Jarrusatuloiden mittoja ym. juttua

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Baxter
Viestit: 47
Liittynyt: 14 Syys 2005, 16:30
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Jarrusatuloiden mittoja ym. juttua

Viesti Kirjoittaja Baxter »

Tarttisin tietoja takaveto-Alfojen jarrusatuloista. Ainakin 75:ssa nämä ovat kaksimäntäiset, mutta onko muissakin? Ovatko satulat alumiinia ja mikä mahtaa olla mäntien koko? Ja sitten tärkein eli kiinnitysreikien välinen mitta?

Olisin erittäin kiitollinen näistä tiedoista. Endurance-autoon jarruja sunnitellaan ja ajattelin täältä löytyvän käypäset siihen hommaan. :wink:

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

On ne satulat kaksimäntäiset myös 105/115-sarjan autoissa eli Giulia, Berlina, GT ja Spider 60-luvun loppupuolelta eteenpäin. Näissä ei ole käsijarrumekanismia kuten myöhemmissä Transaxle-autoissa (Alfetta, Alfetta GT, GTV, Giulietta Nuova, 75, 90).

Voin mittailla Spiderin männät ja reikäjaon kun käväisen tallilla lähipäivinä.
- Epäkelpokeräilijä -

Baxter
Viestit: 47
Liittynyt: 14 Syys 2005, 16:30
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Baxter »

kiitos. Tietotarvetta olisi sekä etu- että takasatuloille.

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1820
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

75mm on 75:sen etujarrusatulan kiinnityspulttien etäisyys toisistansa.
Helpohko muistaa :-D

Männän halkaisija on edessä 48mm ja takana 38mm.

ice0018
Viestit: 267
Liittynyt: 05 Syys 2005, 07:46
Car(s): Volvo P130, Peugeot 206 GT #2288, MB E290
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja ice0018 »

75:ssa tosiaan ainakin 2.0ts->on alumiinisatulat edessä. En tiedä onko kaikki brembon valmistamat mutta tuossa itselläni levällään olevat satulat ainakin ovat. 48mm on mäntä. Persuksen satulat sitten taas eivät ole aluvalua.

Avatar
jaskas
Viestit: 621
Liittynyt: 09 Helmi 2004, 22:55
Car(s): -1973 GTJunior 1600 (projekti)
Paikkakunta: Hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jaskas »

PS. jos tarttet tietoa hyvästä satula-adapterin koneistajasta niin voin sellaista välittää.

Baxter
Viestit: 47
Liittynyt: 14 Syys 2005, 16:30
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Baxter »

Hienoa. Volvon nelimäntäisessä on nopeasti mitattuna 76mm reikäväli. Varmaan ihan hyvät satulat, mutta kun painavat vaan niin tuhottomasti. Jarrumäntien pinta-ala on noin 25% suurempi Volvossa kuin Alfassa. Nämä 75:n satulat voisivat mennä paikoilleen pikku koneistuksella. Pitäisi päästä käytännössä kokeilemaan miten suuren levyn autoon saa asennettua.

jaskas: Katsotaan myöhemmin miten tarvetta ilmenee...

Avatar
Tiige
Viestit: 2845
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Ilmeisesti TS:ään (ehkä myös muihin tehomalleihin missä on samat jarrut) on myös tehtaalla laitettu aten valurautaisia etusatuloilla. Kaikki brembot lienevät alumiinia.

Tämä nyt ei ole varmaa tietoa, korjatkaa jos olen väärässä.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
mattijus
Viestit: 5259
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Baxter kirjoitti:Hienoa. Volvon nelimäntäisessä on nopeasti mitattuna 76mm reikäväli. Varmaan ihan hyvät satulat, mutta kun painavat vaan niin tuhottomasti.
Jos Volvon (240 -sarja) satuloita miettii, niin ABS mallisissa ei ole sitä kahden letkun systeemiä vaan ovat "normaalit". Painavat ne kyllä on. Meillä on etusatuloina Wilwood Superlite, ovat kevyet mutta tuumamittaisuus hankaloittaa elämää jonkun verran.

Edit:
http://www.wilwood.com/Products/001-Cal ... /index.asp
VMP

Baxter
Viestit: 47
Liittynyt: 14 Syys 2005, 16:30
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Baxter »

Jees. Kiitos paljon. Näistä tiedoista on ollut paljon apua. Pitää vielä tiimin kanssa miettiä ja "punnita" eri vaihtoehdot. Jos panostaisi sittenkin kerralla kunnon jarruihin. Noista Wilwoodeista kuullut/lukenut kyllä huonoja kokemuksia.

Mites näissä pikkukoneisissa 75:ssa? Siis EI-jäähdytetyllä levyillä olevat. Onko niissäkin satulat alumiinia? Nettiä kovasti selaamalla sain selville, että näissä alumiinisatuloissa on levityspalat puoliskojen välissä joten jos ne ottaisi pois, niin ne menisivät umpinaisen levyn kanssa. Taakse kevyitä satuloita vaan meinaan... :wink:

ice0018
Viestit: 267
Liittynyt: 05 Syys 2005, 07:46
Car(s): Volvo P130, Peugeot 206 GT #2288, MB E290
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja ice0018 »

Baxter kirjoitti:Jees. Kiitos paljon. Näistä tiedoista on ollut paljon apua. Pitää vielä tiimin kanssa miettiä ja "punnita" eri vaihtoehdot. Jos panostaisi sittenkin kerralla kunnon jarruihin. Noista Wilwoodeista kuullut/lukenut kyllä huonoja kokemuksia.

Mites näissä pikkukoneisissa 75:ssa? Siis EI-jäähdytetyllä levyillä olevat. Onko niissäkin satulat alumiinia? Nettiä kovasti selaamalla sain selville, että näissä alumiinisatuloissa on levityspalat puoliskojen välissä joten jos ne ottaisi pois, niin ne menisivät umpinaisen levyn kanssa. Taakse kevyitä satuloita vaan meinaan... :wink:
Mulla on yksi tuollainen brembo levällään tuolla tallissa. Voin käydä mittoilemassa vähän leveyksiä. Mutta itse purin tuon ko. satulan ja jouduin sitten niputtamaan uudestaan kun otin männät irti. Kasasin ilman spacereita ja toimivat ihan siinä missä niiden kanssa. ELikkä voisin väittää että sopivat :-)

Avatar
Gasolina
Viestit: 4690
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Bremboja käytetään aika paljon 105-sarjan autoissa ilman noita välipaloja.

Käsittääkseni pikkukoneisten seitenvitosten jarruina on valurauta Ate.
Giulia Super -69

ice0018
Viestit: 267
Liittynyt: 05 Syys 2005, 07:46
Car(s): Volvo P130, Peugeot 206 GT #2288, MB E290
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja ice0018 »

Tuossa on satula ilman välipaloja: http://ice0018.kuvat.fi/kuvat/Jarrushow/DSC01095.JPG

Rako on tuolloin 16.5mm ja pienellä konestamisella saa 19.5mm välin. Verrokkina originaali takasatula jonka väli on 13mm.

En muuten mitannut noita reikävälejä että pitääkö koneistaa jos etusatulat heittää taakse.. Pitää käydä se vielä mittaamassa. Mutta painoero on huomattava. Varmaan luokkaa kilon säästö noilla alusatuloilla.

rhm
Viestit: 116
Liittynyt: 16 Heinä 2008, 10:11
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja rhm »

Lainataas tätä topiccia. Eli pitäis miettiä tuohon kilpuriin takapäähän parempia jarruja. Onko noita alusatuloita kaksimäntäisenä 75:ssa tai jossain muussa takapäässä vai ainoastaan etupään jarruina?

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1820
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

^Ainoastaan etupäässä.

rhm
Viestit: 116
Liittynyt: 16 Heinä 2008, 10:11
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja rhm »

Satakuusnelonen kirjoitti:^Ainoastaan etupäässä.
Oukei. Täytyypä tutkailla ja mittailla sit tarkemmin tuota. Onko nuo etupään jarrut jäähdytetyillä vai norm. laikoilla? Noilla välipaloillahan noita sais soviteltua sopiviks kyl.

Löytyiskö joltain hyväkuntosia satuloita ylimääräsenä?

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

1.6 ja 2.0 kaasarimalleissa on jäähdyttämättömät levyt ja TS.ssä ja V6:ssa jäähdytetyt.
Alfaholismia vuodesta 2001

rhm
Viestit: 116
Liittynyt: 16 Heinä 2008, 10:11
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja rhm »

KJS kirjoitti:1.6 ja 2.0 kaasarimalleissa on jäähdyttämättömät levyt ja TS.ssä ja V6:ssa jäähdytetyt.
Onkos noi satulat kuitenkin samat? Esim. männän halkasija? Eli onko tuossa jäähdytetyillä levyillä olevassa vaan se välipala noiten puoliskojen välissä?

Avatar
J. Saari
Viestit: 399
Liittynyt: 21 Syys 2004, 21:33
Car(s): 75, Ritmo

Viesti Kirjoittaja J. Saari »

rhm kirjoitti:Onkos noi satulat kuitenkin samat? Esim. männän halkasija? Eli onko tuossa jäähdytetyillä levyillä olevassa vaan se välipala noiten puoliskojen välissä?
Satulat on erit 1.6 ja 2.0 kaasarimalleissa. En nyt mene takuuseen, mutta mulla olis sellanen muistikuva että olisin kunnostanut nuo omat 2.0 jarrusatulat käyttämällä kokoamisessa paria 1.6 mäntää joissa ei tainnut olla juuri muuta eroa kuin ehkä n. millin ero korkeudessa?

Laitoin siis omaan 1.6:een 2.0 kaasarivempeleen (TC) jarrut ja hommaan tarvittiin satuloiden ja 261mm levyjen lisäksi vastaavat olka-akselit. Kaikki 2.0 TC jarrusatulat mitä on tulleet vastaan ovat valurauta-Ateja ja muistuttavat kovasti noita TS ja muiden hienompien mallien alumiinisia bremboja joissa siis ne välipalasetkin on. Onko missään ollutkaan tuollaisia rauta-ateja niillä välipaloilla? GTV6:sessa ehkä?

Ilmeisesti jos haluaisin hifistellä vaikka jousittamattoman massan pienennyksellä voisi omaankin laittaa noi TS/V6/Turbo alu-brembot, ilman niitä välipaloja :silly:

rhm
Viestit: 116
Liittynyt: 16 Heinä 2008, 10:11
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja rhm »

No tuon keveyden vuoksi mäkin noita aattelin. Ja välipalojen avulla ne pitäis taakse sit koittaa sovittaa.. ja laadultaan nuo on varmaan ihan eri luokkaa ku esim. jotku wilwoodit! Tuossa nykyisessä konseptissa on ongelmana se kun edessä on nelimäntäset jarrut ja takana 156 omat, niin ei riitä takajarruissa potku. Vois koittaa vähän parempia takasatuloita, ennenkun rupee bedalboxia rakenteleen.

Löytääköhän noita alusatuloita mistään? Saa ilmoitella, jos jollain löytyy ylimääräisiä! :)

Vastaa Viestiin