa konttorilta tuo pyöränsuuntaushomma. Voihan olla, että symmetriset säädöt riittää vaikka ne olisikin ohjeiden ulkopuolella?
VMP

Avatar
Tekijä
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Syys 2006, 08:44
Paikkakunta: Haaga / Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tekijä »

Ei pysty kännykästä linkittämään, mutta AKE:n muistio "Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin" taitaa pelastaa.

Siinä mainitaan "Pyöränkulmien ei muutetun ajoneuvon kyseessä ollen tarvitse olla valmistajan ohjearvojen mukaisia, vaan todistuksesta voidaan varmistaa kulmien symmetrisyys auton eri puolilla."
Cheer up, the worst is yet to come.

Avatar
Maunu
Viestit: 3490
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Mulla oli edellisessä 156:ssa eturenkaat mittarin mukaan 2mm liian takana kun leimasin projektia. Tämä ei kuitenkaan katsastusmiestä häirinnyt mitenkään vaan hän antoi leiman. Taisi muistaakseni todeta että ei vaikuta suuntavakauteen millään tavalla.

Toisaalta auton mukana oli edellisen omistajan teettämä mittaus ennen kolaria jossa näkyi sama vika, joten ei se ainakaan kolarista johtuva vika ollut. Heitto oli myös tasainen kumallakin puolella joten luulen että tässä tapauksessa syy oli varmaankin mittauskaluston ohjearvoissa, jotka olivat ehkä 2002 vuosimalliseen TS:än eivätkä JTS:än.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

maru
Viestit: 45
Liittynyt: 30 Tammi 2005, 11:06
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja maru »

Minulta ei ole koskaan katsastuksessa vaadittu/pyydetty mistään autostani todistusta pyöränkulmien säädöistä edes silloinkaan kun olen muutoskatsastanut alustasarjan mukanaan tuoman madalluksen ja alustasarja on ollut joka autossani yhtä lukuunottamatta.
Toki pyöränkulmat olen aina säädättänyt ja ovat ne paperit mukana olleet mutta kun ei olla kysytty niin en ole näyttänyt.
Jotkin alustasarjavalmistajat tarjoavat nettisivuillaan TUV todistusta , sieltä ne voi tulostaa.

Avatar
Maunu
Viestit: 3490
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Jos katsastusehdoissa lukee nelipyöräsuuntaus niin varmasti katsastuksessa siitä todistus vaaditaan. Tässä siis kyse rekisteristä kolarin takia poistetun auton uudelleen liikenteeseen ottaminen eikä normaali vuosi tai muutos katsastus.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Vastaa Viestiin