Spiderin katto-auki vai kiinni?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
doublesix
Viestit: 2534
Liittynyt: 16 Helmi 2009, 20:24

Spiderin katto-auki vai kiinni?

Viesti Kirjoittaja doublesix »

Spideri menossa lauantaina talvisäilöön.Mielipiteitä kaivataan,kannattaako katto pitää kiinni vai salvat avattuna? Täysin alas laskettuna taitaa olla pahat rypyt keväällä.
Ride on!

Avatar
makita
Viestit: 74
Liittynyt: 25 Marras 2005, 13:11
Car(s): Fiat 124 Spider, Pösö 407SW
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja makita »

Parasta se on pitää kiinni, ovien lasit vaan vähän raolleen että ilma kiertää. Näin minulla ainakin on ollut 124 Spiderissa.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4862
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Minulla oli tuo katto löysä. Olen pitänyt talvet ja kesät, säilytyksessä, kattoa ylhäällä mutta en lukoilla kiristettynä niin katto on, muka, tiukentunut.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Topi
Viestit: 385
Liittynyt: 14 Heinä 2006, 09:05

Viesti Kirjoittaja Topi »

Omana arvionani sanoisin, että jos katto on kireä vetää kiinni, jätä se talveksi kiinni ja ikkunat rakoselleen.

Jos taas katto tuntuu kiinni ollessaan löysältä, vedä salvat tuulilasin karmiin mutta älä kiristä kiinni asti. Siis niin, että katto jää edestä rakoselleen. Jos vaikka katto hieman kutistuisi (tai ei ainkaan venyisi lisää).

-Topi Kuusinen
"Ei tätä kai bensansäästöä varten ostettu."

Avatar
doublesix
Viestit: 2534
Liittynyt: 16 Helmi 2009, 20:24

Viesti Kirjoittaja doublesix »

Kiitos vinkeistä.Katto on vuoden vanha ja tuntuu kireältä,joten jätän sen kiinni.Onko hyviä ehdotuksia,millä saisi ulkopinnan likaa ja vettä hylkiväksi,esim. joku spray käsittely? Kiitos.
Ride on!

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Auto Glymillä on ainakin rätin hoitoon tarkoitettu sarja joka sisältää erilliset puhdistus- ja kyllästysmämmit.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Topi
Viestit: 385
Liittynyt: 14 Heinä 2006, 09:05

Viesti Kirjoittaja Topi »

Vuoden vanha katto hyvin kiristettynä... Ei siitä kankaasta aivan heti sitten tule vesi läpi. Kyllä ne vesinorot ihan muun reitin etsivät, jos ovat etsiäkseen, vaan etköhän nuo jo hakureissulla havainnut. Näin siis ajossa, ulkoparkissa raatosateessa saattaa olla toinen juttu.

Joka tapauksessa, autotarvikekaupoista saa kangaskaton kyllästysainetta. Sitä kun suihkii puhtaalle katolle, pysyy vesi sievästi pisaroina kankaalla. Todennäköisesti ulkoiluvaatteiden ja telttojen vedenpitäväksi kyllästykseen tarkoitetut mömmöt ovat aivan yhtä soivia. Saattavat olla halvempiakin kuin Autoglym, mene ja tiedä.

-Topi Kuusinen

PS: Tuota mahdollista ulkona sateeessa seisottamista varten olen pitänyt takahudlarissa kevyttä puolipeitettä. Homma kun on suunniteltu niin, että vesi valuu katolta kouruun ja siitä kankaan alareunan *läpi* sisäpuolelle, jossa on ovien takana poistoputket, ja poistoputkia pitkin alas. Nuo putket ovat herkkiä tukkeutumaan, jolloin vesi jää kai lillimään helmapeltien väliin. Puolipeitteen tarkoitus on sitten ohjata vesi katon alareunan ohitse suoraan kyljille.
"Ei tätä kai bensansäästöä varten ostettu."

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1731
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Glymin aineilla olen omaani hoitanut ja tosiaan kyllä vesi helmeilee samaan tyyliin kuin hyvin vahatulla pellilläkin. Pestykkin on vain pelkällä vedellä, tosin eipä ole tullut rapakeleillä ajeltua... mutta normi kesälika lähtee tosiaan pelkällä vedellä tuon käsittelyn jälkeen.
Katto ylhäällä uinuu kesäkissa peiton alla, koska olen myös kuullut ongelmista jos pitkään on rätti alhaalla. Kangas tosiaa voi kutistua ja jopa revetä kun sitä sitten yrittää ylös nostella. Vähintään kerran kuussa autoa liikuttelen jotta paikat pysyvät vetreinä. Samassa yhteydessä käytän myös aina katon alhaalla.

Avatar
doublesix
Viestit: 2534
Liittynyt: 16 Helmi 2009, 20:24

Viesti Kirjoittaja doublesix »

Katon vesitiiviys tuli tosiaan testattua hakureissulla ja hyvin piti ajossa.

Pihalla parkissa ollessa oli toi Topin kikka käytössä,kevytpeite katon päällä,koukuilla lokareissa kiinni.Pihamaalla on sen verran lehtipuita, joista tippuu kaikenlaista mahlaa ja mönjää,niin joku käsittely katolle pitää tehdä.Pintahan katossa on aavistuksen nukkamainen,koitetaan saada siitä "kuin sorsan selkä"
Ride on!

Avatar
EBITDA
Viestit: 1858
Liittynyt: 04 Elo 2009, 17:46
Car(s): 159 SW, Crosswagon, 155, Spider, Evo
Paikkakunta: Hämeenlinna/Rauma

Viesti Kirjoittaja EBITDA »

Jep, tuollainen kevytpeite on tosiaan käytännölliseksi havaittu.

Ja sitten lievää off topicia: onko kukaan teistä viime aikoina uusinut kattoa Spideriin? Meikäläisen autossa (Type4) katto kyllä vielä pitää jotensakin vettä, mutta alkaa olla jo varsin karun näköinen. Mieli tekisi uusia... kokemuksia, mistä kannattaa hankkia?

Avatar
tsav
Viestit: 674
Liittynyt: 02 Joulu 2004, 08:03
Car(s): '58 Hermes 2000
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR)
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tsav »

Tulihan tuo itse pingoitettua pari vuotta sitten. Katon ostin topsonline:lta. Edelliseen avoon (Fordiin) ostin katon 1aauto:sta. Molemmat siis nettikauppoja. Kumpaankin ostin canvaasikaton. On kalliimpi kuin vinyyli, mutta näyttää paremmalta ja todennäköisesti kestävämpi. Pingoittaminen vaatii hieman hermoja ja voimaa. Alfan katto tuntui ensin, että on liian pieni, mutta on nyt venynyt sopivaksi. Viime talven katto oli pingotettuna päälle. Nyt puolestaan laskosteltuna, kun auto on Oulun automuseolla esillä. Katsotaan sitten keväällä menikö katto pilalle.

Avatar
HOTA
Viestit: 1292
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 19:13
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja HOTA »

Katto ylhäällä.
Pysyy muodossaan eikä jää vekkejä pitkäaikasessa säilytyksessä.
Omaa säilyttelin tuollain.
Ikkunat raolleen nii ilma kiertää.
Päälle voi laittaa vielä ilmanvan harsokankaan niin ei tarvitse keväällä kiroilla sitä laskeutunutta pölymäärää ja alkaa putsailemaan.
Rätti kannataa huoltaa ennen säilytystä ja antaa kuivua hyvin jos käyttää hoitoaineita ym.
Jos jalkatilassa kuramatot niin ne pois. Kondensoi kosteutta jos sitä on lattiaverhoilussa.

Avatar
tsav
Viestit: 674
Liittynyt: 02 Joulu 2004, 08:03
Car(s): '58 Hermes 2000
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR)
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tsav »

Täsmennetään hieman omaa kommenttia. Kun auto on omassa tallissa on katto pingotettu päälle ja ovien ikkunat alhaalla ja auton päällä on Autopyjaman kokopeittävä flanelli huppu. Tämän talven auto on esillä Oulun automuseolla ja luonnollisesti ei mitään huppua voi silloin käyttää. Lisäksi yhtenä näyttelyesineenä auto on mielestänä kauniimpi katto auki kuin katto päällä, joten tämän talven katto on laskostettuna auki.

off topicin. Tämän hetkinen näyttelyteema on herrojen mustat autot. Onkohan tämä nyt sitten ollut aikoinaan herran "sihteerikön" vaalea auto :-D
Liitteet
museolla.jpg
museolla.jpg (103.13 KiB) Katsottu 2552 kertaa

Avatar
Alfieri
Viestit: 638
Liittynyt: 17 Syys 2006, 23:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Alfieri »

onko kukaan kokeillut kuomuun Bilteman (veneen) kuomunkyllästettä? Sitä olisi saatavana 6 euro/prk. Olen kuomun pesuun käyttänyt saman firman (veneen) kuomunpesuainetta, johon ollen ollut oikein tyytyväinen.

Vastaa Viestiin