Giulietta 940

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Romeo y Julieta
Viestit: 320
Liittynyt: 08 Syys 2020, 21:31
Car(s): -2011 Alfa Giulietta MA 170
Paikkakunta: Heinola

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Romeo y Julieta »

^ Oikeassa hän sikäli oli, että tähän asti on ollut laitonta asentaa tieliikenteessä ledejä halogeenipolttimoille tarkoitettuun umpioon. Osramin sarja on kuitenkin saanut Saksassa hyväksynnän tiettyihin automalleihin. Kieltäytyikö siis kokonaan asentamasta?

aaiitee
Viestit: 457
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 11:25
Car(s): Giulietta TCT super 2017
Giulietta MA 2011
Fiat Bravo
Fiat Linea
Fiat Stilo
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja aaiitee »

Romeo y Julieta kirjoitti:
08 Kesä 2021, 15:14
^ Oikeassa hän sikäli oli, että tähän asti on ollut laitonta asentaa tieliikenteessä ledejä halogeenipolttimoille tarkoitettuun umpioon. Osramin sarja on kuitenkin saanut Saksassa hyväksynnän tiettyihin automalleihin. Kieltäytyikö siis kokonaan asentamasta?
Kieltäytyi. Kerroin nuo samat asiat, ei auttanut.

Avatar
Romeo y Julieta
Viestit: 320
Liittynyt: 08 Syys 2020, 21:31
Car(s): -2011 Alfa Giulietta MA 170
Paikkakunta: Heinola

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Romeo y Julieta »

^ Outoa, yleensä pajat kyllä tekee tieliikenteessä laittomiakin asennuksia kuten vaikka etusivulasien tummennuksia. Käyttö on sitten asiakkaan omalla vastuulla

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2129
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

^ Vastuullinen asentaja ei ehkä tee modifikaatiota jonka laillisuudesta ei ole varma ja hyvä niin.
Kuva

Avatar
Aquatica
Viestit: 14236
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Noissa tais olla E-hyväksyntä, mutta ei vielä kansallista hyväksyntää? Käytännössä kuitenkin laillinen yhdessä EU-maassa on periaatteessa sama, kuin laillinen muuallakin EU:ssa.

Toki Suomi menee asenteella "laiton, kunnes erikseen säädetään laki, joka sallii".

Avatar
Romeo y Julieta
Viestit: 320
Liittynyt: 08 Syys 2020, 21:31
Car(s): -2011 Alfa Giulietta MA 170
Paikkakunta: Heinola

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Romeo y Julieta »

^ En ylläty jos katsastuksessa jotain suullista huomautusta tulee. Korjauskehotus kuitenkin valoista korkeintaan.

aaiitee
Viestit: 457
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 11:25
Car(s): Giulietta TCT super 2017
Giulietta MA 2011
Fiat Bravo
Fiat Linea
Fiat Stilo
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja aaiitee »

Aquatica kirjoitti:
08 Kesä 2021, 17:20
^
Noissa tais olla E-hyväksyntä, mutta ei vielä kansallista hyväksyntää? Käytännössä kuitenkin laillinen yhdessä EU-maassa on periaatteessa sama, kuin laillinen muuallakin EU:ssa.

Toki Suomi menee asenteella "laiton, kunnes erikseen säädetään laki, joka sallii".
Mitään syytä ledien laittomuudelle en ole saanut. Sensijaan tuo maininta yhdestä EU-maasta on mielenkiintoinen. Myös tuo"laiton, kunnes lailliseksi todistetaan" kuvaa tilannetta hyvin.

Parempia halogeenejakin löytyy, mutta silloin kestävyys puolittuu vähintään. Ledeissä tapahtuisi päinvastoin, tärkeä asia. Reilusti paremmat valot ja kestävyys jopa parantuisi.
Samat ksenonit olivat minun käytössäni n.8v ja minua ennen luultavasti pari vuotta. Ilmeisesti Ledien kohdalla olisi samoin. Tuo asennus noissa on usein kallista nykyisissä autoissa. Ei niitä asenneta kuin poikkeustapauksissa(=vahingossa) parillakympillä.
Tämä on erittäin tärkeää kun ajetaan valaisemattomilla pikkuteillä esim. maaseudulla, silloin osaa antaa arvoa kunnon valoille.
Ei ole kivaa, kun paikallinen autoilija hiillostaa takapuskurin tuntumassa, eikä näe auton valoilla hyvin. Tuollaista tapahtuu kyllä.

Avatar
Romeo y Julieta
Viestit: 320
Liittynyt: 08 Syys 2020, 21:31
Car(s): -2011 Alfa Giulietta MA 170
Paikkakunta: Heinola

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Romeo y Julieta »

^ Jos xenonit on lähes 10 vuotta olleet käytössä, niin ovat jo jonkun verran kyllä menettäneet valotehoaan. Mitä jälkiasenteisiin ledeihin tulee, niin ne on laittomia siksi että heijastinumpioihin asennettuina usein valokuvio on pielessä ja vastaantulijat häikäistyvät. Projektoriumpioissa tätä ongelmaa ei yleensä ole ja leditkin on kehittyneet huimasti vuosien aikana. Lainsäädäntö saisi päivittyä ajan tasalle, ja jotain parannustahan on jo havaittavissa kun saksalaiset antoivat Osramin ledeille hyväksynnän. Hyväksyttyjen automallien lista kasvoi hiljattain, sinne tuli mm. uusin Fiat Ducato, jossa on muuten heijastinumpiot eikä projektoreita. Ilmeisesti sekin yhdistelmä on jo mahdollinen ilman häikäisyä

Avatar
Aquatica
Viestit: 14236
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Romeo y Julieta kirjoitti:
08 Kesä 2021, 21:46
^ Jos xenonit on lähes 10 vuotta olleet käytössä, niin ovat jo jonkun verran kyllä menettäneet valotehoaan. Mitä jälkiasenteisiin ledeihin tulee, niin ne on laittomia siksi että heijastinumpioihin asennettuina usein valokuvio on pielessä ja vastaantulijat häikäistyvät. Projektoriumpioissa tätä ongelmaa ei yleensä ole ja leditkin on kehittyneet huimasti vuosien aikana. Lainsäädäntö saisi päivittyä ajan tasalle, ja jotain parannustahan on jo havaittavissa kun saksalaiset antoivat Osramin ledeille hyväksynnän. Hyväksyttyjen automallien lista kasvoi hiljattain, sinne tuli mm. uusin Fiat Ducato, jossa on muuten heijastinumpiot eikä projektoreita. Ilmeisesti sekin yhdistelmä on jo mahdollinen ilman häikäisyä
Nuo Osramin ledit (ja ilmeisesti sama juttu Philipsin Ultinonien kanssa) on ihan poikkeuksellisen hyviä rakenteeltaan; toki muutamilla tullut mm. radiohäiriötä noista, mikä on hyvin kummastuttavaa laatuongelmaa.

Noilla vaan saa terävän, hyvän valokuvion ja oikein säädettynä tuskin edes katsastuksessa huomaavat. Hyvin asennettunahan noita ei edes näe luukkua avaamatta, etenkään Giulietassa.

ArttuNaattor
Viestit: 5
Liittynyt: 23 Huhti 2021, 15:10
Car(s): 2012 Giulietta T-Jet Distinctive

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja ArttuNaattor »

Foorumilaisten avulla saatu vihdoin asennettua alkuperäinen vararengas ja tunkki/työkalusetti Geehen. Hyvinhän se sinne meni, ihan niinkun ois tehtaalla tarkoitettu että ois siellä... Nyt ei tartte enää tulevilla mökkireissuilla kuumotella ihan yhtä paljon.

Joo kuvaa ei ilmeisesti saa liitettyä mitenkään helposti mut eipä tos takaloosteris nyt kauheesti nähtävää ole.
Viimeksi muokannut ArttuNaattor, 09 Kesä 2021, 00:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 14236
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Eipä päästä onedriveä katsomaan ilman kirjautumista, asetukset liian tiukalla.

Mutta joo, mökkipätkällä vararenkaasta voi hyvinkin olla iloa!
Itse odottelen edelleen autoa takas myyjän hoteista, kun halusivat vaihdelaatikko-ongelmaa korjata itse. Viimeisin tieto, että autolla ajetaan nyt pidempää koeajoa (itse pyysin, ei jaksa keravalta ajaa espooseen toistuvasti), josko vika pysyisi poissa...

insinörtti
Viestit: 2281
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

aaiitee kirjoitti:
08 Kesä 2021, 21:39
Mitään syytä ledien laittomuudelle en ole saanut.
Sitten olet aktiivisesti väistellyt tätä tietoa. Valaisimien tyyppihyväksyntä tietenkin edellyttää, että käytetään myös speksien mukaista polttimoa, jolle luonnollisesti rajat valovirralle, hehkulangan sijainnille yms yms yms.

Jos valovirta on speksattua suurempi, on myös suurempi riski vastaantulijoiden häikäisystä. Samoin valonlähteen sijainnin poiketessa speksistä -> valokuvio muuttuu.

Tietysti pykälät edellä mennään siinä, että samaa linjaa saatetaan pitää myös kaikenmaailman rekisterikilven valojekin suhteen - näissä kelvollisuutta voisi arvioda mutupohjaltakin. Mutta lainsäädäntömielessä on ongelmallista, jos laitetaan mihinkään katsastusmiehen mutu hyväksyntäkriteeriksi.

BTW Giulietan xenonit saattavat menettää valotehoaan keskimääräistä nopeammin. Sitä en osaa sanoa, onko syynä polttimot vain heijastimien/linssien himmeneminen/likaantuminen, mikä melkolailla keljumpi vaihtoehto. Tämä valotehon menetys tuli esiin sekä TM käyttötestissä että omakätisesti (100 tkm matkalla, vaikka päiväajovalot käytössä aina kun mahdollista).
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

aaiitee
Viestit: 457
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 11:25
Car(s): Giulietta TCT super 2017
Giulietta MA 2011
Fiat Bravo
Fiat Linea
Fiat Stilo
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja aaiitee »

No. Automilanosta kyselin syytä ledien kohtelusta ja eilen Motomaatista(siellä tosin juuri ja juuri täysi-ikäinen kaveri).
Eivät vain tietäneet kieltoperusteista mitään. Netistä olen hakenut tietoa, sama juttu. Kerrotaan vain, että laittomia suomessa.
Kuitenkin olen netistä lukemani perusteella saanut sen käsityksen, että ledit eivät häikäise ja valokuvio on kunnossa(vrt. saksan hyväksyminen tietyissä autoissa ml. Alfan Giulietta). Eihän näiden ominaisuuksista oikein ristiriidatonta tietoa saa.

Noista omista halogeeneista. Ainakin valo näytti hyvältä parkkikatoksen seinässä. Minähän ajan aika vähän, joten ehkä siksi valot tuntuvat olevan kunnossa. Näyttävät pimeällä minusta hyvin, mitä olen joskus ajanut Porkkalan suunnalla pimeillä teillä.

aaiitee
Viestit: 457
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 11:25
Car(s): Giulietta TCT super 2017
Giulietta MA 2011
Fiat Bravo
Fiat Linea
Fiat Stilo
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja aaiitee »

Aquatica kirjoitti:
09 Kesä 2021, 00:13
Eipä päästä onedriveä katsomaan ilman kirjautumista, asetukset liian tiukalla.

Mutta joo, mökkipätkällä vararenkaasta voi hyvinkin olla iloa!
Itse odottelen edelleen autoa takas myyjän hoteista, kun halusivat vaihdelaatikko-ongelmaa korjata itse. Viimeisin tieto, että autolla ajetaan nyt pidempää koeajoa (itse pyysin, ei jaksa keravalta ajaa espooseen toistuvasti), josko vika pysyisi poissa...
Tuntuvat olevan omalla tavallaan yksilöitä(?) nämä kaksoiskytkinautomaatit. Toivottavasti tekevät tosissaan töitä autosi eteen.

Yhdellä naapurillani oli 159 kanssa jakopääongelmia, jotka maksoivat niin, että hän vaihtoi auton Subaruun, ei jaksanut enää. Säikähdin silloin, mutta ostin itse Giuliettan monta vuotta myöhemmin, eikä ole kaduttanut.
Top Gearin Jeremy kovasti kritisoi autoon kulkua, mielestäni aiheesta. Jalkojen sovittaminen polkimille on aika jumppaa ja oven täytyy olla selko selällään. Ahtailla parkkialueilla se on hyvin haastavaa. No Jeremy taitaa olla yli 190cm, joten ymmärrän hänen kommenttinsa.

Avatar
Polforea
Viestit: 9260
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
XE
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Polforea »

aaiitee kirjoitti:
09 Kesä 2021, 11:04
Kuitenkin olen netistä lukemani perusteella saanut sen käsityksen, että ledit eivät häikäise ja valokuvio on kunnossa(vrt. saksan hyväksyminen tietyissä autoissa ml. Alfan Giulietta). Eihän näiden ominaisuuksista oikein ristiriidatonta tietoa saa.
Laillisuus, toimivuus ja pätevyys ovat kuitenkin 3 eri asiaa, josita etenkään kaksi jälkimmäistä ei takaa ensimmäistä.

Ekana se tyyppihyväksyntä, joka niillä umpioilla on, perustuu toimintaan tietynmallisen (tässä tapauksessa halogeeni-) polttimon kanssa ja siksi tukeutuu siihen, että kyseistä polttimomallia pitäisi käyttää.

Toisena automaattinen korkeudensäätö, joka on pakollinen 1.10.2000 jälkeen rekisteröidyissä autoissa, jos valoteho on yli 2000 lumenia.

Kolmantena valojen pesulaite, joka on pakollinen jos valoteho on yli 2000 lumenia.

Valot voi tosiaan sopivilla LED-polttimoilla (tai xenon-muutossarjoilla) sinänsä toimia ihan hyvin, hyvällä valokuviolla ja muita häikimättä, mutta valovoiman lisääntyessä pitäisi nuo muutkin pakollisuudet virallisesti taklata ja silti vielä jää kanittamaan se umpion tyyppihyväksyntä.

Mitä tulee siihen, että hyväksytty Saksassa on hyväksytty EU:ssa, niin en pidä tuota väitettä ihan niin varmana. Epäilykseni pohjautuu siihen, että tiettävästi toisen EU-maan piensarja-, yksittäis- ja muutoshyväksyntiä ei tarvitse hyväksyä rajan yli rekisteröintiin. Eli jos vaikka Ruotsissa on hyväksytysti muutoskatsastettu turbotettu 159 3.2JTS (sori, en tunne Giuliettan mallivalikoimaa niin hyvin, että olisin keksinyt ketjun aiheeseen sopivan rakennelman), niin sillä saa kyllä Ruotsiin rekisteröitynä ajaa Suomessa (tosin suomalaiselle kuskille ruotsinkilpisen auton ajaminen on aika tarkkaan rajoitettua), mutta rekisteröinti Suomeen voi helposti tökätä siihen, ettei muutoshyväksyntä automaattisesti muuta maasta toiseen.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

aaiitee
Viestit: 457
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 11:25
Car(s): Giulietta TCT super 2017
Giulietta MA 2011
Fiat Bravo
Fiat Linea
Fiat Stilo
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja aaiitee »

Aika jännä tapaus. Soitin huoltsikalle tuosta polttimoiden vaihdosta tilatakseni sitten halogeenit. No ei ollut testissä 3 kärkeä polttimoita. Ajattelin, että laitetaan sitten nuo Osramin Yönmurtajat.Kuulemma asennus 8e/poltin!! Ensimmäinen jäbä ei saanut vaihtoa onnistumaan. Pyysi odottamaan toista jäbää vähän aikaa. Taisi mennä 20min. Sitten käärmekäsi taikoi polttimot 5 min:ssa paikoilleen.
Kotona testasin autokatoksen seinään valoa. Keltaista oli taaskin.
Nyt tuli mieleen kysyä huomenna, että laittavatko ledit, jos itse hankin. Jos, niin laitatan sitten. Jos sitten katsuri hylkää, niin laitatan taas Yönmurtajat. Tuolla 8e/kpl hinnalla tuo kannattaa hyvin! :-D
Hienoa, että huoltsikalla löytyy tuota kokemusta ja taitoa valoasioihin...

e: onhan tuossa se vaara, että eivät tykkää "liian" innokkaasta valonvaihdattajasta.
Viimeksi muokannut aaiitee, 09 Kesä 2021, 18:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 14236
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

8e/polttimo? Suolanen hinta, mun mielestä :D
Polttimot halvimmillaan jotain 2,5e kipale...

aaiitee
Viestit: 457
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 11:25
Car(s): Giulietta TCT super 2017
Giulietta MA 2011
Fiat Bravo
Fiat Linea
Fiat Stilo
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja aaiitee »

Aquatica kirjoitti:
09 Kesä 2021, 18:48
8e/polttimo? Suolanen hinta, mun mielestä :D
Polttimot halvimmillaan jotain 2,5e kipale...
Siis asennus. Hinta yhteensä 60e.

aaiitee
Viestit: 457
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 11:25
Car(s): Giulietta TCT super 2017
Giulietta MA 2011
Fiat Bravo
Fiat Linea
Fiat Stilo
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja aaiitee »

Tilasin Amazonilta nuo ledit. Olisi pitänyt tsekata ledien malli, jossa ensin Alfa, sitten Giulietta ja sitten joku ajoneuvotunnistus?
Aivan käsittämätöntä tunnistusta-joku saksalainen valikko, josta ei tajua höhkäsen pöläystä.
No, jätin tuon tunnistuksen tekemättä, saa nähdä toimiiko poltin autossani. Asentajan olen huomioinut etukäteen.
Nuo asennetut halogeenit eivät todellakaan tyydytä minua. Kunnon valot on oltava.

aaiitee
Viestit: 457
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 11:25
Car(s): Giulietta TCT super 2017
Giulietta MA 2011
Fiat Bravo
Fiat Linea
Fiat Stilo
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja aaiitee »

Polforea kirjoitti:
09 Kesä 2021, 17:31
aaiitee kirjoitti:
09 Kesä 2021, 11:04
Kuitenkin olen netistä lukemani perusteella saanut sen käsityksen, että ledit eivät häikäise ja valokuvio on kunnossa(vrt. saksan hyväksyminen tietyissä autoissa ml. Alfan Giulietta). Eihän näiden ominaisuuksista oikein ristiriidatonta tietoa saa.
Laillisuus, toimivuus ja pätevyys ovat kuitenkin 3 eri asiaa, josita etenkään kaksi jälkimmäistä ei takaa ensimmäistä.

Ekana se tyyppihyväksyntä, joka niillä umpioilla on, perustuu toimintaan tietynmallisen (tässä tapauksessa halogeeni-) polttimon kanssa ja siksi tukeutuu siihen, että kyseistä polttimomallia pitäisi käyttää.

Toisena automaattinen korkeudensäätö, joka on pakollinen 1.10.2000 jälkeen rekisteröidyissä autoissa, jos valoteho on yli 2000 lumenia.

Kolmantena valojen pesulaite, joka on pakollinen jos valoteho on yli 2000 lumenia.

Valot voi tosiaan sopivilla LED-polttimoilla (tai xenon-muutossarjoilla) sinänsä toimia ihan hyvin, hyvällä valokuviolla ja muita häikimättä, mutta valovoiman lisääntyessä pitäisi nuo muutkin pakollisuudet virallisesti taklata ja silti vielä jää kanittamaan se umpion tyyppihyväksyntä.

Mitä tulee siihen, että hyväksytty Saksassa on hyväksytty EU:ssa, niin en pidä tuota väitettä ihan niin varmana. Epäilykseni pohjautuu siihen, että tiettävästi toisen EU-maan piensarja-, yksittäis- ja muutoshyväksyntiä ei tarvitse hyväksyä rajan yli rekisteröintiin. Eli jos vaikka Ruotsissa on hyväksytysti muutoskatsastettu turbotettu 159 3.2JTS (sori, en tunne Giuliettan mallivalikoimaa niin hyvin, että olisin keksinyt ketjun aiheeseen sopivan rakennelman), niin sillä saa kyllä Ruotsiin rekisteröitynä ajaa Suomessa (tosin suomalaiselle kuskille ruotsinkilpisen auton ajaminen on aika tarkkaan rajoitettua), mutta rekisteröinti Suomeen voi helposti tökätä siihen, ettei muutoshyväksyntä automaattisesti muuta maasta toiseen.
Aikanaan laitoin hehkulankavalojen tilalle halogeenit aivan samoihin umpioihin ja hyvä tuli! Kun saksalaiset ovat kehittäneet ledilamput halogeenikantaan ja saaneet viranomaisten hyväksynnän, niin minulle se riittää. Suomessa on niin paljon virkavaltaisuutta ja hölmöyttä(vrt edellinen liikenneministeri).

Avatar
AutonAlfa
Viestit: 1016
Liittynyt: 01 Loka 2003, 03:27
Car(s): Alfoja
Paikkakunta: Laitila

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja AutonAlfa »

Miksei sitten samalla laita vaikka 55W xenon-muunnossarjaa?
Valoteho paranisi vielä ledejäkin paremmaksi...
Sama se siinä vaiheessa on, että rikkooko lakeja ja asetuksia vähän vai paljon? :twisted:
Häikäisee vastaantulijoita syyspimeällä kuitenkin, kun halogeenit ei säädy automaattisesti.

aaiitee
Viestit: 457
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 11:25
Car(s): Giulietta TCT super 2017
Giulietta MA 2011
Fiat Bravo
Fiat Linea
Fiat Stilo
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja aaiitee »

AutonAlfa kirjoitti:
11 Kesä 2021, 11:02
Miksei sitten samalla laita vaikka 55W xenon-muunnossarjaa?
Valoteho paranisi vielä ledejäkin paremmaksi...
Sama se siinä vaiheessa on, että rikkooko lakeja ja asetuksia vähän vai paljon? :twisted:
Häikäisee vastaantulijoita syyspimeällä kuitenkin, kun halogeenit ei säädy automaattisesti.
Kun ledit on jo tilattu ja tulevat ensi tiistaina minulle. :)

Avatar
Romeo y Julieta
Viestit: 320
Liittynyt: 08 Syys 2020, 21:31
Car(s): -2011 Alfa Giulietta MA 170
Paikkakunta: Heinola

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Romeo y Julieta »

aaiitee kirjoitti:
11 Kesä 2021, 00:23
Tilasin Amazonilta nuo ledit. Olisi pitänyt tsekata ledien malli, jossa ensin Alfa, sitten Giulietta ja sitten joku ajoneuvotunnistus?
Aivan käsittämätöntä tunnistusta-joku saksalainen valikko, josta ei tajua höhkäsen pöläystä.
No, jätin tuon tunnistuksen tekemättä, saa nähdä toimiiko poltin autossani. Asentajan olen huomioinut etukäteen.
Nuo asennetut halogeenit eivät todellakaan tyydytä minua. Kunnon valot on oltava.
Giuliettaan tuo muutossarja käy ihan sellaisenaan, ei tarvitse adapteria eikä ohjausyksikköä, toisin kuin vaikka volkkarin mallit, joihin nuo on myös hyväksytty. Siitä muistaakseni tuo ajoneuvotunnistus. Samassa tilauksessa saa myös nuo em. oheishärpäkkeet, jos ajoneuvo niitä tarvitsee

Sntn
Viestit: 37
Liittynyt: 23 Syys 2013, 23:40

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Sntn »

Valaiskaapa hieman tyhmää, pitäisi käydä jarrut läpi 1.4 MA ja vaihtoehdot on merkattu hieman hämmentävästi. Saatavilla näyttää olevan 264 mm halkaisijalla taakse sekä 305 mm eteen tai vaihtoehtoisesti 278 mm / 330 mm jos on sport paketti, mutta sen rinnalla on käytetty myös merkintöjä 4SU tai punaiset satulat valmistajasta riippuen.
Meneekö tämä nyt oikein jos ajattelen että noilla sport packeilla 1, 2 ja 3 ei ole mitään tekemistä jarrujen kanssa, vaan tuo 4SU eli punaiset jarrut on se optio mikä määrää jarrujen koon? Paikka missä puuhastella on sen verran kaukana ettei huvittaisi ajaa sinne ja takaisin ihan vain että saa levyt mitattua kun sport pack 1 löytyy muttei niitä punaisia satuloita.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2129
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Sntn kirjoitti:
14 Kesä 2021, 09:46
Valaiskaapa hieman tyhmää, pitäisi käydä jarrut läpi 1.4 MA ja vaihtoehdot on merkattu hieman hämmentävästi. Saatavilla näyttää olevan 264 mm halkaisijalla taakse sekä 305 mm eteen tai vaihtoehtoisesti 278 mm / 330 mm jos on sport paketti, mutta sen rinnalla on käytetty myös merkintöjä 4SU tai punaiset satulat valmistajasta riippuen.
Meneekö tämä nyt oikein jos ajattelen että noilla sport packeilla 1, 2 ja 3 ei ole mitään tekemistä jarrujen kanssa, vaan tuo 4SU eli punaiset jarrut on se optio mikä määrää jarrujen koon? Paikka missä puuhastella on sen verran kaukana ettei huvittaisi ajaa sinne ja takaisin ihan vain että saa levyt mitattua kun sport pack 1 löytyy muttei niitä punaisia satuloita.
Jos katsot osanumerot VIN numeron perusteella se saattaa valaista asiaa.
https://www.pekidi.com/navi?FORCED=TRUE&SBMK=R&MAKE=R
Kuva

Sntn
Viestit: 37
Liittynyt: 23 Syys 2013, 23:40

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Sntn »

^ pitääkin laittaa linkki talteen.
Ihan oikein näytti arvaus menneen, eli pienemmät jarrut menee tilaukseen.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2129
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Sntn kirjoitti:
14 Kesä 2021, 11:29
^ pitääkin laittaa linkki talteen.
Ihan oikein näytti arvaus menneen, eli pienemmät jarrut menee tilaukseen.
Mua ainakin yo referenssi auttoi takajarruhuollon osien tilaamisessa. Mutta fyysinen halkaisijan mittaus on myös aika välttämätön.
Kuva

Avatar
Aquatica
Viestit: 14236
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Mulla oli edellinen Giulietta isoilla jarruilla, mutta maalaamattomilla satuloilla. Nuo maalatut satulat lienee vaan lisäoptio isoille jarruille :mrgreen:
Nykyinen on samoilla jarruilla, mutta myös maalatuilla satuloilla.

Sntn
Viestit: 37
Liittynyt: 23 Syys 2013, 23:40

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Sntn »

Hyvään väliin kerkesi viesti, melkein kerkesin jo painamaan tilausnappia kun vertailin ostoskoreja parista paikasta.
Kai se on sitten pakko mitata noi ennenkuin uskaltaa tilata jos edes satuloiden väriin ei ole luottamista :lol:

Avatar
Polforea
Viestit: 9260
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
XE
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Varminta on mitata. Ei se toisaalta kovin ihmeellinen rasti ole - kulma ilmaan, pyörä irti ja mittanauhalla levyn ulkohalkaisija selville. Erot on kuitenkin aika selkeitä, niin jyvälle pääsee nopeammin. Sit jos olis 305 vs 310mm tms tosi pieniä eroja, niin olisi paljon ikävämpää.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Aquatica
Viestit: 14236
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Joo, se Specific Calipers on tosiaan ainoastaan maalatut isot jarrut. :D

Jos heität runkonumeron niin voin itsekin eperistä katsella, voi heittää vaikka privana jos ei halua tänne latoa.

Sntn
Viestit: 37
Liittynyt: 23 Syys 2013, 23:40

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Sntn »

Mä tuolla yläpuolella olevalla eper linkillä pengoin ja se ehdotti juurikin niitä pieniä jarruja, mutta jos tuo sport pack voikin tuoda isommat jarrut ilman punaista maalia niin en taida luottaa muuhun kuin mittaan.
Ei tässä onneksi mikään kiire ole, olisi ollut vain hyvä sauma vaihtaa ensi viikolla mutta siirtyköön eteenpäin.

aaiitee
Viestit: 457
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 11:25
Car(s): Giulietta TCT super 2017
Giulietta MA 2011
Fiat Bravo
Fiat Linea
Fiat Stilo
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja aaiitee »

https://www.autostudio.fi/fi/product/ra ... lla/R-D111
https://www.my-radical.com/android-2-di ... ystem.html
Kiinnostuin tuosta Radicalista. Tästä on 1-din ja 2-din versiot.
2din-versio on 100e halvempi, mutta voi asennuksen kannalta olla hankalampi. 2017 mallin Giuliettassa saisi varmaan käytettyä olemassa olevaa radioasennuspanelia. Onko tämän uudemman orkkisradion tilaan asennetusta 2-din laitteesta muilla kokemusta? Asennuksen siisteyttä tässä mietin.Uudessa AVPlus lehdessä on juttua Radicalista.
https://www.my-radical.com/android-2-di ... ystem.html
Suoraan valmistajalta saisi näköjään 2-din vehkeen 60e halvemmalla ja rahtikin sisältyy tähän hintaan! :)

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2129
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

^ Erittäin kiinnostava päivitys Giuliettaan varsinkin jos auto on alkupään Blue & Me teknologialla joka tuntuu jo kivikautiselta vaikka auto itse on edelleen tyylikkyydessä täysin nykypäivää.
Kuva

Avatar
Romeo y Julieta
Viestit: 320
Liittynyt: 08 Syys 2020, 21:31
Car(s): -2011 Alfa Giulietta MA 170
Paikkakunta: Heinola

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Romeo y Julieta »

^ Hmm, itse taas arvostan sitä että autossa ei ole kosketusnäyttöjä tai muuta turhaa härpäkettä. Yksinkertainen on kaunista ja helppokäyttöistä. Tietoviihdejärjestelmät ne vasta nopeasti vanhenee, 10 vuoden päästä nykyiset näyttävät auttamatta vanhanaikaisilta. Giuliettan sisusta on ajaton ja kaunis ja paras sellaisenaan kuin se on alun perin suunniteltu, en itse edes harkitsisi android-soittimen vaihtamista tilalle.

aaiitee
Viestit: 457
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 11:25
Car(s): Giulietta TCT super 2017
Giulietta MA 2011
Fiat Bravo
Fiat Linea
Fiat Stilo
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja aaiitee »

Romeo y Julieta kirjoitti:
15 Kesä 2021, 15:01
^ Hmm, itse taas arvostan sitä että autossa ei ole kosketusnäyttöjä tai muuta turhaa härpäkettä. Yksinkertainen on kaunista ja helppokäyttöistä. Tietoviihdejärjestelmät ne vasta nopeasti vanhenee, 10 vuoden päästä nykyiset näyttävät auttamatta vanhanaikaisilta. Giuliettan sisusta on ajaton ja kaunis ja paras sellaisenaan kuin se on alun perin suunniteltu, en itse edes harkitsisi android-soittimen vaihtamista tilalle.
Olen paljolti samaa mieltä. Kyllähän ne vanhenevat, joissain joutuu naviakin päivittämään kovalla summalla. Tämäkin asia täytyy tsekata...
Mutta kun nykyisessä laitteessa ei ole navigaattoria. Muuten en vaihtaisikaan, musa toimii hienosti, puhelinominaisuutta en ole kokeillutkaan.
Onhan minulla Googlen navi kännykässä, mutta en oikein pidä siitä, pidän niin paljon enemmän kiinteästi kojelautaan istutetusta, jos se vain toimii selkeästi.En vain ole löytänyt 2017 Giuliettaan sopivaa asennuskehystä 2dinin Radicaliin, se on halvimmillaan 300e rahteineen, siksi kiinnostaa enemmän, kuin 1-dinin laite.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2129
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Romeo y Julieta kirjoitti:
15 Kesä 2021, 15:01
^ Hmm, itse taas arvostan sitä että autossa ei ole kosketusnäyttöjä tai muuta turhaa härpäkettä. Yksinkertainen on kaunista ja helppokäyttöistä. Tietoviihdejärjestelmät ne vasta nopeasti vanhenee, 10 vuoden päästä nykyiset näyttävät auttamatta vanhanaikaisilta. Giuliettan sisusta on ajaton ja kaunis ja paras sellaisenaan kuin se on alun perin suunniteltu, en itse edes harkitsisi android-soittimen vaihtamista tilalle.
Joo jokaisella maunsa. Mä kaipaan musiikin streamaustoimintoa kovasti mutta se hoituu myös 40€:n BT lisukkeella nykyisen soittimen perään eikä mikään muutu näkyvästi.
Uusien autojen 'kaikki näytön takana' on mulle liikaa tällä hetkellä. Ajatus siitä että kosteana talvipäivänä kun näkyvyys on huono, liikenne on kaaosta ja ikkunat alkavat huurtua pahasti jolloin haluat kytkeä pikahuurteenpoiston 0,5s sisällä ei ihan taivu kosketusnäyttölabyrinttien kautta.
Sen takia arvostan myös sitä että media olisi modernin näytän kautta ja muut toiminnot / napit ennallaan.
Kuva

aaiitee
Viestit: 457
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 11:25
Car(s): Giulietta TCT super 2017
Giulietta MA 2011
Fiat Bravo
Fiat Linea
Fiat Stilo
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja aaiitee »

Nyt kun on jo vähän tottunut tuohon Alfan kaksoiskytkinautomaattiin, niin täytyy sanoa, että mielestäni se on paras automaatti, jolla olen ajanut.
Kerran ajoin pakkotilanteessa Dodge Dartia. Ei oikein saanut mitään tuntumaa, kun tuli työssä äkkitilanne, enkä ollut ikinä ajanut tuollaisella momentinmuunninvaihteisella. Enkä yleensä automaatilla.

Ensimmäinen automaattivaihteistolla oleva oma autoni oli Volvo 343dl, jossa oli tuo variaattori. Muuten hyvä, mutta se ei vaan kestänyt.
Sitten tuli tuo sitikka C4, jossa oli robottivaihteet. Siitä täällä sekoilin aiemmin, kun muistin, että se olisi ollut kaksoisytkinautomaatti-vaan ei ollut. Mietittyäni asiaa, muistin, että tapahtuma oli ehkä n.15v. sitten, kun olin ostamassa C4 sitikkaa ja sain koeajoon tuon robotin.
Kokemus ei ollut mikään mieltäylentävä, kun meinasin ajaa toisen auton alle-kiitos surkean robottivaihteen. Auto ei kiihtynyt lainkaan niin kuten olin tottunut. Luin juuri netistä, että robotista on muillakin ollut kauhukokemuksia. Ilmankos robotit ovat jääneet unholaan.

Kyllä tämä Alfan TCT-vaihteisto lyö laudalta nuo kaikki muut, joista minulla on ollut kokemusta. Ilmankos ne ovat yleistyneet viime vuosina.
Auton ajaminen on sivistyneempää kuin koskaan, varsinkin, kun käyttää tuota hyväksi havaittua D-moodia. Sitä käytin aina manuaaliAlfassanikin. Harmi, että sitä ei saa lukittua jatkuvaan käyttöön, vaan aina ajoon lähtiessä on se D-asento valittava.
Oikein odotan, että pääsisi taas ajamaan autoa. :-D
Kuitenkin odotan kovasti, että Juhannuksen jälkeen saan autoon kutitettua lisää tehoa ja vääntöä. Optimoijalla on kädet täynnä töitä odottamassa toteutusta. Tehoa odotan saavani tuon 190 pintaan ja vääntöä n.315Nm, mitkä olivat manuaaliAlfassanikin.

e: Aquatica mites sinun TCT voi nykyään? Onko tullut parannusta asiaan?

aaiitee
Viestit: 457
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 11:25
Car(s): Giulietta TCT super 2017
Giulietta MA 2011
Fiat Bravo
Fiat Linea
Fiat Stilo
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja aaiitee »

Tilasin sitten tuon Radical 2-din laitteen ja asennuskehyksen, asennuskin on sovittu valmiiksi. Toimitukset Radicalissa ja kehyksessä n.4-6vk.
Ilokseni luin, että iGo on valmiina laitteessa. Edellisessä autossani totuin sitä käyttämään, selkeä käyttöliittymä ja grafiikka.
Ehkä täytyy kokeilla vielä Wazeakin.

aaiitee
Viestit: 457
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 11:25
Car(s): Giulietta TCT super 2017
Giulietta MA 2011
Fiat Bravo
Fiat Linea
Fiat Stilo
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja aaiitee »

Nyt on Nettiauto/Rintajouppi myytävänä ex autoni. Tunnistaa kojelaudan Joying multimedialaitteesta.

Avatar
tritonus
Viestit: 101
Liittynyt: 14 Huhti 2011, 14:50

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja tritonus »

Giuliettan vaihdelaatikon päädyn moottorinkannake oli jäänyt nähtävästi huollossa heikolle kiristämiselle. Se ainoa vähänkään kirrattu pultti katkesi.
Nyt on moottori taas kannatuksellaan, mutta sen katkenneen pultin tilalle olis kiva saada uusi, ja mahdollisesti myös se alumiinikalikka josta kierre osittain korkkasi.

Koetin tuossa selata netistä löytyvää eperiä, mutta se lakkasi vastaamasta.
Jos jollakin on toimiva eper ja viitseliäisyyttä katsoa osakoodit pultille ja tuolle toiselle moottorikannakkeelle, niin olisin ylen kiitollinen.

Kyseessä siis 2010 2.0 170hv diesel. Vaihdelaatikon yläkannatin. Se koostuu kahdesta osasta. Pultti on yksi niistä kolmesta, jolla ylempi osa kiinnitetään alempaan, M12 ja mitta ~80mm.
Tuon pultin osakoodin ohella jos sais vielä sen kannakkeen alemman osan osakoodin.

Toki yritän tuota eperiä vielä itsekin jos se siitä taas lähtis toimimaan, mut kun ei siitä tiedä.

JaRoDD
Viestit: 1473
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet
Nykyiset Giulietta MA+TCT ja Linea T-Jet
Paikkakunta: 16900 ja syvällä.

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja JaRoDD »

aaiitee kirjoitti:
04 Kesä 2021, 16:48
Vielä outo asia. Kaksi kertaa, kun olen lähtenyt ajamaan, niin kierrokset nousevat 4000-5000r/min, loota ei vaihda seuraavaa vaihdetta.
Tänään kävi niin. Jouduin pysäyttämään auton ja yritin erilaisia temppuja, laitoin parkin päälle, sitten pakin päälle ja sitten ajovaihteen.
Viimein kikkailun jälkeen vaihteet vaihtuivat normaalisti. Siis kaksi kertaa tuollaista moottorin huutamista ylikierroksilla, edellinen kerta oli 2-3 päivää sitten.
Onkos muilla TCT-kuskeilla ollut samaa?
Käy teettämässä päivitys & kytkinten sopeutus. Ei selvästikään toimi oikein.

Avatar
Aquatica
Viestit: 14236
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

JaRoDD kirjoitti:
30 Kesä 2021, 11:00
aaiitee kirjoitti:
04 Kesä 2021, 16:48
Vielä outo asia. Kaksi kertaa, kun olen lähtenyt ajamaan, niin kierrokset nousevat 4000-5000r/min, loota ei vaihda seuraavaa vaihdetta.
Tänään kävi niin. Jouduin pysäyttämään auton ja yritin erilaisia temppuja, laitoin parkin päälle, sitten pakin päälle ja sitten ajovaihteen.
Viimein kikkailun jälkeen vaihteet vaihtuivat normaalisti. Siis kaksi kertaa tuollaista moottorin huutamista ylikierroksilla, edellinen kerta oli 2-3 päivää sitten.
Onkos muilla TCT-kuskeilla ollut samaa?
Käy teettämässä päivitys & kytkinten sopeutus. Ei selvästikään toimi oikein.
Dynamicilla tekee mulla samaa usein, hyvin kevyellä kaasulla tajuaa vaihtaa aiemmin. Aina vaihtaa ennen rajoittajaa, jos kiihdyttää lisää. Eikös aaiitee aina dynamicilla aja?

aaiitee
Viestit: 457
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 11:25
Car(s): Giulietta TCT super 2017
Giulietta MA 2011
Fiat Bravo
Fiat Linea
Fiat Stilo
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja aaiitee »

Minulla ei ole enää ollut tuollaista kierrosten nousua tuon jälkeen ollenkaan. Nyt olen oikein tyytyväineen lootan toimintaan.
D-moodin laitan aina käyttöön, toimii kaikki oikein hyvin, muuten on tahmeaa ajo.
Aluksi ei meinannut tottua siihen, että ajon loputtua on laitettava P-asento päälle. Jos ei tehnyt sitä, niin ei saanut virta-avainta pois. Nyt on tuon jo muistanut. Kun on kymmeniä vuosia ajanut manuaalia, niin on jäänyt joitain toimintoja väkisinkin selkäytimeen.
Onneksi uskoin sinua ja jkkta ym, en enää vaihtaisi manuaaliin.

aaiitee
Viestit: 457
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 11:25
Car(s): Giulietta TCT super 2017
Giulietta MA 2011
Fiat Bravo
Fiat Linea
Fiat Stilo
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja aaiitee »

JaRoDD kirjoitti:
30 Kesä 2021, 11:00
aaiitee kirjoitti:
04 Kesä 2021, 16:48
Vielä outo asia. Kaksi kertaa, kun olen lähtenyt ajamaan, niin kierrokset nousevat 4000-5000r/min, loota ei vaihda seuraavaa vaihdetta.
Tänään kävi niin. Jouduin pysäyttämään auton ja yritin erilaisia temppuja, laitoin parkin päälle, sitten pakin päälle ja sitten ajovaihteen.
Viimein kikkailun jälkeen vaihteet vaihtuivat normaalisti. Siis kaksi kertaa tuollaista moottorin huutamista ylikierroksilla, edellinen kerta oli 2-3 päivää sitten.
Onkos muilla TCT-kuskeilla ollut samaa?
Käy teettämässä päivitys & kytkinten sopeutus. Ei selvästikään toimi oikein.
Kiitoksia neuvosta, mutta onneksi ei ole enää ollut tuollaista! 8)

aaiitee
Viestit: 457
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 11:25
Car(s): Giulietta TCT super 2017
Giulietta MA 2011
Fiat Bravo
Fiat Linea
Fiat Stilo
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja aaiitee »

Sain juuri tiedon, että autoni moottorin optimointi siirtyy hamaan tulevaisuuteen.

Dynamometrin peltikannen lämpö oli eilen mitattu inrapunamittarilla-lämpö 73 astetta Celsiusta!
Mittaukset eivä toimi tuossa pätsissä, tekniikka ei toimi ja ihmiset läkähtyvät peltihallissa...
Karmea tilanne, säätiedotus lupaa samanlaista seuraavan viikon ajaksi. Eipä käy kateeksi yrittäjän elo. :roll:

aaiitee
Viestit: 457
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 11:25
Car(s): Giulietta TCT super 2017
Giulietta MA 2011
Fiat Bravo
Fiat Linea
Fiat Stilo
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja aaiitee »

Moi,
saako 2017 mallin Giuliettasta näkyviin tietokoneen antaman polttoaineen kulutustiedon?
Yritin tietoa siitä käyttöohjeesta, mutta ei löytynyt ohjetta.

Avatar
Romeo y Julieta
Viestit: 320
Liittynyt: 08 Syys 2020, 21:31
Car(s): -2011 Alfa Giulietta MA 170
Paikkakunta: Heinola

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Romeo y Julieta »

^ Siis näkyviin ajotietokoneesta vai kuinka?

Avatar
Aquatica
Viestit: 14236
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Infontainmentista en tiiä, mutta keskiruutuun saa kun ottaa vaan oikeasta viiksestä nappia muutaman kerran. Muistaakseni trippikohtaista, eli saa aktuaalisen kulutuksen sekä A- että B-tripille.

aaiitee
Viestit: 457
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 11:25
Car(s): Giulietta TCT super 2017
Giulietta MA 2011
Fiat Bravo
Fiat Linea
Fiat Stilo
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja aaiitee »

OK, kiitos tiedosta! Täytyy testata sopivassa tilanteessa, kun on vähän pitempi matka kyseessä.

Vastaa Viestiin