Giulietta 940

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Paikalla
Gusse
Viestit: 899
Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
Paikkakunta: Espoo

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Gusse »

^ Sport packeja oli suomessa I ja II. Ykkösessä tuli helmalevikkeet, 17-vanteet ja puolinahkapenkit. Kakkosessa tuli sitten lisäksi ainakin vielä 18-vanteet, mutta nyt en muista mitä muuta. Itsellä oli omassa aikanaan business pack ja sport pack I.

insinörtti
Viestit: 2637
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

TurboJ kirjoitti:
30 Syys 2023, 17:59
Olisiko auto voinut seistä lähes kaksi vuotta autoliikkeen esittelyhallissa olematta ollenkaan ensirekisteröity?
Ihan normaalia, kun lueskelee mm. koeajokokemuksia foorumilta. Esittelyauto seisoo joko hallin takanurkassa tai pihalla, akku tyhjänä, kesärenkaat alla tammikuussa eikä myyjiä kiinnosta pätkääkään.

Aina maahantuojan vaihtuessa käydään tehtaan kanssa väännöt hinnasta ja varusteista ja sopimukseen taitaa kuulua, että sitoidutaan tilaamaan X määrä autoja. Näitä sitten tulee maahan ja uudet jälleenmyyjät saattavat niitä hetken yrittää myydäkin. Luulot lähtevät aika pian. Tuntuu todella heikolta yhteispeli myyjäliike <-> maahantuoja <-> tehdas. Myyjät oppivat pian, ettei näistä kannata itselleen ongelmaa ottaa. Niitä ongelmiahan ovat
  • listattuja ja esitteisiin painettuja varusteita ei sitten oikeasti olekaan tilattavissa
  • varaosien saatavuus kestää X kk
  • takuuongelmissa (esim. 500X huohottimen jäätyminen parin asteen pakkasella) tuntui tehtaan vastaus olevan radiohiljaisuus, ei korjauslupaa, ei ohjeita.... ei huolto voi omin päinkään ruveta mitään säveltämään, koska ottaa silloin kaiken vastuun itselleen

Myynti-intoa on ruvennut löytymään vasta sitten, kun on käsiin yllättäen ja pyytämättä (ne sopimukset) tipahtanut suurempi erä autoja vaila ostajia ja/tai hallin/pihan perällä rekisteröimättöminä seisovat autot meinaavat muuttua myyntikelvottomiksi päästömääräysten kiristyessä. Toki viimeksi mainitun ongelman saa kierrettyä rekisteröimällä auton, minkä jälkeen sitä voidaan kauputella käytettynä (2 tkm mittarissa).
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2333
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

^ Oma auto oli myös aikoinaan moinostettu 2013 autoksi ja vasta oston jälkeen selvisi että vm on 2011 mutta rekisteröinti oli 2013. :x
Kuva

Avatar
tritonus
Viestit: 229
Liittynyt: 14 Huhti 2011, 14:50
Car(s): ex-Giulietta -10 (170hv jtdm2)
Giulietta -11 (170hv multiair)
Fiat 127 1.2 16v

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja tritonus »

Onko foorumikansalla tietoa, missä sijaitsee kabiinin lämpötila-anturi ja toisaalta oikealle/vasemmalle puhalletun ilman anturit?

Ilmastointi toimii vaihtelevasti, puhkuen välillä kylmää ja välillä lämpöisempää. Tämä siis silloin kun olis syytä viilentää. Ulkolämpötila näkyy oikein. MES antoi virheet molempien puolien puhallusilman lämpötila-antureista.

TurboJ
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Giulietta 1.4 TB MA '12

Ex: 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

Tietääkö joku missä vaiheessa vuotta Giuliettan vuosimallit vaihtuvat? Saksassahan tapana on, että syyskuun alussa. Kuinkas Alfalla?

Esim. meidän G on tullut tehtaasta 29.11.2011 - onko tämä nyt sitten 2011 vai 2012 -mallinen auto?

Avatar
Xehpuk
Viestit: 791
Liittynyt: 09 Loka 2009, 19:05
Car(s): ex Pitkäkattoinen 159 2.0JTDm 2011
ex AR 156 V6 1998
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Xehpuk »

TurboJ kirjoitti:
01 Loka 2023, 20:21
Tietääkö joku missä vaiheessa vuotta Giuliettan vuosimallit vaihtuvat? Saksassahan tapana on, että syyskuun alussa. Kuinkas Alfalla?

Esim. meidän G on tullut tehtaasta 29.11.2011 - onko tämä nyt sitten 2011 vai 2012 -mallinen auto?
Kurkkaa Eperistä alustanumerolla, esim. mun auton kohdalla se kertoo "X8 - 159 MY11"

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Xehpuk kirjoitti:
02 Loka 2023, 21:42
TurboJ kirjoitti:
01 Loka 2023, 20:21
Tietääkö joku missä vaiheessa vuotta Giuliettan vuosimallit vaihtuvat? Saksassahan tapana on, että syyskuun alussa. Kuinkas Alfalla?

Esim. meidän G on tullut tehtaasta 29.11.2011 - onko tämä nyt sitten 2011 vai 2012 -mallinen auto?
Kurkkaa Eperistä alustanumerolla, esim. mun auton kohdalla se kertoo "X8 - 159 MY11"
Tai sitten siinä lukee vaan X7 - Giulietta (2010 - 2013) :D

TurboJ
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Giulietta 1.4 TB MA '12

Ex: 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

^Eipä tosiaan eper tiennyt suoraa vuosimallia kertoa. Yleistä linjaa mallivuoden vaihtumiselle ei Alfalla välttämättä olekaan. Pikaisen tutkinnan jälkeen näyttäisi, että eri tilanteissa on mallivuosi voinut vaihtua jo syksyllä tai vasta kalenterivuoden vaihteessa. Tällainen vaihtelevuus kieltämättä sopii italialaiseen kulttuuriin.

TurboJ
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Giulietta 1.4 TB MA '12

Ex: 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

Onko joku onnistunut löytämään Giuliettaan sopivia kaukalomattoja, vai joutuuko tyytymään tavallisiin kumimattoihin talvikäytössä?

Entäs kun tästä varhaisen mallin yksilöstä puuttuu lattiaverhoilusta ne kiinnitysnastat, joihin merkkikohtaiset matot saa nätisti kiinni. Onko mahdollista jostain saada hankituksi noita pelkkiä nastoja, jotka sitten vaikka liimaisi kiinni alkuperäiseen verhoiluun? Tarkoitus siis se, että nykyiset ja tulevat matot pysyisivät luotettavasti paikallaan. Nytkin autossa on "Giulietta"-brändätyt kangasmatot, joissa on vastapalat noille nastoille, mutta nastat puuttuvat varsinaisen lattiaverhoilun puolelta.

Tai jos ei kaukalomattoja saa, niin vastaanotetaan myös muita hyviä ideoita miten lattiaverhoilu saadaan pysymään siistissä kunnossa myös talvikaudella.

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1520
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

TurboJ kirjoitti:
04 Loka 2023, 12:59
Entäs kun tästä varhaisen mallin yksilöstä puuttuu lattiaverhoilusta ne kiinnitysnastat, joihin merkkikohtaiset matot saa nätisti kiinni. Onko mahdollista jostain saada hankituksi noita pelkkiä nastoja, jotka sitten vaikka liimaisi kiinni alkuperäiseen verhoiluun? Tarkoitus siis se, että nykyiset ja tulevat matot pysyisivät luotettavasti paikallaan. Nytkin autossa on "Giulietta"-brändätyt kangasmatot, joissa on vastapalat noille nastoille, mutta nastat puuttuvat varsinaisen lattiaverhoilun puolelta.

Tai jos ei kaukalomattoja saa, niin vastaanotetaan myös muita hyviä ideoita miten lattiaverhoilu saadaan pysymään siistissä kunnossa myös talvikaudella.
Alkuperäisissä kangasmatoissa oli tarrakiinnitys nurkissa ja varsin heikko sellainen. Kannattaa katsoa hakusanalla floor mat clips, niin löytyy monenlaisia yleismalleja. Laittaisin sellaiset missä on tavallaan ruuvikierre, niin on helppo jälkiasentaa myös tuohon auton omaan lattiamattoon.

Avatar
molsky
Viestit: 554
Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
Car(s): Gulietta QV ´17

Mito QV
156 2.0 JTS

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja molsky »


Avatar
Pujazuba
Viestit: 2333
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

TurboJ kirjoitti:
04 Loka 2023, 12:59
Onko joku onnistunut löytämään Giuliettaan sopivia kaukalomattoja, vai joutuuko tyytymään tavallisiin kumimattoihin talvikäytössä?

Entäs kun tästä varhaisen mallin yksilöstä puuttuu lattiaverhoilusta ne kiinnitysnastat, joihin merkkikohtaiset matot saa nätisti kiinni. Onko mahdollista jostain saada hankituksi noita pelkkiä nastoja, jotka sitten vaikka liimaisi kiinni alkuperäiseen verhoiluun? Tarkoitus siis se, että nykyiset ja tulevat matot pysyisivät luotettavasti paikallaan. Nytkin autossa on "Giulietta"-brändätyt kangasmatot, joissa on vastapalat noille nastoille, mutta nastat puuttuvat varsinaisen lattiaverhoilun puolelta.

Tai jos ei kaukalomattoja saa, niin vastaanotetaan myös muita hyviä ideoita miten lattiaverhoilu saadaan pysymään siistissä kunnossa myös talvikaudella.
Löysin Hobby Hallista aikoinaan mallikohtaiset kumimatot.
Kuva

TurboJ
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Giulietta 1.4 TB MA '12

Ex: 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

^
Oliko tavalliset vai kaukalomatot? Kiitos vinkistä.

insinörtti
Viestit: 2637
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

TurboJ kirjoitti:
04 Loka 2023, 12:59
Onko joku onnistunut löytämään Giuliettaan sopivia kaukalomattoja, vai joutuuko tyytymään tavallisiin kumimattoihin talvikäytössä?
Ainakin orkkismatot kannattaa unohtaa heti kättelyssä. Tyäysin sileät kumiläpyskät -> kaikki vesi ja pikkukivet löytävät automaattisesti tiensä maton alle. Enkä lämpene "sopii joka merkkiin" (yhtä surkeasti) tarvikematoille, ne kun ei halua pysyä ojennuksessa.

Jostain Alfabbs viestikejusta taannoin bongasin ulkomaisen toimittajan, jolta sai oikein kunnon kaukalomatot. En vaan nyt millään saa nimeä päähäni.... Valikoimissa etujalkatilan matot + taakse matto, joka peitti myös "kardaanitunnelin" + kaukalo takakonttiin. Näissä todella reilut (luokkaa 5 cm korkeat) reunat ja kun olivat myös mittatarkkoja, niin nämähän pysivät napakasti paikoillaan ilman mitään nastakiinnityksiä. Värejäkin löytyi muutakin kuin pelkkää mustaa - oli ainakin ~toffeen värinen, joka natsasi aika kivasti vauvankakan värisiin penkkeihin + mahd. myös harmaa. Ei tietenkään halvin vaihtoehto tämä.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

TurboJ
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Giulietta 1.4 TB MA '12

Ex: 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

^
Olisko kyseessä ollut molskyn ylempänä jakama linkki?

Nuohan vaikuttavat hyviltä, mutta kun sanotaan pintakerroksen olevan keinonahkaa niin se herättää vähän kysymystä kuinka kulutuskestävää tai märänkestävää ko. tuote voi olla. Hyvän näköisiä mattoja ovat kyllä.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2333
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

TurboJ kirjoitti:
04 Loka 2023, 17:38
^
Oliko tavalliset vai kaukalomatot? Kiitos vinkistä.
Tässähän ne. Hyvin ovat pitäneet talven pois kankaista.
https://hobbyhall.fi/fi/autotuotteet/au ... =giulietta
Kuva

insinörtti
Viestit: 2637
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

TurboJ kirjoitti:
04 Loka 2023, 20:10
Olisko kyseessä ollut molskyn ylempänä jakama linkki?
Nyt tärppäsi - Weather Tech. https://www.weathertecheurope.com/

aaiitee näkyi myös tykänneen näistä.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

mujunen
Viestit: 112
Liittynyt: 05 Syys 2014, 23:06
Car(s): Alfa Romeo 1750 gtv 1970
Alfa Romeo Giulietta 1,4 Multiair
VW Golf Country
Bmw e30 325 cabrio 1986
Mb 190b W121 1960

Ex Alfa: 159 Ti 2.0Jtdm
Ex Alfa:156 2,5 2001
Paikkakunta: Ikaalinen

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja mujunen »

Minulla on nuo Weather Techit Giulietassa. Hyvin sopivat paikalleen ja suojaavat hyvin. Miinuksena ehkä takamaton hankalahko tyhjentäminen. Parhaat kaukalomatot mitä itsellä ollut.

TurboJ
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Giulietta 1.4 TB MA '12

Ex: 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

Pääsin vihdoin testaamaan G:n sadetunnistinta. Toimii, mutta heikosti. Pyyhkii siis aivan liian harvaan tahtiin ja vaatii manuaaliohjausta jos mielii nähdä eteensä. Kuvittelisin, että itse sensori lienee tällöin todennäköisin vikakohde? Vai voisiko olla muusta kysymys? Mikäli pelkkä sensori, niin onko hankala vaihdettava?

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Sääditkö sen herkkyyden mille tasolle ajoluulokoneelta?
Viiksivalikosta tuo löytyy ainakin ilman jotain hitech-medialaitteistoa. Itse muistaakseni totesin, että maksimiherkkyys on aika sopiva (hieman turhan herkkä, mutta ei liikaa).

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2333
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

^ Mulla myös herkkyystaso 2/4 pyyhii ihan liian myöhään. Pärjään 3/4 tasolla mutta välillä tuntuu että sekin voisi olla hiukan ahkerampi.
Kuva

TurboJ
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Giulietta 1.4 TB MA '12

Ex: 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

^^
Maksimiherkkyys, mutta tietysti alemmilla asetuksilla vielä huonommin toimii.

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1520
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Eihän se anturi sinänsä ole vaikea vaihtaa, mutta vika ei välttämättä ole siinä. Tuulilasin kunto anturin kohdalta, kenties joskus vaihdettu tarvikelasi tai väärin asennettu geelityyny anturin ja tuulilasin välissä voi aiheuttaa, ettei anturi havaitse vettä lasilla. MES näkee can info -valikon kautta rain sensor -arvon, mutta en tiedä mikä sen skaala on ja mikä on ns. normaali arvo.

https://www.hella.com/techworld/sg/Tech ... sor-42078/

TurboJ
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Giulietta 1.4 TB MA '12

Ex: 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

^
Tarvikelasi siinä on paikallaan. Lasin yleiskunto on hyvä, mutta en ole kyllä sensorin kohdalta niin tarkasti vielä syynännyt. Sellaisella sateella, jolloin normaalisti tulisi jo käytettyä jatkuvaa pyyhintää tuo automatiikka pyyhkäisee maksimiherkkyydellä nyt ehkä kerran per 20 sek.

MES -vehkeet pitäisi hankkia, mutta mahtaako niitä saada jostain ihan johdollisena versiona? En halua/tarvitse langattomuutta, jos se olisi välttettävissä.

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1520
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Joku typeryys tuossa Giulietan pyyhinautomatiikassa oli, kun vain muistaisi. Siitä ei tainnut löytyä sopivaa asentoa kuin tietylle sademäärälle. Jos ruutaat vettä letkulla siihen lasille, niin kääntääkö automatiikka pyyhinnän kuitenkin täysille?

Paikalla
Gusse
Viestit: 899
Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
Paikkakunta: Espoo

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Gusse »

^ Voi olla, että edellinen on myös lasinvaihdossa säästänyt ja laittanut lasin joka on versiolle ilman sensoria.

Avatar
Polforea
Viestit: 11197
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Polforea »

TurboJ kirjoitti:
10 Loka 2023, 20:44
MES -vehkeet pitäisi hankkia, mutta mahtaako niitä saada jostain ihan johdollisena versiona? En halua/tarvitse langattomuutta, jos se olisi välttettävissä.
Itse Multiecuscan tietenkin omilta sivuiltaan (lisenssi 50e, sis. vuoden päivitykset):
https://multiecuscan.net/Default.aspx

Varsinaiseksi kaapeliksi riittää Giulietan kanssa sopiva ELM-piuha ja osa auton purkeista haluaa keltaisen adapterin (A3), vaikka tuosta:
https://www.ebay.ie/itm/133704453455
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

TurboJ
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Giulietta 1.4 TB MA '12

Ex: 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

Gusse kirjoitti:
10 Loka 2023, 20:56
^ Voi olla, että edellinen on myös lasinvaihdossa säästänyt ja laittanut lasin joka on versiolle ilman sensoria.
Hyvin mahdollista. Koitanpa tarkistaa mitä numerosarjoja nykyisessä tuulilasissa on.
matti_vuorio kirjoitti:
10 Loka 2023, 20:54
Joku typeryys tuossa Giulietan pyyhinautomatiikassa oli, kun vain muistaisi. Siitä ei tainnut löytyä sopivaa asentoa kuin tietylle sademäärälle. Jos ruutaat vettä letkulla siihen lasille, niin kääntääkö automatiikka pyyhinnän kuitenkin täysille?
En ole vielä kokeillut tuota. Toissapäivänä vasta pääsin sateella kokeilemaan automatiikkaa ja huomasin ettei toimi kunnolla. Pitää testata lisää.
Polforea kirjoitti:
10 Loka 2023, 21:06
Itse Multiecuscan tietenkin omilta sivuiltaan (lisenssi 50e, sis. vuoden päivitykset):
https://multiecuscan.net/Default.aspx

Varsinaiseksi kaapeliksi riittää Giulietan kanssa sopiva ELM-piuha ja osa auton purkeista haluaa keltaisen adapterin (A3), vaikka tuosta:
https://www.ebay.ie/itm/133704453455
Hienoa, kiitos. Noilla pääseekin hyvin alkuun.

Avatar
Romeo y Julieta
Viestit: 536
Liittynyt: 08 Syys 2020, 21:31
Car(s): Giulietta MA 170 '13
Ex:
Giulietta MA 170 '11
Paikkakunta: Heinola

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Romeo y Julieta »

Jo alun perin erinomaisia Giuliettan valoja tuli tehostettua laittamalla pitkiin eli siis noihin xenonien pareina oleviin H1-apukaukovaloihin Philipsin lippulaivamallin ledit Ultinon Pro9100 (+ 350 %). Xenon-polttimoina vuosi sitten laitetut Osramin Cool Blue Boost joissa värilämpötila valmistajan mukaan 7000K. Todellisuudessa kuitenkin max 6000K luokkaa, antavat tielle silmiä miellyttävää puhtaan valkoista kirkasta valoa. Philipsin ledeissä värilämpötila on 5800K eikä sävyeroa xenoneihin ole ollenkaan.

Alla muutama puhelimella otettu räpsy valotehosta. Kuvaparien ylemmissä otoksissa lyhyet ja alemmissa pitkät päällä.

Kuva
Kuva

Kuva
Kuva

TurboJ
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Giulietta 1.4 TB MA '12

Ex: 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

^Näyttää olevan valoteho kunnossa.

Kuinka heikoksi vakio-xenonien valoteho voi polttimoiden ikääntyessä mennä? Meidän G:ssä tuntuu valot olevan varsin keskinkertaiset tällä hetkellä, mutta eipä olekaan tietoa että polttimoita olisi koskaan vaihdettu (ikää 12 vuotta ja matkaa takana 130 tkm).

TurboJ
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Giulietta 1.4 TB MA '12

Ex: 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

Mikäs lienee kyseessä kun '12 MA TCT:ssä kuuluu paikallaan tyhjäkäynnillä vaimeaa raksutusta kojelaudan sisältä? Ajossa en tiedä kuuluuko vai ei, ajomelu peittäisi sen alleen. Mutta jokin sähköperäinen toiminto käynnistyy välillä kojelaudan sisällä, mahdollisesti noin sen keskivaiheilla, kun seistään vaikkapa liikennevaloissa, ja silloin "raksuttaa". Ääni ei mielestäni voi tulla konehuoneesta, vaan nimenomaan jostain kojelaudan sisältä.

Avatar
Romeo y Julieta
Viestit: 536
Liittynyt: 08 Syys 2020, 21:31
Car(s): Giulietta MA 170 '13
Ex:
Giulietta MA 170 '11
Paikkakunta: Heinola

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Romeo y Julieta »

TurboJ kirjoitti:
14 Loka 2023, 20:49
^Näyttää olevan valoteho kunnossa.

Kuinka heikoksi vakio-xenonien valoteho voi polttimoiden ikääntyessä mennä? Meidän G:ssä tuntuu valot olevan varsin keskinkertaiset tällä hetkellä, mutta eipä olekaan tietoa että polttimoita olisi koskaan vaihdettu (ikää 12 vuotta ja matkaa takana 130 tkm).
Noilla kilometreillä kyllä laittaisin ehdottomasti xenon-polttimot vaihtoon jos ei ole tietoa että olisi vaihdettu koskaan. Xenoneitahan ei varsinaisesti kuluta käyttötunnit vaan enemmänkin syttymiskerrat ja lyhyt palamisaika kerrallaan. Siksi päiväajovalotkaan ei välttämättä säästä xenoneita jos automatiikka lyö vähän väliä ajovaloja päälle tunneleihin ja parkkihalleihin mennessä ja toisin päin. Haitallinen ominaisuus valoille on myös tuo kun avaimesta avaa ovien lukituksen niin ajovalot syttyy 20-30 sek ajaksi. Saa toki laitettua pois päältä ajotietokoneen valikosta.

Valotehon hiljalleen hiipumista ajan myötä ei itse huomaa kovinkaan helposti kun silmä tottuu. Samahan pätee ihan omaan näkökykyynkin.

Omassani oli kilometrit suunnilleen samat kun ostin auton ja valoteholtaan polttimot olivat jo aika väsähtäneet. Hain polttimoiden uusimisella myös kylmempää värilämpötilaa kun omaan silmään alkuperäisten noin 4300K on vielä hieman liian lämmin ja taittaa aavistuksen keltaiseen.

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1520
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Kulunut xenon polttimo alkaa punertamaan, mistä yleensä tunnistaa sen vaihtotarpeen.

Avatar
Isola
Viestit: 1964
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Isola »

Punertava on jo hukannut suuren osan valovoimastaan. Silloin ehdottomasti viimeistään. Riippuu tosiaan käyttötunneista ja sytytysten määrästä, joten konvertoituu vaihtelevasti kilometreiksi tai kalenteriajaksi. Kuuden vuoden välein olen vaihtanut ja todennut näkyvyyden parantuneen uusilla niin paljon, että olisi pitänyt vaihtaa jo aiemmin.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Iltatonttu
Viestit: 2
Liittynyt: 29 Elo 2023, 13:12
Car(s): Giulietta -13

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Iltatonttu »

Onkos muilla Giuliettan omistajilla ollut ongelmaa että ohjaus "lonksahtaa" ääriasennoissa?
Tuntuu vähän kuin lähtisi renkaat alta.
Käytiin katsastuskonttorilla kyselemässä ja tarkistivat nivelet (Ei maksanut mitään kun eivät löytäneet syyllistä)
Epäilivät ohjaustehostinta. Kuulemma ollut niissä vikaa kun kokonaan sähköinen, onko tässä perää?

Edit. Lisäkysymys, ei liity äskeiseen vikaan mutta vikakoodinlukija antaa vikakoodin B1020, Front position sensor voltage?
Tämä ilmeisesti sytyttää Check engine valon ajoittain.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ettei vaan iskareiden yläpäiden laakerit vois olla menneet?
Niissä tyypillisesti ensin hajoaa laakeri, sitten menee jousi kun laakeri tarpeeksi alkaa jumittamaan.

Omakohtaisesti nuo on toki tehneet niin, että on alkanut tuntumaan selkeä nypytys jo normaalissa kääntämisessä ja jousesta kuulunut joko poksahteleva tai "boingboing"-ääniä kauan ennen ääriasentoja.

Paikalla
Avatar
ArttuNaattor
Viestit: 68
Liittynyt: 23 Huhti 2021, 15:10
Car(s): 2012 Giulietta T-Jet

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja ArttuNaattor »

Iltatonttu kirjoitti:
16 Loka 2023, 13:24
Onkos muilla Giuliettan omistajilla ollut ongelmaa että ohjaus "lonksahtaa" ääriasennoissa?
Tuntuu vähän kuin lähtisi renkaat alta.
Käytiin katsastuskonttorilla kyselemässä ja tarkistivat nivelet (Ei maksanut mitään kun eivät löytäneet syyllistä)
Epäilivät ohjaustehostinta. Kuulemma ollut niissä vikaa kun kokonaan sähköinen, onko tässä perää?

Edit. Lisäkysymys, ei liity äskeiseen vikaan mutta vikakoodinlukija antaa vikakoodin B1020, Front position sensor voltage?
Tämä ilmeisesti sytyttää Check engine valon ajoittain.
Kyseessä on normaali "oire" ackermann ohjausgeometrialla varustetuissa autoissa mihin Giulietta lukeutuu. Jos ratti on ääriasennossa ja varsinkin jos on vähänkään kostea pinta alla, niin renkaat lonksuu/pomppii helposti. Ajamistani autoista W212 ja W213 E-mersuissa tuo oli kaikista agressiivisinta, kun auton koko kori heilahteli sen etuakselin hypähtelyn mukana :-D Ymmärtääkseni tällä ohjausgeometrialla saavutetaan mm. parempi ohjauksen vakaus suuremmissa nopeuksissa. Ackermann effect, ackermann wheel hop tms. jos googlettaa niin löytyy lisää aiheesta. Sama ominaisuus löytyy monesta kalliimmasta ja suorituskykyisemmästä autosta, en tiedä onko katsastuskonttorilla ollut tietokatkos siitä kun olet oireen selittänyt sille kuka on sitten autoa käynyt läpi, mutta aika peruskauraa. Kaikki Porschet esimerkiksi tekee myös tuota.

Ohjaustehostimissa on ollut vikaa lähinnä saman konsernin DualDrive tehostimilla varustetuissa vekottimissa, eli kaikissa Fiateissa mitkä käyttää sitä järjestelmää (Puntot, Bravot, Pandat, 500, yms.) mutta Giuliettan ohjaustehostin ja koko hammastanko on ihan erilainen ja näissä ei vikoja ole ollut. Giuliettan ohjaustehostin on tehty kalliimman kautta, eli tehostinmoottori on toisella puolen hammastankoa kuin mistä ohjausakseli tulee sinne sisään. Parantaa ohjaustuntumaa, vs. ratkaisut missä ohjaustehostin on kiinni siinä ohjausakselissa itsessään. Porsche esimerkiksi käyttää tätä samanlaista ratkaisua kuin Giulietta, ja aika moni halvempi auto käyttää sitten tuota jälkimmäistä missä tehostinmoottori ja anturit on kaikki samalla puolen hammastankoa.

https://www.youtube.com/watch?v=oYMMdjbmQXc

https://en.wikipedia.org/wiki/Ackermann ... g_geometry

jmi
Viestit: 1484
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja jmi »

ArttuNaattor kirjoitti:
16 Loka 2023, 18:32
Iltatonttu kirjoitti:
16 Loka 2023, 13:24
Onkos muilla Giuliettan omistajilla ollut ongelmaa että ohjaus "lonksahtaa" ääriasennoissa?
Tuntuu vähän kuin lähtisi renkaat alta.
Käytiin katsastuskonttorilla kyselemässä ja tarkistivat nivelet (Ei maksanut mitään kun eivät löytäneet syyllistä)
Epäilivät ohjaustehostinta. Kuulemma ollut niissä vikaa kun kokonaan sähköinen, onko tässä perää?

Edit. Lisäkysymys, ei liity äskeiseen vikaan mutta vikakoodinlukija antaa vikakoodin B1020, Front position sensor voltage?
Tämä ilmeisesti sytyttää Check engine valon ajoittain.
Kyseessä on normaali "oire" ackermann ohjausgeometrialla varustetuissa autoissa mihin Giulietta lukeutuu. Jos ratti on ääriasennossa ja varsinkin jos on vähänkään kostea pinta alla, niin renkaat lonksuu/pomppii helposti. Ajamistani autoista W212 ja W213 E-mersuissa tuo oli kaikista agressiivisinta, kun auton koko kori heilahteli sen etuakselin hypähtelyn mukana :-D Ymmärtääkseni tällä ohjausgeometrialla saavutetaan mm. parempi ohjauksen vakaus suuremmissa nopeuksissa. Ackermann effect, ackermann wheel hop tms. jos googlettaa niin löytyy lisää aiheesta. Sama ominaisuus löytyy monesta kalliimmasta ja suorituskykyisemmästä autosta, en tiedä onko katsastuskonttorilla ollut tietokatkos siitä kun olet oireen selittänyt sille kuka on sitten autoa käynyt läpi, mutta aika peruskauraa. Kaikki Porschet esimerkiksi tekee myös tuota.

Ohjaustehostimissa on ollut vikaa lähinnä saman konsernin DualDrive tehostimilla varustetuissa vekottimissa, eli kaikissa Fiateissa mitkä käyttää sitä järjestelmää (Puntot, Bravot, Pandat, 500, yms.) mutta Giuliettan ohjaustehostin ja koko hammastanko on ihan erilainen ja näissä ei vikoja ole ollut. Giuliettan ohjaustehostin on tehty kalliimman kautta, eli tehostinmoottori on toisella puolen hammastankoa kuin mistä ohjausakseli tulee sinne sisään. Parantaa ohjaustuntumaa, vs. ratkaisut missä ohjaustehostin on kiinni siinä ohjausakselissa itsessään. Porsche esimerkiksi käyttää tätä samanlaista ratkaisua kuin Giulietta, ja aika moni halvempi auto käyttää sitten tuota jälkimmäistä missä tehostinmoottori ja anturit on kaikki samalla puolen hammastankoa.

https://www.youtube.com/watch?v=oYMMdjbmQXc

https://en.wikipedia.org/wiki/Ackermann ... g_geometry
No ei kyllä ole normaalia Giulietassa eli kyllä siellä vikaa on, mahdollisesti juuri yläpään laakereissa. Giulia/Stelviossa on ackermann-ohjausgeometria, mutta niissäkin oiretta esiintyy vain tietyillä renkailla.

Avatar
tritonus
Viestit: 229
Liittynyt: 14 Huhti 2011, 14:50
Car(s): ex-Giulietta -10 (170hv jtdm2)
Giulietta -11 (170hv multiair)
Fiat 127 1.2 16v

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja tritonus »

Romeo y Julieta kirjoitti:
13 Loka 2023, 17:55
Jo alun perin erinomaisia Giuliettan valoja tuli tehostettua laittamalla pitkiin eli siis noihin xenonien pareina oleviin H1-apukaukovaloihin Philipsin lippulaivamallin ledit Ultinon Pro9100 (+ 350 %). Xenon-polttimoina vuosi sitten laitetut Osramin Cool Blue Boost joissa värilämpötila valmistajan mukaan 7000K. Todellisuudessa kuitenkin max 6000K luokkaa, antavat tielle silmiä miellyttävää puhtaan valkoista kirkasta valoa. Philipsin ledeissä värilämpötila on 5800K eikä sävyeroa xenoneihin ole ollenkaan.
Aivan ensimmäiseksi: tarkoitukseni ei ole nillittää tai heristellä mitään tieliikennelakisormea.
Katselin noita laittamiasi polttimoita, niin kumpainenkaan ei ole tieliikennelaillinen tai e-hyväksytty.
Sitä funtsin, että onko katsurilla mitään konstia polttimon laillisuutta todeta ja asiaan puuttua?
Nuo maksaa kuitenkin jonkin verran, niin ei haluais koetella tuuriaan.

Kokemusta on kuitenkin siitä, että katsastuksessa haettiin vuoden -66 harrastepelin takavaloista, jotka oli vielä tolkun paljon vanhemmasta Fordista otetut pisarat, e-merkintöjä.

VintageSpeed
Viestit: 3
Liittynyt: 13 Maalis 2022, 09:33
Car(s): '12 Giulietta Turismo 1.4 T-jet
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja VintageSpeed »

Mulla on nuo samat H1 ledit pitkien tilalla ja kyllähän ne valitettavasti joutuu leimalle ottamaan pois. Ne pystyy ihan silmällä tunnistamaan ledeiksi kun katsoo umpiosta. Xenon varmasti vaikeampi tunnistaa kun on siellä projektorin sisällä kai joku haukka nekin hylkää jos alkaa epäillä liiallista kirkkautta tai värilämpötilaa.

Avatar
Isola
Viestit: 1964
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Isola »

Matolaatikollahan ne jäävät kiinni jos valokuvio on poskellaan. Kirkkautta ei mitata.

Sitten taas jos vuonna 1966 ensirekisteröidystä autosta on etsitty E-kirjaimia lampuista, on tehty selvä virhe. Takavalaisinten E-hyväksyntä tuli Suomessa voimaan vasta 1976.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

insinörtti
Viestit: 2637
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

^ ei kait matolaatikolla mitata kuin lähivaloja? Jotka tässä tapauksessa orkkisxenonit (jälkiasennukset lähes poikkeuksetta laittomia, kun uupuu automaaginen tasonsäätö yms) uusilla polttomoilla höystettynä, jos en ihan väärin ymmärtänyt.

BTW tuohon xenonien hiipumiseen oma havainto: 5 vuotta/120 tkm matkalla Giulietan alkujaan vallan erinomaiset xenonit hiipuivat aika tavalla. Ei tuossa loppupäässä enää tullut odotettua tiputusta lähivalojen tehossa, kun auto vaihtui 25 W xenoneilla varustettuun. Hyvin huomaamaton = petollinen tämä hiipuminen. Valon väri näkyy tien päällä tehtyjen havaintojen mukaan muuttuvan vasta sitten, kun poltin vetää ihan viimeisiään ja valoteho on -80 %. Purkauslamput kuuluisi vaihtaa jo kauan ennen kuin ne sammuvat lopullisesti.

Periaatteessa apukaukovaloissakin pitäisi olla vain ja ainoastaan tieliikenteeseen hyväksytyt polttimot.... lie tuurista/katsurista kiinni, jaksetaanko tähän puuttua?

PKS ulkopuolella ajellessa kummastuttaa, miten melkein kaikilla vastaantulijoilla on valon väristä päätellen lähivaloissa jotain muuta kuin halogeenia, vaikka kalusta suurelta osin 10-20 vuoden ikäistä. ja etenkin pakettiautoissa ja teinibemuissa tungettu sinistä lediä pysäköinti- ja rekisterikilvenvaloihin. Noinkohan jaksavat vaihdella polttimot katsastukseen...? Tai käydä lainkaan katsastuksessa? Hämärä muistikuva, että olisi tyyliin 10-15 % autoista katsastus rästissä.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Isola
Viestit: 1964
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Isola »

Ah tosiaan, pitkistähän siinä oli kyse. Joo, ne katsotaan vain silmämääräisesti. Matolaatikolla tsekataan lähivalot ja nähtävästi nykyään myös sumuvalot - mikä on muuten ihan tervetullut uudistus! Niistä kun optimistisesti arvioiden 1/3 on säädetty osoittamaan likimain oikein, 1/3 taivaaseen ja 1/3 päin helvettiä.

Mitä viitseliäisyyteen tulee, niin kyllähän tälläkin foorumilla joku vaihtelee putkistoakin katsastukseen. Siihen nähden polttimot ovat pieni vaiva. Eikä niitä katsastamattomia juuri liikenteessä valvota. Silloin kun alle kymmenvuotiaiden katsastusväli piteni kahteen vuoteen, ehdin pienen sekaannuksen vuoksi ajaa liki puoli vuotta katsastamattomalla autolla muutaman kilometrin säteellä Näsinneulasta. Eipä siitä näköjään kovin todennäköisesti jää kiinni.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Paikalla
Avatar
ArttuNaattor
Viestit: 68
Liittynyt: 23 Huhti 2021, 15:10
Car(s): 2012 Giulietta T-Jet

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja ArttuNaattor »

jmi kirjoitti:
17 Loka 2023, 10:22
ArttuNaattor kirjoitti:
16 Loka 2023, 18:32
Iltatonttu kirjoitti:
16 Loka 2023, 13:24
Onkos muilla Giuliettan omistajilla ollut ongelmaa että ohjaus "lonksahtaa" ääriasennoissa?
Tuntuu vähän kuin lähtisi renkaat alta.
Käytiin katsastuskonttorilla kyselemässä ja tarkistivat nivelet (Ei maksanut mitään kun eivät löytäneet syyllistä)
Epäilivät ohjaustehostinta. Kuulemma ollut niissä vikaa kun kokonaan sähköinen, onko tässä perää?

Edit. Lisäkysymys, ei liity äskeiseen vikaan mutta vikakoodinlukija antaa vikakoodin B1020, Front position sensor voltage?
Tämä ilmeisesti sytyttää Check engine valon ajoittain.
Kyseessä on normaali "oire" ackermann ohjausgeometrialla varustetuissa autoissa mihin Giulietta lukeutuu. Jos ratti on ääriasennossa ja varsinkin jos on vähänkään kostea pinta alla, niin renkaat lonksuu/pomppii helposti. Ajamistani autoista W212 ja W213 E-mersuissa tuo oli kaikista agressiivisinta, kun auton koko kori heilahteli sen etuakselin hypähtelyn mukana :-D Ymmärtääkseni tällä ohjausgeometrialla saavutetaan mm. parempi ohjauksen vakaus suuremmissa nopeuksissa. Ackermann effect, ackermann wheel hop tms. jos googlettaa niin löytyy lisää aiheesta. Sama ominaisuus löytyy monesta kalliimmasta ja suorituskykyisemmästä autosta, en tiedä onko katsastuskonttorilla ollut tietokatkos siitä kun olet oireen selittänyt sille kuka on sitten autoa käynyt läpi, mutta aika peruskauraa. Kaikki Porschet esimerkiksi tekee myös tuota.

Ohjaustehostimissa on ollut vikaa lähinnä saman konsernin DualDrive tehostimilla varustetuissa vekottimissa, eli kaikissa Fiateissa mitkä käyttää sitä järjestelmää (Puntot, Bravot, Pandat, 500, yms.) mutta Giuliettan ohjaustehostin ja koko hammastanko on ihan erilainen ja näissä ei vikoja ole ollut. Giuliettan ohjaustehostin on tehty kalliimman kautta, eli tehostinmoottori on toisella puolen hammastankoa kuin mistä ohjausakseli tulee sinne sisään. Parantaa ohjaustuntumaa, vs. ratkaisut missä ohjaustehostin on kiinni siinä ohjausakselissa itsessään. Porsche esimerkiksi käyttää tätä samanlaista ratkaisua kuin Giulietta, ja aika moni halvempi auto käyttää sitten tuota jälkimmäistä missä tehostinmoottori ja anturit on kaikki samalla puolen hammastankoa.

https://www.youtube.com/watch?v=oYMMdjbmQXc

https://en.wikipedia.org/wiki/Ackermann ... g_geometry
No ei kyllä ole normaalia Giulietassa eli kyllä siellä vikaa on, mahdollisesti juuri yläpään laakereissa. Giulia/Stelviossa on ackermann-ohjausgeometria, mutta niissäkin oiretta esiintyy vain tietyillä renkailla.
Joo renkaat ehdottomasti vaikuttaa, niinkuin kelikin. Itsellä tuntui että talvirenkaat (Pirellin kitkat) teki tuota kaikista eniten, niiden sivuvalli on myös periaatteessa 90 asteinen kulma siinä missä kesäkumeissa on paljon pyöreämmät reunat (antavat enemmän anteeksi?). Kuitenkin tuolla 10k+ jäsentä sisältävässä facebook ryhmässä on ilmiöstä puhuttu pitkään ja just niinkuin mainitsit, Giuliassa ja Stelviossa on ackermann myös -> tekee tuota myös niinkuin monet muut "suorituskykuorientoituneet" autot. Jos yläpään laakerit ois niin tuusannuuskana että auto fyysisesti lonksuu ja renkaat pomppii niin oletettavasti ois katsurit vian/väljyyden löytäneet. Tässäkin tapauksessa vikailmoitus on tullut just syysaikaan milloin on kosteat tienpinnat ja tuo ilmiö on eniten voimissaan.

Harvassahan nämä C-kokoluokan autot on missä tuota geometriaa käytetään (priorisoidaan enemmän sitä matalien nopeuksien manööverikykyä, esim samalle C-pohjalevylle tehdyt Fiatit eivät kärsi tästä ongelmasta), hankaloittaen oikeaa diagnoosia johtaen varmaan osittain tohon että aletaan vikaa löytämättä syyttämään nosturilta suoraan ohjaustehostinta koska parista Puntosta niitä on mennyt vuosikymmen sitten.

Voihan sitä kaikkea alkaa vaihtamaan, mutta hukkaan heitettyjä tonneja tulee olemaan jos hammastangossa, nivelissä tai muualla alustassa ei väljää ole. Niin kauan kun etupään kulmat on tehtaan ohjearvoissa niin auto tulee tuota tekemään. Caster säätöä tuskin on sen vertaa että tuota saa pois edes vaikka haluaisi, ja jos saisi niin ohjauksen "suoruus" ja vakaushan siinä kärsii. Pahoittelen kärkästä vastausta, mutta pysyn kannassanni että tämä on ominaisuus eikä vika ja tässä suurin riski on se että lähtee asiakkaan tililtä tonneja täysin turhaan. Mielipiteeni olisi erilainen jos olisivat väljää jostain löytäneet.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

ArttuNaattor kirjoitti:
17 Loka 2023, 15:01
Voihan sitä kaikkea alkaa vaihtamaan, mutta hukkaan heitettyjä tonneja tulee olemaan jos hammastangossa, nivelissä tai muualla alustassa ei väljää ole.
Tuossa ehkä se olennaisin. Hammastanko maksaa ihan pirukseen paljon.
Toisaalta katsurit tuskin tietävät ajo-ominaisuuksiltaan Giuliettaa.
ArttuNaattor kirjoitti:
17 Loka 2023, 15:01
Joo renkaat ehdottomasti vaikuttaa, niinkuin kelikin.
T'ämä voisi selittää sen, että öhm 30tkm? ja kaksi Giuliettaa tässä taloudessa kiertäneenä, yhteensä kuudella yksilöllä eri olosuhteissa ajaneena, ei ole osunut yhtään tällaista kohdalle. Toisaalta olihan mulla myös MiTo, jossa vastaava efekti tuli vähän ennen kuin jousista alkoi kuulumaan Bojoing-ääniä, kun yläpään laakeri(t) pettivät. :P

Avatar
Romeo y Julieta
Viestit: 536
Liittynyt: 08 Syys 2020, 21:31
Car(s): Giulietta MA 170 '13
Ex:
Giulietta MA 170 '11
Paikkakunta: Heinola

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Romeo y Julieta »

tritonus kirjoitti:
17 Loka 2023, 11:06
Romeo y Julieta kirjoitti:
13 Loka 2023, 17:55
Jo alun perin erinomaisia Giuliettan valoja tuli tehostettua laittamalla pitkiin eli siis noihin xenonien pareina oleviin H1-apukaukovaloihin Philipsin lippulaivamallin ledit Ultinon Pro9100 (+ 350 %). Xenon-polttimoina vuosi sitten laitetut Osramin Cool Blue Boost joissa värilämpötila valmistajan mukaan 7000K. Todellisuudessa kuitenkin max 6000K luokkaa, antavat tielle silmiä miellyttävää puhtaan valkoista kirkasta valoa. Philipsin ledeissä värilämpötila on 5800K eikä sävyeroa xenoneihin ole ollenkaan.
Aivan ensimmäiseksi: tarkoitukseni ei ole nillittää tai heristellä mitään tieliikennelakisormea.
Katselin noita laittamiasi polttimoita, niin kumpainenkaan ei ole tieliikennelaillinen tai e-hyväksytty.
Sitä funtsin, että onko katsurilla mitään konstia polttimon laillisuutta todeta ja asiaan puuttua?
Nuo maksaa kuitenkin jonkin verran, niin ei haluais koetella tuuriaan.

Kokemusta on kuitenkin siitä, että katsastuksessa haettiin vuoden -66 harrastepelin takavaloista, jotka oli vielä tolkun paljon vanhemmasta Fordista otetut pisarat, e-merkintöjä.
Tämä on tiedossa, ledithän on Suomessa yksiselitteisesti kielletty halogeenit korvaavina polttimoina. Monessa EU-maassa Philipsin ja Osramin LED-polttimoita on kuitenkin jo hyväksytty tieliikennekäyttöön valikoiduissa automalleissa. Eli valmistaja on hakenut polttimoilleen hyväksyntää ja saanut ne läpi sellaisissa umpioissa, joissa valokuvio on testattu määräyksiä vastaavaksi eli ei aiheuta ylimääräistä häikäisyä vastaantulijoille. Edellisessä Giuliettassa oli H7-lähivaloissa juuri tuollainen mm. Saksassa tieliikennekäyttöön hyväksytty LED-muutossarja käytössä ja sillä mentiin molemmilla kerroilla läpi katsastuksesta kun auto oli omistuksessani. Eikä vastaantulijat koskaan vilautelleet pitkiä vastaan tullessa. Oletan siis että jos muualla EU-alueella polttimo katsotaan määräysten mukaiseksi niin eiköhän sen pitäisi kelvata myös meillä Suomessakin. Lainsäädäntö seuraa meillä aina perässä, olihan lisäjarruvalokin aikanaan (ennen kuin olin edes syntynyt) yksi kummallisuus tieliikennelainsäädännössä.

Käytin auton viime viikolla katsastuksessa ja nappasin varmuuden vuoksi pitkistä ledit pois, koska homma on helppo ja ylimääräisiä korjauskehotuksia ei tee mieli ottaa. Auto meni joka tapauksessa huomautuksitta läpi. Ledejä oli paikallaan rekisterikilvenvaloissa ja sumuvaloissa eikä niistä tullut sanomista. Ehkä ensi vuonna uskallan siis pitää pitkissä valoissakin ledit paikallaan :)

Mitä noihin xenoneihin tulee niin tiedostan nekin "laittomiksi". Kyseessä kuitenkin ihan normaalit laatuvalmistajan 35W polttimot eli tehoa saman verran kuin perusmallissa ja ainoa ero on korkeampi = valkoisempi värilämpötila. Lumeneita saman verran kuin muissakin Osramin polttimomalleissa. Näidenkään kanssa ei mitään ongelmaa katsastuksessa, värilämpötilalla ei ole vaikutusta valokuvioon. Ja autossa siis alkuperäiset xenon-umpiot.

Kuten vaikkapa Xenonkauppa.fi ja omat kokemukset ovat todenneet niin nämä polttimot eivät todellisuudessa yllä mainostetulle 7000K tasolle vaan jäävät noin 6000K tuntumaan (https://www.xenonkauppa.fi/D1SCBB) johon olen itse varsin tyytyväinen. Hyvä balanssi valon värin ja tehon suhteen, siksihän uusien autojen LED-valotkin on samassa spektrissä. 8000K ja yli alkaa olla jo oikeasti sinistä valoa jonka valoteho taas on pienempi kuin valkoisella valolla. Noitakin näkee aina joskus ns. amisautoissa. Suositumpaa taitaa kuitenkin olla nykypäivänä laittaa suoraan joku halvin mahdollinen LED-sarja halogeenien tilalle vanhan auton heijastinumpioon ja tulos on usein pelkästään vastaantulijoita häikäisevä. Omalla kotikylälläkin noita toteutuksia liikkuu muutamia ja ihan pakko niille on väläyttää kohdatessa pitkiä, sen verran pistää silmään jo kaukaa. LED-lisävalopaneelit päällä vastaan tuleviakin tulee aika ajoin päivällä vastaan :D

insinörtti
Viestit: 2637
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

^ en muista nähneeni vaatimuksia polttimoiden värilämpötilalle. Tietysti täysin siniset parkkpolttimot ei OK ja samoin kiellettyjen listalla keltaiset ajovalot, mutta tällaisten kanssa ei oikein voi edes värilämpötilan käsitettä soveltaa.

Giulietan vakioxenonit ovat aika lämminsävyiset, mutta tällä lie haettu yhteensopivuutta apukaukovalojen halogeenien kanssa. Ei tule turhan kirjavaa esitystä. Vrt. 500X, missä päiväajovalot toteutettu 21 W hehkulampuilla. Kun lähivalot (xenon) päällä, päiväajovalopolttimoita poltettiin vajaateholla (toimittivat tällöin etuvalon virkaa), jolloin niiden väri muuttui entistäkin keltaisemmaksi. Yök.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

TurboJ
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Giulietta 1.4 TB MA '12

Ex: 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

Onko kellään kokemuksia Webastosta tai vastaavasta lämmittimestä bensiinimoottorisessa Giuliettassa?

Lumlum
Viestit: 121
Liittynyt: 21 Elo 2017, 21:33
Car(s): Giulietta MA M6 '17
Spider TS '03

Lancia k Busso '99
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Lumlum »

TurboJ kirjoitti:
23 Loka 2023, 15:01
Onko kellään kokemuksia Webastosta tai vastaavasta lämmittimestä bensiinimoottorisessa Giuliettassa?
Asennutin uudenkarheaan 2017-malliseen MA + TCT Giuliettaan aikoinaan Webaston, josta kertyi kokemusta 2v ja 50tkm. Kirjoittelin aikoinaan tähän topiciin alun pikkuhaasteista, jotka liittyivät Euro 6d -päästörajojen ja Webaston riitelyyn. Vikakoodina oli "ristiriitainen lämpöarvo moottorissa". Syynä webasto Euro 6 -bensakoneen yhteydessä yhdistettynä kipakkaan pakkassäähän. Toisin sanoen moottorin lämpötila oli boksin mielestä noussut "liian" nopeasti suhteessa ulkolämpötilaan (ei mahtunut normaaliarvojen sisälle). Seurauksena tietokone rajoitti voimalinjan käyttöä ja tiputti tässä tapauksessa D- ja A- tilat ja jäähdytystehoa alentavan S/S:n pois käytöstä.

Ainakin PK-seudulla osattiin tuolloin asennuksen modaaminen ns. "Cold Kitillä" siten, että kaikki toimi pian hyvin ja takuu säilyi niin autossa kuin Webaston asennuksessakin.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Lumlum kirjoitti:
24 Loka 2023, 17:49
Seurauksena tietokone rajoitti voimalinjan käyttöä ja tiputti tässä tapauksessa D- ja A- tilat ja jäähdytystehoa alentavan S/S:n pois käytöstä.
Tuon saman efektin saa TCT:lle aikaiseksi myös 2011 mallisessa. Vaihteisto ei tykkää, jos moottori lämpenee suhteessa liian nopeasti.
Mulla tais olla ihan lohkolämppäri, mutta kipakassa pakkasessa sekin teki tehtävänsä. Ongelma tuli siis nimenomaa TCT:n puolelta, ei moottorin lämpenemisestä. (TCT käyttelee mm. jäähdytysnesteen lämpötilatietoa sun muuta erinäkösiin asioihin). Tuli aikamoinen kasa vikakoodeja vaihteistoja ja vikatila-vaihdot.

Vastaa Viestiin