Giulietta 940

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

_rico kirjoitti:
14 Helmi 2021, 11:33
Miten sen nyt ottaa jos 120€ kerran vuodessa korjauksesta tai 700€ viiden vuoden välein uudesta johtosarjasta.
Korjausta ei tarvi tehdä vuosittain. Marmorihinta johtosarjan uusimiselle oli 1200 €, kun sitä taannoin kysyin.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Paikalla
Avatar
_rico
Viestit: 1342
Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
Car(s): ModelY
Ex Giulietta ja 3x 156
Paikkakunta: Espoo

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja _rico »

insinörtti kirjoitti:
14 Helmi 2021, 17:51
_rico kirjoitti:
14 Helmi 2021, 11:33
Miten sen nyt ottaa jos 120€ kerran vuodessa korjauksesta tai 700€ viiden vuoden välein uudesta johtosarjasta.
Korjausta ei tarvi tehdä vuosittain. Marmorihinta johtosarjan uusimiselle oli 1200 €, kun sitä taannoin kysyin.
Oho. Jo on hinta noussut! Itse korjautin johtosarjan 2015 ja 2016 ennen kuin kyllästyin ja autokeskuksessa vaihdettiin koko sarja uuteen 2017. Noin 700€ oli silloin kustannus.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15002
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Hyvät on hinnat, johtosarjat saa esim. Aeromotorsilta yht. <120eurolla ja jos itse tekee, kustannus jäänee aika pieneksi.

Onko tuo 1200€ koko takapään johtosarja vai pelkästään kontin johdot? Omat kokemukset kun on, että nuo haluavat vaihtaa keskikonsolista alkaen koko shaissen jos ei todella tarkkaan määrittele :roll:

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Merkkiliikkeen korjausoletus on kokonaisen osan vaihto eli johtosarjan tapauksessa liittimestä liittimeen mitään ylimääräisiä kytkentöjä tekemättä, joten jos yksikään karva menee keskikonsolin alle asti, niin se oletuksena viedään sinne. Kaikki eivät välttämättä suostu toisin tekemäänkään ilman valmistajan ohjeistusta aiheesta.

Geneerisemmät pajat tekee yleisemmin pistekorjauksia varsinaiseen vikapaikkaan ja siinä tekijän taito punnitaan. Vaihtamalla koo osa uuteen alkuperäiseen saa varsin konsistentin lopputuloksen tekijästä riippumatta (kunhan nyt asentaa asiallisesti eikä riko verhoiluja tms), mutta korjaamalla osaa pitää tekijän osata tehdä liitokset kestävästi, mitoittaa johdot oikein ja ylipäätään valita sopiva (tässä tapauksessa taittelua kestävä) kaapeli, joten tekijästä riippuu, kestääkö korjaus 1 vai 10+ vuotta vai jotain siltä väliltä. Se voi olla alkuperäistä kestävämpi, mutta voi myös olla huomattavasti alkuperäistä huonompi.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Pele
Viestit: 2206
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pele »

jmi kirjoitti:
14 Helmi 2021, 14:29
Ja kun itse korjaa niin menee ehkä euro :-D
Juuri näin!
Muutama vuosi sitten laitoin metritavara piuhasta pätkät uutta oikean puoleiseen nippuun. Hyvin on toiminut. :)

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Aquatica kirjoitti:
14 Helmi 2021, 23:08
Onko tuo 1200€ koko takapään johtosarja vai pelkästään kontin johdot?
1200 € sisältäen työt ja syyksi hintaan mainittiin just, että piuhat pitää vetää edestä asti. Mutta kestää taas toiset 4 vuotta, jos materiaali ennallaan :mrgreen:

Ps. Johan oli hinnoissa haarukkaa. Oma keissi kanssa jossain 2015-2016 tienoilla. Hinnan sain puhelimessa (varmaan Espoon SCC kyseessä), kun tiedustelin, että onko tämä tosiaan suunniteltu käyttöikä vai minkälaista vastaantuloa odotettavissa. Proseduuriksi tarjottiin, että auto pitää tuoda päiväksi syynättäväksi, sitten odotellaan tehtaan päästöstä (varmaan pari kk) ja kielteisen päätöksen (käyttövirhe, luukkua auottu pakkasessa) tullen hinta sitten tällainen. Totesin helpommaksi teettää korjaus muualla, kun huoltohinnoittelu muutoinkin oli ilmavaa (90 tkm huolto + uudet jarrulevyt joka nurkkaan 2,5 k€).
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
dnapekko
Viestit: 549
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): 147 2,0 TS; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0, ex Brera 3,2 -06

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

Aikoinaan kun Xantian ovissa oli samaa ongelmaa, hommasin hyvin monisäikeistä johtoa silikonikuorella, jota laitoin sitten muutaman kymmenen sentin pätkät katkenneiden tilalle tinalla ja kutistesukalla. Varmasti tuli kestävämpi kuin tehtaan jäljiltä, alkuperäiset johdot olivat ala-arvoista tavaraa
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001

aaiitee
Viestit: 546
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 11:25
Car(s): Giulietta TCT super 2017
Giulietta MA 2011
Fiat Bravo
Fiat Linea
Fiat Stilo
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja aaiitee »

Aikamoista muutosta ollut auton katsastusajoissa. Kannattaa kaikkien tarkistaa tarkastuspäivä.

Nyt 1. kerta, kun 2011 mallin Giuliettan katsastus on joka vuosi. Piti oikein mennä hakemaan edellinen katsastustodistus autosta ja tsekata seuraava katsastuspäivä. Näkyy olevan 20.8.21. Eipä siis mitään hätää, seuraava huoltokin on tehtävä aika pian. Auto on lähinnä kauppakassina, ei tule paljon ajettua.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2324
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

^ Mulla tuo ei edes ole mainittu edellisessä katsastustodistuksessa. Muistan kuitenkin sen verran että kaveri sanoi "seuraavan kerran kahden vuoden päästä..." viimeksi. Traficomin sivuilta saa sen sitten varmistettua. Sallittu aikaikkuna katsastukselle on kuitenkin mahtava!
Nyt pitää miettiä menisikö talvirenkailla jossa nastat huonossa hapessa vai vasta sitten myöhemmin kesärenkailla jotka myöskin aikamoista arpapeliä. :-|
Kuva

harde
Viestit: 344
Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
Car(s): Giulia 2,0 ja 10 ex Alfaa
Paikkakunta: Kuopio

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja harde »

Viimenen paikka missä kannatta pihistellä on renkaat..

aaiitee
Viestit: 546
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 11:25
Car(s): Giulietta TCT super 2017
Giulietta MA 2011
Fiat Bravo
Fiat Linea
Fiat Stilo
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja aaiitee »

Pujazuba kirjoitti:
18 Helmi 2021, 15:18
^ Mulla tuo ei edes ole mainittu edellisessä katsastustodistuksessa. Muistan kuitenkin sen verran että kaveri sanoi "seuraavan kerran kahden vuoden päästä..." viimeksi. Traficomin sivuilta saa sen sitten varmistettua. Sallittu aikaikkuna katsastukselle on kuitenkin mahtava!
Nyt pitää miettiä menisikö talvirenkailla jossa nastat huonossa hapessa vai vasta sitten myöhemmin kesärenkailla jotka myöskin aikamoista arpapeliä. :-|
Ei minullakaan, vaan edellinen katsastuspäivä. 10 vuoden jälkeen täytyy katsastaa vuoden välein.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2324
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

harde kirjoitti:
18 Helmi 2021, 15:35
Viimenen paikka missä kannatta pihistellä on renkaat..
Näinhän se on. Haastavaa kun samalle vuodelle osuu vuosihuolto jossa jakopäähuolto, setti kesärenkaita ja setti talvirenkaita.
Enkä enään osta halpisrenkaita.
Kuva

aaiitee
Viestit: 546
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 11:25
Car(s): Giulietta TCT super 2017
Giulietta MA 2011
Fiat Bravo
Fiat Linea
Fiat Stilo
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja aaiitee »

Pujazuba kirjoitti:
18 Helmi 2021, 19:36
harde kirjoitti:
18 Helmi 2021, 15:35
Viimenen paikka missä kannatta pihistellä on renkaat..
Näinhän se on. Haastavaa kun samalle vuodelle osuu vuosihuolto jossa jakopäähuolto, setti kesärenkaita ja setti talvirenkaita.
Enkä enään osta halpisrenkaita.
Kyllähän tuo kirpaisee-parin tonnin setti.

Werneri
Viestit: 598
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 11:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Werneri »

harde kirjoitti:
18 Helmi 2021, 15:35
Viimenen paikka missä kannatta pihistellä on renkaat..
Ja tämähän on varmaan jonkin Vagniikan Maailman ajatuksia. Kyllä mielestäni myös kohtuu hintaisista löytyy kohtuullisia renkaita...

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja jkk »

Werneri kirjoitti:
19 Helmi 2021, 22:24
harde kirjoitti:
18 Helmi 2021, 15:35
Viimenen paikka missä kannatta pihistellä on renkaat..
Ja tämähän on varmaan jonkin Vagniikan Maailman ajatuksia. Kyllä mielestäni myös kohtuu hintaisista löytyy kohtuullisia renkaita...
Kohtuullinen = kohtalainen, kouluasteikolla 6. Renkaiden pitäisi olla vähintään hyvät. Näin mä sen näen.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15002
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Kesärenkailla ei niin väliä, talvirenkailla sitten senkin edestä, IMHO.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2324
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Aquatica kirjoitti:
19 Helmi 2021, 23:49
Kesärenkailla ei niin väliä, talvirenkailla sitten senkin edestä, IMHO.
On tullut kokeiltua sekä talvi että kesärenkaita halvimmasta päästä.
Talvi:
Petlasin kitkarenkaat 156:n alla olivat yllättävän hyvät ja pahimmissa paikoissa yllättivät erittäin positiivisesti. Vasta monen vuoden ikäisenä niiden pito liukkaalla paljaalla tienpinnalla alkoi tuntua liian karulta. 156:n erinomaisen ajotuntuman ansiosta sekin oli hyvin ennakoitavissa ja 'siedettävä'.
Kesä:
Rotallan kumit Giuliettan alla jotka kuluvat melko nopeasti ja vaaratilanteissa yllättävät huolestuttavalla tavalla varsinkin märällä tienpinnalla. Tämän setin ansiosta olen oppinut läksyni halpismerkeistä vaikkei se ole syy uskoa että muut olisivat myös yhtä heikkoja. Onhan noita kohtuullisen hyviä Cooper ja Kumho kumeja kokeiltu eikä ole valitettavaa.

Nyt harkitsen seuraavien kumien hankinnassa pysyä tunnettujen ja kauemmin olemassa olleiden valmistajien tontilla.
Kuva

Avatar
Aquatica
Viestit: 15002
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Poikkeus vahvistaa säännön. Talvirenkaissa en tosiaan ole kuullut hyvää halpiskumeista, sen sijaan itsekin välttelisin Rotallaa ihan täysin.

Nyt ei pitäisi pariin kesään tarvita kesiksiä, mut jos nyt pitäis ostaa isossa koossa niin varmaan edelleen Landsailit tulis. Riittävän hyvä, riittävän halpa ja tarpeeks kestävä.

Raikkonen
Viestit: 2
Liittynyt: 20 Helmi 2021, 13:45

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Raikkonen »

Hei,

huomasin eilen että jäähdytysnesteen paisuntasäiliön sisäpintaan on kertynyt tummaa töhnää ja vaikka jäähdytysneste näyttääkin punaisenkirkkaalta, voi sen pinnalta havaita filmimäisiä öljyläikkiä.

Malli on siis MA 1.4 ja kilometrejä mittarissa n. 180tkm. Auto toimii muuten mainiosti, eikä moottoriöljyissä ole havaittavissa mittatikkua tarkastelemalla pirtelöitymistä. Onko Giuliettojen omistajilla tullut vastaavaa eteen?

Avatar
tritonus
Viestit: 229
Liittynyt: 14 Huhti 2011, 14:50
Car(s): ex-Giulietta -10 (170hv jtdm2)
Giulietta -11 (170hv multiair)
Fiat 127 1.2 16v

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja tritonus »

Can-väylään liittyen kysymys: Rekstärikilven valo on sähköaivon mukaan palanut, mutta ihan hyvin ne molemmat toimii. Epäilys oli, että jompi kumpi tai molemmat polttimot ovat arvoltaan väärät, ja siksi auto tulkitsee ne palaneiksi. Vaihdoin tänään molemmat vastuksellisiin, siis can-väylään tarkoitettuihin, ledeihin. Ilmoitus vaan istuu sitkeässä kojetaulussa.
Tuli mieleen, että pitääkö tuosta kuitata vikakoodit tjms. jotta tuon vikailmoituksen saa pois? Vai mistä kantsis lähteä vikaa etsimään?
Sinänsä harmi on hyvin pieni ja tässä puolen vuoden aikana tuohon virhekuvioon taulussa on ehtinyt jo tottua, mutta soishan tuon olla palamattakin.

Olikohan se Romeo y Julieta, kun kertoi vaihtaneensa ledit kabiinin puolelle?
Tein tämän saman "päivityksen", ja korvasin polttimot Biltsusta hankkimillani 10W ledeillä. Toiveissa oli, että valon lämpötilan ja ledien myötä kabiinissa olis nähny paremmin, mutta taitaa vaihtua ne orggikset takasin... Ihan vaan, että onko kokemukset samansuuntaiset? Jos sisävalo parani, niin mistä hankit ledit?

Avatar
Romeo y Julieta
Viestit: 532
Liittynyt: 08 Syys 2020, 21:31
Car(s): Giulietta MA 170 '13
Ex:
Giulietta MA 170 '11
Paikkakunta: Heinola

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Romeo y Julieta »

^ Jep, minähän se olin. Tilasin myös eilen uudet rekkarivalojen polttimot, hehkulankamalliset mutta 6000K värilämpötilalla. Vilkuissa kokeilin vastuksellisia ledejä, mutta vastuksista huolimatta virheilmoitus tuli ja vilkutus on nopeaa. Peruutusvaloissa sain ledit toimimaan oikein, mutta vilkkuihin niitä ei näköjään edes vastusten kanssa saa toimimaan. Oma kokemus sisäledeistä on positiivinen. 6000K värilämpötila on pirteämmän ja modernimman näköinen kuin kellertävillä hehkulampuilla ja myös valoteho parani jonkun verran. Ledit tilasin ebaysta, melko halvat ja merkittömät. Valon tehoon vaikuttaa ledien määrä ja se miten ne on aseteltu polttimoon. Parhaita on ns. ympärivalaisevat, joissa on siruja joka puolella. Linkin takana led-sukkulapolttimo josta vaihtoehtoina 3,8 tai 24 sirua: https://modificars.fi/led-putkipolttimo ... ttimo-42mm

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

tritonus kirjoitti:
21 Helmi 2021, 19:55
Can-väylään liittyen kysymys: Rekstärikilven valo on sähköaivon mukaan palanut, mutta ihan hyvin ne molemmat toimii. Epäilys oli, että jompi kumpi tai molemmat polttimot ovat arvoltaan väärät, ja siksi auto tulkitsee ne palaneiksi.
Nämä palaneen polttimon tunnistukset saattavat perustua virrankulutuksen vertailuun johonkin toiseen polttimoon. Väärän tehoinen polttimo voi aiheuttaa huti menneen tunnistuksen. Esim. Bravo valitti palaneesta jarruvalopolttimosta, kun takavilkussa oli väärän tehoinen lamppu (21 W, kun piti olla 15 W). Peruutusvaloja ei tunnisteta erikseen.

Giulietan kohdalla on haastetta keksiä, mikä voisi olla peruutusvalojen vertailuparina, koska hehkulamppuja on kovin vähän. Vilkut? Luonnollisesti myös huonot kontaktit ja kuolemaa tekevät takaluukun johdot voivat aiheuttaa häröilyä. Tai sitten ei vaan ledien virrankulutus osu tarpeeksi lähelle speksejä...

Urputus häviää heti kun ongelma on korjattu. Itseasiassa tämän urputuksen pitäisi ilmaantua käynnistyksen jälkeen vasta sitten, kun "vika on päällä". Tuleeko ilmoitus heti vai vasta sitten, kun on pakki päällä vai vasta sitten, kun on pakki+vilkku tms?
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
tritonus
Viestit: 229
Liittynyt: 14 Huhti 2011, 14:50
Car(s): ex-Giulietta -10 (170hv jtdm2)
Giulietta -11 (170hv multiair)
Fiat 127 1.2 16v

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja tritonus »

insinörtti kirjoitti:
22 Helmi 2021, 07:37
Urputus häviää heti kun ongelma on korjattu. Itseasiassa tämän urputuksen pitäisi ilmaantua käynnistyksen jälkeen vasta sitten, kun "vika on päällä". Tuleeko ilmoitus heti vai vasta sitten, kun on pakki päällä vai vasta sitten, kun on pakki+vilkku tms?
Ilmoitus tulee hetki käynnistämisen jälkeen. Kyse on siis rekisterikilven valosta. Virheili tosiaan hehkulangoilla ja nyt uusilla ledeillä. Voihan olla, että ne vanhat polttimot oli arvoiltaan väärät ja nämä uudet can-väylään tarkoitetut ledit eivät ole sen kummemmat.
Mut hyvä tietää, että tuon vikavalon pitäisi poistua ilman kummempia toimenpiteitä.

Avatar
molsky
Viestit: 551
Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
Car(s): Gulietta QV ´17

Mito QV
156 2.0 JTS

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja molsky »

Mitähän Giuliettan kanssa pitäisi tarkemmin ottaa huomioon jos tuollaista lähtisi vaihtamaan alle?

Giulietta - 1750 TBi 240hv TCT Quadrifoglio Verde ja vuosimallina 2014-2016

Avatar
Romeo y Julieta
Viestit: 532
Liittynyt: 08 Syys 2020, 21:31
Car(s): Giulietta MA 170 '13
Ex:
Giulietta MA 170 '11
Paikkakunta: Heinola

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Romeo y Julieta »

^ Quadrifoglio on moottorinsa osalta luotettavammasta päästä, kun MultiAirin tyyppiviat eivät sitä vaivaa. TCT-vaihteiston kanssa taitaa olla ajoittain ongelmia pakkasella.

Hannu
Viestit: 45
Liittynyt: 11 Syys 2012, 21:27
Car(s): Giulietta 1.4 MA -12, Ex-GT JTS -05
Paikkakunta: Raisio

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Hannu »

Hei,
Onko kokemusta 'vääristä, ei ohjekirjan mukaisista tulpista' ? Hiljattain melko varoittamatta kaksi tulppaa tilttasi. Tosin vanha kansipahvi valskasi vähän öljyä tulpille. Onneksi on Filaro lähellä 😊

aaiitee
Viestit: 546
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 11:25
Car(s): Giulietta TCT super 2017
Giulietta MA 2011
Fiat Bravo
Fiat Linea
Fiat Stilo
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja aaiitee »

Romeo y Julieta kirjoitti:
02 Maalis 2021, 13:19
^ Quadrifoglio on moottorinsa osalta luotettavammasta päästä, kun MultiAirin tyyppiviat eivät sitä vaivaa. TCT-vaihteiston kanssa taitaa olla ajoittain ongelmia pakkasella.
On ruvennut itsellä hieman kiinnostamaan tämä neliapila. Minkäslaisia ongelmia tuo automaattilaatikko tuottaa pakkasilla?
Mitä muita ongelmia on MA:han verrattuna ja onko etuja MA:han verrattuna kuin tässä mainittu.
Täällä eräs käyttäjä todella pottuuntui naliapilaan ja on vaihtanut autoa kokonaan.

aaiitee
Viestit: 546
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 11:25
Car(s): Giulietta TCT super 2017
Giulietta MA 2011
Fiat Bravo
Fiat Linea
Fiat Stilo
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja aaiitee »

Niin,täytyy tehdä kartoitusta ennenkuin ostohousut ovat sovitettavina. Niin, toimiikolotski muutoin hyvin, paitsi kovilla pakkasilla, kytkeytyvätkö vaihteet hyvin päälle, vai onko samanlaista arvontaa toisinaan kuten MA:ssa manuaalivaihteistossa 1.pykälän kanssa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15002
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ei tuota TCT:tä tosissaan kannata pelätä.
Pakkasta kun on yli 26c ja moottorinlämmitintä on käyttänyt, menee vikatilaan muutaman kilsan ajon jälkeen.

Ykkönen on vähän töksähtävä, eli 1-2 vaihdos useimmiten töksähtää inhasti, mutta lämpösellä lootalla tuokin pehmenee. TCT:n suurin ongelma on se, että tuo tykkää nostaa pykäliä kamalan matalilla kierroksilla normiajotilassa, dynamicilla taas jaksaa huutaa korkeilla. Manuaalivipu päälle ja sitä kautta saa vaihdot just silloin kun haluaa. Olen tykännyt :)

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1560
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Ei mulla mitään ongelmia talvisin ollut TCT kanssa (talvet 2018-2019, 2019-2020). Ajo oli kyllä kesälläkin töksähtelevämpää kuin 159 QTronic kanssa. Dynamic-moodi ja ruuhkassa matelu ei ole hyvä yhdistelmä, jos ei halua rasittaa niskaansa.
Viimeksi muokannut Cloverleaf, 05 Maalis 2021, 22:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

aaiitee
Viestit: 546
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 11:25
Car(s): Giulietta TCT super 2017
Giulietta MA 2011
Fiat Bravo
Fiat Linea
Fiat Stilo
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja aaiitee »

Ei tuo nyt hirveän hienolta tunnu. Takkuilevasta manuaalin 1. vaihteesta siirtyy automaatin takkuilevaan lootaan.
Mitäs iloa tuollaisesta automaatista sitten on, kun joutuu kuitenkin käyttämään vaihteiden ylennys ja alennus vipuja eli manuaalimoodia? :oops:

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1730
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

No mun neliapila on manuaali ja enkä ole havainnut laatikon takkuilua. TCT:n ilona taas löytyy Launch control :-D

Avatar
Aquatica
Viestit: 15002
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

aaiitee kirjoitti:
05 Maalis 2021, 20:01
Ei tuo nyt hirveän hienolta tunnu. Takkuilevasta manuaalin 1. vaihteesta siirtyy automaatin takkuilevaan lootaan.
Mitäs iloa tuollaisesta automaatista sitten on, kun joutuu kuitenkin käyttämään vaihteiden ylennys ja alennus vipuja eli manuaalimoodia? :oops:
Sen kun käy kokeilemassa? Minäkin oon kolmea TCT:tä ajanut.
Ainoastaan tämä on ollut oikeasti hyvä.

Eka oli arpakone, toka oli tökkelö ja tää on tosi jees - paitsi tosiaan se, että *minulle* liian alhaisia kierroksia tykkää käyttää.

aaiitee
Viestit: 546
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 11:25
Car(s): Giulietta TCT super 2017
Giulietta MA 2011
Fiat Bravo
Fiat Linea
Fiat Stilo
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja aaiitee »

Saa poistaa rutiinit sekaisin muutoksesta.
Viimeksi muokannut aaiitee, 05 Maalis 2021, 21:25. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

aaiitee
Viestit: 546
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 11:25
Car(s): Giulietta TCT super 2017
Giulietta MA 2011
Fiat Bravo
Fiat Linea
Fiat Stilo
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja aaiitee »

Saa poistaa.
Viimeksi muokannut aaiitee, 05 Maalis 2021, 21:27. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

aaiitee
Viestit: 546
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 11:25
Car(s): Giulietta TCT super 2017
Giulietta MA 2011
Fiat Bravo
Fiat Linea
Fiat Stilo
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja aaiitee »

Saa poistaa.
Viimeksi muokannut aaiitee, 05 Maalis 2021, 21:27. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

aaiitee
Viestit: 546
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 11:25
Car(s): Giulietta TCT super 2017
Giulietta MA 2011
Fiat Bravo
Fiat Linea
Fiat Stilo
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja aaiitee »

aaiitee kirjoitti:
05 Maalis 2021, 21:12
aaiitee kirjoitti:
05 Maalis 2021, 21:00
On vähän pitkä matka kokeilemaan, siksi vähän ennakkoon kyselen.Luin tämän jutun, jossa kehutaan kovasti, tuntuu silti oman kokemuksesi mukaan olevan lottoa saako hyvän yksilön:

https://www.nettiauto.com/artikkeli/alf ... unnollinen

Tässäkään jutussa ei selviä millä tavoin tuo lähtökontrolli alfassa oikein toimii. Kerran minulla oli koeajossa kaksoiskytkimellä varustettu auto, enkä pitänyt; lähtö pysähdyksistä oli viiveilyä, meinasin ajaa toisen auton alle, en ollut tottunut niin laiskaan lähtöön, siis se oli manuaali.
Miten tuo toimii Alfassa? Tuo artikkelin kuvaus ei taida kaikkien yksilöiden kohdalla pitää paikkaansa, jos sinullayksi kolmesta toimi OK?

aaiitee
Viestit: 546
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 11:25
Car(s): Giulietta TCT super 2017
Giulietta MA 2011
Fiat Bravo
Fiat Linea
Fiat Stilo
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja aaiitee »

aaiitee kirjoitti:
05 Maalis 2021, 21:10
---
Saa poistaa.
Viimeksi muokannut aaiitee, 05 Maalis 2021, 21:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

aaiitee
Viestit: 546
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 11:25
Car(s): Giulietta TCT super 2017
Giulietta MA 2011
Fiat Bravo
Fiat Linea
Fiat Stilo
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja aaiitee »

aaiitee kirjoitti:
05 Maalis 2021, 21:10
---
Saa poistaa.

aaiitee
Viestit: 546
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 11:25
Car(s): Giulietta TCT super 2017
Giulietta MA 2011
Fiat Bravo
Fiat Linea
Fiat Stilo
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja aaiitee »

aaiitee kirjoitti:
05 Maalis 2021, 21:25
aaiitee kirjoitti:
05 Maalis 2021, 21:10
---
Saa poistaa.

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

aaiitee kirjoitti:
05 Maalis 2021, 21:00
Tässäkään jutussa ei selviä millä tavoin tuo lähtökontrolli alfassa oikein toimii. Kerran minulla oli koeajossa kaksoiskytkimellä varustettu auto, enkä pitänyt; lähtö pysähdyksistä oli viiveilyä, meinasin ajaa toisen auton alle, en ollut tottunut niin laiskaan lähtöön, siis se oli manuaali.
Kaksoiskytkimellä varustettu manuaali? Siis neljän polkimen versio. En kyllä haluaisi itsekään tällaisella ajaa. :mrgreen:

Yleensä kaksoiskytkimiä on moitittu liian hätäisestä liikkeellelähdöstä - siis mainaa sutaista, vaikkei olisi tarkoistuskaan. TCT ei tee tätä. Ongelma n:o 2 on ämpyily esim. liikenneympyröissä. Kun lähestytään liikenneympyrää vauhtia hidastaen ja sitten pitäisi singahtaa "tohon väliin", niin on väärä pykälä päällä ja tapahtuu ei mitään. Kaksoiskytkin on nopea, kun seuraavaksi tarvittava pykälä on päällä (esim. ajetaan 3. vaihteella ja lootassa myös 4 kytkettyvä), mutta arvauksen mennessä pieleen vaihto kestää. Ei ole tämäkään tutuksi tullut piirre. TCT poikkeaa kaikista muista eteen tulleista siinä, että se tarjoilee herkästi pientä pesään eli vaihtaa alas moottorijarrtuksen aikana ja tiputtelee pykäliä entistä kiivaampaan tahtiin, kun jarrutetaan. Tarkoittaa myös, että pieni pykälä on pesässä, kun takakäpälä siirretään jarrulta kaasulle.

Launch cotrol pitäis kait aktivoitua yksikertaisesti runttaamalla kaasu ja jarru pohjaan samanaikaisesti. Sitten jarru ylös. En kokenut tarpeelliseksi moista edes testata.

Selkeää hitautta löytyy suunnanvaihdoissa. 1. ja pakki samalla akselilla, joten suunnanvaihdossa TCT joutuu veivaamaan rattaita tavanomaista enemmän. Joillekin tuntuu 1 s odottelu tässä olevan maailmanloppu.

Töksähtävät vaihdot? Ei lämpimänä ja kylmässäkin osoittaisin syyttävällä sormella enempi moottoria (MA). Sen on vähän arpomiskone kylmänä (itseasiassa pahemmin nollan tienoilla kuin kunnon pakkasella), että paljonko tuutataan tehoa/vääntöä ulos polkimen asennolla X. Välillä tukehtuu, kun kaasua painaa, välillä potkaisee odotettua kovemmin. Ohjelmistopäivityksillä voi saada apua vaivaan.

Liian isolla vaihteella jurnuttelu. Ei mitenkään harvinainen vaiva nykyään. Dynamic auttaa, mutta kaasupoljin muuttuu ruuhka-ajoon liian hysteeriseksi. Pitäisi saada erikseen valittua moodit lootalle (TCT koko ajan D:llä) ja toivomuspolkimelle.

Ehkä tuoreemmilla vuosimalleilla / ohjelmistoilla parannusta? 500x lootan toiminta fiksumpaa, mutta siinä oli vaihteiden porrastustakin muutettu. Giulietan TCT:ssä on tavallaan vaihteet 1, 2, 3, 5, 6 ja 7. N. 40 km/h nopeuteen ei löydy sopivaa pykälää (arpoo 3/4) ja samaa myös 60 km/h kohdalla. Mutta... QV pitäisi myös tutkia tarkemmin, onko siihen muutettu porrastus.

Ps. omia viestejään voi lainaamisen sijaan myös muokata ja deletoida. Tullut samat konttaukset tehtyä.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15002
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Tuossa on tosiaan melkolailla kaikki olennainen.

Suunnanvaihdon hitausta en ole juurikaan edes havainnut; se on se aika kun kestää silmien taipua peileistä eteenpäin pakilta ykköselle.
Dynamicilla tuo vaihtaa alaspäin hyvin agressiivisesti; vähänkin rivakampi jarrutus liikennevaloihin ja pitää pökköä pesässä 4500rpm tienoilla, että kyllä nopeasti pääsisi matkaa jatkamaan kun jarrulta pois hyppäisi kaasulle. Normalissa tuo tykkää pitää kierrrokset <2000rpm koko ajan ja tyhjäkäyntirajalla tiputtaa 2. -> 1. vaihteelle; joskus kerkee painamaan kaasua ennen tuota tiputusta ja sitten TCT luistattaa hieman kytkytintä, ettei stumppaa. Tämäkin suhteellisen harvinainen ongelma.

Oikeastaan koko MA+TCT+S&S-kombossa on yksi ainoa ongelma. Tuo täysi paketti yhteistoiminnassa toimii 95% hyvin, mutta loput 5% jää mieleen - juuri pysähdyt valoihin -> S&S päättää just sammuttaa samalla hetkellä kun nostat jalan jarrulta -> yllättäen useamman sekunnin viive liikkeellelähtöön.
Jos sammutus on jo tapahtunut aiemmin, ei ole mitään ongelmaa. Jarrua voi nostaa vähäsen, jolloinka kone starttaa mutta jarru pitää ja valotkin palaa vielä, ettei aiheuta edes muulle liikenteelle häslinkiä. Tämäkin on S&S:n, ei TCT:n asia.

TCT joskus harvoin tykkää laittaa kakkosen silmään jyrkässä ylämäessä, eikä mieluusti tiputa alaspäin. Etenkin mutkaisella parkkipaikka-alueella tämä aiheuttaa joskus vähän rykimistä, mutta tuotakaan ei tapahdu läheskään joka kerta. Dynamicilla tuota ongelmaa ei ole :P

aaiitee
Viestit: 546
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 11:25
Car(s): Giulietta TCT super 2017
Giulietta MA 2011
Fiat Bravo
Fiat Linea
Fiat Stilo
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja aaiitee »

insinörtti kirjoitti:
06 Maalis 2021, 08:03
aaiitee kirjoitti:
05 Maalis 2021, 21:00
Tässäkään jutussa ei selviä millä tavoin tuo lähtökontrolli alfassa oikein toimii. Kerran minulla oli koeajossa kaksoiskytkimellä varustettu auto, enkä pitänyt; lähtö pysähdyksistä oli viiveilyä, meinasin ajaa toisen auton alle, en ollut tottunut niin laiskaan lähtöön, siis se oli manuaali.
Kaksoiskytkimellä varustettu manuaali? Siis neljän polkimen versio. En kyllä haluaisi itsekään tällaisella ajaa. :mrgreen:

Yleensä kaksoiskytkimiä on moitittu liian hätäisestä liikkeellelähdöstä - siis mainaa sutaista, vaikkei olisi tarkoistuskaan. TCT ei tee tätä. Ongelma n:o 2 on ämpyily esim. liikenneympyröissä. Kun lähestytään liikenneympyrää vauhtia hidastaen ja sitten pitäisi singahtaa "tohon väliin", niin on väärä pykälä päällä ja tapahtuu ei mitään. Kaksoiskytkin on nopea, kun seuraavaksi tarvittava pykälä on päällä (esim. ajetaan 3. vaihteella ja lootassa myös 4 kytkettyvä), mutta arvauksen mennessä pieleen vaihto kestää. Ei ole tämäkään tutuksi tullut piirre. TCT poikkeaa kaikista muista eteen tulleista siinä, että se tarjoilee herkästi pientä pesään eli vaihtaa alas moottorijarrtuksen aikana ja tiputtelee pykäliä entistä kiivaampaan tahtiin, kun jarrutetaan. Tarkoittaa myös, että pieni pykälä on pesässä, kun takakäpälä siirretään jarrulta kaasulle.

Launch cotrol pitäis kait aktivoitua yksikertaisesti runttaamalla kaasu ja jarru pohjaan samanaikaisesti. Sitten jarru ylös. En kokenut tarpeelliseksi moista edes testata.

Selkeää hitautta löytyy suunnanvaihdoissa. 1. ja pakki samalla akselilla, joten suunnanvaihdossa TCT joutuu veivaamaan rattaita tavanomaista enemmän. Joillekin tuntuu 1 s odottelu tässä olevan maailmanloppu.

Töksähtävät vaihdot? Ei lämpimänä ja kylmässäkin osoittaisin syyttävällä sormella enempi moottoria (MA). Sen on vähän arpomiskone kylmänä (itseasiassa pahemmin nollan tienoilla kuin kunnon pakkasella), että paljonko tuutataan tehoa/vääntöä ulos polkimen asennolla X. Välillä tukehtuu, kun kaasua painaa, välillä potkaisee odotettua kovemmin. Ohjelmistopäivityksillä voi saada apua vaivaan.

Liian isolla vaihteella jurnuttelu. Ei mitenkään harvinainen vaiva nykyään. Dynamic auttaa, mutta kaasupoljin muuttuu ruuhka-ajoon liian hysteeriseksi. Pitäisi saada erikseen valittua moodit lootalle (TCT koko ajan D:llä) ja toivomuspolkimelle.

Ehkä tuoreemmilla vuosimalleilla / ohjelmistoilla parannusta? 500x lootan toiminta fiksumpaa, mutta siinä oli vaihteiden porrastustakin muutettu. Giulietan TCT:ssä on tavallaan vaihteet 1, 2, 3, 5, 6 ja 7. N. 40 km/h nopeuteen ei löydy sopivaa pykälää (arpoo 3/4) ja samaa myös 60 km/h kohdalla. Mutta... QV pitäisi myös tutkia tarkemmin, onko siihen muutettu porrastus.

Ps. omia viestejään voi lainaamisen sijaan myös muokata ja deletoida. Tullut samat konttaukset tehtyä.
Joo, huomasin itse, että tuli kirjoitettua höpöjä tuosta manuaalista. Oli vain pitkä aika tuosta koeajosta ja kai kaksoiskytkin oli silloin vielä lapsenkengissä. Olisi luullut, että automyyjä olisi varoittanut tuosta hengettömästä liikkeellelähdöstä. Hirveä kokemus, kun autoja tulee 70-80km/h ja alla oleva kosla ei meinaa millään ehtiä alta pois. No se siitä, hyvä, että korjasit tuon hölmöm mokani, arvasin, että joku tekee sen. Itsellä aika mennyt tuon neliapilan kanssa pähkäilyyn. Menee edelleenkin.

aaiitee
Viestit: 546
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 11:25
Car(s): Giulietta TCT super 2017
Giulietta MA 2011
Fiat Bravo
Fiat Linea
Fiat Stilo
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja aaiitee »

Tämä uusi käyttöjärjestelmä ei istu minulle lainkaan. Olen tottunut siihen edelliseen, joka on ollut useimmilla foorumeilla sama. Olen pahoillani, pyysin apuva modelta jo.
Kiitos!

aaiitee
Viestit: 546
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 11:25
Car(s): Giulietta TCT super 2017
Giulietta MA 2011
Fiat Bravo
Fiat Linea
Fiat Stilo
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja aaiitee »

Kiitos insinörtille!
Toiset ovat olleet tyytyväisiä tuohon TCT-lootaan hyvinkin. Kuitenkin on tullut esiin asioita, jotka mietityttävät. Kai sitä on testattava tuota mallia. Minulla on ollut kai 30v. sitten Volvo 343 automaattilootalla ja tykkäsin muuten, mutta se oli hajoamiseen taipuva.
Jotkut varmaan muistavat-se oli tuollainen variaattorilaatikko. Sillä oli vaikeata saada mitään nopeita lähtöjä, mutta se oli muuten tasapainoinen ja mukava käyttää, mutta kun sai ensiöpuolen korjattua ja ajatteli, että nyt tuo toimii, niin jopas toisiopuoli levisi. Kalliiksi tuli.
Ennen auton ostoa tutkin muistaakseni Tuulilasin artikkelia, jossa kehuttiin laatikon kestävyyttä.
Tuli kalliit oppirahat, väite ei pitänyt kutiaan ollenkaan. Sain teetettyä nuo variaattorikorjaukset yksityisyrittäjällä, joka oli ollut Volvolla asentajana ja teki työt halvemmalla, kuin maahantuojan korjaamo.
No, se siitä, mutta siksi kyselen kaikkea mahdollista.

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1730
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Kannattaa huomioida että valitsemalla TCT:n saa myös erilaisen sisustan ja enemmän pörinää. Koneissakin on eroa, hevosvoimia ei tule kuin muutama enemmän mutta uudempi kone on 22kg kevyempi, saattaa tuntua ominaisuuksissa kun keulalta lähtee painoa pois.
Pienenä miinuksena kalliimpi hihnanvaihto kun on hieman työläämpi ja esim. öljynsuodattimia ei taida ihan joka tarvikeliikkeestä löytyä.
Jos haluaa manuaalin niin saa konservatiivisemman äänimailman ja sisustan, enempi makuasioita mistä kukin tykkää.
Ei huonoja kumpikaan

Avatar
Aquatica
Viestit: 15002
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tuota minun G:tä saa tulla kokeilemaan, jos tahtoo. Sanon tämän siksi, että kaksi muuta G TCT:tä on toimineet niin *keleen epäloogisesti, etten voinu edes harkita, mutta tässä tuntuu "joku asia" olevan erilailla ja paljon parempaa.

Ja tosiana Launch Control tuossa tuntuu olevan: Dynamicilla jarrua kun painaa ja kaasun latasee pohjaan, nytkähtää ja kierrokset jää johonkin 2600rpm tienoille ja jarrun kun vapauttaa, ampaisee aika agressiivisesti matkaan. Voi olla ihan normaali ominaisuuskin, mutta en tiedä - kerran kokeilin ihan huvikseni ja kyllä tuo rupes ruopimaan ihan kuivalla asfaltilla kesärenkailla :lol:

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

aaiitee kirjoitti:
06 Maalis 2021, 13:23
Kuitenkin on tullut esiin asioita, jotka mietityttävät.
Hus koeajolle siitä!

Varsinaisia laukeamisia ei kai vielä kellään tullut eteen. Omassa käytössäni ollut taisi olla kaikkein vaivaisin yksilö (teki 0-60 tkm välillä puolentusinaa vaihdemissiä eli liikkeellelähtö ykkösellä ja sitten 2. vaihde hukassa + muutaman kerran vikatilaan pakkasella). Isoimpana ongelmana silti toiminta vakionopeussäätimen kanssa. Vakkari ja TCT keskittyivät potkimaan toisiaan perseelle. Esim. ylämäessä piti painaa lisää kaasua, koska vakkari päästi nopeuden hiipumaan 15 km/h, minkä jälkeen TCT tiputti 2 pykälää alas ja sitten rähinä päälle... Mutta dynamic päällä ja "käsikaasulla" mutkatiellä ihan parhautta. Ei kuulunut muilla olleen tätäkään vaivaa, ainakaan näin pahana.

TCT on varmasti sellainen vekotin, mikä jakaa mielipiteitä ja pitää siis testata oma yhteensopivuus sen kanssa. Jos ongelma hakee, niin parhaimmillaan vehje ei ole taajamaköröttelyssä 40 rajoitusalueilla.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15002
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

insinörtti kirjoitti:
06 Maalis 2021, 15:46
aaiitee kirjoitti:
06 Maalis 2021, 13:23
Kuitenkin on tullut esiin asioita, jotka mietityttävät.
Hus koeajolle siitä!

Varsinaisia laukeamisia ei kai vielä kellään tullut eteen. Omassa käytössäni ollut taisi olla kaikkein vaivaisin yksilö (teki 0-60 tkm välillä puolentusinaa vaihdemissiä eli liikkeellelähtö ykkösellä ja sitten 2. vaihde hukassa + muutaman kerran vikatilaan pakkasella). Isoimpana ongelmana silti toiminta vakionopeussäätimen kanssa. Vakkari ja TCT keskittyivät potkimaan toisiaan perseelle. Esim. ylämäessä piti painaa lisää kaasua, koska vakkari päästi nopeuden hiipumaan 15 km/h, minkä jälkeen TCT tiputti 2 pykälää alas ja sitten rähinä päälle... Mutta dynamic päällä ja "käsikaasulla" mutkatiellä ihan parhautta. Ei kuulunut muilla olleen tätäkään vaivaa, ainakaan näin pahana.

TCT on varmasti sellainen vekotin, mikä jakaa mielipiteitä ja pitää siis testata oma yhteensopivuus sen kanssa. Jos ongelma hakee, niin parhaimmillaan vehje ei ole taajamaköröttelyssä 40 rajoitusalueilla.
No nyt! Mun mielestä parhaiten toiminut just molemmissa ongelmatilanteissa. Tiputtaa riittävän herkästi vakkarin kanssa pienemmälle ja pitää nopeuden todella hyvin, aniharvoja poikkeuksia lukuun ottamatta. Taajamassa on ongelmaa jos ruuhka-ajoa todella paljon, mutta dynamicilla sekin homma toimii.

Eli tästä voidaan todeta vain se, että TCT:t on vahvasti yksilöitä, kuten omatkin kokemukset aikaisemmasta pitää kutinsa. :P

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1730
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Nyt on mutua koska en ole TCT:ä ajanut mutta olettaisin että jotain merkitystä ajofiilikseen/käytökseen on myös sillä onko se naitettu TBI:n vai MA:n kanssa?

Vastaa Viestiin